Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Suk suk suk
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 11:16

Hvor er jeg træt af "vores" rideklub!

Min lille guldklump og hendes rytter startede stævne i weekenden. De red en LB2. Jeg har ikke set hende ride i lang tid, så jeg glædede mig til at se dem. Hun havde kun sagt positive ting om det hele, så jeg skruede forventningerne tilpas højt op, og tog afsted ned på rideskolen.

Jeg må ærligt indrømme jeg blev lidt ked af det da jeg så dem. Min hest gik noget anspændt rundt, og så ud som om hun var bange for biddet. Desuden så det ud som om hun ville løbe væk fra hjælperne hele tiden.

Dengang jeg red dressur på hende, var hun også svær at ride, så der er bestemt ikke noget at sige til det. Og desuden er det jo samme underviser . Pigen rider bestemt ikke dårligt - hun er sød ved min hest, og rykker den ikke i munden eller andet. Min hest er bare meget følsom, og bryder sig i hvert fald ikke om at have noget i munden. Jeg forsøgte så at fortælle hende at hun skulle have helt rolig hånd, nærmest løse tøjler, og derudover en masse halve parader så hun slappede mere af, og ikke ville rende væk hele tiden. Jeg syntes dog ikke jeg kunne tillade mig at blande mig helt vildt, nu hvor hun varmede op til en klasse.

Hun fik ikke mange point, formodentlig pga den anspændthed som min hest havde under hele programmet.

Jeg kørte derfra med en lidt bitter smag i munden.

Dagen efter besluttede jeg mig for selv at ride lidt dressur på hende. Jeg brugte samme udstyr som dagen før, og red afsted ned mod banen. Jeg red i en halv time med helt rolig hånd, og gjorde ikke noget for at hun skulle gå et bestemt sted med det lille hoved. Jeg fik hende til at trave helt stille og roligt rundt på en volte, hvor jeg kun stoppede hende med sædet og stemmen. Til sidst lagde hun sig fint ned til min hånd, og gik dejligt stille og roligt rundt med hovedet lidt foran lod. Det var skønt, for så vidste jeg jo det kunne lade sig gøre :-)

Jeg føler bare at hendes underviser gør det hele i den forkerte rækkefølge. Han tænker KUN på hvor det sk*de hoved skal være placeret, og hvis ikke det er der hvor det skal være, ja så bruger man hele timen på at få det derned hvor det nu skal være. Og så tror eleverne jo at det er sådan det skal gøres, og træner derefter. Hestene får seneskader igen og igen dernede, og bliver aflivet i et væk pga den dårlige træning. Derudover skal der være så mange øvelser indblandet i timen som overhovedet muligt - parader, tilbagetrædninger, øgninger, galopøgninger, samlet galop, schenkelvisninger, bagpartsveninder osv osv. Heldigvis er de kun dernede et par gange i ugen, hvor de rider 50 min. Der er en god lang skridttur på hårdt underlag både derned og hjem, og resten af ugen går hun på ture. Det er ikke seneskader jeg er bange for.

Jeg har mest lyst til at sige til hende at jeg ikke vil have hun rider dernede, og tage toget hjem til mine forældre flere gange i ugen for selv at undervise hende. Det kan jeg desværre bare ikke rigtigt, da jeg bor i Århus og har travlt med at læse. Hun har ikke mulighed for at ride et andet sted hen og få undervisning - der er simpelthen ikke nogen så tæt på. Vi har heller ingen bane hun kan ride på, så vi evt kunne få en ud til hende, så det hele ser bare lidt håbløst ud, synes jeg.

Vi er rigtig glade for den ordning vi har fået lavet, med at pigen rider min hest i hverdagene når jeg ikke er hjemme. Derved bliver hun jo holdt i form, og kan være nogenlunde klar til distancesæsonen. Pigen er rigtig glad for min hest, og har den som sin egen i hverdagene.

Det er nok bare det her med at der ikke er nogen der kan gøre det ligeså rigtigt som én selv, som lige kom over mig. Øv øv øv. Og jeg ved egentlig ikke rigtig hvad jeg ville med indlægget, udover at komme ud med mine frustrationer - det eneste dosis "hest" jeg får i hverdagene er det jeg får herinde fra.

Tak fordi I gad at læse med.

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

Hubertus Flexline dressursadel sælges billigt - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

et ikke svar
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 11:44

Jeg kan godt forstå, du er frustreret, og det her du skriver:

Jeg red i en halv time med helt rolig hånd, og gjorde ikke noget for at hun skulle gå et bestemt sted med det lille hoved. Jeg fik hende til at trave helt stille og roligt rundt på en volte, hvor jeg kun stoppede hende med sædet og stemmen. Til sidst lagde hun sig fint ned til min hånd, og gik dejligt stille og roligt rundt med hovedet lidt foran lod.

synes jeg viser at du har KÆMPE stor forståelse for, hvad dressur går ud på :-))

Hvor længe skal ordningen kører? Jeg mener er der planer om hvornår du selv skal ride hende full time igen???

Har du selv mulighed for at undervise hende ind imellem?

Er der andre undervisere i nærheden hun kan ride hos i stedet?? (det er der jo nok, så havde du nok tænkt på det).

JEg har ikke lige noget råd eller svar på rede hånd, men jeg synes bestem det er en god idé du skriver herinde - så kan du få nogle nye idéer og input, som du måske ikke lige selv havde tænkt på.

Men åhhh - jeg kan virkelig godt forstå dig :-(

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

Bla bla...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 11:44

Jeg synes det er lidt usmageligt at du tager den herinde, frem for at snakke direkte med din part - der er en vis sandsynlighed for at hun kigger med. Jeg ville godtnok blive ked af det hvis ejeren til min parthest brokkede sig over min ridning herinde frem for at tage det direkte med mig.

Hvis det var min hest, ville jeg da bestemt også have det dårligt med at rytteren får den undervisning - men snak da med din part om det, og find en løsning i begge kan bruge. Hest og rytter var måske bedre tjent med undervisning lidt sjældnere, men at du så selv kan stå for det, så det bliver som du vil have det.

/Anette

0
0
Svar på denne tråd

Giv da pigen en chance
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 11:46

Giv da lige pigen en chance - hun har været til stævne og har været nervøs, og det er sikkert ikke blevet bedre af at du har stået på sidelinjen.

Tag i stedet hjem og se hende træne en ganske almindelig dag uden stress, og tag så din beslutning derfra.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 12:28

Tak for jeres svar allesammen :-)

Søs1: Tak skal du have. Jeg har lært rigtig meget om at ride (da jeg jo førhen selv red undervisning samme sted som pigen rider nu), ved at læse med herinde og læse en masse bøger og se en masse film.

Der er ikke rigtig nogen "plan" som sådan om hvor lang tid det skal køre. Jeg læser jo i Århus nu, og har planer om at søge ind på dyrlægestudiet til næste år, hvilket jo er i København. Det er stadig uvidst om jeg skal have hende med derover, eller ej, hvis jeg kommer ind. Det kommer helt an på økonomien. Jeg har det som sagt også rigtig fint med ordningen - det hele kører rigtig fint, bortset fra den undervisning hun modtager de par gange i ugen.

Har faktisk lige snakket med min mor, som hestene jo står hos, og hun snakkede noget om at putte hesten i en trailer og køre hende et sted hen og få undervisning. Evt låne en bane tæt på, og få én til at komme derhen. Det er vi ved at undersøge nærmere...

Anette: Tusind tak for dit svar.

Jeg har allerede snakket med hende om det, og hun vil gerne have at jeg underviser hende lidt. Det er jo trods alt mig der kender hesten bedst :-) så tro ikke at jeg ikke har snakket med hende om situationen - det er mest af alt spørgsmålet omkring hendes undervisning og måden hvorpå den foregår jeg stiller spørgsmålstegn ved. IKKE hendes ridning.

- Som sagt er det ikke en kritik af pigen overhovedet, men en kritik af den undervisning hun får! Jeg er SUPER glad for at hun kan ride hende, og hun er MEGET sød ved min hest (og omvendt), så det kunne virkelig ikke være bedre. Desuden synes jeg også hun rider rigtig godt med stor tålmodighed, og det kommer man jo rigtig langt med.

Der er ikke noget at sige til at der selvfølgelig var en del mere pres på, da det jo selvfølgelig var en stævnesituation. Det havde jeg egentlig ikke lige tænkt på.

Dog kunne jeg altså stadig se en hest som løb væk fra hjælperne, og som desværre ikke så ud til at ville have det bid i munden.

- sagde Cecilie

Hubertus Flexline dressursadel sælges billigt - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Kender det godt....
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 16:36

Det scenarie kender jeg alt for godt. Når fremmede ryttere skal ride min hest, prøver jeg at forklare dem, at man skal have HELT rolig hånd, og næsten ingen kontakt, på nær når man laver en anholdning for at regulere farten.

Samtlige ryttere siger: Jamen, jeg rider med helt let hånd, og når de så kommer op så kører biddet fra side til side i munden på hesten, og der bliver trukket godt i tøjlen, når han stritter imod ved at stikke snuden i vejret og skyde underhalsen frem. Når jeg så spørger, om de ikke forstod, hvad jeg sagde, så siger de: Jamen, man skal jo ride med en levende hånd....

Jeg har selv redet på den måde et helt år, med en MEGET anspændt hest, med en raket i rumpen, en KÆMPE underhals og en bunke låsninger i kroppen til følge. Sådan skal han altså IKKE rides, hverken af mig eller af andre med "levende hænder".

Hvis folk så i det mindste ville slippe, når han endeligt giver op og sænker hovedet, men nej nej, det er dælme med at være på forkant, hvis han nu skulle finde på at tage kampen op igen.

Derfor har jeg også valgt, at han, mens jeg er gravid, bare skal gå som foldbums, da min søster, som ellers var på vej i den rigtig retning med ham, ikke har modet til at have ham.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage en snak med underviseren, og hvis I ikke kan komme til enighed omkring metode, ville jeg undervise hende selv i den udstrækning, jeg kunne komme til det.

Det er jo dejligt at have en part, der holder af hesten, men det er også træls at overvære, at hesten bliver redet på en måde, den og du ikke er tilpas med.

Hilsen Maria

Livet er for kort til bekymringer

-Men hvor er det svært at lade være

0
0
Svar på denne tråd

Bla bla
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 18:23

Jeg er glad for at høre at du har snakket med pigen om det. Det var egentlig heller ikke fordi jeg opfattede indlægget, som om det var hende du var utilfreds med, men på trods af det kan man som part jo nemt føle at man gør det forkert.

Jeg giver dig fuldstændig ret i hvordan ridningen skal foregå... jeg vil ihvertfald til en hver tid foretrække din fremgangsmåde fremfor trænerens. Så jeg håber du har mulighed for at hjælpe hende, og forklare hende hvorfor det ikke skal være som det du så til stævnet :-)

/Anette

0
0
Svar på denne tråd

jdsfasdfasdf
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 19:20

Maria: Tak for dit svar. Kan godt forstå dig - hellere være sikker på der ikke sker nogen skade med ham, end at han bliver redet af én som du ikke er helt tryg ved.

Anette: Du har helt ret, selvfølgelig kan hun opfatte det forkert, men jeg er sikker på hun ved jeg er rigtig glad for hendes hjælp.

Håber også jeg ved at undervise hende, kan forklare hende det. Hun er dog kun 14 år, og jeg kan da selv huske hvordan jeg var i den alder. Hun ved jo formodentlig ikke ret meget mere om dressur og træning generelt andet end den viden hun får fra underviseren, hvilket jo er naturligt nok. Det er da også først her indenfor de sidste par år at jeg selv er begyndt at tænke i andre retninger.

Har en lille plan om at vise hende, ved at jeg selv rider hende, hvad jeg mener. Bare i et kvarters tid, så hun kan se og mærke forskellen selv. Det håber jeg hun kan få noget ud af.

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Vil bare sige ...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 22:46

Held og lykke med det :-) Lyder dog som en god idé din mor kommer med - at finde et andet sted at få undervisning - og så meget gerne suppleret af dig :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 23:35

bede hende stoppe med at ride hos den underviser, lade pigen ride ture og undervise hende ind imellem når jeg havde tid. Evt. finde en underviser, hvor pige kan blive kørt hen i trailer en gang om måneden eller lignende.

MIn søster på 13 år har redet knap 2 år på rideskole og det gjorde ondt helt ind i min sjæl når jeg så og hørte hvad de lærte dernede. Jeg har selv undervist hende før og da jeg fik muligheden for at hun kunne ride en ponye der hvor min hest stod sagde jeg pænt ja tak. På trods af hendes unge alder (jeg har andre ryttere på hendes alder) så forstår hun utrolig meget af det jeg forklarer. Vi træner sæde hjælp, at hesten sporer lige, skulder flyt for tøjlen på halsen og vi snakker rigtig meget teori.

Vi tager også ud og ser hvordan man ikke skal gøre, snakker en del om ridning bag lod, anspændt hals osv. Jeg forsøger at forklarer det så forståeligt som muligt, så jeg ikke taber hende pga. det bliver for teknisk. Og de små tøser forstår faktisk meget mere end man lige tror de gør.

Så jeg ville helt klart arbejde på noget andet undervisning.

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

aksjhfkjshdf
Forfatter: 
Dato:  01-12-2009 08:26

Søs1: Tusind tak! Håber vi finder en løsning på problemet, som vi begge bliver glade for.

Jannej: Det er dejligt at læse din historie, det giver mig lidt håb på det hele :) Og jeg er virkelig glad for at høre at, selvom pigerne ikke er så gamle, stadigvæk forstår en del af det teoretiske. Håber virkelig jeg kan nå ind til hende og få fjernet nogle af de dumme vaner hun har lært dernede fra...

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  07-01-2010 14:12

Hej igen!

Jeg ville lige tage tråden op igen, og skrive at vi nu har fundet en løsning på problemet.

I starten af december (inden sne) underviste jeg hende på min hest. Jeg startede med selv at trave rundt på hesten, for på den måde at vise hende hvor jeg gerne vil hen af. Efterfølgende kom hun selv op, og hun forstod det bare med det samme. Hun er en ret habil rytter, og sidder MUSSE stille, hvilket er rigtig godt når vi bruger den metode vi gør.

Metoden går udpå at få Filou til at "tøffe-trave" uden at have særlig meget kontakt til tøjlen. Og så ellers bare sidde stille, og bruge stemmen og sædet til anholdninger, når hun begynder at hæve tempoet.

Problemet med Filou er nemlig, at hun løber væk fra hjælperne. Altså når man tager lidt i tøjlen, spænder hun op og sætter tempoet i vejret. På denne måde kommer vi det til livs, og Filou begynder at slappe mere og mere af. Til sidst kunne xx ride rundt i et stille og rolig tempo. Filou havde ryggen oppe, og man kunne tydeligt se hun begyndte at svinge mere, og sætte bagbenene mere ind under sig. For at bruge xx's egne ord, så var det en helt anden hest. Alle øvelserne kan hun i forvejen, og er ret øvelsesstærk. Det er "bare" grundridningen der skal på plads :D

Anyways!

Min "passer" stopper fra d. 1 februar med at ride undervisning, og bruger istedet pengene på at købe et fascilitetskort ned til rideklubben. På den måde kan hun benytte sig af ridehallen i weekenderne. Jeg er selv hjemme ca. hver 14. dag, så her vil jeg selvfølgelig undervise hende alt det jeg kan komme til det.

Både pigen, pigens mor, jeg selv og min egen mor er rigtig glade for den fremtidige ordning, for som pigen selv siger, så vil hun bare gerne ride.

Til foråret laver vi ridebane, og så kan hun jo træne alt det hun vil!

Jeg glæder mig til at komme igang med "forløbet" og lære hende en hel masse :)

Tusind tak fordi I læste med. Og godt nytår.

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

SKØN løsning
Forfatter: 
Dato:  07-01-2010 14:38

Hej Cecilie

Det lyder bare som verdens bedste løsning I har fundet :-) Det var rigtig dejligt at blive opdateret. Tak for det :-) Og HELD lykke frem over :-)

0
0
Svar på denne tråd

Søs1....
Forfatter: 
Dato:  07-01-2010 15:05

Tusind tak! Tror det kommer til at blive rigtig godt... Det har jeg bare på fornemmelsen.

Tak fordi du fulgte med :)

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider