Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At ride i en spansk sadel..
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 17:50

Ja jeg kunne godt tænke mig, at høre lidt om hvordan det er at ride i en spansk sadel, eller det som mange nok vil kalde en akademisk sadel.

1.Hvordan er det med vægtfordeling i sædet.

2.Sidder man nemmere fast og får man meget mere støtte.

3.Er de høje for og bagvisler svære at forenes med og bliver man øm i rumpen af at mødes med dem, når hesten er udstyret med en trav, som ofte kaster rytteren rundt.

4.Er de bedre for hestens ryg, da de jo ser ud til at ligge over en stører flade.

5.Hvordan kan sådan en sadel, forenes med en hest der er bygget som en " normal" dv, med dertil hørende stor markering af mankestykket.

6.Findes der flere typer af disse sadler, eller er de som regel bygget over den samme bomtype = en type sadellleje.

Ja det var jo en del spørgsmål, som jeg håber i der normalt rider i sådan en type sadel, kan give mig lidt bedre svar på.

Går dine heste og ponyer med svømmefødder på folden.
Er din ejendom ved at drukne i mudder, så ring og hør om vi måske kan hjælpe dig

vognmand/entrepenør

Per Christensen 20285450

0
0
Svar på denne tråd

Øhja, men det et jo forskelligt
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 18:09

1.Hvordan er det med vægtfordeling i sædet.

Bedre end engelske sadler for hesten - meget større bæreflade, generelt.og de fleste har flexible bomme. ALDRIG købe en som minder om westernsadel, dvs med træbom - jeg har ikke mødt een hest som kunne enes med sådan en.

2.Sidder man nemmere fast og får man meget mere støtte.

Kommer an på - generelt får man en MEGET bedre og mere automatisk lodret opstilling og falder ikke så let ud (vi rider jo spontane skolespringere)UDEN at få låst sædet.

3.Er de høje for og bagvisler svære at forenes med og bliver man øm i rumpen af at mødes med dem, når hesten er udstyret med en trav, som ofte kaster rytteren rundt.

Næh, de fås med forskellig svidsel-højde og sædet skal jo passe til rumpen....og da hesten lægger ryggen pænt til, bliver man såmænd ikke kastet rundt

4.Er de bedre for hestens ryg, da de jo ser ud til at ligge over en stører flade.

Ja, klart......altså, hvis den passer

5.Hvordan kan sådan en sadel, forenes med en hest der er bygget som en " normal" dv, med dertil hørende stor markering af mankestykket.

De fra Deuber og Partner som hedder fx K3F har et kopfjern som passer til en relativt bred hest med markeret manke - jeg har een af dem, med flexbom hængende, med et rummeligt 17" sæde (der er nok ligeså god plads som en alm 18") som du godt må prøve.

Jeg har også en 18" af "verdensklassesadlen" som er for stor til lipierne.....

6.Findes der flere typer af disse sadler, eller er de som regel bygget over den samme bomtype = en type sadellleje.

Der findes alle mulige slags - en hel masse forskellige.

Ja det var jo en del spørgsmål, som jeg håber i der normalt rider i sådan en type sadel, kan give mig lidt bedre svar på.

Du kan jo bare slæbe hesten med herover.....vi er jo bare et spytkast væk.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

nemmest
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 18:14

Det nemmeste er jo at tage fat i en som har en og prøve den. Hvis du PMér mig med hvor du bor skal jeg nok henvise til en som har en du kan prøve.

Mvh

Henrik

Online Ridebog på www.ravnholm.dk

Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.

Akademisk ridekunst Harmoni, løsgjorthed, form,tempo,takt og sving

1
0
Svar på denne tråd

takker for dine gode svar eva..
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 19:00

Ja jeg er jo stadigvæk varm på det klassiske.

Står jo med en hest, som når dens ryg igen er ok, skal over i en anden sadeltype. Har opgivet at finde en af de normale engelske sadler og da den ikke mere skal bruges til stævner, kan en anden type sadel jo være et godt valg.

I morgen skal jeg til at bruge sadelgjord på den og træning fra jorden går jeg også igang med.

Jeg har nemlig lidt på fornemmeren, at den hest aldrig har kunne forliges med en almindelig sadel, og det derfor altid har været svært at være på den i tav, grundet dens bevægelse bliver begrænset.

Er spændt på hvordan den er at være på, nu hvor det er et tykt lammeskind og ridegjord der skal rides med.

Går dine heste og ponyer med svømmefødder på folden.
Er din ejendom ved at drukne i mudder, så ring og hør om vi måske kan hjælpe dig

vognmand/entrepenør

Per Christensen 20285450

0
0
Svar på denne tråd

kan låne......
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 19:25

jeg ved at katrine der ejer klassisk-dressur.dk gerne fortæller om typerne i sin butik. og jeg ved at man kan låne sadler med hjem og prøve ( eller komme med hesten og prøve dem).

Hun har stort set alle slags.

jeg har selv lånt div sadler af hende ( okay - jeg har det super nemt. har hest samme sted som butikken er ). Og jeg prøvede flere indtil jeg fandt den jeg ville have.

Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk

Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/

Hestemalerier sælges. Også Bestilling.

0
0
Svar på denne tråd

Du må såmænd da
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 22:12

godt ride stævner i både de bomløse som London og Epona og mange af de andre.

Reglerne er lavet om og åbnet op.det hedder vist bare noget med "lige sadelklapper"- altså en western duer ikke, ej heller damesadel.

Næ, jeg tro ikke nogen heste har godt af så stive sadler.......

Eva

0
0
Svar på denne tråd

hehe mit svar
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 23:47

jeg har en af mine elever, tidligere aka hest, som stadig går med den sadel, fordi den passer hesten... Og min erfaring gælder altså kun denne sadel. Men jeg synes at den virker lidt stiv at sidde, mine knæ er der ikke plads til pga. støtten og når jeg skal af, så skal man svinge benet ekstra højt, fordi ellers så hænger man fast i bagsvidslen. Hehe, det er et ret ømt syn.

Men Jeg tror, det er lige så meget forskel indenfor disse sadler, som al. engelske og det letteste er nok, som de andre råder til: at prøve dig frem, prøv nogle forskellige modeller, med/uden bom og se hvad der kan ligge på hesten og hvad du synes er rart :)

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Forskellige
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 11:59

Selvfølgelig er de lige så forskellige som alle andre sadler, sådan er det jo. Og det er også meget godt, da det også er forskelligt hvad vi syntes er behageligt.

Jeg ledte efter sadel til Amon i næsten 2 år, prøvede en del (de kan ses og læses min mening om på min hjemmeside) og nogle syntes jeg bare var som at sidde på et brædt.

Jeg endte med at opgive alle de "billige" løsninger, altså dem mellem 6 og 10 tusind, og købe en specialsyet Epona, heldigvis er den ikke mere specielsyet end at den nye hest i samme størrelse han bruge den, højst skal kophjernet skiftes.

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

nye modeller
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 12:25

hov - jeg kom lige i tanke om noget jeg har set ( igen hos katrine fra klassisk-dressur.dk)

Tyske barokke sadler hvor man med en skruemaskine kan ændre kopjernets bredde !!!

ja sgu.

der sidder en skrue under sædet foran. den kan man justere på ( sådan inden for rimelighedens grænser). Det ser utroligt nemt ud. Der skal ikke skiftes noget ud.

muligtvis er det kun på læderbom sadler og ikke fastbom. Men jeg er ikke sikker.

Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk

Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/

Hestemalerier sælges. Også Bestilling.

0
0
Svar på denne tråd

ha, ha Janne
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 17:08

aka-ryttere dyrker det fleksible sæde, så ingen problemer med at svinge benet over.

Men jeg kan godt huske de første gange, det føltes akavet . og svidslerne ER høje i nogle af sadlerne, men ikke i Epona. Når hoftestrækkerne er både smidige og stærke, sparer man jo fitness-turen.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

til d og c stævner
Forfatter: 
Dato:  04-02-2009 09:30

Hejsa Eva.

Jeg har lige selv haft mailet til Dansk Rideforbund ang. reglerne omkring optømning af hesten, med præcis de klassiske sadler. Jeg fik svaret, at man ikke må ride i de barcokke typer. Det vil sige, at de sadler med firkantet klap må man ikke bruge. Men gerne bomløs hvis den ligner en engelsk sadel. Altså dem med lange formede klapper.

Jeg har istedet tænkt mig, at næste gang jeg skal starte stævne, høre den lokale klub (d stævne) om de godtager min sadel inden jeg melder til start.

Men hold da op, hvor er det en fed fornemmelse at komme fra en ganske alm engelsk sadel til en klassisk sadel og mærke forskellen. Det er helt vildt og kan varmt anbefales, at man prøver en tur. Selvfølgelig første gang, føler det som om man er ved at falde af...

Tulle.

0
0
Svar på denne tråd

hvor bor i
Forfatter: 
Dato:  04-02-2009 17:18

jeg gad godt prøve at sidde i sådan en sadel men jeg syntes ikke rigtig der er nogen i nærheden af åbenrå som kan tilbyde en prøve tur?

jeg er nemlig også på jagt efter at finde frem til hvilken sadel min tøs på 14 skal rides med i fremtide, pt er hun ved at lægge en masse fine muskler til men den sadel hun går med holder ikke i længden og jeg sidder også knap så godt i den.

mvh hilsen NICOLE

"AT TILGIVE, BETYDER IKKE AT GLEMME,
DET BETYDER AT GIVE SLIP PÅ SMERTEN"

afganske mynde hvalpe formidles hurtigst muligt. hvalpene er født i efteråret og har stambog. skriv pb for nærme ...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har aldrig
Forfatter: 
Dato:  04-02-2009 21:26

påstået andet, end at jeg er gammel og stiv i kroppen... :)

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Henrik er på Fyn
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 09:09

og jeg er i Sorø...så det er lidt langt fra Aabenrå.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider