|
|
| Unghest - skridte kun? |
|
|
Hej! Jeg har en skøn 5 års vallak som jeg er ved at tilride, og har været ved i læææænge, pga graviditet og barsel. Jeg har gjort det ret alternativt, og med stor succes indtil videre. Sagen er den, at jeg er gravid igen, og derfor vil jeg ikke andet end skridte indtil jeg kommer så langt hen at han skal have "barsel". Nu her skridter jeg ham i weekenden i ridehus, og han tager det så fint, det drejer sig om 10-15 min., så det er ikke noget særligt. Bare for at øve fremad for schenkel og at dreje. Men idag påpegede min smed at det var for hårdt for hesten og at det var dumt, for det var meget vigtigt at lære den at gå fremad, fremad, fremad! Hvad siger I? Det skal tilføjes at jeg hele vejen igennem har taget mig god tid med alting, og jeg føler virkelig at tiden er givet godt ud, da han er ekstremt fortrolig med hvad jeg udsætter ham for, da han har tillid til mig. Undskyld hvis det blev lidt rodet 
Velkommen til verden Aya 060509! 
Det, der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fremad |
|
|
Jeg er lidt enig med din smed i, at det første unghestene skal lære er at reagere for speederen og bremsen. Og det er jo lidt svært når du bare skridter. Der er simpelthen ikke noget værre end, at ride en hest som er schenkeldøv eller ikke reagerer med det samme på schenklen. Men vil du bare have en rolig skovturshest er din metode sikkert fin nok.....
Back on Track staldgamacher str. full til forben købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| schenkel døv.. |
|
|
Tjah, jeg kan så overhoved ikke se hvorfor en hest skulle blive schenkel døv af skrdit arbejde??? Medmindre den bliver redet forkert??  Skridt er ikke hårdt for hesten, det nægter jeg at tro, især ikke 10-15 min nogle gange om ugen. Når jeg konditionstræner hestene, skridter jeg dem gerne 3 timer+ (dagligt) og så har de naturligvis brug for sko, men derudover er det ikke noget der slider på dem. Det er en af de bedste former for opbyggende arbejde man kan gi en hest. At træne "speeder"/"bremse" er vel at træne at hesten reagere på schenklerne (fremad) samt stop signalet. Hvorfor kan man ikke træne det i skridt?
Jeg kan ihvertfald ikke se nogen grund til ikke at skridte hesten, til man er klar til at skole den. Kunne sagtens finde på at gøre det samme. Hesten skal IKKE lære "fremad frem ad fremad". Den skal lærer "fremad" ved fremad signal og STOP ved stop signal, der er en uviden person der har udtalt sig om andet.
Mvh.
L Nielsen.
Springheste sælges, fra L til S. Se profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Kan ikke rigtigt se hvorfor du ikke skulle kunne lære ham at let schenkelpres betyder frem - og at let tøjletag betyder stop i skridt. Nu har jeg efterhånden set min underviser tilride et par stykker - og selv har jeg redet på en af dem hun har tilredet. Hvis ikke hesten lærer tingene i skridt først hvordan vil du så nogensinde ride den i et hurtigere tempo og så samtidig have en vis form for kontrol over benene? Når jeg engang kommer til at ride igen - er ude fra ridningen af andre årsager lige pt - så skal jeg da også de første mange mange uger udelukkende skridte. Det har jeg da ingen problemer med - for det første så vil hesten skulle i form igen - og for det andet så skal jeg også selv igang igen efter en meget lang skades pause. Personligt villle jeg da ønske,at jeg mulighed for at skridte min hest hver dag som jeg havde indtil jeg røg på krykker - for det ville jo betyde, at han ikke røg ud af kondition.
Carpe Diem - sieze the day: "Gather thy rosebuds while ye may
Old times is stil flying
And the same flower that smiles today
tomorrow will be dying"
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Præcist! |
|
|
Jeg træner jo netop start og stop i skridt, og jeg skal dælme ikke trave eller galopere før de signaler er groet godt fast! Tak for jeres kommentarer, det er dejligt at I vil bidrage. 1 dag i ugen longerer jeg ham med rytter i trav, og det går altså så fint. Han forstår godt fremad og stop. Meget fint endda. Jeg tør bare ikke trave rundt, når jeg har baby i maven, for det ville blive i ridehuset uden longe, og hvorfor risikere noget? Der sker jo intet ved at vente!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridning |
|
|
Hvordan lærer I så hesten at være foran benene, når I kun skridter??? Det er da 100 gange nemmere, at man gør det rigtigt fra starten af.... Ja, jeg har aldrig haft de fjerneste problemer med at trave og galopere på hestene og gør gerne det så snart de er trygge ved, at jeg er på ryggen af dem. Man skal jo heller ikke gøre tilridningen mere indviklet og problematisk end det er. Jeg kan godt forstå, at du ikke vil tage chancen, når du er gravid. Men var jeg i din situation fik jeg en anden til at ride hesten eller også fik den lov til at være foldhest.
Back on Track staldgamacher str. full til forben købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| driver.... |
|
|
Øh? "Let klem" =fremad, "drive"=hurtigere fremad, "let bremse"= langsommere, "let klem"= hurtigere, "stop"= stop. Man kan sagtens træne stop/frem signaler, samt hurtigt/langsomt i skridt. at gøre det "rigtigt" fra starten? hvem skal bestemme hvad der er "rigtigt", sålænge hesten reagere og lærer signalerne.
Mvh.
L Nielsen.
Springheste sælges, fra L til S. Se profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345767 |
|
|
Jeg er altså opdraget af min underviser til, at vi starter i skridt, når vi indlærer noget - eller endnu bedre: På jorden! Jeg bruger gerne 5 - 10 min inden jeg sætter mig op på lige at repitere at stoppe, bakke, flytte til siden i skridt - evt. også versader for hånd, hvis han skal løsnes endnu mere. Og fungerer det ikke fra jorden den dag - så bliver jeg altså dér. Det betyder, at når vi er et nyt sted, kan jeg godt starte med bare at gå med ham de første mange gange. For jeg har oplevet at stå med 600 kg. stor hest, der absolut ikke brød sig om at være i ridehus alene - og så vil jeg hellere være på jorden end oven på! Og man kan lave mange ting i skridt - bomme er en god ting - det er ufattelig hårdt for dem - så med måde. Og hvis du skridter kan du jo sagtens lære ham at flytte sig for schenklen fra jorden - evt. starte på jorden og lære at pisketap på bagpart eller forpart alene betyder flyt til siden. Så forstår de ofte sidebevægelserne meget bedre. Og jeg kan altså lave det samme i skridt som jeg kan i trav og galop mere eller mindre - fordelen ved at skridte er, at hvis man som mig muligvis i starten, når jeg kommer på hesteryg igen, vil være en smule forsigtig. Og dermed kan der være styr på hesten. Jeg overvejer tilmed at ride med bid - selvom jeg ikke gør det normalt - jeg tager ingen chancer de første gange jeg skal op igen - specielt ikke med et dårligt knæ. Så kan ikke se, hvad problemet er i at blive i skridt - du vil jo - ligesom jeg kun din sikkerhed det bedste. Pt. har jeg personligt snart ikke været på hesteryg i 7 mdr. - og jeg regner med der går muligvis 3 - 4 måneder mere inden det evt. kan komme på tale. Forhåbentligt kommer hesten dog i gang inden for et par måneder.
Carpe Diem - sieze the day: "Gather thy rosebuds while ye may
Old times is stil flying
And the same flower that smiles today
tomorrow will be dying"
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilridning... |
|
|
Jeg syntes det er super lækkert at du ikke er en af dem som har super travlt med at en unghest skal frem, frem FREM! Det eneste steden uskolet hest skal fren hende er i halsen. Jeg syntes det er rigtig fint, at han får tid til at vænne sig til at du siger der og at du bestemmer hvor i går hen, hvornår i stopper og hvornår i går frem. Rigtig mange har så travlt med at hesten helst skal kunne skridte trave og galopere med bukket nakke efter 14- 4 uger. Det kan simpelthen ikke gå stærkt nok. Det har hesten slet ikke muskler til og får det heller ikke ved at blive redet på den måde Så fra mig 
Line og Markus.
-tag jer i agt for dværgfolket 
Startrekk Espaniola, 17,5" (men med kort anlægsflade) sort sælges. Skriv PB for mere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udmærket fremgangsmåde |
|
|
Jeg kan ikke se problemet. Jeg har også en hest jeg pga. vejr og rideforhold faktisk tired i skridt over en vinter, i dag er hun altså meget schenkelfølsom og livlig i alle 3 gangarter. Hun lærte endda at gå til biddet i skridt, og overførte det selv til traven. Man rider jo bare med sædet ligesom i trav, så forbliver hesten bestemt følsom for schenklerne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth |
|
|
Ren nysgerrighed, hvad mener du med nedenstående sætning: Hvordan lærer I så hesten at være foran benene, når I kun skridter???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilridning |
| Forfatter:  |
liltyger |
| Dato:  |
20-02-2010 10:10 |
|
Man kan meget med lidt hvis det lidt er godt  Min tidligere hest og jeg skiftedes til at være langtidssyge/-skadet med det resultat at det var svært at få et længere forløb med koncentreret ridning. Det endte med at jeg lærte at arbejde med ham fra jorden, og det foregik primært i skridt + noget longearbedje i trav og galop. Han lavede hovedsageligt skridtarbejde i over et år, både med rytter og fra jorden, og det var helt utroligt som han udviklede sig både træningsmæssigt og i muskelsætning. Jeg havde en hest der efter over 1 års arbejde mest i skridt var lydig for vægt, tøjle, schenkler (og stemme) i alle gangarter. Man kunne uden videre sætte sig op og ride versade, travers, renversade, kontraversade alle på både lige og buet spor, bagpartsvending i skridt og galop (jeg vil ikke kalde det pirouette da den ikke var så centreret, men samme øvelse), øgning og samling i alle gangarter. Han var lydig for meget lette signaler fra vægt, schenkel og tøjle. Så JO man kan absolut godt træne en hest med meget skridt arbejde, og også træne den godt. Selvfølgelig skal hesten trve og galoppere for at lære sin baance at kende med rytter i de gangarter, men hvis den er veltrænet i skridt inden er det vitterlig bare at smutte en masse i skoven og få travet og galopperet derude så snart man/du er klar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh.... |
|
|
Hvordan lærer I så hesten at være foran benene, når I kun skridter??? Hva... Hvad betyder det egenligt?  Har ALDRIG hørt det før!  Er jeg den eneste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skridt arbejde |
|
|
Desuden kan jeg ikke se noget forkert eller ødelæggende i at arbejde i skridt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alletiders |
|
|
Sikke dejligt at I er så mange, der sagtens kan se mulighederne, frem for begrænsningerne! Så nu har jeg fået masser af mod på at blive ved i samme ånd som jeg har været igang med indtil videre. Horsemanshipfan: Jeg synes det kunne være rigtig spændende at høre lidt mere om dit arbejde på jorden? Jeg har min i longe 5-10 min hvor jeg ligesom dig vurderer om det er dagen hvor jeg skal op. Hvis mavefornemmelsen siger nej, så lytter jeg til den, for har haft flere rigtig grimme uheld, når jeg har ignoreret denne fornemmelse! I longen lystrer han bare så fint på min stemme, dog kan han være lidt til den dovne side, men det føles som om at det er fordi han er så rolig og tryg, at han ikke ser nødvendigheden af det Når jeg går med ham i skridt tjekker jeg stop, og hans position i forhold til mig. Men jeg har ikke sådan decideret trænet at dreje osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten foran |
|
|
benene må da være når man går bag hesten?  Jeg tror udtrykket kommer fra den type ridning hvor hesten hele tiden holdes fremme for benene... Bare et gæt.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|