Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad bruger i efter træning ?
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 12:04

Hvad bruger I efter træning ?

Her tænker jeg på til hestens ben ( F.eks Ler, kølegamacher osv. ) ?

Hvad med eks. BOT - i hvilken forbindelse bruger I det ?

Og evt. hvorfor bruger I ikke ovennævnte ?

Til ren inspiration......

Misundelse er den sandeste form for smiger.

0
0
Svar på denne tråd

Ingenting
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 12:10

Hej

Jeg bruger ingenting. Kan ikke helt se hvad fidusen skulle være ved at bruge noget efter træning? Jeg skulle jo helst ikke have belastet hestens ben så det ville være nødvendigt at bruge kølende gel, for så må jeg da have gjort noget forkert til træningen

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd

Randi.....
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 12:16

Randi. Nu mener jeg jo man kan gøre rigtig meget godt for sin hest for at forebygge og modvirke diverse skader og belastninger.

0
0
Svar på denne tråd

Svar..
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 12:26

Hej Caroline

Det er ikke fordi jeg ikke vil gøre noget godt for min hest - jeg mener bare generelt at en hest er en hest, og heste har altså klaret sig i mange tusinde år uden kølegele og gamacher, og så vidt jeg kan se har de altså klaret det meget godt . Misforstå mig ikke - hvis man har en hest som har behov for den slags, skal man naturligvis bruge det - ingen tvivl om det!!! Men jeg mener også bare, at der er en masse firmaer som tjener fedt på at sige til folk, at deres heste ikke kan leve uden det ene efter det andet dyre produkt, og de fleste af os hopper desværre tit på den, fordi vi jo gerne vil gøre det bedste for vores kære heste.

Jeg mener ganske simpelt ikke det kan være nødvendigt at sprøjte alt muligt på hestens ben, hvis man har trænet den rigtigt. Hvis man har behov for at putte alt muligt på hestens ben efter træning, så må det være fordi man har trænet den for hårdt eller forkert (igen, med mindre den har et konkret problem/sygdom el.lign.), for som sagt, så er det en hest, og den kan altså godt løbe rundt uden at den skal have kølet eller plejet benene bagefter

Håber du forstår hvad det er jeg mener med det :) -og håber da også at du får svar på dit spørgsmål fra dem som rent faktisk bruger de ting, for det var jo også det du spurgte til. Nu har du bare fået min mening om, hvorfor jeg ikke bruger noget :)

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd

Randi.....
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 12:29

Randi : Forstår godt hvad du mener Er dog ikke enig men det er så en anden sag

0
0
Svar på denne tråd

Til...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 12:47

hverdag bruger jeg Veredus Magnetik Stable boots til min hest.

Hvis vi har været i terrænet eller til et militarystævne får han spullet ben, køle gelé på og så hans stable boots.

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 13:35

Ømm, efter træning for Cashew sine foldklokker på og sin grime og ud på folden det går :D

"Hvorfor ride med "hjælpetøjler og glidetøjler"? - Det kun de "dygtige ryttere" der bør ride med disse - MEN, de dygtige ryttere og trænere behøver dem IKKE !!!!
Andrew McLean.

0
0
Svar på denne tråd

dåmme pirater..
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 14:03

her får de bare et klap i måsen og kommer direkte ud på døgnfolden.

Med væmli' hilsen Aja Ashling

Få indflydelse på JHN-TRÆF 2009 her!

0
0
Svar på denne tråd

Koldt vand
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 14:05

Jeg køler altid Monarks ben efter træning. Er det varmt i vejret og kan jeg mærke at benene er mere varme end ellers bruger jeg kølelinement a la bluehors hot and cool.

Har nogen gange brugt køleler, men det er jeg holdt op med efter Monark fik hvide ar efter det? Aner ikke hvad der er gået galt, han er ikke den eneste hest, der har fået ar efter det?? Og det var ikke samme mærke køleler vi brugte...

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

hot cool..
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 17:06

også hot and cool. BoT bruger jeg ved opvarmning, a la en skridt tur, evt. let træning. Fordi det virker super. Selvom Kirsten (BoT)ikke vil have, jeg skal bruge dem ved træning, pga. smertelindringen. Ligesom sportsmennesker der får Is-spray på og render ud og får en skade.

Og ang. foder får hun gerne lidt, der er vædet, evt. med lidt elektrolytter.

Lone

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 22:07

I sommertiden koldt vand spules på ben. Klokker på og på fold. Om vinteren får de Hot & Cool på, hvis de stille spå stald efter ridning. Men det er kun hvis vi har trænet ekstra hårdt en dag..

Sagde Kristina med Sidney...

´Maddie` du er den klareste stjerne på himlen i mit univers...

3/6-01 - 17/3-09

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 23:58

Nu bliver min hest aldrig trænet "hårdt", samt min overbevisning er at "skridte hesten godt af" er det bedste for hesten, så sener og muskler bliver naturligt "kølet af", (ligeså den anden vej dvs. "at varme dem godt op" i starten af træningen).

Men forstår godt dette, at gerne vil gøre det bedste for hesten.

Dvs. har da også investeret i køle-gel, som jeg kan finde på at bruge efter springning (nok mest fordi min hest har den alder hun har dvs. 19 år og er lidt "pylret" ifht. hendes ben) dvs. de "skal holde", så hjælper lidt til på kunstig vis.

Men tror i bund og grund mest på "at skridte godt inden og efter træning)...

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

Skridt...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 00:46

Ja, jeg hælder også mest til at en god afskridtning og opvarmning igen gør rigtig meget.

Bruger aldrig rigtig noget til Freja's ben.

Er det varmt (sommer) kan hun godt blive skyllet, men det handlere mere at få sveden af hende (det klør) og ikke at afkøle ben

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

sørger for...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 07:31

at hesten bliver skridtet lang tid, både før og efter træning.

Vasker altid sadellejet af og i de varme måneder, skylles hesten også over med vand.

Men intet andet bruger jeg.

IMC

Mangler du en til at klare skårlægning/presning af dit wrap ?

0
0
Svar på denne tråd

ingenting
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 10:27

Jeg gør ingenting :-) De ryger bare ud på folden.

0
0
Svar på denne tråd

køling af ben efter træning
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 13:04

Køleler osv. er til skader, og hævelser - hvilket jeg ikke ønsker min træning samenlignet med.

Line og Markus.
hverken pony eller fjordhest!(:

25/3 2008 - R.I.P Lucky.

jeg glemmer dig aldrig!

The academic art of riding - riding in harmony!

0
0
Svar på denne tråd

Der var en gang......
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 17:17

Hvor han fik spulet ben, fik køleler på eller hot and cool.

De gjorde jeg vel i knap et ½ år - så holdt jeg lige så stille op med det, og nøjedes med at spule ben.

Nu har jeg ham stående hjemme - så nu ryger han direkte på fold

Han skridtes godt varm, og godt af - og får også en tur i traileren frem og tilbage, så han er vel aklimatiseret når han kommer hjem.

Er det meget varmt i vejret kan jeg finde på at spule ham i sadellejet.

Køleler7varmeler bruger jeg kun til skader nu.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 18:10

Til daglig gør jeg intet, om vinteren hvor de står inde lidt længere end om sommeren bruger jeg nogle gange Back On Track om natten, da Afro kan få lidt galle.

Efter terrænspringningen ved militarystævner køler/skyller jeg med vand, så tørre jeg dem og kommer køleler på.

Knus fra Marie =)

Din hest - Dit ansvar!

0
0
Svar på denne tråd

Ved træning
Forfatter: 
Dato:  31-05-2009 21:40

bruger jeg kun koldt vand til afkøling af sener, hvilket jeg har fået at vide af dyrlægen kan afhjælpe små startsskader el.l. ikke at jeg rider for at skade hesten men det kan jo som alle andre sportsfolk ske at man for en skade...

Ved godt nok ikke om det har den store effekt for har faktisk aldrig prøvet at nogle af mine har haft træningsskader eller benskader (bort set fra et brækket griffelben som var påført af en anden hest) men gør det dog alligevel simpelthen fordi det jo ikke kan skade, men ellers er jeg meget enig i at den bedste måde at afhjælpe skader på er at varme grundigt op og ride godt af.

Har prøvet køleler på min den ene for det skulle være så godt, ja juhu, den fik store sår på benene og brændt hårene af:-(( Køleliniment har jeg brugt en årgang om vinteren, mest fordi vandslangen var frossen.

0
0
Svar på denne tråd

Efter træning....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2009 13:14

hvis det er rigtig varmt får de spulet deres ben med koldt vand, så får de af den vej også kølet kroppen lidt ned, og jeg er sikker på at de nyder det.

Ikke varmt i vejeret, ja så ryger de direkte på fold.

Har vi redet i lang tid, laver vi også engang strækøvelser bagefter, både hest og rytter

Hvorfor gå og tænke over, hvad andre tænker om en,

lad os dog for fanden gi`dem noget at tænke over.

Thomas Blackmann

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Køle benene ned
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 15:32

Jeg gør ingenting :-)

Mener ikke det er nødvendigt..

Zandra Nørskov & Cassie

Det, du ser i dine tanker er det, du oplever i dit liv.

Kieffer München Kombisadel til salg

0
0
Svar på denne tråd

carolineR
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 08:57

Jeg ser sådan her på det. Når du trækker din hest ind på en sandbane for at ride den, beslaster du senerne. Heste er ikke lavet til at gå i blød bund og især ikke til at gå rundt i cirkler.

Men ikke desto mindre gør jeg det selv næsten hver dag :)

Jeg lærte for mange år siden af en military rytter at når du har redet i blød bund er det vigtigt bagefter at få strammet senerne op igen. Det er det mange prøver at tilstræbe ved at køle benene på forskellige måder. Jeg har dog lært, og efterføllgende fået det bekæftet af dyrlæger og smede, at en skridttur på asfaldt eller rigtig hård bund er det mest effektive.

Dvs. at når jeg har redet dressur skridter eller trækker jeg ud på vejen og skridter der i 5-7 min og så ind og sadle af. Derved har jeg strammet senerne op så når hesten kommer på fold næste dag er senerne ikke lange, og derved mindre man chancen for at beskadige dem.

Dette bør man deuden også gøre regelmææssigt især når de er blevet langtået og man venter på smed ;)

0
0
Svar på denne tråd

khakjshdkaj
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 11:43

Min hoppe bliver endnu kun vasket af hvor hun sveder (under sadlen) og af og til bliver benene også lige spulet over.

Hun skridtes altid af og for mindst 1 km.

Vi rider 90% af gangene i naturen :)

0
0
Svar på denne tråd

Hesteben
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 20:24

Korrekt træning af hestens ben er det grundlæggende i dagligdagen. Som militaryrytter har jeg aldrig haft en halt hest pga ridning, trods den store belastning hesten udsættes for under terrænridtet, hvor der er dybe landinger, galop på hårde græsmarker og op og ned af bakker...

Hvis hesten dagligt trænes på varieret underlag, her tænker jeg fx på dressur/sandbane, springning/græs, skovtur/grus & asfalt får den styrket senerne naturligt og der er behov for at køle af efter et alm træningspas.

Til militarystævner ses ofte et hav af forskellige præparater til at køle ben med, og det er ofte ryttere der starter de helt små klasser der bruger dem - hvis hesten ikke kan holde til at galopere 2 - 4 km på terrænbanen(alt efter niveau) uden at få hævede ben, bør den trænes mere i hverdagen, for så er den ikke stærk nok til at starte til stævne. (hævede ben = overanstrengelse)Skal benene køles er vand at foretrække, for at undgå at påføre hesten unaturlige medikamenter (parabener ect.)

Vi ønsker alle at passe godt på vores guldklumper, men hesten bør kunne regenererer sig selv efter en anstrengelse... En motionsløber bør jo heller ikke skulle køle sine ben/sener ned efter 7 km's løbetur, vel??? Jeg har ihvertfald ikke behov for det!

Gamacher bruger vi jo for at forebygge slag og stød, således hesten ikke får "overben" - Det bedste for hesten vil være at tage gamacherne af når hesten skridtes af de sidste 20 min, således at senerne naturligt kan køle af - gamacher og bandager er jo med til at holde på varmen, har I tænkt over det?

0
0
Svar på denne tråd

forskelligt...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 13:18

Efter springning har jeg altid hestene 15 min i Zamar maskinen (kold terapi..)

nogle gange får de ice gel på, andre gange white clay.. forskelligt fra hest til hest.

Mvh.

Liv Nielsen.

(Zancle)

Happy is the vestals lot.

The world forgettin´by the world forgot

Eternal sunshine of the spotless mind.

0
0
Svar på denne tråd

Ingenting
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 10:13

Jeg gør heller ikke andet end skridter godt af - gerne en tur på vejen, hvis jeg har været på banen (den er meget blød), men det er nu lige så meget af psykiske årsager (slapper bedre af).

Hvis hun har svedt meget kan jeg godt finde på at skylle hende med vand, især sadel/gjord-lejet.

Skulle der i træningen have været særlige ting der kan mistænkes at give en overanstrengelse (fx hvis hun har gledet, snublet eller lign) ja så holder jeg sådan set bare et særligt øje.

Egentlig strækker jeg ud med min hest i perioder, men det er kun de perioder hvor der er noget der er anderledes (fx ved særlig intensiv træning) og kun hvis der ér behov for det. Men det er ikke noget jeg sådan bruger i det daglige.

Har dybest set ikke noget imod de forskellige midler der er til "after work" og bruges af mange.. Men min hest har så bare ikke behov for det

Sandie - nu som westernrytter på smukke Gaia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider