Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Bedre adfærd med bidløs ridning
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 22:11
Indsat fra nyheden Bedre adfærd med bidløs ridning:

I følge The Horse er der lavet ny forskning der viser at hestes adfærd ændres til det bedre når de bliver redet med en bidløs trense fremfor en trense med bid.

Forsøgene er lavet af Robert Cook, FRCVS, PhD og Daniel Mills, BVSc, PhD, IL TM, CBiol MIBiol, MRCVS.

Fire rideskoleheste der aldrig tidligere var blevet redet med bidløs trense blev redet gennem to tests a 4 minutter, én med trense med bid, og én med bidløs trense med underkryds. I hver test var der 27 faser der blev bedømt på en 10-skala af en uafhængig dommer.

Resultatet var at gennemsnitsscoren for ridning med bid var 37%, hvor gennemsnittet for de første 4 minutters ridning med bidløs trense var 67%.

Rytterne var certificerede Horsemanship Association riding-instruktører, og dommerne var: en intruktør fra CHA Master Clinic, en intruktør fra Centered Riding og et medlem af the American Judging Association.

Forskerne mener at kunne konkludere at ridning med bid kan være et problem både for velfærd og sikkerhed. Dog skal det nævnes at R. Cook også er opfinder af den bidløse trense med kryds under kæben.

Kilde: The Horse

0
0
Svar på denne tråd

Problemet med Cook
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 09:00

Det kan næppe kaldes en uvildig undersøgelse, når en af personerne bag også har opfundet et bidløst hovedtøj. Så skulle han have lavet undersøgelsen først, og derefter have opfundet hovedtøjet.

Omvendt oplever jeg også igen og igen, at heste falder til ro, når man rider dem uden bid, så jeg er ganske enig i konklusionen. Har dog også i få tilfælde været ude for heste, der blev mere rolige med bid. Der er mange forskellige løsninger på bidløs ridning: Forskellige former for kapsuner, bidløse trenser af forskellige konstruktioner mm. Jeg tror, man skal prøve sig frem på den enkelte hest, og finde ud af, hvad denne hest fungerer bedst med.

Rider man ud i naturen kan et bid dog være en god sikkerhedsforanstaltning. Til det brug kan det være en idé, at man kombinerer en bidløs trense, fx. en kapsun med et bid, og så har 2 tøjler. Så kan man ride bidløst, men har biddet til nødstop eller som ekstra sikkerhed indtil man ved, at hesten er let at kontrollere på bidløst.

Jeg har udmærkede erfaringer med at ride dressur uden bid, hesten kan udføre akkurat samme øvelser og med samme samlingsgrad som med bid - og også her oplever man i høj grad, at hestene bliver meget lettere at have med at gøre, når de får det generende bid af.

Det er jo ikke nok med, at vi skal lade være med at hive i biddet, det handler også om, at hesten er generet af biddet så længe den har det i munden, også selv om man slet ikke rører tøjlen.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Æv mand...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 09:10

nu troede jeg lige der var lavet en uvildig undersøgelse.

Så er den nok ikke meget mere værd end det papir den er lavet på.

Æv altså.

0
0
Svar på denne tråd

dgfdgdfg
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 09:50

Det er for mig at se ret ligegyldigt om cook er uvildig eller ej, sålænge dommerne er det...... det er vel hele pointen i at have et dommerpanel.. så folk ikke kaster undersøgelsen til side som værende "ikke noget værd".....

Undersøgelsen er uvildig fordi dommerne er det... så synes da den holder vand.. så wuhuu bidløs...

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

0
0
Svar på denne tråd

rfx....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 10:25

der må være mange producenter der er glad for kunder som dig.

0
0
Svar på denne tråd

Det jeg også tænker på er....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 10:59

at det er jo fint med to tests a fire minutter. Der er tale om rideskoleheste, der nok ikke altid bliver redet mest hensigtmæssigt, og dermed har fået skabt nogle forkerte stier i hjernen med biddet. Disse stier bliver på en måde ryddet væk, når det ikke længere er de samme signaler, der bruges. Og der bliver lige pludselig lagt an til nye stier med det nye hovedtøj.

Men hvad så, når hestene er blevet redet månedsvis med bidløst hovedtøj, og dermed fået skabt de nye stier, der også mangler timing og eftergivenhed i den daglige træning, så vil de med en ny undersøgelse måske gå bedre med biddet end de ville med den bidløse.

Sedoj stak f.eks. bare snotten i vejret og virrede med hovedet, da jeg prøvede trensen med kryds, fordi der ikke var nok eftergivenhed i den i forhold til, hvad han får i hackamoren. Så havde han været med i undersøgelsen, så havde den jo set anderledes ud.

Det er jo ikke noget nyt, at en et nyt bid, hvadenten det er i munden eller et bidløst, kan give nogle gode resultater her og nu, men bliver selve timingen ikke bedre for eftergivenhed og så videre, så ender man bare på samme spor igen med problemer i ridningen.

Jeg håber det gav mening - det var lidt svært for mig, at få beskrevet, hvad jeg egentlig mente.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

Hvitfeldt Foto | Dyrene i mit liv

The love of horses knows not its own depth til the hour of separation.

0
0
Svar på denne tråd

hahaha
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 11:42

ja sikkert

siger bare at så er alle undersøgelser hvor idehaveren er enig i udfaldet ugyldige...

Er bare glad for der er nogen der har tid og overskud til at forske i det.. så der kan komme noget konkret på banen.

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 11:54

man behøves ikke at være uenige, for at undersøgelsen er ugyldig.

Men jeg er fx ret glad for den medicin jeg indtager er testet af lægemiddelstyrelsen FØR den er godkendt til brug.

Selvom medicnalfirmaet sikkert har brugt miliarder på div undersøgelser, nogle interne og nogle uvildige.

Men faktum er, at en eller anden betaler dommere, læger, forbrugere etc på at teste/undersøge de produkter vi bruger, og hvis det er udvikleren. Tja så er der ofte en interesse konflikt.

Jeg er faktisk derudover helt enig med Susanne. Grundig kan den nok ikke betegnes som.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 11:59

Minder mig om den udsendelse hvor Susan Kjærgård diskuterede med drf formanden.

Var der ikke noget med en undersøgelse lavet af dyrlæge der skulle påvise de ikke led overlast af konventionel tøjleridning? Hvor der blev snakket om efter hvor nemt det var at betale eksperter til at komme med det resultat man sku bruge?? Kan ikke lige huske detaljerne... Hvis det er med det i mente kan jeg se hvad du mener....

nå god vind..

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

0
0
Svar på denne tråd

Det kunne bla være
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 12:31

det.

0
0
Svar på denne tråd

4 heste...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 13:03

For mig virker eksperimentet ret useriøst når det kun er udført med 4 heste - det kan man jo umulig lave statistik på. Dermed kunne jo være helt tilfældigt at lige disse heste reagerede positivt.

Mvh. Nina

0
0
Svar på denne tråd

4 heste
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 13:45

4 Heste 2 test med 4 minutter, hvis det skal kunne pupliceres så skal der en størrer mængde heste og flere længere varende test til.

Den undersøgelse giver jeg ikke meget for.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Logik for burhøns.....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 15:22

Hvilken hest ville ikke blive gladere af at få et bid ud af deres mund, end at blive hevet i munden. I min verden er det nu ikke den store opfindelse...!!! Det er da logik, er man fair over for hesten er den da tilbøjlig til at være meget samarbejdsvillig. Jeg har altid selv redet med bid, indtil jeg købte en gammel konkurencehest, bare jeg rørte lidt ved tøjlen blev hun "hys", det skal lige siges at jeg rider med en MEGET blød hånd. Så prøvede vi bidløs og i dag er hun helt afslappet, og jeg valgte at ride mine andre 2 bidløse, og har fået tre heste der er meget mere medgørlige og glade. Vi har nu redet bidløse i de sidste 6 måneder, og de skal aldrig have et bid i deres mund igen... Skal lige tilføje at jeg rider meget i naturen.

En anden ting er , man kan ikke vudere 4 heste på så kort tid,øøhhhh

Randi med de 3 vidunder-muler

0
0
Svar på denne tråd

Jamen man kan jo ikke sammenligne...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 15:51

at få biddet ud af munden kontra at blive hevet i munden. Det er unfair. Hvis der skal sammenlignes noget, så skal det være at hive i tøjlerne med et bidløs og hive i tøjlerne med et bid.

Det nytter ikke noget, at tage det værste fra det ene og sammenligne med det bedste fra det andet.

Det er det samme, som hvis man sammenligner en dårlig tilpasset bomsadel med en bomløs, så vil hesten reagere godt på den bomløse i forhold til den dårlig tilpassede bomsadel. Men hvem ved, måske hen ad vejen, så sidder rytteren lidt skævt eller kopjernet på den bomløse er lidt for smalt eller noget i den stil. Så kan du ligge den dårligt tilpassede bomsadel på igen, og så vil hesten reagere bedre på den end på den bomløse, fordi det er andre punkter, der bliver klemt. Og de punkter er ikke så ømme, som de var før skiftet til bomløs

Jeg tror ikke på, at bid kontra ikke bid har den store betydning, når det kommer til stykket. Der er mange ting, der spiller ind, som f.eks.:

1) pladsen i hestens mund

2) Rytterens timing

3) Rytterens håndtering af biddet/tøjlerne.

Så logisk er det ikke for mig, at hesten opfører sig pænere på bidløs end på bid, men jeg er selvfølgelig heller ikke nogen burhøne....

Den opfører sig måske pænere her og nu, men jeg vil se resultater for det lange løb, hvis sådan en undersøgelse skal tages seriøst - og med mange flere heste.

Og selv om jeg selv rider bidløs, så mener jeg altså ikke, at alle andre begår fejl ved at putte et stykke metal i hestens mund, når de kan administre sådan et stykke værktøj. Jeg har også set mine skrækeksempler på brug af bidløs, men det gør jo ikke noget, for hesten bliver jo ikke rykket i munden - DOH

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

Hvitfeldt Foto | Dyrene i mit liv

The love of horses knows not its own depth til the hour of separation.

0
0
Svar på denne tråd

Og når alt kommer til alt
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 15:59

så er det uanset hvad ret indlysende at en hest vil ændre sin adfærd til det roligere nr ikke den benyttes som ridedyr med sadel og trense. Det er jo logik.

Og laves der undersøgelser om hvordan hestene vil opføre sig ved at en flok blot går på en stor fold og lever som vilde contra en ridehest som benyttes til konkurrencebrug - ja, så er der rigtigt mange som vil juble over at førstnævnte kategori har en helt anderledes og muligvis mere heste korrekt adfærd. Og så kommer vi altså derud hvor vi bør overveje om ikke det burde forbydes overhovedet at holde hest i Danmark med mindre vi indrager hele fyn og lukker hele bundtet ud som fremtidige vildheste?

Ind imellem synes jeg helt ærligt at det er lige ved at tage overhånd!

Just my oppinion :-)

Med venlig hilsen

Michael Tolstrup

MT DRESSAGE Agency & Consulting

"Formidling af Dressurheste"

http://www.michael-tolstrup.com

0
0
Svar på denne tråd

live long and prosper
Forfatter: 
Dato:  25-09-2009 00:09

Giver ikke en potte P*s for den undersøgelse når der ikke er brugt flere heste, mener ikke at man kan bruge det til noget.

Havde de derimod brugt op mod 200 heste, ja så kunne man jo begynde at tale om det :)

Men 4, come on

Mor til den skønneste lille pige født d. 7/3-08

trekkies.dk

ømme muskler? så er hjælpen her.

Rammstein billetter til forum d 15/12 købes

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider