Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

FEI - konkurrence på smertestillende?!
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 14:04

Har netop læst på eurodressage.com at FEI har vedtaget et forslag om, at man nu godt må starte konkurrence med heste, som får smertestillende midler.

Argumentet er, at det er så lave doser, at du ikke kan gøre din hest haltfri - men udelukkende har 'therapeutical' altså lindrendne effekt.

Jeg synes det er problematisk at der åbnes en kattelem - og derudover kan man diskutere, om det er rimeligt at heste, der har behov for smertestillende skal bringes i en konkurrencesituation.

Er ikke særlig stolt over min sport lige pt...

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

Øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 14:07

Trist trist trist :-(

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

Skræmende!
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 18:22

Det var da frygteligt! Men kender da nok et par heste der vil sætte pris på det! Desværre! :(

"Når man går mere op i at komme den rigtige vej til målet, end målet i sig selv"

Springsadle sælges
"look a like" sadel til Pessoa AMO sadlerne

Trainer Sofi Sadel

16" bred bom

0
0
Svar på denne tråd

rideforbundet
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:07

Jeg er enig i, at det er en trist udvikling, som ikke gøre området 'doping' mere gennemskueligt - tværtimod.

Men så er det er da altid noget at DRF (sammen med en del andre europæiske rideforbund) tilsyneladende vælger at opretholde og stadfæste de nationale 0-tolerance krav.

Dermed kommer de nye og mindre restriktive regler 'kun' til at gælde for heste som deltager i internationale stævner. Herhjemme er medicinering ved stævner altså fortsat ikke ok.

0
0
Svar på denne tråd

Der er
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 00:09

mange måder at komme doping til livs på... det er et af de mærkværdigste tilfælde jeg har været ude for.

Tillad doping = ingen problemer i sporten... smart *irony off*

Ja ja der er sgu ikke fejet noget under gulvtæppet, som Schlüter en gang sagde...

14 sækker Hartogs Grass-Mix sælges for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

fra den anden ende
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 17:27

jeg vil for det foerste meget gerne have et link til artiklen.

dernaest vil jeg fortaelle lidt om 0-tolerencens betydning for konkurrencehestene.

Ingen tvivl om at ingen hest med vilje skal medicineres til et bedre resultat, hvadenten det saa er beroligende, smertestillende steroider eller hvad der ellers findes. men som det er lige nu kan vi faktisk ogsaa svaert behandle vores heste uden fare for at blive snuppet i dopingfaelden.

Jeg har hvert eneste aar boevl naar jeg skal have tandlaege til hestene hvor de bliver beroliget. dette ma ikke ske 4 uger op til staevne, hvilket i praksis er svaert da ikke alle hestene gaar de samme staevner og der kun sjaeldent vil vaere 4 uger t traek hvor ingen af dem er afsted.

saa er der de halvaarlige kontrolbesoeg ved dyrlaegen hvor vi scanner et, tager blodproever etc. disse kan heller ikke finde sted taet ved staevner.

skulle en af hestene vaere saa uheldig at faa sig et overben, en hovbyld eller andet man normalt ville give finadyne for, saa er det ofte man overvejer at lade vaere. for uanset at karenstiden er 3 uger (saa vidt jeg husker), saa er der indtil flere eksempler paa at det maales i blodet tre maaneder efter.

De maengder man kan maale paa laboratorierne idag er saa smaa at det svarer til at jeg selv tog en panodil for tre dage siden. man kan stadig maale det i mit blod, men jeg lover jer at det er i saa smaa maengder at jeg ingen glaede har af det paa proeve tidspunktet.

Jeg synes derfor det er fint at man finder en graensevaerdi hvor stofferne ikke laengere har nogen indvirkning paa hesten. paa denne maade sikrer vi at velfaerden vaegtes hoejest, da vi saa ikke bremse nogen i at behandle mod smaating.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

doping eller ej
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 18:13

Der er rigtig, rigtig mange artikler om emnet på det engelske Horse & Hound.

Fx: www.horseandhound.co.uk/news/397/ 291950.html

Så vidt jeg forstår det, så er det ikke et spørgsmål om at grænseværdierne generelt er sat op. Det er de slet ikke. Men for 3 specifikke non-steroide, smertestillende produkter er der nu en acceptabel grænseværdi. Det er phenylbutazon (buta), flunixin og salicyclic acid (aspirin). Og hesten kan nu behandles lige op til stævnestart - altså ér der en virkning.

Der er altså ikke tale om ændringer ift. rester af medicin fra tand- eller andre behandlinger. Der er heller ikke tale om, at man har ændret værdierne til, hvornår der ikke længere er en virkning på hesten.

Det der er tale om at det tillades at behandle med nogle specifikke præperater som har en 'terapeutisk' virkning.

Grænserne er efter sigende sat, så de ikke kan kamuflere en evt. halthed - men det vil kunne virke muskelafslappende, etc.

Som de skriver på H&H:

The FEI has set the level to allow for a small single dose of one of the three non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) to be given 24 hours before a competition. The doses have been set to ease muscle stiffness but, supposedly, not to mask a problem such as arthritis.

0
0
Svar på denne tråd

Line har ret!
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 18:28

Line jeg giver dig fuldstændig ret i at 0-tollerancen er tæt på umulig at arbejde med, men som loula også siger så er det jo ikke grænse værdierne de retter på, det er nogle produkter bl.a. buta(som kan slå min hest helt ud af kurs) der skal tillades helt op til stævne strt(igen som jeg har forstået det).

Jeg synes det ville klæ dem at få lavet nogel undersøgelser der viser hvor meget der skal være i blodet af div. stoffer for at det har en effekt, og så sætte en grænse værdi et stykke under den, frem for 0-tollerance, men som sagt er det slet ikke det der er tale om her!

"Når man går mere op i at komme den rigtige vej til målet, end målet i sig selv"

Springsadle sælges

Trainer Sofi Sadel

16" bred bom

0
0
Svar på denne tråd

jeg må læse artiklen
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 19:12

for det har jeg ikke nået endnu. JEg synes jo som jeg også skrev heller ikke at det er ok at smertestille under stævne. Jeg tror nu umiddelbart at man har tænkt sig lidt om ved fastsættelse af grænseværdierne. så snart der er tale om en grænseværdi kan man jo give lige op til stævne (der må jo så ikke injiceres noget som helst i hesten inden for 48 timer) sålænge man giver små nok doser.

men som det er lige nu, kan jeg ikke massere med kamfer efter en hård klasse uden fare for at jeg bliver snuppet ugen efter til det næste stævne.

dvs hot and cool er bandlyst i min stald, ligeledes er langt de fleste køle/varme linimenter og ler. og sådan kan jeg nævne en del. og det er jo fjollet for det kan da ikke være rigtigt at jeg ikke kan massere med kamfer for at løsne musklerne.

Men det er jo svært, da kamfer også meget nemt kan bruges til at blistre og dermed give overfølsomme piber.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

kamfer mm.
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 20:00

Det ER svært.. og derfor er det også prisværdigt at FEI gør alt muligt for at undersøge og regulere. Problemet er, når de regulerer uden tilstrækkelige undersøgelser.

Og så forresten... Line skriver:

'Men det er jo svært, da kamfer også meget nemt kan bruges til at blistre og dermed give overfølsomme piber.'

Ja - og fordi der er nogle idioter derude, som finder på lige netop den slags, så går det ud over den gode og terapeutiske behandling, som mange andre ville give hesten.

Vi må idioterne til livs... At nøjes med at gå efter og forbyde midlerne er kun en del af løsningen, som jeg ser det.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan sagtens følge dig
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 21:03

Line jeg kan som sagt sagtens følge dig. Har selv redet military på landsplan, og skulle altid på det helt store togt for at finde en køle ler jeg rent faktisk ture bruge. Gik faktisk over til at bruge frosne skubopis i stedet, men det kunne bare være svært at holde dem frosne hvis vi var meget langt hjemme fra... Desværre!

Springsadle sælges

Trainer Sofi Sadel

16" bred bom

0
0
Svar på denne tråd

kølegel
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 00:25

her vil jeg så lige anbefale 'is balsam' fra acute medic. det er dopingfrit.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Stævnedyrlæge
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 12:28

Man kunne jo også gøre sådan at hvis der skal gives noget som helst der vil kunne påvises i en dopingprøve, så skal stævnedyrlæge og evt. en fei repræsentant godkende behandlingens nødvendighed, den dosis der skal gives, præparat type samt indgivningsmetode.

Jeg forstår jo f.eks. ikke hvorfor man skulle give phenylbutazon ved en mild kolik. Her burde et mildt spasmodicum som f.eks. vetalgin kunne gøre det, ellers vil jeg mene kolikken er for kraftig.

Istedet for bare at give behandling op mod en konkurrence frit løb.

Men mener det er fuldstændigt uetisk at give lov til smertestillende så tæt på konkurrencen. Og buta og finadyne er altså meget kraftige smertestillende, det er de sidste du bruger ved kolik, da du derved slører symptomerne og derfor ikke ved hvor skidt hesten har det, før det er for sent.Hvis vi snakkede mildere smertestillende kunne jeg måske have et gram af forståelse.

Mit sidste problem er også at der er meget forskellig biotilgængelighed og nedbrydning af lægemidler i forskellige heste. En hest der jævnligt modtager smertestillende, vil f.eks. hurtigt indstille sin lever på at nedbryde det smertestillende hurtigere...

Så hvordan kan man vide at de overholder grænseværdier når det er så tæt på konkurrence.

Trine

0
0
Svar på denne tråd

dejligt med faglige input
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 16:28

Trine - SKØNT en dyrlæge gider blande sig i denne debat. For det er bare SÅÅÅÅ nødvendigt for at få den nuanceret nok (Y) (Y) (Y)

jeg læser indlæggene med STOR interesse, for jeg har seriøst ikke en DYT forstand på dette område :-)

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

grænseværdier
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 19:48

Trine Møller - du skriver:

'Så hvordan kan man vide at de overholder grænseværdier når det er så tæt på konkurrence'.

Det er et godt spørgsmål. Som jeg læser det, så er det ved internationale stævner fremover tilladt at give max 1mg. af en af de tre tilladte midler i op til 24t. inden konkurrence.

(Et andet sted læste jeg at 12 timer var grænsen?).

Det vil vel sige at grænseværdien for sporing er ret høj? Og hvordan bestemmer man iøvrigt ved test, om det er givet uden for fristen - eller er givet i en lang periode inden stævnet?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider