Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hest kigger udad på højre volte.
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 17:12

Hejsa folkens.

Min hest er pt. igang med at blive omskolet (reinstallering af basissignaler og remonteridning). Han er tidligere blevet redet meget med tøjlerne, og han spændte meget op og ville gerne løbe. Han modarbejdede i det hele taget.

Min søster er nu gået igang med at gøre alt, hvad hun kan, for at få ham til at slappe af.

Hun har brugt meget tid på at træne basis signalerne, først fra jorden og så fra ryggen. Hun har trænet tempokontrol gennem overgange, parader og tilbagetrædninger i skridt og trav. Hun har prøvet at ride med forskellige bid, hackamore og grime for at finde ud af, om han slapper mere af med det ene eller det andet.

Hun har haft kiropraktor ude, to gange, og rette et par steder, og hun har givet hende nogle strækøvelser, hun skal lave med ham.

Hesten har fået ny sadel, købt og tilpasset af sadelmager.

Han bliver bedre og bedre til at gå stille og roligt med halsen strakt ud fra kroppen, sænket hoved og ryggen løftet, når han longeres. Han kigger udad på begge volter i begyndelsen, men så snart farten er sænket, er han fin.

Problemet kommer når der kommer rytter på.

På venstre volte går han fint, roligt, i rimelig balance, strækker halsen pænt frem og ned, og halsen sidder lige på kroppen.

På højre volte er det en helt anden sag. Her spænder han op, kigger MEGET ud af volten og vil løbe, så snart min søster slipper tøjlen for at lade ham søge frem og ned, hvilket hun gør så snart, han svarer på signalet til at sænke farten.

Vi kan konkludere, at han jo må have ondt et eller andet sted, men vi ved snart ikke, hvor det kan være, da han jo nærmest er tjekket overalt ( tænderne er også i orden )

Min søster er meget opmærksom på at sidde lige og i balance på ham.

Det sidste vi mangler at få undersøgt er, om han kan have ondt i benene, så det vil vi have dyrlægen til at tjecke.

Er der nogle af jer, der har nogle bud på, hvad vi mangler at få undersøgt? Alle råd modtages med kyshånd, da vi er ved at give op.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 17:19

Få tjekket forbenene - for det lyder meget som min hest, da hun havde en hovledsinflammation.

Hun ville helst stille sig udad i volterne og løb, når man forsøgte at runde hende indad. Men det var først efter et stykke tid, hun blev urent gående, så det kan sagtens være noget, der er under opsejling.

Få en dygtig dyrlæge med alt udstyret (røntgen, scanning, blokader mv.) til at se på den. Og helst med longering på både hård og blød bund.

Jeg kan selvfølgelig ikke sige, at det er hovledsinflammation, men det tyder på, at den har ondt i det ene forben og aflaster ved at stille sig udad.

Ejer af Interview Firfod.

Stud.med.vet.

There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse.
- Rolf Kopfle

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 17:25

Tak for dit hurtige svar.

Jeg tænkte nok det kunne være galt med benene.

Hvad skal man forvente, hvis det er hovledsinflamation. Kan det behandles?

Hilsen maria

0
0
Svar på denne tråd

Hovedledsinflammation
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 22:40

Puh, det er svært at sige noget om fremtidsudsigterne. For det kan desværre gå begge veje, når det er hovledsinflammation.

Hvis hesten svarer godt på ledbehandlingerne, så kan den blive fuldstændig rask igen. Men det kan tage lang tid - det kan jeg skrive under på! Det har taget 1½ år for vores vedkommende, fra de første symptomer til hun blev rengående og jeg fik grønt lys til genoptræning.

Hesten fik dog ikke gode chancer med på vejen, fordi hun ikke reagerede på de første 2 cortisol-ledbehandlinger. Men vi skiftede til I-rap, hun fik 7 behandlinger og har ellers haft 12 ugers boksro i sommers - resten af tiden har hun været foldbums. Indtil jeg blev træt af at se på hende. I sidste uge fik jeg grønt lys til at genoptræne hende, så det kan bestemt lade sig gøre. Men man skal virkelig være tålmodig. For det er ikke altid, man kan se, at hesten er urent gående. Hellere lade den gå som foldbums i længere tid, end at gå igang for tidligt.

Håber det bedste for jer alle.

Ejer af Interview Firfod.

Stud.med.vet.

There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse.
- Rolf Kopfle

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 00:36

Puha, det lyder som en sej og dyr omgang. Jeg får helt paranoia. Jeg beder til, at det ikke er så slemt.

Han trak faktisk lidt på det højre forben, men det var meget lidt, og han var lige blevet beskåret, så jeg tilskrev det beskæringen, da han ellers ikke har set ud til at være urent gående. Jeg har ikke prøvet at longere ham på hårdt underlag, men det vil jeg lige prøve, og så kommer den dyrlæge til at tjecke ham i hoved og numse, for nu vil jeg finde ud af, hvad der er galt.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Rolig nu
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 01:19

Det kan være mange ting :-)

Faktisk kan det bare være, at I er gået lidt for hurtigt frem i ridetræningen ;-) Det ville være det rareste, for den fejl kan man jo ret let rette (y)

Det kan også være muskelspændinger. Det kan være, at uanset den gode vilje, kommer rytteren til at sidde skævt alligevel, fordi hestens rygmuskler ER skæve - de kan tage tid at bygge lige op, så de kan holde til ridning.

Det kan også være hoven, benene, skulderen - ja temmelig meget....

Jeg giver Flicka85 helt ret i dette:

Få en dygtig dyrlæge med alt udstyret (røntgen, scanning, blokader mv.) til at se på den. Og helst med longering på både hård og blød bund.

Ved blokader kan man allerede ofte se, hvor på hesten det gør ondt - især, hvis det er i benene :-P

Men der er altså mange muligheder, så tøv en kende med din paranoia - selv jeg godt ved, det kan være svært :-D

HVor længe har I været i gang med re-dressuren? Hvor meget rider I, longerer mv?

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

www.epona.tv (y)

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag', 2001 (y)

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 01:47

Altså jeg er ude for lidt af det samme, men det er fordi hesten hænger på tøjlen i den højre side og mest når den side vender udaf. Til undervisning træner jeg rigtig meget at lade den tøjle hænge, og laver så kun små korigerende bevægelser i den når der skal skiftes retning. Det bliver hurtigt meget bedre:o)Det er lidt svært, da den indvendige tøjle skal hænge, når jeg er på højre volte. Med øvelse bliver det dog bedre. Når den så får rettet op og går pænt lige igen, kan man samle tøjlen lidt op igen.

Det er sikkert noget der allerede har været i dine ovevejelser, synes bare llige det skulle med alligevel:)

Håber du får løst prooblemet.

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 09:23

Tak for jeres svar.

Han bliver trænet ca. 5 - 6 dage om ugen. Træningen er meget varieret.

Han bliver løssprunget 1 gang om ugen. Han bliver longeret ca. 2 gange om ugen i grimen. Her fokuserer vi udelukkende på frem og ned i et roligt tempo, og det er også ved at blive bedre. Vi forsøger at forstyrre ham så lidt som muligt, men bliver nødt til at bede ham om at dreje ved at bruge linen nogle gange.

Deudover bliver han trænet på galopbane i skridt og trav for at undgå for mange volter. Her bliver der fokuseret på fartkontrol og frem og ned. Det er også her der bliver gallopperet, hvis der bliver gallopperet.

Han bliver redet på skovtur ca en gang om ugen.

Når han trænes i ridehus, trænes der i øjeblikket med at få ham til at acceptere en let let kontakt til biddet i skridt stadig med lange tøjler og frem og ned, og trav bliver redet for lange løse tøjler.

Hvis man tager tøjlerne op i trav og får kontakt til munden, hænger han sig på højre tøjle og kigger mod venstre. Det er umuligt at få lov at få kontakt gennem venstre tøjle, da han så drejer.

Når vi rider med løse tøjler, og han søger frem og ned, og vi har fået ham til at gå i et roligt tempo, kigger han stadig mod venstre også på langsiderne.

Han ER skæv i musklerne, men det er han blevet. Da kiropraktoren var her sidst for ca 2 mdr siden, så han fin ud i muskulaturen.

Vi har trænet på denne måde i ca 4 mdr. Jeg ved godt, at det ikke er længe, men det ændrer ikke, at han viser tegn på at have ondt.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 22:37

væltede for 1½ år siden, og er efterfølgende blevet behandlet hos 3 kiropraktorer samt massører og først nu er hun ved at være lige i sin krop. Hun har haft andre problemer, så træningen har været meget svingende: i perioder pause, skridt ture og når træningen har været på sit højeste så 15 min trav 4 x ugentligt. Dvs meget lidt træning.

Hun gjorde det at hun på venstre volte gik fint, men på højre faldt hun lidt ind i højre skulder og kiggede ud af volten. Jeg trænede og trænede og trænede på at flytte venstre forben ud (hvilket hesten blev rigtig god til), men det er først nu hvor hun er lige rent fysisk at hun kan honorere mit krav om at være lige under rytter og ikke falde mod højre.

Så måske kan en anden behandler være en idé?

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 00:24

Hvis hesten kigger ud af volten den ene vej rundt, ville jeg helt sikkert få tjekket forbenene på den af en dyrlæge!

Har prøvet noget lignende med en unghest, der havde overbelastet forknæ.

- Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Du skriver...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 13:23

.. dette: "Han ER skæv i musklerne, men det er han blevet. Da kiropraktoren var her sidst for ca 2 mdr siden, så han fin ud i muskulaturen."

Det vil sige, at hesten er blevet skæv i muskulaturen i løbet af 2 måneder - så er der for mig at se 2 muligheder:

1. han har (fået) en skade et eller andet sted, som han prøver at kompensere for, eller

2. I træner forkert

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Nyt nummer af "Fjordhesten" er udkommet. Ønsker du at købe et prøvenummer, så send en mail til annette@fjordhest.dk. Pris kr. 40,- plus porto

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 14:33

Tak for svar allesammen.

Han kan nærmest ikke trænes mere forkert, end den måde han blev trænet på bare for et år siden, og da var han ikke skæv i muskulaturen, og var rimeligt smidig på begge volter (dog bedre på den ene), til trods, for at han gik og spændte op i hele kroppen.

Det er ikke sikker, at han bliver trænet perfekt nu, ud fra de metoder vi har valgt som forbillede, da ingen af os er hverken Kirsten Hansen eller Susan Kjærgaard, men det kan alt andet lige kun være bedre for ham, end det var dengang. Godt man er blevet klogere.

For at opsummere: Dyrlægen skal tjekke hans forben i longe på blødt og hårdt underlag evt. lægge blokade, scanne og tage røntgen.

Ryg, nakke og skuldre skal tjekkes igen og sættes på plads, hvis der er noget.

Muskulaturen skal ses igennem for at finde skævheder og evt. ømheder.

Er der noget jeg har glemt?

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Det kan
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 15:19

jo godt være en gammel skade ?:-) Altså skaden kan være grundlagt tidligere og blusser så op nu, hvor i træner igen?

Kan I være gået for hurtigt frem?

Men det kan altså også være noget ridemæssigt, selv om det ikke lyder sådan ;-)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

***************'''
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 15:40

Det, kiropraktoren tidligere har rettet, har højst sandlynligt skyltes et fald, hvor han stejlede og væltede bagover med rytter og hele pivtøjet. Hun fandt kun to steder, der skulle rettes, et i nakken og et i ryggen. Den i ryggen er blevet rettet to gange.

Han har aldig været urent gående før sidst, jeg longerede, så jeg tror ikke, det kan være en gammel skade i benene, men jeg kan tage fejl.

Om vi går for hurtigt frem med træningen....... Tja, man kan vel næsten ikke gå længere tilbage end remonte holdning i longe og med rytter i skridt og trav, men måske vi skal nøjes med at longere i skridt og trav, og så kun skridte med rytter.

Det kan selvfølgelig være noget ridemæssigt/ opstillingsmæssigt, som vi bare ikke er dygtige nok til at se og rette.

Vi leder pt. efter en god underviser, der ikke bare siger, at vi skal stramme tøjlerne, og hvis han løber eller spænder op, så skal vi bare tage bedre fat. De hænger desværre ikke på træerne, og så man jo klare sig med sig selv, hinanden og heste-nettet

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

mange ting
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 15:56

Hej Maria

Min forhenv. hest, Chicago viste mig noget i stil med det du nævner. Jeg prøvede først med kiro. Der blev ikke fundet moget på ham. Han blev efterfølg. kørt til Højgård. Han røg en tur i scintigrafi. Det viste sig desværre at være slidgigt i halsen Behandlingerne virkede ikke, så jeg måtte desværre sige farvel Chicago blev kun 5 år. Gigten er efter al sandsynlighed kommet after han har ligget fast i boksen. Håber du finder ud af hvad der er med din.

Min anbefaling vil være, at få den smidt i scintigrafi.Der kan de nemlig se evt. inflamation i hele kroppen dvs. også ben o.l. hvis der skulle være evt. skader der.

Mvh. Anne

0
0
Svar på denne tråd

Inden vi
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 16:23

sidder her og bruger alle mari *mutter*s penge, må dyrlægen jo nok begynde med at forsøge at diagnosticere den mulige skade :-)

Hvor i landet bor I da, siden undervisning er svær at få?

Men jeg ved godt, at der er langt for mange, så jeg er super glad for at vi kan køre til Kirsten Hansens undervisning (y)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 17:46

Tja, jeg kan da også godt frygte lidt, at dette bliver en dyr omgang.

Hesten og rytteren bor i Århus, så jeg er da sikker på, at der er hjælp at få. Vi er bare ikke rendt ind i nogen, der underviser eller kender nogen der underviser på anden måde en den, hvor man rider hesten til udvendige tøjle for indvendige ben, og lirker lidt i indvendige tøjle, når hesten slår fra, og den metode kan gå for nogen ryttere og deres hest, den går bare ikke for min hest. Jeg har jo som sagt prøvet, og det ender i hvert fald i en kamp uden lige, en hest der spænder, løber og har en underhals af format (det er dog blevet bedre efter træningen er lagt om).

Så snart dyrlægen har været og tjekket ham grundigt igennem og lavet de undersøgelser, der skal til, går vi igang med at lede mere målrettet efter en underviser.

Vi har haft en underviser, som i det mindste prøvede på at regne ud, hvad han er for en hest, og hvordan hun bedst kunne hjælpe uden kamp. Hun er desværre (godt for hende) blevet gravid dog med komplikationer, så hun kan ikke hjælpe. Den korte periode hun underviste min søster og hesten gik det ellers rigtig godt.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

rytteren på hesten...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 17:50

... det er fortrinsvist mig.

Så jeg kommer lige med lidt bidrag.

Mine overvejelser kører på at hvis jeg laver en fejl i min ridning, evt selv er skæv eller andet, kan det så virkelig have så stor effekt at hesten er direkte låst mod højre. Det sker med og uden saddel, og i alle "stillinger" jeg forsøger at sidde i. Er meget opmærksom på hvad det er jeg gør, især i kontra versader. Der svinger han bagparten overdrevent ud og står imod når jeg beder om bøjning mod højre. Og sætter farten op så meget som han nu kan uden at falde over sine egne ben. De få gange jeg beder han galoppere på højre volte i ridehallen, er det faktisk nærmest direkte farligt, fordi han skal trækkes rundt for at dreje, faktisk bogstaveligt talt. Generelt hænger han på højre tøjle, både på venstre og højre volte.

For at forsøge ikke at male fanden på væggen, så vil jeg da næsten ønske at det har med min ridning at gøre, men jeg kan bare dårligt forestille mig hvordan og hvorfor jeg kan have haft en SÅ voldsom indvirkning.

Er der nogen der har erfaring med om det kan være vane... at det simpelthen er blevet sådan at han efter kiropraktien ikke har "opdaget" at det ikke længere gør ondt at bøje mod højre? Dertil taget i betragtning at han er en hest der kæmper MEGET imod alt hvad han finder det mindste ubehageligt? Man får store reaktioner på små små signaler med mange ting. Bl.a ved træning fra jorden. Et pisketap på siden for at rykke bagparten resulterer i at jeg blot skal løfte pisken, så viger han bagparten i overdreven grad - og nej, han er ikke bange for pisken og har aldrig haft grund til at være det. Jeg kan stryge ham med den, uden reaktion.

Jeg ved egentlig ikke helt hvad det er jeg forsøger at formulere, men hvis det giver nogen som helst mening, så svar endelig.

-Lillesøsteren

0
0
Svar på denne tråd

Lidt modsigende
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 20:04

Mari mutter siger at hesten rides i remonte i skridt og trav, men rytter af hesten siger at der trænes versader/kontra versader samt galop? Det er altså helt omvendt i mine ører. Hvis hesten bliver skæv og ikke kan holde balancen rundt på hovslaget, så må I gerne forklare hvorfor i så vælger at ride øvelser som er så svære at ride :)

Hvis hesten var lige og lækker i muskulaturen, sådan som den blev redet førhen, hvorfor ændrede I så metoden til noget andet? Kan godt være jeg har misset noget undervejs... :)

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 20:28

Jannej: Jeg har ikke nævnt noget om, at den var LÆKKER i muskulaturen. Hvad jeg mente var, at der ikke var forkel på musklerne i den ene eller den anden side.

Grunden til skiftet var, som sagt, fordi jeg havde en hest, der kæmpede imod tøjlen, løb hver gang tøjlen blev sluppet bare en smule og spændte vildt meget op, havde en kæmpe underhals o.s.v. Det var ikke en fornøjelse at ride, hverken mig eller min søster kunne få denne metode til at virke sammen med denne hest.

Noget af det eneste der kunne få ham til at slappe af tidligere var at ride versader og schenklevigninger. Det var som om, at så fik han noget at tænke over, og så blev han mere afslappet. Hvad ved jeg, det var det eneste der virkede.

Min søster rider ikke schenkelvigninger nu, men bruger stadig en versade af og til. Jeg kan forestille mig, at det er når han vil begynde at løbe.

Om det er ok eller ej at bruge versader er vel diskussionen om igen, om man gør en hest lige ved at ride ligeud eller ved at ride på buede spor. Den ene klassiske ridestil mod den anden. Eller tager jeg helt fejl?

Min søster siger IKKE, at der TRÆNES galop, men at de gange hun har prøvet at galloppere på højre volte, har det været som om man havde et dødsønske, så det kan jeg love dig, at man hurtigt får hold med igen. Der bilver gallopperet, men det er på galopbane, hvor der er langt mellem svingene, netop fordi han ikke er stærk nok til at galloppere på en volte.

0
0
Svar på denne tråd

Nu skriver du jo så
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 20:40

at du bøjer hesten af til højre og laver kontraversader på dyret. Hvis man arbejder i "frem og ned" og kun har gjort det i 4 måneder, vil jeg umiddelbart sige, at kontraversader er at gå for hurtigt frem. Hvis jeg galopperer om 2 måneder, hvor det er 4 måneder siden kiropraktoren rettede min sidste gang, så tror jeg der er sket et mirakel . Det er han slet ikke klar til.

Men den beskrivelse du giver af hestens reaktion får mig til at tænke kiropraktor. Har den mon lidt skæv haleføring?

Samtidig skriver du, at hesten "hænger" på tøjlen.

Såfremt der nu ikke er noget fysisk galt, vil jeg byde på et tøjle-problem, hvor I på en eller anden måde er kommet til at blande stop, bøj og drej sammen, og hvor hesten ikke kan finde ud af, hvad den skal gøre for at slippe for presset fra tøjlen.

Jeg har haft samme oplevelse, som du beskriver, med tilridningsheste, når de skal lære at dreje til højre. Det er meget sværere at få højre tøjle til at koble til højre forben end at få venstre tøjle til at koble til venstre forben (indtil videre bygger jeg kun min erfaring på 3 heste, og erfaringerne kan meget vel skyldes mangler i egne evner), men det hænger selvfølgelig også sammen med, at jeg ofte har en til at gå ved siden af, som går på venstre side af hesten.

Men når de opdager, at der bliver givet efter, når højre forben føres til højre, så holder de hurtigt op med at "gå imod", fordi de opdager, hvad der skal til for at få presset til at forsvinde.

_______

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D

JEG GÅR IND FOR KO-KLOKKER TIL ALLE DRESSURHESTE

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

nu havde jeg jo ikke set de sidste 2
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 20:46

svar, så nu har Janne allerede spurgt til kontraversaderne.

Hvorom alt er, så handler det for mig ikke så meget om, hvorvidt hesten bliver lige af at ride lige eller af at ride bøjet.

Det handler for mig i langt højere grad om, om man kan bede en hest om at lave kontraversader, før den er klar til dét niveau af samling, der kræves for at udføre den.

Jeg har min holdning til det, og I er i jeres fulde ret til jeres - men det er måske en tanke værd, tænker jeg?

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Det var ikke
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 20:57

et angreb :)

For mig handler det ikke så meget om den ene eller den anden ridestil, jeg er ikke "imod" versader eller traversader på nogen måde og de der kender mig ved, at jeg bestemt er meget åben overfor forskellige måder at gøre tingene på.

Men jeg kan undre mig over at man bruger netop denne øvelse til en hest med de problemer i nævner?

Især hvis den tidligere har haft tendens til at blive lidt tung og løbe når man slap tøjlen, så tænker jeg da at den IKKE har behov for at man beder om svære ting, som bøjning, flyt forben og gå sidelæns på samme tid.

Jeg kender ikke hesten, og jeg vurderer det KUN på det du har skrevet herinde og det er helt bestemt skrevet i allerbedste mening :)

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 21:13

Jamen jannej, jeg tog det skam heller ikke som et angreb . Du plejer da om nogen at svare pænt og konstruktivt på folks problemer, hvilket gsims og NinA også plejer (og gør i denne tråd)

Jeg prøver bare igen at forklare, hvorfor vi gør, hvad vi gør. Versaderne har før virket som en løsning på det problem, at han løb, og man får altid at vide, at versader er løsgørende, derfor har det vel virket som en god ide at fortsætte med denne øvelse, og han laver glad og gerne øvelsen afslappet med nakken omkring mankehøjde til den gode side, men ikke til den dårlige. Det er jo det, der undrer os, og som får os til at tænke, at han må have ondt, når han kan "det hele" den ene vej og ikke kan noget den anden.

Som tidligere sagt er vi ikke professionelle m.h.t denne ridemetode, og derfor bliver vi også nødt til at lytte til råd fra andre. Især når man bare har lyst til at opgive det hele.

Et af rådene m.h.t skæv muskeludvikling, har været at træne galop på galopbanen.

Jeg kan på ingen måder tro, at min søster har gjort andet, end hvad kiropraktoren har sagt var ok.

Hilsen Maria

p.s Man skal altså træde mig hårdt over tæerne, før jeg tager noget som et angreb

0
0
Svar på denne tråd

Nu er...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 21:42

hverken Nina, Gsism eller jeg selv professionelle :) Og vi giver derfor råd udfra egen oplevelser med de heste og ryttere vi har i hænderne og/eller træner sammen med.

Som jeg ser det, når man bruger en øvelse til at "dække over" et problem, så skjuler man blot problemet fremfor at løse det. Dvs. at har man en hest der løber, som man bøjer af og/eller rider i en versade, så løser man ikke sit problem, men man kamouflerer det. Når man så retter hesten ud, så vil den højst sandsynligt forsøge at løbe igen næste gang man giver efter på tøjlen. Jeg ville derfor med sådan en hest lade være med at lave andre øvelser (især når den er skæv) og fokusere på at få trænet den til at reagerer rigtigt godt ned i tempo og træne den i at holde tempo SELVOM man går frem med hånden og giver efter. I min bog må hesten IKKE rende frem, når den får eftergift fortil, men skal blive i tempo.

Jeg tror også at det er en rigtig god idé at træne hesten i at gå ligeud, når den er skæv. Og så tror jeg, med de skævheder I beskriver at I skal få den undersøgt igen af en anden behandler. Jeg har selv haft stor succes med Rikke Shultz, men jeg ved ikke om hun kører hos jer.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

tempo...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 21:44

Hej Maria og lillesøster,

Har I prøvet at sætte (trav)tempoet ned, så den næsten er ved at falde i skridt? Gør den det så stadig?

Slipper lillesøster tøjlen helt? Går hesten i balance og bær den sig selv når den får løse tøjler - ellers ville jeg korte dem ind, indtil den kan holde tempoet og slappe af i laaaaangsom trav - så det ikke bliver til yoyo tøjleføring - det kan nemlig give for meget uro hvis der i forvejen er problemer med balancen.

....jeg ville personligt prøve lidt slow-motion ridning før jeg investerede i den helt store dyrlæge-pakke.

Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

*******************'
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 22:16

I longen er travtempoet helt nede, hvor han næsten falder i søvn. I hvert fald efter de første 5 min. i trav.

Med rytter på er tempoet ved at være ok på venstre volte, også med løse tøjler, men ikke på højre.

På højre volte når man næsten ikke at slippe tøjlerne, før der skal tages i dem igen for at sænke farten.

På venste volte bliver han bedre og bedre til at bære sig i ligevægt, han falder på forparten en gang imellem.

På højre volt falder han meget på forparten.

Lige meget hvor langsom det lykkes at få ham til at gå på højre volte, så kigger han stadig udad.

Jannej: Jeg ved godt I ikke er professionelle, men I har til gengæld redet remonte i længere tid, end jeg og min søster har (og vist også de fleste andre herinde), eller tager jeg helt fejl i den formodning?

M.h.t til versaderne er det jo ikke værre end, at vi bare kan lade være med at lave dem, i hvert fald for at se om det gør en forskel.

Men der er vel i og for sig ikke så meget, der gør en forskel, hvis han render rundt og har ondt, så det må vi hellere få tjekket først og fremmest. Og så krydser jeg bare fingre for, at "fejlen" bliver fundet, uden at det kommer til at koste en million, for det har jeg ikke. Jeg er jo kun en fattig lille folkeskolelærer.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 22:17

Jeg ville helt klart konsultere en dyrlæge og indstille min ridning prompte, indtil dyrlægen har kigget på hesten. Såfremt den har en skade, tror jeg at man gør ondt værre ved at ligge og eksperimentere med ridningen.

Og har hesten ikke en skade tager den nok ikke taget skade af en uges pause eller hvor lang tid der nu går inden I kan få tid ved dyrlægen.

Jeg kan fortælle at havde jeg ikke reageret så hurtigt dengang jeg prøvede noget lignende, havde hesten udviklet en gaffelbåndsskade, hvilket kan være en større omgang. Den havde heldigvis kun en let fortykket seneskedehinde og det tog 6 mdr til den var i topform igen.

- Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Ja, dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 22:36

er nok det første :-)

Og så vil jeg give gsims og Jannej ret i, at versader og galop nok ikke skal på dagsordenen endnu.

De to klassiske ridestile adskillert sig faktisk rigtig meget fra hinanden.....

Og jeg er næsten fuldstændig sikker på, at Kirsten Hansen ville få et føl på tværs, hvis jeg begyndte at ride versader og galop på remontehesten, som nu har været i redressur i trekvart år 8-) :-D

Det var faktisk det, jeg fiskede lidt for, da jeg spurgte om, hvor længe I havde været i gang ;-)

Nå, men lad os nu hverken male fanden på væggen eller blind-diagnosticere gennem cyberspace :-P

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-02-2009 15:12

Så har dyrlægen været der...

Det er vist heldigvis ikke så galt, som man kunne frygte.

Han var ikke urent gående i longen. Der var dog et lille udslag efter bøjeprøven.

Dyrlægen mener, at han er spændt og øm i ryggen, så det er derfor, han kigger udad. Spændingerne kommer fra højre forben, hvor han har skæv benstilling. Han træder åbenbart forkert på dette ben, hvilket han jo så kompensere for via ryggen.

Han får ringsko på imorgen og skal så skridtes ligeud de næste fjorten dage, hvorefter dyrlægen kommer igen og tager bestik af situationen.

Hvis det går fremad derefter, tror jeg bare vi fortsætter en rum tid med skridt for lange tøjler på lige strækninger og så starter ligeså stille op i longen uden rytter. Så varer det alligevel ikke så længe, før han skal hjem på sommergræs, og der skal han ikke lave så meget andet end rolige skovture og longering.

Jeg er træt af, at han skal til at have sko på, men jeg er glad for, at det ser ud til ikke at være så galt, som jeg have frygtet.

Tak for alle jeres meninger og gode råd.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Det var da dejligt
Forfatter: 
Dato:  20-02-2009 11:20

at det ikke var værre med ham. Lyder som en god træningsplan :)

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

spørgsmål:
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 09:58

et nysgerrigt spørgsmål til bla jannej ( andre må gerne svare også) :

du siger at en skæv hest vil du ikke ride i versader og traversader ( og kontraversader mm) men ligeud. (vil du heller ikke ride volter ?).

Hvis vi går ud fra at hesten blot er "højrehåndet" eller "venstrehåndet" og altså ikke er skæv i skelettet. hvordan vil du så få den til at blive lige stærk i begge sider uden disse sidebevægelser?

Sidebevægelserne kan jo styrke den svage side så den bliver lige stærk med den stærke - og derved får hesten vel lettere ved at gå ligeud med lige meget afskub/bæring på begge bagben .

Hvis jeg kun red ligeud på min unghest, så er det sikkert og vist at hun altid ville bruge sit stærke bagben mest, og derfor ville intet ændre sig. Hun stiller sig også udad på sin svage volte og ind på den stærke hvis jeg bare lader hende gå som hun vil.

Så hvis ikke man "må" bruge volter og sidebevægelser, hvordan vil du så foreslå at man styrker den svage side ?

hvordan kan arbejde ligeud hjælpe?

Det kan jo ikke være ligeud hvis hesten selv stiller sig skævt ? Noget må man jo foretage sig. og at tage i tøjlen og føre skulderen hjælper jo ikke på kræfterne og balancen bagtil.

At ride volter hele tiden vil belaste hesten meget.

Ser frem til at høre svaret da jeg er nysgerrig.

Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk

Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/

Hestemalerier sælges. Også Bestilling.

0
0
Svar på denne tråd

God plan
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 16:21

Hej igen,

Dejligt at høre at dyrlægen mener at have fundet grunden - og jeg synes også at Jeres plan lyder meget fornuftig. Held og lykke med træningen :)

Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

skevbenet
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 17:58

Det lyder godt at der var en blid diagnose :) (Dog ville jeg nu stadig være en smule bekymret for den skæve muskulatur, det tyder på et kronisk problem der er af noget alvorlig grad, ellers ville han ikke blive skev..... Hvor er han skev hen?)

Angående lige ud eller sidebevægelser for at rette en hest lige, er et interessant emne. Jeg kan godt være enig i at en hest der er PIL skæv ikke skal gå sidebevægelser indtil den er blevet mere lige - da det simpelthen er for svært for rytteren at få trænet den rigtig når den SÅ gerne vil kompensere og gå skævt. Det bliver endnu sværere i sidebevægelserne at afgøre hvor energien egentlig forsvinder hen, og nok endnu nemmere for hesten at undvige.

Men hvis nu man bare har en almindeligt skev hest (som alle heste jo er), så undrer jeg mig også over hvordan man kan endre noget helt uden sidebevægelser. Jeg er som sagt enig i at KH-metoden er rigtig god, men synes ikke det ene udelukker det andet. Jeg synes man i sidebevægelserne kan styrke den svage side, samt lære hesten hjælperne for versade/traversade således at man nemmere kan korrigere skævhederne når man rider ligeud.

At ride ligeud som KH gør, tror jeg er super fordi hesten lærer at den bare skal søge fremad, slappe af, bruge bagbenene svinge og søge stabilt til BEGGE tøjler. Måske kan man meget tålmodigt med denne metode rette hesten lige? Korrigerer man så skulderen, eller hvad gør man, og hvordan lærer man hesten denne korrektion?

Jeg arbejder selv en del på at rette en (naturligt) skæv hest lige for tiden. Den vil nødigt have kontakt i den højre tøjle, og vil helst kigge udad på venstre volte. Hvis jeg bøjet den indad, ville den skyde skulderen udad. Så jeg lader den som regel holde bøjningen udad, fører den så godt jeg kan frem til begge tøjler, passer på at jeg får skulderen med rundt, og så begynder jeg langsomt at prøve først at rette den lige, og så se om jeg kan få stilning indad uden at tabe skulderen. Ville man gøre det helt anderledes med KH-metoder? (Jeg tænker på at i jo ikke ønsker bøjning, men hvad med en hest der bøjer sig lidt udad, og som skyder skulder hvis man retter den lige)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 20:07

Den skævhed man tydeligt kan se, sidder lige over krydset. Når man ser ham bagfra, er det tydeligt, at han er "højere" på den ene side, end han er på den anden.

Jeg har ikke forstand nok på muskler til at vurdere, om den er gal gennem hele kroppen, men jeg kan ikke se andet end det på krydset.

Dyrlægen vurderede ikke situationen som meget alvorligt pt, men hun tager yderligere bestik af situationen, når hun kommer igen om 14 dage. Har ringskoene ikke hjulpet på spændingerne i ryggen, skal han undersøges efter alle kunstens regler.

Jeg har aldig selv tidligere overvejet, at versader skulle være så krævene af hesten, specielt fordi min har haft utroligt nemt ved at udføre dem tidligere, og stadig har det til den gode side, men jeg kan da også godt se det fornuftige i, at lære sin hest at gå stille og afslappet på lige spor, inden man laver for mange øvelser. Tidligere havde han faktisk en tendens til at sætte farten op, så snart han ikke gik sidebevægelser eller på buet spor, så nu tager vi det hele forfra. Nemlig ved at lære at gå roligt og afslappet i skridt på lige strækninger med rytter på.

Jeg har ikke travl, da jeg som sådan ikke skal nå noget med træningen, og det har jeg sådan set aldrig haft. Jeg har bare tidligere redet, som jeg fik at vide var det bedste af min daværende underviser, og det hed volter, slangegange og sidebevægelser, og når jeg havde kæmpet med ham af alle kræfter i ca 30 min, så gik han jo også godt. (Idag tror jeg bare, han til sidst gav op .

Hvornår vi kommer til at lave sidebevægelser igen, ved jeg ikke noget om, men det kommer ikke, før han kan slappe helt af i skridt og trav på lige spor og store volter. Jeg tror, vi satser helt på det, at han hele tiden skal arbejde afslappet, og ikke forsøge at ride ham ud af spændtheden, som jeg tidligere har gjort, ved at lave øvelser. (håber I forstår, hvad jeg mener)

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

En forklaring
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 22:48

nu rider jeg ikke hos KH, så aner ikke om det er "hendes metode" som jeg bruger.Jeg kan ikke fortælle hvordan andre træner, Men nu blev der spurgt til hvordan jeg ville gøre :)

Jeg har intet sted skrevet, at hesten bare skulle gå som den havde lyst til, fordi så vil en meget skæv hest nok vælge at bruge den side den er stærkest i. Hesten skal rides lige og det første må vel være at man træner den i at spore lige. Hvis man får den ligerettet, så vil den jo bruge begge sider lige meget og på den måde vil det være den svageste side som bestemmer, hvor meget man kan ride hesten.

Jeg bruger selv volter og slangegange i min træning, samt zig zag øvelser, som er super gode til at rette hestens skuldre ind. Der bliver spurgt til hvis en hest skyder skuldrene, hvordan man så retter, men jeg synes faktisk ikke jeg har de store problemer med at de skyder skuldre, så længe man ikke beder om noget de ikke kan honorere.

Jeg har intet imod versader og traversader, men jeg har endnu ikke forstået at man beder heste som ikke kan spore lige, og at lave en øvelse hvor de skal ind og bære mere vægt bagtil. Men det har jo været diskuteret til hudløshed herinde.

Man skal huske at den her hest er meget skæv, så den ville jeg ikke bede om at gå på en volte, fordi den højst sandsynlig ikke ville kunne gøre det korrekt, uden at falde til den ene eller anden side. Jeg ville først styrke den på lige spor :)

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

Maria...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 22:51

Jeg kan forstå at du bor i Århus området.

Hvilken dyrlæge havde du ude til din hest?

0
0
Svar på denne tråd

At være lige
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 23:05

Allerførst; skal ikke blande mig i dyrlægens vurdering på nogen som helst måde, men jeg ville holdt meget nøje øje med om den bliver lige igen i krydset, for det tyder ellers på en kronisk bagbenshalthed.

Hej Janne,

nej denne hest ville jeg som sagt være meget forsigtig ved at bøje for meget, da den nok vil kunne finde ud af at kompencere og undvige med mindre rytteren er meget dygtig til netop dette.

En hest der er skæv, vil jo netop per definition skyde skulderen til den ene eller den anden side. Skæve heste bevæger sig med mere vægt på den ene skulder, det er derfor de betegnes som skæve. Derudover vil de vælge at bære mere med det ene ben mens de skubber mere med det andet. En hest der er "venstrehåndet" vil med andre ord lægge vægten over på venstre skulder, bære med det højre bagben og skubbe med det venstre (overdrevet sagt selvfølgelig). Den vil føles som om den er fin og rund på højre hånd, mens den på venstre hånd gerne vil kigge udad. Den søger fint kontakt i venstre tøjle, men ikke i højre.

Hvis man vil rette sådan en hest lige på et lige spor, må man ha redskaber til at forflytte vægten fra venstre over til højre skulder. Her bruger jeg de versale og traversale hjælpere - uden nødvendigvis at lave sidebevægelsen, men snarere bare at give hesten ideen af det, for så retter den sig lige. Hvis ikke hesten har lært disse hjælpere, har jeg dog svært ved at se hvordan man kan korrigere den. Det lyder som at din hest begyndte at blive lige (spore lige) bare ved at du red den ligeud? Men at spore lige betyder ikke nødvendigvis at hesten ER lige. Den kan sagtens spore lige og stadig være skæv - skævheden vil du så først mærke når du begynder at lave sidebevægelser med den - netop at den så nemmere kan lave dem til den ene side end den anden.

Men jeg har ikke hermed sagt jeg er uenig i at det kan gøres på helt lige spor og uden sidebevægelser - har aldrig prøvet det på den måde, så kan ikke afvise det. Er enig i at lige ud, frem-ned (på cirkel eller lige spor, men uden større bøjningsgrad end hesten kan klare) vil være en god HJÆLP til at rette den lige hvertfald, bare usikker på om det kan gøre det hele, og om skævheden så ikke bare viser sig igen når man begynder med det mere avancerede arbejde.

0
0
Svar på denne tråd

Et forsøg på svar - måske
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 23:10

Jeg tænker på at i jo ikke ønsker bøjning, men hvad med en hest der bøjer sig lidt udad, og som skyder skulder hvis man retter den lige

Hesten må godt bøje sig selv - den skal bare bøje sig, sådan at den følger sporet og er ligerettet (ikke at forveksle med ligeudrettet).

Mit forbehold over for sidebevægelser handler om, at hesten egentlig skal være ret langt samlings- og bæringsmæssigt, før den kan udføre sidebevægelserne korrekt - altså på en måde, hvor de rent faktisk hjælper noget og ikke bare ser smart ud .

Det kræver et større ligeretningsarbejde for de fleste heste. Måske er de iberiske racer en undtagelse, det kan jeg ikke udtale mig om. Men de heste, jeg normalt ser, gælder det i alt fald for.

Mht. heste, der skyder skulderen, så er hele ideen jo, at hesten faktisk aldrig skyder skulderen, når den har den korrekte fremad-søgning af halsen. Hvis den har dét, kan den slet ikke bøje foran skulderen - og det skal den jo, hvis den skal skyde skulderen.

Men jeg rider da også volter - og hovslaget følger jeg da også, når jeg rider i ridehuset, og det er ovalt.

Jeg mener, at volter er helt okay, så længe hesten kan følge sporet på volten, og det kræver altså store volter for en ung hest eller heste under den ene eller anden form for genoptræning. Og det gælder i laaaaang tid.

Har hesten nu den korrekte fremadsøgning giver dette sig selv, for så kan hesten bare ikke dreje skarpere end den gør :)

Zig-zag er gået ud af mit grundarbejde, ligesom slangegange er - indtil videre; det varer lang tid, før min hest kan lave den slags og gøre det rigtigt.

Hvis en hest stiller sig udad, ville jeg i første omgang sænke tempoet og/eller gøre "volten" større og se, om ikke problemet fortager sig efterhånden som hesten kommer til at bære sig bedre, da det netop sandsynligvis handler om, at hesten ikke kan balancere på den volte, man beder den om. Min egen er fx på babystadiet, og han gør det i hjørnerne. Hvis jeg sørger for at holde tempoet helt nede, stiller han sig ikke længere udad.

Jeg ville aldrig stille eller bøje hesten "kunstigt" - bøjning/stilling skal (i min opfattelse) komme, fordi hesten gør noget med sin krop, der bevirker, at der kommer en stilling eller bøjning ud af det.

Jeg ved ikke, om det var svar, for jeg rider ikke ved Kirsten Hansen, og jeg hedder heller ikke Janne - og nu har jeg lige set, at hun også selv har svaret.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Ja ok...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 23:29

...enig i at man nok kan få en hest til at spore lige/være ligerettet ved at have så meget tempo på at den ikke kan/har tid/balance til at skyde skulderen til siden. Faktisk synes jeg dette er fortræffeligt og nødvendigt arbejde :) På denne måde kan hesten sagtens lære sig at finde balance, sving og løft (i dette tempo), og den behøver ikke være på forparten fordi bagbenene har lært sig at skubbe godt nedad.

Hvornår man så starter med sidebevægelser er måske en tros-sag. En hest der blir trænet som overstående kan det bestemt ikke før den lærer sig igen at finde det rolige tempo frem. Men det kan heste nu i ganske ung alder efter min mening. Jeg tror sidebevægelser i roligt tempo netop kunne være et SUPER supplement til ovenstående træning. Men uanset hvornår man starter med dette, så vil man på det tidspunkt nok finde ud af at selv om hesten var ligerettet, så var den ikke ligeUDrettet! Dvs den vil nok stadig have en svag og en stærk side som man så bliver nødt til at arbejde med til den tid.

0
0
Svar på denne tråd

Tone - mere flueknepperi ;)
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 23:46

Men netop den svage og stærke side arbejder man jo med på samme måde, når hesten går på volten; voltearbejde er (i min forståelse) forberedelse til versade, der er forberedelse til traversade osv. Så et vist niveau af énsidig træning er der jo altid. For mig står og falder det egentlig med den fremadsøgende hals. Så længe hesten er i stand til at række halsen frem, så kan den bære den træning, man byder den. Men det er den fuldstændige fremadsøgning, der indebærer, at den ikke kan forbøje sig, og den er ikke sådan "bare lige" at opnå.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du selv
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 14:14

havde en stærk og en svag arm, så ville du kunne træne dem ens, ved at træne dem lige meget og lade den svage bestemme, hvor hård træningen skulle være. Det er lidt samme princip, hvis man træner begge sider på samme tid.

Tone du skriver:

...enig i at man nok kan få en hest til at spore lige/være ligerettet ved at have så meget tempo på at den ikke kan/har tid/balance til at skyde skulderen til siden.

Jeg tror du har misforstået noget, for jeg mener bestemt ikke at en hest skal op i tempo, for ikke at skyde skulder. Tværtimod, så skal den ned i tempo og have halsen lige på skuldrene, for har den det så skyder den IKKE skuldre. Og hvis den bliver så stærk, så den ikke forbøjer og ikke skyder skuldre, så har man ikke de problemer, når man begynder på det sideførende arbejde.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

HVis man
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 14:59

har en hest, der skyder skulderen, er man sandsynligvis gået for tidligt i gang med sidebevægelser - eller hesten har aldrig lært at dreje 8-)

Hesten skal lære at holde halsen stabilt lige på skuldrene også ved vendinger, deror er vendinger og volter kun 'flade' indtil den kan det, ikke skarpe.

Hvis man træner versader med en hest, der ikke er lige og ikke er langt i sin uddannelse, får man sandsynligvis kun spændinger ud af det :-(

Hesten er jo skæv, fordi den føler det hele går bedst på den måde :-P

Hvis man så beder den om at gå skævt den anden vej, for at rette op på det, vil den sadnsynligvis ikke føle det særligt bekvemt - og resultatet er spænding (n)

Som Janne skriver, vil begge side jo blive trænet, hvis hesten lærer at gå lige :-)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

ang hyp
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 17:08

ja jeg havde selv en hyp som var begyndt at holde hovedet skævt på højre volte og da jeg havde været vant til at få hendes tænder efterset af en dyrlæge og raspet hvert år så var den mulighed jo udelukket.(det troede jeg men jeg blev klogere).jeg fik ekstra undervisning,red meget på hestens præmisser som jeg altid har gjort,men da intet af dette hjalp så skrev jeg mig på da en hestetandlæge maj nicolajsen kom ud og skulle se på andre heste der hvor min stod.det viste sig at det var tænderne det var galt med.efter det blev rettet og hun havde fået en ulvetand fjernet var det en helt anden hest jeg red på.men hun havde fået en stivhed i nakken som jeg skulle ride væk.dette kan også gøres med hjælp fra en kiopraktor.det går hurtigere end at skulle ride det væk.men godt du har fået at vide hvad der er galt med din.jeg vil dog også anbefale dig at få den efterset af en kiopraktor da der sagtens kan være kommet skævheder/stivheder efter dette problem som jeg kan forstå har været der et stk tid.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 17:19

Estella105: Hans dyrlæge er også hans kiropraktor, derfor ved hun også alt om, hvordan den spænding har har i ryggen nu, adskiller sig fra den spænding, han tidligere har haft, og som hun allerede har behandlet to gange. Hun er dygtig til sine fag, mener vi da. Vi har fået hende anbefalet af andre hesteejere også.

Hesten bliver jævntligt tjekket i munden, og han har fået fjernet to ulvetænder, da jeg lige fik ham. Jeg tror ikke det er ulvetænder, men det kan da være han har nogle tandspidser der generer.

Sinne: Dyrlægen hedder Lise, men jeg kan ikke huske hendes efternavn.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Maria..
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 17:30

Det er Lise Kousgaard :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 20:30

Ja Sinne, det er helt rigtigt. Jeg kan godt huske navnet, når nu du nævner det.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Lise...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 20:45

Lise er en ganske kompetent dyrlæge, men jeg oplever bare ofte at hun ikke bøjeprøver heste inden hun konkluderer om hvor vidt noget sidder i ryggen eller i bentøjet. Udgangspunktet hos Lise er at alt sidder i ryg, hals eller nakke.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 21:04

Hun lavede bøjeprøv, som også gav et ganske lille udslag, men da han gav stort udslag ved hendes berøring på ryggen, mente hun, at vi skulle prøve med ringskoene 14 dage, for at se om det havde en effekt.

Spændingen i ryggen kommer fra højre forben pga skæv benstilling, og ikke fra smerter i kodeledet. Det var hendes umiddelbare vurdering, så vidt jeg forstod. Det var min søster, der var der og snakkede med hende, så min viden er andenhånds.

Hun er vist af den holdning, at man ikke skal rode for meget rundt i en hests kodeled, hvis det ikke er strengt nødvendigt, især når udslaget ved bøjeprøven er så lille, som den var.

Jeg bliver nødt til at stole på, at hun ved hvad hun gør, og det tror jeg helt bestemt, hun gør, men jeg ved også, at hun kan tage fejl som alle andre mennesker. jeg håber og beder bare til at det ikke er værre end hendes første formodnig.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Det tror jeg også...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 21:08

roligt at du kan Maria :-)

Som jeg skrev er hun meget kompetent og dygtig. Jeg slog bar en lille krølle omkring at hun ofte "glemmer" bøjeprøven, før hun konkluderer, ellers er hun fagligt superdygtig. Jeg har selv brugt hende fra tid til anden, fordi hendes viden og behandling nogle gange lidt bredere end det eksisterende bl.a i form af akupunktur

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 21:15

Det er jo altid rart at vide, at man ikke er kommet til at vælge en skod dyrlæge.

Jeg vidste slet ikke at hun også kan udføre akupunktur, men det er nu godt at vide, hvis man engang skulle få den tanke at prøve med sådan noget.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

ang hyp
Forfatter: 
Dato:  26-02-2009 19:33

ja jeg havde også kompetente dyrlæger til at efterse min hypper mht tænderne men trods dette viste det sig at være tænderne.jeg troede heller ikke på det inden jeg så beviset for den store ændring ved min.min første holdning til det da en jeg kender kom hen og gav mig det råd var en hovedrysten men som jeg konkluderede så kunne det jo ikke skade med et eftersyn og hvilken lettelse.pludselig gik hun ikke skævt og ville lægge sig ud på udvendige tøjle samt var ikke stiv fortil.nøj som hun kunne sno sig.så jeg er evigt taknemmelig til hende der gav det råd og maj som jeg til hver en tid kommer til at bruge igen når jeg engang får købt mig en ny..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider