Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Underskrift indsamling imod Rollkur
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 10:04

Følg linket hvis du vil være med til at præge beslutningen omkring rollkur.

Venlig hilsen Lea

spreadsheets.google.com/ viewform?hl=de&cfg=tru...OTc2Nnc6MA

Dansk
Den 9. Februar mødes 20 eksperter i Schweitz til et møde i FEI, for igen at diskutere hvorvidt rollkur/hyperfleksion er en passende træningsmetode for heste. For at give stødte til modstanderne af rollkur/hyperfleksion i deres argumentation, er denne underskriftsindsamling oprettet .

Den 9. februar vil vi meddele FEI hvor mange mennesker der med deres underskrift her har udtrykt modstand mod rollkur/hyperfleksion. Deres mailadresse bliver ikke videregivet!

Underskriverne heraf, beder FEI om at **formulere sig** klart mod træningsmetoden rollkur/hyperfleksion.
FEI-reglementet skal tilpasses således, at brugen af rollkur/hyperfleksion i fremtiden vil være et brud på reglementet.

Mvh Lea Grove

0
0
Svar på denne tråd

Det vil være
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 12:04

ret så svært at få et forbud skrevet ind i reglementet sålænge der stadigt ikke er noget som entydigt beviser/er dokumenteret at metoden er skadelig for hestene.

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at læs dette
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 12:52

Hej Michael

Prøv at læse nedenstående bog af Dr. Gerd Heuschmann som er uddannet heste dyrlæge og berider.

www.anjaberan.de/english/boutique/ literaturefilms/shop/finger-in-der- wunde/

Et lille klip jeg fandt på youtube med ham:

www.youtube.com/ watch?v=Sn1cDjrRRvI&NR=1

Desuden vil jeg anbefale dig nøje at undersøge disse trænere:

Anja Beran og Karl Phillippe.

Om FEI har undersøgt om Rollkur er opbyggende træning for hesten ved jeg ikke - men det burde de i så fald. Denne underskrift indsamling kunne være starten på en sådan undersøgelse, så vi én gang for alle kan få slået det fast.

Mvh Lea Grove

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan?
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 14:06

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan I (der er for et forbud mod rollkur) havde tænkt jeg at man skulle skrive en lov imod rollkur.

Er det forbudt at ride en hest bag lod?

Er det forbudt når hestens mule røre bringen?

Er det når hesten går 10, 20 eller 30 cm bag lod?

Jeg ved ikke hvad der defininere rollkur så derfor kan jeg heller ikke rigtig se hvordan man skulle kunne skrive en sådan lov.

Hvad siger I?

Mvh Dallmann

www.dh-eventing.dk

Svarer gerne på spørgsmål vedr. military.

0
0
Svar på denne tråd

Definition af rollkur
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 15:14

Hej Dallmann

Tak for din deltagelse i denne tråd. Definationen af rollkur:

en.wikipedia.org/wiki/Rollkur

Forkortet: "This includes the fact that the horse is physically behind the vertical."

Så ja - at hesten går baglod og ikke har nakken som højeste punkt.

Nedestående er fra FEI egen website fra 2006. Mit spørgsmål er om elite ryttere ikke ER forbilleder for urutinerede ryttere?

www.fei.org/Media/News_Centre/News/ Pages/20060201-1075.aspx

Further to presentations of different preliminary research projects in the field of exercise physiology, radiology, biomechanics and schooling, the meeting reached the preliminary conclusion that, when applied by skilled trainers, there was no scientific evidence that this training method was abusive to the horse. There was clearly none evidence that structural damage is created by this training exercise, when used in the right way by expert riders.

However, the use of that technique by inexperienced people was a possible threat to the welfare of the horse. The role of top dressage riders as role models in the sport was underlined.

(Med deltagerne: Prof Frank Odberg, Prof Leo Jeffcott, Mariette Withages, Sjef Janssen, Prof. Eric van Breda, above: Dr Gerd Heuschmann, Dr Andrew McLean, Prof Hilary Clayton, Dr Andrew Higgins, Dr Emile Welling, Prof Rene van Weeren)

Mvh Lea Grove

0
0
Svar på denne tråd

Dilemmaet
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 15:38

Hej - for folk som gerne vil hurtigt ind i debatten, så beskrives det meget godt her:

www.enlightendehorsemanship.net/tag/ rollkur/

Jeg håber at du som rytter bruger din sunde fornuft og hesteforstand til at tage standpunkt til rollkur/hyperflexion.

Følg linket hvis du vil være med til at præge beslutningen omkring rollkur/hyperflexion:

spreadsheets.google.com/ viewform?hl=de&cfg=tru...OTc2Nnc6MA

Dansk
Den 9. Februar mødes 20 eksperter i Schweitz til et møde i FEI, for igen at diskutere hvorvidt rollkur/hyperfleksion er en passende træningsmetode for heste. For at give stødte til modstanderne af rollkur/hyperfleksion i deres argumentation, er denne underskriftsindsamling oprettet .

Den 9. februar vil vi meddele FEI hvor mange mennesker der med deres underskrift her har udtrykt modstand mod rollkur/hyperfleksion. Deres mailadresse bliver ikke videregivet!

Underskriverne heraf, beder FEI om at **formulere sig** klart mod træningsmetoden rollkur/hyperfleksion.
FEI-reglementet skal tilpasses således, at brugen af rollkur/hyperfleksion i fremtiden vil være et brud på reglementet.

Mvh Lea Grove

0
0
Svar på denne tråd

Dr. Gerd Heuschmanns bog
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 15:40

Mvh Lea Grove

0
0
Svar på denne tråd

Det ved jeg godt.
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 17:46

Det er ikke fordi jeg ikke ved hvad rollkur er. Det jeg mente med mit spørgsmål er: Hvad er det der skal gøres ulovlig?

Skal det være forbudt at ride hesten bag lod?

Skal det være forbudt når hestens mule røre bringen?

Skal det være forbudt når hesten går 10, 20 eller 30 cm bag lod?

Jeg spurgte bare om hvordan man ser om folk gør noget forkert. Hvis man skal lave en lov bliver man jo nødt til at lave en håndgribelig regl alle kan se/måle sig frem til.

Mvh Dallmann

www.dh-eventing.dk

0
0
Svar på denne tråd

Baglod
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 21:06

Hej Dallmann

Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål. Men det gør jo ikke træningsformen mere sund og opbyggende for hesten af den grund.

Definationen af rollkur på en.wikipedia.org/wiki/Rollkur

Citat: "This includes the fact that the horse is physically behind the vertical."

Min personlige holdning er at alt ridning bag lod er forkert. Om det så er med korte eller lange tøjler.

Hvordan det så i praksis bliver kontrolleret? Tja det er jo så spørgsmålet - her må eksperterne på bordet. Men en start kunne dog være at FEI tager afstand fra denne trænings metode.

Mvh Lea Grove

0
0
Svar på denne tråd

Flere petitions
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 21:33

...og for dem, der gerne vil støtte endnu mere er der flere underskriftsindsamlinger....:

www.heste-nettet.dk/forum/14/914994/ 914994/

Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 00:14

Jeg tænkte bare, at når man ville have gjort noget ulovligt, så havde man også en ide´ om hvad det var der skulle være forbudt.

Så synes jeg det er lidt træls når folk bruger wikipedia uden filter, det er ikke skrevet af eksperter, men kan være skrevet af alle og enhver og dermed ikke altid er sandheden.

Jeg er hverken for eller imod rollkur, vil bare gerne vide hvad det er folk vil have gjort forbudt.

Mvh Dallmann

www.dh-eventing.dk

0
0
Svar på denne tråd

Holdninger
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 01:26

Dallmann, jeg synes det er et rigtigt godt spørgsmål Jeg tror ikke det nogensinde bliver muligt at komme med et konkret forbud mod rollkur, for som du selv nævner, så er det MEGET udefinerbart og grænsen er sikkert enormt flydende..

Det vil være urealistisk at forbyde at hesten nogensinde må komme bag lod overhovedet og hvornår er for meget så for meget?

Grunden til at jeg selv deltager aktivt i debatten og gerne underskriver petitions mod rollkur, er fordi jeg tror på at det pres, sådanne underskriftsindsamlinger genererer, sender et signal om at der er mange som ikke er enige i den nuværende socialt accepterede standart for hvad man kan tillade sig overfor dyret..

Jeg tror på at debatten skubber til folks grænser og det er netop der jeg mener det er gået i den helt forkerte retning i lang tid, hvor grænserne ligeså stille har rykket sig, i den, efter min mening, forkerte retning.

Jeg håber og tror på at debatten inkl underskriftsindsamlinger, kan være med til at folk i fremtiden ikke stiltiende drikker deres kaffe og klør deres næser, mens en rytter underlægger sin hest en behandling lignende Patrik Kittel's i Odense.

Jeg håber og tror at grænsen for hvad der er socialt accepteret at gøre ved hesten med biddet kunne ligge tættere på hvad vi accepterer at underlægge hesten af pres fra f.eks pisken, hvor langt de fleste, også officials, ville gribe ind hvis rytteren gik til yderligheder...

Og mens debatten raser om hvad der er ydeligheder, hvad der er rollkur og hvad der er hyperflexion eller LDR, så tvinges vi alle til at tænke efter og mærke i vores eget sind, hvor grænserne for hvad vi finder acceptabelt at udsætte dyrene for i fornøjelsens tjeneste. Og dét er efter min mening også ret vigtigt :-)

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

Har du set den nye uddannelse ?

0
0
Svar på denne tråd

Rollkur
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 09:31

Synes da helt sikkert det skal forbydes... men man kan jo aldrig komme det livs desværre...

Det er jo lidt det samme som barring, det er også ulovligt, men det foregår jo stadig rundt omkring...

Men man kan da nå et stykke vej, ved at gøre det ulovligt på opvarmningsbanen ved stævner...

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

Rigtige link underskrift indsamling
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 10:29

Mvh Lea Grove

0
0
Svar på denne tråd

Zooropa, Dahlmann og SusanKjærgård
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 13:14

er inde på noget ret væsentligt; at det er svært at forbyde noget, som man ikke har defineret så firkantet, at man ikke kan tage fejl, når man ser det... Jeg mener egentlig ikke - som Michael skitserer - at det er bydende nødvendigt med forskning, der påviser skadeligheden af roll-kur. Den type af ridning ligger så langt fra det, der er beskrevet i FEI's retningslinjer, hvorfor det egentlig ikke burde være noget større problem at beslutte sig for, at man ikke vil se det.

Men uden definition lader det sig ikke gøre; jeg er fx ikke sikker på, at min definition af roll-kur er den samme som alle andres. Nogle skelner mellem roll-kur og LDR, andre mener, at det er det samme...

Jeg vil også hilse et forbud velkomment - men det kræver altså, at FEI sætter sig ned og definerer det tydeligt og utvetydigt, så der ikke er noget at tage fejl af.

Dét er ikke nemt, men det kan godt lade sig gøre, hvis viljen er der...

Og dét må man vist bare indse, at der ikke rigtig er lige p.t.

_______

Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg

Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider