Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Bokssur...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2009 08:57

Jeg har en dejlig hoppe som normalvis er glad og gerne vil snakke..

Men har bemærket at sidste vinter og denne efter de er komme på stald er hun blevet bokssur..

Når hun står med hovedet ude og der kommer nogen og vil kæle med hende lægger hun ørene og snapper ud..

Hvorfor gør hun det??

Og hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det?

Anja
STALD SØGAARD
WWW.STALD-SOGAARD.DK

Kommende Dressurkomet sælges, hoppeføl e. Weltjunge/Ragazzo/Manstein.

Super lækker 5års pony hingst redet e. Baadegaardens Lucky.

0
0
Svar på denne tråd

Uha den er svær..
Forfatter: 
Dato:  24-10-2009 19:28

Hun trives i hvert tilfælde tydeligvis ikke med at stå der i boksen..

Står hun et stort sted, hvor mange mennesker passerer forbi hendes boks - så får hun sikkert mange skældud og klaps, hvis hun lægger ører og snapper når de går forbi og det hele forværres kun..

Du skriver ikke hvor mange timer hun er inde/ude - altså hvor mange timer hun tilbringer i boksen. Hjælper det ikke hvis hun har hø/wrap/frøgræshalm ad libitum, så hun er beskæftiget? Kan en bold med monteret sliksten beskæftige hende, eller andet "legetøj". En anden boks med en bedre placering for hesten (ja nu ved jeg jo ikke hvordan hun står nu ).

Så meget beskæftigelse som muligt imens hun er i boks og så meget tid ude som muligt er mit bud + at stå i en boks, hvor der ikke kommer mange mennesker forbi hele tiden.

Vh. AnjaR

Sælges:

Blåt Pony dækkensæt str. 120

Brunt overgangsdækken fra Tika str. 145

0
0
Svar på denne tråd

Sur i sin boks
Forfatter: 
Dato:  25-10-2009 10:15

Ja, noget tyder jo på at den ikke trives, i hvertfald ikke i boksen.

Min tidligere hoppe havde en tendens til at blive stresset de gange hvor hun har stået et stort sted hvor der kom mange heste/mennesker fordi.

For hende hjalp det at få en hjørneboks længst fra alt tumulten og hvor der kom færreste forbi, det fik hende til at slappe af.

Har du overvejet at få "lukket hullet" så hun ikke kan stikkede hovedet ud - (jeg læser det som hun har en boks hvor hun kan stikke hovedet ud) forsøg at få sat tremmer eller andet om, det kan være det kan give hende lidt ro.

Mvh. Lise D

- nu med tinker/belgier blandingen Karla ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Skift af boks.
Forfatter: 
Dato:  25-10-2009 10:57

Ja, find en boks nede i et hjørne, så der ikke er så mange mennesker, der skal passere dagen igennem og dæk så gerne af ud mod staldgangen for halvdelen af fronten. Måske endda også halvdelen ind mod nabohesten? Altså så der er et helt afdækket hjørne.

Min gamle (næsten flegmatiske) hest blev også stresset af livet på et ridecenter. Han kom efterfølgende til en lille stald, hvor der kun var fire bokse. Det første halve år måske jeg have boksen lukket helt til, da han ellers gjorde udfald ud mod de andre heste. Efter et halvt års tid, så kunne jeg åbne igen og han kunne nu administrere det på en helt anden måde (y)

Sæt et skilt op, hvor det står, at din hest gerne vil lades være i fred. Det kan være svært for andre at forstå, at de ikke må hygge om "din sure krikke", som i virkeligheden bare skal have fred og ro i sin boks.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  26-10-2009 11:11

Hun er ude hver dag i minimum 3 timer.

Hendes boks er midt i stalden, faktisk som i siger så er det der hvor der kommer flest forbi selvom vi kun er 2 der kommer i stalden..

Vil prøve at bytte hende om med hesten nede i hjørnet så hun kommer helt ned og stå..

Også finde noget hun kan hygge sig lidt med..

For lige nu er det nemlig Anja´s hest det er den sure der står der, og det er ret så træls for hun er jo i virkeligheden godheden selv..

Anja
STALD SØGAARD
WWW.STALD-SOGAARD.DK

0
0
Svar på denne tråd

Foldtid
Forfatter: 
Dato:  26-10-2009 13:09

Hej,

Du skriver at hun er ude hver dag i minumum 3 timer - uh, det lyder heller ikke af meget i mine ører må jeg indrømme - heller ikke selvom det er 4 eller 5 timer . Mine heste er ude fra kl. ca. 8-19 hver dag pt., men kommer tidligere og tidligere ind efter hvornår det bliver mørkt - på et tidspunkt kommer de nok allerede ind kl. 16-16.30 indtil det vender igen og bliver lysere og lysere. Så meget foldtid som muligt synes jeg uanset om det er dyre eller mindre dyre heste .

Længere foldtid ville gøre sådan en hest som din godt .

Vh. AnjaR

Sælges:

Blåt Pony dækkensæt str. 120

Brunt overgangsdækken fra Tika str. 145

0
0
Svar på denne tråd

Temperement sag...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2009 14:43

Min hest trives i sin boks og bliver derinde trods åben dør - så længe der er noget interessant for hende at gumle i...

Dog fik hun en ny nabo for et stykke tid siden og blev pænt ond i sulet over det... Efter en uge med en herrens ballade og alt for hyppige spark i væggen satte jeg en filtplade op således at hun ikke længere kunne se naboen der altså tillod sig at kigge ud ad døren...

Heste er sgu ikke så kloge - for ude af øje, ude af sind og nu er der atter fred...

I sidste ende er det en temperementsag tror jeg, min står ude så meget som muligt, mellem 4 og 10 timer dagligt ved siden af ridningen. Der har dog ikke været nogen direkte sammenhæng mellem udetid og opførsel i boksen. Da hun var beordret 6 ugers boksro var hun lige så knotten som hun plejer at være - dog er hendes surhed vist begrænset til en form for skuespil for hun er i bund og grund en selskabspapagøje...

Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  26-10-2009 15:49

Hestene kommer ud når jeg kommer hjem fra arbejde, også ind igen til aftenfodring..

Sidste vinter stod hun i hjørneboksen og der erindre jeg altså ikke hun var sur så måske er hun stresset eller keder sig, mange gange står hun nede i hjørnet med hovedet ind mod væggen og halv sover eller tænker...

Skal nok ha invisteret i en jolly ball eller noget der kan beskæftige hende..

Anja
STALD SØGAARD
WWW.STALD-SOGAARD.DK

0
0
Svar på denne tråd

Ikke tilpas
Forfatter: 
Dato:  08-11-2009 12:32

Jeg har mine heste stående hjemme. Den ene hest begyndte at trække sig mere og mere tilbage med kontakt til de andre heste og mig. Jeg byttede så om på 2 af hestene, så han kom til at stå i midten af stalden og siden har han været den gladeste hest. Så han trivedes åbenbart bare ikke i min hjørneboks. Jeg har ellers div legeting til hestene, men INGEN af dem gider røre det. Men de leger rigtig meget med hinanden på folden, hvor de opholder sig ca.12 timer i døgnet.

Man bliver ikke større af, at gøre andre mindre.

Hvis man intet positivt har at sige, bør man tie.

0
0
Svar på denne tråd

Bokssur
Forfatter: 
Dato:  08-11-2009 12:49

Jeg har også en bokssur vallak.

For ham er det vigtigt, at han ikke har for mange "naboer", og at dem han så evt har er de "rigtige".

Hjemme har vi bygget stalden efter at han har en boks helt for sig selv - hvor han så kan kigge over til de to andre heste i stalden, og nå dem hvis han vil.

Der hvor han står om vinteren har han fået sin legekammerat som nabo, og fred på den anden side.

Hø gives i det fjerneste hjørne væk fra andre heste.

Han kan godt stå og se småmuggen ud. Men en gang imellem så bliver han kælen, og så laver han en helt show for at jeg skal bemærke ham og nusse med ham - og ellers får han bare fred.

Hans adfærd ændre sig ikke, om han er ude i 18 timer i døgnet eller 6 timer.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider