Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Benet låser
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 22:09

Min kære partshest har et problem, som frustrerer mig rigtig meget.

Han bagben "låser" sådan at han ikke kan bøje benet, men af og til må tage et helt skridt, hvor benet bliver svinget ud til siden og frem... Det piner mig at se på.

Det er ikke sådan hele tiden, mest når han står i boks og på staldgang dvs. er kold, men så sker det nok ca 10-15 gange mens jeg strigler og sadler op.

Jeg ved ikke om det gør ondt på ham, men det hæmmer ham ihvertfald, idet han af og til ikke bare lige kan gå tilbage og frem eller løfte hoven fordi benet låser...

Jeg har sat et kryds på tegningen for at vise hvor musklen låser. Når jeg ved det er dér, så er det fordi jeg kan mærke at den siger knæk, samt at jeg kan løsne den ved at trykke i det område jeg har markeret. (Det råd fik jeg af ejer og tidligere træner.)

Så, hvad er jeres bud på årsagen - og hvad kan man gøre??

Dyrlægen siger at det er musklen, som er for kort, og at man kan "klippe" i den for at forlænge den. Dette indgreb ville så medføre at han ikke kan stå op og sove, åbenbart? Ikke godt når han er hingst og ikke så tit ligger ned og sover...

Andre i stalden forelår bakketræning, og andre igen mener springning kan gøre lidt af det samme, eftersom vi ikke har så godt terræn tæt på stalden.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 22:18

Prøv at læse denne tråd :

www.heste-nettet.dk/forum/5/514736/ 514736/

Gitte

Memento mori

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Præcis..
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 22:25

Tak. Det er bestemt det samme.... Mmmm, så masser af motion...

Hvor meget er masser af motion, og hvordan gør man bedst det, når hesten er ung, og på det grundlag ellers skulle have ugentlige fridage og pauser til at vokse??

Det er rigtigt at dyrlægen sagde, at den kan vokse fra det, heldigvis.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 23:58

Årg have lige skrevet en helt smørre - men se evt denne tråd www.heste-nettet.dk/forum/5/460564/ 460564/

Der udover er det ikke selve musklen der låser. Der er en god forklaring fra Netdyredoktor:

Navnet på fastlåst knæskal er også habituel knæskalsfasthæftning. Lårbenet har nederst i knæskalleddet en hvileflade, hvorpå knæskallen kan trækkes op og "låses" fast, således at hesten ikke bruger muskelkræfter. Det er denne "fastlåsning" af knæskallen på knæskalsleddets hvileflade, der betinger, at hesten kan stå op og sove, idet bagbenet ved denne låsning ikke kan bøjes og musklerne er afslappede.

Knæskallen har 3 ledbånd, der hæfter på underlåret og her er der ingen bevægelse i disse knæbånd. Foroven på knæskallen er der muskelhæfte og det er sammentrækning af disse muskler, der betinger, at knæskallen "løftes" op på hvilefladen.

Af og til bliver det indvendig ledbånd så stramt, at hesten ikke kan få knæskallen ned fra hvilefladen igen, hvorved benet er fastlåst i en udstrakt tilstand. Det kan også være knap så alvorligt, sådan at knæskallen kan komme frem og tilbage, men det påvirker bevægelsen af bagbenet.

Jeg kan sige at efter en masse undersøgelser frem og tilbage, tog jeg til Ansager. Der gik han rent gennem bøje prøve og de kunne faktisk intet se. Jeg fik også afvide at han ikke havde ondt, men at der selvfølgelig var et irrationsmoment lige i selve låsningen. Idag er det blevet en del bedre - han låser stadig men ikke så voldtsomt så ofte. Han kom desuden i løsdrift og jeg er ret sikker på at det har haft stor indflydelse. Da han stod i boks låste han HVER morgen når man trak ham ud. Nu låser han hvad jeg ser 2-8 gange om måneder - nogle gange går der endda rigtig lang tid imellem.

Så jeg vil forslå dig at prøve at tage roligt (det kan være rigtig svært det ved jeg) han er stadig ung så han kan nå at vokse fra det. Men derfor er du også nød til at give ham de bedste betingelser for det - men det mener jeg at det aller bedste ville være ingen bokstid. Bomtræning kan også være rigtig godt. Kuperet terræn, men det kan jeg høre er lidt langt fra hvor han er opstaldet. Men generelt motion, motion, motion. Han skal selvfølgelig have tid til at vokse. Men lidt bom/caveletti træning eller en lille gå tur kan også være godt.

Jeg vil ikke hoppe ud i en operation lige med det samme - men motionere alt det han kan tåle når han nu ikke er ældre, samt undersøge mulighederne for løsdrift - eller hvertfald alt den foldtid som han overhovedet kan få og så se hvordan det fx ser ud om et år.

Håber på det bedste for jer ..

Ejer af den skønne hest Face The Feat.

Selv om du er traver med stort T - er du den hest der har lært mig mest.

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

smeden....
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 11:00

Prøv evt at snakke med smeden om det. Ringsko eller kiler skulle også kunne hjælpe. Så vidt jeg husker, anbefalede Schougård også galoparbejde i lidt tung bund på Netdyredoktor.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-05-2009 00:32

Som de andre skriver motion, motion og atter motion, er super godt for den med bom træning og op og ned af bakker..

Husk smed jævnligt,så tåen ikke bliver for lang... og ja så en masse foldtid..

Har selv en 4 års nu der startede som 3 års med at låse og han gør det kun nu en sjælden gang og sker det passer det som reglen med at det er fordi det er tid til beskæring, så for ham er det vigtigt med smed hver 4-5 uge...

held og lykke med det :-)

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

ggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  21-05-2009 00:36

Ville en kiropraktor ikke ku afhjælpe problemet?

Du siger han går og svinger ligesom ud og frem når han går, det ku tyde på en skæv hofte - og lænd..

"Hvorfor ride med "hjælpetøjler og glidetøjler"? - Det kun de "dygtige ryttere" der bør ride med disse - MEN, de dygtige ryttere og trænere behøver dem IKKE !!!!
Andrew McLean.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-05-2009 21:45

Sandra: Hvis det er knæskalsfasthæfning kan en kiropraktor ikke afhjælpe problemet - det har jeg hvert fald aldrig hørt om.

Ejer af den skønne hest Face The Feat.

Selv om du er traver med stort T - er du den hest der har lært mig mest.

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider