Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Årets Golega tur (Lusitano heste).
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 14:25



Golega tur 2008-11-01

Så er vi netop hjemkommet fra vores 5. hestefestival i træk - I byen Golega i Portugal.
I en hel uge er der heste døgnet rundt.
95 % af hestene er Lusitano heste - portugals national race.
I denne uge fejres de gamle traditioner, venner mødes og heste vises frem. Konkurrencerne og shows kører det meste af døgnet i den lille landsby.
Om natten rides der også , og der danses på de hyggelige diskoteker - der er dog ingen adgang for heste efter klokken 24 - he he . Stemningen er den bedste - men hvordan kan den andet med et diskoteker fulde af glade mennesker klædt i ridetøj, kapper, hatte og sporer...


Igen i år var vi 8 afsted ( + 4 mere i en anden lejlighed. Men de kørte deres eget program det meste af tiden) - flere er der nemlig ikke plads til i den lille lejlighed vi lejer.




Søndag aften ankkommer vi og tager straks ud og ser på byen og får noget at spise på vores dejlige stamsted "lusitano bar".
Mandag er i år bedømmelsesdag for de unge hingste. Dette er kun morfologisk og derfor gælder det ikke som en kåring. For en lusitano kan ikke kårs på udseende og gangarter alene - den skal også rides foran dommerne - og det må de ikke ifølge reglerne før de er mindst 4 år. Så dette var udskillelsen for dem der kan stille til kåring næste år. Hvis en hingst ikke går igennem her kan den ikke stille op igen.

Her er billeder af noge af de dejlige små babyer. Denne race er sent udvokset og derfor regnes 3 års kun som plage.

Denne hingst vandt klassen: lykke.fotoz.dk/video/vis/i1969

Jeg mener denne blev nr 2: lykke.fotoz.dk/video/vis/i1968

her er generelle billeder:
Om eftermiddagen startede Working Equitation konkurrencen - dressur delen.
Både for novice ryttere, novice heste ( dvs 1. år de deltager) - novicer rider med to hænder.
Dog var det ikke de rigtige konkurrencer vi så pga nogle penge stridigheder mellem bormester og WE præsidenten. Så klasserne var kun kvalifikationsklasser - dvs ryttere der stiller op for at kvalificere sig til at starte i en bestemt klasse.
Der var også i år en master klasse. Dvs de dygtigste. Men det var vist kun en show klasse - og det kunne man også se.
Rytterne sparede deres heste til næste uge og red ikke "igennem". Men her er alligevel Nohio og Andre Pica : www.youtube.com/watch?v=OsBd29GpkbI

og lidt billeder:
Her er lidt stemning fra pladsen :
En avlshingst fra Manuel Veiga: lykke.fotoz.dk/video/vis/i1982

og div billeder:
Tirsdag: Working equitation maneability test. Anden del af WE kvalifikations klasserne. Her bliver man bedømt på stil, opstilling, om hesten er tillidsfuld og korrekt redet. Om den udfører øvelserne korrekt og afslappet. Både novice klasser (to hænder) og øvede klasser ( en hånd).
Det er slet ikke så let som det ser ud. Tjek bare denne novice hest ( 5 årig. Dens første konkurrence, Rytter er erfaren): lykke.fotoz.dk/video/vis/i1984

div billeder af novice og junior heste/ryttere:
Her master klasse ( men kun show klasse - rytter sparede sin hest til den rigtige konkurrence næste uge) : lykke.fotoz.dk/video/vis/i1961

