Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Alt for travlt i traven
Forfatter: 
Dato:  20-02-2010 03:24

Min 4 års fjordhest blev gjort ryttervandt i forsommeren sidste år, og redet et par måneder i sensommeren/efteråret (august-oktober).. hun har hele tiden været rolig og afslappet og i skridt har hun haft et pænt stræk i halsen.. i traven strakte hun sig ikke så meget men gik roligt og i et tempo hvor hun kunne bære sig (de sidste par gange jeg red inden pausen trænede vi overgange for sædet og de par skridt jeg sad ned i trav kunne jeg mærke at hun bare tog mig med.. havde ingen problemer med at sidde der... selv om jeg altid har haft svært ved det)..
Hun har så haft pause, og så kom det dårlige vejr og flytning osv.. men nu er vi igang igen.. hun er stadig lige så rolig og strækker sig i skridten.. hun reagere fint for både stop og gå, også hen til ting hun er utryg ved og over div ting.. Drej har vi haft lidt svært ved tidligere, men vi har trænet det meget her efter vi startede op og det er ved at fungere super i skridten også..
Men nu til problemet.. pludseligt skal traven bare gå med 120 km i timen havde det været sådan da vi startede ville jeg tænke hun lige skulle finde balancen og sådan.. men altså før kunne hun jo godt trave i balance..
Og når hun drøner afsted, så kan hun jo ikke bære sig, så hun hiver jo halsen op og ind i kroppen
Jeg har prøvet at lave halve parader næsten ned i skridt hver gang, men når hun løber så stærkt så går den halve parade ikke så godt igennem som normalt, og når jeg er nød til at øge presset så spænder hun mere..
Har også prøvet bare at lade hende "løbe" og støtte hende lidt (kun lige så jeg kunne mærke hun var der.. ikke holde igen eller lignende) men det hjalp heller ikke..
Idag tænkte jeg at hvis jeg nu fortsatte i trav til hun blev træt, så ville hun vel sænke tempoet og nok også halsen.. men måtte opgive, for hun blev bare ikke træt, men svedte jo voldsomt pga den lange pels.. og da ingen af os er i topform endnu er der grænser for hvor længe jeg vil trave selv om hun som sagt havde masser af energi til at fortsætte..
Min underviser er "desværre" højgravid og derfor ikke istand til at undervise før efter fødslen engang..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Ned i tempo
Forfatter: 
Dato:  20-02-2010 09:57

Jeg har en der indimellem gør det samme.

Man kan IKKE løbe dem trætte, glem det, man lærer dem højst at det er ok at drøne sådan afsted....

Det lyder som om du gør det rigtige, i at lave halve parader - indtil de går igennem, og forlange at hesten ikke løber så hurtigt, spænder den så for meget op, må den helt ned i skridt igen.

Min begyndte på det så snart hun havde fundet balancen, så det er ikke så underligt det først viser sig nu.

Hun gør det ikke så meget mere, men hvis en øvelse er svær eller der er noget hun ikke forstår, så kan hun finde på at "løbe" fra det, eller hvis jeg rider hende et sted hvor hun er nervøs fx. pga der er andre heste hun ikke kender, så kommer turbo-traven også frem, hvilket kan være rigtig irriterende, for det er næsten umuligt virkelig at "ride" en hest der hele tiden bare skal holdes ned med halve parader og ikke koncentrerer sig ordentligt fordi den har så travlt.

Men vi arbejder på det, og det har altså hjulpet meget, rigtig meget, men som sagt, hun kan stadig godt finde det "gear" frem.

Man kan også prøve at aflede hestens fokus ved at lave volter og øvelser, parader osv. det kan hjælpe, men hvis hesten er helt oppe og køre er det min erfaring at hovedet slet ikke er med selvom øvelserne sådan nogenlunde gennemrides, så man skal ikke forvente pludselige mirakler ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Hej Hej
Forfatter: 
Dato:  20-02-2010 10:37

Dette problem havde jeg også med min tidligere DV, når hun begyndte at løbe forlangte jeg fuld stop og i starten forstærket af 1-2 skridt bak og så forsøge igen, det havde en god effekt på hende.

MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  20-02-2010 11:29

Jeg ville stoppe hende helt hver gang hun ikke reagerer på den halve parade - evt. lave nogle direkte tilbagetrædning fra trav, hvis det går alt for stærkt.

Simpelthen bremse hende HVER gang det går bare en anelse stærkere end du har bedt hende om - og virke det ikke, jamen så må hun jo stoppes helt - efterfulgt af 1 - 2 skridt tilbage for lethed.

Og så gå et par skridt tilbage i træningen og træn stop noget mere, så det virker nemmere når hun så iler af sted som hun havde en raket et vis sted.

Og det virker altså super godt at træne stop rigtig ritig intensivt i nogle situationer hvor de godt kan det.

Min hest stoppede nærmest ikke - så fik jeg besked på at få gjor det stop bedre - og 14 dage efter så stoppede hesten for et minimalt pres i tøjlen.

Er du fokuseret og kan være meget ligeglad med hvor hendes hals nu måtte befinde sig så ville jeg ganske enkelt stoppe hende op med den styrke pres det måtte kræve nogle få gange direkte til tilbagetrædning og så se om det ikke gør et eller andet. Naturligvis med øjeblikkelig eftergift.

Så tror jeg du i løbet af 14 max. vil kunne få hende så meget bedre at du kan få hende til at stoppe for et meget lettere signal.

Og nu gentager jeg mig selv

HVER GANG hun ikke stopper for et minimalt pres så er det direkte ned i et fuldt stop for at fortælle hende, at selv det lille pres betyder sænk tempoet.

Så går der ikke ret mange gange - oftest også minutter før hun er til at holde i et tempo hvor hun kan kontrolleres.

Men jeg ved det kræver lidt nosser at gøre det. Har selv prøvet det - men på den anden side så bliver problemet bare endnu større, hvis man ikke griber det øjeblikkeligt.

Carpe Diem - sieze the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  20-02-2010 11:58

Jeg ville nok få hende til reagerer 100% for stemmen først. Dvs når du siger prrr, så skal hun stoppe hver gang.

Jeg har selv lært Cashew det da han os havde det problem. Men nu lytter han hvergang og man kan godt sige at prr lyden er faktisk lidt min nødbremse. :) Hellere bruge stemmen end at skulle tage for hårdt fat i ham :s Det har jeg ikke lyst til.

Jeg har os lært ham at stoppe for sædet i skridt og når han gør det så får han en godbid.

Kan du tilbringe noget postiv forstærkning ind i din træning? Det ville være super hvis du kunne.

Så jeg ville simpelthen skridte. Sige prr først, stoppe i tøjlen = godbid fra ryggen. Sige prr igen, reagerer den ikke, stoppe for tøjlen efterfølgende og = godbid. Til sidst vil hesten bare år du siger prr stoppe op og = godbid.

Det super i trav at man så kan når hun begynder at løbe kan du sige prr = hun standser ned og så godbid.

Det en god start på problemet at du bare kan få hende for lethed ned i skridt. Så kan du bagefter arbejde på at hesten skal fortsætte efter "stoppet". Dvs i trav, sige prr, hun standser lidt op og du driver lidt videre. Så igen prr og så ned og få godbid. Så du forlænger det mellem tiderne. Til sidst kan du undvære godbiderne og få mere styr på tøjlerne og stopningen for sædet.

Men et skridt ad gangen :)

Det med at standse hesten helt op for tøjlen og bakke hver gang tror jeg desværre vil stresse hesten.

Det ultimative ville være måske os at få dig i longe så du kan få 100% styr på det inden at du selv rider frit.

Dejlig, godmodig Haflinger hoppe sælges billigt som let/hygge dressur- og skovturshest.

