Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Knæskalsfastlåsning
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 13:09

Jeg havde en islænderplag på knap 3 år - som er født og opvokset her,og som aldrig har fejlet noget som helst - som jeg solgte for nogle uder siden. Efter 5 dage fik jeg en mail fra køber, hvor de skriver, at alt bare går super. Efter endnu et par dage får jeg en opringning fra dem, hvor de fortæller at hoppen låser i knæet og de har haft dyrlæge til den. Denne dyrlæge meddeler, at det er en slem knæskalsfastlåsning, som er medfødt, og at hesten sikkert aldrig kan bruges som ridehest.

De vil selvfølgelig nu gerne sende hoppen retur efter den besked...

Det skal lige siges, at de meddeler, at det ikke er hver dag knæet låser, men at der kan gå flere dage imellem.

Det jeg ikke kan forstå er, at når nu det er så slemt som dyrlægen siger, hvordan kan hun så gå hos mig i knap tre år uden der har været noget???

Har nu prøvet at få fat i den omtalte dyrlæge hele ugen, men uden held!

Det er rigtig frustrende, at sende en rask hest afsted, og evt. får returneret en hest der fejler noget!!

Nogen her der har erfaring med dette??

Zalikka

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 13:36

Det havde Kansas som 3 og 4 års - det gik over med tiden og løsdrift har hjulpet rigtig meget.

Gitte

Memento mori

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 15:39

Min hest har også knæskalsfasthæftning - og tja det bedste man kan gøre for sådanne heste er løsdrift og massere af motion. Han er blevet tjekket af diverse dyrlæger og har fået konstateret at han ikke har ondt - men at det ikke er til at sige om det går væk.

Han fik det da han var fem (hvilken er lidt atypisk, da det ofte rammer unge heste der vokser) nu bliver han syv sidst på sommeren og han låser stadig sommetider. Dog er låsningen ikke så voldsom og heller ikke så ofte mere heldigvis.

Det er da vildt uheldigt for din forrige hest, at det opstod lidt efter du havde solgt den. Jeg undre mig lidt over dyrlægens konstatering at den ikke kan rides osv. For det første er den jo relaktiv ung (så det kan nå at forsvinde måske) og for det andet er der jo mange behandlings muligheder Fx: massere at træning, så den får sat nogle gode ben muskler, kortere tå eller andre sko, operation i sidste ende (vil jeg dog ikke anbefale) mm..

Men man må da håbe at dyrlægen ved bedst.

Men det er da en super træls situation for dig..

Ejer af den skønne hest Face The Feat.

Selv om du er traver med stort T - er du den hest der har lært mig mest.

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

Sjov årstid....
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 16:21

Sært at det er nu, hvor hestene går meget ude, det viser sig. Det plejer at være værst i vintermånederne, hvor de ikke bevæger sig så meget. Jeg undrer mig også over dyrlægens dom. Jeg kender en hest, der blev opereret i begge bagknæ som 4 el 5års. Dens ben låste så fast, at dyrlægen flere gange måtte tilkaldes for at hjælpe den, og han kunne kun med besvær få det løsnet. Det var kun om vinteren, men dengang kom hestene slet ikke på fold om vinteren på rideskolen. Om sommeren, hvor han gik på døgnfold, var der intet. Men operationen lykkedes fint og ingen problemer med ridning el andet overhovedet.

Men som køber ville jeg også sende hesten retur.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 16:30

Det lyder da meget mystisk en dyrlæge der ikke kender hesten kan sige det er medfødt og at det er en slem knæskalshæftning den har hmm... meget mystisk..

En hest med knæskalshæftning i den alder vokser i de flest tilfælde fra det.. og ridehest det er da netop det den bliver for sådan en skal have en MASSE motion..

Har selv stået med en Tinker der gjorde det og alle de dyrlæger 6-7 stk jeg har snakket med har sagt at han skulle have en masse motion.. Han er nu i tilridning og som dyrlægeren siger så bliver det jo en del nemmere at give ham motion når jeg kan ride ham.. har ikke læst eller hørt en dyrlæge udtale sig om at en hest med denne lidelse ikke kan rides medmindre den er konstant låst...

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

hmm...........
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 16:41

jeg kendt en som have en hest som også have det men det var kun når den f.eks. have stådet på stald gangen inden hun skulle ud og ride og når hun træk den frem så låste det ene bagben i et kort øjeblik og så var der ikke mere og der var heller ikke noget under rideningen og hun sprang da L-M klasser på den

så den var ikke påvirket af det

0
0
Svar på denne tråd

erfaringer
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 22:28

Min 5 års hoppe begyndte for 2 mdr også at låse i det ene bagknæ, 3 gange i løbet a 14 dage, før jeg fik dyrlægen ud. Min har ingen røngtenforandringer, men har fået 2 ledbandlinger. Hun havde boksro i 5 uger og er nu i gang med 5 ugers skridt, og efterfølgende 8 uger genoptræning, for at bygge muskler.

Min har ikke låst siden ledbehandlinger, men får hun problemer igen, vil min dyrlæge perforere et af knæbåndene. Et indgreb de af og til laver med stor succes, og kan gentages hvis det ikke er nok. Indgrebet fortaget stående og hesten skal i gang efter 48 timer. Størstedelen af de heste får fortaget indgrebet, får ikke senerer problemer. Det er dog vigtig at får bygge muskler på bagparten!!

Han fortalte også at det er mest udbredt blandt unge hest, men de fleste vokser fra det.

Det lyder mystisk at er SÅ alvorligt med din tidligere hest, hvis der ikke tidligere har været symptomer...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 13:18

Alaska : er det mon fordi din er 5 og muligvis ikke vokser mere din dyrlæge vælger at behandle den og evt. ligge et snit i senene ??

De 6-7 dyrlæger jeg har snakket med bl.a ansager og højgård dyrehospital fraråder det meget kraftigt at ledbeh. eller ligge et snit da de ikke har gode effaringer med det, i længden kan det give arvvæv og ledgigt.

Men dejligt at høre det har hjulpet din :-)

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

metteK
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 17:33

Jeg tror helt sikkert det er alderen der udgør forskellen i behandlingen.

Tidligere skar man et af knæbåndene over, som hos nogle gav problemer med arvæv. Nu laver de indgrebet ved kikkert og giver minimale følger.

Det er selvfølgelig optimalt at kunne træne sig ud af problemer, hvilket jeg selv håber på....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider