Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

parade - samlede ben
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 19:48

Jeg tænkte på hvordan man kan lære hesten at hvis man parerer, at den så skal stå med samlede ben (altså parvist )...?

Min fatter det nemlig ikke - også selvom jeg driver med sædet og laver mange halve parader...

Jeg har set mange der bakker hesten indtil benene står rigtigt, men det hjælper da ikke rigtigt?

Løsdrift/sommergræs tilbydes (lige ned til vandet, i 5881)! Se min præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

Parader
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 20:28

Når hesten og rytteren får lidt erfaring, så er det nemt, at rette hesten ind i paraden. Men det kræver at din hest reagerer 100% på hjælpen fra sæde og schenkel, og at man som rytter har en god fornemmelse for hvornår hesten står korrekt.

Det er dog ikke så væsentligt i begyndelsen, at hesten står helt lige. Der er det vigtigste, at hesten står stille.

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd

rrrrrrrrrrrrr
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 20:31

Tæl takten..

1-2-1-2-1-2.. Det kræver så din hest kan standse op på tre slag..

Fx 1= start på halv parade 2=forbenet stopper, hesten stopper op 3= hesten står stille.

Hvis du tæller 1-2-1-2 for hvert skridt (når forbenene går) og så du når benet er nede på 1 - laver trinene - og hesten stopper op på tre - så står den lige med benene :)

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

Sid lige.....
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 01:01

Da jeg havde problemet med min skimmel og også bare fik at vide, at jeg skulle rette ind med pisk og ben osv og klemme og ase og mase med den stakkels hest, fandt jeg ud af, at jeg åbenbart havde for meget fat i den ene tøjle (det var næsten altid samme bagben, det var galt med). Så mit råd er at du skal sørge for at sidde lige og have lige meget fat i begge tøjler og slippe dem på det rigtige tidspunkt. At rette ind, efter hesten er stoppet, tror jeg egentlig ikke hesten lærer så meget af. Altså den kommer til at stå rigtigt, efter du retter, men jeg tror ikke, den til næste parade lærer at stå rigtigt fra starten. Ikke hvis årsagen til, at den stopper forkert er, at du indvirker skævt/forkert enten med sæde, hånd eller ben.

0
0
Svar på denne tråd

ride hesten ind i paraden,
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 07:01

problemet med mange parader er, at rytteren stopper hesten for tøjlen og glemmer den fremaddrivende hjælp.

Hvis du bygger en "usynlig mur" for hesten med hænderne, lidt ligesom hvis du skal have hesten op i en passage, og driver fremad med sædet, kan du ikke undgå, at hesten står lige på alle 4 ben.

Det kræver øvelse fra rytterens side. Men hesten kan. Det er altid rytteren, som sætter begrænsninger for hesten.

Registreret minishetlænderhingst søges til bedækning af shetlænderhoppe.

Specielle farver søges - ikke sort.

3-års angloaraberhoppe sælges. Tilridning igang, super temp.

0
0
Svar på denne tråd

lige ben kommer ad samling
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 08:35

Hesten gør det sig selv, når den begynder at kunne gå en smule samlet - og det er samling bagfra vel og mærket - det nytter INTET at hive i tøjlerne og krølle hesten fortil og tro at man så får samling. Hvor mange GP-heste står f.eks. samlet med benene i paraderne ?????

Med den rideform der praktiseret i dag er samling et særsyn og kun meget få kender træningsteknikkerne til at kunne samle en hest - så I må i stedet i gang med klikkeren og lærer hesten ad den vej, at den skal samle benene når i paraderne.

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

Muttemor
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 09:27

- Nu er det selvfølgelig ikke dit ansvar, at din far har skrevet en bog om dressur - og at jeg er irriteret på den.

Det er nemlig lige præcis udsagnet om den usynlige mur (den bremsende hjælp) OG de drivende ben på een gang, der fik mig til at klaske bogen sammen og aldrig åbne den siden.

Hvordan i alverden skal et dyr som en hest (som IKKE kan multitaske) forstå, at den skal stå stille på alle 4 ben, når rytteren både tager i tøjlerne (stop) og bruger benene (gå)?! Det er jo fuldstændig vanvittigt at forvente, at hesten kan afkode to modstridende signaler!

Jeg synes det er så hamrende irriterende, at moderne dressur indeholder så mange modstridende elementer på trods af, at det nu er bevist, at hestens hjerne ikke kan multitaske - og at den vælger at adlyde det pres, som volder den mest ubehag eller smerte. Så hvis du oplever din hest parere, når du både bremser med tøjlen og driver med benene, så er det højst sandsynligt fordi din hest vælger at adlyde dine tøjler (den bremsende hjælp), at den stopper. Dine ben udgør ikke så ubehageligt et pres som biddet i dens mund.

Men så kan jeg altså ikke dy mig for at spørge, om du så skal bruge en masse energi og ressourcer på at få din hest fremad fra paraden - og videre rundt på banen - når du et øjeblik før har lært den at ignorere dine schenkler? (Selvom jeg ikke forventer, du ville fortælle mig, at du generelt rider med stort pres)

Biddet betyder stop, schenklerne betyder gå. Lad dog være med at gøre den daglige træning mere kompleks og besværlig for hesten, end den er i forvejen, så man konstant aflærer og indlærer de samme ting

- Men for at vende tilbage til trådstarters spørgsmål, så handler det om at installere en god stoprespons hos hesten, så du kan få den effektive respons, som en parade er. Husk på, at forbenene bremser hele hesten (og at det er forbenene, der via den bremsende hjælp - hele og halve parader - skubber hesten over på bagparten, så den i disse momenter bærer mere vægt.)

Der er nogle gode videoer om netop dette inde på www.blueberryhill.dk

Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. Et fuldt sæt franske negle med 3 ugers holdbarhedsgaranti koster 475,-, vedligeholdelse 375,-. Se link på præs.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 09:29

Tak for hjælpen alle sammen.

Jeg prøver det der med takten i dag... så må jeg se om det virker.

Og jeg studerer også lige mig selv igen og ser hvad jeg gør forkert...

Løsdrift/sommergræs tilbydes (lige ned til vandet, i 5881)! Se min præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

@ Diaz
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 11:16

Mest til Diaz og ikke så meget om hele parader med samlede ben ;)

Diaz - du skriver (som jeg læser det), at hesten ikke kan magte (multitaske) flere signaler på en gang. At den ikke kan afkode to modstridende signaler.

Hvordan tænker du en halv parade? Jeg tænker på den som bestående af netop to modsatrettede hjælpere: "fremadhjælpen", hvor man beder hesten søge frem og "trække" hen over ryggen, samt "anholdningen" der siger "bliv her hos mig, mens du søger frem". Hvis man kun gav fremadhjælpen og ikke stod imod nogen steder, ville hesten bare løbe stærkere uden samling.

Så i en halv parade rider man hesten frem, og når hesten reagerer (i den perfekte verden er det en brøkdel af et sekund senere) anholder man også (men ikke som en lukket dør). Jeg forestiller mig, at det gør, at den energi, jeg får ved min fremadridning på den måde bruges til samling og indundergriben og ikke til fart.

Det er to modsatrettede hjælpere på en gang. Dog skal der være mere fremadridning end anholdning. Måske er det derfor du reagerer mod termen "den lukkede dør"? En lukket dør er sådan en, man render panden imod, og det skal anholdningen ikke være. Der skal stadig være plads til bibeholde fremadsøgningen/trækket.

Jeg underviser nogen gange ud fra det billede, at man skal forestille sig, at hesten er en fjeder, der ligger på et bord. Hvis man trykker i den ene ende ad fjederen, skubber man fjederen hen over bordet uden at den samler sig. Det er billedet på en hest, der blever redet frem uden anholdning samtidig. Hvis man nu bruger begge hænder på fjederen, men lader den fremaddrivende hånd trykke mere end den bremsende, så får man samlet fjederen noget, samtidig med at den bevæger sig hen over bordet. Men som altid kan den slags "billeder" eller "modeller" kun illustrerer dele af sandheden. En svaghed ved fjeder-billedet er, at fjederen ikke af sig selv har nogen fremadsøgning, som en hest jo bør have.

En ung hest ville jeg ikke ride sådan. Først når den 100% forstår anholdningen for sig og fremadridningen for sig, er hesten klar til, at man lige så stille begynder at kombinere det.

Hvad tænker du om det Diaz? Nu ved jeg godt, at du reagerede på kombinationen af modsatrettede hjælper i den HELE parade og ikke den halve, men jeg glæder mig alligevel til at læse dit svar :)

Mvh

Uldhunden

.oO(dum di dum tra la la laj)

0
0
Svar på denne tråd

drive m. sædet og lave halvepareder
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 16:09

Men jeg tænker, også som Diaz, at hvis man siger frem/hurtigere og så lige efter stop/langsommere, så bliver hesten da forvirret...

Uldhunden: Mener du så at man skal drive/skubbe med sædet og lige så snart hesten sætter farten op skal man tage igen på tøjlen og lægge lårene bedre til? Prøv at forklare helt hvad du gør (jeg er nemlig stadig lidt i tvivl om de der ½-parader...). For jeg tænker, at hvis man først har lært hesten at pres på biddet + tryk af lårene betyder stå, og at man så bagefter kun vil have hesten til at sænke farten, så vil den senere ikke kunne forstå at den skal stå stille igen (sådan er det ihvert fald med Mell).

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 17:57

Man tager en halv parade først (med sædet, lænden trukket an) hesten bremser herved en smule op på forbenene, man slipper presset med det samme - og herefter kan man drive lidt så forsigtig frem (enten med schnkler eller den fremmaddrivende lænde sæde. Har hesten lært at gå med lænden oppe og ryggen korrekt i brug vil hesten i dette øjeblik hvor den halve parade laves som sagt bremse op på forbenene - og sætte bagbenen lidt længere ind under tyngdepunktet og kippe i bækkenet. HER opstår samlingen.

Man slipper med det samme igen hesten "sætter sig" og siger "Dyyyygtig" og give den en øko kiks ;) Nej dog ikke.. Men dette er samling. Dette gør man måske kun få meter af gangen og lidt af gangene på sin ridedag da det super hårdt for hesten at rent faktisk sætte sig korrekt og kippe i bækkenet.

Stille vil hesten blive mere og mere muskelbundt og så vil samlingen komme mere og mere på. Så kan den holde samlingen længere og længere meter og skridt af gangen hvor den bouncer og siger boing-boing op. Tager større skridt og er sat bagtil med en hævet lænd. Man har 0 gr i tøjlen for hesten står bare "fortil" og har lagt læberne roligt omkring biddet. Den er korrekt fremme i halsen og fremme til biddet. Man kan mærke strækket hele vejen fra bækkenet/hasen, gennem lænden, over ryggen, op i skuldren og ud til biddet.

Uha.

Det sindsygt hårdt for hesten. Tempovekslinger, ned i skridt - når hesten gør dette er super hårdt for den os.

Cashew holder max en trav på 10 mins tid så kan jeg sætte ham ind hvis jeg laver dette så han træt i musklerne.

Det med at holde fortil og drive bagtil imens den dur sku ikke. Det giver ikke samling men en snot forvirret hest.

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

"stop" og "gå"
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 18:25

De to hjælpere (for nemheds skyld bare over-forsimplet kaldt "stop" (anholdningen) og "gå"(fremadridningen/drivningen) nu ;) )skal afvejes i forhold til hinanden. Afhængigt af, hvor meget fremadrift der er fra naturlig side i hesten (og hvor meget der er redet i den) og hvor kraftig en anholdning man vil lave.

I en halv eller hel parade, hvor man kun rider "stop" vil hesten miste fremaddrift, og det vil føles som om hesten falder på næsen og nærmest bare "klodser bremserne". Hvis man med "gå" bliver ved med at drive på hesten samtidig, vil den bibeholde fremadsøgningen hele vejen ind i paraden - hvad end den er hel eller halv.

At hesten bibeholder fremadriften til enhver tid er grundlæggende i dressurridningen. Selv i de ultimativt mest samlede øvelser (eksempelvis piaf) skal hesten stadig have fremaddrift.

Og hvad mener jeg så med "gå", altså med den fremaddrivende hjælp. Når jeg rider ind i en halv eller hel parade giver jeg med mit sæde hesten besked om at holde sin fremaddrift, men jeg laver anholdningen. Ved anholdningen tager jeg ikke igen på tøjlen, men står imod på hånden (jeg flytter med andre ord ikke min hånd tilbage) samtidig med at jeg trækker lænden an og klemmer med lårerne. Med de to sæt hjælpere afvejet i forhold til hinanden kan jeg lave en hel eller halv parade. Med andre ord, så skal der til en hel parade mere "stop" og mindre "gå" til, hvor der i en halv parade skal forholdsvist mindre "stop" og mere "gå" til.

Giver jeg mening?

Mvh

Uldhunden

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 18:53

Nej, du giver ikke mening hos mig - da det er modstridende signaler du laver stadig. Du beder jo netop hesten om at gå frem og stoppe op sammentidig i den halve parade.

Jeg mener denne halve parade at man ikke opnår samling af hesten via disse to blandende hjælpere ;)

Jeg ku forstå hvis du valgte at i nu traver. Hesten er fremme til biddet, fremme i halsen - halsen strakt ud af kroppen, lænden arbejder korrekt oppe. Hesten har lært at tøjlen er et stopsignal og ikke et "buk nakken signal" (ikke at jeg overhovedet siger hvordan du rider, det ved jeg jo ikke noget om).

Du beder hesten om at stoppe lidt op. Dvs trækker lænden an(anholder lænden) - evt back up stoppet i tøjlen. Hesten lægger derved sit tyngdepunkt en lille smule tilbage da den stopper op i forbenene (og nej, jeg mister altså ikke fremdriften ved at stoppe lidt op. Så lidt af hesten lige lægger tyngdepunktet let tilbage og forbenene lige stopper nogle sekunder op. Du slipper med det samme den gør det og driver så halsen lidt længere ud af kroppen/bækkenet ind under hesten. Dvs her har du sluppet tøjlen igen og hesten er fremme til biddet med næsen hele tiden.

Så tyngdepunktet var her tilbage i det halve stop (beder ikke hesten om at stoppe helt op, kun om som sagt at lægge tyngdepunktet til tilbage og stoppe forbenene lidt op, bremse let op) - så driver du lidt på nu, så snart hesten nu vil træde frem igen i traven med bagbenet vil hesten i den energi du lægger i bagefter træde dybere og derved sætte sig i bækkenet bagtil. Dvs bækkenet kippet korrekt. Man slipper igen med sædet /scknkler så snart hesten gør som ønsket. Så snart hesten har ført bagbenet ned.

Hesten vil ligesom sænke og lukke sammen bagtil.

:)

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

½ og1 parade
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 19:42

Jeg tror faktisk ikke, vi er uenige :)

Når du kan mærke, at hesten, når du beder den stoppe lidt op, stadig er fremme til biddet og fremme med næsen (og ryg op og lænd osv ;) )så er det jo fordi, din hest bibeholder fremaddriften; som du vist også selv skriver. Og det er min primært pointe: at hesten i alle anholdninger stadig skal bibeholde et "bundtræk", en fremaddrift.

Jeg har ikke beskrevet endnu, hvordan jeg rider ud af den halve parade: når min hest har reageret, løsner jeg bremsen ved ikke længere at stå i mod på tøjlen og trække lænden an, men fjedre med frem i hånden samtidig med, at jeg rider hesten frem og ud af den halve parade. På den måde har jeg i min halve parade fået spændt min heste-fjeder lidt (jf tidligere analogi) og tager nu denne spændstighed med mig ud af den halve parade.

Mvh

Uldhunden

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 19:54

Men, du skrev jo stadig lige at du stadig have bibeholdt denne tøjlekontakt imens du driver frem (dvs netop blander disse to signaler) ?

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

tøjlekontakt
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 20:10

Jeg oplever det ikke selv som modstridende signaler, som hesten ikke kan begge honorere. Jeg har spurgte mig selv: hvor meget driver du egentlig på vej ind i den halve parade? Og svaret var, at jeg som sådan ikke driver, men følger hestens bevægelser med frem. Jeg sidder ikke passiv i sædet, men beder heller ikke om ekstra kapow.

Det kan jeg nøjes med, fordi jeg har lært min hest, selv at holde fremaddriften:

Hvad vil jeg så gøre, hvis jeg mærker at hesten mister fremaddrift? Ville jeg blive ved med at stå i mod på tøjlen og hold lænden antrukket, mens jeg maser på hesten, for at få den frem? Nej. Hvis jeg mærker, hesten mister fremaddrift, afbryder jeg den halv parade og rider frem, mens jeg følger med frem i hånden.

Når hesten på den måde har opdaget, at den ikke må "klodse bremserne" i den halve parade, vil den af sig selv begynde at søge frem (= holde fremadsøgningen) i den halve parade uden at jeg behøver at drive, jeg skal blot følge den med frem, mens jeg trækker lænden an og står i mod på tøjlen. Ved reaktion rider jeg ud af den halve parade som ovenfor beskrevet.

Mvh

Uldhunden

0
0
Svar på denne tråd

½-parade
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 20:34

Men hvordan kan jeg lære min hvad en ½-parade er?

I dag øvede jeg stop (tøjle + lænd + lår)og gå (drive med sædet) signalerne. Men lige så snart jeg kombinerer dem eller bare udfører dem "hurtigt" efter hinanden, så bliver hun forvirret og stritter imod.

Det i skriver dur nok på en hest der kender betydningen af en ½-parade, men ikke rigtigt på en der ikke aner hvad det er...

Og skal hun bebeholde tempoet i den ½-parade eller bliver det sådan noget stop-gå noget i starten?

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 21:03

Du lærer din hest at tøjlen betyder stop, evt bak kan forstærke det.

Start fra jorden. Tag bagud i tøjlen - brug en pisk på forbenet til at forstærke at hun tager et skridt bagud. Så SNART hun løfter benet for at træde bagud, slipper du preset o tøjlen og roser hende.

Dette skal så overføres til rytter og du sidder på hende. Så du med en meget lille hjælp kan stoppe hende kun via tøjlen i starten.

Jeg tror grunden til hun stritter imod er du beder han om for meget på nuværede tidspunkt. Tror ikke hun er klar til den samling du prøver at lave ved den halve parade.

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

Uldhunden
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 22:47

Diaz - du skriver (som jeg læser det), at hesten ikke kan magte (multitaske) flere signaler på en gang. At den ikke kan afkode to modstridende signaler.

Jeps. Hestens hjerne har ikke kapacitet til at kunne gætte, at en opbremsende hjælp blandet sammen med en fremaddrivende hjælp skal betyde, at den skal flytte sin vægt om på bagparten, kippe ned i bækkenet og altså bære mere med sine bagben uden den mister fremaddriften.

Der er noget, der hedder overskygning. Det, der sker, når du pålægger hesten et pres i munden (stop) samtidig med, du beder den bevæge sig fremad (gå), er at hesten ikke kan afkode, hvad de to modstridende betydninger skal have den til at svare. Den vælger at reagere på det mest ubehagelige pres - biddet - og vil reducere sin fart eller måske stoppe helt op. Altså har den valgt at ignorere dine schenkler (gå), og vil næste gang, den mærker et pres med schenklerne, ikke vide at den skal øge farten (gå), men tværtimod at den skal ignorere dem.

Man kan se det på opvarmningsvideoerne vist i LPS i april. Her rider rytterne rundt (det er et meget grelt eksempel på aflæring af signaler, jeg fremkommer med hér) imens de har et enormt pres i munden af hestene. Hestene svarer ved at tabe fart, men bliver samtidig hamret i siden af sporerne - nogle af hestene tøffer upåvirkede rundt (tillært hjælpeløshed?) mens andre bliver hyperreaktive af afmagt - de kan ikke afkode det pres, de bliver udsat for af rytteren, og de sparker ud med bagbenene eller småstejler, i et spinkelt håb om at befri sig selv for rytterens insisterende pres.

Når man træner en hest, lærer den ved eftergift - via negativ forstærkning.

Dvs. når du vil lære hesten at reagere fremad, når du klemmer med schenklerne, så påfører du presset (schenklerne = gå), indtil hesten tager et skridt fremad. Så snart den er kommet med den ønskede respons, fjerner man presset med schenklerne. Derved lærer hesten, at den, for at kunne fjerne rytterens pres med schenklerne, blot skal øge tempoet. Det kræver selvfølgelig en masse træning og gentagelser, men målet er jo netop, at hesten bliver så velbevandret i rytterens signalpres, at den véd, at pres med schenklerne til hver en tid betyder frem, og at et pres i biddet til hver en tid betyder stop.

Når det er, at rytteren ind i mellem under træningen begynder at ændre betydningen af signalpressene - for eksempel, at rytteren beder hesten bremse, samtidig med at rytteren beder den gå fremad, så sløves hestens responser, og man lærer den at ignorere et signal og reagere på et andet. Meningen er ellers, at hesten altid ved, hvad rytteren vil med signalpressene, sådan så hesten kan begrænse det pres, den udsættes for, og slappe mere og mere af under træning. En afslappet hest er også nemmere at ride og kommunikere med end en anspændt og stresset hest. Så der er også et aspekt af sikkerhed i fornuftig træning.

Hvordan tænker du en halv parade? Jeg tænker på den som bestående af netop to modsatrettede hjælpere: "fremadhjælpen", hvor man beder hesten søge frem og "trække" hen over ryggen, samt "anholdningen" der siger "bliv her hos mig, mens du søger frem". Hvis man kun gav fremadhjælpen og ikke stod imod nogen steder, ville hesten bare løbe stærkere uden samling.

Her er jeg dybt uenig.

En halv parade er et lettere signal end en hel parade. Lidt ligesom når man enten skal sætte hesten i skridt eller trav, så er signalet til skridt fra en parade et lille pres med schenklerne, hvor et signal til trav er et større pres med schenklerne.

Det handler om niveauer - for lidt og for meget.

En halv parade er egentlig, at man ikke ønsker at hesten skal stoppe helt op, men at den skal reducere tempoet lidt og bære mere bagtil. Når man bremser med biddet, skal responsen gå direkte ned i forbenene, som udløser selve opbremsningen/reduceringen af tempoet.

Denne respons med forbenene skubber hesten over på bagparten, så den bærer mere fremfor at skubbe. Det er i øvrigt de eneste 2 funktioner, bagbenene har.

Hvis du synes, din hest - når du beder den øge tempoet uden at stå imod på tøjlen - bare render hurtigere uden samling, så har du drevet for meget.

I det system, som jeg gerne vil lære, forcerer man ikke noget hos hesten. Her fremelsker man et aktivt stræk i hestens hals når den er grøn, sådan så den fra start lærer at arbejde afspændt. Hvis den spænder, er den ikke eftergiven, og så kan ryggen ikke arbejde.

Når hesten - efter en lang remonteperiode, hvor den har vænnet sig til at gå med aktivt stræk og lænden rejst med en tøjle, der følger dens bevægelser uden overhovedet at pille - så kan man begynde at presse citronen, og bede den bære endnu mere.

Det gør man ved den halve parade - enten ved en lille opbremsning på tøjlen, eller en anholdning af rytterens lænd (det er et spørgsmål om fine tuning, og jeg kan bedst honorere at bruge tøjlen indtil videre), for at bede hesten bære mere uden at stoppe helt op. Herefter kan man begynde at drive - men ikke så meget, at hesten skubber mere end den bærer med bagbenene, at den ikke samtidig kan klare at holde det aktive stræk ud af kroppen med halsen, og derved holde lænden rejst!

Hånden på hjertet - det er p**** svært som rytter at vide, hvornår det er nok med schenklerne, og hvornår det er for lidt. Det vigtigste er, at man bliver ved med at øve, indtil man mærker, hvor lidt/hvor meget schenkelsignal der skal til, for at få hesten til at øge uden at den mister ryggen på den bekostning.

I starten med denne grønne hest, træner man selve bæringen bagtil i momenter. Også derfor rider jeg rundt i luntetrav, da jeg på den måde ikke opmuntrer hesten til at løbe for stærkt og udelukkende træne sine skubbemekanismer, men gør det mere lige for at træne dens bæremekanismer.

Efterhånden skulle det gerne blive en tilstand, hvor hesten skubber og bærer i det rigtige forhold, sådan så den altid er samlet

Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. Et fuldt sæt franske negle med 3 ugers holdbarhedsgaranti koster 475,-, vedligeholdelse 375,-. Se link på præs.

0
0
Svar på denne tråd

Halve parader
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 23:02

En halv parade består jo egentligt af 2 "hjælpere", nemlig den anholdende og den fremadgående. Disse gives dog ikke samtidig men tæt efterulgt af hinanden. Gives de samtidig er der tale om modstridende hjælpere, derfor gives de i den korrekte halve parade ikke samtidig. I starten lægges hjælperne tudeligt adskilt, og efterhånden som hesten får rutine, kan de lægges tættere og tættere, så det for den urutinerede rytter kan se ud som om de gives samtidig.

Jeg har startet med at lære min hest basissignalerne fra jorden, dvs stop og bak. Til dette har jeg brugt principperne der er beskevet i Andrew McLeans bog (samt hjælp fra folk der træner dette selv). Først lærte jeg ham at bakke, hvilken han er super god til nu. Hefter har vi trænet stop rigtig meget (og drej samt stilstand/parkering, men det er lidt en anden historie). Så snart stopsignalet var forstået og godt indarbejdet, har han forkortet skridtlængden (og dermed tempoet i skridten) ved en let anholdning på tøjlen - i hvert fald fra jorden, vi er endnu ikke nået så langt fra ryggen.

Når han kan forkorte (og forlænge) skridtlængden fra ryggen også, kan vi begynde at arbejde med deciderede halve parader. Her starter jeg så med at lave en anholdning (forkorte en smule), og umiddelbart efter drive ganske lidt frem - kun lige akkurat nok til at hesten fortsætter i samme tempo og takt, men nu har lagt vægten en lille smule bagud. Hvor tæt man kan lægge de 2 signaler afhænger af hesten, men efterhånden som den lærer det, kan man lægge dem tættere og tættere, så de til sidst ligger så tæt op ad hinanden, at det ser ud som om de gives samtidig.

Ang paraden, så har jeg ikke talt takt på noget tidspunkt (endnu) Men under indlæring af stopsignalet (som er sket udelukkende for tøjle og stort set kun fra jorden - vi er ikke nået så langt ridemæssigt endnu), har han lige så stille ændret sig fra at stå med 4 ben forskudt, til nu altid at stå med "samlede" forben, og oftest også "samlede" bagben, således at han langt de fleste gange står korrekt i paraden.

Indtil videre har jeg ikke arbejdet med sædehjælpen, da jeg vil have baissignalerne helt på plads først. Men når disse er på plads, kan man lige så tille begynde at indlæe sædehjælpen, ved at give den ønskede hjælp med sædet, efterfulgt af tøjle/schenkel hjælpen. På denne måde lærer hesten ret hurtigt sædehjælpen at kende.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

FREMAD!!!
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 22:45

Jeg vil på det kraftigste advare mod, som du skriver, at "bakke til den står lige"

Ret ALDRIG benstillingen ved at den skal træde tilbage -den skal træde det ben FREM der ikke er med.

Der er simpelthen ikke noget værre end end hest, der hver eneste gang man parerer, lige træder et ben bagud OG det må den heller ikke i et program.

Så ret FREMAD aldrig bagud

Evt kan du lære hesten fra jorden at flytte et ben ad gangen frem når du tjatter/retter fx en pisk imod det.
Når den kan det fra jorden kan du fortsætte fra ryggen.

Men samtidig skal du også passe på ikke bare at rette og rette for tilsidst gider den ikke stå stille i paraden og det er meget værre end hvis den "mangler et ben

Hilsen fra

Strit 77

-Ikke noget der ikke kan limes...

-Den der frygter vind og vand er ikke en rigtig handymand!

Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider