Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Jeg kan ikke få armene ned
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 13:32

... Og nu skal I høre hvorfor.

For noget tid siden, oprettede jeg denne frustrerede tråd.

For at gøre en lang historie kort, har jeg en pige som rider min hest i hverdagene, når jeg ikke er hjemme. Længe har dressuren ikke fungeret for os, og derfor måtte vi søge nye veje.

Hun meldte sig ud af undervisningen på den rideskole hun gik på, og brugte istedet pengene på et ridehuskort som trådte i kraft her d 1. februar. Planen er så, at undertegnede skal undervise hende hver gang jeg er hjemme, og her i weekenden var 2. gang jeg underviste hende.

For at fortælle lidt om hesten, er hun en araberhoppe på 8 år, som desværre nok er blevet lidt misforstået pga manglende evner og viden. Efter mange års undervisning uden resultat, samt ny viden de seneste par år (bl.a. herinde fra - tak for det), besluttede jeg mig for at prøve noget helt nyt. Hun er en hest, som er blevet lidt bange for hånden, forstået på den måde, at hver gang man tager kontakt til tøjlen, er det altså med hovedet i stjernerne og så ellers derudaf. Problemet er altså at hun løber væk fra hjælperne, og det gør det jo lidt svært at arbejde med hende.

Vi startede i skridt med at øve en masse stop. Dette gøres primært med stemmen, sædet (klemme med knæene og spænde an i lænden) og en smule tøjlekontakt. Og i den rækkefølge i øvrigt. I starten stiver Filou sig, hvilket jeg udmærket vidste hun ville gøre, men efter 8-10 stop, kan hun faktisk stoppes vha stemmen og sædet, uden at spænde op.

Så er det tid til at trave. Her er det allervigtigste at hun går rundt i et roligt og afslappet tempo uden særlig meget tøjlekontakt. I starten stiver hun sig igen, og vil gerne løbe frem og væk fra hånden. Marielouise har sine problemer med at holde hende i det rigtige tempo, og puha hvor hun presser med lårerne :) vi øver igen en MASSE parader, som igen gøres vha stemme, sæde og til sidst (hvis ikke de to første hjælper) lidt tøjle. Derudover øver vi også lidt bak-øvelser - ikke for at bakke hende, men blot for at få EN ELLER ANDEN reaktion. Et enkelt skridt: ros ros ros. Filou er heldigvis en hest som bliver rigtig glad af at få ros, så hun ser SÅ stolt ud, når man siger hun er dygtig :D

I nedsidningen begynder vi på lidt versader. Tempoet er stadig alfa-omega, og allerede nu begynder Filou at gå meget mere afslappet. Vi varierer mellem versader, parader, lidt bak og kontraversader. Vi har ikke rigtig fat i tøjlen - der hænger "buer" på den. Efter cirka 10 min. hårdt arbejde (ifølge Marielouise) SØGER FILOU NED! HELT AF SIG SELV! Det var så sjovt at se, for i sekundet Filou begyndte at træde mere ind under sig, kom det. Hun red på det tidspunkt nede i den anden ende af ridehuset, og jeg råbte bare "JAAA!". Marielouise gav hende ALT det tøjle hun skulle bruge. Efterfølgende blev vi ved at arbejde på samme måde med en masse versader (de virker rigtig godt på Filou). Vi forlangte på intet tidspunkt særlig meget overtrædning, vi forlangte blot lidt længere intervaller, og det virkede super. Derudover bad vi på intet tidspunkt Filou om at placere hovedet et bestemt sted, for det kom jo af sig selv, når man arbejder på den rigtige måde.

Til sidst var jeg lige ved at fælde en tåre, Filou gik SÅ fint i den her runde form, med bagbenen godt inde under sig og hovedet lidt foran lod. Hun var så fin!

Marielouise kunne endda få lov til at lave nogle rigtig fine temposkift, frem og tilbage. Hun kunne få lov at lægge lidt mere trav i hende, hvor Filou øgede SKRIDTLÆNGDEN og ikke takten.

Vi galopperede også lidt til sidst, og har aldrig set hende gå så afslappet rundt i galoppen. Hun galopperede hun en enkelt volte rundt, og så tilbage til trav - hele tiden med fokus på at hun skulle være afslappet, let for hånden og nedadsøgende. Overgangene er dem vi primært kommer til at arbejde med, når vi øver galoppen. For i selve galoppen, går hun rigtig fint rundt.

Generelt var det hele bare så vellykket, og kan ikke vente til på lørdag hvor vi (forhåbentlig) gentager succesen. På lørdag får jeg desuden lov at låne min morbrors videokamera, så jeg kan dokumentere hvad det er vi laver :D så skal jeg nok sætte det ind i denne tråd.

TAK fordi I læste med i mit glædes-indlæg :D

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke!
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 13:43

Det er simeplthen den fedeste fornemmelse, når det virker. Man bliver helt høj af lykke.

Godt kæmpet og flot arbejde I lægger i din hest.

Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh

TEAM SHAGYA ENDURANCE

www.teamshagya.dk

Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 13:53

Tusind tak Vassen! Du har ret, det er nemlig den fedeste fornemmelse, når det bare VIRKER.

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 14:25

med det flotte stykke arbejde! Hvor skønt at det endte med at lykkes :-) Sådan en dag er det at man virkelig kan huske, hvorfor man har hest!

Meget billig hestemassage tilbydes i nordjylland af hestemassør under uddannelse (se præsentation for mere info)

Portrætter af dyr og mennesker tegnes

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 15:35

Tillykke med gennembruddet, nu har du set lyset, og så ved du lige præcis, hvorfor man vælger den rolige og hestevenlige vej, fremfor hiv og træk og spark

Glæder mig til at se video

Screw you guys, i'm going Western :)

Lykkelig ejet af 3 skønne muskelhunde + 1 stk Moppedreng :)

31/1 Peugeot Rallye 103, 1½ år til syn sælges, veldholdt og pæn, send pb!

0
0
Svar på denne tråd

Jeanette..
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 15:42

Lige præcis! :D føler VIRKELIG at jeg har set "lyset", og så er det jo bare endnu mere fantastisk når lyset viser sig at være det rigtige for min hest og jeg.

Har heldigvis aldrig gået ind for hverken, hiv, tæsk eller spark. Men dengang jeg startede med at ride (det lyder som om jeg er virkelig gammel, det er jeg altså ikke :D) var der én måde at gøre tingene på, og det var sådan man gjorde, for det sagde ridelæreren. Sådan er det jo stadigvæk, kan man sige, men i dag har vi Internettet til at få andre budskaber ud, og det er virkelig noget jeg bruger! Det er jo skønt :)

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 15:47

Nej, heldigvis er vi blevet en kende klogere og kan nu søge viden mange steder, så vi kan blive bedre til at forstå vores kære dyr

Det er SÅ fedt når man opnår et ønsket resultat, uden brug af vold og afstraffelse, og når man selv har opnået dette, giver det mere blod på tanden...Og pludselig kan man ikke forstå at andre tager genvejen....

Jeg vil hellere bruge 2 måneder på at lære en hest at gå afslappet og korrekt i en longe, uden brug af hjælpemidler/tvangsmidler, fremfor at snyde den og opnå en falsk holdning med kastet ryg på 2 uger...

Jeg vil hellere have en glad hest, end en misforstået hest....

Screw you guys, i'm going Western :)

Lykkelig ejet af 3 skønne muskelhunde + 1 stk Moppedreng :)

31/1 Peugeot Rallye 103, 1½ år til syn sælges, veldholdt og pæn, send pb!

0
0
Svar på denne tråd

Jeanette...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 15:55

Jeg er bare så enig!

Og jeg er også godt klar over, at dette projekt er en enormt langvarig proces, fordi vi egentlig skal starte helt fra bunden jo. Hesten kan stort set alle øvelser til og med LA4, men det er jo i virkeligheden grundridningen som skal bygges op igen (og repareres). Men jeg ved også bare, at når vi engang når målet (at kunne gå en afslappet LB), vil jeg have det så godt med mig selv over at vi gjorde som vi gjorde. Jeg VED at når min hest går korrekt, så bruger den sig også korrekt. Det er man slet ikke i tvivl om når man ser forskellen fra opvarmningen til slutningen af timen. Og heller ej når man sidder på ryggen af den. Dét er en fed fornemmelse!

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

sikke dejlig opdatering
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 22:39

Jeg VED at når min hest går korrekt, så bruger den sig også korrekt.

LIGE præcis (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)

Åh hvor er jeg glad for a tlæse denne trår - at du har fundet en så fantastisk løsning. Jeg var jo lidt inde og skrive i din frustrationstråd - så det er skønt at få opdatering - og så sådan en GOD en :-)

jeg glæder mig til at følge med i hvad I går og laver

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

Søs....
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 09:38

Du er simpelthen bare så sød :D

Jeg er også bare i den 7. Himmel, er så glad for at det her FUNGERER.

Det bliver sjovt at filme ekvipagen på lørdag. Kommer til at se det igen og igen og igen :) er også sikker på det er rigtig god undervisning for Marielouise, at se sig selv. Tror jeg hun får meget ud af.

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Video...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2010 23:35

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider