|
|
| Longerer du med pessoa-system? |
|
|
Hejsa Ja, som overskriften siger: "Longerer du med pessoa-systemet?" Og hvad synes du om det? - for og imod. Jeg prøver at longere en gang om ugen med det, da min hest er meget højt sat i halsen og helst gerne vil "stå" lidt højt under ridning, så jeg skal hele tiden tænke neeeeeed i halsen, når jeg rider. Jeg synes, at pessoa-systemet er vildt godt til min hoppe, da hun kommer ned i halsen og derved bruger sin overline mere korrekt. Og jeg synes også, at jeg kan mærke en forbedring ved ridningen. Jeg er virkelig glad for det  Hilsen Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Nej, min hest søger fint ned i en alm. grime - og jeg er ikke vild med at pessoaen trækker hesten i munden hver gang den tager et skridt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
Nej tak, jeg bryder mig slet ikke om passoa, indspændningstøjler og diverse i longen (eller under ridning for sags skyld). Cashew har lært det rart at gå med ryggen oppe, i næsen foran lod og strække sig frem. Så ham longerer jeg skam i grime og longetov i et rolig afslappet tempo (som min kiropraktor os siger Rikke Andersen). Og se, dette er virkelig noget som kan lave en overline på en hest . Waow. Jeg har desværre set alt for meget forkert brug af diverse hjælpemidler at jeg ser rødt når jg ser dette og aldrig vil bruge dette selv da jeg slet ikke finder det nødvendigt. Hvis man har lidt tid og tålmodighed til sin hest, jamen så skal man ikke bruge nødløsninger som spændningstøjler og diverse elastikker. ,,
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
04-04-2009 01:50 |
|
Ja jeg er enig med de andre - jeg longerer min hest i kapsun uden nogen former for indspænding. Bruger ikke engang en pisk, kun longen og kapsunen. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja og Fenja - verdens smukkeste piger *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Niks, det kunne jeg ikke finde på. Pessoe-systemet trækker hesten ind i en falsk form, som den sandsynligvis ikke er klar til - det kan aldrig gavne, nærmere give spændinger... Desuden vil trækket i en pessoa, som oftest får hesten til at dykke ind bag lod. Min kiropraktor spurgte mig engang om jeg havde overvejet en pessoa til min hest, så han rigtig kunne komme op med ryggen og ind med bagparten... Jeg så først sådan her ud: Så fik jeg fremstammet noget med at hjælpetøjler jo ikke liiiige var noget jeg plejede at bruge.. Så knækkede hun helt sammen af grin - damen havde sagt det for sjov Nej, nej, nej sagde hun - kommer du i nærheden af en, så brænd den... Sååå... Hun var heldigvis af samme mening som jeg  Jeg overvejede en kort overgang om vi skulle lægge indspænding på unghesten, da han er en "op ad bakke"-hest, der har meget stor tendens til at spænde op og gå med hovedet højt. Lige meget hvor langsomt han gik, slappede han stadig ikke af i overlinjen Rådførte mig med nogle stykker bl.a. på BBH og med kiro. Rikke Andersen, og bestemte mig til liiiige at give det en chance endnu. Jeg trænede så en dag hvor vi målrettet øvede laaaangsom trav og han hvis han faldt i skridt, fik han lov at skridte en halv runde før jeg igen prøvede at liiiiste ham frem i trav igen. Og tænk - det var nok til at han slappede af og hovedet faldt ned  Det brugte vi noget tid på, og nu er han noget til at han kan drives op så han har halsen ca. i vandret, og stadig har ryggen oppe - det ser sååå godt ud  Så det kan altså godt lade sig gøre, selvom man ikke tror det  Hvis det ikke havde lykkedes mig at klare det kun i grime, tror jeg jeg havde lagt en LØS indspænding på et par gange, for lige at give ham idéen. Derefter var den røget af igen...
- Cat - "Pinky, are you pondering what I'm pondering?" "Well, I think so Brain. But if we didn't have ears, we would look like weasels...."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kljglkjf |
|
|
Jeg har den holdning, at når man begynder at bruge tvangsmidler - som disse "hjælpe"- tøjler og seler jo i grunden er - så er man igang med at forcere noget, og tvinger hesten ind i en ramme, som den højst sandsynligt ikke kan honorere her og nu, men samtidig er denne ramme ikke ægte. Der er altså ikke tale om eftergivenhed og harmoni, men et spørgsmål om at hesten spænder i sin krop, for at passe ind i den ramme, som tvangsmidlerne tillader den. Du ved jo i bund og grund godt hvad din hest skal - den skal sænke halsen, som dermed vil løfte rygsøjlen op (hvilket igen hiver musklerne med op) - du skal bare finde en måde  Som de andre nævner, så er det svært for hesten at sænke sin hals, hvis den bevæger sig i et for højt tempo. Hvis din hest har tendens til at slå fra, og altså løber undt som en giraf, så skal du have den ned i tempo. Du skal have den ned i luntetrav - det ser ikke ud af en skid (pardon my French) og når jeg har gjort det med "mine" heste, er jeg tit blevet mødt med stor undren. For de fleste ryttere tror, at hesten kun arbejder, når den løber stærkt - og er krøllet sammen i halsen via rytterens hænder  Hvis den går i stå i traven, så lad den gøre det. Når den lunter, er tyngedekraften en større belastning, end når hesten ræser rundt. Der er ingen grund til at presse hesten fremad, når den for et kort øjeblik trænger til en pause. Det er akkurat som hvis vi selv løber en tur - nogle gange skal vi lige have lov til at gå nogle skridt og få pusten igen, og så kan vi fortsætte bagefter. Du vil opleve, at din hest inden for kort tid vil lade sin hals falde ned - det er ikke noget, hesten aktivt gør - det er simpelthen noget der sker, fordi hesten holder op med at spænde i ryggen. Tyngdekraften klarer resten  I starten vil din hest måske være ret langt ned med halsen, og næsten gå med næsen i sandet. Det er først, når hesten virkelig knokler, at mulen er i bringehøjde - det er samtidig også det, der er hårdest for hesten, og så snart den slår fra, er det for at afhjælpe sig selv, fordi musklerne syrer til. Du skal selvfølgelig gøre det her med hesten i grime og i longe - der er ingen grund til at tovet skal hænge og dingle i bidet imens hesten arbejder. Held og lykke!
Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning: Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej det gør jeg ikke |
|
|
jeg prøvede det en overgang til stor fortvivlelse for min hest så det røg af igen og blev solgt sammen med hjælpetøjler af diverse arter så her i huset rider vi i hovedtøj (sprenger bid) og sadel og longere i kapsun. skal vi på tur engang ( eftersom han er 3 er det ikke aktuelt endnu) vil jeg gerne han lære at gå med Hack el sidepull...
I had a dream, it came true and his name is Staro...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| passoa - ja tak |
|
|
Hvis jeg longerer bliver det i pessoa, har super mange gode erfaringer med den!  Tvangsmiddel, det bestemmer man jo sådan set selv! Og jeg har aldrig haft den opfattelse - når jeg har brugt den - at den har rykket hesten i munden, for hvert skridt den har taget!
Med venlig hilsen Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/
** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. ** - Bono, U2
Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Giver Zooropa.. |
|
|
ret.. Jeg longere med pessoalinen og den er hverken stram eller trækker hesten i munden..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke stram - virkning? |
|
|
Hvordan indvirker pessoalinen på hesten, når den ikke er stram og ikke trækker hesten i munden?
KH NinaSt som lige har lagt nogle gamle foto på sin præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På mine.. |
|
|
gør den at hvis hesten tager hovedet højt op, så møder de modstand, så længe de går normalt med hovedet, så er der ingen modstand.. Vi er nu kommet så langt at jeg næsten ikke behøver den mere.. Men lige efter hun kom hjem fra tilridning, hvor der åbenbart blev benyttet indspænding, løb hun med hovedet i sky hele tiden.. Og en hest der havde haft en ret skidt partrytter og ikke ville give efter, der var det virkelig løsningen.. Efter to måneder slappede hun igen af og var ikke fuldstændig panisk angst og kastede højt med hovedet hver gang man bare tog lidt i tøjlerne..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det gør..... |
|
|
- jeg med gode resultater på en hest, der havde mistet rygmuskler som følge af en defekt sadel. Gurli.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddd |
|
|
Annemette: SÅ du mener det okay fordi at når hesten så går op med hovedet (hvorfor tror du egentlig den går op med hovedet indimellem?) - så møder den modstand på biddet og bliver nødt til at fjerne presset. Den eneste måde hesten kan fjerne presset på er at tage hovedet ned igen og blive i denne falske ramme. Der er en grund til hesten somme tider vælger at tage hovedet op. Dette kan være fordi det hårdt for musklerne, det kan også være fordi balancen lige røg sig en tur eller ligende. Derfor synes JEG det tvangsmidler og aldrig om jeg ville bifalde sådan en. Man ku så vælge i stedet for at smide passoa på at vælge at lærer hesten hvad biddet SÅ betyder i stedet for hvis den er blevet bange for sin mund eller hvis den løber afsted. Eller man kan vælge at starte forfra med hesten. Nej jeg synes det en "genvej" til at få hesten ind i en falsk ramme som Diaz forklare det og kan slet ikke se grunden til det andet end tvang.
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pessoa |
|
|
Jeg har brugt systemet meget til min hest, som tidligere har haft "giraf-tildenser" og derfor dårlig ryg/overlinie. Jeg har absolut ikke spændt hende ind, så hun blev rykket i munden for hvert skridt, men en løs line, som animerer til at søge frem og ned. Det var ikke noget jeg ville bruge på særligt mange heste, slet ikke helt unge heste, men brugt rigtigt, ser jeg det som en hjælp. Et billeder til illustration:  Yderlige forklaringer findes ved at søge på pessoa som emne og alette som forfatter, så kommer der i hvert fald to tråde op, hvor det er diskuteret tidligere  Mvh Alette
Kurser med Nikolaj Hein Ruus på Vestegnens Rideklub arrangeres løbende. Skriv for mere info 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjgkljgkgj |
|
|
- Dejlig hest på billedet!  Men jeg kan bare ikke se, hvorfor det skulle være en fornuftig ting, at "remmen" (eller hvad man kalder den) der sidder nede om ballerne på hesten, bloker det "bagerste" bagben (venstre), så diagonale forben og bagben ikke er parallelle...? Jeg kan godt se, at remmen skal animere hesten til at "trække måsen ind", men opnår man en styrket overlinje og bagpart ved dette, når man tilsyneladende hæmmer bagbenenes aktion? På billedet tager bagbenene åbenbart mindre skridt en forbenene - og det kan da ikke være et mål med træningen? Nej, jeg tror virkelig ikke på, at en pessoa er et middel til forbedring af hestens bevægelsesmekanismer.
Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning: Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
05-04-2009 10:28 |
|
mange af de andre.
Jeg er heller ikke vild med alle de snore; jeg ville selv fare vild i det, og jeg bryder mig heller ikke om det, den gør; jeg kan bedre lide den "ægte chambon", hvis man absolut skal bruge hjælpetøjler, da presset hovedsageligt ligger på nakken og ikke belønner hesten, når den tager næsen ind. Det gør pessoaen jo.
Pessoaen forlænger, så vidt jeg kan se, overlinjen, ved at forkorte underlinjen, hvilket betyder, at hesten træder længere ind under sig med bagbenene, men også med forbenene. Ergo hjælper den måske nok ryggen, men understiller forbenene, hvorved hesten bliver ved at være forpartsbelastet - måske i højere grad end hesten var uden - det kan jeg af gode grunde ikke sige med nogen som helst grad af sikkerhed, da je gikke har set før/efter-billeder .
Alettes hest går pænt i pessoaen. Det har jeg også sagt før . Men det er jo ikke ensbetydende med, at den ikke kunne komme til at gå pænt uden hjælpetøjler. Så vidt jeg husker, var det bare ret vigtigt, at hendes blev vendt rigtigt i overlinjen meget hurtigt pga. rygproblemer, eller husker jeg forkert? Jeg kan godt forstå, at man bruger pessoaen som en genvej, hvis man er nødt til det - men ellers ville jeg helt klart bruge en chambon, hvis jeg skulle vælge en hjælpetøjle.
Mit ungdyr bliver longeret i grime og ingenting. Han er sådan en frisk fyr, der laver girafhals, smider ryggen og ræser afsted, når han hører eller ser et eller andet interessant/farligt.
Men efterhånden som han kommer bedre og bedre ind under hjælperne, så bliver han både mere rolig i longen, og han søger også frem og ned - helt af sig selv . Jeg startede med, at han kunne koncentrere sig i ganske kort tid, før han begyndte at hoppe rundt og glo, men nu kan han koncentrere sig ordentligt om det, jeg beder ham om i længere tid. Og det er da cool, at det kan lade sig gøre i grime - uden snore og tingeltangel . (og så er det også vældig opbyggende for ens egen selvtillid )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra.. |
|
|
selvfølgelig mener du det og jeg er egentlig ret ligeglad med din mening.. Jeg har set hvilket fantastisk resultat vi har fået udad at bruge pessoasystemet på en fejlredet hest og det er rigeligt nok for mig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffff |
|
|
Okay okay, jeg troede det var et debat forum, mere derfor jeg søgte nogle flere svar på hvorfor du mener hesten bl.a slår fra ? Og det derfor ikke er et tvangsredskab, for det vil jeg da mene at det er NETOP fordi hesten bliver hevet ned med kryderen så snart den møder modstand fortil og slår op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten slog.. |
|
|
fra fordi den havde haft en rytter der ikke fattede at være blid i hånden og troede at den rigtige måde at få en hest til biddet var hiv og flå, hesten var tilsidst fuldstændig panisk for sin mund og løb med hovedet i sky og kastede gerne med hovedet, så der var rimelig fare for en brækket næse..
Så for at jeg ikke kom til skade i forsøget på at rette det op, så brugte jeg pessoen som gjorde at hesten ikke kunne få hovedet helt i sky.. Så bare hun i det mindste gik med hovedet i normal opmærksomhøjde, så var der ingen modstand..
Efter 4 uger, havde hun fået tilliden til at jeg altså ikke hev og flåede i tøjlerne for at få hende til at søge ned.. Og siden blev pessoaen ikke brugt, for den var unødvendig.. Det har dog taget mange måneder at få hende til at søge ned bagefter, men det har været uden fare for en brækket næse..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pessoa |
|
|
Jeg har faktisk aldrig brugt pessoa-systemet før min hests kiropraktor Maja Guldborg anbefaldede mig at bruge det 1-2 gange om ugen. Jeg har FULD tiltro til hende, og jeg synes, at hun er utrolig dygtig, hvorfor jeg benytter mig af det. Og jeg synes virkelig, at det har en god effekt på min hest. Hilsen Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pessoa |
|
|
gsims+andre: Det er helt korrekt husket! Efter at hun er blevet vendt rigtigt, longerer jeg cirka en gang om ugen i grime eller kapsun, og der går hun ca som på billedet med hovedet, nogle gange lidt længere oppe og inde og nogle gange lidt længere nede, men ikke som giraf  Diaz: Tak  Men jeg vil jo mene at grunden til at det ser ud som om at skridtene ikke er lige lange er fordi jeg longerer på en volte og der skal de yderste ben løbe lidt længere end de inderste, så det er nok derfor der er forskel på skridtlængden. Hvordan tror du en hest kan gebærde sig, hvis for og bagben ikke tager lige lange skridt (når den er ligeudrettet), går den over på midten eller overhaler bagparten forparten  Mvh Alette
Kurser med Nikolaj Hein Ruus på Vestegnens Rideklub arrangeres løbende. Skriv for mere info 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forresten.... |
|
|
Så har jeg ikke brugt systemet pga snøren bagom, men pga flexibiliteten foran. Jeg mener faktisk slet ikke at den bagom har nogen betydning, når det sidder så løst som på min hest, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skulle have haft brugt foran, så derfor blev det sådan en snøre-løsning 
Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| animere fortæller henleder |
|
|
til hesten skal ta hovedet ned undskyld men hvorfor skal den det før den muskelmæssigt er klar i ryggen og bagfra??? kan ikke se den kan gør samme job som løse tøjler el longe i kapsun over bomme hvor hesten SELV uden nogen form for animering henledelse el andre fine ord vælger at slappe af strække halsen ud af kroppen og ned og svinge i ryggen??? ja det må nok være mig der anatomisk ikke ser fidusen længere i alt form for henvisning til at vælge at gå i en holdning hvor den slet ikke er klar frem forpress/ubehag er som pest el kolera.. ja presset er sikkert ikke så kraftigt som en chambon el indspænding MEN come on et press blir der altså om i vil indrømme det eller ej det kan enhver da tænke sig til el??? er det fordi folk ikke ser fidusen i at lære hesten at slappe af i en alm longe og lære den at find et tempo den kan strække sig i og svinge godt i ryggen og dermed får bygget de rigtige muskler?? Tar det for lang tid el?? spørger kritisk for jeg har set hvilke dårlige invirkninger sådan noget kan volde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Staro++ |
|
|
Som gsims rigtigt nok husker, så havde min nogle problemer med ryggen pga en dårlig tilpasset sadel (brug ikke Heri!) og det var derfor meget uhensigtsmæssigt for den at skulle gå at lege giraf i yderligere ½-1 år, som det nok minimum ville tage at "lære" hende at slappe af selv. Hun var på 10 dages smertestillende for at slappe af i kroppen og skulle så ifølge dyrlægen gerne lære i de 10 dage at det ikke gjorde ondt at bruge ryggen mere, så derfor trænede vi med pessoa systemet og da hun så havde lært at det var ok at søge frem og ned igen, kunne hun gå uden. Jeg ser sådan set ligeglad med om folk sviner mig eller pessoasystemet til, jeg har haft mine grunde til at bruge det og det har hjulpet min hest meget. Trådstarter spørger om erfaringer og jeg giver gerne mine videre  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke pessoa |
|
|
Jeg har ikke brugt pessoasystemet på trods af tre dyrlægers anbefaling. Min hest søger ned og slapper af, når først hun er færdig med at tjekke horisonten omkring ridebanen. Samtidig kan hun være ret livlig og fremadgående under ridning så jeg prioritere at hun forbinder træk i biddet med at hun skal sænke tempoet og ikke med at hun skal give efter i nakken. Hvis man holder hesten igang i traven, når den løfter hovedet så meget at systemet virker gennem biddet, så lærer hesten at den skal bukke nakken for at slippe for pres for biddet. Kun hvis man lader den falde ned i skridt eller stoppe op hver gang den mærker biddet, lærer den at biddet betyder ned i tempo. Jeg kunne såmænd også godt finde på at bruge en hjælpetøjle, hvis jeg stod med en hest som jeg efter flere måneder stadig ikke kunne få til at søge ned og strække sig frem. Men det ville være meget kortvarigt, fordi: 1) hesten skal søge ned gennem afslapning - enhver formning af halsens og hovedets placering giver uønskede spændinger i hestens krop 2) tøjlesignalet skal betyde ned i tempo (som jeg har beskrevet ovenfor) og ikke bøj nakke 3) de fleste hjælpetøjler begrænser hestens mulighed for at søge frem selvom de måske godt kan få hesten til at søge ned Derfor skal der også fra min side lyde en opfordring til at undgå hjælpetøjler og i stedet lære hesten at søge ned og frem i en naturlig holdning gennem afslapning og i starten også langsomt tempo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffff |
|
|
Jeg må indrømme jeg stadig ikke forstår det. Da jeg fik Cashew hjem jamen der gik han da os som en giraf. Han fik derudover 7 kiropraktor behandlinger af Tove Due fordi han var SÅ skæv i ryggen, bagpart, lænd og det hele netop tidligere pga af en forkert tilpasset sadel. Da han var rettet helt ud og man så prøvede at ride ham. Omend man havbde fat i tøjlen eller ej tog han hovedet helt op, spændte i ryggen og trippede afsted. Prøvede man at stoppe ham så røg hoevdet endnu længere op og han åbnede munden og prøve at løbe. Prøvede man længe nok at få et stop igennem bukkede han så bare nakken og løb :s Jeg har da ikke brugt passoa og selvom det sku gå hurtigt at han ikke legede giraf netop pga af rygproblemerne. Men jeg valgte at træne bacis signaler fra jorden og afslapning og longetræning hvor han fik lov til at gå rundt i et lavt tempo. Han fandt ud af det var dejligt at strække sig frem og ned i longen MEGET hurtigt. Under ridning gik det også hurtigt med at få ham til at slappe af, svinge i ryggen og søge ned for en løs tøjle. Nu vi så nået så langt at vi kan begynde at ride med mere kontakt til biddet, men stadig uden at "have 50 kg i hænderne". Som Kirsten Hansen så fint siger det "Så hellere have en hest som står let fortil og bære sit hoved selv ved hjælp af ryggen/lænden - end 50 kg i hånden, det ikke rytteren som skal bære den rundt"  Men omkiring dette, må jeg indrømme jeg stadig ikke kan se mange vælger passoaen frem for at lærer hesten fra bunden, slappe af og arbejde korrekt i lænden som svinger. Hertil er jeg meget enig md NinaSt, stop er biddet og ikke buk nakken 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| <kljfl<kjfl<kfj |
|
|
"Diaz: Tak  Men jeg vil jo mene at grunden til at det ser ud som om at skridtene ikke er lige lange er fordi jeg longerer på en volte og der skal de yderste ben løbe lidt længere end de inderste, så det er nok derfor der er forskel på skridtlængden. Hvordan tror du en hest kan gebærde sig, hvis for og bagben ikke tager lige lange skridt (når den er ligeudrettet), går den over på midten eller overhaler bagparten forparten " - Vi kan sagtens blive enige om, at udvendige ben tager længere skridt end indvendige på et buet spor. Netop derfor hæfter jeg mig ved, at din hest på billedet tager et kort skridt med udvendige bagben (bemærk diagonale forbens nederste linje sammenlignet med venstre bagbens - de er ikke parallelle.) - når netop dette bagben skulle tage et længere skridt. Om remmen er løs eller ej, så lægger den vel et pres på bagbenet, hvis det tager "for lange" skridt? Hvordan en hest kan gebærde sig, hvis for- og bagben ikke tager lige lange skridt? Det er enkelt! De korte skridt foretaget af bagbenene "vælter" hesten over på forparten, der tager de lange skridt - det ses f.eks på det forben, der har været langt inde under hesten, og det "forreste" forben, der forbereder sig på at det meste af hestens vægt lander på det lige om lidt. A' ka' altså ik' li' det! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Der hvor jeg synes pessaoen går galt i byen er også dimsen bag om bagbenene. I min verden fremkommer en samling og derved løft af bagerste del af ryggen som følge af at hesten sætter sig bagtil og derfor knækker en smule i alle leddene i bagbenene. Samling fremkommer ikke ved at hesten forhindres i at føre bagbenene bagud - eller hvis vi skal være rigtig flinke - gennem at føre bagbenene længere ind under sig - som er det eneste jeg kan se pessoaen gør bagtil. Den kan i hvertfald aldrig få hesten til at knække i bagbenene = samling. Så skulle det være noget med et par ton oven på bagparten og så et snoresystem der kunne trækken vægten ned ad efter behov. Jeg græder virkelig når jeg hører om dyrlæger der anbefaler pessoaen. Jeg ved dog godt at rigtig mange gør det og selvfølgelig kan hesteejerne så ikke gøre så meget andet end at stole på hvad deres dyrlæge siger. Dog vil jeg anbefale at alle de hesteejere der får pessaoen anbefalet af deres dyrlæge, får en seccond opion hos Dyrlægegården i Hillerød.
Hilsen Søs - som er løbet tør for signaturer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diaz... |
|
|
Nej, det er utroligt at hesten kan springe, hvis forbenene ikke kan holde til at den lander på dem. Nu er det også ret svært at styre både hest i longe og kamera på en gang, det gør at man ikke kan holde helt øje med hesten hele tiden, så den måske bliver kastet lidt rundt i volten. Desuden, så slipper og sætter hun da i ens med for og bagben, så helt på et ben kan det vel heller ikke være?! Slet ikke værre end ved støvsugning, hvor hesten går på cirka samme måde og derudover har et stk rytter hængende halvt ude på halsen. Billedet er nok ca 2½ år gammelt og hun lever endnu. Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen det.. |
|
|
var da dejligt for dig Sandra..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gjorden om bagparten? |
|
|
Hvad er ideen med gjorden om bagbenene? Jer der har brugt pessoasystemet med god effekt må have nogle meninger om dette, når I nu har valgt pessoa frem for andre indspændinger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinaSt |
|
|
Mit svar på det står længere oppe, men det kommer da lige her igen: Forresten.... Forfatter: Alette (Præsentation) (Skriv besked) Dato: 5-04-09 19:15 Så har jeg ikke brugt systemet pga snøren bagom, men pga flexibiliteten foran. Jeg mener faktisk slet ikke at den bagom har nogen betydning, når det sidder så løst som på min hest, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skulle have haft brugt foran, så derfor blev det sådan en snøre-løsning 
Det har i hvert fald ikke været for at opnå samling som Søs skriver, for der er jeg enig i at det ikke kan komme af en snor bagom.
Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alette:o) |
|
|
hvor er vi to dog altid rørende enige, super dejligt billede af din hest i pessoa.
Jeg tror at det er meget individuelt om man kan bruge en pessoa eller ej og ikke mindst hvordan man bruger den..
Min hest er ryg opereret for 2 år siden og i den forbindelse skulle den genoptrænes i pessoa linen og det fungerede til UG med kryds og slange..
Dog fulgte jeg ikke helt anvisningerne, jeg bruger den kun i skridt og på stor volte, da jeg synes han virker irriteret over de store spænder der hænger i biddet når han traver. (de hænger og dasker)
Så jeg bruger den i skridt og der fungerer den fint, den har da ihvertfald trænet ryggen op på min 2 gange nu og skal faktisk til det igen lige om snart (i skal nok få før og efter billeder når vi starter, samt kommentarer fra kiro )
Dog vil jeg mene at min i kraft af at han også har gået lidt i kapsun selv søger den rigtige vej så jeg tror faktisk sagtens at jeg kunne opnå samme resultat uden linen, fordi han efterhånden har forstået hva vej han skal vende 
så det bliver en genoptræning i delvis pessoa i skridt og lidt kapsun arbejde er meget spændt på resultatet  nå men tilbage til sagen, jeg tror på at den er rigtig god for heste med rygproblemer, ved rette brug selvfølgelig, men samtidig tror jeg ikke at den har effekt på alle heste, man er nødt til at kigge på den enkelte hest og vurderer ud fra det..
mvh
Katja
Lejlighed udlejes i Kværkeby mellem Ringsted og Bjæverskov. 65 kvm 3000 kr plus forbrug kig på præs for info..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sviner ingen til |
|
|
men sætter bare meget kritiske spørgsmål ved dette system da jeg har set den negative side af systemet men fred være med dem der vil bruge det for mig er det som at pisse i bukserne "det varmer et øjeblik så er er det koldt og ubehageligt".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| misforståelses oprydning |
|
|
Jeg skal lige sige, at jeg bestemt tror at pessoaen kan bruges uden at skade hestene, når den sættes løst nok  Jeg tror nat. på at man kan opnå præcis det samme (og væsentligt mere blandt andet samlingen bagtil og et bedre stræk ad halsen og øverste del af ryggen) i en grime og en god portion tålmodighed, hvis man vel og mærket har tiden til det. Men jeg anerkender at nogle vælger pessoa-løsningen af deres personlige grunde Bare så der ikke opstår nogle misforståelser omkring at mit groteske eksemepl, så man tror jeg brugte det for at svine pessoaen til. Det gjorde jeg ikke - ville bare illustrere hvad der skulle til for at opnå samlingen bagtil ad kunstig vej  jeg vil også gerne høre fra de andre pessoabrugere, hvad de mener den snor bag om gør godt for???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| k<kj<fhkj<fh |
|
|
"Nej, det er utroligt at hesten kan springe, hvis forbenene ikke kan holde til at den lander på dem." Nu synes jeg ikke, du er saglig. Desuden har jeg heller ikke sagt, at din hest går på ét forben, jeg konstaterer bare, at det jeg ser, er en hest, der via en masse snore bliver bedt om at bære størstedelen af sin vægt på forparten. Jeg synes, der er stor forskel på, at man som rytter rider en hest, der i begyndelsen bærer størst vægt på forparten (som de jo gør ganske naturligt!), men via sin træning af hesten får den til gradvist at flytte vægten bagud - hvilket f.eks. kan gøres via "støvsugerridning" (Og NEJ, en hest der bliver redet frem og ned som i støvsugning bevæger sig IKKE som en hest i pessoa). Jeg henleder igen opmærksomheden på hestens ikke-parallelle fodfald. Hesten er ikke nødvendigvis på forparten, bare fordi rytteren sidder i aflastningssæde??!! Så skulle en springhest ligeledes være forpartsbelastet på vejen henover et spring, da rytteren læner sig frem mod hestens hals  Jeg ser ikke pessoaen som et hjælpemiddel til at hesten lærer at bevæge sig hensigtsmæssigt - jeg ser det, dit billede viser mig, uden at undskylde momentet med en rystende kamera-hånd eller andre bortforklaringer. Du har jo sat billedet ind fordi du mener, det illustrerer en hest der bevæger sig korrekt - og det er hér, jeg er uenig. Og igen - kvalitetsmæssig dårlig træning slår ikke nødvendigvis hesten ihjel. Men det slider på den, hvilket er negativt. Nu har du hørt argumenter contra pessoa. Jeg gad godt høre dine pro pessoa. Ikke ud fra, hvad du TROR eller SYNES, men gerne det du VED. Thanks
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diaz... |
|
|
Nu vil jeg lige starte med at sige at jeg ikke har brug for at forklare og forsvare mig på nettet, bare fordi du ikke er enig med mig.
Trådstarter spørger om folks erfaringer mht pessoa, og jeg giver mine og har tilfældigvis et gammelt billede af min hest påført systemet, som jeg vælger at lægge ved, mest fordi folk som regel tror at hesten er spændt ind fra røv til mule, og det ikke var tilfældet hos mig.
Det jeg VED er at det har hjulpet min hest meget, men derudover er det vel som næsten alt andet mht heste og ridning, man ved kun noget indtil der er nogle andre der finder ud af noget andet 
Og jeg undskylder da at jeg ikke VED mere end jeg VED, men jeg VED ikke hvad det kræver for VIDE, kræver det erfaring, kræver det at man har fået det fortalt af en der er meget klog, kræver det at man har læst det eller find selv på flere...
Til trådstarter (hvis du holder ud endnu) håber jeg at du har fået lidt indsigt i pessoa-systemet og hvis du vælger at bruge det mere efter denne lektion, skal du nok ikke skrive om det på nettet!
Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Passoa line |
|
|
Jeg har ikke nogle personlige erfarringer med passoa liner, men en veninde bruger det på sin hest efter aftale med Maja Guldborg, som er kiroprakter og dyrlæge. Hendes hest skal også have trænet ryggen, og hun siger at hendes hest aldrig har været så smidig og godt gående, som den er nu efter et par måneders brug af passoaen. Hun bruger den næsten HVER dag, og har gjort det i lang tid, og den har været afgørende for om hendes hest ku blive ridehest igen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nejnejnejnej |
|
|
Sjovt at i nævner samme kiropraktor - Har aldrig hørt en kiropraktor nævne tvangsmidler Og jo, pessoaen (lige så vel som alt muligt andet) ER tvangsmidler... Hvorfor ikke lade det tage den tid det tager, og gøre det behageligt for hesten at gå korrekt og bruge ryggen UDEN at den skal møde modstand, hvis den i enkelte momenter har lyst til at gå højere Det er da inkompetence,.. synes jeg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
ikke selv brugt en pessoa og de jeg har set bruge dem, der har de været brugt for stramt, for hesten kom konsekvent bag lod. Kan man bruge dem, som Alette gør, så ser jeg ikke et problem HVIS man vel og mærke er klar over at det kan medføre forringet stop mm. Men jeg tror ikke at hesten lider ved at gå med den så løst. Mht. dimsen bag bagbenene, så er det jo lidt samme princip som ved 8 tals bandagen. Og MIT gæt er at det er for at hesten mærker et pres, så dens bagben ikke bærer vægt for langt bagude. IKKE fordi den skal samle hesten. Og idéen er jo super god, hvis man kan lære hesten at den skal løfte benet, sådan at det ikke bærer vægt for langt bagude. Jeg skal prøve at se om jeg kan finde et billede, som illustrerer hvad jeg mener 
Sagde Janne
Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis denne hest |
|
|
havde haft snore bagom benet, så havde den ikke kunne føre sit bagben så langt bagud:

Min tanke er dog at man kunne få samme effekt ved at sænke tempoet, men jeg vil ikke modsige at det evt. kan have en effekt at have snore (enten pessoa eller 8 tals bandage) bagom bagbenet. Jeg blev anbefalet at min kiropraktor at have snore bagpå min hest, for at den huskede at løfte bagbenet i tide. Min hest var ligesom gået over på midten efter et styrt.
Iøvrigt, så anbefaler nogle kiroer 8 tals bandagen, netop for denne effekt bagtil, men de fraråder pessoa pga. trækket i munden, som i 90 % af tilfældene får hesten bag lod. Som jeg ser et problem ved pessoa, så er det at ovenstående hest, som er bag lod og går naturligt højt fortil, højst sandsynlig vil komme mere på forparten af at blive bedt om at trække r*ven til sig. Og jeg læser det lidt som at tråd starters hest, også bliver lidt høj fortil?
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pessoa |
|
|
Det er ikke et system, jeg bruger, men jeg synes det er svært at sige, at ingen nogensinde bør bruge det. For som der er nogle, der er inde på, så kan det måske med nogle heste simpelthen tage for lang tid at vente på, at de af sig selv sænker halsen. Det er jo ikke et spørgsmål om at tage genveje eller ikke gide at give sig god nok tid, men at det ikke er specielt godt for hesten at løbe rundt med næsen helt i vejret og sænket, spændt ryg. Kan man træne hesten uden brug af hjælpetøjler, så synes jeg da, at det er bedst. Jeg kan bare ikke sige, at der aldrig vil være et tilfælde, hvor det kan hjælpe hesten/ekvipagen. Fordi man jo altid må tage udgangspunkt i, hvor hest og rytter befinder sig henne, og det er måske ikke altid det bedste sted, hvis I forstår. Jeg selv longerer i grime, og jeg synes, at min hest bevæger sig ganske fornuftigt på den måde, når den lige er varmet op og koncentreret. Mvh. Anna
Nogen der har en god idé til min signatur?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aldrig i livet |
|
|
Jeg kunne aldrig finde på at på-føre min hest pessoa, glidetøjler, indspændingstøjler eller des. lign. Aldrig, nogen sinde... Jeg kan "longere" min hest i fri-løb i ridehuset/ridebanen, ved hjælp af min stemme og min hest bliver på hovslaget. Kan også ved hjælp af stemmen, "bestemme" gangart, dvs. skridt, trav eller galop, samt øgning eller samling. Så "tvangs-tøjler" har aldrig været et issue hos mig/os. Tværtimod.
Vh. Jill
Hvert græsstrå har sin egen dugperle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Personligt er jeg stor modstander af HJÆLPEtøjler, der ikke bliver brugt korrekt.. Derimod er jeg ikke modstander af brugen, hvis man har den nødvendige erfaring. Især med pessoa'en, synes jeg, at det er vigtigt man har fuldstændig styr på, hvordan den skal bruges, da den ellers gør mere skade end gavn:-) Det samme gælder selvfølgelig også indspændere, glidetøjle osv osv osv...
Jeg synes alle de forskellige for og imod indslag er meget interessante og lærerige,- men synes også det er vigtigt at huske, at fordi én mener nogen, betyder det ikke at andres meninger er forkerte:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uvidenhed |
|
|
tja undskyld mig men hvor mange af jer undskyld udtrykket hellige har selv haft en hest med ryg problemer, her snakker vi alvorlige ryg problemer??? Det er meget naivt at tro at man for det første har tid på en ryg opereret hest til at den selv skal finde vej og at den selv er klar over at nu gør det nok ikke ondt når jeg strækker mig frem og ned  havde det ikke været for pessoa systemet havde min hest stadig den dag idag valgt at foretrække og trække halsen og hovedet op og derved sænke ryggen.. en rygopereret hest har man ikke tid til at vente på at den selv finder ud af at tingene i ryggen er iorden nu, det er ganske simpelthen livs nødvendigt for den at få ryggen op og sat muskler på så hurtigt som muligt for at ryggen ikke skal vokse galt sammen.. Det er nærliggende at så mange fagfolk (vel og mærke med speciale i rygproblemer hos heste) anbefaler brugen af linen.. vi kan da nævne nogle stykker, Karsten key Hørsholm (første dyrlæge i DK der ku operere kissing efter den nye metode) Kathrine (faxe dyrehospital, kiropraktor og dyrlæge med rygproblemer som speciale) Maja Guldborg (dyrlæge og kiropraktor), Sune (Faxe dyrlæge og kiropraktor) Maria Mannfalk (hestedoktoren dyrlæge og kiropraktor) men disse folk ved jo ingenting kontra HN  Jeg giver Alette fuldstændig ret i at mit valg på linen også var pga den frihed den giver fortil kontra indspændinger eller chambon. og på Alettes billede ser jeg bestemt ikke en hest under tvang, tror man skal passe på man ikke for økologisk og min hest skal selv bestemme alt agtig heste ved ikke altid selv hvad der er bedst for dem.. men igen tror jeg der er stor forskel på brugen af linen og hesten man bruger den på, har man en ganske normal hest uden problemer vil jeg mene samme effekt kan opnåes uden linen ret hurtigt endda, også er den jo overflødig  mvh Katja
Lejlighed udlejes i Kværkeby mellem Ringsted og Bjæverskov. 65 kvm 3000 kr plus forbrug kig på præs for info..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tæller alvorlig kissing spine? |
|
|
Tæller en alvorlig grad af kissing spine med overlappende torntappe og fem involverede torntappe med som rygproblemer i alvorlig grad? Safirs første symptomer var, at hun søgte ekstremt ned og at hun lavede nogle gevaldige luftspring, hvis jeg forhindrede hende i det. Allerede inden operatonen lod jeg hende arbejde en del i longe i lang frem og ned holdning UDEN nogen form for indspændinger. Det var absolut hendes foretrukne form, da den aflastede ryggen bedst. Efter operationen fortsatte vi blot dette arbejde UDEN pessoa og med godt resultat. Hvorfor når heste med alvorlige rygproblemer overhovedet at udvikle så alvorlige kompenserende spændinger og bevægelsesmønstre, at de ikke kan finde den korrekte form, hvis de longeres langsomt og afslappet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina st |
|
|
hvis din hest selv vil frem og ned er der jo ingen grund for pessoa systemet vel  det er jo meget forskelligt hvorfor en hest får kissing, min var født med det og ville, hvis han selv ku vælge det, helst gå som en giraf, det afhjalp pessoalinen ham gevaldigt. men vender heste ikke selv rigtigt fordi det simpelthen har gjort ondt, ja så er man som rytter nødt til at vise den at det rent faktisk kan lade sig gøre uden at det gør ondt mere. jeg bruger den jo i skridt på stor volte hvor jeg går ved siden af ham, og i starten fungerede det med godbidder dvs jeg førte hånden ned med en godbid så snart han søgte opad og linen hjalp så til med at han trådte ekstremt langt ind under sig mens han skridtede og derved strak sig frem i halsen  men uanset hvad så kommer man altså ikke udenom at div eksperter mener det er et super redskab til heste med den type problemer.. og det er sådan set der jeg vil hen, jeg skriver ingen steder at den fungerer på alle heste, min gamle dressur hest på 20 år der stadig går dressur har aldrig haft linen på og får det heller ikke da han slet ikke har et behov for den hjælp.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uanset hvad diverse eksperter... |
|
|
Uanset hvad diverse eksperter siger skal man tænke selv og stille spørgsmål. Faktisk var det Sune Hansen, som du, Katja, nævner som ekspert, der erklærede min hest for uanvendelig på baggrund af røngtenbillederne, og forsikringens dyrlæge var enig og de var klar til at skrive forsikringspapirer på hende.
Jeg fik dem så til at sende billederne til Ansager, som sagde at hesten godt kunne opereres. På eget initiativ sende dyrlægerne så også billederne til Højgård, som også sagde at hun godt kunne opereres. Så uden at forklejene Sune, som jeg absolut regner som en dygtig dyrlæge, så er han ikke ekspert på alt - hvad jeg heller ikke forventer en dyrlæge skal være, bare man opsøger ekspertviden, når det er nødvendigt.
Jeg valgte så Karsten Kay fra Hørsholm, som du også nævner som ekspert, til at foretage operationen. Det gjorde han til ug, min hest var mest generet af kløe pga. det "plaster" hun havde fået på, men ikke smerteplaget i synlig grad. Karsten anbefalede pr. rutine genoptræning med pessoasystem helt uden at vurdere, hvordan hesten ellers gik, selv om han dog bemærkede at hun havde en pæn rygmuskulatur, og at jeg gerne måtte starte genoptræningen fire dage tidligere end i standardprogrammet.
Så igen: Karsten er uden tvivl ekspert i rygoperationer, det var i hvert fald min oplevelse, men han er ikke nødvendigvis ekspert i genoptræning.
Jeg har også hørt, at der er også dyrlæger, som siger at pessoasystemet gør bedst gavn som optændingsbrænde, da det skader mange heste. Og her skal jeg ikke gøre mig klog på begrundelserne - jeg ønsker blot at påpege at selvom nogle uddannede dyrlæger og kiropraktorer anbefaler pessoasystemet så er der andre uddannede kiropraktorer og dyrlæger, som fraråder det.
Og som jeg har skrevet tidligere i tråden: jeg vil ikke udelukke at jeg en dag møder en hest, hvor jeg kunne finde på at lægge hjælpetøje på, hvis jeg ikke så andre muligheder for at få den til at søge ned - men jeg ville have prøvet i lang tid uden og det vil kun blive meget kortvarigt.
Og det ville ikke blive pessoasystemet, for jeg fatter ikke, hvad alt det snoretræk skal til for. Jeg har ellers spurgt længere oppe i tråden, men endnu er der ikke nogen der har svaret på, hvad gjorden om bagparten skal gøre godt for. Hvis jeg prøver at tænke over, hvordan det påvirker hestens mund at biddet er forbundet til baglårene, så når jeg frem til et resultat, som nok ikke vil fremme dialogen, så det holder jeg for mig selv.
Forøvrigt skal jeg lige tilføje, at jeg ikke kan se at pessoasystemet på nogen måde skader Alettes hest, som det er vist på billedet. Ja jeg kan slet ikke se at det virker, og det finder jeg udmærket. Og jeg synes Alettes hest strækker sin overlinie rigtig pænt og går godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kæphest |
|
|
Nej - jeg har aldrig haft en alvorligt skadet hest. Faktisk har jeg kun haft en kodeledsforvridning og så min islænder der skal have opereret en del af sine griffelben væk. Jeg vil også lige sige, at jeg skrev, at jeg godt kan forstå at når man står og hører en dyrlæge sige, at det skal man bruge, så gør man det. Og i den forbindelsen skrev jeg videre, at man også kunne vælge at få en sec. opinion hos en anden dyrlæge - fordi der er STOR forskel på hvad dyrlægerne mener om netop pesseo, indspændingstøjler m.m. Problemet ved at være dyrlæge, som jeg ser, er at det er et KÆMPE område de skal vide noget om, hvis alle facetter af en sag skal dækkes. Og det kan ingen dyrlæger - derfor er der nok også så forskellige holdninger og udmeldinger hos dyrlægerne. Jeg kan så rigtig godt lide at lytte til de dyrlæger, jeg ved, der ved noget om hestens biomekanik, ridning af den m.m. -koblet sammen med deres faglige viden om en bestemt sygdom. Jeg er ikke - jeg gentager - ikke ude på at slå nogen som helst oven i hovedet for at bruge pessoa. Jeg leder efter gode arguementer for og imod og det er på den baggrudn jeg deltager i tråden. Jeg tager bare ikke en opremsning af dyrlæger for gode nok argumenter, fordi jeg har mødt tilstrækkelig med dyrlæger til at tro på at hvad ALLE dyrlæger siger er sandheden. Rent faktisk har jeg til mit dyrehold ikke mindre en fire forskellige dyrehospitaler jeg bruger - alt efter hvad jeg tror der er galt med enten mine hunde, får, geder, gæs, heste eller katte. Fordi jeg ved nogle af dyrlægerne er bedre til nogle ting end andre - og det er af bitter erfaring, fordi jeg valgte at bruge den dyrlæge jeg mest b ruger til hestene til min ene hund. Det kostet ham livet at jeg ikke i stedet havde kørt til ålborg hvor de kuner speiciallister i smådyr. JEg har også et utal af gange som adfærdsbehandler hørt om dyrlæger der har sagt de mest skøre ting til hundejeere om deres hundes adfærdproblemer. Og det er ikke fordi de er dårlige dyrlæger, de ved bare ikke en dyt om adfærddelen og har ikek fulgt med i hvad der rører sig inden for den del af dyreverden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ninast. |
|
|
har du overvejet at ikke alle heste ligner din, hesteverdenen og dermed hestene er ikke sort på hvid, og jeg skriver lige igen for ruder knægts (og din) skyld, nogle heste kan have super gavn af linene mens andre der selv naturligt vil vende den rigtige vej absolut ikke behøver den  nu nævner jeg jo ikke to eksperter, men flere der er rørende enige, der kan sikkert nævnes dyrlæger der ikke er enige, men det her er de eksperter jeg har haft på min hest og jo jeg mener eksperter, fordi flere af dem bla Karsten er specialiceret i netop hestens ryg og må formodes at vide mere om det end du og jeg og resten af Hn for den sags skyld. Jeg synes at du, i den her diskussion er den der mangler at tage de farvet briller af, det er muligt at din hest ,som allerede skrevet før, ikke havde behov for linen, men det havde min i aller højeste grad.. Og man må mene at jeg som dens ejer og rytter og det væld af eksperter den havde omkring sig må vide hvad der er bedst for NETOP denne hest, og sjovt nok satte den jo rygmuskler med komet fart.. iøvrigt var min hest til 4 tjek ialt bla hvor den gik i linen oppe i Hørsholm så Karsten kunne advicere om brugen af den. Så jo jeg mener at de folk er meget kompetente og veluddannet indenfor præcis det område til at kunne se hvad der er bedst for NETOP min hest som individ. for lige at svare på dine spørgsmål. 1 man har ikke lang tid med en rygopereret hest til at den selv skal lære at søge ned, og jeg vil mene at min, kunne jeg have forsøgt endnu, uden held her to år efter hvis jeg ikke havde brugt linen. 2 linen er jo netop gjorden ned bag numsen som (hvis man altså gider sætte sig ind i tingene) ikke er fastgjort til biddet, altså gjorden ned bagom er fastgjort i longegjorden og ikke i biddet som mange fejlagtigt tror. Den skal hjælpe hesten med at holde en taktfast og rummelig skridt samt forbedre indundertrædende hos hesten, som jo er det der får hesten til at strække sig frem mod biddet fordi den arbejder bagfra og frem over ryggen  Et minus er dog at spænder man linen for stramt har den ingen effekt what so ever, så derfor skal man bruge den varsomt, i mine øjne  Søs. nu er de nævnte dyrlæger jo rent faktisk ud over at være alm uddannet dyrlæger også specialister i heste med rygproblemer, hvilket skulle menes at give en god bevæg grund for at de ting de siger rent faktisk munder ud noget brugbart lige på det område her ihvertfald, jeg har set det på min egen og af netop samme årsag vælger jeg nu igen (selvom det ikke er super nødvendigt) at genoptræne ham i pessoa systemet denne gang blot med billeder og video af forløbet og udviklingen, samt kommentarer af min kiropraktor, blot for at vise at man rent faktisk godt kan lægge rygmuskulatur på ved hjælp af systemet, jeg har jo set det to gange før, men jeg tror det er en god dokumentation overfor folk der blot tror og tolker uden egentlig at vide  og ud over det mangler vi da sådan en forsøgs hest herinde hvor man kan følge udviklingen og nørde muskler  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pessoa |
|
|
Nina, du skriver: Forøvrigt skal jeg lige tilføje, at jeg ikke kan se at pessoasystemet på nogen måde skader Alettes hest, som det er vist på billedet. Ja jeg kan slet ikke se at det virker, og det finder jeg udmærket. Og jeg synes Alettes hest strækker sin overlinie rigtig pænt og går godt. Jeg tænker på, om det ikke er lidt svært at konkludere, at det ikke virker, uden at vide hvordan hesten gik uden pessoa? For mig at se, er det det, der er vigtigt. Går hesten lige så godt eller bedre uden, så er der da ingen grund til at bruge det. Og selvfølgelig skal man heller ikke bruge det, hvis det får hesten til at gå dårligere. Men er det virkelig helt udelukket, at det skulle have fået nogle heste til at gå bedre med det end uden? Så vidt jeg kan læse mig til, er der ikke tale om, at pessoaen får hesten til at gå korrekt og samlet, men at den hjælper hesten fra en meget uhensigtsmæssig form til en mere hensigtsmæssig. Personligt har jeg ikke et ret godt grundlag at diskutere pessoa ud fra, da jeg ikke rigtig har erfaringer med den, og heller ikke har set den samme hest gå både med og uden for at sammenligne. Og i øvrigt heller ikke (indtil videre 7-9-13) har haft en hest med rygproblemer eller andre skader. Så det her er bare lige det, jeg falder over i jeres diskussion af den. Mvh. Anna
Nogen der har en god idé til min signatur?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den er vel ikke lægere |
|
|
Katja - du gør da bare som du gerne vil. SÅ gør jeg, som jeg gerne vil. Du bruger de dyrlæger du gerne vil, jeg bruger dem jeg gerne vil og tror på ved bedst. Længere er den vel ikke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinaST |
|
|
jeg har da givet en mulig forklaring på snoren bag om rumpen Altså hvordan jeg tror den virker.
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i nyere tid nej |
|
|
for efter jeg i sin tid smed alle hjælpetøjler og systemer i skraldespanden har mine heste sjovt nok aldrig haft en sygdag der havde noget med ryggen at gøre. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kapsun |
|
|
Hejsa Ved godt der blev spurgt til Pessoaline brug, og det har jeg aldrig haft lyst at prøve selv, men kender nogen fans. Men synes nu at folk har meget travlt med den er meget løs og ikke har fat i bidet (hvilket den på billedet ser ud til at have?) men hvorfor så bruge den?. Men nu i nævner heste med rygproblemer og genoptræning, undrer det mig over at der ikke er mange der nævner kapsunen som redskab ? Jeg tænker lidt det er fordi at hverken dyrlæger eller kiropraktorer kender den korrekte brug af kapsunen, eller det mål man har med den. Det er lidt synd, for arbejdet fra jorden med kapsunen, vil jeg mene er den meste "milde" måde at få hesten styrket på, ryggen/overlinen og ja hele kroppen er jo med. Og ja det tager tid, og det er måske det der er problemet for nogen. Hilsen Mette - som har masser af tid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg mener |
|
|
jo at man ikke kan udtale sig om noget man ikke ved noget om, dvs man kan rent teoretisk mene noget, men har man ikke prøvet det ja så ved man jo ikke hvordan det er i praksis  Der synes jeg måske nok at de højhelligste herinde der ALDRIG selv har brugt en pessoa, ikke rigtig kan udtale sig om virkningen af den. Vi er nogle der rent faktisk har genoptrænet heste i den flere gange med effekt, og det er jo så uanset hvad de kloge måtte mene  Jeg skal indrømme at da jeg så det første gang, synes jeg det så en kende alternativt og hurlumhej agtigt ud, og jeg havde ikke den fjerneste fidus til det. Men for min hests skyld og iøvrigt ligesom med så meget andet så er jeg åben for nye tiltag, og det her virkede fantastisk på min dengang giraf hest der vendte den total gale vej..
Og ja så kan vi jo komme ud i en lang udredning om FALSKE rygmuskler og kong Chrs den bare osv, men her kan jeg så kun sige at selvom dyrlæger kan tage fejl så burde man mene at de kan kende forskel på en trænet ryg og en ikke trænet ryg så meget kredit må man vel give dem 
Søs nu var det her jo ikke en diskussion om hvilke dyrlæger man bruger men en agumentation for og imod, men du bestemmer da selv om du vil deltage 
Anne, det er nemlig præcis det der er formålet med linen nemlig at lære hesten en langt mere hensigtsmæssig form bla efter en operation, nu var jeg så uheldig at min havde 4 overlappende og sammenvokset torntappe lige i sadellejet som jo selvfølgelig gjorde det svært for ham at løfte ryggen da de her tappe var vokset sammen og ikke kunne skilles ad, som de normalt bliver når hesten løfter ryggen.
derfor synes min hest, efter operationen, jo ikke det var det i verden den havde mest lyst til, altså at løfte ryggen.. Der var linen god til at få vendt ham i den rigtige form, da han nærmest smed ryggen nedad hvilket er meget uhensigts mæssigt for en ny opereret hest, som skal vokse korrekt sammen igen..
som tidligere sagt har jeg en hest mere og han har aldrig gået i linen, det er slet ikke nødvendigt, han vender korrekt 
MS jeg nævner da kapsunen da min jævnligt går i kapsun, men jeg tror ikke den vil fungerer som genoptræning efter en rygoperation, da hesten skal gå på lige spor og være ligeud rettet, det er den jo (ihvertfald som jeg har set en kapsun brugt) ikke, men derimod stillet i hals og skuldre, men som ganske alm genoptræning er kapsunen fantastisk hvis du spørger mig 
Så igen, jeg er enig i at linen ofte ikke er nødvendig og godt alm jordarbejde kan gøre det samme, men for nogle heste er den nødvendig og faktisk et super redskab 
mvh
katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MS.... |
|
|
hvis den er løs, når hesten går nede med hovedet, så virker den jo hvis hesten tager hovedet op ved at lægge pres i biddet. Hesten kan så få det pres i biddet væk, ved at tage hovedet ned = ryggen kommer op...
Sagde Janne - der starter nyt arbejde 14 April
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har prøvet pessoa |
|
|
Nu er jeg så ikke en af "de højhelligste herinde der ALDRIG selv har brugt en pessoa" - men jeg synes nu stadig det er ok at afstå fra at prøve den, udfra en vurdering af snoretrækket og viden om hestens biomekanik. Jeg vil tro, at der er ganske mange velafprøvede opdragelsesmetoder til heste som de fleste af os tager afstand fra, fordi de er for brutale, selvom vi aldrig har prøvet dem, og selvom der er gamle hestefolk, der siger at sådan har de altid gjort med god effekt. Og jeg siger ikke at pessoalinen er brutal - blot at det er ok at tænke sig til afvisning eller accept af metoder. Og jeg kan se at jeg bliver nød til at grave pessoalinen frem og kigge efter, hvordan linen er monteret. Som jeg husker det gik den fra mellem forben - igennem biddet - igennem ring på siden af gjorden - gennem ring på gjorden om bagpart - til ring i toppen af gjorden. Og så er der jo forbindelse fra baglår til bid, men det er nok 4-5 år siden jeg sidst havde fat i pessoaen, så jeg husker måske galt. Janne: du må undskylde, at jeg i farten overså at du faktisk var kommet med et bud på effekten af gjorden om bagparten. Jeg kan godt forestille mig, at det er tanken at gjorden skal få hesten til at huske at løfte bagbenet i tide - og vel i det hele taget øge hestens kropsbevidsthed. Om jeg så synes om metoden kommer helt an på, om der er forbindelse mellem gjorden om bagparten og biddet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har tjekket gammel pessoa |
|
|
Ja så fik jeg kigget på den gamle pessoaline. Og jeg huskede ikke helt korrekt. Linen der går fra remmen om bagparten til ryggen på gjorden (den der sørger for at bagpartsremmen ikke glider ned) er separat og dermed ikke i forbindelse med resten af snoretrækket. Ellers går snoren fra bagpartsremmen gennem en af ringene på mavegjorden til og igennem en talje som gøres fast til biddet og derefter tilbage til gjorden, hvor den vel kan monteres lavt eller højt som man nu ønsker det. Men måske er der flere udgaver af pessoalinen - det ved jeg ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bruger den ikke |
|
|
Jeg har tidligere brugt pessoa systemet, men uden den store success. Hvis systemet var så løst, at det ikke gav små ryk i biddet, så havde det ingen effekt. Hvis det blev strammet, så det havde en effekt, så fik hesten konstant små ryk i munden, når bagbenene bevægede sig. Jeg er dog ikke fanatisk med hjælpetøjler og har jeg en hest som stresse rundt med hovedet i sky, griber jeg gerne til en fast chambon, så hovedet kommer ned og hesten bliver mere afslappet. Forskellen er dog, at chambon'en på ingen måde rykker i biddet, som pessoa systemet gjorde.
Mvh Mette
Lille Hovgaard Hestepension Pr. 1. maj 2 ledige bokse
SAFEMATE folealarm lejes fra medio april Vårbyghalm i minibig sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|