Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan er det nu det er??
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 17:36

Ja hvordan er det nu det er mht til muskelopbygning vs. ned og frem næsen samt ned og ind med næsen? Og igen samling med nakken placeret som det øverste punkt og samling med næsen under lod i mere eller mindre grad?

Vi havde i stalden en lille samtale om dette emne idag, og halsens muskulatur er jeg sikker i, og kan se hvordan den udvikler sig rigtigt og forkert. Der hvor jeg vaklede lidt, var ved ryg og bagpartsmuskulaturen. For så "hut jeg visker" kan hesten godt bevæge sig med ryggen oppe når den går ned og ind i den dybe form, men hvordan med muskelopbygningen husker jeg ikke 100%.

Er der et par venlige sjæle der vil bidrage med svar, vil jeg blive meget glad

Mvh Ditte

Neapolitano Allegra

www.bricksite.com/horseinbalance

VERDENS SØDESTE HYGGE OG SELSKABSPONY SØGER NYT HJEM!!

- SE TULLE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd

På epona
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 21:52

siger dyrlæge-kiropraktoren, at man ikke ud fra bagpartsmuskulaturen kan sige noget om, hvorvidt hesten rides korrekt eller ej.

En rund numse plejer dog at være et ret godt bud, tænker jeg - ligesom jeg mener, at overlinjen på hesten gerne må se lidt "udstrakt" ud (er det kun mig selv, der forstår, hvad jeg mener her?) .

Anyways, hvis halsen udvikler sig rigtigt - nedefra og op (groft sagt; det sker jo gradvist og harmonisk, hvis det skal være rigtigt, tænker jeg), så vil bagparten højst sandsynligt også gøre det. Det tror jeg.

_______

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D

JEG GÅR IND FOR KO-KLOKKER TIL ALLE DRESSURHESTE

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

VI kan se
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 01:25

på vores, der trænes, at numsen bliver rundere ;-) Men om den ville være blevet det med almindelig træning, det ved jeg ikke?

Jo, hesten kan godt tage ryggen op i 'ned og ind', men den kan ikke så godt vippe i bækkenet og sænke krydset og træde ind under sig - og rygsvinget bliver ofte hårdere og ikke så blødt svingende af den form :-(

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

www.epona.tv (y)

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag', 2001 (y)

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 07:31

Jeg er enig i jeres betragtninger. Spørgsmålet gik nu mere på om hvor vidt ryg og bagpartsmuskler kan udvikles i ned og ind i den dybe form, og samlede form .

Mvh Ditte

Neapolitano Allegra

- SE TULLE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har kun haft een
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 09:46

hest som decideret var redet roll-kur i lang tid i sine unge dage (og så haft fri nogle år før jeg fik hende) og hun havde den flotteste numse og en flot front (men var også 50% oldenborg, en DV/ fuldblod ville ikke have set sådan ud)og en OK overlinie frem til skulderen og DER var så balladen: indsunkne muskler og låsninger bag skulderbladet. Ingen kiro kunne løsne det (prøvede flere) men det lykkedes med refleksøvelser og aka-ned og frem og sidebevægelser i lang-lang tid.I skoven. Først da hun var løsnet der, kunne hun løfte sine torntappe i brystområdet og få næsen frem, uden at det var svært.

Jeg har een her som er meget svag i sin motorik i midterstykket, pga store mørbankethedsskader i de dybe ledbånd (fald bagover trailerbom olign, ikke ride-skader og ikke sket her) - hun har formidable muskler i bagparten/lænden og skulder-halsområdet, men det er kompensatorisk for at holde det svage midterstykke oppe.Indtil det er løsnet op og blevet helt fleksibelt igen.........

De andre her er jævnt musklede over det hele og meget- meget velpolstrede i sadellejet.De er allesammen runde og bløde, overalt.

Det kommer meget an på hestens bygning, race (hvor let/hurtigt de lægger muskler), fodring, fold osv.

Man skal især også tænke på muskelmæssige kompensationer......hvis den er svag et sted.

Jeg vil sige at en hest som IKKE rides, men bare bevæger sig korrekt på fold, den skal være pænt og jævnt musklet over det hele: overhals, overlinie, rund numse, gode lændemuskler (IKKE kompenastorisk overudviklede), gode lår, mavemuskler og så videre.

Ridning går bare i første omgang ud på at lade være med at ødelægge det.

Eva

Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd

tralalal
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 10:40

Eva: Tak for et altid godt og velformuleret svar Den med kompensatorisk overudviklede muskler var jeg glad for, det var et lille guldkorn som jeg ikke har været opmærksom på. Jeg kender et par heste hvor jeg kan se at de ikke bliver redet helt efter "bogen", men jeg har ikke kunne sætte ord på mht muskelsærning, for egenligt ser de umiddelbart fine ud. Men det er også heste der let sætter muskler og runde i deres type, men jeg vil prøve at kigge på om der skulle være overudviklede lænde/muskler pga kompensation, det kan være, det er der jeg finder mit svar.

Vores samtale gik også på heste som let går bag log, og på heste som let går ovenud og spænder, og hvordan disse skal rides.

De typer heste der går meget ovenud, er der ikke så meget at diskutere om synes jeg, for der er ikke andet at gøre end at slippe det hele og lære den at slappe af, ja mm man vælger tvinge den "ned" ved hjælp hård hånd, hjælpetøjler osv.

Der er ikke noget valg med denne type hest imodsætning til den type der er "blød som smør" men som meget let går bag lod.

Forskellen er jo, at en bag lod hest kan man sagtens ride på i div øvelser (det ser man jo ofte til stævnerne). Her gik samtalen på om man skal tro på at dette retter sig med tiden som hesten bliver stærkere, og bare ride videre hele tiden med mål for øje at næsen skal frem foran lod, men altså ikke skære ned på at ride øvelserne på den. Set fra en anden vinkel gik samtalen på om man, med en sådan hest, udelukkende skulle fokusere på næsen i lod eller let foran og kun det. Altså om skridt og trav i ned og frem - form med løs tøjlekontakt (så heste ikke blev "fristet" til at søge bag lod) i så lang tid som det nu vil tage, ville afhjælpe problemet? Nogle mente at en hest der let går bag lod, altid ville gøre det indimellem, og at det ville være meget svært at få redet næsen ud på sådan en hest hele tiden..

Jeg har kun haft en hest som har tendens til let at gå bag lod, og det er min nuværende Nero, og derfor optager emnet mig selvfølgelig meget. Han gør det mest hvis han ikke helt kan slappe af, det er ikke voldsomt, men han gør det. Når jeg kan mærke det plejer jeg at "gå tilbage" og ride ham ned og frem først for helt løse tøjler, og når han slapper af prøver jeg at samle en smule for at se om han er "klar". Jeg synes det virker godt, for det får ham som regel på "rette" spor igen. Det er selvfølgelig en langvarig process med sådan en hest, for man må mange gange gå tilbage i sin ridning helt ned til "basic". Men jeg ser det som den eneste vej ud af "bag lod", jeg har svært ved at tro, at hvis jeg bare rider videre retter det sig af sig selv ? Hvad siger i andre?

Mvh Ditte

Neapolitano Allegra

- SE TULLE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 10:51

Lige to eks: Det er her jeg går tilbage når det feks ser ud som på det nederste billede. Godt nok med kontakt her, men fint nok for det klare han ok.

Her bag lod, selv om hesten føles fin skal man så korigere det eller lade være?

Mvh Ditte

Neapolitano Allegra

- SE TULLE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd

På det første har du
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 11:19

en hest, der strækker halsen fremefter.

På det andet har du en hest, der ikke strækker halsen fremefter.

Hvad du vælger at gøre ved det (og om du vælger at gøre noget ved det), må være helt op til dig selv

_______

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D

JEG GÅR IND FOR KO-KLOKKER TIL ALLE DRESSURHESTE

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

gsmis:
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 11:24

Jo det er klart, det vælger jeg selv. Men nu var det for at illustere hvad vores samtale i stalden gik på, og hvad jeres holdning herinde er, ikke specifikt til min ridning, men til emnet

Mvh Ditte

Neapolitano Allegra

- SE TULLE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd

frem ned og ind?
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 11:26

Jeg ville til en hver tid rette min hest hvis den gik bag lod.

Selvom det føles dejlgt når hesten går der, så er det stadig forkert.

Meget bedre på det øverste billede, efter min mening

Line og Markus.
.. som ikke er hverken pony eller fjordhest!(:
.. nærmere en støvsuger..

25/3 2008 - R.I.P Lucky.

jeg glemmer dig aldrig!

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 12:18

Cashew bliver altid korrigerer hvis han smutter ind bag lod, da dette betyder at mit stop er for svagt. Så bliver han stoppet op, bakket lidt - og så rider vi roligt videre.

Det meget sjællent han går bag lod, det var kun lige da vores stop var virkelig dårligt at han nogle gange nærmest "smed" sig ned på biddet hvor jeg ikke fik det hurtigt korrigerer nok og så gik han bag lod.

Men heldigvis sker det ikke mere :)

Jeg vil os mene udfra dine billeder af hesten er den ærligt fremme til biddet og strækt frem på første og på det nederest t blive den rund i nakken og går lidt bag om.

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg korrigerer det altid
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 13:49

- og blev tudet ørerne fulde af at altid korrigere bag lod, af min første aka- underviser. Hun er så også en af de biomekanisk skrappeste på området. Min nuværende bemærker det også, hver eneste gang det eventuelt sker, om det så er en mikro.....især fordi vi træner overgange mellem lang ramme og helt samlet trav (pi-pa).Det får ikke lov at passere uantastet.

Men nu har jeg også haft ridepause i alle de år hvor bag-lod-ridningen kom frem, så det har aldrig indgået i min måde at ride på- at bag lod er OK og acceptabelt. Jeg havde korrigeret det, i det år jeg red roll-kur hesten i skoven, i skridt ned og frem (året før jeg begyndte på aka for 5-6 år siden).Men det løsnede ikke hendes bag-skulderen-låsninger, der skulle mere til.

Det kan ske ved et uheld, men skal korrigeres.

Der er så forskellige måder at korrigere på, afh af hesten og situationen.

På en mega-badut-skolespringer, kan man jo ikke bare slippe tøjlerne helt -det ved du jo alt om. Men det kan man godt på de fleste andre.....jeg bruger mest at "løfte frem med hånden" på skole-springerne og så give efter når hesten er fremme med næsen igen (istf at drive). Desuden at stop skal virke, uanset hvilken position halsen/hovedet er i.

Fætter har samme tendens som Nero, men har nok været longeret indspændt som yngre (og de vaner/undvigemanøvrer sidder forbasket godt fast, så jeg rider dem altså et år i skoven når de er redet til/ korrigeret/er styrbare) - hvor kusinen til de to har en anden facon over ryggen og reagerer anderledes.

Hestens bygning er meget afgørende, torntappenes facon/længde, ledbåndene over torntappene, ledbånd og muskler dybt i brystkassen.....men det skal nok ikke være et biomek-kursus her.

Eva

Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider