jeg vil for det foerste meget gerne have et link til artiklen.
dernaest vil jeg fortaelle lidt om 0-tolerencens betydning for konkurrencehestene.
Ingen tvivl om at ingen hest med vilje skal medicineres til et bedre resultat, hvadenten det saa er beroligende, smertestillende steroider eller hvad der ellers findes. men som det er lige nu kan vi faktisk ogsaa svaert behandle vores heste uden fare for at blive snuppet i dopingfaelden.
Jeg har hvert eneste aar boevl naar jeg skal have tandlaege til hestene hvor de bliver beroliget. dette ma ikke ske 4 uger op til staevne, hvilket i praksis er svaert da ikke alle hestene gaar de samme staevner og der kun sjaeldent vil vaere 4 uger t traek hvor ingen af dem er afsted.
saa er der de halvaarlige kontrolbesoeg ved dyrlaegen hvor vi scanner et, tager blodproever etc. disse kan heller ikke finde sted taet ved staevner.
skulle en af hestene vaere saa uheldig at faa sig et overben, en hovbyld eller andet man normalt ville give finadyne for, saa er det ofte man overvejer at lade vaere. for uanset at karenstiden er 3 uger (saa vidt jeg husker), saa er der indtil flere eksempler paa at det maales i blodet tre maaneder efter.
De maengder man kan maale paa laboratorierne idag er saa smaa at det svarer til at jeg selv tog en panodil for tre dage siden. man kan stadig maale det i mit blod, men jeg lover jer at det er i saa smaa maengder at jeg ingen glaede har af det paa proeve tidspunktet.
Jeg synes derfor det er fint at man finder en graensevaerdi hvor stofferne ikke laengere har nogen indvirkning paa hesten. paa denne maade sikrer vi at velfaerden vaegtes hoejest, da vi saa ikke bremse nogen i at behandle mod smaating.