Om aftenen så vi den portugisiske rideskole lave opvisning på lusitanoer af blodlinien Alter Real. De må kun være brune.
Vi mødtes også alle dage med vores nye ven: avler Antonio D´Andrade. Han er arvtager til en del af det berømte gamle Andrade stutteri( Andrade linien er en af de 4 grund blodlinier i Lusitano avlen). Antonio er et af de sjoveste og sødeste mennesker jeg længe har mødt.
han fik naturligtvis et mærke fra den danske lusitano forening.
Vi var blevet indviteret på middag hos de avlere jeg selv har købt fra. det var hyggeligt. Hjemmelavet traditionel portugisisk middag:
Om aftenene var vi på bar og disko. En af deltagerne på turen havde fødselsdag og så fik Antonio naturligtvis gade musikanterne til at spille fødselsdagssang for hende på en lille bar. ( og tjek lige dette: de havde ridetøj på - man kan jo ikke spille musik i Golega uden sporer på, he he). lykke.fotoz.dk/video/vis/i1952

aften stemning:
Onsdag:
vi kiggede lidt på ride-butikker. dem er der masser af i Golega:
We speed test - den sidste test . Og huhej hvor det går... her bedømmes man alene på tid. ( dog er der visse etiske regler ).



lidt fotos:
Og kan I huske "bedstefar" fra sidste år?? Han levede skam endnu og det gjorde hans gamle hingst også. Her er beviset: lykke.fotoz.dk/video/vis/i1954


Der blev også konstant fremvist salgsheste og reklameret for stutterierne. Her er en fin 3 års hingsteplag : lykke.fotoz.dk/video/vis/i1953

Vi hyggede med vennerne, her i en privat gård:
mere hygge, her i en af de små "casetaer" ( små midlertidige private huse rundt om pladsen. De større avlere ejer dem) :
Om aftenen var der show med Luis Valenca ( ham der var med i de store heste shows i dk). Vi har set ham mange gange føre så vi blev bare i Antonios caseta ( et lille hus).
Her er lidt stemning ( i kan skimte valencas ryttere inde på pladsen): lykke.fotoz.dk/video/vis/i1951

Og der er altid ryttere der lige skal vise hvad de kan. Her lidt piaffe og passage: lykke.fotoz.dk/video/vis/i1950


Torsdag: vores ridedag. Denne dag besøgte vi Joao Lynce. Han ejer en salgsstald, et Lusitano stutteri og han underviser elever mm. Et meget hyggeligt sted.
Hvilke heste han har varierer lidt fra gang til gang - men det er altid Lusitano heste.
Jeg red på en skøn hvid hingst som bare var aldeles super.
Jeg glemte desværre mit kamera men jeg har skaffet et par billeder:
Pga denne udflugt fik jeg ikke set dressur konkurrencer - men sådan er det. Man kan simpelthen ikke nå det hele på sådan en festival - det er en del af det.
Her er billeder af mine veninder:
Fredag: her havde vi en aftale med professor Antonio Vicente fra Santarem universitet/ landbohøjskole. Antonio forsker i Sorraia heste, deres gener.og han forsker også i den stærke indavl der nødvendigvis må komme. Han er med til at prøve at redde denne udryddelsestruede race.
Der er kun ca 250 rene eksemplarer tilbage i hel verden. Og kun ca 60 avlsdygtige hopper.
Sorraiaen er en urhest der fandtes i det sydlige europa - den iberiske halvø - før sidste istid. I Danmark har vi hele 5 eksemplarer takket være Kamillas Sorraia Projekt ( som savner sponsorer skulle jeg hilse og sige). Det er vigtgt at racen spredes ud over flere lande da der så altid vil være heste der overlever hvis der skulle komme epedemi, katastrofer eller andet.
Her er video af Heroi: lykke.fotoz.dk/video/vis/i1957

Her er video af et 3 spand sorraia hingste: lykke.fotoz.dk/video/vis/i1955

I portugal bruges de meget til handicap ridning, til børn og til kørsel. Men de bruges også visse steder til at vogte kvæg.

ingen tvivl om det nære slægtskab med Lusitano hesten:
vi så også universitetets to avlshopper:

bagefter tog vi tilbage til Golega igen. Lidt mere stemning ( oh jeg elsker det..)
og vi så det flotte hingstespan med sorraiaer:
en flot lusitanohingst for vogn:
div Lusitano heste:
om aftenen var der flamencodans i en af vores venners caseta
:


Lørdag: finale i springning. Her deltog mange racer men også nogle lusitano. De er ofte gode springere da de er meget atletiske, men der er ikke tradition for at teste dem i denne sport. Og portugiserne springer selv forfærdeligt..... dog skal de forsvares med at der kun er meget få trænere i denne sport. Den er meget ny dernede. Ligesom sports dressur.
Vi var også et smut ovre og besøge Coimbra stutteriet der ligger i byen. Coimbra er i familie med Manuel veiga og avler også heste af veiga blodlinien. Vi beundrede bla denne smukke 4 års hingst: lykke.fotoz.dk/video/vis/i1947
Senere besøgte vi de avlere vi selv har købt heste af og så dem fremvise deres 2 flotte 3 års hingste. Den grå skulle have været morfologisk bedømt ( 1. stadie af kåring) men måtte desværre udgå pga mønstreren kom til skade. De trak den så ud da de kun kan stille én gang. På den måde kan den stilles igen senere. Ejeren er ret perfektionistisk og ville ikke have en reserve mønstrer..

Dun skimmel:


og den grå:
Jeg fik også et glimt af Talisma - min egen hoppes ¾ bror. Han er 8 år nu og helt udvokset. Jeg nåede desværre ikke at se ham give opvisning da det vist var lidt spontant. Men jeg hørte det var gået godt. Her er lidt video af ham på vej hjem fra pladsen:

Søndag: Spontan tur til en vens stutteri for dem der havde lyst. Vi så på salgsheste og nød det gode vejr .
vi så nogle søde små 3 års hingste :
vi genså den søde hingst zip:



Det var så meningen at resten af dagen skulle være afslappet og vi skulle tidligt i seng da vi skulle gyseligt tidligt op mandag morgen for at tage flyet hjem.
Dog fik Fie den "geniale" ide at vi da bare kunne holde os vågne hele natten , gå på disko og feste igennem - resultat: vi var helt og aldeles bombede i flere dage efter.
håber i hyggede jer.














Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784432/ 784432/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dejligt
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 14:37

Elsker dine billedtråde fra Spanien...


Og er du vimmer ham her lækkermumsen kunne godt få fast adresse hos mig:



(sammen med en 17 andre stykker) :P





Hvilke bogstaver kan flyve??


N'er




0
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 14:37

SAVLE SAVLE SAVLE..


Det ser ud til at i har haft en rigtig hyggelig tur


Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke spanien...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 14:53

amigoCjn: he he - det er IKKE Spanien - det er Portugal. Og hestene er ikke spanske. men portugisiske Lusitano.

dog er de to racer som fætre og kusiner.



Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Golega styrer for vildt !
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 15:01

Ja, hvad kan jeg sige. Det var første gang jeg var med, men helt sikkert ikke sidste gang. Jeg tog afsted med en forventning om at se en masse heste og hygge med pigerne, men hvad skete der. Jeg blev forelsket ... i den dejligste Lusitano-vallak. Købet er næsten på plads, og nu kan jeg slet ikke vente med at få ham hjem


Billeder kommer snart på profilen.


Gad vide om det bliver lige så dyrt til næste år, hvor ikke 10 vilde Lusitanoer kan holde mig væk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg er stadig
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 15:13

sur over at Susanne nu forlader mig for sådan en "invandrer"


Men det ser ud som om i har haft en fantastisk tur.


En eller anden dag vil jeg gerne med.



Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

Wet wrap bandager sælges se præs

Fotografering?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 18:08

Så gentager jeg lige mig selv fra din første tråd du lavede, som blev slettet ;)


: Waaaaauw! De er såå fantastisk smukke


Elsker min ismule Kjárni <3 , Du er ALT

- Nu med China House Donatello I'm Cool

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da kogle..
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 18:32

Sikke en lækker tur :D



0
0
Svar på denne tråd
 
 Wow....
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 18:37

Fantastiske billeder! Det må jeg opleve en dag.


Tak for kigget!




Nu i Malaga - hvor solen skinner, naturen er fortryllende, og

hestene er fantastiske!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Lykke..
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 20:40

Dejlige billeder - og man kan næsten mærke stemningen .


Nu begynder jeg rigtig at glæde mig til på Onsdag, hvor vi tager til Sevilla til Sicab. (Årets store højdepunkt i Spanien, hvor de bedste af de bedste skal findes..)


Så det her var en rigtig god starter.....


Mvh Maybritt


---Pura Raza Espanola---

http://www.stutterielfalcon.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Altså Lykke - sidste år da du havde
Forfatter: 
Dato:  21-11-2008 20:57

været afsted og "aflagde" rapport her på HN skrev jeg at din tråd var Årets tråd mht informationer, billeder og links - husker du det?


Denne tråd overgår klart din tråd fra sidste år - jeg er SÅ imponeret over informationerne, billederne, klip at det tager mig ... længe... om at komme fra start til slut..


Super mange tak for følelsen af at være der selv. (y)


Mvh

Gitte-Mor

Tera/feb-05 og Lian/dec-07


Mine tre overskønne heste:
- Pintohingsten Jack D
- Hingsteføl Joker (som har store drømme)

- Knabstrupper Makron

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak tak
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 11:48

jamen jeg er da glad for at I kan lide tråden.



Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Okay Okay
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 00:00

Jeg ved godt at det måske ikke var den bedste ide at tage i byen sidste aften, men det var fandme sjovt... :-)


Jeg er ret sikker på at det var den brune veiga hingst der blev nr 2, blandt 3 års hingstene. Rigtig god tråd Bianca, den beskriver vores tur godt..


Tror du ikke vi kan lokke dem til at tage en uge til NU, for jeg savner det allerede...


Hilsen Fie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Viggo nr. 2
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 10:12

Ja, Viggo-hingsten blev nr. 2, og den brune med blissen vandt ... helt fortjent


Så skal du måske med derned om 1-2 uger igen, når jeg skal ned til Robalo ? :P


Mange hilsner


Susanne

(Stedmor til Rumle: www.heste-nettet.dk/lodge/10784/ hest/207181/ )

0
0
Svar på denne tråd
 
 hold da op
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 12:04

Jamen som sidste år vrimler det jo med tæske lækre heste! Og der var da klart et par stykker som gerne måtte stå i min stald!


Specielt ham her:



Han er da en lækkermås! Og er helt vild med farven!


En ting er sikkert, når jeg engang får råd, så er jeg absolut nødt til at tage derned og savle i en hel uge!


Leder efter afkom. Se denne efterlysning: www.heste-nettet.dk/fo...086/21086/


En rigtig hund er en schæfer, og en rigtig hest en Trakehner!

Medlem af AHNA

0
0
Svar på denne tråd
 
 cremelloer
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 09:14

ja de der cremelloer og perlinoer fascinerer også mig. Sådan en mellemting mellem at være mærkelige og flotte.

Men de har det vist ikke helt nemt med sol lys ! Og jeg tror mange har tendens til en art melanomer.


De er totalt modefarven dernede nu - den dyreste farve. Især fordi mange spaniere, brasilianere, franskmænd og tyskere køber dem i stor stil. Til farveavl.


men tjek også ham her:




Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det var da en skøn
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 10:18

billedtråd du lige har lavet her.


Det ser super hyggeligt ud.


KH:)


Annette
rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gud hvor er
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 10:26

de bare grimme, ulækre og dumme. Ikke om jeg ville eje sådan et afskyeligt dyr, og jeg er slet ikke det mindste misundlig på jeres tur, nej nej pjat


(håber ironien blev opfattet ;) )


Karoline


Who are you, to judge me ? ? ?


K's Foto©


*Proud of being a Bitch*


StübbenTrense og Totti læder Grime sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blå øjne
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 12:09

Uha, jeg synes de er uhyggelige. Det er sådanne heste jeg ville drømme om, hvis en spøgelseshest ville forfølge mig i nattens mulm og mørke :)


Og så fik jeg uploaded et af Lykkes billeder af forhåbentlig-snart-min-Lusitano Robalo, som jeg så dernede. Billedet er helt fantastisk, men 1 års tid gammelt, og han har ikke helt så mange muskler idag. Men skøn er han :)


Tak lykke for de smukke billeder - mine egne er ikke blevet så gode :)



Mange hilsner


Susanne

(Stedmor til Rumle: www.heste-nettet.dk/lodge/10784/ hest/207181/ )

0
0
Svar på denne tråd
 
 til grin
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 13:37

Jaja til grin kan man altid blive...


I skal ikke læse hvad jeg skriver, men hvad jeg mener! :P






Hvilke bogstaver kan flyve??


N'er




0
0
Svar på denne tråd
 
 håber på flere
Forfatter: 
Dato:  25-11-2008 09:57

hm - nu må vi da snart være oppe på ca 20 stk lusitano i dk.

ikke alle ejere har meldt sig ind i foreningen så det kan være lidt svært at holde styr på.

Men det kunne være sjovt at lave en iberisk festival engang sammen med de spanske.......



Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 nnnnnnnnnnnnnnnn
Forfatter: 
Dato:  25-11-2008 11:56

De er bar de flotteste hesteracer! Er nødt til at have mig sådan en guldklump en dag.






© Marko & Evald ©

©©©©
>> Der er kun eét svar på nederlag, og det er sejr! <<

.. Hun sagde sin mening og .. Ruller væk igen ..





0
0
Svar på denne tråd
 
 savle...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2008 13:17

Lækker basse! Jeg er altså nødt til at vinde i lotto, så jeg kan købe mig sådan en!


Leder efter afkom. Se denne efterlysning: www.heste-nettet.dk/fo...086/21086/


En rigtig hund er en schæfer, og en rigtig hest en Trakehner!

Medlem af AHNA

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke så dyre....
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 09:21

arh så dyre er de da heller ikke.

jo dem der er rigtigt fine - men man kan godt få en "almindelig" for ikke ret mange penge. Eller en plag ......


jeg synes priserne er meget normale når man taler renracet varmblodet hest. det er kun hvis man vil have specielle farver at prisen ryger opad....



Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super lækre heste
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 20:49

Jeg synes mine friesere er de dejligste i verden, men jeg må indrømme at lusitianer hestene også er super skønne.


Og jeg er sikker på at der en dag står der også en i min stald.


Ved du hvor man kan købe de lækre hvide hovedtøjer der er billede af?.


vh Birgit


Udlejning af smart hestetransporter til alm. kørekort i det midtjyske.


se www.rentahorsecar.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 21:36

Hold da op, det må være en helt fantastisk oplevelse at komme på sådan en tur! :)

Super gode billeder.


mvh Anna
og Topas

Stævnefotografering i Nordsjælland
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det må have været...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 22:03

... en FED tur!


Langt de fleste er nogle rigtig lækre heste - men KORS for nogle grimme fjæs, de har!


Ærgerligt, at de absolut skal have så grove hoveder på de velformede kroppe - jeg kan slet ikke forstå, at nogen kan synes de er kønne


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 22:16

hold da op man, det ligner godt nok det har været en hyggelig tur, med en masse gode oplevelser,


Venlig Hilsen Sarah Søresnsen

Med GLOBAL SPIRIT, den kommende stjerne ;D

og ikke mindst charmøren KASMIR RUGHOLM :D

Nu er stjernen Kasmir Sendt i tilridning :) - rigtig spændende !

0
0
Svar på denne tråd
 
 smag og behag
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 09:34

BV : det hvide hovedtøj tror jeg at katrine der ejer butikken www.klassisk-dressur.dk kan skaffe. Prøv at spørge hende ad.


sif: hvordan kan du mene de hoveder er grove ? de er da super ædle. Helt smalle og tørre med fine knogler og en meget fin pande, med fine små faste muler og meget udtryksfulde øjne ?


bare fordi næseryggen helst skal bue udad så er det jo ikke lig med grov. det er knogle strukturen og tørheden man skal se på.


Hovedformen er forresten klassisk idet det var den foretrukne hovedform ved hoffet i renaissancen og barokken. Det kan man også se på mange gamle malerier. jeg synes det er sjovt at de gerne vil bevare denne hovedform som et særpræg for racen. Men der findes da lige næserygge og endda næseryg med lille bue indad også. Men dette er ikke velset da det kan være tegn på at der har været fremmet (arabisk) blod indover engang i fortiden.





Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 23:46

Hooooold da helt op - sikken tråd at kigge igennem!!!!!!!!!! Lækre heste fra den ene ende til den anden - og stemningsbilleder a glade mennesker ;)


Amigo - er du blevet syg???? den er jo brun, den hest, du har hevet frem ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

(giver dig dog helt ret (for en gangsskyld ;)) den er dælme bare lækker - guuuuf)




Mvh Connie


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 rød hest......
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 08:58

Mrsheaven: hesten er da fuksrød. ikke brun.

rød er også modefarve dernede nu fordi den er sjælden.


Med fukdrød og cremello kan de jo lave nogle temmeligt flotte palominoer.... Men de bliver hurtigt solgt til Spanien, Frankrig osv, så man ser dem ikke så meget i Portugal.


Forresten tilhører den røde hingst ham Antonio DÁndrade som jeg skriver om.








Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Lykke
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 10:37

Nej, det kan godt være at "groft" er en forkert betegnelse for disse hoveder - men jeg synes stadig at de er helt forkerte og altfor store/mærkelige i forhold til kroppen på hesten.


Ellers er det altså nogle vildt lækre heste - gu' ve', hvordan de ville være at køre med? :)


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


0
0
Svar på denne tråd
 
 lækre billeder
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 10:43

lækre heste og dejlig historie med masser af oplysninger som sædvanlig :)


Det må være noget af en oplevelse sådan en tur, og kunne være fedt hvis jeg engang kunne få tåd til at tage med :)


MVH Trine


Un cruzado con genio y corazon

En krydsning med hjerte og karakter


www.bricksite.com/romero

0
0
Svar på denne tråd
 
 grove hoveder
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 10:55

Hej Sif


Jeg er tilbøjelig til at give dig ret med få af hestene, og et par af billederne her, specielt den Cremello der er billede af, der er næseryggen meget markant romersk, og virker stort på billedet. Men dernede synes jeg egentlig at hoveder og kroppe passer sammen forholdsmæssigt, og den romerske næseryg er kun så markant på nogle af dem - det er langt fra alle Lusitanoer der har den så udpræget - det er nok en smagssag :) Min egen har kun en lille bue, hvilket jeg bedre kan lide.


Mht køreegenskaber - som du kan se af et par af billederne, kører de fint for vogn, og efter hvad jeg har forstået, er der mange der bruger dem som køreheste, så det egner de sig også til :)


Den eneste lille krølle jeg har oplevet dernede var, at de rider dem så samlet og pakket konstant - der var ikke mange af dem (hestene) der vidste hvordan man skridtede med lang hals, men det er porsugisernes facon, mere end hestenes mangel.


Just my point of view :)


Mange hilsner


Susanne

(Stedmor til Rumle: www.heste-nettet.dk/lodge/10784/ hest/207181/ )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super indlæg Lykke!
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 13:04

Tusind tak for et lille "efter-fix" -nøj, hvor jeg allerede savner det dernede.


Fantastisk som du har fanget den smækre Sorraia "Uhipi" i vild leg. Han er bare så skøn, den lille blærerøv.

Den mørkere Semaforo var også rigtig skøn og han nød vist virkelig opmærksomheden fra en hel flok piger.

Det var dejligt at se dem igen og sjovt at se ligheden med min egen Temudo. Man kan godt se slægtskabet i forhold til Andrade-sorraiaerne.

Har du flere billeder?


Og tillykke med Robalo Susanne! Han er også en smækker dreng. Glæder mig meget til at følge Jeres udvikling! Men husk nu at komme forbi i ny og næ -vi har som regel en flaske portvin stående ;-)


Venlig hilsen

Kamilla









Vil du hjælpe med at bevare urhesten fra hulemalerierne?


