Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Tilridning af 5års
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 00:30

Hejsa alle i kloge ænder!


Jeg har lige købt en ny hest der fyldte 5 i sidste måned .

han har haft rytter på 10 gange, men det er over et havlt år siden. Han stod stille pga hans rytter flyttede, derefter lånte de ham ud, men der havde pigen løjet om sine kvalifikationer og han blev hurtigt hentet hjem igen.


Han har ikke haft nogen dårlige oplevelser og er både sadel og trensevant. Jeg kan selv gøre ham både ryttervant og styrbar, da jeg har prøvet dette før. Derefter er planen at han skal sendes til en berider (forhåbentlig Dennis Holst, han han bor i nærheden, så jeg selv kan følge tilridningen tæt) .


Men er der nogen forskel på at tilride en 4års og en 5års.?


Og hvad er jeres erfaring med senere tilridning af heste? personligt syntes jeg egentlig godt om at han er helt færdigt udviklet før han begynder af blive redet? Men er der nogen problemer eller andre faktorer af nogen slags jeg skal være opmærksom på?


Med sin Gyldne Stjerne Yaspisgårds Duel!

Geronimo du vil altid være i mit hjerte!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 23:00

Jeg har en hoppe på 6 år som jeg begyndte og ridde til sidste år.Hun har som 3 års gået brugsprøve (ridning 1 mdr.) og ellers gået med føl siden.


Hun var hvad man godt kan kalde helt rå da jeg gik i gang med hende. Vi gik stille i gang helt fra bunden med longe, så efter godt 14 dage fik jeg en til at holde hende og så kom jeg på ryggen af hende. Efter godt 4 gange i longe red jeg selv rundt i skridt nogle dage og stille og roligt kom jeg mere og mere på.


Efter 2 mdr. var vi ude og starte vores første LC1 hvor vi blev nr. 2 og 4 mdr. senere red vi LB1 hvor vi også blev nr. 2. nu har hun stået stille 1½ mdr fordi hun har folet, men efter 3 uger var vi i gang igen og nu er planen at vi skal starte LA1 næste mdr.


Jeg synes faktisk hun har været den nemmeste hest nogensinde jeg har reddet til, hun har været meget fornuftig i hendes hoved og taget tingene meget rolig. Personligt tror jeg ikke altid at det er nogen ulempe og ridde dem til jo ældre de er fordi de rent modenhed og mentalt er på et andet sted end de helt unge. Men omvendt kan det også være vidt forskelligt fra hest til hest hvordan de er.


Så du må bare i gang stille og roligt så kommer det helt sikkert alt sammen i det tempo I bedst finder ud af det sammen. Held og lykke med det.


Louise

0
0
Svar på denne tråd
 
 Færdigudviklet er han først
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 13:28

når han er 7-8 år.

Der er ikke forskel på at tilride en ung og lidt ældre, jo- måske hopper er lidt mere selv-bestemmende når de er blevet ældre, men så skal vi op omkring 8-10 år før det betyder noget.


Vi tilrider sjældent for alvor før 5-6 år, det er helt fint.


Eva


Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero

2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm

3. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider