Dallmann, jeg synes det er et rigtigt godt spørgsmål
Jeg tror ikke det nogensinde bliver muligt at komme med et konkret forbud mod rollkur, for som du selv nævner, så er det MEGET udefinerbart og grænsen er sikkert enormt flydende..
Det vil være urealistisk at forbyde at hesten nogensinde må komme bag lod overhovedet og hvornår er for meget så for meget?
Grunden til at jeg selv deltager aktivt i debatten og gerne underskriver petitions mod rollkur, er fordi jeg tror på at det pres, sådanne underskriftsindsamlinger genererer, sender et signal om at der er mange som ikke er enige i den nuværende socialt accepterede standart for hvad man kan tillade sig overfor dyret..
Jeg tror på at debatten skubber til folks grænser og det er netop der jeg mener det er gået i den helt forkerte retning i lang tid, hvor grænserne ligeså stille har rykket sig, i den, efter min mening, forkerte retning.
Jeg håber og tror på at debatten inkl underskriftsindsamlinger, kan være med til at folk i fremtiden ikke stiltiende drikker deres kaffe og klør deres næser, mens en rytter underlægger sin hest en behandling lignende Patrik Kittel's i Odense.
Jeg håber og tror at grænsen for hvad der er socialt accepteret at gøre ved hesten med biddet kunne ligge tættere på hvad vi accepterer at underlægge hesten af pres fra f.eks pisken, hvor langt de fleste, også officials, ville gribe ind hvis rytteren gik til yderligheder...
Og mens debatten raser om hvad der er ydeligheder, hvad der er rollkur og hvad der er hyperflexion eller LDR, så tvinges vi alle til at tænke efter og mærke i vores eget sind, hvor grænserne for hvad vi finder acceptabelt at udsætte dyrene for i fornøjelsens tjeneste. Og dét er efter min mening også ret vigtigt