Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Springsadel
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 22:33

Min datters hest er meget markeret, men også noget muskel fattig. Vi mangler en ny, midlertige sadel, da den vi har glider tilbage.

Hvilket mærke dutter til en markeret hest?.

jeg er virkelig på glat is, da jeg intet kender til springssadler, og heller ikke vil bruge en formue, da hesten stadig udvikler sig.

Har du et bud?

0
0
Svar på denne tråd

sadelmager
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 08:31

Det er ikke sådan lige at svare på. Der er 200 andre faktorer som også spiller ind, når man skal vurdere om en sadel passer hesten. Dertil kommer at også rytterens højde, vægt, benlængde og tyngdepunkt også har betydning for hvordan sadlen ligger.

Så få hellere fat på en uddannet sadelmager (altså en der faktisk har taget uddannelsen typisk i sverige eller england, og ikke bare en der kalder sig sadelmager). Det koster lidt ekstra - typisk mellem 300 og 500 kr for et sadeltjek med hjælp til at finde den rigtige model. Men disse penge er hurtigt tjent hjem igen flere gange når du ser på det tab det medfører at købe den forkerte sadel og riskikoen for dyrlæge og kiropraktorregninger når først hesten har fået sadeltrykninger.

Dertil kommer at en del heste tillægger sig nogle højst uheldige adfærdsmæssige uvaner, når de får sadeltrykninger - eksempelvis at de stejler, bukker, ikke kan stoppes, sparker efter sadlen, bider når de sadles op osv.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 13:01

synes helt klart Passier sadlerne ligger bedst på heste med en markeret manke

men få fat i en ordentlig sadelmager.

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak for indput
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 21:18

Jeg kan kun give jer begge ret, sadelmager det skal der til, men min erfaring, og den har været dyr, fortæller mig at der er grænser for hvor meget en sadel kan ændres.

Jeg vil være rigtig ked af, en gang mere, at sætte 1000*mange kroner på spil.

Så der jeg ville hen var en midlertidig sadle, som jeg nogenlunde kan holde pengene på, også skifte ud når hesten er ved at være i rette facon.

Er det helt hen i hampen at tro man kan finde en sådan springsadel?, det har lykkes mig på anden hest med dressursadel.

Mvh Anne kirsten

0
0
Svar på denne tråd

Wintec...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 23:01

Du kan jo altid forsøge med en wintec sadel og se hvordan den ligger.

Jeg har haft brugt en wintec 500 til min unge hest som har ligget helt fint på ham og der fik jeg brug for at skifte kopjern tre gange så det var blevet dyrt i sadel ellers!

Nu har jeg så lige anskaffet en lædersadel fordi jeg nok mere er til læder end kunstlæder, men den har været god at have!

Mvh Signe

Med hesten Paragraff

Finurlige strøtanker og spøjse indfald fra de mørkeste afkroge af mit sind: http://signelaursen.wordpress.com/

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 12:24

Selvom der "kun" er tale om en midlertidig sadel ville jeg ofre pengene på at få en sadelmager ud og hjælpe med at finde den. En sadelmager kan hjælpe dig med at finde noget, som både passer hesten og din økonomi. Bare fordi man får en sadelmager ud er det ikke ensbetydende med at man skal ofre 10.00 - 15.000 kr på en sadel. Og mange gode sadler kan jo findes blligt brugte, hvis man ellers ved præscis hvilken model og størrelse man skal gå efter.

Få fat i en sadelmager - tro mig du sparer mange penge på det i længden. Det kan jo også være der kan findes en sadel til hesten som ved tilpasning og omstopning kan passe hesten i flere år og ikke bare i en midlertidig periode.

Når hesten stadig udvikler sig er det seriøst dumt at ride med en sadel som ikke passer - så kan man virkelig komme til at gøre skade på den!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider