|
|
| Heste der ikke vil rides.. |
| Forfatter:  |
rfx |
| Dato:  |
27-12-2009 14:34 |
|
Jeg kan ikke lade være med at fundere over alle de heste der ikke fungerer eller er en kamp hver dag... er vi for bløde? Skulle vi skille os af med de heste, for derefter KUN at købe heste hvis forældre beviseligt fungerer? Jeg tænker her bla andet på trådene om "sindsyge" hopper der er til fare for dem selv og deres omgivelser.. Men også generelt alle de heste jeg hører om der ikke kan holde i kadaveret på trods af ejernes villighed til at lytte til sin hest, tjekke den for alt, skifte udstyr, finde behandlere.. den ene efter den anden... Jeg tror på at de heste har prob. Og trådene viser da også tit at der bliver fundet skæve knogler, KS osv.. Har alle disse problemer noget at gøre med at folk gladeligt avler på heste der ikke fungerer i ridning(af den ene el anden årsag) Burde man avle på en hest der ikke har været i arbejde og bevist sin holdbarhed? Ved i om jeres hests forældre var/er fungerende rideheste? Det selvfølgelig stadig ingen garanti, men forhøjer det ikke chancerne hvis begge forældre var fx mindst 8 år og velfungerende? Hvor mange gange har vi hørt historien om at hvis den ikke dur til ridning kan den bare komme i fol? Ville vi være så utrolig mange med disse problemer hvis folk ikke gik efter at få lidt for deres penge? Jeg ved ikke om løsningen ligger her, men jeg synes det er ved at skride. Ska en treårs der lige er tilredet proppes i fol? Ska vi ikke se om den kan blive en god ridehest først? Sku der strammes op på reglerne? Hvad synes du?? Håber ikke tråden bliver flyttet til avl, for vil gerne høre rytternes mening..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Har selv høret mange sige om deres hopper med drejet hovben, KS, Spat med videre at de da lige vil trække et føl på dem inden de skal væk fra denne verden. Min egen far har sågar gjordt det. Og det har sgu altid undret mig hvorfor, da mange af lideserne er arvelige. Og hører skam også det samme vær gang... jamen jeg finder en hingst der opvejer hendes svage sider. Men uanset om hingsten er hundrede procent korrekt så kan man jo ikke selv vælge hvilken side af generne følle få. Det er og bliver noget af en satsning, og det er der også gået fint for nogen af dem jeg kender. Men andre er desværre også endt med et nyt lille problem, som de kan bruge alle der hårdt tjente penge på, at går og afhjælpe. Og der er sgu ærgeligt for de elsker jo de små, som havde de selv båret dem alle 11 måneder. Min egen pige er efter en mor der ikke fungeret i hovedet, men det var heldigvis ikke hendes grundlæggende temperament der var noget galt med. Men de mennesker der havde haft hende der ikke havde forstået at have hende i hænder fra føl, så alt der hed dyrlæge, smed og sådanne blev udføret med vold og magt for at holde hende. Et mirakel at hun aldrig har skadet nogen i hendes panik. Dybt tragisk endt hun sine dage ude på Ikast rideskole, da hun panikket under ridning (rytteren nået heldigvis at hoppe af) og stak af ud mod stalden, gled og slå hovedet en i en beton mur og døde på stedet. Jeg er heldig at min pige, trods det hun også havde en hård start på livet, hvor hun heller ikke var i hændere med mindre det var smed el. dyrelæge plus råben og skringen er blevet så besindig som hun er... og der er stadig folk der betegner hende som sær(jeg synes selv hun er dejlig med temp lige efter mit hovedet ). Jeg synes at folk skal tænke godt og længe over det inden de sætter deres problem hopper ifole.... der ingen garanti for hvad der kommer ud, andet en der er et føl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridelighed |
|
|
Ja, jeg mener også at man ikke skal avle på uridelige heste medmindre det er pga. en skade som hesten har pådraget sig. Især syntes jeg, at der skal mere fokus på ridelighed både blandt hopper og hingste. Der er alt for mange tågehoveder, som ikke fungerer under rytter idag. Min egen hoppe er efter en hingst, som går Intermediare i USA på nuværende tidspunkt, og en hoppe, som er helsøster til en kåret hingst som har vundet DM og NM i spring og endvidere selv har været i ridning et enkelt år og gået flere LA'er på distriktsplan. Derudover er der mange præstationer længere tilbage på både far- og morsiden. Min egen hoppe har lavet nogle føl inden hun kom i ridning og er nok det, som du rfx vil kalde for "sindssyg", men hvis du nu læste trådene, som du henviser til, lidt bedre igennem ville du også se, at det er meget nemt at gøre disse hopper særdeles letridelige ved et simpelt indgreb og/eller en hormonkur. Så hormonproblemer er for mig ikke grund til ikke at avle på en hoppe.
Rigtig glædelig jul og et godt nytår
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ghghgfhgf |
rfx |
27-12-2009 16:38 |
|
Lisbeth: Derfor "" "", selvfølgelig er de ikke sindsyge.. Jeg har skam netop læst trådene igennem. At stille hormon kure op som værende en super nem løsning( sådan læser jeg det), er lidt farligt, eftersom jeg hører flere historier med nul effekt. Og set en live. Så til historierne hvor det var det, der var problemet. Det er netop et af dine indlæg der fik mig til at foreslå det til en veninde... med en ... æh .. hoppe.. Og det er heller ikke der jeg vil ha tråden hen. Der er tonsvis af tråde om hvad man har af muligheder når man nu står med "problem"barnet. Synes der manglede en tråd, med tanker om forbyggelse... Er det i avlen den ligger? Det er mit store spørgsmål. Og tænker langt fra kun på hopper med hormonprob.... Men på alle heste med alle slags problemer... især dem der kan nedavles..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arvelige lidelser |
|
|
Jeg mener også, at der bliver avlet på for mange dårlige hopper, fordi folk har muligheden for det når de står med en skadet hoppe eller en hoppe der er ubrugelig til rideanvendelse. Mange er opmærksomme på, at hingste nedarver mus, KS, dårlig psyke osv, men hvorfor tror folk så at man kan bruge en hoppe med samme lidelser/fejl til at avle videre på...? Det er da lidt som at spille russisk roulette - for får man mon en hest uden fejl? Får man den solgt på trods af fejlene? Vil hesten resten af livet få en usikker tilværelse pga dens fejl/lidelser eller skal den aflives som 5 års når lidelserne kommer til udtryk? Hopper der er ødelagte af ridemæssige årsager synes jeg godt man kan bruge. Her tænker jeg på gaffelbåndsskader, seneskader eller lignende "overbelastningsfremkaldte" skader. Jeg synes, at der skulle strammes op på reglerne og dermed have regler for hvilke lidelser/fejl der er lovligt at avle videre på og hvilke der ikke er, så man kan få stoppet den store mængde af ubrugelige heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hopper.. |
|
|
min hoppe er næsten en kamp at ride hver dag. Min x sagde, han ikke ville undre sig, hvis han kom ud i stalden, og vi lå og wrestlede. Jeg købte hende netop, fordi hun er svær og sin Egen (vild og sky i starten). De fleste heste interesserer mig ikke ret meget. Til gengæld kan man stole på min. På 8 år har hun smidt mig af 2-3 gange. alle, der har været oppe på hende, føler sig trygge. Ikke desto mindre tager det altid 3 gange så lang tid at ride en tur på hende, som andre. Hun får stadig sine flip ind imellem, hun hidser sig selv op. Og bliver altid slyngveninde med Michellinoerne i staldene. Hehe. Hun har lært mig meget, bl.a. om tålmodighed. Jeg har ind imellem ønsket en rolig hest, men ved, jeg ville kede mig. Ligesom ved mennesker ønsker jeg en god portion temperament at arbejde med. Min har lige fået sit 1. føl, som 11-års, fordi jeg ikke kan bære tanken om, hun ikke skal være her en dag. Havde jeg ikke fundet hende, havde jeg ikke købt hest igen. Hun er afprøvet i dressur, nåede bl.a. til passage, jeg havde ikke ifolet hende, hvis hun ikke havde noget talent, men siden hun blev halt efter smed, føl, har det ikke været meget. Jeg ved ikke, om jeg vil kalde min tøs en sindssyg hoppe, men hun er i alle stalde kaldt Damen, og "det er eddermanemig en speciel hest". Føllet har også sin mors bestemthed og meninger. Ellers var jeg også blevet ked af det. Lone
Her er dit værn mod vold Her er dit sværd Troen på livet vort Menneskets værd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjghjgj |
rfx |
27-12-2009 17:12 |
|
Lone: Nå ja men at avle en hest med lidt "over" tænding er vel teknisk set ikke en fejl? Dem er der jo mange dressurryttere der gerne vil ha... Jeg vil ikke. Jeg tisser i bukserne hvis jeg skal op på sådan en. Jessie: Tjo hvis man antager at skaden skete af ... ja hvad? En hest der ikke kan holde i senerne kan være dårlig ridning, beskæring, underlag...ja. Men kan svage sener ikke nedavles? Er det så ikke stadig en dårlig ide at sætte sådan en over til avl? eller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| belastningsskade |
|
|
Rfx: Som skrevet en belastningsskade. Det må være op til både ejer og dyrlæge at vurdere hvorvidt skaden er sket pga for hård træning, forkert beskæring eller af andre årsager. Hvis jeg havde en hoppe der gik høje klasser og fik en skade, så ville jeg være mindre nervøs for om senerne var dårlige end hvis jeg havde en hyggehest/skovturshest der fik en seneskade af at lave ingenting. Det er lidt "sort/hvidt", men tror beskrivelsen er forståelig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| avl...... |
|
|
Der er ingen tvivl om at der avles ukritisk på mange hopper, det er som om folk tror, at hvis de kan finde en fantastisk hingst, så bliver føllet også fantastisk. De glemmer lige at halvdelen af arvematrialet kommer fra hoppen. Jeg vil ikke avle på nogle af mine, fordi kritisk set er de ikke gode nok til det. Den eneste der har rigtigt potentiale, er en pony, så skulle det da lige være hende. De andre er vidunderlige heste, men avlsmatriale - nej. - Ja så skulle det da være for at beholde føllet selv i hvert fald - sådan rent følelsesmæssig avl 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på island |
|
|
gør man det eneste rigtige, putter alt det der ikke duer til at ride på i fryseren, det burde vi også gøre med vores rideheste herhjemme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror |
|
|
at for mange heste bliver trænet for dårligt og elendig forstået. Og går med skader for længe inden det bliver opdaget.
Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende men svær debat |
|
|
Jeg er enig med Sinne - 100%. Derfor er denne debat bare så svær. hvad er 'dårlige' liv genetisk set og hvad er det miljømæssigt set, hvornår skyldes problemer arv eller miljø??? Den diskussion er ikke ny. Men jeg mener med hele min sjæl og hjerte, at det er forkert at avle meget på eksteriør - det er det, der har fået tingene til at gå helt galt i hundeverdenen, hvor typeavl er blevet til overtyping med dertil hørende fysisk og psykiske skavanker. vi skal finde 'en gylden' middelvej. Fordi selvfølgelig skal hestene være bygget til at kunne klare de forskellige udfordringer vi giver dem. De skal have en ordentligt temperament med fra fødslen - men meget kan alligevel godt gå galt i prægning, træning og håndtering. Jeg ser også MEGET, MEGET gerne at rideresultater skal spille en større rolle - men det er jo dækket ind via indexsystemet. Jeg håber der kommer en fælles dyrlægedatabase så man kan få et indblik i hvordan skaderne fordeler sig på avlslinier - men igen er den også problematisk fordi der altså er hele ride- og træningsdelen ind over. OG selvom det er ikke er 'bevist' at ukorrekt ridning skader hestene, så er det ikke desto mindre det, mange dyrlæger siger, når man står med dem i konsultationen og snakken falder på emnet. Jeg synes debatten er svær, og jeg er GLAD for, at jeg IKKE er avler - for der er dælme meget at tage i betragtning, når man skal lave en ny hest  Som rytter har man da i det mindste muligheden for at tjekke hesten inden køb samt gøre sit til at den ikek lider overlast som flg. af ridningen. Men uheld er sværere at gardere sig mod - jeg har jo en 4 års der kom til skade på folden og ikke bliver ridehest nogensinde - er det dårlig avl eller sort uheld ????
"All that glitter is not classical dressage" Erik Herbermann, The Dressage Formular
Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uetisk |
|
|
varme heste,,,, hvor meget ved vi om hvordan de har det? hvordan har vi mennesker det hvis vi konstant protestere, viser frygt og stress tegn? ikke godt vel synes det er hamrende uetisk at avle på heste der ikke hungere har en sund krop og trives i hverdagen, ikke at de skal være pragt eksemplare og aldrig må ha haft en skramme, men de skal fungere uden alt for meget pjat  synes også det er usmageligt at avle heste man ved med sansynligthen skal "kureres" med homoner osv. for så at blive fantastiske heste, nej tak
real joy is a golden horse<3
laver/sælger hestefigure af høj kvalitet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
På Island kan det godt være de kasserer de "dårlige" heste. Forstået på den måde at de ikke altid/alle sammen bliver aflivet, men eksporteret til lande som DK. --> generne kommer aldrig til island igen. Det er da selektion der vil noget  Er der nogen der ved, om danksfødte islandske hingste ikke må bedække de "indfødte og bosatte" islandske hopper?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hormonhopper |
|
|
Med hensyn til hormonhopper - så synes jeg faktisk kritikken er ret urimelig og jeg kan mærke jeg bliver lidt sur  For jeg tror altid, de har været der. Jeg har altid hørt om uridelige hopper, og folk der ALDRIG ville ride hopper sådan helt generelt. Og jeg tror, at der er mange, mange flere hopper, der ville have godt at få noget hjælp mod det ubehag, de føler ved at blive redet - alene fordi de er hopper med en cyklus. For jeg tror der er rigtig rigtig rigtig mange af dem - ikke pga. avl men fordi der er forskel på at være hankøn og hunkøn. Hvor tit hører man ikke, at hopper bare er anderledes ??? Og jeg har jo selv en hormonhoppe, og jeg er af den meningen nu, at ikke at gøre noget er lig med, at jeg faktisk synes det er uetisk at ride dem, fordi det er så ubehageligt for dem. Jeg håber det giver mening, det jeg skriver 
"All that glitter is not classical dressage" Erik Herbermann, The Dressage Formular
Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridehest |
|
|
Jeg har valgt at lægge føl i min skadede 4 års Michellino-Temple Wind hoppe, da hun skal stå 1-1½ år, pga hovsenebenssyndrom, der er lokaliseret til imparligamentet, skaden er højst sandsynligt opstået pga ukorrekt eller mangelfuld beskæring , hoppen forventes at blive rengående igen. Min hoppe har absolut ikke bevist sit værd som ridehest, hun er kun redet 6 uger op til kåring sidste år, hvor hun dumpede sin rideprøve, men gik i DH pga type, i år er hun redet ca 10 gange primært i terrænet. Jeg mener selv at hun har et fantatisk temperament og er noget af det nemmeste at omgås og super dejlig at ride, de fleste der har mødt hende mener det samme, især hvis de inden har hørt afstamningen  Min hoppe´s mor er primært avlshoppe, hun har dog nået at rende et par LAér på klubplan, når maven ikke har været for stor og har en helbror der er Ahest i dressur, så der er da heste i stammen der kan holde. Jeg har valgt at ifole da jeg tror på min hoppe og føllet er lavet som en beholder (bare det nu bliver et hoppeføl ) Skal alle hopper i sporten inden de går i avlen vil det godt nok skabe en prisstigning på deres afkom og er vi som ryttere parate til at betale for det? Avlens udvikling vil samtidig blive langsommere, dette er måske ikke så skidt endda, hopperne vil ikke kunne give lige så mange føl da de vil være ældre inden de kommer i avlen og det vil da være rigtig ærgeligt med en super hoppe. Jeg tror ikke på at der er så mange uridelige heste pga temperament, men der er helt sikkert en masse følsomme heste, der er misforstået af deres ryttere. Men det er vel ikke avlens skyld at mange af os ryttere overvurdere egne evner og så giver hesten skylden når det mislykkedes  Ingen tvivl om at der generelt bør sorteres hårdere i hvilke hopper der går i avlen især dem der er skadede, men det er vel mest os med en enkelt hest og en masse følelser i klemme der vælger at avle på de tvivlsomme hopper. De fleste avlere har jo selv lavet næste generation af hopper, de går da ikke ud og køber en skadet hoppe til at videreføre deres avl. Mvh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avlshopper |
|
|
Dette emne har faktisk været oppe på avl også. Selvfølgelig er det vigtigt at være kritisk med sit hoppemateriale, men det betyder ikke, at hoppen nødvendigvis skal gå i sporten først. En seriøs avler er ret bevidst om hoppestammen på sine avlshopper, og hvad den giver videre. Det er der en langt større sikkerhed i, end det en afprøvning af en hoppe, med en i avlssammenhæng ukendt hoppestamme, giver. Skulle man vente med at ifole alle hopper til 7-8 års alderen eller til de havde vist noget i sporten, så ville afkommene godt nok blive meget dyre at producere. At mange heste ikke kan holde i dag skyldes også at rytterne vil ha' dem højtstillede og super elastiske. Det kræver jo noget andet og mere af rytterne. De unge heste bliver tit taget for tidligt i brug, og mange af dem bliver redet forkert fra starten. Og det kan selv den bedste hest jo ikke holde til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| søs1... |
|
|
vil lige tilføje at jeg bestemt mener at hormon-heste skal behaldes, det ville være synd andet (bare for at sikre mig at der ikke bliver misforståelser) men holder ved at man ikke avler på ikke fungerende heste, dermed også dem med hormon problemer. er der i hele taget nogle der ved og det er oftere set hos nogle racer end andre? synes nelme jeg har støddt på en del lippizare der har været hvinske+ endet homon halløj
mener sagtens man kan bedømme på en unghest (4-5 år) om den er egnet til avl eller ej, synes ikke det er noget krav at den skal kunne gå vildt høje klasser først, den skal bare være sund og rask i krop og hoved 
real joy is a golden horse<3
laver/sælger hestefigure af høj kvalitet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jhgfjhgfhjfgh |
rfx |
02-01-2010 16:26 |
|
Prof avler ? Findes der ligefrem en uddannelse? Eller hvordan bliver man proffesionel i det? Try n error indtil man har succes? Ville avlen blive "langsommere" og dyrere, ja sikkert.... , men det er også dyrere for folk at følge alle de nye regler for stald og plads osv. Afskaffelse af spiltoug..men det var stadig nødvendigt at få lavet de regler om.. synes jeg... Kan da huske der var mange der snakkede om flere rideskoler der ville lukke pga de ikke havde penge eller plads nok... Men nå ja... det er der bare ikke noget at gøre ved. Det er jo ikke en undskyldning for at de havde/har forhold der grænser til misrøgt.. Omkostning er ikke en gyldig undskyldning i min verden. Det er ligenu meget dyrt for alle dem med heste der ikke fungerer. Dem med heste, hvis forældre aldrig sku ha "mødt" hinanden.. Ann: At mange heste ikke kan holde i dag skyldes også at rytterne vil ha' dem højtstillede og super elastiske. Det kræver jo noget andet og mere af rytterne. De unge heste bliver tit taget for tidligt i brug, og mange af dem bliver redet forkert fra starten. Og det kan selv den bedste hest jo ikke holde til. Arh og dog du...Så er det jeg tænker Der er laangt flere mennesker der får trænet hesten "forkert" end det omvendte.. burde en hest gå helt i stykker af at blive redet af en person på fx lc- lb niveau, der træder forkert hist og her.. Er det nu logik? det er vel næsten der bredden af ryttere ligger? Hvis det sku være nok til at ødelægge en hest til punktet hvor aflivning overvejes, så burde alle ride på mekaniske heste til de når op over GP... nå nej for de laver sgu stadig fejl... Vi mennesker bruger og træner også os selv forkert. Men vi er ikke "ubrugelige" af den grund. Vi ender ikke som værende ude af stand til at arbejde( med mindre vi har arvelige fejl/ sygdomme) eller hvad? Er det mig der har fået galt fat i det? Synes det er lidt forkert måde at se det på.. måske det bare er mig..: Vi laver svagere heste så må folk bare blive bedre til at ride.. det må de selv om.. Det lidt sådan jeg får det læst.. Men siger du , at avlere lader holdbarhed gå tabt for at få mere elastik, med vilje, fordi det er det " de unge vil ha"??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blalbalblablablblbla |
|
|
heste der ikke vil rides skal motiveres.. det kan evt. være i form af at ride og træne på dens præmisser.. og hvis ikke, så skal den tjekkes for om den kunne have ondt nogle steder:) bare min mening:)
Mia & June - og lille Jolly(:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RFX.... |
|
|
Arh og dog du...Så er det jeg tænker Der er laangt flere mennesker der får trænet hesten "forkert" end det omvendte.. burde en hest gå helt i stykker af at blive redet af en person på fx lc- lb niveau, der træder forkert hist og her.. Er det nu logik? det er vel næsten der bredden af ryttere ligger? Hvis det sku være nok til at ødelægge en hest til punktet hvor aflivning overvejes, så burde alle ride på mekaniske heste til de når op over GP... nå nej for de laver sgu stadig fejl...
LC-LB hesten bliver jo stadig trænet 5-6 gange om ugen x 1 time om dagen i ridehus. Og jeg er ikke sikker på at den træning er mere hensigtsmæssig end en GP hest og omvendt. Det handler alt om hvor høj en belastning x antallet af gentagelser. Jo højere tempo (hårdere arbejde) med mange gentagelser = øget skadesrisiko. Og det med at Ann skriver bliver taget for tidlig i brug vil jeg gerne lige kommentere på. For noget siden lagde Karen(Zafera) et link ind til en clinik fra clipmyhorse.de. Den var bl.a. med Christoph Hess som forklarede om den tyske uddannelsesskala fra unghest og til GP. Der var kravende klare til en unghest. 3 gange om ugen blev den redet. De andre dage fik den fri og den gik måske et eller to stævner i sit første år. Hvor mange 3-4 års herhjemme kan prale af det. Vi mennesker bruger og træner også os selv forkert. Men vi er ikke "ubrugelige" af den grund. Vi ender ikke som værende ude af stand til at arbejde( med mindre vi har arvelige fejl/ sygdomme) eller hvad? De fleste af os er heller ikke ubrugelige, men forskellen på os og hesten er at vi har muligheden for at sige fra, når det gør for ondt. Og lad os vende bøtten engang. Hvis du hver dag skulle løbe en times tid, hvor andre styrede dit tempo uden at du havde muligheden for at sige fra eller ændre tempo, selv om du havde ondt i benene, fået de for små løbesko på eller at dit løbetøj er for lille og laver hudafskrabninger på kroppen, eller du var lidt mat i kroppen pga en begyndende influenza, så varer det nok heller ikke så længe inden at skaderne begynder at dukke op. Og det er hestens virkelighed. Det er ikke fordi jeg mener at vi skal sætte hesten ind på stald for altid, ride bom- og bidløs, og kun avle på heste, der aldrig har haft en skade, men vi skal måske være langt mere opmærksomhed på træningsmetoder og form samt hestens psykiske og fysiske formåen.
Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trådstarter |
|
|
Til trådstarter: Du rammer sømmet på hovedet med: "Hvor mange gange har vi hørt historien om at hvis den ikke dur til ridning kan den bare komme i fol?" Jeg synes at det er en katastrofe at man avler på mange af de kasserede hopper! Det er muligt at hesten fejler noget som man på nuværende tidspunkt ikke mener er arveligt, eller ikke er beviseligt arveligt. Man har f.eks. i årevis ikke ment at mus var arveligt, men det finder man så ud af nu at det er. Jamen så lad dog for hulan være med at avle på dem der fejler noget! Stærke forældre avler stærke føl - så hvis man fortsætter med at avle på dem som fejler noget, så skyder man sig selv i foden og ender med at skulle fremavle racerne helt fra bunden fordi det tilbageværende slet og ret ikke kan bruges til noget..... Jeg har købt min unghest bl.a. på baggrund af faders og morfaders rideresultater. Hendes morfar, Mago xx, har gået GP, og det samme gør hendes far, Showstar, nu i Tyskland. Moderens resultater til egnethedstest var ligeledes udslagsgivende for at jeg var "nødt til" at købe unghesten; moderen har til egnethedstest fået skridt og kapacitet gangarter 9, trav galop ridelighed spændstigheddsmidigheddelasticitett brugstype bevægelsens korrekthed 8. Så jeg føler mig ret sikker på at jeg har fået mig en vaskeægte ridehest, og heldigvis efter forældre som ikke fejler noget. Nuvel, hvis avl var så simpelt så var der jo ikke noget sjov ved det. Ingen garanti for at gode forældre avler gode føl, eller at dårlige forældre avler dårlige føl. Men man burde tage hensyn til de kommende ridehestes sundhed og så kun avle videre på sunde og raske individer. Mvh. Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Randi... |
|
|
Holdbarhed er jo multifaktorel årsagssammenhæng. At sige, som du selv skriver til slut, gode holdbare forældre ensbetydende med holdbare rideheste er for ensidig. Andre faktorer som har indvirkning på holdbarhed er -Fodring, hvor godt har føllet været dækket ind med vitaminer mineraler. -Opvækstbetingelser generelt (miljø) -Smedens faglige kunnen/intervaller mellem smed -Arv, genetik -Træning m.fl Jeg kan kun gisne om at træning er den største synder, når det kommer til udvikling af skader. En hest, selv om den blev dårligt fodret og aldrig så en smed sandsynligvis holde længere end en ridehest i dag som er udsat for træning som ikke passer til den fysiske formåen. Som jeg læser det mener du at gangartskarakter m.fl influerer på holdbarhed? For den køber jeg ikke. Og i realiteten aner man intet om mormor's mor/far/MF havde anlæg for seneskader, indfodethed, eller andre skavanker. Og de kan springe nogle led over for pludselig at dukke op hos dit føl eller dettes føl igen. Så længe vi endnu ikke har et register, der registrerer sygdomme hos hesten, ved vi heller ikke ret meget om arvelighedsfaktoren i de forskellige sygdomme/skavanker. Vi kan gisne, tro og mene, men baseret på videnskabeligt holdbart fundament er det ikke. Jeg mener ikke at vi skal avle på alle hopper, men at sende alle skadede hopper til slagteren, og kun avle på sunde og raske hopper, det er at gå til yderlighederne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sinne... |
|
|
Jeg nævner intet om at gangartskarakterer og holdbarhed har noget med hinanden at gøre. Trådstarter spørger bl.a. til ridelighed og kvaliteten af hestene som der avles på, det er det jeg skriver om i forbindelse med min egne unghests forældre. Mvh. Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Randi... |
|
|
Tak for opklaringen, så forstår jeg bedre sammenhængen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah ... |
anjasm |
07-01-2010 16:23 |
|
Rfx, godt spørgsmål ... Jeg undrer mig også sommetider over alle de problemheste der findes. Selv har jeg haft heste i 30 år - mange forskellige typer og størrelser, flere af dem har jeg ikke kendt forældrene på - men jeg har aldrig ejet en problemhest! Så jeg føler mig temmelig heldig  Personligt, kunne jeg forstille mig, at den store fokusering på gang, præstation og udstråling kunne være en medvirkende årsag til nogle af problemhestene. Men jeg tror også, at vores omgang og træning af hestene bærer en stor del af skylden. Desværre møder man mange 'hestemennesker' rundt omkring, uden egentlig hesteforstand. Et godt citat, der var en bekendt der udtalte engang: "Der ville være mange flere lykkelige heste, hvis der var flere mennesker, der spillede golf" ... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|