Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

tempo i longe
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 23:08

nu bliver jeg altså lidt nysgerig

har efterhånden mangegange stødt på at folk vil have deres heste til at gå MEGET langsomt i longen i trav.

hvorfor ?

er fuldkommen enig i at hesten skal vente og slappe af, men mister hesten ikke svinget og aktiviteten hvis den går disideret langsomt?

glæder mig til at høre forklaringen

tjek min hjemmesidemasser af både figure og malerier sælges: www.123hjemmeside.dk/trier-world

laver kunst på bestilling

fanny jeg elsker dig <3

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 10:00

det kommer jo an på hvordan den går meget langsomt, hvilken holdning den er i om den bruger ryggen m.m. For høj fart i en longe forøger risikoen for skader, så jeg foretrækker også at mine heste går i det tempo jeg vil ride dem i og ikke en døjt hurtigere, igen her kommer det an på hesten og dens naturlige gangarter. Iflg. min mening er longen absolut IKKE velegnet til at krudte hesten af i inden man rider, longering skal foregå i et tempo der ikke overstiger det normale. Derudover er jeg blevet "omvendt" og "longerer" nu vores heste i dobbeltliner

mvh

Vipse

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

Part i miniatureheste tilbydes og ligeledes part i 3 års fuldblod for rutineret rytter

0
0
Svar på denne tråd

rrrrrrrrrrr
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 11:55

Jeg er så en af dem som longerer min hest (i hvert fald lige pt pga af Rikke Andersen kiropraktor besøg) i et ultra lavt tempo. Så lavt i trav at han er lige på grænsen til at falde i skridt. Han holder traven hele vejen rundt, hovedet falder så ned og han slapper af.

Grunden til jeg gerne vil have et så lavt tempo i longen er fordi jeg ved Cashew slapper bedst muligt af samt en skæv hofte. Så en anden side af sagen.

Men han har bedst muligt med at få lænden op i sådan lavt tempo pt samt uden at han ryger på forparten ..

(Vi snakker om longering KUN i grime udelukkende).

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 12:01

Grunden til jeg vil have mine heste til at gå meeeeeeget langsomt i longen (oftest på nippet til skridt), er at det er den måde de bedst lærer at strække sig frem og ned (nok mest ned). Hvis hesten går for hurtigt i starten, vil den ofte spænde og holde hovedet højt, og går det alt for hurtigt, vil den åbne i leddene i bagbenene og skubbe sig på forparten.

Når hesten slapper af i overlinjen og lader hovedet falde ned så mulen er ca. i knæhøjde, løfter den ryggen. Det er ofte rigtig svært at få dem til det i starten hvis ikke de går helt langsomt. Når hesten har fanget idéen, og går stabilt med hovedet sænket begynder jeg forsigtigt at drive på den, både for at få tempoet om i normalt (men stadig roligt), men også for at få hesten til at strække sig mere frem og løfte ryggen med musklerne. Jo stærkere hesten bliver, jo mere vil man kunne "drive" den op med hovedet. Går hesten rigtigt, vil den ikke bare spurte af sted når man driver, men vil løfte hovedet lidt og komme bedre med bagfra.

Så kort fortalt: Jeg bruger det heeeelt langsomme tempo som en indlæringsperiode, hvor hesten skal lære at slappe af og strække sig ned. Men jeg mener stadig at man skal være meget forsigtig med at øge tempoet - det må aldrig blive hurtigere end at hesten kan bære det og holder ryggen oppe. Det er faktisk meget hårdere at gå i tulletempo med ryggen oppe end man tror

- Cat -

"Pinky, are you pondering what I'm pondering?" "Well, I think so Brain. But if we didn't have ears, we would look like weasels...."

0
0
Svar på denne tråd

ok så er jeg enig
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 12:39

ok så forstår jeg ^^.

det er bestemt bedre at hesten går langsomt end at den løber og spænder op.

(er så ikke så meget for støvsuger formgivning, men det er en anden snak vi kan gemme til en anden dag)

dvs i kun bruger det til inlæring?

ja er helt endig i at hesten aldrig mø begynde at skubbe bagud.

hvordan får i hesten til at svinge igennem i et langsomt tempo?

selv gør jeg ved tempo vekslinge hvor jeg arbejder med hestens yderpunkter og så tilbage til grundtempoet (arbejde med primær og sekundær form)

mange tak for det

tjek min hjemmesidemasser af både figure og malerier sælges: www.123hjemmeside.dk/trier-world

fanny jeg elsker dig <3

0
0
Svar på denne tråd

jeps....
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 13:06

Jeg starter med at lære dem at gå 100% afslappet i hele kroppen..

Dette sker ikke nødvendigvis i "lunte trav", men i det tempo hesten har det bedst med at gå i (forskelligt fra hest til hest..)

Men generalt er det en langsom afslappet trav..

Som cat skriver, så kan man, alt efter hestens styrke, øge tempoet.

De 3 års heste jeg fik i tilridning for en måned siden, går stadig på "baby stadiet".. dvs. langsomt, stræk frem og ned, afslappet.

Min egen hest (pruttrolden) der nu er 6, arbejder jeg rigtigt meget med fra jorden bl.a. tempo skift, bomme, små spring og div. lydigheds øvelser (i longe, el. dobbelt liner..)

Eng i at longen ikke bør bruges til "rudte en hest af". Uanset tempo, skal hesten være afslappet og arbejde korrekt. det bør være 1 priotet..

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

*ZANCLE*

0
0
Svar på denne tråd

er helt enig
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 13:17

ja hvis hesten har overskuds energi man skal have af den så skal den slippes fri så man ikke ødelægger det fine arbejde man pråver at lægge iden.+ ikke at skabe spændinger og andet møg

jeg opfatter det også lidt som en falsk tryghed at trætte en ulydig/volsom hest(men nu ikke mere om det)

fanny jeg elsker dig <3

0
0
Svar på denne tråd

<kjl<kfk<f
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 13:44

Nu ved jeg godt, du ikke ville diskutere støvsugning, men jeg må bare kommentere det alligevel!

Støvsuger/remonteridningen hænger sammen med longearbejdet i luntetempo, hvor man både i remonteridningen og longeringsarbejdet har fokus på slow tempo, hvor hesten har nemmest ved at bruge HELE kroppen. Tyngdekraften gør en kæmpe del af arbejdet for træneren, da hesten derved pr. automatik skal bruge sine mavemuskler, sin hals, sin overlinje og sine ben til at flytte sig. Hvis man bare jager på hesten ("krudter den af"), så bruger den ikke sin krop på en måde, som styrker den (som vi ellers ønsker os), og den udvikles ikke.

Af samme grund træner man heller ikke frie gangarter på utrænede eller urutinerede heste, da øvelsen ikke har nogen værdi, fordi hesten er nødt til at kompensere for sin manglende styrke og rutine og bevæger sig "forkert" - den transporterer sig bare.

Det kan måske sammenlignes med, at jeg ikke ville udvikle min egen styrke, hvis jeg blev bedt om at løbe et 40km's marathon idag uden forudgående træning - det ville uden tvivl være hårdt og få min puls op, men jeg ville bare have super ømme muskler dagen derpå, og ALDRIG have lyst til at løbe en tur bagefter

Støvsugerridningen er - ligesom longearbejdet - med til at vise hesten, at den faktisk også har nemmere ved at bære rytterens vægt, hvis den slapper af i ryggen, og lader sin hals falde ned. Derved løftes ryggen som i en bue, og hesten skal ikke spænde sig for at bære rytteren. Bækkenet bliver kippet nedad vha tyngdekraften, og bagbenenes mekanismer bliver effektivt forbedret.

Selve formgivningen i støvsugning er egentlig bare en måde, hvor man gør det rigtig nemt for hesten at bevæge sig korrekt - det er punkt 1 i hele uddannelsesrækkefølgen af hesten . Samtidig danner det hele basis for hestens formåen længere fremme i sin uddannelse, da den er blevet bygget op fra starten, og ikke bare er blevet krøllet sammen af rytterens hårde hænder, fordi rytteren ønsker sig en GP-holdning fra day one. Det er f.eks også en udbredt misforståelse, at en rutineret hest skal være i den samme form/facon/body attitude igennem hele lektionen - de 30-45 min, en ridetime varer - og det gælder både støvsugning (teleskoperet hals), medium rejsning (bringehøjde) og "GP-højde". Variation er nøgleordet, og jeg oplevede fantastiske resultater ved at variere min (nu afdøde) M-dressurhest's body attitude, og skiftevis lade ham strække sig frem og ned og lunte, og forlange mere vægt bagtil og løft af halsen

Under alle omstændigheder bruges lunte-longeringen og støvsugerridningen til at hjælpe hesten til at bruge sig, så den bliver styrket - UDEN at gå på kompromis med afspændtheden, da man netop bevarer hesten afslappet under træningen, fordi man ikke fremskynder noget.

Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning:

Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.

0
0
Svar på denne tråd

Udmærket beskrevet
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 14:16

om 'støvsugning' af Diaz (y)

Disse billeder af mig fra Kirsten Hansens undervisning i tirsdags viser lidt af, hvad de fleste af os mener med støvsugerridning:

Af en eller anden grund, tror mangeder ikke selv rider sådan, at det er meningen at hesten skal gå med hovedet nede i sandet en hel time :-P

Gloria startede med at blive longeret i langsomt tempo hos Kirsten Hansen for 1 år siden. I slutningen af sommerferien begyndte jeg at ride undervisning hos Kirsten Hansen på hende. Hun er kun blevet redet 1-2 gange om ugen i det siste ½ år, men nu skal hun mere i gang (y) Hun skal trænes mere op i skoven, og vi har fået en ridebane - hurra (y)

Sådan her gik Gloria i ½ time i tirsdags ;-)

Hun kommer let til at krølle næsen ind, derfor går hun med løse tøjler. Jeg rider ikke i 'foroverbøjet let sæde' længere, men stadig lidt lettere - og letridning ;-)

Det var nogenlunde det, vi var nogle stykker, der kaldte støvsugerridning sidste år - men udtrykket blev så belastet og misforstået, at man nu ikke ser det så meget mere :-D

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

skriv under og protester mod, at der er taktfejl

på billederne i DRFs nye Fordringer for Dressur

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

forklare mig lige
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 14:20

jeps tak for den flotte forklaring af støvsugeren

det jeg mener når jeg siger jeg ikke er tilhænger at der er at jeg mener at en formgivning med hovedet i sandet konstant lægger vægten for meget på forparten.

mener derimod det er rigtig fint moment vis at lade den gå til yderpunkter (op,ned, til siden)

mener at den primære form bør være omkring bringe højde da hesten der har større chance for at holde balancen

mener at skulder/forben skubbes alt for langt bagud under vægten hvis den går med hovedet i sandet konstant. dette føre til unødig belatning af forbenet

jeg er jo bb inspireret

dette mener jeg er enkorrekt fremad ned ad form, derfra kam man så, sende heste kortvarigt dybere ned og srtække, og højere op at samle

fanny jeg elsker dig <3

0
0
Svar på denne tråd

var lidt for hurith
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 14:26

hej nina, så ikke dig inlæg før nu, hvis det er denne form du viser der , der er støvsuger holdning så har jeg misfostået noget.

synes det ser fint ud og hesten er ikke på noget tidspunkt overdrevet nedad søgende, isår det midterste billed er fint

når jeg tænker støvsuger så har altid forstået det som en hest der går med hovedet i græsse højde, det er dette jeg ikke er enig i

fanny jeg elsker dig <3

0
0
Svar på denne tråd

Kamilla t k
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 16:33

Jamen der er jo egentlig ikke noget, der som sådan er "støvsuger-formgivning", fordi hesten sådan set selv vælger den hoved-højde, der passer til den.

Afspændtheden er, som Diaz forklarer det, alfa og omega. Uden at hesten slapper af i hele kroppen, får man det ikke - og hvis man beder den om at gå et eller andet bestemt sted med sit hoved, så beder man den også om at spænde nogle steder i halsen - og andre steder, da muskelapparatet jo hænger sammen.

Støvsugning er jo både et betegnende OG et misvisende ord for det.

Vigtigst er det, at hesten skal slappe af og søge fremefter med halsen, som NinA viser på sine billeder.

Det sidste billede er dét af billederne, hvor jeg faktisk synes, at hesten bevæger sig med den største grad af bæring, og hvor hesten lever bedst op til den målsætning JEG har .

Bemærk dog, hvordan hesten ser ud i halsen på alle tre billeder: halsen strækkes fremefter, hvilket som nævnt er et af de vigtigste elementer i remonten - NinAs hest er længere end mange af vi andre, fordi hun rider på et hestedyr, der naturligt kan bære halsen højere/med større grad af rejsning - og så har hun måske også bare trænet mere .

_______

Taktfejl som ideal?

www.onlineunderskrift.dk/Vis/ Skriv%20Under/NEJTILTAKTFEJL

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

okay okay
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 17:07

okay, kan godt se at jeg er kommet skævt ind på det så, men tak for de gode forklaringer :)

fanny jeg elsker dig <3

0
0
Svar på denne tråd

støvsugere...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 17:32

Altså dem der bliver kaldt for "støvsugere" er vel dem der vælger at ride så hesten "støvsuger"... Ikke alle de andre der bare rider "normal" frem og ned ridning...

Så jeg syntes egentlig at støvsuger er et ganske passende udtryk, til de heste der render med snuden i sandet...)

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

*ZANCLE*

0
0
Svar på denne tråd

Vælger ikke næsen i sandet
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 22:10

Det er så ikke min opfattelse at støvsugerryttere vælger at ride med næsen i sandet. Sådan som jeg har læst indlægene, så er det centrale at de lader hesten selv vælge, hvor den vil placere hovedet.

Nogle heste vælger så i en periode at strække meget nedad og få mulen i sandet, andre heste vælger at strække mere fremad i bringehøjde eller højere efterhånden som de kan bære det.

Men måske er man så kun støvsugerrytter i de perioder eller momenter, hvor hesten strækker sig helt ned - og så er man ikke længere støvsugerrytter, når hesten strækker fremad i bringehøjde?

KH NinaSt

som lige har lagt nogle gamle foto på sin præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Enig med NinaSt
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 00:01

Jeg tror ikke at nogen, som bliver "stemplet" som støvsugere, rider med næsen i sandet. Ihvertfald ingen af dem jeg kender til :) Liv, tænker du på nogen specielt som træner bevidst mod at hesten skal søge helt ned til jorden?

Når hesten er helt utrænet, kan den ret hurtigt blive træt i muskulaturen, især hvis den tidligere har gået forkert og har spændinger i kroppen. Når den så giver slip, fordi den slapper af, så ryger hovedet næsten ned til jorden. Når hesten er afslappet kan man bede om en smule mere frem og hvis hesten så har styrke til det, så rejser den hovedet en smule via muskulaturen. På den måde er den lidt stærkere næste gang man skal ride den.

Og langsomt kan man så bygge den op indtil den er stærk nok til at gå med rejst ryg OG rejst hals. Når man når dertil, så kan man begynde at ride det alle andre så smukt kalder dressur

Det langsomme tempo i longen gør både at hesten er lettere at få afslappet, men de færreste heste kan heller ikke honorere højere tempo uden at få belastet forparten for meget. Det er derfor man skal ned i tempo, afslappethed, korrekt arbejde over ryggen og så kan man begynde at bede om lidt mere sving og tempo. En god måde at vurdere på om man har bedt om for meget er at hesten skal blive i korrekt facon og takt.

Jeg ville ikke bede om frem og ned, som du Kamilla, fordi den der lirke-lirke i indvendige skaber nogle ufikse spændinger. Jeg ser gerne at hesten selv søger min hånd og jeg ikke behøver at pille i indvendige eller korte tøjlen ind, for at møde hestens mund :) Det ser også ud til den er bøjet lige en tand for meget, så den ryger indenfor indvendige skulder :) Men det er sundt at få billede på, af hvad vi ser som korrekt frem og ned, for det gør det lettere at debattere, når vi ved hvad hinanden mener.

Sagde Janne - der starter nyt arbejde 14 April

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Støvsugere
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 00:11

Vi blev jo på et tidspunkt anset som værende medlemmer af "støvsugerbanden",men jeg vil så lige sige, at vores heste (som Julie engang benævnte det) ikke støvsuger gulve, men sofaborde

De kan godt finde på momentvis at strække hovedet ned i sandet, når de skridtes af, men når de traver f.eks. har de hovedet ca i bringehøjde - Annuschka er begyndt at tage det højere op i takt med at vægten forskydes bagover

Men de får selv lov til at placere deres hoved, hvadenten de rides eller longeres.

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

Er det her en støvsuger??
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 01:22
Bare for at få definitionen på plads :)

Sagde Janne - der starter nyt arbejde 14 April

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Dejlige billeder
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 01:24

Forøvrigt nyder jeg at se jeres billeder - både dem fra NinA og det fra kamilla t k ♥fanny♥. Dejlige heste som bliver redet med lette hjælpere.

En lise for øjet efter at have set epona.tv's indlæg fra opvarmningsbanerne i konkurrencesporten.

Lad os se mere ridning af den slags som I viser, det er en fornøjelse - uanset eventuelle forskelle med hensyn til placering eller ikke placering af hoved og hals.

KH NinaSt

som lige har lagt nogle gamle foto på sin præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

jannej...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 13:45

Nej tænker ikke på nogle der bevidst prøver at få hovedet ned i sandet.

"budskabet" var bare at jeg ikke mener man kan sammenligne remonte med ex. "støvsugning" (el. hvad man ellers kan kalde det)

-Da den "optimale" holdning i remonte (sådan som jeg er "oplært") er hovedet i bringehøjde, snuden frem, og kontakt til hesten.

hvor imod man i "støvsuge ridning" (sådan som jeg har opfattet det) lader hesten placere hovedet så dybt som den lyster, uden nogen form for "kontakt".

Det jeg har "imod" støvsugeridning er at jeg alt for ofte ser billeder her på hn, af heste der falder på forparten i denne position, og ofte for jeg det indtryk at "frem og laangt ned" kommer før korrekt bagparts aktion.

Korrekt bagparts aktion er nødvendig for at hesten forbliver i balance og ikke "falder på snuden".

Jeg tror der er mange der automatisk kalder alle "frem og ned" ryttere (uanset metode) for støvsugere.

-ret mig gerne hvis jeg tar fejl! :)

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

*ZANCLE*

0
0
Svar på denne tråd

Liv, du har
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 14:13

ret i, at mange har en forkert opfattelse af, hvad det går ud på, når 'vi' rider 'remonte', 'støvsuger' eller hvad man nu vil kalde det ;-)

Men det hænger jo sammen med, at man ofte kun læser dét i en tekst, der bekræfter ens egne fordomme :-P

Det man ønske er, at hesten skal (gen-)opbygge sine rygmuskler, så de kan svinge frit og uspændt - og at den kan trænes i at bruge sin lænd, så den kan sænke bækkenet og bruge sin bagpart ordentligt. Det gør den gennem først det passive stræk af overlinien og siden det aktive stræk, hvor halsen strækkes frem, gerne i bringe/knæhøjde.

Du har ret i, at nogle heste for let kommer på forparten, derfor skal det også gå ret langsomt, så den kan nå at finde sin balance. Enkelte heste kan ikke rides helt på den måde, da de vælter for langt forover, så må man finde en middelvej, så de kan trænes alligevel.

Men selve ideen er, at man ikke placerer hestens hoved med tøjlen - men gerne fx vha tempo ;-)

Det er en fed måde at ride på, og hesten oparbejder et dejligt taktfast bevægelsesmønster. Når de har lært at gå på den måde, kan de trave 'i en uendelighed' uden besvær, og overgangene ned bliver virkelig aktiveret bagfra :-D

Det tager lidt lngere tid, men man slipper jo så for at skulle bruge tid på at omtræne hesten, hvis man har fået trænet den med lidt for meget caramba fra starten af 8-)

Det har vi prøvet, og vi måtte da bruge nogle år på 'caramba-træning', som gav den ondt i ryggen :-( - og siden nogle år på 'støvsugertræning', som gav den brugen af ryggen tilbage :-)

Det gør ridning til en nemmere og hyggeligere oplevelse :-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men lad være med at plage din hest :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

NinA..
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 14:30

Det er jeg skam godt klar over ;)

Kan være jeg formulerede mig forkert.

Jeg rider jo selv "frem og ned" ridning, og for mig er det vigtigste at hesten er i stand til at bære sig selv/kommer ind under.

Derfor tillader jeg ex. ikke at hesten strækker hovedet så langt ned den lyster, hvis det resultere i at den falder på forparten.

Jeg vil ikke skære alle "støvsugere" over i en kam, da det er forskelligt hvad de vægter på, men jeg har set flere der (i længere perioder) fremviser billeder af hesten der i 7-8 ud af 10 tilfælde går på forparten, og det er der jeg mener forskellen mellem god remonte ridning og "denne stil" ligger..

Tror mange har fået den opfattelse (primært pg.a. disse billeder) at alle frem og ned heste går på forparten, og alle frem og ned heste er støvsugere.

lige som jeg tror mange "støvsuger ryttere", har fået den idé at det blot handler om at komme godt ned, og så glemmer at se hvad det lige er bagparten har gang i.

Jeg har skam ikke noget imod at hesten "støvsugere", hvis den arbejder godt i denne position, men har noget imod det, hvis det forhindre den at arbejde korrekt.

...-Og så undskylder jeg lige til trådstarter at jeg gik lidt "off topic"

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

*ZANCLE*

0
0
Svar på denne tråd

hhhhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 15:00

Hvis du synes hesten tager hovedet for langt ned og falder på forparten er det fordi dit tempo er for højt.

Så må man bremse lidt mere op og derefter fortsætte i samme tempo.

Hvis hesten ryger på forparten baare fordi den vælger at strække hovedet ned mod sandet er det fordi tempoet er for højt.

"Hvorfor ride med "hjælpetøjler og glidetøjler"? - Det kun de "dygtige ryttere" der bør ride med disse - MEN, de dygtige ryttere og trænere behøver dem IKKE !!!!
Andrew McLean.

0
0
Svar på denne tråd

Sandra..
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 16:20

Som jeg skriver så har jeg ikke noget imod at hesten "støvsugere" hvis den arbejder godt i denne position, så når hesten går på forparten er det som du rigtigt nok skriver, op til rytteren selv at bremse hesten.

Jeg mener nogle er blevet "blinde" for hestens bagparts aktion, og blot søger efter at få hesten derned. Det er denne form for træning jeg finder forkert.

Det er ikke alle heste der er i stand til at komme "derned" uden at ryge på forparten, det kræver (som jeg er sikker på du ved.. du træner det jo selv.) træning for hesten.

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

*ZANCLE*

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 17:42

Ja det jeg helt enig med dig i :)

Har haft samme problem med Cashew at ligegyldigt om jeg så bremsede op faldt han stadig på forparten. Men Rikke Andersen som var her sidste mandag sagde at det er fordi han er skæv i hoften og i den ene side af lænden. Samt at han har et for svags venstre forben. Det er derfor han falder så meget frem nogen gange at jeg intet kan gøre.

Men efter Rikke har været her sagde hun at jeg vil ku mærke en forskel allerede efter nogle få dage. Så jeg glæder mig til på mandag hvor jeg igen kan ride på ham og hun kommer igen om 3 mdr :)

Men du har ret i nogle ryttere de nærmest sidder og trykker halsen ned med hænderne og så bliver tempoet mere og mere højere uden de lægger mærke til det og når den så endelig søger nedad mod sandet, falder rytteren i ubalance fortil og så kan man ikke andet end at få en hest på forparten ;)

Selvfølgelig skal hesten derned, eller det tillades den, men som regl er de nok de første par gange i longe og første par under rytter og så stopper de med at gå helt derned fordi de har fundet ud af nu at det dejligt at have ryggen op. Så vil de flste heste blive i bringehøjde :)

"Hvorfor ride med "hjælpetøjler og glidetøjler"? - Det kun de "dygtige ryttere" der bør ride med disse - MEN, de dygtige ryttere og trænere behøver dem IKKE !!!!
Andrew McLean.

0
0
Svar på denne tråd

nogle der ved
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 18:00

nu kommer der lige et spøgrsmål fra mig.

er der nogle der ved hvor langt tilbage i ryggen nakkebåndet påviker(trækker frem) i tontappende?

fanny jeg elsker dig <3

0
0
Svar på denne tråd

Mig bekendt
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 21:31

og det er altså ikke noget, jeg har nogen videnskabelig baggrund for at udtale mig om, så er det kun forreste del af ryggen. Det er sådan det ser ud for mig.

For at rejse lænden på hesten (altså bageste del af ryggen ) kræves, at hesten bærer sig mere - at den er i stand til at lave det maksimale udstræk af S-kurven, og det tror jeg egentlig sjældent sker helt nede i sand-niveau.

Men igen: det er lidt farligt at snakke "form" her, fordi der jo ikke er nogen målsætning om, at hesten skal gå et bestemt sted med halsen for at det virker.

Det er sandsynligvis individuelt fra hest til hest.

Min unghest finder fx strækket bedst ved at gå ret lavt med hovedet (det passive stræk). Måske ikke lige sand-niveau, men lidt lavere end de halmballer, vi har som barriere.

Går han ikke lavt, er han ikke i stand til at strække S-kurven maksimalt ud endnu (han er meget grøn og er først nu begyndt at slappe godt af i longen).

Men når han så får det maksimale stræk (det aktive stræk), så går han vel nogenlunde i bringehøjde med hovedet.

Sidst jeg longerede, sprang han faktisk i galop (ikke meningen, men sådan blev det) og bevarede strækket, og så var konen her helt oppe på én af de lyserøde

_______

Taktfejl som ideal?

www.onlineunderskrift.dk/Vis/ Skriv%20Under/NEJTILTAKTFEJL

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider