Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Gå tur
Forfatter: 
Dato:  06-11-2009 21:55

Hvordan ville I træne en utrænet hest op til at kunne klare ture på op til 2 timer i skridt.

~ Grev A ~

"Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo aldrig om den kommer igen"

Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

Skridtture....
Forfatter: 
Dato:  07-11-2009 09:56

skridtture vil jeg ikke mene kræver den store forberedelse medmindre tærrenet er meget hårdt - altså stejle bakker, grøfter mv.

Men nu kommer det også an på, hvad en utrænet hest er, for er det en hest, der har en 8-10 timer på en god fold eller endnu bedre en løsdrift med gode bevægelsesmuligheder, og hesten før har været redet jævnligt, så kan du bare gå i gang.

Er hesten derimod ung og næsten ikke været trænet, så vil jeg starte langsomt op med måske en 10-15 minutters skridt, og så lægge 5 minutter til hver 2-3 dag.Det samme gør sig gældende for en hest, der bruger mest tid i boks, og kun kommer på fold 1-2 timer om dagen.

Men start stille og roligt op generelt. Tænk over, hvordan dine egne muskler vil have det, fra at du skulle gå det samme som hesten.

Hvis du lagde ud med at gå 2 timer hver dag i en uge, så vil du blive øm, og det bliver hesten også. Så varier tiden på de forskellige ture.

Jeg har selv redet en tur på godt og vel 25 km. efter at Sedoj havde stået næsten uden træning i 8 måneder - dog meget på fold Vi havde redet enkelte småture med mest skridt og meget lidt trav. Turen tog mig 5 timer inkl. 2 pauser af 15-20 min. Og jeg gik lidt vd siden af også. Der var intet at mærke på ham. Og han fik så selv lov til at bestemme tempoet, som jo ikke var så hurtigt endda...

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

Hvitfeldt Foto | Dyrene i mit liv

The love of horses knows not its own depth til the hour of separation.

0
0
Svar på denne tråd

nu er 2 timer
Forfatter: 
Dato:  07-11-2009 18:31

maximum. Den er meget utrænet og har aldrig været det, men går dog ude i de lyse timer altid.

Jeg kan ikke rigtig sammenligne med mig selv, da jeg er vant til at gå en del.

~ Grev A ~

"Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo aldrig om den kommer igen"

Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

Brug din fantasi....
Forfatter: 
Dato:  07-11-2009 19:09

Hvis du normalt sad i sofaen, og så skulle ud og gå 2 timer, hvordan vil din krop så have det?? Hvis du gjorde det hver dag i en uge, hvad så ?

Jeg ved godt, at 2 timer er maks. - det skriver du jo så fint. Men 2 timer maks, kan godt være 2 timer i 7 dage i træk alligevel...

Jeg forsøgte bare at helgardere mig...

EN helt utrænet hest, så vil jeg starte stille og roligt op med en 15-20 minutter og så smide en 5 minutter oveni hver 2. dag. Så kan du ikke overanstrenge. Skulle hesten få hævede ben, være træt eller øm nogle steder, så giv den et par dages ro. Fortsætter dette eller gentager sig jævnligt, så få fat i en dyrlæge...

0
0
Svar på denne tråd

live long and prosper
Forfatter: 
Dato:  07-11-2009 23:49

Pas også på hestens hove, hvis de bliver for nedslidte vil den slet ikke kunne gå, men være meget ømtået og blive påkrævet hvile.

Når hesten arbejder mere skal dens foder også justeres, især travheste har brug for noget ekstra for at holde sin huld, så være MEGET opmærksom på at luke ikke taber sig.

Så vidt jeg husker er du ikke meget for at poste penge i din hest, men du bliver nød til at sige b når du har sagt a ;)

Håber det ellers går fremad, har du fået styr på galoppen?

Mor til den skønneste lille pige født d. 7/3-08

trekkies.dk

Værelser udlejes. kontakt for info.

0
0
Svar på denne tråd

Ja hovene...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2009 11:41

det er rigtig Webster... dem glemte jeg helt. Begynder hesten at ømme sig, så kan det nemt betyde sko... Og er de slidt for meget ned, inden du når at reagere, så er der som Webster siger dømt ro og hvile, indtil hesten har fået hov på igen, så der er plads til at sætte skoene på...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2009 12:23

Her er en artikel om genoptræning / optræning af hest.

www.netdyredoktor.dk/sw14410.asp

Gitte - nu som lykkelig røgfri.

Geder sælges - se præs.

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Han vil
Forfatter: 
Dato:  08-11-2009 14:06

sko på, når han skal ud og gå.

~ Grev A ~

Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider