Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Aflastningssæde i bomløs?
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 14:57

Kære HNére..

Jeg vil rigtig gerne have en klassisk akademisk sadel, da jeg er meget varm på denne træningsform, og har meldt mig på 2 kurser med Christina Holmbæck. Men jeg har ikke råd til ny sadel pt, og er derfor nødsaget til at ride i min gamle bomløse. Men overalt hører jeg folk sige at den trykker på hestens rygrad, og at man absolut ikke må stå i let sæde/aflastningssæde i den, da trykket bliver lagt på et meget lille sted. Omvendt er der masser af langdistance ryttere der rider hundredevis af km. i bomløs og aflastning.
Alle disse vidt forskellige meninger og erfaringer om bomløs gør mig meget i tvivl. Jeg rider udelukkende i aflastningssæde, inspireret af Kirsten Hansen. Jeg har dog noget af min vægt i knæerne og lårene, men resten ligger i stigbøjlerne.

Jeg har denne sadel -
www.stallfrisk.no/bilder/saler/ stort/freeform.jpg
Aflastningssæde på min 4 årige nytilredne Elinor -
hestegalleri.dk/uploads_large_wm/ 1111749.jpg

Hvad er dine erfaringer med bomløse sadler, og aflastningsæde i disse?
Kender du nogle steder/internetsider hvor der sælges billige klassisk/akademisk sadler, eller er det dumt at investere i en billig? Skal man hellere vente til at der er penge til at købe en dyrere, og evt. få en sadelmager ud og prøve en masse sadler? Evt. dem fra
www.klassisk-dressur.dk/Sadler/ tabid/17836/language/da-DK/ Default.aspx . De har nogle flotte, men dyre modeller

Hvad er jeres erfaringer med sadler med læderbom? Hvis man bestiller en sadel hjem over nettet med læderbom, kan man så være sikker på at man kan tilpasse den til sin hest?

Håber at der sidder nogle kloge hoveder, som kan hjælpe mig lidt, da jeg er lidt grøn på området

Vh. Lærke

0
0
Svar på denne tråd

akademisk
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 15:17

I akademisk ridning sidder man ikke i aflastningssæde som KH, det jeg har set af hende er mere let sæde.

I akademisk letter man kun lige sædebenene, men hviler på hele inderlåret, altså ikke hele vægten i bøjlen som KH. Og man læner sig ikke fremad som du gør på billedet.

Og det kan du sagtens i en bomløs.

Du skal dog være opmærksom på der ikke er noget kammer i din sadel, så jeg ville nok bruge et underlag med indlæg som løfter den lidt, alternativt de underlag med lam under og hul langs midten, de hedder noget med MA....

:Pia

Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august - ren "herreklub". Sydvestsjælland. Opsyn hele dagen, div. pasning kan arrangeres. Urtegræs anlagt 2008. cantering @ yahoo.com . Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

ikke alle sadler passer
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 17:15

Flere af de klassiske sadler med læderbom har kopjern, og det skal passe i breden. Sadlen skal også passe i længden, og de er meget forskellige at være i, så man skal helst bprøve dem.

BirteB

0
0
Svar på denne tråd

Vi rider masser af aka-aflastningssæde
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 19:08

i de bomløse og lammepuderne og ikke en eneste af vores mange heste har været trykket i ryggen - eller har tabt muskler i overlinien/ bag skulderbladene over årene.

Det bekymrer mig ikke det fjerneste at gøre det.....

Der er rigtig meget vås i omløb om vægtfordelingen i de bomløse, ridning uden sadel osv....det kommer ene og alene an på hvor meget man gider træne sig selv, muskle-og balancemæssigt (medmindre man er syg og skadet, selvfølgelig).

Hvor stor er hesten og hvordan er den bygget ??

Man kan godt finde aka/baroksadler brugt.Men de går lidt mund til mund.....eller via DiH =

http.//forum.dressageinharmony.dk

Lammeunderlaget med fri rygkanal hedder Mattes og fås på

http://www.numnah.com

- og jeg tror det er bedre end alt andet.

Eva

Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd

Slagfejl
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 19:12

http://forum.dressageinharmony.dk

og nogengange hænger der en sadel og støver til, som kan lånes.....man skal bare kende folk lidt, så er de som regel meget hjælpsomme.

0
0
Svar på denne tråd

Freeform
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 11:03

Hey

Har en sadel lige magen til din. På min hest krævede sadlen et "specielt" underlag for ikke at trykke, det hat taget mig lidt tid at få padded underlaget så det passer, men nu er det fint. Mit underlag er et grandeur. Her er der lommer som du kan stoppe så det passer til hesten. På jo-po.dk kan du evt låne en pad som viser om / hvor din sadel trykker hesten.

Jeg vil give Eva ret i at man kan læse fandens til masse vås om bomløse der gør ditten og datten. Heste er altså forskellige og det der virker på en, virker nødvendigvis ikke på en anden.

Red på et tidspunkt undervisning ved Eva Tirstrup, og her fungerede min Freeform fint.

Mvh Anne kirsten

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak!
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 12:00

For hjælpen alle sammen

Jeg vil undersøge det nærmere omkring underlaget mattes. Godt at høre at det er fint nok det jeg har gang i. Under sadlen bruges der et underlag hvor der er lam for oven, men også over hestens rygsøjle, så der er intet rum langs rygsøjlen. Der er også lammeskin på indersiden af sadlen.

Eva Lydeking Olsen : Elinor er 158cm. i stg. Hendes sadelleje er næsten ikke til at se. Hun er meget lige hen over ryggen.

Flere billeder at bedømme på :

hestegalleri.dk/uploads_large_wm/ 1111721.jpg

hestegalleri.dk/uploads_large_wm/ 1111783.jpg

hestegalleri.dk/uploads_large_wm/ 1111766.jpg

images.hestegalleri.dk/ uploads_alb_large_wm/1217187_l.jpg

Vh. Lærke

0
0
Svar på denne tråd

Tjae, så er hun vel
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 14:05

nærmest født til Epona, men så har du også sadel for resten af livet.....brugtpisen er 14.000 kr i øjeblikket, på dem.

Hun ligner en 17", 31,5 cm kopfjern......jeg udtaler mig så skråsikkert fordi vi har fem rideheste af samme model (4 lipizzanere og en haflinger).

Men du kan sagtens bruge den anden sadel, indtil du får sparet sammen....og du kan selvfølgelig prøve diverse andre modeller og håbe på at der er en som både du og hun kan lide.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider