Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

lidt tung fortil lidt hjælp ønskes
Forfatter: 
Dato:  07-09-2009 13:25

Halløj halløj..

Nu har jeg jo en fjordhest som jeg har redet dressur på on and off, pga. flere operationer hun har fået for at få fjernet bylder. Derfor har hun stået meget af flere omgange men har været i fuld ridning i ca. ½ års tid nu. Men nu oplever jeg at hun er begyndt at blive ret tung fortil, og lidt tvær på bidet, ik at hun disideret går dårligt, men hun er begyndt at hive lidt i tøjlen og lægge sig lidt tung.

Jeg er selv rimelig erfaren rytter, men synes jeg lige er stødt panden mod en mur her.. nogen forslag?.. og nu ik noget med tjek hende af dyrlægen osv osv.. og ja hun har! fået ordnet tænder for ca 1½ måned siden og hun fejler INTET! så det er ikke det, heller ik sadlen, hovedtøj eller bid, det ren og skær enten dårlig ridning fra min side eller noget andet løsgørende fra hestens.

Hvad har i af erfaringer som har hjulpet..? det bestemt ik hver dag hun er tvær og hænger tungt, meeen det er ret ofte synes jeg og jeg forlanger IK det store af hende pt. da hun jo "kun" har været i gang i ½ års tid.

Er er vidunderet, billederne er IKK fra idag, men fra sidste sommer.

fjordhesten, den kan og den vil!

Se min profil for at se en skønhed uden lige!
0
0
Svar på denne tråd

sabrina :)
Forfatter: 
Dato:  07-09-2009 14:24

Først rigtig stor ros for din fine fjordbolle ;) hvor er hun dog fin.

jeg har haft samme problem med min gamle hest.

Vil rigtig gerne give dig nogle gode råd som jeg ved hjælper.

1.Når du ridder dressur og hun begynder at "hænge på bidet" så giv hende nogle pauser hvor hun får lov til at strække halsen helt ned til jorden, det kan være det spænder i nogle af hendes muskler og måske når til et punkt hvor hun bliver lidt øm, så giv hende 2-3 pauser for helt lange tøjler.

2. På det øverste billedet sidder du højt med dine hænder, derfor kommer man let til at at hive op af og derved gøre skade i hestens mund, så det kan være at hun faktisk siger fra, så prøv at sænke dine hænder en lille smule.

3. skulle de to andre råd ikke virke kan det være du skulle veksle mellem at ride med Side pull eller kapsun også bid.. det kan være det hjælper, mange gange er bid bare for at skabe en kunstig tryghed hos os mennesker, hestene behøver faktisk slet ikke med for at komme i rigtig holdning og bæring :)

Håber du kan bruge mine råd og held og lykke med det hele :)

Venlig hilsen

Camilla mor til mosegårdens Drabant ( også fjordbolle vallak på 3 år )

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har altid lært
Forfatter: 
Dato:  07-09-2009 14:28

at en hest, kan kun hænge fortil, hvis man selv hænger i den anden ende! Hvis du giver plads fortil, så kan hun IKKE hænge.

Prøv at lave en lille anholdning og når du så får en reaktion, så går du frem med hånden. Hvis hun bliver ved med at søge frem med næsen, så prøv at give alt den plads hn har brug for. Måske er det når hun har brug for at strække sig lidt, at hun begynder at hænge? Især når hun ikke har været igang så længe og hun har været meget igennem, så kan hun have brug for pauser, hvor hun får lov at strækker sig heeelt frem og så kan du bremse lidt og korte hende ind igen.

Sagde Janne - der havde et virkelig fedt HN-træf 2009

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

hej med jer
Forfatter: 
Dato:  07-09-2009 16:52

super gode råd! som jeg vil prøve af og janne: ja man kommer desværre til at hænge pludselig i tøjlen, og gud ved at det ik er rart hverken for mig eller hest, og det sku det vi skal væk fra igen. Men tror virkelig jeg vil prøve at stoppe op når jeg kan mærke hun bliver tvær, men nogen gange er hun det faktisk fra starten af, så vil hun ikke rigtig liige lægge sig korrekt på bidet, og ik rigtig gider at få ryggen helt op som den skal... bare sådan lidt off.. hvis i forstår? ved godt heste kan have sådan nogle dage ind imellem, men igen det bare lidt for tit. og jeg rider meget afvekslende med skov, og lidt løs på banen osv. så det ik dressur 24/7 ;-)

tak for jeres gode råd, det vil blive afprøvet.. gudskelov man stadig har de gode dage og fokusere på dem :-D

0
0
Svar på denne tråd

sabrina
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 10:09

velbekommen og held og lykke med det hele ;)

Kærlig hilsen

Camilla :)

0
0
Svar på denne tråd

Begge råd er gode
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 10:11

og overgange er også. Men det afhænger, for mig at se, lidt af, hvorfor den hænger.

Gør den det mere eller mindre hele tiden, hvis du bare holder en stabil forbindelse, ville jeg træne overgange efter princippet som Janne beskriver med tydelig eftergift, når hesten bremser - og hvor hesten kan række halsen længere frem, hvis den søger dén vej (uden at rykke i dig - så ville jeg bremse den igen).

Gør den det, når den bliver træt, ville jeg først lave en overgang ned til skridt, lade den skridte et par minutter og dernæst gerne lade hesten trave for løse tøjler som Camilla foreslår - eller også lade den holde for dén dag. ;)

Ryggen kommer op, når hesten finder ud af at strække halsen frem uden at hænge - hvilket samtidig vil sige, at du - især nu - skal passe meget på ikke at holde imod i den anden ende, for så kommer den nok til at hænge, hvilket Camilla også har nogle fornuftige betragtninger omkring.

På billederne (der er fra sidste år, så måske sidder du slet ikke sådan nu), kan man se, at du anstrenger dig en del, når du sidder der. Det er der sikkert flere grunde til - en af dem er nok, at hesten hænger.

I hvert fald skal du jo kunne slappe af og bare "følge med" og nyde turen

_______

... Man kan også være heldig at slippe over vejen med bind for øjnene og propper i ørerne...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

jeg har lidt nyerer billeder
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 11:06

dog fra vinter af men nyere end de andre

har dog fået ny sadel somjeg sidder en del bedre i!, men ja jeg har stadig høje hænder, kan godt være det er der problemet er og at jeg ik bremser hende helt ned når hun hænger men måske kommer til at hænge tilbage igen..

på det her billede er præcis den tydelig fejl, hiver op og har for lange tøjler, og kommer nok ik helt ned i sadlen og der ved bliver hun lidt stærk? er jeg helt gal på den?

Skal lige siges jeg er meget!! perfektionist og derfor jeg reagere på den mindste smule modstand jeg føler som er forkert.

synes også det er lidt svært til tider at vudere om hun søger for dybt, da hun jo har kort hals og helst ik skal gå vandret med hovedet.. ved ik om i kan fornemme det, men på det sidste billede vil jeg mene hun går i korrekt holdning?

0
0
Svar på denne tråd

Du mener nok
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 12:35

lodret, ikke :-)

Og at du gerne vil have den lidt foran lod, som jeg forstår dig?

Jamen hvad, hvis du giver den mere fri fortil? Du kan jo altid sætte tempoet lidt ned, hvis den bliver lidt sværere at sidde på, når du slækker på tøjlen, indtil du vænner dig til det og den bliver bedre til selv at få ryggen op :)

Fjordheste er i alt fald generelt supergode til at få overlinjen til at arbejde godt og behøver ofte ikke ret megen "hjælp".

Men uanset om du vil ride hesten i en bestemt holdning eller ej, er det i hvert fald et stort plus for hesten (tro det eller lad være ), at du bestræber dig på, at det er hestens krop, der skal arbejde, frem for din ;)

_______

... Man kan også være heldig at slippe over vejen med bind for øjnene og propper i ørerne...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

hva mener du med mere fri
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 13:27

altså slipper tøjlen mere?? synes jeg har ret lange tøjler på hende i forvejen, og har altid fået at vide af mine underviser at de IK skal være så lange.. så det vidst ikke en løsning, det heller ik fordi jeg holder fast på tøjlen, jeg tager og giver efter selvfølgelig :-) og har altid flotte point hjem fra accept af bid m.m. fra stævnerne. Men tit vil hun også gerne meget! fremaf, hun er bestemt ik doven og derved skal jeg hele tiden lave halve halve parader for at hun venter på mig, min mors gamle hest gjorde det samme, hvor min forrige hest var mere sløv og sku drives meget mere.

når men jeg får en ud at hjælpe mig på lørdag, så får jeg at se hvad hun siger så kan jeg jo lige afsløre det lidt herinde.. det også svært at forklare med ord, tror det skal ses i real live..

0
0
Svar på denne tråd

svar til nye billeder
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 13:36

På det sidste billedet ligner det at hun hænger på tøjlen :)eller at du hænger på hende, det er er svært at se.

en god måde at teste sig selv og sin hest på er, at når du mener du bære sig selv og er i den rigtige holdning, så tag dine hænder helt frem, slår hun fra med det samme er det dig der bære hende og ikke omvendt :)

Ved slev at fjordheste jo har kort hals og derfor gør det det hele lidt mere svært, men synes også at det ligner at hun "putter" sig.

Du kan se at ganashen er helt klemt sammen, hvilket ikke er godt for hverken nakke eller spytkirtler, da de knuses :)

0
0
Svar på denne tråd

Du skal ikke
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 13:36

have længere tøjler, men du skal gå mere frem med dine hænder, så hesten får mere frihed fortil. Lidt a la den øvelse, hvor man tager hænderne frem og hesten så skal strække sig frem med næsen. Kender du den øvelse?

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

tror måske også
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 14:41

jeg har tendens til at ride hende for snævret fortil, nettop fordi hun har så kort hals, så bliver hun som du camilla skriver klemt sammen i ganashen. måske hun faktisk skal en hel del mere foran lod så kan det være måske det hjælper... hmm.. se nu er der jo ting jeg er begyndt at tænke mere på... skide godt med hestenettet og en masse gode råd! tror måske jeg tager kamera med idag når jeg rider.

0
0
Svar på denne tråd

her er en video
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 14:58

fra februar, hun går sådan også nu ca. www.youtube.com/watch

0
0
Svar på denne tråd

svar til - tror måske også.
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 14:59

lyder som en god ide ;)

og lad hende endelig længere frem og ned, så lære hun hurtigt at hun ikke skal putte sig :) og prøv at lav testen med at tage begge hænder frem og se hvem der bære hvem.. det er en super god test. bære hun sig selv slår hun måske fra efter 4-5 sek, hvorefter du kun hjælper hende en lille smule tilbage til holdningen, ingen panik over hun slår fra.. Så kan man lave en lille konkurence med sig selv, så en uge efter kan hun måske gå 5-7 sek uden nogen form for hjælp :) det gør det både sjovt og rart at ride.. + at der er ingen grund til at pille ved noget der er godt, vi har det med at overreagere og hjælpe helt vildt uden nogen grund :)

0
0
Svar på denne tråd

camilla
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 15:22

Liiiige mine ord. jeg vil prøve og teste på livet løs... det skal jo være en leg ik en kamp!

0
0
Svar på denne tråd

ROS ROS ROS
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 19:08

Sabrina ♥Fjordhesten Krølleb (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) hvor er du helt EKSTREM god til at tage i mod de input du får. Du har bare så positiv og venlig imødekommende. Hvor er det SKØØØØNT at læse med i tråden :-)

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Søs
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 19:28

hi hi jammen tak da, det dejligt med konstruktiv hjælp.. så det kan man jo altid bruge :-)

Når nu til dagens træning, det gik jo bare en hel del bedre end forventet, jeg lagde ud med HELT! løse tøjler med ganske ganske lidt støtte til bidet, og det gik bare så fint og søgte fint ned og slappede faktisk meget af. hmm mit næste problem, synes ik jeg sådan rigtig ku sidde nede i sadlen idag.. når hva gør man, man tager da sadlen af i 10min og rider skridt trav galop.. på med sadlen igen.. hmm følelsen med ik at ku sidde rigtig i sadlen var der stadig... når hva gør en klog, man smider da bare bøjlerne... det gik jo pludselig MEGET! bedre end forventet.. hmm så lagde jeg 2 og 2 sammen, ha ha 1 hul længere bøjler må da ku lade sig gøre.. det gjorde jeg og wupti, hesten gik let på tøjlen og kun enkelte gange måtte jeg tage lidt hårde halveparade (måske 3 gange ialt på ½ times tid) ellers var det små små ryg i tøjlen masser af afskub bagfra, og dejlig dejlig trav, galoppen var ok, ville godt have lidt mere frem og ned, meeen man kan jo ik forlange alt på 1. dag når mor her har dummet sig i længere stykke tid..

Nu ser jeg bare frem til de andre dage hvor jeg vil gøre det samme, stoppe hende op når hun begynder at jappe frem og lægge sig på tøjlen og ellers ride med ganske enkelt støtte, og hænderne MEGET! længere ned så jeg ik ligner en gran Prix rytter... hii hi..

Så på lørdag får jeg lidt undervisning (af en ny) også ser jeg liige hvordan det går der..

tusind tak for jeres gode gode råd! de er guld værd.

0
0
Svar på denne tråd

Super super.
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 20:12

Er glad for det gik godt ;)

Og håber du i fremtiden vil få glæde af det.

Held og lykke med det hele i hvert fald.

Bedste hilsner

Camilla :)

0
0
Svar på denne tråd

Fedt at du
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 23:23

tager rådene til dig mht at sidde ned i sadlen, kan det jo være at den fik rygsving, fordi den kom frem foran lod og du derfor fik svært ved at sidde ned på den? Så kan det hjælpe at sidde ned, når det bliver svært, så gå op i letridning nogle skridt og så sidde ned igen...

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

hej janne
Forfatter: 
Dato:  08-09-2009 23:36

det faktisk mest i galoppen jeg ik følte jeg ku sidde fast ordentligt, at jeg spændte i lår for at sidde fast (måske pga. mere rygsving) men klart en forbedring, glæder mig til at prøve igen imorgen ;-)

0
0
Svar på denne tråd

hehe... :)
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 11:21

Jamen det er fordi hesten nu er i den korrekte holdning og derfor får bedre rygsving, bærring og balance.

Det skal du kun være glad for ;)

og du lære hurtigt at side korrekt, du kan evt. få en til at longere dig, når du så føler du ikke sidder rigtigt, så luk øjene og slap af, så burde det komme af sig selv :)

Man skal også ride med føling fra sædet husk det! Det er vigtigt at kunne føle hesten og mærke efter om det føles rigtigt.

:)

0
0
Svar på denne tråd

hej camilla
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 15:36

det skal ik lyde forkert det her slet ik faktisk, men jeg rider op til LA 4 niveau og kan godt sidde i en galop ;-) hi hi.. det hjalp også da jeg fik bøjlerne ned (skal siges jeg købte ny sadle for 2 mdr siden! så den hr jeg sku vende mig til da jeg sidder mere fast, men har også nemmere ved at låse i min lår så jeg ik følger hesten ordentligt.. men som sagt længere bøjler det hjalp.. men tak for de gode råd, nu er krølle generelt en ret! svær hest at være på i galoppen hun kaster en meget op oga rygsvinget i forvejen hvertfald i forhold til de 10-15 andre heste jeg ellers har prøvet efterhånden..

men takker.

0
0
Svar på denne tråd

hehe :D
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 12:31

Jamen hvis man ikke er vant til en hest der bevæger sig ubesværet, løsgjort og i balance.. så kan det være rigtig svært.. ;)

Så det var ikke for at belære dig om at sidde rigtigt hehe... men jeg har til tider slev svært ved det, så det var bare en lille hjælp til at vænne sig til det.. det er jo noget helt andet når hesten har bevægelses frihed..

0
0
Svar på denne tråd

hej camilla
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 13:14

Ja det er helt rigtigt.. men den lille guldklump har sku en fandens rygsving det helt vanvittigt.. :-D

jeg ved ik om det er korrekt det jeg gør pt. men de sidste dage jeg har redet har jeg næsten sluppet tøjlerne HELT! så de faktisk næsten hænger løs, for at hun ik skal lægge sig tungt men bærer sig selv, og så støtter jeg hende kun ganske lidt en gang imellem med halve parader, og ved i hvad.. det går da fantastisk.. hun vil gerne ligge lidt på den udvendige (hvilket jeg også altid har lært at de skal søge ud til, så det rigtig fint..) men det går virkelig frem og hun er meget mere samarbejdsvillig.

har altså liiiige et til lille "problem" hun har jo desværre været opreret en del gange på højre skuldre, hvilket nu gør at hun skyder venstre skulder nem og ikke lige så smidig i venstre bøjning da det jo spænder på højre og det skal blødes op... what to do? af gode øvelser.. laver en del versader, og bøjninger og masser af volter højre venstre højre venstre...

0
0
Svar på denne tråd

blanace..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:04

Super godt at høre ;)

Jamen jeg starter altid med at bøje hesten til begge sider ( stillestående ) så kan jeg mærke hvilken side der er mest behov for at arbejde med idag.

Hvis det er højre volte der er lidt problemer med, så arbejder 60 - 40, det vil sige at den side der evt. er problemer med arbjeder jeg 60 rpocent af tiden med og de sidste 40 procent med den side der ikke var noget på. Du skal også huske at heste har gode og dårlige sider ligesom os mennekser.. det vil lidt svare til at vi skulle begynde at lære at skrive med venste hånd hvis vi ellers normalt skriver med højre.

Heste har lige som os og to hjerne halvdele, de arbejder til tider slet ikke sammen, så det er super vigtigt at der er lige stor balance på hver side.. Så mit råd er 60-40 procent, det virker altså super fantastisk ;)

Versader er altid godt og er en af de bedste løsgørende midler vi hestejere har :) så masser af dem.. det træner også bagbenet til at bære korrekt.

med hensyn til at hun gerne vil ligge sig på udvenige tøjle.. BIB! heste skal ikke ligge sig på tøjlen, men sætte bagparten og ligge sig der.. ALDRIG på tøjlen. Skyder hun skulder, lig den udvenidge tøjle så hun kan mærke den på sin skulder og lav en ryste bevægelse i den venstre tøjle. Så burde dit problem være ude af verdenden :)

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:38

det afprøves idag ;-) du hører nærmere..

hvor er det bare super med din hjælp!! tusind tak

0
0
Svar på denne tråd

glæder mig på dine vegne..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:45

Jamen det er en stor glæde du tager så pænt imod det, det er ikke særlig tit man ser det ;)

Er bare glad på dine og krølles vegne ;)

Glæder mig til at høre nyt...

:)

0
0
Svar på denne tråd

nu har jeg
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 21:53

vovet mig ud i nogle nye billede åh åh... synes ik jeg sidder så pænt som forventet, så det sku godt jeg skal ha undervisning imorgen.. men vi prøver stadig med løsere fortil, og synes bestemt ik hun var særlig tung idag, hun vil gerne søge en del nedaf nu... men nogle gange så går hun også rigtig fint synes jeg.. (skal lige siges vi ik har fået undervisning siden sidste operation 5? måneder mener jeg... sååå bær over med os.. vi prøver.

skridter varm

skridter varm

skridter varm

skridter varm

traver varm, synes måske hun liiige dykker lidt meget her.

har lige sat mig efter let ridning. RET ryggen ;-)

ha ha lidt sjovt billede ligner hun er ved at falde i det her moment. på vej til kontra galop.

Lidt dyb fortil? men dejlig fri gang

her var hun rigtig fin, helt løs tøjle

SHHH ik sig noget til at hun er blevet dejlig rund her til sommer, vores heste går stadig!! på sommergræs hele døgnet, og vi har masser af det :-) hun slanker sig så snart hun kommer på jordfold igen ( ved godt sadlen ligger lidt tæt til skulderen meeen den mave den trykker den altså lidt frem ;-) )

hvad synes i om vores lidt nye træningsstil? vi prøver stadig da det jo er ret!! nyt, og vi overvejer stadig at gå helt over til klassisk/akademisk istedet...

hendes man er lidt pjusket da den nu skal være lang.. hi hi.. ved godt ik alle synes om det, men nu vil jeg prøve det.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes godt man kan se
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 21:58

at du har mindre fat fortil. for det. Når det er sagt, så trækker hun stadig næsen en tand for langt ind og mit bud, er at det sker, når du ikke liiige er helt hurtig nok til at få givet hende nok tøjle. Jeg vil altid hellere give lidt for meget efter, og så skulle samle sammen igen, end jeg vil risikere at give for lidt efter. Hun skal faktisk en del mere frem foran lod, for at være fri nok i ganachen og ikke klemme den sammen.

Her er hun ca 5 cm foran lod og jeg tror ikke at du skal have hende længere ind med næsen, end du har her:

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

hey hey :)
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 22:05

Billed nummer 14 oppefra er bare super.. hun går slet ikke for dybt... det ser bare suåper godt ud.. det ligner at hun er i kokrekt holdning og bære sig selv og dig uden gå på forparten og hænge på dig.. SUPER GODT! hellere at hun er løsgjort og lidt for dybt end at hun går og er spændt og putter sig... super super godt :)

Og står du mangler en klassisk underviser, så hjælper jeg gerne.. underviser 2 andre heste også.. begge med stor glæde..

Nyder at se disse billeder og især nummer 14, det er bare spot on!

Stor Stor ros til dig og krølle :D

0
0
Svar på denne tråd

hej med jer
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 22:20

tusind tak for de rosende ord, behøver jeg at nævne at da jeg hoppede af, havde jeg temmelig! ondt i lårerne da hun jo pludselig havde endnu mere rygsving og derfor sku jeg bruge en del! flere muskler for at holde mig fast, ha ha min mor grinede af mig..

Camilla: jeg kunne rigtig rigtig godt tænke mig at prøve det klassiske dressur for tror virkelig at krølle ville være god til de, og kan godt lide mange af de principper det klassiske har.. hva tager du for undervisning, vi står i værløse. Hvor underviser du henne af? har du nogle billeder af hvor du rider man kan se?

0
0
Svar på denne tråd

jamen jamen jamen... :D
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 22:52

Vil gerne tage nogle så du kan se i hvert fald.. lige pt er min egen hest ( også fjordbolle ) 3 år gammel og ikke tilredet vi laver kun øvelser fra jorden :) .. jeg rider nogle forskellige heste oppe på gården hvor jeg står.. Så får da lige taget nogle billeder... ;)

Jamen bor i ishøj og underviser 1 i greve og 1 i karlslunde..også underviser jeg min veninde som har har det skidt ( psykisk ) så det er ikke fast ligesom de andre. + at jeg også har en masse horsemanship bag mig, som jeg også hjælper tøserne oppe på gården med :)

Jeg tager 125 kr. pr. time + kørsel :)

Husk lige at jeg ikke er uddannet berider eller andet.. har kun en masse erfarringer kurser og en helveds masse undervisning bag mig :)

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du vil
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 23:35

ride akademisk, så er der flere trænere som kører ud. Men du skal gøre op med dig selv om du vil ride efter Bent Brenderups principper eller om du vil ride god gammeldags, klassisk dressur baseret på træningsskalaen (eller omvendt ;) ). Der er ret stor forskel på de to måder at træne sin hest på og man får to forskellige produkter ud af det i sidste ende.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

kan i forklare
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 08:29

lidt mere om de 2 forskellige, jeg er jo helt vild med Bent brenderup's ridning. Men jeg skal heller ik ride "ren" klassisk hvis man kan sige det sådan, da jeg gerne stadig vil ud og starte alm. dressur stævner.

0
0
Svar på denne tråd

her er videoen
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 18:39

0
0
Svar på denne tråd

mere om de to heste...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 19:36

hest. hedder Thor og er en 13 årig gammel fjordhest, lille tyk og doven ;) hehe... han har gået som rideskole hest og har været ved mange ejere.. ham er jeg igang med at om skole totalt. heeeeeeelt fra bunden om at skabe dominans forhold mellem ham og ejer.. han var en værre lille bisse der gik ind i mig, knuste mig op af hegn på banen osv. han er nu from som et lam og går ved siden af sin ejer uden træktorv på på bane og på vej til fold... ham har jeg været igang med siden april i år.. og gal hvor er der sket meget :D hehe.. vi er stadig ikke nået dertil hvor ejeren rider ham, man han kan nu en masse gode ting og kan løsgøres til begge sider i en kapsun.

Så har vi Bine som også er købt fra en rideskole, hun var dog ikke nogen favorit og stejlede, bukkede og bed pigerne, så derfor købte ejeren hende af medliden hed.. hende lagde vi også en masse arbejde i ren horsemanship mæssigt og den dag idag går i samlet galop, versader, traversader, renvers osv. osv :) suoer skøb hest der bare trængte til en fair chance.. hende har jeg undervist siden november sidste år :)

Jamen det er bare helt iorden.. så længe hesten har det godt og bliver redet på bedst mulige måde.. det skal vi nok finde ud af :)

0
0
Svar på denne tråd

Jamen jeg kan ikke
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 21:37

fortælle om BB, for det ved jeg ikke ret meget om. Men der stræber man efter at ride på en hånd og "skolen over jorden". I klassisk dressur (som jeg stræber efter at ride) tager man udgangspunkt i træningsskalaen og fordringerne for dressur. Jeg er konkurrence rytter og vil gerne ride stævner i både dressur og springning. Forskellen i de to former for dressur, som jeg ser det, er at man i BB´s system får en afslappet hest, som ikke har ryggen oppe på samme måde, som hvis man rider dressur på den måde jeg gerne vil ride dressur på.

I BB er der fra starten meget fokus på bøjning, for at få indvendige bagben til at træde til tyngdepunktet, hvor jeg primært stræber efter at få hesten lige, træde ind under sig med begge bagben og strække sig frem til biddet.

Der er en milliard tråde, hvor AKA ryttere debatterer med alm. (ikke moderne) dressur ryttere, som jeg selv om fordele og ulemper. Man får ihvertfald forskelligt gående heste alt efter hvad man rider og jeg ville ikke ride BB-style, fordi jeg ikke synes det er brugbart til dressur stævner, som jeg jo gerne vil ride :) Håber du kunne bruge det til noget.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

går ihvertfald for dybt og hovedet
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 17:15

din Fjorhest, går ihvertfald for dybt og hovedet på din hest skal være lodret og til biddet og ikke bag biddet og du skal kunne se nakke stykket på trensen, når du rider. prøv f.eks. lav tempo skift i alle gangarter og lad vær med at arbejde så meget fortil og måske løft din hest blidt op med tøjlerne. du risiker før eller senere at få din hest pakket godt og grundigt ind og den putter sig ind mod bringen og SÅ! har du virkelig et problem og er svært at komme ud af.

Forstå ikke dette som at jeg skælder dig ud.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 20:56

Hmm.. Altså bare fordi man ændrer lidt i sin ridning, "behøver" man jo ikke "ændre stil" og pludselig kalde det AKA, klassisk eller hvad ved jeg :)

Når du gerne vil ride stævner, hvorfor fortsætter du så ikke bare med at være dig selv, og tilpasser din ridning efter de gode råd du får? :)

Jeg synes det ser rigtig fornuftigt ud, men er meget uenig i at hesten går korrekt på det dér billede 14 nedefra. Jeg er mere til det Janne viser :) Din hest er bygget til at gå let foran lodret, og hun ser ud til at være stærk nok til at bære halsen omkring vandret eller højere, så der er ingen grund til at ride snuden i sandet, og da slet ikke hvis hun ikke selv tilbyder det - så ender man hurtigt som det på billede 14...

- Cat -

"Pinky, are you pondering what I'm pondering?" "Well, I think so Brain. But if we didn't have ears, we would look like weasels...."

0
0
Svar på denne tråd

Lige lidt mere
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 21:11

Så fik jeg lige set videoen også :P

Det ser altså pænt ud.. Kunne stadig godt tænke mig hun kom en aaaaanelse frem med næsen. Der er som sådan tøjle nok til at hun kan gøre det, men jeg synes det ser ud som om du ligesom sidder og søger kontakten selv, og dermed trækker tøjlerne lidt ind mod kroppen. Prøv i stedet med samme tøjlelængde at holde hænderne lidt fremme, og lad hende komme ud til tøjlen i stedet for at du kommer ind til hende :)

Og så til det jeg lagde mærke til aller først: HALEN!! Prøv lige at sammenligne den nye video med den fra februar. Du behøver ikke se mere end et minut, for at se en tydelig forskel. Hendes halepisken er væk (ikke at det var helt vildt før, men det var der), og halen svinger i stedet rigtig lækkert.

Genrelt: Flot arbejde på så kort tid, I er helt sikkert på rette vej :)

- Cat -

"Pinky, are you pondering what I'm pondering?" "Well, I think so Brain. But if we didn't have ears, we would look like weasels...."

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider