Eva: Tak for et altid godt og velformuleret svar
Den med kompensatorisk overudviklede muskler var jeg glad for, det var et lille guldkorn som jeg ikke har været opmærksom på. Jeg kender et par heste hvor jeg kan se at de ikke bliver redet helt efter "bogen", men jeg har ikke kunne sætte ord på mht muskelsærning, for egenligt ser de umiddelbart fine ud. Men det er også heste der let sætter muskler og runde i deres type, men jeg vil prøve at kigge på om der skulle være overudviklede lænde/muskler pga kompensation, det kan være, det er der jeg finder mit svar.
Vores samtale gik også på heste som let går bag log, og på heste som let går ovenud og spænder, og hvordan disse skal rides.
De typer heste der går meget ovenud, er der ikke så meget at diskutere om synes jeg, for der er ikke andet at gøre end at slippe det hele og lære den at slappe af, ja mm man vælger tvinge den "ned" ved hjælp hård hånd, hjælpetøjler osv.
Der er ikke noget valg med denne type hest imodsætning til den type der er "blød som smør" men som meget let går bag lod.
Forskellen er jo, at en bag lod hest kan man sagtens ride på i div øvelser (det ser man jo ofte til stævnerne). Her gik samtalen på om man skal tro på at dette retter sig med tiden som hesten bliver stærkere, og bare ride videre hele tiden med mål for øje at næsen skal frem foran lod, men altså ikke skære ned på at ride øvelserne på den. Set fra en anden vinkel gik samtalen på om man, med en sådan hest, udelukkende skulle fokusere på næsen i lod eller let foran og kun det. Altså om skridt og trav i ned og frem - form med løs tøjlekontakt (så heste ikke blev "fristet" til at søge bag lod) i så lang tid som det nu vil tage, ville afhjælpe problemet? Nogle mente at en hest der let går bag lod, altid ville gøre det indimellem, og at det ville være meget svært at få redet næsen ud på sådan en hest hele tiden..
Jeg har kun haft en hest som har tendens til let at gå bag lod, og det er min nuværende Nero, og derfor optager emnet mig selvfølgelig meget. Han gør det mest hvis han ikke helt kan slappe af, det er ikke voldsomt, men han gør det. Når jeg kan mærke det plejer jeg at "gå tilbage" og ride ham ned og frem først for helt løse tøjler, og når han slapper af prøver jeg at samle en smule for at se om han er "klar". Jeg synes det virker godt, for det får ham som regel på "rette" spor igen. Det er selvfølgelig en langvarig process med sådan en hest, for man må mange gange gå tilbage i sin ridning helt ned til "basic". Men jeg ser det som den eneste vej ud af "bag lod", jeg har svært ved at tro, at hvis jeg bare rider videre retter det sig af sig selv ? Hvad siger i andre?