Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Kortene på bordet !!!
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 10:17

Hejsa Heste-Nettet.

Jeg er bidløs rytter og jeg har haft mine diskussioner med nogle herinde fra ang. min egen hest, træning, osv..

og da jeg har et eksamensprojekt, hvor jeg har brug for en beskrivelse af den evigt omdiskuterede debat omkring bid/bidløs så prøver jeg sgu herinde. jeg tager chancen - livning on the egde.. - Hvordan oplever DU debatten?? :)

jeg så helst at bidryttere og bidløse ryttere kunne kommer okay ud af det sammen, uden at hugge hovedet af hinanden, så snart de ser en video, eller et billede eller en debat hvor man kan give sin mening til kende.. vi skal jo alle sammen være her..

Hvad siger du??

jeg håber i kan hjælpe mig til at få et klart billede, så jeg har brug for jeres meninger :)

mvh !

Mia & June

- og lille Jolly(:

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror i det
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 10:35

store hele at alle sparter af sporten kan med hinanden.

Problemet opstår i de små fraktioner, hvor folk bliver hellige/fanatiske/snævertsynede.

Det er dem der har set den endegyldige sandhed (og som oftest egentlig ikke helt ved hvad de snakker om alligevel), som er de værste, som jeg ser det.

De debatter herinde, som jeg har fulgt, har som oftest været startet af en eller anden type rytter, som mener alle andre er åndsvage, for nu har denne været på kursus, overhørt en berider, læst en bog etc, og så må verden nødvændigvis være sådan.

Personligt er jeg åben overfor det meste. Jeg har da tænkt tanken at ride med bidløs, som "hygge" med hesten. Pt har jeg lånt en pelssadel, som afveksling til hesten osv osv...

Jeg har modtaget undervisning i western, klassisk, tysk dressur, den "nye" dressur osv, og jeg tager det jeg kan bruge.

Så længe ingen prøver at pådutte mig noget, så er jeg åben overfor det meste.

Mvh. Tine

Fotografering?

Klipning tilbydes i Midtsjælland

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=47&i=1880&...y=desc&e=0

Kvalitets DV'ere sælges, kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

heeeeelt rolig
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 11:10

jeg kan hverken hidse mig op over det ene eller det andet - så længe det foregår på hestens præmisser...

Min hest rides primært med bid - ponyen oftest med bidløs - men også nogle gange med bid. De fleste i stalden veksler - nogle rider kun med bid nogle kun uden.... Så alle lever i fred og fordragelighed :)

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

blablablablablabla
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 12:34

rigtig lækkert at høre:)

jeg havde selv en anden opfattelse af debatten..
Lad mig høre noget mere :)!

Mia & June

- og lille Jolly(:

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 13:27

Jeg rider selv med almindeligt trensebid til daglig, men har da ind imellem trænet lidt i en ridekapsun.

Debatten herinde om hvorvidt det ene eller andet er det bedste holder jeg mig HELT udenfor. Jeg synes ofte hurtigt trådene tager en træls drejning, hvor visse (efter min mening enormt hellige) bidløse ryttere på den ene side hævder at ridning med bid er nærmest dyrplageri og at folk der rider med bid kun tænker på at vinde konkurrencer, ikke gider træne deres heste helt op fra bunden og skader deres dyr mere eller mindre bevidst. På den anden side står så tit nogle meget konservative "bidryttere" som ikke kan se noget problem i at ride med bid næsten uanset hvordan det bliver brugt og som bare mener de bidløse er sådan nogle lidt hippie-agtige typer.

Det er ikke en debat jeg gider blande mig i, da den sjældent er konstruktiv. Jeg rider som regel med bid, min hest trives med det og jeg rider i høj grad på hans præmsisser. Han har ingen sår nogen steder efter noget af udstyret og tager gladeligt bidet i munden. Det er nok for mig at vide at min hest har det godt på den måde jeg rider. Så behøver jeg ikke prædiken fra folk, der tror de har fundet den endegyldige sandhed - uanset om de er bid ryttere eller ej:)

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 15:40

Jeg er så enig med Vicky02.

Jeg hader fanatisme af enhver art, det gælder indenfor alt. Men at folk rider bidløst synes jeg er fint, det kan jeg også selv finde på - men jeg har det svært med de ryttere der har set "lyset" og ser bidløs ridning som det eneste saliggørende og som samtidig fortæller bidryttere at de er dyremishandlere ... så knækker filmen for mig ;)

Men ellers synes jeg det er fint og jeg har stor respekt for både bidløs og ridning med cordeo, såvel som jeg har respekt for de ryttere der rider med bid.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

bidløs
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 17:44

Jeg er også enig med Vicky..

Her hos os kommer der også elever både med og uden bid-og de enes allesammen fint ;-) Blandt vores egne heste er der nogen der går med bid og nogen der går uden.

Heste er jo vidt forskellige og nogle heste trives bedre på det ene end det andet. Jeg synes der kan være fordele ved at ride uden bid på nogle heste, hvis de f.eks har for mange fejlresponser på biddet, så kan man i en periode skifte "sprog" ved at ride bidløs og så er det måske lettere når man går tilbage til biddet igen.

Der er også nogle heste der trives dårlig på bidløs, fordi de ikke bryder sig om at få presset over næseryggen/i nakken og deraf er bedre på bid, ligesom der findes heste der næsten drager et lettelsens suk når de skifter fra bid til bidløs og trives bedst ved at fortsætte med bidløs..

Jeg har foretrækker hverken det ene eller andet.. På bidløs kan man tillade sig selv at "sløse" lidt mere uden at det går uorden i sagerne, men på biddet synes jeg man får nogle små detaljer og forfininger med, som man ikke får på bidløs..

Så hos os enes det fint :-)

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

TRÆNINGSLEJR 2010- skal du med ?

0
0
Svar på denne tråd

blablablablablabla
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 08:11

spændende!! :)

Lad mig endelig få nogle flere meninger og synspunkter :)

Mia & June

- og lille Jolly(:

0
0
Svar på denne tråd

Min mening og debatten
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 23:20

Jeg rider til hverdag med bid.. men ind imellem med rebgrime eller cordeo.. jeg har intet problem med nogle af delene så længe det bruges fornuftigt og folk ikke bliver fanatiske..

I debatten synes jeg ofte man støder på bidløse der mener bid altid er ondt fordi de har læst en artikel skrevet af en der selv laver bidløse trenser, og de mener at bidryttere er rosetjægere der er ligeglad med hesten og ikke kan styre den uden vold.. og så på den anden side de bidryttere der mener bidet er en selvfølge fordi der er redet med det længe, at bidløse ryttere er useriøse hippier der aldrig kommer nogle steder med deres ridning og at det er farligt at ride uden bid.. begge dele er selvfølgelig de yderst fanatiske i begge grupper.. der er en masse midt imellem også..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

bid.....
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 12:06

tror næsten jeg kan kalde mig halv-flippet dressur rytter. Jeg tør ikke ride uden bid, men har tænkt på, om de, som rider uden, har nogle ekstremt rolige heste? Hvad gør man, hvis man har en nervøs hest, og den stikker af? Selv MED bid i munden har man jo et problem der.

jeg har ikke haft noget mod at ride med grime e.l. på rolige ponyer, men min egen, der ville jeg nok slå kors for brystet først, og sørge for at have været på wc først, så jeg ikke tissede i bukserne. Ej gas, måske tager jeg fejl, og man kan styre de "jumpy" heste ligeså let?

Men - jeg har absolut intet imod andres måder at ride på, har lært meget af western folk, og har blandet alt, indtil det begyndte at virke på hesten.

Lone

If he loved you
Like I love you
I would walk away in shame
I'd move town
I'd change my name - Sting

0
0
Svar på denne tråd

Begge dele
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 12:45

Jeg rider også både med og uden bid. Når jeg rider baneridning er det med bid, og når jeg rider tur er det uden bid.

Min hest er dejlig nem at stoppe for det meste. Skridter vi en tur kan jeg sagtens finde på kun at ride ham i grime.

Men kan godt følge din tankegang Lone. Egentlig burde der ikke være forskel på om hesten havde den ene eller den anden type optømning på, hvis eller signalerne er kodet godt nok ind.

Jeg fortrækker dog alligevel at ride med soft hackamore når jeg skal galoppere. Ikke fordi han er svær at stoppe, men pga. min egen tryghed.

Jeg har det skidt med at ride med bid i skoven, da jeg nogen gange skal have lidt mere fat når jeg skal bremse ham fra en frisk galop, så synes jeg bedre om at have en soft hackamore på end bid. Om det ene er bedre end det andet skal jeg ikke kunne sige, det er bare sådan jeg har det.

Jeg kan som så mange andre se fordele både med og uden bid. Min hest ville nok helst gå uden bid, men jeg synes bare det er lettere at få fine signaler i dressuren når jeg rider med bid.

Derfor bruger jeg det også kun i dressuren.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

Azina ♥Mal Mir♥
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 14:12

Som du selv er inde på, hvis hesten fx bliver panisk bange, så kan bidet jo heller ikke stoppe den.. man kan ikke styre en hest med magt.. hesten styres jo med indlæring.. altså at den ved hvad signalerne betyder og så bør det i princippet være ligemeget hvad signalet kommer fra..

Jeg red også uden bid på min tidligere hest, som var en meget rødhåret dame, faktisk fungerede det fint, for hun var netop meget følsom og derfor obs på mine signaler.. min fjordhest derimod som er noget roligere i sit hoved og som jeg gerne rider helt uden noget på bane, ja hende "tør" jeg endnu ikke ride uden bid i skoven, for hun er ikke lige så sensitiv over for signalerne og chansen for at hun ignorere et blidt signal og bare skrider er noget større..(hun er dog heller ikke fuldt tilredet endnu og derfor sidder signalerne ikke så godt fast)

Så har hesten lært signalerne så bør det intet problem være, men man skal selv være tryg ved det selvfølgelig..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Yes ...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 16:07

Præcis gizmomis :) Ville skrive det samme selv ... de følsomme og letbevægelige er ofte mere lydhør overfor signalerne end de rolige, mere firhjulstrækkende typer ;)

Og i bund og grund handler det jo om, at bremsen fungerer, men en panisk hest kan ikke stoppes, bid eller ej ... Når flugt instinktet tager over glemmer en panisk hest de meste af det indlærte.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Når det bliver fanatisk
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 20:35

så hopper kæden af for mig. Det gælder bidløs, horsemanship, fodring, barfodsheste, bomløse osv....

Heste skal da gå med den optømning som de fungerer bedst med. Jeg har en hoppe, som er tilredet i en sidepull, og som idag fungerer bedst i en bosal. Hun har været redet med snaffle, todelt stang, og almindelig stang. En anden hoppe, som går en del stævner og skal gå i stang (over 6 år) fungerer fint med den. Er westernrytter, så udtrykkene er en smule anderledes. Men jeg har ingen problemer med at skifte mellem bid og bidløs. Hestene bliver redet så meget med benene, at det ikke er nødvendigt at have et bid, men nogle signaler går bedre igennem gennem biddet. Alt efter hvilken hest vi snakker om.

Hader bare når det hele bliver så fanatisk, at nogle folk har den enegyldige løsning på alle problemer . Som f.eks horsemanshippen. Alle heste skal da opdrages, så de kan gå ordenligt, kan stå, bakke, læsses osv. uden problemer, men så ryger det pludselig under en eller anden gurus terminologi, som så koster en masse penge at blive indviet i. Og så er vi derude hvor vi skal ride uden udstyr på vores barfodsheste ud i sommervinden som blæser gennem vores lange lyse lokker.....

Lil Chief No White

født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding

Great Lil Ruby

født d. 9. maj, 2009. Quarter Horse Mare
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine

Til Salg - ring for mere information

0
0
Svar på denne tråd

11111111
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 12:23

Jeg har oplevet at blive udelukket fra et ridehus fordi jeg red uden bid.

det var et privat sted hvor man kan købe adgang, og jeg kom altid når der ingen andre var i hallen fordi jeg arbejder om aftenen.

Jeg har lige så meget styr meget styr på min hest uden bid som med.

nogle af de andre så jeg red bidløst og mente at bidløs ridning er uansvarligt, de klagede til ejeren af hallen som derefter sagde jeg ikke kunne komme mere medmindre jeg red med bid.

Så jeg synes der findes nogle ægte kællinger derude.

Jeg har bevidst arbejdet hårdt for at finde nogle hestemennesker som er åbne fordi jeg er træt af at blive kritiseret og hånet for mine holdninger.

Her synes jeg at heste-nettet er genialt fordi der er en del der tænker lige som mig.

Indlæggende kan godt tage en hård tone indimellem synes jeg.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider