Årg have lige skrevet en helt smørre - men se evt denne tråd www.heste-nettet.dk/forum/5/460564/ 460564/
Der udover er det ikke selve musklen der låser. Der er en god forklaring fra Netdyredoktor:
Navnet på fastlåst knæskal er også habituel knæskalsfasthæftning. Lårbenet har nederst i knæskalleddet en hvileflade, hvorpå knæskallen kan trækkes op og "låses" fast, således at hesten ikke bruger muskelkræfter. Det er denne "fastlåsning" af knæskallen på knæskalsleddets hvileflade, der betinger, at hesten kan stå op og sove, idet bagbenet ved denne låsning ikke kan bøjes og musklerne er afslappede.
Knæskallen har 3 ledbånd, der hæfter på underlåret og her er der ingen bevægelse i disse knæbånd. Foroven på knæskallen er der muskelhæfte og det er sammentrækning af disse muskler, der betinger, at knæskallen "løftes" op på hvilefladen.
Af og til bliver det indvendig ledbånd så stramt, at hesten ikke kan få knæskallen ned fra hvilefladen igen, hvorved benet er fastlåst i en udstrakt tilstand. Det kan også være knap så alvorligt, sådan at knæskallen kan komme frem og tilbage, men det påvirker bevægelsen af bagbenet.
Jeg kan sige at efter en masse undersøgelser frem og tilbage, tog jeg til Ansager. Der gik han rent gennem bøje prøve og de kunne faktisk intet se. Jeg fik også afvide at han ikke havde ondt, men at der selvfølgelig var et irrationsmoment lige i selve låsningen. Idag er det blevet en del bedre - han låser stadig men ikke så voldtsomt så ofte. Han kom desuden i løsdrift og jeg er ret sikker på at det har haft stor indflydelse. Da han stod i boks låste han HVER morgen når man trak ham ud. Nu låser han hvad jeg ser 2-8 gange om måneder - nogle gange går der endda rigtig lang tid imellem.
Så jeg vil forslå dig at prøve at tage roligt (det kan være rigtig svært det ved jeg) han er stadig ung så han kan nå at vokse fra det. Men derfor er du også nød til at give ham de bedste betingelser for det - men det mener jeg at det aller bedste ville være ingen bokstid. Bomtræning kan også være rigtig godt. Kuperet terræn, men det kan jeg høre er lidt langt fra hvor han er opstaldet. Men generelt motion, motion, motion. Han skal selvfølgelig have tid til at vokse. Men lidt bom/caveletti træning eller en lille gå tur kan også være godt.
Jeg vil ikke hoppe ud i en operation lige med det samme - men motionere alt det han kan tåle når han nu ikke er ældre, samt undersøge mulighederne for løsdrift - eller hvertfald alt den foldtid som han overhovedet kan få og så se hvordan det fx ser ud om et år.
Håber på det bedste for jer ..