Ja vores træning består lige nu af lidt forskelligt, og vi er lige begyndt på noget nyt.
Jeg starter altid med at skridte min 10 min i skridt for lange tøjler, uden at jeg "piller" i ham. Derefter smider jeg normalt tæppet, og skridter lidt mere hvor jeg samler ham lidt op. Her arbejder jeg på at få ham løs ude fortil, og lade være med at tværer på tøjlen, hvilket han har lidt med i starten af en "time"...
Så traver vi, først for lidt længere tøjler med hovedet ud for bringen, i letridning, store volter, skrådt i gennem osv. for at få ham godt varm. Jeg laver desuden lidt tempovekslinger, hvor jeg rider ham lidt tilbage, og så lidt frem i normalt tempo igen...
Efter det, sætter jeg mig ned i sadlen, og øver lidt mindre volter og versader for smidighed, schenkelvigning på kryds og tværs for at få styr på skulderne.
Derudover laver jeg mange halve og hele parader for at styrke, samt tempoveklinger ned, for derefter op i normalt tempo igen.
Og så arbejder jeg hele tide på at han slapper af, især i halsen...
Så rider jeg lidt galop, først lidt på store volter, hvor jeg evt. bøjer lidt udaf, for at styrke indvendige bagben. Så laver jeg lidt mindre volter op af langsiden, skiftr galoppen over midten gennem skridt, og trav. Samt bare laver mange over gange, for at tjekke stop knappen...
De dage hvor jeg syntes han er god øver jeg desuden lidt kontra galop, noget vi kun lige er begyndt på, så det er kun en langside af gangen...
Derefter traver jeg lidt mere, som regel ikke så meget, men tjekker bare lige at han stadig svarer, frem og tilbage osv.
Min hest har fri en dag ugentligt, min passer rider ham to dage, på et lavere niveau end mig.
Til afveksling rider vi nogle gange tur, laver bomarbejde eller longerer...
Så det var sådan lidt hvad vi laver lige nu...
Men nu når jeg sidder og læser jer andres træningsmetoder undre jeg mig lidt.
I skriver et par stykker af jer, at i ikke rider et højere tempo, før den er god i det foregående...?
Men hvad nu hvis hesten bare er f.eks. super stabil i galop, men mangler styrke i traven, eller skridten, så er det bare ærgeligt eller hvad?
Sådan som jeg ser det, er min hest nemlig meget mere stadil i trav og især i galop end i skridt. Men når jeg har redet noget tid i de to andre gangarter kan jeg, personligt mærke en klar forbedring i hans skridt... Og sådan som jeg ser det, kan opbygget styrke i de andre gangarter godt give styrke i den forgående...
Bare lige noget jeg undrer mig over? For for mig at se er det altså et noget mærkeligt princip...?
For hvis man ikke rider trav, så bliver det jo heller ikke bedre, ligesom at hvis man ikke øver, schenkelvigninger/versader/ eller noget helt andet, så bliver de jo heller ikke bedre?
Jo mere man prøver, og jo mere man får følelsen af det, jo bedre bliver det da? Det kan jeg da tydeligt mærke på min...
Ikke at jeg betvivler jeres træningsmetoder, de virker jo sikkert for jeres heste. Bare lige lidt undring fra mit synspunkt... 
Mvh. Lotte - der bare er brad nysgerrig