|
|
| Hvordan lære at være alene i stalden |
|
|
Tja som overskriften siger - hvordan lærer i jeres heste at være alene i stalden uden at splitte det hele og sig selv ad???? En skal jo være den sidste til at komme på fold og nogle heste forlader jo stalden for at blive redet osv. Jeg trænger lige til lidt gode råd... Mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lad det være sagt |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
21-07-2009 15:11 |
|
Med det samme. Nogle lære det ALDRIG og nej ligemeget hvordan og hvorledes så lære nogel det ALDRIG. Man kan træne rigtig meget men nogle lære det ALDRIG. Jeg gentager mig selv fordi jeg har være den lykkelige ejer af en som ALDRIG lærte dette. Og efter et par gange hvor han kastede sig mod dør og væg uden at kunne falde til ro, så var det IKKE det han skulle udsættes for. Smukke Ganger havde så stor sepperationspanik angst at dette måtte jeg bare arbejde omkring. Så først ud på fold, det var dog ikke noget problem da han kom hjem, der kom de ud på samme tid. Dullerne de kunne begge 2 fint både lære dette og klare dette. Hvor gl. er hesten, har den nogle grimme oplevelser i forbindelse med at være alene på stald ? Sjovt nok kunne Smukke Ganger sagtens køre alene og rides alene.
Illum !! .
Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..
KLÆG OG BREMSER ER IKKE DE SAMME ,OG NEJ NEJ . TECTONIK OG FLUSA VIRKER IKKE PÅ KLÆG . PLUS, FLUSA OG TECTONIK ER ENS... . ELLER SØG PÅ TECTONIK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
|
|
Det er en plag på 13 mdr - som er født og opvokset hos mig, så ingen lig i lasten der.
Jeg har nok bare været lidt for "god/doven" og den er altid blevet trukket sammen med enten sin mor eller sin storesøster.
Men nu hvor storesøster er i træning udenbys og mor har fået nyt følle... kan hun ikke blive trukket sammen med nogen og hun kan ikke komme først ud, for med hende der er hysterisk på den ene side af ledet og mig der forsøger at styre både mor, følle og led på den anden side - kan det løsning vist kun gå galt.
Jeg har ca. 200m ned til folden - så det tager lidt tide at komme frem og tilbage.
Så muligheden er kun at de kommer først ud også hende bagefter. Så snart hun er i hænder er hun helt rolig og kan både strigles osv. inden hun kommer på folden - det er bare når hun er i sin boks, hun flipper fuldstændig, med at rende frem og tilbage og kalder og kalder.
Mvh
Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alene i stald |
|
|
Tja, jeg har altid trænet med føllene fra de var små, og de sidste mange heste jeg har redet har været af egen avl, så der har det ikke været et problem. Min nuværende hoppe købte jeg sidste år som 6 års, og hun havde så ikke lært at være alene. Jeg startede med at tage hende ind alene kort tid ad gangen, bare for at give hende foder, og langsomt øgede jeg tiden. I begyndelsen kastede hun sig rundt, men det lod jeg hende bare gøre og efter 2 uger stod hun bomstille og sov, mens jeg striglede og sadlede op. Så idag er det ikke noget problem. Her til formiddag stod hun alene inde i 4 timer fordi kiropraktoren kom, og det tog hun helt afslappet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alene.. |
|
|
Start ud i det små. Lade plagen være den sidste, der bliver lukket ind/ud. Tag den ind et par minutter alene, giv den lidt godbider/nus bag øret, hvis hun kan samle sig om det. Så sætter du gradvist tiden lidt op. Når du trækker hende ud fra stalden, så gå en anden vej end du plejer, lige trække den et kort øjeblik inden hun skal på fold. Sådan har jeg vænnet vores plage til at være alene. Det seneste afkom klarede fra 4 års alderen at stå alene inde om natten, imens de andre gik ude. Senest har min store Dv lært det, som ellers præsterede at "piaffere" på staldgangen, farer frem og tilbage i kæderne, vrinske, og drøne ud af stalddøren med mig hængende bagefter. I dag har han stået inde i næsten 2 timer, hygget sig med mad og hø efter rideturen . Jeg sørger altid for at der er en bid mad i krybben, som belønning. Vh Louise
Dressurtanten. Passier lenox og cliff barnsby sadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxx |
|
|
Det er netop det som er problemet... jeg har hestene hjemme og når jeg går med de 2 første er hun alene i stalden og der er altså ingen som kan nusse hende osv. Det tager ca. 3,5-4 minutter at gå frem og tilbage mellem stald og fold. Når jeg kommer tilbage til stalden er hun helt oppe og kører, har skrabt sin bringe mod muren af og rende frem og tilbage i boksen og har rodet bunden totalt op. Når jeg får fat i hende, falder hun ned igen og går pænt i snor og kan også godt stå på gangen, så har ikke travlt med at skulle ud til de andre - kan bare ikke klare at være alene i stalden. Hun kan godt være alene ude på fold - men jeg kan bare ikke få både hoppe og føl ind alene, når hun står ved leddet. Har aldrig lige haft dette problem før og når ridehesten kommer hjem igen, er der ingen problemer for så kan hun komme ud som nr. 2 og når ikke at være alene. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ene og alene |
|
|
Jeg ville nok være lidt hård, og lade hende "skabe" sig lidt, det er vigtigt, at hun lærer at være sig selv lidt. Ellers vil der være mange hensyn at tage til hende siden hen. Ellers er der jo nogen dygtige HMS folk her på HN, som du måske kan søge vejledning hos, hvis der ingen fremgang er. Mange hilsner Louise
Dressurtanten. Passier lenox og cliff barnsby sadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi plejer at være to |
|
|
hvis det er så slemt og har lige vænnet en tre års til at stå alene i stalden, inklusive at de andre går fra ham (det er den værste del). Starter med at den kommer IND alene som Lisbeth beskriver, lidt guf i krybben, nus, strigling, kontakt...... Når det går afslappet, lader vi den stå alene i "tiltagende tid" og går fx og ordner noget andet i stalden, snakker lidt,men har øje på dem. Jeg vil IKKE have at de karter for meget, de SKAL nå at falde til ro og når de er i ro, sænker hals, ånder ud, kan høre efter lidt stå, bak, vige-øvelser = belønning = ud igen. Næste fase er så at de andre GÅR og det er to forskellige ting (inde i hovedet på hesten)......men egentlig "same procedure" : KORT TID og at den SKAL være i ro (i boksen om du/ en hjælper så skal stå hos den de første gange) før du tager den ud til de andre= belønning. Hvis den ikke når at falde ned, men kører sig tiltagende op, kan du så ikke lave et midlertidigt sted du kan lukke de andre ud i (?? ridebanen fx) og så komme hurtigt tilbage (hvis du skal klare det alene). Vi har lige trænet to som har været sammen altid- (8 år) og det har taget tid, men de unge plejer at lære det nogenlunde på en uges tid. Pøj PØj med det. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alene... |
|
|
Kan hun være i stalden hvis de alle er ude og du så trækker hende tilbage og sætter hende ind i boksen? Som andre skriver så start med kort tid og sæt tiden op. Min erfaring er at de stresser mere når de andre går end hvis du starter den modsatte vej.
Kan hun ikke være alene så længe, kan du så ikke starte med at trække hende ind først, være lidt tid alene og så tage hende ud igen og trække ind i samme rækkefølge som normalt.
I starten når du trækker de andre ud behøver du måske heller ikke trække dem hele vejen ned til folden, men start evt. med at trække dem ud af boksen og ind igen, herefter ud af stalden og ind igen og gradvist sætte tiden op hun er alene efterhånden som hun forhåbentlig bliver tryggere ved det.
Kira.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilvænning. |
|
|
Min gamle hoppe kunne i forbindelse med fravænning af føl hidse sig selv fuldstændigt op og løbe skrigende rundt i boxen. Det blev ikke umiddelbart bedre, så jeg prøvede at binde hende inde i boxen - og så var hun helt afslappet igen. Efter en uge hvor hun blev bundet, når hun blev sidste hest tilbage i stalden, undlod jeg at binde hende, og hun var stadig og er helt rolig. - har du mulighed for at binde plagen op i boxen?
Cirkelinemus 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alene... |
|
|
Jeg ville absolut ikke binde en hysterisk plag og forlade den et sekund, der er alt for meget der kan gå galt. Der hvor jeg står er der pt kun mine to drenge og derfor er der hele tiden en der bliver forladt. Fearless ankom 1. juli og han hidsede sig op på folden og tonsede rundt indtil jeg kom og hentede ham. I boksen reagerede han bare jeg tog Dusty ud af sin boks for at strigle ham. Jeg fokuserede først på folden, men det viste sig at have effekt til boksen også. Når han løb rundt indtil jeg kom, lærte jeg ham jo egentlig kun at jeg kom når han var hys. Så i stedet, gik jeg ind på folden og forbi ham og satte mig ind på midten af folden. Første dag flippede han og galoperede rundt og kaldte og skumsvedte. Men efter 15 minutter kom han roligt gående til mig, jeg tog ham og vi gik ind. 2. dag løb han rundt i 6-7 min. 3. dag løb han ikke, da jeg gik forbi ham vendte han sig og fulgte pænt efter mig. Jeg tog ham og gik modsat vej af leddet, uden reaktion, han fik ros og kom ind. Siden der står han pænt ved leddet og venter på jeg kommer og han står fint i boksen når Dusty går ud med mig. Når jeg tager Dusty ud for at træne har jeg de første par dge bevæget mig så Fearless kunne se ham ud af vinduet og så har han stået afslappet og kigget. Efter nogle dage prøvede jeg at bevæge mig ude af syne med Dusty, bare 5 min og da vi kom ind i stalden stod Fearless og sov. Jeg serverer altid Fearless hans mad når Dusty og jeg går, så han har det at hygge med. Som Eva vil jeg dog også sige at første skridt er at tage hesten ind alene, det er nemlig meget værre for den at blive forladt. Så før den skal lære at blive forladt skal den kunne være alene når den har forladt de andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme problem |
|
|
Jeg følger lige lidt med i debatten her, da jeg lige har købt mig en 3 års vallak. Han har hele sit liv gået sammen med sin bror, både på fold og stald, og har været vant til altid at være sammen med den. De er altid blevet taget ind på samme tid osv. Nu er han så kommet ud til os, og her går han i en flok på ca 17 heste. Han har ikke noget problem med at blive trukket ud af folden, og ind i ridehuset. Men lige så snart han hører eller ser en af de andre heste uden for ridehuset, panikker han fuldstændig, og der går lang tid før han slapper af igen. Det samme sker på stald, og jeg kan ingen gang binde ham for at strigle. Han stresser når de andre heste forlader stalden, eller han kan høre nogen gå udenfor. Er løsningen, som I skriver, at lade ham stå længere og længere tid i en boks, og vende ham til at de andre heste kommer og går?? Majken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opbinding. |
|
|
Jeg bliver da helt forskrækket ved tanken om, at nogle kunne finde på at for det første binde en hysterisk plag, og derefter forlade den . Hos rigtig mange heste er det selvforstærkende, at de kan nærmest løbe rundt i boksen og blive hysteriske. Hos nogle af disse kan det have en positiv effekt at binde dem inden, de begynder at hidse sig op. Man forlader dem ikke før man ved, om det virker. Og hvis man binder en hest op, så er den bundet med enten panikhage eller med en knude som lynhurtigt kan løsnes uanset hvad . Men rigtig god fremgangsmåde du beskriver . Hvordan går det med plagen Rikke? Cirkelinemus 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi træner og træner |
|
|
Men jeg syntes ikke rigtig der er nogle fremskridt. Men nu er ridehesten også hjemme igen. Tror den har lidt svært ved at finde sin plads i flokken lige pt... så det er vist bare svært at være 13mdr. Så vi må se når der er gået nogle dage. Tak for alle jeres input og gode forslag. Mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjemme hos mig |
|
|
har de alle lært lynhurtigt, at alle kommer med ud - og de lukkes ud/ind i samme rækkefølge hver dag. Når der er en ny hest i flokken, så har jeg kæresten til at stå i stalden de første par dage mens jeg lukker de andre ud. Det har taget max. 3 dage, så er der ro og den sidste står fint og venter på at blive hentet. Sammie stod hjemme hele sommeren sidste år og kom på rideskole fra november - juni. Nu er hun hjemme hele sommeren og hun kunne huske rytmen og vidste, at Sisse kommer ud først og så er det hendes tur. Når Sisse er kommet ud og jeg går ind for at hente Sammie, så har jeg lært hende at vente på staldgangen mens jeg f.eks. smører sår, sprøjter mod insekter o.s.v. - så Sammie er længe i stalden INDEN jeg lukker hende ud til de andre. Når jeg rider, så går de andre ude (har også to 2 års hopper som går på døgnfold) og der er ingen problemer med at tage den ind, som skal rides, og gøre klar og ride ud på banen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsning |
|
|
Ja - nu er der kommet ro på stalden og vi er tilbage i gammel rutine igen. Jeg kan lukke hoppe og føl ud først eller de 2 unge og der er ingen problemer. Problemet kommer kun, hvis jeg laver om på rækkefølgen og vil have plagen til at være alene i stalden ved udlukning. Kommer den først ind, er der ingen problemer indtil de andre kommer ind. Men den er også stærk knyttet til både mor og det nye føl og vil helst rende sammen med dem. Tak for alle jeres inpput. Mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad hvis du |
|
|
lukker ud som du plejer - og efter en halv time tager plagen ind, så den lærer at være selv i stalden? F.eks. bare ind og få lidt foder og ud igen og så bygge videre så den er længere og længere tid i stalden?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OBS OBS OBS! |
|
|
HESTE ER FLOKDYR! at lade hestene stå alene i stalden? det er ikke noget der kan indlæres- hesten har et instinkt der siger at den skal være i flokken. det er naturen. Min hoppe lider af seperations angst - og er væver, og bliver utrolig nemt stresset i situationer hvor flokken ikke er i nærheden. Jeg gjorde det at når hun begyndte at væve (når jeg havde hende inde for at strigle - trak jeg hende med det samme ud af stalden. og når hun slappede af udenfor, gik vi ind igen og striglede videre. den slags tager tid og kræver tålmodighed - men det er ligesom med trailer træning!
Mia & June - og lille Jolly(:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det vil jeg nu vove at påstå... |
|
|
Mia Jolly: >>> at lade hestene stå alene i stalden? det er ikke noget der kan indlæres- hesten har et instinkt der siger at den skal være i flokken. Det KAN læres - selvfølgelig er der nogen der har MEGET svært ved det - men at sige at det ikke kan indlæres? Passer ikke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| indlæres! |
|
|
Jeg vil også sige det KAN læres, der kan selvfølgelig være nogle få der har så dårlige oplevelser at det grænser sig til det umulige, men i 90% af tilfældende kan det læres
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke - hvad med at binde hende |
|
|
op i boksen? Det virker for mig.
M.v.h. Gitte - mor til Tera og Lian og ejer af Jack D, Makron og Joker
Rideudstyr m.v. sælges - se præs. og giv et bud, skal bare væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meget muligt |
|
|
at det kan indlæres, men ikke i følge mit hovede- og det er bestemt ikke alle heste! langt fra de 90% som du snakker om. men jeg vil ikke anbefale det. jeg synes det er forkert.
Mia & June - og lille Jolly(:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er forkert? |
|
|
At lære en hest at være alene i stalden? Jeg ville da syntes det var møgbøvlet, hvis jeg hele tiden skulle have en ekstra med ind, når jeg tager den med ind, som skal rides!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cirkelinemus |
|
|
Jeg havde nu ellers tænkt mig at sætte livet på spil og først binde plagen op når jeg havde fanget den skumsvedt i et hjørne af boksen med en longepisk i den ene hånd og grimen i den anden. Selvfølgelig i den stærkeste læder grime jeg kunne købe for penge i den tykkeste kæde jeg kunne finde i byggemarkedet for derefter at løbe ud af stalden som var den ved at brase sammen og blive væk i flere timer.
M.v.h. Gitte - mor til Tera og Lian og ejer af Jack D, Makron og Joker
Elefanten er det eneste pattedyr der ikke kan hoppe.
Udstyr sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|