Læs mere om Sorraia-Projektet på

www.sorraia.dk

(siden er pt. under ombygning, men jeg kan kontaktes for mere info)

0
0
Svar på denne tråd
 
 De er majestætiske
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 13:21

med romerhoveder, (ikke næser) - og sådan skal de være.


Vi er jo nogen der også opsøger lipizzanere med samme kendetegn.


Kørsel ? De er da verdensmestre......i 4 spand.


Nå, jeg har ikke helt styr hvornår der var VM sidst, men Felix Marie Brasseur fra Belgien som er en af verdens aller-aller-bedste 4 spandskørere har været i toppen i åre-årevis og vandt vidst sidst. Han kører enten lipizzaner eller luso.


Han er blevet hyldet adskillige gange for sin sidste VM sejr (med lusoerne), men på mange af billederne kører han nu med et lånt lipizzaner-4-spand fra Debra (hvor min ene hoppes ældste søn er forløber)fordi hans egne lusoer var i Portugal og det var for dyrt at hente dem herop til sådanne lejligheder.. han låner også sin landsholdsmakkers lipizzanere til nogle stævner og det er svært at se forskel.


HVis man virkelig skal op i toppen af kørsel, så er det vist hurtige, cool og vendbare heste med accelerationen i orden, der skal bruges.. og her er både lusoer og lipier jo selvskrevne.


Min ene hoppe er insemineret med den tidl 2 x VM dressur-kørsels-søvvinder (og samlet no. 4), som netop gik i Felix Brasseurs 4 spand, men det er jo en lipizzaner..


Eva



0
0
Svar på denne tråd
 
 heaven
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 19:26

må jeg være fri - den er da IKKE brun, den er leverrød eller noget.

Brun er den i hvert fald ikke og er du VIMMER den er lækker, især på de nye billeder der kom lidt længere oppe.



*SAAAAAAAAAAAAVLE******






Hvilke bogstaver kan flyve??


N'er




0
0
Svar på denne tråd
 
 masser sorraia
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 11:27

he he kamilla - jeg har MASSER sorraia billeder.



og så den fine avlshoppe:



flere Lusitanos:


og apropos smidighed. Så tjek lige disse heste. Tjek især denne første hingsts benstilling !!:




Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 køre videoer...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 11:54

fandt forresten nogle videoer af det VM spand Lusitanos som Eva nævner:


www.youtube.com/watch?v=vrQA9G1bd2I


synes detter er lidt vildt:

www.youtube.com/ watch?v=uAAOY0j_vkE&feature=related





Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ved godt...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 12:06

... at Felix Brasseur kører med Lusitanoer :)


- men én ting er at en kusk som han (og med de midler han har til rådighed) kører med dem - noget helt andet er, hvad "almindelige dødelige" gør og kan :)


Til sammenligning, så tror jeg også at Kyra Kyrklund ville kunne få en hel del mere ud af de fleste heste end jeg kan ;)


Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-12-2008 22:14

Amigo og Lykke - nåååh ja!! Men den aften - næsten midnat - så han altså brun ud ;) Kan godt se nu han ikke er det mindste brun ;D

Uanset farve er han dog meget lækker - lige som de fleste andre i tråden :)




Mvh Connie


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har også lidt
Forfatter: 
Dato:  04-12-2008 22:12

Ja her er så lidt mere "fix" til dem der har lyst...

Tak for en dejlig tur!


Heste ved Joao Lynce´s casetta





Alt i byen var med "hest på"... selv skiltene




.... og kaklerne på husmure





Nå ja, for ikke at glemme "ride in" barerne




Denne dreng skal nok blive en mægtig karl, når han bliver stor...!




En meget sød, men lidt ufærdig, sælfarvet unghingst




WE-ryttere på vej på byrundtur...



åh ja.. jeg savner det!


En hest uden stamtavle er ikke en race, kun en hest...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stangmål?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2008 22:35

Ej hvor er de skønne, har lige skiftet ridelære og rider nu dressur på den mere Portugisiske måde og har fået øjnene op for denne skønne race, MEN hvor høje er de i stangmål, har selv en hoppe på 178 cm, og de ser noget lavere ud.



Med venlig hilsen


Kate Elise Hoxer

www.energiterapi.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 højden........
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 09:54

kelise: racestandarten er at hopper ligger mellem ca 155 -160 cm og hingste ligger mellem 155 -165 cm. Der kan godt være afvigelser fra dette - både i den ene og den anden retning.


Hopper over 16o ser man ikke så tit og 165 cm er mere sjældent.

Hingste over 165 ser man af og til men det er ikke normalt. Dog er de ved at blive mere almindelige dem på 165 cm.

ofte koster de høje heste lidt mere fordi de er efterspurgte for tiden.


Det er størrelsen der bla afgør hvad de kan. Mindre heste har nemmere ved den type ridning som de oftest bruges til. nemlig meget samlet dressur, tyrefægtning ( med hurtige vendinger, undvigelser osv) og working equitation.

Så det er anvendeligheden der har bestemt hvordan de ser ud.

De er udvalgt på præstationer gennem mange mange år - og det har så været mindre heste der klarede sig bedst..


Men de ser ofte større ud end de er med rytter på. Nok pga den store og rejste hals.

Flere af vores venner dernede er mænd på 180 cm og nogle endda højere, og de rider fint hingste på 160 cm uden at se fjollet ud.


men man skal nok prøve at ride dernede for at se det.

Det er også derfor at katrine og jeg har sagt ja til at folk kan tage med os derned, når vi skal ned og ride til marts i nogle dage.

Du kan se dato på www.klassisk.dressur.dk



her er en lidt høj dansk pige på en hingst på ca 162 cm. :


her er manden ca 183 cm og hesten er ca 162 cm:


her er manden kun ca 175 tror jeg - men hesten er kun 155 cm - og endnu ret smal pga ung alder:



Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er en letlærende
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 10:01

og fornuftig hest ikke den nemmeste at have med at gøre, Sif ?


Uanset hvor mange penge man har ?


JO, det er dyrt at køre firspand, men det gælder jo uanset hesteracen man kører med.


For sådan en doven rytter som mig- er det nu rart at jeg ikke skal træne tingene til bevidstløshed, før det siver ind, på lipizzanerne.


Fx trafiksikkerhed, nye ting osv -de racer her er LANGT mere rolige og nysgerrige overfor den slags - jeg har aldrig oplevet dem tabe hjernen og reagere uforståeligt og har heller aldrig haft en panikken hest. Men de er hurtige og følsomme (både lusoer og lipier), så det skal man kunne kommunikere med - ellers duer det ikke.


Der står et lipi-tospand til salg på Debra, som hidtil har gået i det internationale, indendørs fir-spand.


Eva



0
0
Svar på denne tråd
 
 robalo.....
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 13:51

for de nysgerrige.

her er link til at se lidt billeder og video af susannes nyerhvervede vallak: Robalo ( han er vallak nr 2. brun )


: www.klassisk-dressur.dk/VALLAKER/ tabid/18021/Default.aspx



Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/


Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Robalo ...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 18:25

Ihh altså ... det får mig til at glæde mig endnu mere til i morgen, når jeg tager ned til ham :D Tak Lykke !!


Mange hilsner


Susanne

(Stedmor til Rumle: www.heste-nettet.dk/lodge/10784/ hest/207181/ )

0
0
Svar på denne tråd
 
 puhada !
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 21:04

hold da op den var lang ;D

blev nød til at dele den op, så for to uger siden tog jeg det første, og fandt den så igen idag og tog slutningen


men smukt syn er det skam !


SHETLÆNDER SØGER PART, NÆR BALLERUP!


du kunne ikke mere smukke /': !<3

men du vil altid være i mit hjerte!..

jeg er der for dig, så længe du vil have det!!

(OG MERE TIL !!!!!!!!!!!!!)


NOBI & VITO <3

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider