Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

har i træningsplan hver dag og hvilken??
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 23:34

Ja kort sagt, har i en plan hver gang i sætter jer op for at træne (primært dressur jeg er int i at få nogle idèer til )??

fortæl gerne hvordan jeres uge-plan ser ud og hvordan jeres enkelte træningstime hver dag ser ud..

meget gerne jer der også rider stævner....

pt ser min i det store hele sådan ud:

parader (holde bagparten under og ikke "skræve" bag.

anspring/overgang pudses af.

styrk galop ved lavt tempo (vente).

små "kvikke" tempovekslinger i traven op og ned i tempo i få skridt af gangen og bevare "hovedet" imens uden at tænde unødigt.

versader + traversader.

skridt piruetter.

så frem med jeres så jeg kan lade mig inspirere....

Ifolet spændende avlshoppe udlånes på ubestemt tid, se præsentation...

Bianca & Banditten

www.stald-stenbaekgaard.dk

venter føl efter Continental 2009 :)

0
0
Svar på denne tråd

det kommer an på
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 23:51

dagsformen :) Og på niveauet selfølgelig. Jeg starter altid ud i skridt med at ride lidt frem og tilbage i tempo, ride lidt parader osv. på en rutineret hest lidt sidebevægelser. Jeg bruger laaang tid på opvamrning i skridt for lange tøjler :)

Så traver jeg igen på samme måde, tjekker om frem og tilbage virker, rider parader. Og det samme i galop. Herefter ville jeg træne lidt øvelser, alt efter hvad niveau hesten var på.

Selv på en rutineret hest kan jeg finde på kun at træne trav og skridt nogle dage, fordi jeg tror det er vigtigt med dage på banen, hvor hesten ikke bliver bedt om det der er sværest for den. Jeg synes det kan være meget forskelligt hvor meget man kan ride og hvor meget man kan bede på på den enkelte dag. Men jeg rider også meget på feeling og min hest skal være med mig hele vejen, så jeg ikke får presset den unødigt.

Generelt er min plan ikke at gå et skridt videre, før end det jeg laver fungerer 100 % Fx træner jeg ikke galop på en hest, der ikke reagerer korrekt op/ned i tempo i skridt og trav med næsen fremme. Og traver ikke på en hest, der ikke reagerer op/ned i skridten. Og så er det vigtigste er den er afslappet og svinger over ryggen :)

Sådan har jeg egentligt trænet heste uanset om det var helt urutinerede der kun skulle skridtes og op til stævne heste på middelt niveau. Synes det er svært at sige at så rider man den eller den øvelse, for det afhænger jo af dagsform, niveau samt den enkelte hests forudsætninger.

Mht. en ugeplan, så har jeg en regel om at der ikke rides dressur 2 dage i træk. Heller ikke selvom vi snakker dressur heste på M niveau. Prøver så vidt muligt (på en rask hest, i normal form) at ride tur 2 x om ugen, dressur 2 x om ugen, spring 1-2 x ugen og longering 1-2 x ugen. Alt afhængigt af om der er stævner eller lignende at tage hensyn til. Desto yngre hesten er, desto flere fridage har den brug for. Jeg vil mene at hesten skal være redet nogle år før den er klar til at blive trænet dagligt.

Ved ikke om du kunne bruge det til noget :)

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg træner mest dressur
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 00:47

i terrænnet og varierer meget. Et par måneder eller tre hver vinter rider jeg uden bøjler/ i lammepude for at træne mit sæde, vi er midt i sådan en periode nu.Desuden tager jeg mindst en-to dage/ uge med kun løsgørende baby-ridning og et par fridage.

Jeg skridter altid grundigt varm (20 min med lidt tempovekslinger og sidebevægelser i lang ramme) og rimeligt grundigt af (10-15 min)

I denne uge har vi vist lavet omtrent det her:

søndag: Skovtur med unghest- niveau rettes efter denne, mest bare løsgørende skridt ned og frem og tempovekslinger i skridt- nogle schaukl´er

mandag: voltearbejde på marken (det var mørkt og ridehuset helt tætpakket)- mest travarbejde med vekslinger til og med halve trin/ begyndelsen til piaffe. Lidt sidebevægelser, inkl. 90 graders schenkelvigninger til Working Equitation.

tirsdag: skovtur med fortsættelse af travarbejdet + en enkelt galop-reprise hvor han var flot løs,rolig og i super-bæring- så han leverede 12-13 flotte tre´er changementer i rap op af en lille, men lang bakke. Derefter skridtede jeg nogle km og lavde lidt travarbejde på vejen hjem.Ville have været i vandet, men isen var for tyk til at vi LET kunne knuse den.

onsdag:skovtur med bakkearbejde rigtig langt ned og frem, mest i skridt, 20-22 gange op af bakken.Til han var småtræt.Skridt for lang tøjle et godt stykke (han fik nogle af årets sidste æbler i en æbleplantage) og så kom vi til at lave et 4-5 stk 2 ér changementer, efter vi havde ræset op af en meget stejl bakke i galop og da jeg så samlede ham sammen på toppen (i kanten af en asfaltvej, ikke meget plads)smuttede der lige nogle changementer med.Lidt sjovt.

Imorgen:fokus på piaffearbejde, tror jeg (kun en gang eller to om ugen), men hvis han er fjollet, fordi jeg lod ham galop-ræse igår, må jeg lige reparere på det først.

fredag: fri- jeg er på arbejde hele tiden

weekenden: hvis føret er til det, så trænger vi en lang galoptur (3-4-6 km i roligt tempo, snart længe siden pga bundforholdene)og så en skridttur dagen efter- men vi skal også køre to heste til ny ejer og tage imod 2-3 nye, så måske når jeg kun lidt arbejde fra jorden/på longe (i ridehuset).

Ja, som du kan høre, bruger jeg kun mit ellers udmærkede ridehus, når vejret er VIRKELIG slemt og rider slet ikke seriøst, men ræser mest rundt i skoven.Krikken har alligevel fået lært lidt med tiden.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

dagsformen
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 08:54

jeg rider unghest.

nej jeg har ingen fast plan men har dog nogle ting jeg træner.

Alt afhænger af hesten.

så min fokus er lige nu på overgange, temposkift i alle 3 gangarter ( altså i hver gangart veksle mellem langsom, middel og hurtig ) frem og ned og små korte frem og op. spore lige også i hjørner og på volte, versader og traversader i skridt og trav ligeud og på volte, er netop påbegyndt bagpartsvending(skridt pirouette da hun skal "opdage" sine bagben. tilbagtrædning og frem i trav.

Alt går da ikke lige godt og meget afhænger af hvordan hesten er den dag.

jeg har lige haft 1 md uden galop da hun ikke kunne holde balancen godt nok i trav. Er påbegyndt galop igen de dage hun virker god.

Jeg laver ike alt hver dag og varigheden er meget forskellig - fra 20 min til 1 time. Afhængigt af hvordan hun er. Er hun super god får hun tidligt fri. Er hun ikke helt ok så træner jeg at løsne hende op .

vi tager naturligtvis også på tur når vejret er til det.

visse dage løsspringer jeg hende. andre dage arbejder jeg hende fra jorden og/eller longerer. Når muligheden er der leger jeg med hende.

Til foråret skal vi til at træne forhindringsdelen af Working Equitation igen. Når banen kan komme ud og stå. Til sommer vil der komme mere fokus på WE.

Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk

Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/

Hestemalerier sælges. Også Bestilling.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er kedelig
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 14:43

Jeg satser på at komme op på hesten 3-6 gange om ugen, og mindst en skovtur (hvis vejret er til det). Ellers en træktur i skoven. Derudover longerer jeg ham mindst en gang om ugen for at styrke bagparten, øve lydighed og signaler, og øve galop, da jeg er bedre til at styre ham fra jorden end fra ryggen endnu.

Når jeg så rider ham, og det er for det meste i ridehuset, så øver vi at stå lige i parader, både fra skridt og fra trav. Overgange, hvor han ikke slår fra, mellem stilstand, skridt og trav. Arbejdstrav, samlet trav, og fri trav når han er frisk. Den rette formning af volter, meget vigtig. Derudover galopanspring og overgang til trav, er vi lige begyndt på. Jeg har ikke redet så længe og har kun haft ham kort så det er mig der er i en læreproces, ikke ham :)

/Lene

Basse

198? - 15/09/08.

"A thousand times I missed you,

a thousand times I cried -

If Love alone could have saved you,

you would have never died"

Nu med "Mini-Kæmpen" Cargo B - Fordi luften er bedre heroppe!

0
0
Svar på denne tråd

Os......
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 16:17

Ja vores træning består lige nu af lidt forskelligt, og vi er lige begyndt på noget nyt.

Jeg starter altid med at skridte min 10 min i skridt for lange tøjler, uden at jeg "piller" i ham. Derefter smider jeg normalt tæppet, og skridter lidt mere hvor jeg samler ham lidt op. Her arbejder jeg på at få ham løs ude fortil, og lade være med at tværer på tøjlen, hvilket han har lidt med i starten af en "time"...

Så traver vi, først for lidt længere tøjler med hovedet ud for bringen, i letridning, store volter, skrådt i gennem osv. for at få ham godt varm. Jeg laver desuden lidt tempovekslinger, hvor jeg rider ham lidt tilbage, og så lidt frem i normalt tempo igen...

Efter det, sætter jeg mig ned i sadlen, og øver lidt mindre volter og versader for smidighed, schenkelvigning på kryds og tværs for at få styr på skulderne.

Derudover laver jeg mange halve og hele parader for at styrke, samt tempoveklinger ned, for derefter op i normalt tempo igen.

Og så arbejder jeg hele tide på at han slapper af, især i halsen...

Så rider jeg lidt galop, først lidt på store volter, hvor jeg evt. bøjer lidt udaf, for at styrke indvendige bagben. Så laver jeg lidt mindre volter op af langsiden, skiftr galoppen over midten gennem skridt, og trav. Samt bare laver mange over gange, for at tjekke stop knappen...

De dage hvor jeg syntes han er god øver jeg desuden lidt kontra galop, noget vi kun lige er begyndt på, så det er kun en langside af gangen...

Derefter traver jeg lidt mere, som regel ikke så meget, men tjekker bare lige at han stadig svarer, frem og tilbage osv.

Min hest har fri en dag ugentligt, min passer rider ham to dage, på et lavere niveau end mig.

Til afveksling rider vi nogle gange tur, laver bomarbejde eller longerer...

Så det var sådan lidt hvad vi laver lige nu...

Men nu når jeg sidder og læser jer andres træningsmetoder undre jeg mig lidt.

I skriver et par stykker af jer, at i ikke rider et højere tempo, før den er god i det foregående...?

Men hvad nu hvis hesten bare er f.eks. super stabil i galop, men mangler styrke i traven, eller skridten, så er det bare ærgeligt eller hvad?

Sådan som jeg ser det, er min hest nemlig meget mere stadil i trav og især i galop end i skridt. Men når jeg har redet noget tid i de to andre gangarter kan jeg, personligt mærke en klar forbedring i hans skridt... Og sådan som jeg ser det, kan opbygget styrke i de andre gangarter godt give styrke i den forgående...

Bare lige noget jeg undrer mig over? For for mig at se er det altså et noget mærkeligt princip...?

For hvis man ikke rider trav, så bliver det jo heller ikke bedre, ligesom at hvis man ikke øver, schenkelvigninger/versader/ eller noget helt andet, så bliver de jo heller ikke bedre?

Jo mere man prøver, og jo mere man får følelsen af det, jo bedre bliver det da? Det kan jeg da tydeligt mærke på min...

Ikke at jeg betvivler jeres træningsmetoder, de virker jo sikkert for jeres heste. Bare lige lidt undring fra mit synspunkt...

Mvh. Lotte - der bare er brad nysgerrig

¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨

- Gudens Hest -

Følle på vej e. BH Develino og Lauries Crusador!

Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!

0
0
Svar på denne tråd

Nej bestemt ikke....
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 18:38

Jeg har ikke nogen plan for den enkelte træning og vil aldrig have det. Hestene er levende individer og er forskellige fra dag til dag, så jeg mærker dagsformen og ud fra det finder jeg ud af hvad hestene har brug for den pågældende dag. Hvis jeg på forhånd havde bestemt mig ville jeg slet ikke få lige så meget ud af min ridning, som jeg gør nu.

Jeg lægger dog langsigtede mål om hvordan hestene skal trænes sammen med min underviser, som altid kan ændres hvis hesten ikke udvikler sig som forventet.

0
0
Svar på denne tråd

min træning
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 21:05

jeg må indrømme at jeg ikke har lagt et program for vores træning. jeg ser det meget ud fra hvordan hestene er når jeg kommer på ryggen, og tilpasser derefter min ridning og diverse øvelser efter deres humør og arbejds glæde. skridter næsten dagligt af med tur.

Sagde en Dressur Rytter

0
0
Svar på denne tråd

min træning
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 21:36

Mandag: Undervisning hvor vi træner over bomme og cavalettis. Feks.i Mandags havde vi en række bomme med 4 fodlængder imellem.Dem skulle vi ride over i langsom trav så hesten løfter sig lidt lige som i passage (det kræver lang tids træning) og en række cavalettis med en god meter imellem hvor vi skulle ride til i alm. arbejdstrav. Det skal blive lidt som middeltrav ikke på fart men på løft og afskub.

Tirsdag: Holdundervisning. I Tirsdags var vi kun 2 (normalt4). Vi red på en 20m volte og øvede kontra versade, versade, traversade og renversade i trav på volten. Galop også på volten og lidt traversade i galop rundt på volten. De sidste 15 min. byttede vi hest. Men det er forskelligt hvad vi øver fra gang til gang.

Onsdag. Ugentlige fridag.

Torsdag: Enetime. Idag startede vi med lidt grundridning så lidt schenkelvigninger, Traversade på en 12m volte, samling og løft i trav på volte for derefter at øge i trav. Sidetraversader på diagonalen. Galop på volte, galop på langsiderne hvor vi startede i traversade så en 8m volte ved E/B og så videre i versade, sidetraversade i galop. Og det sidste nye vi er begyndt på, er en forberedende øvelse til at kunne changere, om 1-2 uger mener min ridelære vi kan prøve om den vil "bytte". Hvis den er i "dårligt humør" træner vi mest grundridning.

Fredag plejer jeg også at træne dressur både nogle af øvelserne og grundridning

Lørdag plejer jeg at ride tur hvis vejret er til det ellers gør jeg det søndag

Søndag træner jeg dressur hvis jeg har redet tur Lørdag.

The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 22:13

jeg forsøger så vidt muligt at skridte en god lang tur min. en gang om ugen (vi har en kanon rute på 1-1½ times tid)

derudover skal han en gang om ugen i pessoaline alm. eller med bomme og hver anden uge løsspringer han.

han har normalt en fridag om ugen (nogle gange bliver det til 2)

når jeg rider føler jeg ham lidt an i opvarmningen, hvis han er "tændt" og "på" træner vi nye og de lidt svære øvelser men hvis jeg kan mærke at han ikke helt er med forbedre vi det han allerede kan og laver øvelser der er gymnastiserende og "lette" for ham.......

jeg slutter altid min ridning/løsspring af med noget nemt så han altid slutter på en god måde :-)

0
0
Svar på denne tråd

træning af 4 års
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 22:43

er ikke programlagt, men jeg har nogle forskellige øvelser som vi er igennem under hver træning. Det er dog forskelligt hvor koncentreret og hvor længe ridtet er. Er hun træt, slutter vi tidligt, og tager noget godt skridt i stedet. Er energien der, øver vi måske et ekstra anspring og lidt flere halve-parader.

Vi flytter snart, og får forhåbentlig større mulighed for at ride tur. Glæder mig til at komme i skoven og skridte på mit lille barn.

Louise & Lady Liva

BSc i erhvervsjura

stud.merc.jur

Smil til verden, så smiler den til dig..

0
0
Svar på denne tråd

Asfaloth
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 01:06

mit svar må være, at jeg synes ikke der er nogen grund til at ride højere tempo, før min hest er med over ryggen i det lavere tempo. Hvis hesten ikke er med over ryggen og afslappet i skridt, så er den det heller ikke hvis jeg rider frem i trav. Jeg har endnu til gode at møde sådan en hest.

Til gengæld så kan man få en hest der ikke er med over ryggen, til at blive bedre ved at få redet den varm, synes jeg. Men det er jo hvilken strategi man har for sin ridning. Jeg ønsker at den er med over ryggen hele tiden, fordi er den ikke det, så gider jeg ikke rigtig være på den :) Så for mig, er der ingen fidus i at ride fx trav, så længe skridten ikke er god nok.

Håber det var svar nok :)

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar tilbage
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 09:31

Jamen det kan jeg skam også godt se idéen i, slet ikke det

Men hvis nu hesten, bare er bedre i f.eks. de højere gangarter end i skridt, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle ride det?

Min hest er f.eks. meget mere let og med hen over ryggen i galop, end den er i skridt, og den er også bedre i trav end den er i skridt... Men når jeg har redet de to andre gangarter, for derefter at gå tilbage til skridt, så kan jeg mærke en klar forbedring... For så er han inde under sig, energisk, let ude fortil, og let rejst...

Og derved bruger jeg de andre gangarter til at styrke den forrige...

Men måske er min hest en undtagelse... han er jo trods alt en lidt speciel person, med lidt skavanker. Han har f.eks. gigt, og har brug for lang opvarmning, og dette viser sig jo nok i at hans skridt er lidt vag i starten når man rider, ikke sådan at han ikke træder igennem for der gør han. Han træder langt over sit eget spor, og søger godt frem og ned. Men en lidt højere halsstilling, bliver først rigtig god når vi har været igennem trav og galop...

Og så tænker jeg også lidt at hvis jeg f.eks. droppede galoppen et stykke tid, for kun at træne trav, hold da op en hyper hest jeg ville få! Min ville på ingen måde kunne koncentrere sig om trav og skridt arbejde, hvis han ikke fik lov til at galopperer...

Men sådan er heste jo nok så forskellige

Mvh. Lotte

¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨

- Gudens Hest -

Følle på vej e. BH Develino og Lauries Crusador!

Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!

0
0
Svar på denne tråd

hmm....
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 09:48

Hej.

Jeg rider på min 8års oldenborger, som kun er redet seriøst siden sommeren. Og efterfølgende fik en seneskade så har faktisk stået i ca 1½mdr. Så vi er begyndt igen. Og han er kun hyggeredet før det uden nogen store krav. Så han kan ikke ret meget.

Men en træningsdag kan se sådan ud:

Vi lægger ud med at skridte for lange tøjler, hvor han skal gå og slappe af i nakke, ryg og gå lidt nede. Efter 5-10 min alt efter hvordan han slapper af, så korter jeg ind og kræver mere af ham. Så skal han samle sig og gå til bidet og bære sig selv. Vi laver volter i forskellige str. og slangegang osv. Så sætter vi i trav. Han skal høre efter på schenkel og give efter. Især venstre schenkel hører han meget dårligt efter. Og han skal høre efter på de halve parader. Det er han dog blevet rigtig god til. Så træner vi gallop. Det kan gå vildt for sig nogen gange. Han skal virkelig støttes. Han bliver dog bedre og bedre. Også vores overgange fra gallop til trav, der taber han sig ikke så meget mere. Vi gør det kun på volter. Og nogle gange på hele hovslaget. Så det begynder at ligne en fin overgang og ikke bare en vild overgang hvor han tager hovedet op og smider ryggen.

Andre dage kan vi istedet for at træne overgange så hårdt, så træne noget schenkelvigner i trav. Hvor vi rider op af midterlinen også tager vi små skridt til siden og rider lidt ligeud igen også til siden. Det bliver også bedre og bedre. Han kan da gå mere for højre schenkel og lidt til venstre schenkel.

Vi er næsten lige startet med at ride med sporer og han hører meget bedre efter. Pisk venter jeg med, da han bare forsvinder fra mig. Han løber og giver ikke efter når jeg bare rider med den. Så det gider jeg ikke.

MVH Henriette

Professional's choice klokker str L SORTE KØBES!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 11:09

Det varierer meget, men de sidste uger har den stået på øvelser fra LB3 programmet og en masse løsgørende.

Har arbejdet meget på langsiderne på at få redet skulderen ind og få ham ud og suge på biddet. Han er heldigvis en super lærerhest for ligeså snart han ikke er fremme til bidet så hakker han ( slår fra ) så der ved jeg at der skal rides indenfor hovslaget for at han kommer ud og balancere rigtigt, og gerne stilles udaf, frem og ned så han får strukket overlinien godt, og for at få redet skulderen ind ned af langsiden, som nævnt ovenfor.

Der laves også en masse tempovekslinger, parade, tilbagetrædning og kontragalop, anspring fra skridt/parade.

Desuden trænes der versader og traversader, samt bagparts-vendinger.

Denne uge har der desværre ikke været den store tid, men efter stævne i weekenden tager hesten nok heller ikke skade af lidt ferie ;) Satser dog på lidt løsgørende arbejde i eftermiddag.

Men som skrevet er det varierende.. vi får undervisning hver søndag - medmindre der er stævnestart - og der arbejder vi stødt og roligt frem mod LA-klasserne. :)

Nu med den dejlige Pyrus <3

Soya og Wolle altid i mit hjerte og savnet hver dag!

Hjemmeside: http://www.bricksite.com/Pyrus

0
0
Svar på denne tråd

Eva...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 12:17

Ih Eva, hvor det dog lyder som en dejlig måde at træne på!! Det vil jeg tage ved lære af!

Med venlig hilsen
Mette Cassøe Hansen

0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 12:29

Som tommelfingerregel kører jeg en tre dags periode bestående af 1 dag med dressur, 1 dag med longe/arb for hånd og 1 dag tur (alle tre ting skal vi igennem indenfor 3 dage, rækkefølgen kan variere). Prøver virkelig at undgå at ride dressur 2 dage i træk.

Har jeg redet intensivt dressur (alle gangarter, versader, traversade evt. samling hen mod piaff), så bliver longe arbejdet meget løsgørende. Dvs. i kapsun laaangsomt tempo og bare tøffe tøffe på stor volte gerne hele ridehuset rundt hvis der er plads og et par overgang i ny og næ. Har dressuren i stedet været som longearbejdet (remonte ridning uden de vilde øvelser), så bliver longearbejdet erstattet af arbejde for hånd (dvs. versader, traversade og skridtpiruetter). Nogle gange kommer der en ekstra tur ind imellem dagene, evt. løsspring eller alm. spring alt efter vejr, vind, tid og lyst .

Jeg vurderer meget dag til dag hvad behovet og lysten er. Uanset om vi rider tur eller på bane, så rides der lang tid i remonteholdning i skridt og trav. Når hestens og mit tyngdepunkt føles ens, så beder jeg om lidt mere samling enten ved temposkift, sidebevægelser (rider pt. meget versade og traversade på volte) osv. Galoppen kommer på hvis det er gået godt.

~Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider