... Og nu skal I høre hvorfor.
For noget tid siden, oprettede jeg denne frustrerede tråd.
For at gøre en lang historie kort, har jeg en pige som rider min hest i hverdagene, når jeg ikke er hjemme. Længe har dressuren ikke fungeret for os, og derfor måtte vi søge nye veje.
Hun meldte sig ud af undervisningen på den rideskole hun gik på, og brugte istedet pengene på et ridehuskort som trådte i kraft her d 1. februar. Planen er så, at undertegnede skal undervise hende hver gang jeg er hjemme, og her i weekenden var 2. gang jeg underviste hende.
For at fortælle lidt om hesten, er hun en araberhoppe på 8 år, som desværre nok er blevet lidt misforstået pga manglende evner og viden. Efter mange års undervisning uden resultat, samt ny viden de seneste par år (bl.a. herinde fra - tak for det), besluttede jeg mig for at prøve noget helt nyt. Hun er en hest, som er blevet lidt bange for hånden, forstået på den måde, at hver gang man tager kontakt til tøjlen, er det altså med hovedet i stjernerne og så ellers derudaf. Problemet er altså at hun løber væk fra hjælperne, og det gør det jo lidt svært at arbejde med hende.
Vi startede i skridt med at øve en masse stop. Dette gøres primært med stemmen, sædet (klemme med knæene og spænde an i lænden) og en smule tøjlekontakt. Og i den rækkefølge i øvrigt. I starten stiver Filou sig, hvilket jeg udmærket vidste hun ville gøre, men efter 8-10 stop, kan hun faktisk stoppes vha stemmen og sædet, uden at spænde op.
Så er det tid til at trave. Her er det allervigtigste at hun går rundt i et roligt og afslappet tempo uden særlig meget tøjlekontakt. I starten stiver hun sig igen, og vil gerne løbe frem og væk fra hånden. Marielouise har sine problemer med at holde hende i det rigtige tempo, og puha hvor hun presser med lårerne
vi øver igen en MASSE parader, som igen gøres vha stemme, sæde og til sidst (hvis ikke de to første hjælper) lidt tøjle. Derudover øver vi også lidt bak-øvelser - ikke for at bakke hende, men blot for at få EN ELLER ANDEN reaktion. Et enkelt skridt: ros ros ros. Filou er heldigvis en hest som bliver rigtig glad af at få ros, så hun ser SÅ stolt ud, når man siger hun er dygtig 
I nedsidningen begynder vi på lidt versader. Tempoet er stadig alfa-omega, og allerede nu begynder Filou at gå meget mere afslappet. Vi varierer mellem versader, parader, lidt bak og kontraversader. Vi har ikke rigtig fat i tøjlen - der hænger "buer" på den. Efter cirka 10 min. hårdt arbejde (ifølge Marielouise) SØGER FILOU NED! HELT AF SIG SELV! Det var så sjovt at se, for i sekundet Filou begyndte at træde mere ind under sig, kom det. Hun red på det tidspunkt nede i den anden ende af ridehuset, og jeg råbte bare "JAAA!". Marielouise gav hende ALT det tøjle hun skulle bruge. Efterfølgende blev vi ved at arbejde på samme måde med en masse versader (de virker rigtig godt på Filou). Vi forlangte på intet tidspunkt særlig meget overtrædning, vi forlangte blot lidt længere intervaller, og det virkede super. Derudover bad vi på intet tidspunkt Filou om at placere hovedet et bestemt sted, for det kom jo af sig selv, når man arbejder på den rigtige måde.
Til sidst var jeg lige ved at fælde en tåre, Filou gik SÅ fint i den her runde form, med bagbenen godt inde under sig og hovedet lidt foran lod. Hun var så fin! 
Marielouise kunne endda få lov til at lave nogle rigtig fine temposkift, frem og tilbage. Hun kunne få lov at lægge lidt mere trav i hende, hvor Filou øgede SKRIDTLÆNGDEN og ikke takten.
Vi galopperede også lidt til sidst, og har aldrig set hende gå så afslappet rundt i galoppen. Hun galopperede hun en enkelt volte rundt, og så tilbage til trav - hele tiden med fokus på at hun skulle være afslappet, let for hånden og nedadsøgende. Overgangene er dem vi primært kommer til at arbejde med, når vi øver galoppen. For i selve galoppen, går hun rigtig fint rundt.
Generelt var det hele bare så vellykket, og kan ikke vente til på lørdag hvor vi (forhåbentlig) gentager succesen. På lørdag får jeg desuden lov at låne min morbrors videokamera, så jeg kan dokumentere hvad det er vi laver
så skal jeg nok sætte det ind i denne tråd.
TAK fordi I læste med i mit glædes-indlæg