1.Hvordan er det med vægtfordeling i sædet.
Bedre end engelske sadler for hesten - meget større bæreflade, generelt.og de fleste har flexible bomme. ALDRIG købe en som minder om westernsadel, dvs med træbom - jeg har ikke mødt een hest som kunne enes med sådan en.
2.Sidder man nemmere fast og får man meget mere støtte.
Kommer an på - generelt får man en MEGET bedre og mere automatisk lodret opstilling og falder ikke så let ud (vi rider jo spontane skolespringere)UDEN at få låst sædet.
3.Er de høje for og bagvisler svære at forenes med og bliver man øm i rumpen af at mødes med dem, når hesten er udstyret med en trav, som ofte kaster rytteren rundt.
Næh, de fås med forskellig svidsel-højde og sædet skal jo passe til rumpen....og da hesten lægger ryggen pænt til, bliver man såmænd ikke kastet rundt
4.Er de bedre for hestens ryg, da de jo ser ud til at ligge over en stører flade.
Ja, klart......altså, hvis den passer
5.Hvordan kan sådan en sadel, forenes med en hest der er bygget som en " normal" dv, med dertil hørende stor markering af mankestykket.
De fra Deuber og Partner som hedder fx K3F har et kopfjern som passer til en relativt bred hest med markeret manke - jeg har een af dem, med flexbom hængende, med et rummeligt 17" sæde (der er nok ligeså god plads som en alm 18") som du godt må prøve.
Jeg har også en 18" af "verdensklassesadlen" som er for stor til lipierne.....
6.Findes der flere typer af disse sadler, eller er de som regel bygget over den samme bomtype = en type sadellleje.
Der findes alle mulige slags - en hel masse forskellige.
Ja det var jo en del spørgsmål, som jeg håber i der normalt rider i sådan en type sadel, kan give mig lidt bedre svar på.
Du kan jo bare slæbe hesten med herover.....vi er jo bare et spytkast væk.
Eva