skridtture vil jeg ikke mene kræver den store forberedelse medmindre tærrenet er meget hårdt - altså stejle bakker, grøfter mv.
Men nu kommer det også an på, hvad en utrænet hest er, for er det en hest, der har en 8-10 timer på en god fold eller endnu bedre en løsdrift med gode bevægelsesmuligheder, og hesten før har været redet jævnligt, så kan du bare gå i gang.
Er hesten derimod ung og næsten ikke været trænet, så vil jeg starte langsomt op med måske en 10-15 minutters skridt, og så lægge 5 minutter til hver 2-3 dag.Det samme gør sig gældende for en hest, der bruger mest tid i boks, og kun kommer på fold 1-2 timer om dagen.
Men start stille og roligt op generelt. Tænk over, hvordan dine egne muskler vil have det, fra at du skulle gå det samme som hesten.
Hvis du lagde ud med at gå 2 timer hver dag i en uge, så vil du blive øm, og det bliver hesten også. Så varier tiden på de forskellige ture.
Jeg har selv redet en tur på godt og vel 25 km. efter at Sedoj havde stået næsten uden træning i 8 måneder - dog meget på fold Vi havde redet enkelte småture med mest skridt og meget lidt trav. Turen tog mig 5 timer inkl. 2 pauser af 15-20 min. Og jeg gik lidt vd siden af også. Der var intet at mærke på ham. Og han fik så selv lov til at bestemme tempoet, som jo ikke var så hurtigt endda...