Har en skade, som gør hun ikke må ride "hård" dressur eller spring.
McLean trænet, meget simpel og tillidsfuld.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-02-2010 12:46

Jeg er enig med ovenstående forslag. Men vil bare lige tilføje om du har fået sadlen tjekket efter du er startet op igen? Min unge hest begyndet på præcis det samme - gik roligt i skridt men spænede afsted i trav og hev netop også halsen op og ind i stedet for frem og ned. Han havde balancen rimeligt på plads i trav inden han begyndte at løbe. I mit tilfælde viste det sig at være sadlen som trykkede ham (jeg troede den var i orden, da jeg havde haft en sadelmager ude, men det var den så ikke alligevel). Da sadelproblemet blev løst begyndte han også at slappe af i traven og jeg kunne begynde at arbejde ham frem og ned igen og begynde at træne de halve og hele parader (som desværre vist var gået i glemmebogen i den periode han havde være generet af sadlen og derfor ikke havde lyttet til mine signaler i trav).

Det er ikke sikkert det er sadlen - det kan også bare være noget træning som skal på plads, men jeg ville for en sikkerheds skyld få den tjekket efter:)

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 00:33

Vi har netop trænet ekstra meget stop på det sidste.. også i skridten hvor det ellers fungere fint, men netop fordi jeg tænkte at det ville gøre signalet bedre.. vi har også øvet mere tilbagetrådning (kun 2-3 skridt af gangen) end normalt..

Og jeg har faktisk også brugt lidt positiv forstærkning fra ryggen (plejer kun at brug det fra jorden, men må indrømme at jeg finder det lettere iriiterende at hver gang vi laver en parade står hesten med hoved omme ved min fod for at få godbid..

Hvis jeg beder hende sænke tempo, så bliver det altid gennemført. også selv om det evt betyder fuldt stop..

Man bliver bare fustreret når det hele tiden har virket.. og stadig virker i skridten og når hun bliver forskrækket (hvilket hun gør mere end normalt for tiden) så stopper hun og slapper af så snart jeg strammer tøjlen.. så egentligt så virker det som om signalerne går godt nok igennem undtaget lige i trav hvor lysten til at løbe stærk åbenbart vejer tungest lige nu..

Iben: Hun har 2 vidt forskellige sadler.. den ene en alm dressur (som er tjekket og skulle passe) og en bomløs spring (som jo ikke kan klemme) og som også ligger fint på hende.. og jeg tjekker hendes ryg hver gang både før og efter ridning om der er nogle teng på ømhed.. så det burde ikke skyldes det..

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 22:37

Kan hun have været faldet og slået noget skævt evt?

Og ved at løbe føler hun selv at hun får mere balance :s

Jeg havde os sådan et problem med min hest inden kiropraktor besøget af Rikke A inden behandlinger. Med at når jeg bremses ham ned i traven så svingede han sådan bagparten lidt udad og spændte op. Jeg troede det var fordi min stopknap ikke fungerer, trænede og trænede. Men hørte så om Rikke A og fik hende ud.

Det var en god idé jeg gjorde det ;)

Jeg tænker hun måske kan være faldet ned på bagparten eller ligende i sneen i det her vejr på folden og derfor slået sin nakke skæv eller hoften.

Dejlig, godmodig Haflinger hoppe sælges billigt som let/hygge dressur- og skovturshest.

Har en skade, som gør hun ikke må ride "hård" dressur eller spring.
McLean trænet, meget simpel og tillidsfuld.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad siger
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 22:45

din underviser til problemet?? Og hvad er dennes løsningsforslag?

"Mod Rollkur kæmper selv guderne forgæves"

0
0
Svar på denne tråd

traalalal
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 23:25

Normal turbo traver de hvis de er friske og vil frem. Men det virker slet ikke som tilfældet.

Jeg tror den har et problem med balancen. Det er meget normalt at de sætter farten op hvis de har problemer med balancen.

Mit gæt er at hun måske lige trænger til et kiropraktisk tjek. Hun kan meget vel have været for kæk på folden når det hele er nyt. Ellers også er der noget der knaser lidt pga vokseværk.

Også er det en ide at træne stop-knappen endnu mere. For reagere på det det skal hun jo. Du kan evt lave en masse overgange så hun kun får 2-4 travskridt også ned i skridt igen. Skridte lidt også 2-4 travskridt igen også ned i skridt. Så lærer hun at reager på dine signaler og du får mulighed for at finde balancen uden hun føler hun får overbalance.

en anden mulighed er jo også at du starter med for meget pres når du giver stop-signal også er hun endt med at være lidt sløv på det fordi du der skal så meget pres til. Men hun er ung og er lige begyndt i træning så det er en god ide at få trænet det hele.

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

Sandra...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 23:26

Hun virker ikke som om hun har ondt.. virker mere glad når hun drøner afsted.. og der er intet når hun er løs eller i skridt.. og hun kan også bøje sig til begge sider efter gulerod.. men overvejer dog alligevel at få hende tjekket hvis der ikke snart er ændring..

Marianne: Som skrevet er min ridelære høj gravid og kan ikke undervise.. jeg har selvfølgelig skrevet og spurgt hende.. men hun siger det er svært at sige uden at se hesten.. men hun ville tænke over det og vende tilbage..

0
0
Svar på denne tråd

trallaa
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 23:37

Ang stop signalet. Så kan det ikke være godt nok hvis det ikke virker helt optimalt i trav. Det er meget normalt at det hele går fint i skridt. Men ofte så kommer mange af de små problemer man har til syne så snart man påbegynder traven.

Jeg ville tage en pisk med og tappe på dens forben fra ryggen af.

Du kan også bruge godbidder. Den lærer med tiden at den ikke skal have godbider hvergang. Jeg har selv brugt det for at træne bak-signal. De første par lektioner kunne den da godt stå og glo efter godbidder. Men man skal heldigvis ikke bryge godbidderne i dsin træning til evig tid. Jeg har altid nogle i lommen til at forstærke et signal hvis det lige er lidt sløvt. Man behøver ikke bruge godbidder hvergang. Men det er godt som ekstra motivation.

Ang udstyr, som jeg lige fik set en anden nævne så få det tjekket. Den vokser og udvkikler sig garanteret så selv man inden for 1 måned eller 2 har fået tjekket sadel så kan der hurtigt være brug for det igen.

Det kan også være at du i ligger vægten forkert i sæddet. F.eks hvis du får lagt for meget vægt bag til så kan det nemlig også fører til at den spurter fordi vægten på den ydre del af ryggen ikke kan bærer noget.

Find evt en midlertidig underviser imens. Så du kan få rette problemerne. Det er svært for os at se problemmet når vi ikke ser dig ride på hesten. Så derfor kan vi jo ikke komme med et helt konkret bud på hvad der er galt. Kun en masse tankespind :)

0
0
Svar på denne tråd

trallala
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 23:40

Heste skjuler fra naturen side smerte. I naturen betyder det jo døden hvis de giver udtryk for smerte og svaghed. Så selv om hun virker glad og at du ikke kan finde noget så kan hun alligevel godt have ondt.

En kiropraktor kan jo også mærke på musklerne om de føles unormale eller spændte. De tjekker også reflekser osv.

Men få noget hjælp fra en anden underviser som evt først kan se om det er noget trænings/riderelateret også derefter en kiropraktor. Så er du garderet. :)

0
0
Svar på denne tråd

Bare Camilla
Forfatter: 
Dato:  22-02-2010 10:30

Nu er det jo ikke ligefrem nemt at finde en god underviser.. og jeg kan jo ikke rigtig bruge en der underviser helt modsat..

Jeg troede bare ikke signalerne forsvandt pga en pause.. for det gik jo som sagt fint i traven før hun havde pause..

Hvordan udleder du at det ikke kan være fordi hun er frisk og vil frem ? for det er netop det jeg føler det er.. hun virker enormt glad og energisk og drøner afsted med ørene fremad og føles bare som om hun synes det er mega sjovt..

Jeg mener ikke jeg giver for hårdt signal til at starte med, starter med sædet og først derefter tøjlen.. og kun et let signal fra tøjlen først..

Men jeg skal snart have tandlægen ud som også er kiropraktor, så får hende nok lige til at tjekke hende igennem når hun alligevel er der..

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  22-02-2010 14:02

Men hvis du føler det er fordi hun er frisk og godt vil frem så er det jo nok signalet som ikke er godt nok.

Selv de bedste skal ind imellem have fin pudset signalerne. Og hun er jo ung og signal træning skal trænes og trænes mange år frem. Det skal altid trænes.

Hvis hun har haft en pause så skal signalerne jo garanteret genopfriskes. Det er ikke så mærkeligt :)

Så igang med lidt forbens pisk ;)

0
0
Svar på denne tråd

Bare Camilla
Forfatter: 
Dato:  22-02-2010 15:49

Ja selvfølgelig har du ret i at det altid vil skulle holdes ved lige med træning.. tror måske også at det kan have indvirket at hun er flyttet.. måske det nye sted og bedre fodring har givet mere energi.. og så er hun stadig ved at vænne sig til at gå ridehus hvilket måske også påvirker hende... hun kan ikke så godt lide at hun ikke kan se når der sker noget udenfor men kun høre..

0
0
Svar på denne tråd

Hvad hvis
Forfatter: 
Dato:  22-02-2010 21:35

Hvordan er din overgang OP i trav?

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Jannej...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2010 14:06

Jeg har arbejdet meget på at snige hende op i trav, fordi hun have det med sådan lidt at springe ind i traven og derfor spænde i starten.. tidligere slappede hun så bare hurtigt af igen..

I starten havde vi problemer med at hun ikke helt forstod frem og derfor kom med et lille forvirret buk når vi skulle frem i trav.. men det fik vi løst efter 2 koncentrerede træninger..

Men som sagt prøver at lokke hende hende frem ved at be om frem for sæde og med lyde, og for det meste er det nok..

0
0
Svar på denne tråd

Halv parade.
Forfatter: 
Dato:  23-02-2010 16:17

Nu har jeg ikke læst hele tråden, men flere har skrevet, aten halv parade er godt.

Hvordan skal hesten have en chance for at kunne reagere korrekt på en halv parade, hvis den er gjort ryttervant og lige er sat i gang igen?

I min verden er en hest på dette uddannelses-niveau slet ikke klar til at blive udsat for en halv parade. Og hvis man alligevel forsøger, så udvander man den halve parade og får blot en hest, der begynder at reagerer sløvt på signalerne.

Hvis der med 'halv parade' kun menes at stoppe lidt op og vente, og så gå videre, så ok. Men så er det ikke en halv parade.

Hesten skal reagere med øget samling på en halv parade...

Cirkelinemus

0
0
Svar på denne tråd

Højt tempo
Forfatter: 
Dato:  23-02-2010 20:34

Kan det være at din hest bare er ekstra frisk her i vinter? Mine har haft meget krudt i r.v.n her mens der har været så meget sne.

Jeg ville heller ikke begynde med halve parader, da jeg også igennem halve parader søger mere samling. Parader/fuldt stop, eller hvad vi kalder det herinde, ville jeg heller ikke bruge, da jeg ofte oplever, at hesten bare bliver endnu mere tændt af dette.

Jeg ville lave en masse volter, ottetaler, slangegange og andre vendinger der får hesten til at være mere opmærksom på dig. Rid ind på en lille volte, så den er nødt til at sænke tempoet. Når hun sænker farten så rid ud på større volte. Begynder den at løbe igen, så ind på lille osv. Pas på med bare at lade hende trave afsted i hendes eget tempo, hvor du bare holder imod. Så får du hurtigt en hest der ligger sig på tøjlen og styrter afsted.

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Cirkelinemus
Forfatter: 
Dato:  24-02-2010 13:37

Med en halv parade menes der, det halve af en parade.. altså stoppe op og vente.. og det forstår hun skam udemærket :-) hun sætter sig så også lidt mere bag til.. men ikke i specielt grad endnu, da hun selvfølgelig ikke er klar til ret meget..

Charlotte: Jo måske hun bare er vinter frisk...

Små volter er hun slet slet ikke klar til.. tror ikke det ville hjælpe at bringe hende helt ud af balance..

Jeg sidder aldrig bare og holder imod.. rider for halvløse tøjler også når hun drøner afsted og har kun kontakt når jeg beder hende sænke tempo.. giver efter så snart det er sænket :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider