Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Akademisk? For slidsomt?
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 21:38

Jeg har længe gået og været meget i tvivl om hvilken ridestil jeg vil kaste mig over hvilket har resulteret i at jeg bar´har redet ture for at "slippe for at ta´stilling" hvis I forstår.

Har haft langtidssyg hypper som nu er erklæret rask og har været gennem traditionel genoptræning (konditionstræning/intervaller) hvilket er foregået i ridehus pga. vinterlige tilstande. Nu er det sådan at hest og jeg keder os ved bar at tøffe rundt i sandkassen og jeg vil egentlig gerne have det formål med ridningen at udover at vi skal have det rart også skal flytte os på et eller andet plan samt vigtigst af alt (lidt klichéagtigt) have en glad,smidig og muskuløs hest der kan bære sig selv og sin rytter på den mest hensigtsmæssige måde. Dér synes jeg AKA ligner mest det jeg vil opnå med ridningen. Det er i mine øjne meget smukt når hesten meget lydigt,afslappet,velafbelanceret og smidigt bærer sin rytter for løse tøjler/meget let kontakt.

Har længe gået og "danset om den varme grød" mht akademisk dressur á la BB,Christina Holmbæck o.lign. personligheder men det der holder mig tilbage er spørgsmålet om det er for hårdt for hesten fysisk?

Det virker som om der arbejdes meget/udelukkende på buet spor og på små volter og da jeg er af den mening at hesten ikke er skabt til at gå på små volter,men ligeud blir´jeg i tvivl om det nu er hensigtsmæssigt for hestens fysik med de vrid og belastninger hestens ben udsættes for når den "går i ring" (her tror jeg også høj/lav fart har stor betydning)?

På den anden side er hesten jo heller ikke skabt til at bære rytter og så er det måske disse metoder/øvelser på buet spor der i det hele taget gør den i stand at bære rytteren på den måde vi kunne tænke os det?

Pyha jeg er meget i tvivl for vil jo mit ridedyr det bedste og føle mindst muligt ubehag ved at have mig hængende på nakken. Så er der nogle der kan komme med gode,konstruktive forklaringer/argumenter og eller forslag til hvordan jeg kommer videre og får taget stilling til ridestil så ville jeg blive meget glad



Hilsen JP -der er i lære

som beslagsmed! :-D


Lækkert wrap i ca 40 kg´s baller sælges (ret tørt)

Kan leveres!

Slåning,vending og wrapning tilbydes!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja, jeg er så enig med dig
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 21:45

jeg tror ikke at det er sundt, at hesten skal gå konstant bøjet... Prøv at søge på Henrik Halle og Julie Taylor, de havde en lang snak om de gamle mestre og hvad disse mente. Min egen overbevisning er at hesten først bør kunne gå taktfast, ligerettet og træde i sit eget spor, før man begyndet at bøje den og ride små volter..


Men der er nok nogle AKA´er der vil sige noget andet end jeg :) Så det svar du får kommer an på hvem du spørger. En ting jeg godt kan lide ved AKA er dog, at de tænker over tingene og de har et formål med deres træning...


Sagde Janne


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 nu kan jeg kun tale for mig selv
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 21:51

Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg arbejder stor set ikke på volter overhovedet.

Jeg tror ikke der er nogle aka rytter som arbejder på små volter. Når de er på små volter er det stort set umuligt ikke at overbøje hesten.

Netop overbøjning af hesten er den hyppigeste begynder fejl man oplever.

Aka ridning er meget skånsomt for hesten. Du laver først en hel del arbejde fra jorden for at gøre hesten klar til at side på den. Når man så sider på den arbejder man en hel del i skridt for at gøre hesten klar til trav osv.


Det er to grunpiller i aka ridning. Den første er frem og ned. Hvis hesten ikke søger frem og ned kommer den ikke til at kunne bære rytteren på en korrekt måde.


Den anden grundpille er at hesten skal bruge bagparten. Det er her sidebevægelserne kommer ind. Når vi bæjer hesten let kan vi få den til at bruge det indvendige bagben i versaden og det udvendige bagben i travasaden.


mvh

Henrik


Online Ridebog på www.ravnholm.dk


Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.


Akademisk ridekunst Harmoni, løsgjorthed, form,tempo,takt og sving

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 22:06

du skal vælge rideretning efter dit hjerte - og så efter de muligheder du har, for at få god undervisning (y)


Så, hvis der er mulighed for at få god, akademisk undervisning i nærheden af dig af en underviser, du kan lide - så tror jeg, at du skal vælge det ;-)


Du lader til at være tiltrukket af idéen, og så er det da bare at gå i gang (y)


Men det står og falder med en god underviser :-)




:-) fra NinA


God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--


Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores pt FEM aka rideheste
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 23:13

(og jeg har grundtrænet adskillige flere, også sådan nogle som ellers skulle kaputtes pga adfærdsproblemer), går for 90 % i skoven- året rundt og jeg rider aka der. Allermest, altså. Den højest uddannede, som er på lille-S niveau går i ridehus en gang om ugen, dvs når vejret er helt umuligt og så til undervisning hver 14. dag.


Jeg har aldrig haft en rideskade på nogen pony/hest, eller en aflivning eller pensionering af helbredsårsager - heller ikke dengang jeg red ponydressur (internationalt), jagter (inkl flere Hubertusjagtplaceringer), military og spring (landsniveau) - på mine billige hestehandlerponyer.Det er seriøst mange år siden, men vi havde ikke noget ridehus og kun en lille-bitte jordbane, så næsten al træningen foregik i Dyrehaven, fra jeg var bittelille. Da jeg var meget lille, cyklede min mor med mig (eller løb på ski), så jeg ikke skulle ride alene i skoven i mørke .


De aka-heste vi har igang nu, er alle redet til i skoven, også dengang-hingsten(efter et par mdr fra jorden a 2-3 x uge)efter at de var ryttervant/ styrbare på bane/ridehus (det tager HØJST 10-12 gange for en ukompliceret lipizzaner).


Jakob på 14 rider sin 5 års lipizzaner alene ud, 2-3 gange om ugen og tilsvarende i ridehus, men turene ud er længere - så der er mest ridetid i terrænnet, for hesten.Det er en stor-kapriolør.


Jeg har "altid" gjort det i 1-2-3 projekt-heste med halvskumle problemer og har pt


* een med en kompliceret historie - den var desværre som meget grøn ude for et indlærings-uheld (femte gang med rytter, jeg skulle ikke have hørt efter underviseren, men fulgt min fornemmelse)på et kursus hvor der blev eskaleret på stopsignalet og lærte at associere "stop med op" , og det har taget noget tid i rídehus at få det aflært igen (så den har gået mere i ridehus i starten end de andre) - men er nu OK og har så 1-2 år med næsten rene skovture foran sig (og dressur-uddannelse derude, forstås - vi laller aldrig)inden den uddannes højere. I hele det halve år, hvor den har gået mest i ridehus, har vi gået ture ud a 5-8 km, ca en gang om ugen og trænet en masse jordarbejde udenfor, også.


* een er motorisk totalskadet - og hun var så skæv at hun gik først 2-3 mdr op og ned af små bakker 10-20 min dagligt,ligeudrettet og i kapsun, med snuden i knæhøjde (jeg lader ikke en motorisk SÅ svag hest gå og lalle i grime og venter på den selv søger ned og den går SLET ikke på volte, da jeg mener det er direkte farligt for det ene bagben i det her tilfælde- iø er den bygget som en frieser) så et par mdr fra jorden med alm aka volte/ versadearb/bomme, til den var strakt/løsgjort i den stramme side og stærkere i den svage/hypermobile side -2-3 x uge a 15-20 min og 2-3 x uge længere gåture ud, minus rytter - derefter begik jeg en fejl at lade den gå som børnehest i en anden ridestil et halvt år - fordi den har et så fyrsteligt temperament og rytteren et nips. Det kostede dyrt motorisk (ikke højprioritering af frem og nedridning, så den gik som den ville) - så jeg har overtaget den igen og efter den er ligeudrettet i længderetningen, har vi nu fået løsnet den HELT betonlåste brystkasse (Rikke A kunne ikke, det siger vist en anelse om problemets omfang) - via arbejde fra jorden UDE på vejene, til fods. Vi går en time til halvanden, når det er klart vejr, også i klingrende frost (men jeg gider ikke i @!#$-regn, så får den fri og vi laver bare lidt refleksøvelser på staldgangen) - og jo der er da et par minutters versader og et par volter her og der, for at tjekke hvordan hun bruger sine bagben og om hun er lige, på sådan en times tid.

Der går nok et par mdr mere, før hun kan gå med rytter i ordentlig bæring bagfra (så har det taget et år, samlet) - og vi går nok snart i ridehuset en gang om ugen til volter/longering/sidebevægelser og bomme og når det "ikke-slider-hende"- en skridttur ud om ugen, med rytter.


* vi har en nyankommen (ikke lipi) med seriøs løbskhedshistorie, flere gange (hhv McLean, aka og alm træner = 3 x tilridning er kikset)og efter få uger går den tur ud i snor med børn på 11-12 år og rides af de lidt større børn i ridehuset, uden snor. Det er meget- meget karakteristisk for netop denne (koldblods) hest at den er SÅ utryg når den får lov at gå med halsen som den vil (altså stritte ligeud ala kalkun) og heeelt rolig når den har sænket halsen i ned og frem. Den er aldrig blevet krøllet sammen eller indspændt og har altid været behandlet godt.


Altså: At aka KUN er lig med voltearbejdeog at vi ikke rider ligeud er simpelthen, tjae- en vrangforestilling ?? Den markedsføres jævnligt her på HN - af folk som ikke rider aka, vel at mærke.


Der er ingen konflikt mellem aka og alsidig træning, tværtimod.


BB er også varm fortaler for skovture - altså han rider vel altid (jeg kan ikke forestille mig at han nogensinde laller, for det kan man ikke byde hesten, holdbarhedsmæssigt , medmindre rytteren er et lille nips og hesten stærk/velfungernede motorisk), men er der et problem - hedder løsningen ofte skovtur for at løse det.


Pernille Gregoire har trænet sin S- hest hele vejen i skoven......og i mindre grad på bane.


Alle de gamle mestre foreskriver træning udenfor banen og i terrænnet.


Der findes da ryttere med skræk-historie-ride-angst som nææsten kun rider i sandkasse (og hestene går derefter), men det er ikke kun i aka, jeg ser dem også andre steder .


Udover de "rene aka heste"- har vi en pony som rides 60 % McLean og 40 % aka, efter en forvirret fortid og 1,5 års ren aka........Og een lille-pony som bare rides af allemuligebørn.Den er født lydig og behøver næsten ikke trænes som sådan.


Eva



0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit indlæg
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 23:17

var baseret på banetræningen. Det er svært at ride små volter i skoven Så kommer man ihvertfald ikke så langt :) Men som Nina, så skal du gøre det du føler for En god Aka træner, træner oftest meget fornuftigt :)


Sagde Janne


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 23:29

Hejsa. Er selv begyndt på aka for 6 md siden, og for mig har det været en sucess historie indtil videre.... Jeg valgte aka frem for susan K fordi jeg manglede noget mere harmonie og alt det mentale som jeg fik i aka, andre kan jo have en anden mening...

Men hvis du overvejer aka sys jeg da det er en go idé at høre andre om deres oplevelser med aka, evt spørg inde på dressageinharmonie.dk, plus at sætte dig ind i hvad teorien går ud på, evt fra bent branderups bøger, "akademisk ridekunst" og "ridning på kandar", hvor han forklarer hvad han gør og hvorfor til mange ting.. Derefter er det nemmere at tage stilling til om aka er noget for dig da du jo automatisk har en bedre følelse for hvad det går ud på....


Spørgsmål til Henrik: Hvordan kan det være du ikke arbejder så meget med volter???? Og hvad gjorde du da du startede????


Go fornøjelse... Mvh Michelle


Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk


Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mmm, men når banetræningen
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 23:44

fylder måske 10-20- 30 % af den samlede træning - whats the problem ?


Iø kan man sagtens ride volter i skoven, fx en halv time ligeud og så 5 min på en volte i skovbunden og så en halv time ligeud igen, måske med en 20 m versade et par gange ?


Ej, jeg ser altså ikke problemet- og hestene bliver altså så rolige- meget hurtigt - det er jo derfor vi rider ud så hurtigt.


Mht at kunne spore lige, så tjekkede jeg altså et par af vores:


* min "gamle fyr" på 12 sporer lige, også på små volter fra jorden i longe, 6-8 m. Jeg bruger ikke galop i longe, men han kan lave arbejdspiruetter i terrænnet og 4-5 m volter i galop, så jeg tror ikke der er noget problem der..


* remontehesten med den komplicerede historie sporer lige i skridt og trav på longe på ret små volter (7-8 m og ned til 5-6 m i skridt) - og det har den kunnet længe, fra før rytter på.

- ingen af de to mister takten- lipier er meget taktfaste, så vi træner det ikke som sådan.


* den meget grønne haflinger sporer lige i skridt, ned til 6-8 m, også hvis han spænder og mister takten og bæringen (ret interessant iø)- men er mere stiv i trav på longe, som ikke er påbegyndt- andet end lydighedsmææsigt, hvor han er stang- god.


Basically, så lyder det som om varmblodsheste er avlet med så lange ben, så de har svært ved at styre dem (Bambi på glat is ?)og så må man gå højt op i den del ??


Kender een som lige har "købt" en meget ædel sag, efter en af de helt dyre verdenshingste og den er jo som en strikkepind at se til - trods den har været redet i to år - så jeg kan godt forstå, hvis den har problemer med sporingen (det ved jeg ikke- den går og kommer sig).Den vælter jo i blæsevejr - der er INGEN masse at stabilisere bevægemønstret med - den er smallere i kroppen end min lipi på 148 cm, trods 170 cm højde.Ingen tvivl om at det er en klassehest, men en sårbar en af slagsen.


Vores halvponyer som har et ben i hvert hjørne - har ikke problemer med at sætte dem, hvor de skal og hvor det slider mindst.


Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 dressur er gymnastik
Forfatter: 
Dato:  06-01-2009 10:05

du skal vælge stil efter hvad du kan lide.


men husk: dressur er gymnastik.


I akademisk/klassisk dressur er det ikke øvelserne der tæller i sig selv. Ej heller en bestem rækkefølge eller måde.

Jo der er retningslinier. men hovedessensen er:


Dressuren er til for hestens skyld.


Med det menes der at du skal kigge på din hest, føle efter hvad den har brug for. meningen med dressur er at få en glad, lydig, fintfølende, stærk, sund og afslappet ridehest.

Ikke at nå til en bestemt øvelse.


Om din hest har brug for små volter, bøjninger eller ligeudretning og fremadridning, det kommer an på hesten og dens behov.

Hvad der styrker den uden at slide på den.

Nogle heste har brug for sidebevægelser ( hvis den er stiv i kroppen eller spænder op) , andre tempo ligeud ( hvis den er ustabil eller uden energi) , de fleste har brug for afveksling.


Du må eks ikke lade en bog ( eller en underviser der kører på autopilot) diktere at du eks skal ride frem og ned i 4 md og derefter kun må lave versader i skridt osv.

Du ( og en evt underviser) må ikke putte din hest i kasse med heste der har andre forudsætninger. For så tages der ikke individuelt behov.



I akademsik/klassisk har vi da en uddannelsesstige som vi kan følge. Den er vejledende.

Men denne er baseret på en ukompliceret og sund og rask hest med godt potentiale.

Kommer man med en hest der skal omrides, genoptrænes, den har skader, problemer eller andet, så må man bytte om på rækkefølgen og måske udelade noget for at tage hensyn til sin hest.


et eksempel på individuel træning kan være en voksen rask hest med svag overlinie.

Den skal måske trænes i samling og piaffe fra jorden i måneder selvom den måske knap kan gå en volte med rytter på.

Styrkelsen af overlinien uden rytter hjælper den til at kunne rides igen uden at blive slidt.

Selvom piaffe måske virker som en høj øvelse så er det altså en gymnastisk øvelse med stor gavn for visse heste.

det er ikke meningen at hesten skal gå piaffe med rytter på bagefter - øvelsen er brugt som et led i træningen.


dette var blot et eksempel som jeg har set udført med en koldblodstraver der havde lært kun at skubbe ( pga travløb). den kunne ikke rides pga den sænkede ryggen og lavede bagudskub som til travløb og problemet kunne ikke løses fornuftigt fra ryggen.

Den fik styrket sin svage ryg uden rytterens vægt og forstyrrende elementer. derefter kunne den trænes op fra bunden med rytter på uden at blive slidt.


her måtte der altså laves om på uddannelsesstigen for at tilpasse træningen denne hests behov.

hvis den blot var blevet puttet i den sædvanlige kasse så var problemet måske først blevet løst år senere - og der ville hesten måske være slidt allerede.


sådan kan du træne uanset hvad du vælger.

Men gå uden om universal løsninger når du har en hest med skavanker.


klassisk/akademsik dressur er nok mere en måde at tænke på frem for en skematisk lærebog.







Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/



Hestemalerier sælges. Også Bestilling.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lykke B har ret
Forfatter: 
Dato:  06-01-2009 22:27

Synes det er godt skrevet Lykke - uanset hvilken metode man vælger er det vigtigste hensynet til hesten! Og det synes jeg heldigvis man ser meget af både i akademisk og i "klassisk" - at træningen tilpasses den enkelte hest, i stedet for at gå slavisk frem efter en bog.


Der er også mange ting man kan kombinere - jeg har selv taget de ting fra forskellige metoder som jeg føler fungerer for min hest. Man skal bare sætte sig ind i tingene, så man ikke træner noget der er i modstrid med hinanden.


Især Lykkes "citat" først i hendes tekst synes jeg er super god:

Dressuren er til for hestens skyld.


Linda.



At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!
***

Freja - verdens smukkeste pige

***

Mosegaards El Diablo


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige præcis
Forfatter: 
Dato:  06-01-2009 22:53

og derfor er det også den gode underviser, der er allervigtigst (y)




:-) fra NinA


God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--


Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeps, Lykke er klog
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 13:04

- og i fortsættelse deraf kan man jo sige at for at dressuren virkelig er til for hesten - er forudsætningen at


"Rytteren er villig til at uddanne sig og blive selvtænkende, selvreflekterende, procesorienteret og afprøvende"


- og DET er punktet hvor der virkelig er en forskel om man lykkes eller ej, med det man gør.Om man kan uddanne både sig selv og sin "middelgode hest" dertil hvor man har lyst.


Een af mine "ikke-yndlings" undervisere har et andet ret godt ord:


"Take your time, but dont waste it"


Men een underviser kan ikke gøre det hele, så får man ihvertfald problemer med sin GPS- indstilling på sigt.


Jeg har ihvertfald ikke mødt nogen endnu, som kunne levere hele varen.Ligesom ingen af kiropraktorerne kan det hele......


Eva



0
0
Svar på denne tråd
 
 kloge åge...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 13:47

he hee - i kan kalde mig kloge åge..**SS**


nå - men jeg villige gøre uddannelsestigen i aka/klas tilgængelig ( dog uden illustrationer og nærmere forklaringer som i bogen. læs dem selv).

så kan alle lige se den:


1: longering. Den unge hest lærer eks parade, skridt, trav og galop.


2: arbejde fra jorden. hesten lærer at lade sig føre af mennesket.


3: tilridning : hesten vænner sig til at der sidder et menneske på den og at den må lade sig dirigere af det menneske.


4: ligeudretning. Med bøjning og banefigurer redet til begge sider bliver hesten gymnasticeret lige meget til begge sider.


5. formgivning af overlinien. Hesten hvælver rygsøjlen opad og bærer rytteren på den stadigt stærkere muskulatur i alle tempi.


6: versade: Tiltagende bøjning og hentning af det indvendige bagben.


7: traversade. Tiltagende bøjning og hentning af det udvendige bagben.


8: volte. Den stillede hest følger sin bøjning og opnår en rund volte.


9: sidebevægelse i volte. Tiltagende hentning af det indvendige og det udvendige bagben i cirkel.


10: pirouette. Det udvendige bagben bliver i volten hentet ind til pirouette omkring det indvendige.


11: flyvende chancement. Beherskelse af skulder og hofte i alle gangarter. Hvorved hoftens omstilling i galop fører til chancement.


12: piaffe. hesten bærer sig på bagparten.


13: passage. hesten udvikler afskub uden at miste bæring.


14: levade/pesade. hesten bærer sin vægt 100 % på bagparten.


15: terre a terre. hesten bevæger sig med tyngdepunktet på bagbenene.


16: skoling over jorden. maksimal kraftydelse for bagparten.


17: kapriole. endemål for den klassiske stige.




Da min hest ( 5 år, hoppe, redet 1 år incl en del pauser) netop er en ukompliceret og skavankfri hest uden problemer af nogen art ( heller ikke mentalt), så har jeg kunnet følge denne stige. Det går lige ud af landevejen. Ligger pt og veksler mellem 4 - 8 . Kommer til at ligge her et års tid eller mere vil jeg tro.



Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/



Hestemalerier sælges. Også Bestilling.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lykke...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 15:48

er det ikke meget smart at bytte om på 1 og 2? det er da smart at kunne føre hesten INDEN man longerer den. Bare en tanke :)


Sagde Janne


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, at "lade sig føre"
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 16:31

er noget andet end at kunne trækkes, stoppe, bakke,dreje, vige osv.


Trækkes, stoppe, bakke osv, altså "at kunne føre hesten" er jo noget et føl/en plag skal kunne og det "skal kunnes" med flere mennesker, eks. trække til fold osv - så det forudsættes bekendt og velindlært FØR man begynder uddannelsen.


At "lade sig føre" er begyndelsen til sammensmeltningen af hest og rytter på flere planer: Fysisk, følelsesmæssigt og energimæssigt - og det trænes specifikt for meget fine signaler og først fra jorden.


Det har altså en hel del med relationen mellem den specifikke hest og den specifikke rytter at gøre (udover den ride-tekniske side, forstås) - og optimalt går hesten jo for rytterens tanker, følelser og indre billed-kommunikation - senere, hvor ride-teknikken er minimeret.Ikke muligt med alle heste- nogen er man nødt til at ride, altid.


Nu bliver det nok meget meta-fysisk for nogen, men her er vi ovre i det felt hvor Hempflings univers og det akademiske smelter sammen, eller overlapper, om man vil.


Mit føl på 8 mdr og plagene kan føres (af enhver på matriklen), men de lader sig ikke føre, for den del kommer først, når de har fået/valgt deres menneske.

Jeg har en plag på knap tre, som "lader sig føre" af en af vores 11-årige små ryttere og en anden hoppe i stalden, som har fundet sig en pige, der også har det niveau af kontakt, med den hest.


Børn i den alder er selvsagt ikke så teknisk dygtige endnu - men de kan noget andet.


Man kan også sige at det aspekt, er "en del af forskellen" på den måde Alexandra Korelova og mange andre sportsryttere rider på.hvis jeg skal oversætte det.


Nogle, meget dygtige ryttere, er istand til at finde ind til det aspekt af en/nogle hest meget hurtigt, men de kan oftest ikke formidle det.


Jeg har været på kursus hos to, som har det der aspekt,når de selv rider, men deres undervisning er skrækkelig, synes jeg.Ingen af dem er aka-undervisere.


Det er et aspekt som er bevidstgjort hos en del aka-folk, ikke alle.Nogle af aka-underviserne har det med.


Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for mange svar!
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 19:35

Ih hvor er det dejligt med så mange gode og seriøse svar! Der er virkelig en masse brugbart! Men kender I det når det ene spørsmål og svar straks fører til det næste?

Men så for at stille Henrik Halle og Eva op "mod hinanden" plus mine egne erfaringer taget i betragtning mht. fx volte og longeringsarbejdet: Min egen hidtidige erfaring er at de tre-måske fire gange jeg i alt har fået undervisning med min hest Jeanine (frieser) arbejdede vi med trin et hvor den skulle "lade sig føre". Det foregik således at min unge dengang ikke tilredet hest skulle frem og ned og "søge førerens hånd" hvilket i praksis gik ud på at der skulle "nøkkes" i kapsunen til hun kom ned med halsen og frem med snuden (som frieserdamen helst bar oppe i skyerne ). I denne proces foregik det (føles det som om) med en del overbøjning (begynderfejl) og jeg erfarede at hun var svær at holde ude på hovslaget -det blev mest til en lille 6-8 meter volte hvor hun meget momentvis "gav slip". Jo det blev bedre efter en hel del øvelse men for dælen vi har gået meget rundt i ring og det er netop det jeg vil forsøge at forhindre hvis det overhovedet er ladsiggøreligt?

Henrik Halle ,du skriver du stort set aldrig rider/fører på små volter men det ligger bare fjernt fra mit første møde med det akademiske?

Eva du skriver bla. om nogle af dine heste hvor du fortæller at de kan bære sig i skridt på 6-8 m volter og kan bære traven i longen... -bruger du kun volterne/longen til at tjekke hvor langt de er bæringsmæssigt i og med du fortæller i også rider enormt meget i skoven hvor man jo selvfølgelig rider mest ligeud af gode grunde?

LykkeB: Super skrevet! Faktisk også noget af det jeg søger :Jeg synes nemlig at AKA´en for nogle virker helt "kult-agtig" forstå mig ret! Altså synes mange er meget fastlåste i deres træning og mål,de læser og læser teori og splitter teorien ad i atomer hvor jeg nogle gange tænker "se på hesten og hvad siger din egen fornemmelse dig?" Jeg ved at jeg ikke fungerer med en træning hvor man SKAL gøre det og det i dén rækkefølge,skridte 1,5 år før man må trave ti meter (overdrivelse fremmer forståelse ) osv. Jeg vil også gerne stadig kunne ride en tur hvor jeg uden at have dårlig samvittighed kan tage en stille travetur eller en bette galop -kan det overhovedet forenes med den akademiske uddannelse af hest og rytter?


Jeg er jo stadig lidt skeptisk som I kan høre,måske også fordi mit første møde med det akademiske måske kunne være foregået bedre/anderledes? Muligvis var det også bare den rigtige fremgangsmåde opstartsmæssigt og jeg bar ikke gav det en ordentlig chance? Måske blir´det også anderledes nu hvor hesten er ældre og tilredet (kan ikke noget dressurmæssigt men redet mest på tur) og hun har måske fået bedre egen balance?

Men for at skære ind til benet : Er der andre måder at starte op på end at nøkke kræet i kapsunen på en 6 m volte og har I nogle foreslag til dygtige (dansktalende) undervisere som muligvis kunne imødekomme mit neurotiske forhold til volte-vride-i-benene-skræk og få os startet op på en fornuftig måde?


Hilsen JP (der stadig vrider sin lille hjerne og føler at hun står ved et T-kryds og skal "vælge side" )




Hilsen JP -der er i lære

som beslagsmed! :-D


Lækkert wrap i ca 40 kg´s baller sælges (ret tørt)

Kan leveres!

Slåning,vending og wrapning tilbydes!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kommer jo an på hvad man træner
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 20:27

Det kommer jo an på hvad man træner. Hvis hesten ikke er uddannet til at tage hovedet ned må det jo trænes. Det samme gør sig gældende for volter.

Og når vi arbejder fra jorden er det da fuldstændig ligegyldig at hesten er overbøjet eller går på en for lille volte hvis man er sig bevidst om at noget er forkert fordi noget endnu mere forkert bliver trænet.


Aka træning bygger på to meget vigtige punkter. Den første er frem og ned af søgning. Det andet er at henst skal bruge sin bagpart.


Har man ikke de to ting kan aka dressure ikke fungere.


Online Ridebog på www.ravnholm.dk


Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.


Akademisk ridekunst Harmoni, løsgjorthed, form,tempo,takt og sving

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aka er en demokratisk
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 22:37

ridestil hvor du fx ikke støder på udsagnet at "det er for svært til at du selv kan lære det/ må gøre det".


HELE grundlaget er jo at rytterne HVER ISÆR finder deres vej.


En af de fejl BB har gjort når han underviste (og det sir´han selv med et stort glimt i øjet), var at være "alt for præcis"- misforstå mig ret - men rytterne blev "fjernstyret" og holdt op med at tænke selv og en del af de undervisere der er i omløb, er fra den tid.


Underviseren er en sparringspartner - ikke et stykke software som du installerer og det er en meget forskellig tilgang ift mange andre ridestile.


Ingen underviser kan sluges råt. BB laver også masser af fejl, men er hæderligt ydmyg, retter dem når han bliver bevidst om dem og det er altid nemmere at se fejlen fra sidelinien.


Vi plejer at sige her på stedet - jeg har jo et helt kor af unger i stalden, hvoraf mange rider aka og nogle McLean:


En god rytter er ikke fejlfri - men en god rytter reflekterer (tænker) og beder om hjælp/retter sine fejl.


Modellen er altid at se på om hesten er tilpas og om den bevæger sig så harmonisk som den nu kan i den givne situation (jeg har en meget såret hest og den er ikke altid lige køn undervejs i processen - og jeg har to meget smukke heste som altid er en fornøjelse for øjet).


Jeg har aldrig brudt mig om tøfferiet og det gør jeg heller ikke i andre ridestile - jeg har oplevet at det koster noget et andet sted.Altid har jeg travet og galopperet i skoven ( på de fleste af hestene - jeg har basisuddannet ti), med mindre der er en stærk grund til at lade være.MIN grund, ikke nogen undervisers grund.


Mht til det konkrete ift hvordan man lærer hesten at søge hånden- ja, så kan det jo gøres på mange måder og det afhænger af hesten følsomhed og rytterens timing ift eftergivenheden, hvad der er det bedste.Du kan såmænd ringle lidt med kapsuntøjlen og så stikke kræet en godbid når den sænker halsen- MENS du går.Du kan vibre lidt og og give efter når den sænker halsen. Du kan veksle voltestørrelsen eller lave masser af figurer og finde den størrelse som passer den enklete hest. Du kan gå ligeud over cavaletis og bomme, og stikke en godbid mens du går, du kan gå op af bakker ude i naturen...klø den på manken og hviske kærlige ord når den sænker halsen.


Men med en højtansat frieser, ER det nok meget smart at have et signal til at sænke halsen. Du kan også lege stop, bak,gå i naturen (kun ligeud og uden bagben - det er ikke så aka) og vente på at den selv lægger sig frem og ned (nogen gør det fint, andre når at blive slidt inden, som Lykke skriver).


Der er mange måder at gøre alting på og DU skal være villig til at finde DIN vej, uden at være alt for autoritetstro - men det kræver at du "gider" være problemløsende og eftersom du har været i lære hos en kreativ fætter som Kurt, så kan det jo ikke være der skoen trykker ?? .


Du er velkommen her en lang dag - så kan jeg vise dig 5 meget forskellige heste- to som ligner din sorte og to som ligner din brune og hvordan vi træner dem. Det er ikke ens. Du kan komme med ud og se aka-træning i naturen og aka træning med børn og fyrige iberiske hest(e),en doven, lidt bumlet lipizzaner og en utålmodig lipizzanere, og nogle som bare er nemme- slæb evt din egen hest med i en trailer og ellers kan vi nok finde en du kan ride på..eller vi kan køre dig ud, et af de steder jeg træner og så kommer jeg med et af kræene.


Den ene er helt grøn, kun 14 dage med rytter på, pt - den gik undervisning hos Pernille første gang idag og skridtede velvilligt, afslappet,rummeligt, i pæn bæring og lige sporing på en 10-11 m volte med rytter (den tabte ikke et skridt i den halve bundfrosne time det stod på) og en hjælper på jorden.Den ahr været i skoven to gange, so far.


Aka er vist den MINDST slidsomme måde a træne på, som jeg kender.


Eva








0
0
Svar på denne tråd
 
 Henrik..
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 23:01

Hånden på hjertet, mener du at det er okay at man overbøjer og træner for lille volte, hvis bare man ved at det er forkert?? Det er da målet helliger midlet i den grad...


Eva, jeg er meget enig med dig. Lyt til hesten og find en god underviser (en som er en god sparringspartner)...


I min verden, så lyder det ikke sundt at hesten skal gå på en lille volte, overbøjet og nøkkes i grimen. Så stol på din sunde fornuft, når du træner, så du undgår sådan noget. Man kan jo gøre ting galt uanset hvilken retning man vælger :) Så som Eva, så tror jeg det handler meget om at lytte til hvad man selv tror er godt og rigtigt. Og så hold dig til herinde, og sug viden til dig. Her er mange forskellige teorier repræsenteret :)


Sagde Janne


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 ja det mene jeg
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 06:47

Ja jeg mener det er helt i orden at overbøje hesten eller være på for lille volte HVIS man ved at man gør det forkert og man ved hvorfor man gør det.

Der er jo ikke tale om at tvinge hesten i nogen holdning eller form, vi bruger jo ingen tvangsmidler.

Den uuddannet hest trænes oftes fra jorden i skridt, og der ser jeg overhovedet ikke noget problem i at overbøje hesten på en lille volte i f.eks. en uge for at lære den at bruge sit indvendige bagben i øvelsen undertrædning.


Men det er ikke en card blanch til på en hvilket som helst tidspunkt at gøre noget bevidst forkert for at opnå noget andet.


Heldigvis er det jo også sådan at langt de fleste heste ikke har bruge for korrekturtræning (ungheste). Og det er klart er der ikke noget problem så laver man heller ikke en korrektur på det problem.


Så det skal ikke forstås at man automatisk i uddannelsen gør noget bevidst forkert for at lære noget bestemt. Men man er nød til at se på den enkelte hest og se hvad den har brug for og så må man gøre det efter bedste evne.


Online Ridebog på www.ravnholm.dk


Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.


Akademisk ridekunst Harmoni, løsgjorthed, form,tempo,takt og sving

0
0
Svar på denne tråd
 
 nye toner. ...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 09:46

Som Eva skriver så er BB en ydmyg person.

han lærte derfor for år siden at overbøjning ikke var vejen frem. Ja manden udvikler og uddanner sig stadigt og der er kommet mange nye teorier, tiltag og ting som skal trænes. Derfor har han jo også revideret sin bog - og faktisk er den ikke engang up to date nu i forhold til hans egen ridning.

Det seneste tiltag jeg har hørt er mere fokus på at bryskassen skal løftes på hesten...


Derfor rides der ikke helt sådan ( med eks overbøjning) mere og der undervises ikke sådan mere - vel at mærke af de af hans elever/undervisere der holder sig up to date.

For desværre - som Eva også skriver, - så er mange nuværende undervisere "fra dengang", gået i stå uddannelsesmæssigt og modtager ikke selv undervisning mere.

-og det, for mig, er et svaghedstegn.


Men som Henrik ( og Eva) også skriver så er det ikke forkert at lave fejl, det er forkert hvis man ikke er klar over sine fejl og ikke søger at rette dem.


Du kommer ikke uden om at træne fra jorden i kapsun. for det er så grunlæggende dressur og indlæring i forhold til ridestilen og hele filosofien bag. Og selv om 5 -10 år skal du stadigt af og til ned på jorden og have fat i kapsunen igen når nye ting skal indlæres.

Når du har lært mere om kla/aka vil du kunne forstå hvorfor.

At det er gymnastik du skal lære den. at det er et reaktionsmønster den skal lære - og som den lærer bedst uden rytter på.

Du kan simpelthen hjælpe din hest bedre fra jorden end fra ryggen i de fleste tilfælde. Du kan rose i præcist rette øjeblik, du kan se når det er rigtigt og du har flere midler til din rådighed ( krop, drejning i kroppen, kropsholdning,hvor du holder dine hænder og arme og hvor hårdt du har fat, hvor lang din line er osv osv).

og du lærer at få øje for korrekt og forkert. du får fokus på steder af hestens krop som du ikke har set i arbejde før.

og på den måde får du overblik og indsigt.


Men hvis din underviser ikke rettede dig da du gik i for små volter - så find en underviser der er up to date mht dette. og som husker at rette dig og gøre opmærksom på hvad der går galt og hvordan du kan rette det.

- og her er måske også forskellen mellem en der lige er begyndt og en der har dyrket dette længe: At man efterhånden lærer at spørge, søge svar, sige " hvorfor det ? " og "jamen det fungerer ikke for mig - find en anden løsning for mig og min hest ".


mht det med "kult" : det er det ikke. MEN: man må også vælge en vej og prøve at holde denne.

i starten er det bedst at holde sin vej lidt snæver da man ellers nemt kommer til at blande for meget og derfor mudre det hele sammen til stor forvirring for sig selv og hesten.

Du skal have en overblik og et mål med din træning, og ikke opgive efter et eller to forsøg.

Konsekvens i indlæringen er bedst for en hest.

endnu et BB citat : "A skal altid betyde A , og ikke lige pludseligt B eller C . hvis hesten ikke kan alfabetet kan den jo aldrig lære at læse ".


Altså : jeg anbefaler at du lærer fra flere undervisere, men vælger dig en mentor. men alle undervisere skal være fra samme retning. og de må ikke modsige hinanden - men blot supplere op.

hvis du den ene dag træner på en måde og den næste den næste - ja så lærer ingen af jer at "læse".


når du så efter nogle år har fundet din vej og er blevet mere sikker og din hest kan sin grunridning, så kan du lade dig inspirere mere bredt uden at nogen af jer bliver forvirrede.


de ryttere jeg kender der hovedløst har sprunget fra den ene dille til den anden og har trænet sådan den ene dag og sådan den næste, blandet med lidt HMS, parelli, hempfling, spanske rideskole, moderne dressur osv osv - ja de er ingen vegne kommet og hesten er lige forvirret og er ikke sundere i sin krop end den var før.

Du kan godt blande, men gør det med konsekvens og træn ikke for bredt før du har gruntræningen iorden.


-----------

jeg kan anbefale dig at finde et sted du eks kan låne de 3 BB videoer ( som vistnok er udsolgt på dansk - medmindre de er udgivet på DVD igen). hvis du ser alle 3 stk så får du lidt mere overblik - eks over hvad denne jordtræning skal gøre godt for.


som supplement ( og KUN supplemet) kan du via biblioteket låne richard heinrichs " schooling horses in hand ". Men han "snyder" en del og noget er ren cirkus. så derfor KUN supplement. ( han bruger eks indspænding, han indlærer benløftpassage fra spanske skridt osv. fy fy).







Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/



Hestemalerier sælges. Også Bestilling.

0
0
Svar på denne tråd
 
 den eneste overbøjede hest jeg har
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 12:51

set meget længe er ikke en aka- og ikke en hiv-og-træk.


To af mine har for første gang i deres liv (sidste vinter)lært at skyde skulder ved at gå for direkte dreje-tøjle for længe, med for grønne ryttere, dvs mclean-modellen for at dreje.Så kan det jo faktisk godt ske at den overbøjer, meget endda - hvis man eskalerer signalet.


Da jeg ikke vil have at de skyder skuldre og ikke vil have eskalerede signaler (medmindre der er en udpræget sikkerhedsrisiko for et eller andet) - har begge heste skiftet rytter og rides nu for indirekte tøjle 100 %.


Jeg har også to som kan gå, både for direkte og indirekte tøjle og som aldrig ville "udnytte" en grøn rytter. Den ene vil eksplodere for modstridende signaler (rides af to parter hvor den ene rider læringsteoretisk og den anden aka)- den anden opfører sig altid pænt.Hvis rytteren fx mister balancen, træder den ind under igen - fordi den altid følger "at træde til sædet".


Nå, og hvornår vil jeg så selv "overbøje"? Kan jeg finde på det ?? Eller er det rent uheld når det sker??


Det er ikke ret tit det sker som uheld. Engang var jeg grøn, men nu er jeg temmelig garvet og kan godt holde styr på begge bagben og hvor næseboret befinder sig ift skulderen og hvor den har brystkassen og om den bevæger sig harmonisk..


Vi har lige nu, en hest med en løbskhedshistorie som er påbegyndt træning: Arj, det er da nemt - den skal jo bare ha´et stopsignal .


Nu er der bare det, at den har været eskaleret på stoppet (så det vil noget, ikke her) og er blevet rigtig bange for det (uden at den stoppede). Ret upraktisk.Der er altså ikke meget at komme efter, ift at forstærke stoppet på biddet, hvis den skulle få lyst til at forlade etablissementet.......og jeg gider ikke fedte rundt i ridehuset et år på det område - jeg er jo inkarneret skovtursrytter.


Den hest har et bestemt sted i sin hals som den gør beton-stiv til den ene side når den er bange, utryg eller whatever....når den stiver sig der, kan den lave et så stort fraskub bagtil, at den bare går-sin-vej.


Vi HAR selvfølgelig lavet et alm bidstop (OG et kapsunstop OG et verbalt stop), hvor den går på sytråde, men man kan ikke rigtig forstærke det lige nu, fordi de gamle panik-reaktioner fra forstærkningen af stoppet som er kommet med i løbskheds-pakken, stadig ligger tæt oppe under overfladen.


SKULLE det nu ske en dag at den bliver vældig forskrækket, og man ikke kan stoppe på biddetet eller ved at spytte den i øret - så SKAL den kunne dreje, men når den er så god til at stive sig det sted i halsen, så kan den ikke dreje ordentligt.


Det er derfor AFGØRENDE vigtigt at den får motorisk tillid til at få blødt det sted op (det er bare lidt stramme ledbånd og muskler ved C 3-4, fordi den har lavet stuntet mange gange) - så den skal strækkes og nulres og listes fri i det område og SÅÅ sukker den dybt og bliver helt rolig i øjnene, blød som smør og helt eftergivende og traske roligt og rummeligt på volten.Lydig og ikke nær så let at forskrække.Skal jeg "overbøje" den nogle skridt her og der, for lige at få det ledbånd til at strække og slippe (det tager 20-30 sek) - så gør jeg det.


Nu kan jeg lave et stræk som IKKE overbøjer, men det ku jo kikse og nogle sekunders overbøjning ville faktisk være fint, som yoga-øvelse, i det her - eller et lignende- tilfælde..Hvis altså den er nede og fremme, så man får den rette vinkel.


Man kunne lave gulerodsøvelser, men det er mere effektivt i skridt.

Det har taget 4 x 30 sek i langsom skridt at slippe det ledbånd.


Jeg kunne OGSÅ vente tre mdr på en kiro, men hvorfor give 900 kr for det, jeg selv kan ordne på 4 x 30 sek ?? Den har ikke andre kiro-relaterede problemer.


Man kan OGSÅ argumentere for at den skal trænes i at dreje for direkte tøjle til den "er rigtig skarp på det", men jeg har set det prøvet og de løber enten ud over den ene skulder ved at stive sig eller overbøjer til den anden, når de har den vane med at lukke i halsen.


Da jeg ikke har noget særligt at bruge den direkte tøjle til efterfølgende (jeg synes det er sindssygt upraktisk at højre forben følger højre tøjle)- vil jeg ikke bruge lang tid på at skærpe det, når den bare skal være der til det helt basale.


Andre har det anderledes og det er helt fint for mig - men altså- hvis den lægger an til at smutte, skal den kunne RIDES ind på en volte,for de udv hjælpere,i bøjning, uden at vælte og uden at dreje så skarpt, at rytterens ben kommer i klemme i fx døren til ridehuset og stoppes gradvist, uden at den bliver yderligere forskrækket og uden at eskalere stoppet, så den del forstærker panikken. Eftersom den "sporer lige" på ganske små volter trods sit ridemæssige grønskollig-stadie, må den jo være et megatalent for samling ? Hvis altså det betyder noget ??


Det ved jeg såmænd ikke - det er ikke en race som er avlet til taktfejl.


Men den er nøjsom, meget for tyk og den skal ud i skoven og ha´sin grundkondi oparbejdet - så den skal ikke tøffe rundt i ridehuset i måneder. Den skal bare ha´ørerne skruet på, så den ikke smutter derude.Den kommer som håndhest først, med rytter - så derfor har den fået et godt kapsun-stop, også.


Jeg ved ikke om det er forståeligt, men nu har jeg bestræbt mig for at vælge et eksempel som er meget-meget "McLean-enkelt" i problematikken og lagt min aka-analyse ind over og argumenteret for en anden løsning.


Det ville jo være synd at slagte sådan en sød hest, bare fordi den er blevet panikken for en tre-fire ting ??


Eva





0
0
Svar på denne tråd
 
 >> Eva
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 16:15

Du tror ikke at de heste der har problemer med at overbøje for den indvendige tøjle kan skyldes at de har været trænet akademik tidligere, hvor tøjlen jo ikke betyder drej, men måske rund dig?


Så de derfor ikke har forstået tøjlen og ikke ved hvad de skal gøre for at slippe for presset? og derfor forsøger at overbøje sig indtil de opnår eftergiften?


- Matilde og Shalu :-D-

- Har du løsgjort din hests Longissimus Dorsi i dag? -

WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES

SKRIV FOR MERE INFO

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har et eksempel
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 16:52

der lidt modsvarer dit, Eva. Fik en AKA trænet hest i træning, som kunne gå RUNDER og bøje halsen når man tog i indvendig tøjle, Jo mere man eskalerede, desto mere forbøjet blev den. Den havde jo lært at runde sig, så det gjorde den. Sådan en hest må man jo træne helt forfra, ned på jorden og flytte dens ben. Den drejede så også elendigt for udvendige tøjle på halsen.


Men jeg tror at man med alle heste skal vurdere præcist hvad den enkelte hest har brug for. Men hvis hesten ikke fungerer i systemet, så er systemet jo bare ikke godt nok??


Jeg synes også at inddirekte tøjlehjælp er god og synes det er en god ting, at man kan flytte hesten rundt under sig, UDEN at bruge direkte tøjle. Men den direkte tøjle er nu også god at have så man kan få styret forbenene.


Måske er et af de store problemer, som Lykke nævner, at der er for mange AKA trænere, som laver noget værre juks? Fordi de ikke opdaterer sig med viden. Jeg har set en del AKA trænede heste, som slet ikke fungerede, men det kan jo skyldes for dårlig undervisning. Jeg tror det er "farligt" at fortælle folk at fx overbøjning mm. er OK, når man ved det er en fejl. Fordi hver gang man træner noget med hesten, så øver den sig jo i at blive bedre til det. Og jeg har svært ved at se at noget, som blokerer skuldrene i den grad og gør at hesten ikke sporer, skulle føre noget godt med sig. Men igen, måske har jeg set for dårligt trænede AKA heste og kan jo kun bygge på det jeg har set.


Sagde Janne


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Næh, nej det er skam ikke aka
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 17:48

- heste jeg snakker om her.


Aka-signalet i indvendige er altså heller ikke "krøl halsen sammen" eller "overbøjning" .Hvis det sker, er det klart en fejlindlæring.

Principielt skal hesten jo altså holde

*udv bag i udv forbens spor og

*indv næsebor ikke længere ind end svarende til skulderspidsen - når vi snakker biomekanisk korrekt stilling og bøjning


Aka drejer for indv. sædeben + direkte tøjle LIGE i starten (ligesom McLean gør det, bare ikke så længe hen i forløbet), men det at hesten flytter forbenet UD opleves altså vildt upraktisk i vores univers, så det direkte drej, må godt være med at hesten runder sig efter sporet og meget hurtigt lægges den indirekte tøjle på, i form af spiral-øvelsen (ind og ud osv)eller kareeer (I kalder det firkantede volter) eller zig-zag (fx i skoven), så vi PRINCIPIELT altid drejer for udvendige tøjle på halsen (meget mere praktisk på een hånd, i piruetter olign) - evt. støttet af udv ben (altid sædet med).


Indv. ringlen med kapsun-tøjlen er et sænk halsen og strrrææk frem -signal og den må ikke krølle sig eller overbøje, nixen.Så skal man korrigere og rette op/ drive lidt frem, hvis den tøffer/stoppe lidt op, hvis den braser- hvad der nu passer situationen.


Det kan tage tid, hvis den fx har været indspændt som helt ung (jeg har sådan een og den bliver ikke bøjet af mig, kun stillet en mikro for sædet/ indv ben - den er hypermobil men ikke skæv så den følger sporet med sænket hals helt selv og jeg rider den næsten udelukkede ligeUD til den har fået næsen stabilt frem), rullet (det tog mig et år i skridt i skoven på den gamle, før den så en bane eller et hjørne) eller gået på hjælpetøjler (den model skal have et sikkert sænk-halsen signal, for den har rendt ovenud andetsteds med SÅ sænket ryg at ledbånd i brystkassen er skredet og gået helt i gak) - men tid tager det jo altid, hvis der er fejlindlæring.


Jeg tror det er timing i eftergivenheden der kan være problematisk og så en del undervisere der ikke er skarpe nok (men det findes jo allevegne)og så uidentificerede spændinger andetsteds langs rygsøjlen (inkl det eks. med spæne-væk hesten ovenfor) - for HVIS bagbenet svinger frem, så falder halsen jo ned-frem og hesten går afslappet som den skal.


LIGE så snart hesten er rutineret i at række sig frem-ned for sædet, behøver man jo ikke tøjlesignalet.


Fejlindlæring sker vist da allevegne.........



Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 her er den søde
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 18:12

Her er han 7 år/2004 og på ridelejr, ungerne styrer ham i trav uden tøjler.


Samme uge, i skridt, ned og frem og aka-underviser til fods.


ca 2006, 10 år , samlet trav.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fatter ikke lige de bliver så
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 18:18

dårlige, men på det første sidder begge børn med armene ud til siden,styrer ham for sædet alene i trav (det har han kunnet fra første dag) på det andet har Ane- den forreste rytter på 12 år, to fingre i det yderste af en løs tøjle og der er trensebid på, ingen næserem.


Sidste billede er nok fra 2007 og ikke 2006.....i 2006 gik han forfra ridemæssigt pga tabt indlæring e. kiro - og det billede her er et år inde i den nye omgang.


Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eva jeg er
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 19:52

godt klar over at man ikke ønsker at hesten overbøjer for indvendig tøjlesignal i Aka.


men hvis vi nu antager at hesten har lært at den skal gøre et eller andet med sin hals når den mærker et eller andet pres i den ene tøjle (det være sig træk eller ringlen).


Er det så ikke nærliggende at tro at hvis rytteren bliver ved med at tage i tøjlen så vil hesten forsøge mere af den adfærd der tidligere har udløst eftergift = hesten overbøjer sig fordi den bliver ved med at mærke pres????


Iøvrigt er jeg lidt i tvivl om hvad dine billeder skal illustrere.


Det nederste billede er jo ret lille. og pixeleret så det er svært at se ret meget på det.




- Matilde og Shalu :-D-

- Har du løsgjort din hests Longissimus Dorsi i dag? -

WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES

SKRIV FOR MERE INFO

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 20:10

var de heste så trænet?


Sagde Janne


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Gamle Heste
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 21:02

Jeg var for et par år siden, inden Bent flyttede til Lolland til kursus med min 19 år gamle Lipi hos Bent Branderup. Jeg havde kun redet aka i et lille år, og jeg var lidt bekymret ved at komme med så gammel en hest. Men halvdelen af hestene, 4 stk var over 16 år.


De havde alle en fortid i moderne dressur, men var blevet trætte/skadet af det (hestene ikke rytterne). Alle rytterne ville gerne beholde deres gamle heste, men de ville også gerne kunne arbejde med dem, og ikke bare benytte dem til skovtur.


Disse 4 gamle heste havde alle genvundet deres lyst til at arbejde, det vandt mig for akaridning.


BirteB

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bliver ved at tage
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 22:49

i tøjlen ??

Jamen, det gør vi jo ikke - andet end ved ekstreme uheld.


Hvordan hestene var trænet FØR ?


Det ved jeg søreme ikke......jeg har da min viden om mine egne heste (noget viden, noget antagelser, ud fra hvordan hesten reagerer på dit og dat og HVOR lang tid det kan tage at få nogen til at strække sig og på hvilken måde).


Ham den brune Zasi går bare en løsgjort,taktfast, samlet trav, let foran lod med ørerne øverst, på det billede- det er virkelig et OK billede på min computer og det har været på HN før, hvor det også var helt fint, så jeg aner ikke hvad der er sket siden det er blevet så grynet og nusset (jeg er en absolut mongol til den slags).Nå, pyt.


Det var såmænd bare for at vise den samme aka-hest i baby-ridning (efter et år i skoven, han fik rytter på som 6 års og var ikke på en ridebane før som 7 års) og så nogle år senere i et samlet moment, som ikke er passage eller piaffe, bare alm trav.


Det kunne jo være at JP syntes det var interessant at se en hest som ikke har tøffet rundt på volter og volter i årevis, men som hele tiden har gået "aka-i-skoven" og som iø har en lisså højt ansat hals som frieseren, JP selv har.For at vende tilbage til trådstart.


Nå, JP- jeg slutter her (kursus de næste dage)- håber at du kunne bruge lidt af skriblerierne.


Janne og Mathilde: Vi har ca 9 heste i stalden som er redet McLean i ca 1-1,5 år og 8 som er redet aka, fra 5 år og nedaf til helt grønne. resten op til 30 er avlshopper,pensionister, småponyer,1 hingst og lidt yngel.


Jeg har redet en af mine egne konsekvent McLean-agtigt i et år - for virkelig at få fordele og ulemper, ved de forskellige modeller ind under huden.Jeg har en søn som rider aka om en hals og en som har fået McLean undervisning et år.Samtlige børn på stedet (det er vist også ca. 9) kan omtrent ride hinandens kræ, fordi de alle grundlæggende rider uden modstridende signaler - det er ret smart.De enes godt og er stjerne eksemplariske til at hjælpe hinanden.


Vi har en pony som har tre spor:

* et gammelt eksplosionsspor hvor den er noget nær uridelig (modstridende signaler er pest)

*et godt 2 årigt aka-spor hvor den går dressur og kan en hel med en garvet rytter og noget mindre med et barn

* et godt 1 årigt McLean spor med den anden rytter, som også springer den

- den ved godt at der hører forskellige ryttere (og delvis forskelligt udstyr) til de forskellige modeller.


Eva






0
0
Svar på denne tråd
 
 svarer li´!
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 18:30

Igen kommer der mange super svar som jeg er rigtig glad for! Jeg er i særdeleshed glad for at få en slags "vished" for at AKA meget hen af vejen er at "selvstudium" og at det er noget der ofte baserer på egen sans,fornuft og følelse for tingene. Som I nok kan læse længere oppe har jeg nok været lidt for fordomsfuld omkring AKA-genren hvilket resulterede i at jeg følte jeg måtte vælge enten/eller (pest og kolera ). -Vælge mellem at følge AKA-sporet slavisk og skridte 1,5 år før man kan skifte til 2.gear eller på den anden side den moderne dressur -som jeg den dag idag synes er blevet "grim" men som jeg har dyrket seriøst nogle år sideløbende med springningen. Det der fik mig til at stå af med den moderne dressur var at jeg synes jeg skulle bruge for mange kræfter ,for meget "tag mere fat i udvendig ,mere ben,mere ben ,den skal bøje mere ,mere overtrædning osv. osv -altså forstået på den måde at når jeg bruger mange kræfter på hiven og sliden så må hesten jo mærke det også i allerhøjeste grad! Jeg har haft skiftet undervisere nogle gange men har haft svært ved at finde nogle som helt matchede min holdninger mht hvilke metoder jeg synes man kunne bruge med god samvittighed og hvor hesten også stadig nød arbejdet. Derfor har jeg frem til nu valgt skovtursløsningen (de sidste 5-6 år) men nu hvor jeg har været nød til at ride i ridehus pga vintermørket har jeg manglet noget dybde og mål med min ridning og da jeg er nød til at få nogle muller på min skovtursko så er jeg li´som nød til at få taget stilling . Det er jo også mit ansvar at holde mine dyr sunde,raske og trivelige i alle henseender. Og har man valgt at kravle på nakken af hesten synes jeg man dermed bærer et ansvar for at den kan bære os uden at komme til skade i processen og uden vi som menneske påfører den unødig ubehag eller endda smerte.

Synes også at forslagene om ikke at følge en bestemt underviser men gerne tage på kursus med flere er meget tiltalende for så forestiller jeg mig at man hele tiden bliver skærpet og får fokus på forskellige problemstillinger, så man ikke låser sig fast på bestemte metoder og øvelser.


Eva: Har du haft Kurt som smed? Ih,ja han var så dejligt et menneske og så dygtig til sit fag! Savner ham meget og tænker faktisk på ham dagligt for havde det ikke været for ham var jeg ikke kommet i lære (sender nu også meget taknemmelige tanker til min nye mester som gav mig en chance og som også er helt fantastisk både som menneske og som fagmand )!

Eva,du skriver en masse guf og helt bestemt noget jeg kan bruge! Selvom billederne er ret dårlige kan man alligevel ane hesten og dens indundertrædning og bæring og det ser jo dejligt ud også selvom den ikke har skridtet i ring i 1,5 år! Rart at vide at det KAN lade sig gøre for det er helt bestemt med til at jeg igen har fået modet på at prøve AKA igen. Vil bestemt prøve det med at lokke hende frem og ned med godbidden men hvad mener du med signal for frem og ned? Er det en bestemt bevægelse eller et ord du mener? Jeg havde i tankerne at prøve at gå med hende på en stor volte (20 m) og kræve en let bøjning uden hun sejler ind mod midten med det samme og "ryste" let i kapsunen samtidig med jeg lokker hende frem og ned med godbidden til den position jeg kunne tænke mig. For så tænker jeg at når "rysten på kapsunen =frem og ned" sidder helt fast på rygraden i skridt for hånd burde samme signal også virke når jeg sidder oppe på hende og hun spænder op/putter sig? Hva´så når hun, mens jeg sidder der,spænder op men reagerer på rysten i kapsunen -kan jeg så slippe godt fra at rose den med en godbid indtil hun også med rytter på har fattet pointen og finder det begageligt og naturligt at gå fremme og nede? Er der store ulemper forbundet med dette? Jeg synes nemlig hun reagerer utroligt positivt når jeg har godbidder med når jeg træner fx tricks. Hun er ikke typen der bliver urolig og skraber og skaber sig for at få en godbid,hun prøver hellere at løse den gåde jeg gir´hende ved at prøve en masse forskelligt. Da jeg tilred hende foregik det uden alt det longering og det sædvanlige og stop -gå frem -drej blev indøvet først ved hånd,så for lange liner og med en masse godbidder og jeg synes at det har været så dejlig og nem en tilridning med en glad og tillidsfuld hest. Så hidtil har jeg kunnet få hende til stort set alt med en guffer i hånden

Vil meget gerne tage imod dit tilbud om at komme forbi en dag! Det er meget venligt af dig! Men pga seriøs husombygning blir´der nok ikke tid før om et par måneder eller tre -vil ihvertfald li´kontakte dig når jeg får lidt mere tid i kalenderen og høre om du stadig vil have mig på besøg!


Lykke B: Jordarbejde vil jeg bestemt også men det kræver en del tilvænning i noget så simpelt som at følge med krikken og samtidig stadig gi´den de signaler den skal have for at udføre en bestemt øvelse. Når man er vant til at sidde oppe og træne dressur så skal man li´lære at gå,stå og bevæge sig rigtigt og samtidig lære at se de rigtige steder før der "kommer hul igennem"! Når jeg har forsøgt at træne fra jorden med min frieser så er det eneste jeg ser foran mig en stor sort masse/væg i bevægelse og den tager dælme lange skridt i forhold til mig,lille fede hobbit . Jeg kan ski´da egentlig ikk´følge med dyret! Men jeg må prøve mig lidt frem og i første omgang må vi træne eftergivenhed/frem/ned i kapsunen for det er vel trin 1 at vi har forstået det og kan gå sådan rundt? Så må vi på et kursus for at gå videre derfra. Tror også li´jeg prøver at snige mig i nærheden af nogle BB dvd´er og li´se om jeg kan få lidt tid til at dykke i nogle bøger og få bedre fat i grundstenene


Henrik Halle: Du mener at i mit tilfælde hvor min hest stadig er så grøn at den ikke har forstået at række sig frem og ned ved påvirkning af kapsunen,at det er i orden at overbøje/gå på små volter for at opnå denne eftergivenhed?

Hvis jeg har forstået dit svar korrekt altså? For det vil jeg mene er forkert -altså at lave noget forkert for at lave noget rigtigt? Ja,et sted skal man jo starte men så må jeg selv prøve at finde en måde hvorpå jeg kan få hende frem og ned uden at hun går på en lille volte. Det må jo blive noget jeg må forsøge og prøve mig frem med.





Hilsen JP -der er i lære

som beslagsmed! :-D


Lækkert wrap i ca 40 kg´s baller sælges (ret tørt)

Kan leveres!

Slåning,vending og wrapning tilbydes!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Henrik..
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 21:40

faldt lige over dit svar >>>


Det er to grunpiller i aka ridning. Den første er frem og ned. Hvis hesten ikke søger frem og ned kommer den ikke til at kunne bære rytteren på en korrekt måde.


Den anden grundpille er at hesten skal bruge bagparten. .<<<


Er de to grundpiller ikke i al ridning? Jeg er "alm moderne" rytter efter den gamle tyske skole - og jeg har da de samme grundpiller.


I mine øjne er de to grundpiller ens i al ridning - at man så ikke altid ser det i praksis - det er en anden sag


Blot en undren herfra


Xoco

stud.theol


Der søger opstaldning til sød mindre hoppe i Kbh/omegn.

Min. 4 timer fold,6 kg wrap, ridehal, off.transport tæt på




0
0
Svar på denne tråd
 
 jo det kan
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 07:49

Jo det kan vel være du har helt ret Xoco men jeg kender kun lidt til aka derfor den formulering.


Til JP tror ikke jeg har formuleret mig forståligt tilsyneladende.

Jeg vælger ikke at tage hesten ind på en lille volte når den er helt grøn. Jeg vælger ikke at overbøje hesten på noget tidspunkt.

Jeg siger hvis den gør det i begyndelsen af sig selv så gør det ikke så meget.

Det er også noget helt andet hvis der skal rides korrektur på hesten, så er der lidt andre regler gældende.


Men ganske enkelt kan det vel siges. Hav en dejlig tid sammen med din hest, lav være med at lave skade på hesten og reflektere over hvad du lave blandt andet igennem at uddanne dig selv.


Henrik


Online Ridebog på www.ravnholm.dk


Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.


Akademisk ridekunst Harmoni, løsgjorthed, form,tempo,takt og sving

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder!
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 19:13

Henrik Halle: Okey så forstår jeg at du synes det er ok når det er under indlæringsfasen


Jeg fandt forresten billeddokumentation taget af en (meget dygtig) veninde til vores første AKA lektioner som jo kunne være ret så aktuelle at vise nu! Jeg skriver lidt ovenover billederne sådan som jeg tolker dem og jeg ville være taknemmelig for om I vil kommentere dem hvis det lyster! Så kan få en idé om om jeg tænker i den rigtige retning i aka-sammenhæng

Here goes...


Nr.1 -Her fortæller underviseren trin 1 =frem og ned samt bøjning i kapsunen (Jeanine var/er ret utilfreds med andre rører hende så hun ser lidt misfornøjet ud) :


Nr.2 -det går ok efter nogle forsøg mens vi står stille:


Nr.3


Nr.4 -så prøver vi 1. gear samtidig med vi nøkker lidt i kapsunen. Synes hun mangler bæring og indundertrædning med indv. bag men holdningen i hoved og hals synes jeg er ok:


Nr.5 -Synes bøjningen her er tilpas men hun spænder op:


Nr.6 -Synes hun ser rigtig fornuftig ud her,kunne dog godt tænke mig næsen lidt længere frem. Ærgeligvis kan man ikke se hvad indv. bagben og hofte laver:


Nr.7 -Fy skamme tænker jeg: overbøjet med stiv hals,bøjer li´som ikk´i de sidste halshvirvler,træder ikke ind under sig med indv. bag og indv. hofte stritter opad istedet for at sænke sig og føre bagbenet frem til centrum:


Nr.8 -Her synes jeg hun er overbøjet og vælter li´som over indv. skulder og krydser forbenene hvilket resulterer i at jeg går/og fører mere baglæns og ind på en mikro volte istedet for at gå frem og rundt:


Nr.9 -Samme problemstilling som ovenover. Er det fordi jeg ikke har styr nok på hendes indv. skulder eller trækker for meget i hende siden hun sådan vælter indad?:


Nr.10 -Samme problem som 8 & 9. Jeg mener også at hovedet er for skråt -det er li´som om hun skal bøje mere i ganachen/øverste nakkehvirvler?


Nr.11 -Igen overbøjet uden bøjning i ganachen,"stritte-hofte" uden aktive bagben og lang ryg:


Nr.12 -Igen vælter vi indad,krydser forbenene og bagparter ser ud til at have sit eget liv men jeg synes hendes "dybde" og "vinklen" på næseryggen er fin:


Nr.13 -overbøjning og mangler bøjning i ganachen:


Nr.14 -Så prøver vi lidt longearbejde. Synes hun igen laver overbøjning med stiv hals,skyder udv. skulder og lang ryg:


Nr.15 -Her synes jeg det går meget bedre -en anelse spændt men synes det virker som om rundingen er mere rigtig og hjælper hende til bedre bæring på indv. samt udv. skulder er mere inde på plads:


Nr.16 -Synes hun ser superfornuftig ud her -afslappet med tilpas runding -også li´som om hun er sluppet lidt i ganashen og derved sænker indv. hofte og træder godt ind under sig med indv. bag:


Nr.17 -Rigtig fin også selvom hun gerne måtte gå mere frem og ned i hoved og hals -ikke mere bøjning men synes hun sænker indv. hofte flot og fører fint bagbenet frem under sig:


Nr.18 -For spændt i hoved og hals men synes hun tipper bækkenet ok og hvælver rimeligt. Men frem og ned -dog synes jeg rundingen er fornuftig!


Nr.19 -Samme som ovenover:


Nr.20 -Slutter af med dette hvor jeg synes hun er superfin -dog lidt for høj i hoved og hals men fin runding,eftergivenhed i ganachen,knap så meget indadvæltende og med bedre egenbalance samt med aktivt indv. bag der griber ind under:


Håber i kom gennem de mange billeder . Overordnet set skal vi efter min mening have en mere smidig hals og ganacher,mindre spændt og mere frem og ned. På en eller anden måde få styr på balancen så hun ikke vælter sådan indad men tror dette egentlig hænger lidt sammen med (efter at have studeret billederne nøje) at når hun er smidig i halsen med rette bøjning og slipper i ganashen så er det li´som om hun retter mere op og træder mere ind under sig med bagbenene. Men mener jeg kan huske fra noget teori jeg har læst at den rigtige bøjning/runding har stor effekt på om indv. hofte sænker sig og fører bagbenet frem til centrum på den korrekte måde?

Puha synes det er "tough stuff" og ser frem til at jeg får mere forståelse for grundprincipperne.

Appropos grundprincipper så har jeg taget tyren ved hornene og meldt mig til basiskursus med Christina Holmbæck! Så nu blir´det ikke kun ved snakken -sidste weekend i denne måned må projekt hus være projekt hus uden mig for dér drager mulen og jeg til djævleøen! Glæder mig meget og håber vi får noget godt med i bagagen og blod på tanden til flere kurser!







Hilsen JP -der er i lære

som beslagsmed! :-D


Lækkert wrap i ca 40 kg´s baller sælges (ret tørt)

Kan leveres!

Slåning,vending og wrapning tilbydes!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Overbøjet
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 20:53

Jeg syntes hun er klart overbøjet og skyder skulder på de fleste billeder.


Jeg er Christina Holmbæck kursist, det bliver du rigtig glad for


I betragtning af det er første gang, syntes jeg der bliver fokuseret for lidt på indvendige bagben, vi starter også med frem og ned, men ikke så voldsomt som på billederne og så starter vi med at gå baglæns så vi hele tiden kan følge op på hvad indvendige bagben laver og rette det til.


Her er 2 billeder fra mit første kursus med Christina

Der forkuseres på bagben og frem og ned, ikke så meget bøjning.


Skulderen rettes til for ikke at skyde ud.


Husk det er billeder fra vores første kursus, så der er ingen af dem der ser særlig godt ud, men man skal jo starte et sted og det er ikke en god ide at starte med at forvente det hele!


Du kan se og læse mere om vores kurser på min hjemmeside, som dog er under redigering og derfor har nogle fejl hist og her!


Rigtig god fornøjelse med CH jeg bliver helt misundelig




Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Efter min mening
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 22:37

og den smule jeg kender til AKA, så er den alt for forbøjet, og der er alt for meget fokus på noget forkert. På næsten samtlige billeder knækker den foran skulderen :( Indtil du fandt en dygtig træner, så ville jeg longere den langt mere ligeudrettet og så i arbejdet med den bede om langt mindre bøjning. Prøv at have i tankerne at den aldrig må knække foran skulderen, så får du ikke overbøjet den :)


Du skrev at du måtte vælge mellem aka og moderne. Der er altså andre måder at træne sin hest på :)


Sagde Janne


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hun overbøjer meget
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 22:55

og det kan jo skyldes flere ting, men den helt åbenlyse er at du skal have den førende hånd FREM foran næsen, så du ihvertfald ikke trækker til siden i næsen.


Det føles måske akavet de første gange, men det kommer hurtigt.

Hun har brug for at få næsen frem og give slip i den midterste og nederste del af halsen (foran manken) - jeg har to med samme bygning.Før at hun kan stille i nakken (og det er jo kun ganske lidt hun skal det, bare så hun ikke kigger ud af volten).


Jeg ville gå mere ligeud, føre hende ned og frem med ve hånd på hø volte (altså hånden nærmest hesten i første omgang) og så have pisken bagom mig selv - så du sikrer at hun først lige forstår, at hun skal gå frem og følge sporet.


Ellers kan du gå baglæns, som Anja gør - det er fint til heste som har tendens til at mose eller at overbøje(men hun skal jo lære at gå, stoppe og vente for meget fine signaler allerførst).

Bagbenet KAN IKKE komme ind, hvis hun krøller som en sild fortil og nakken falder ud i S form - og du behøver vist slet ikke fokusere så meget på skulderen, den er rigeligt smidig.


En trdje model er at du fører med den hånd som er væk fra hesten (som på billderne) men altså ikke trækker indad. Så kan du lægge hånden nærmest hesten ovenpå halsen og nulre lidt der hvor hun holder imod - hun skal først og fremmest strække sig frem og ned.


Kurt var smed på en kompliceret hest, der var opstaldet her, så jeg har set hans krative problemløsningsevne fuldt udfoldet i det meste af et år (nogen gange var hen her flre x pr mdr)....al respekt til ham.


Eva



0
0
Svar på denne tråd
 
 Når jeg har
Forfatter: 
Dato:  11-01-2009 00:28

set dine billeder, så kan jeg godt forstå at kaldte tråden: [KLAS] Akademisk? For slidsomt? ;-)


Jeg giver Jannej ret - der findes andre klassiske måder end akademisk (y) - og jeg gentager mig selv fra langt oppe i tråden: Det kommer an på om man kan finde en god underviser :-P


Men som jeg læser akademiske indlæg for tiden (og her i tråden), er det mit indtryk, at det er ved at ændre sig lidt i forhold til, hvad jeg har set mest af. Så du skal nok være kræsen. Eva kan sikkert vejlede dig angående en evt. underviser (y)


:-) fra NinA


God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--


Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hold da op
Forfatter: 
Dato:  11-01-2009 09:11

Fik et chok over dine billeder.... Da jeg begyndte at få undervisning arbejdede vi KUN med frem og ned indtil hesten var stabilt fremme og nede før vi overhovedet overvejede bøjning. Og vi arbejdede kun 10 min i starten for mine heste var godt nok trætte, nu arbejder vi kun 30 min for mere kan hesten ikke holde til i hovedet...

Men så kan jeg godt forstå hvorfor du er skeptisk for aka....


Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk


Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.


0
0
Svar på denne tråd
 
 du skal lære....
Forfatter: 
Dato:  11-01-2009 09:35

gode billeder.


for mig ser det ud somom du har dig en dejlig hest. den ser villig og smidig ud uden nogen store problemer. At den spænder op er nok fordi den ikke aner hvad den skal - det er nyt for den. Og så fordi den ikke forstår øvelsen idet du jo ikke bevæger dig helt korrekt og klart.

Men hvem forventer dog at du og hest skal være perfekte fra start ? - ingen....

I er i en læreproces hvor det først og fremmerst er dig der skal lære.

Du skal lære at befinde dig i rette position men vigtigst af alt: Du skal vide præcist hvad du vil have og hvordan det skal se ud ( og det kræver øvelse ). og så skal du lære at korrigere din krop så hun kan gøre det korrekt.


Du skal vende din tankegang til at tænke: "hvordan kan jeg hjælpe min hest til bedst at forstå hvad jeg vil have."


Det kan hjælpe dig meget at fokusere på at det er gymnastik og ikke en øvelse. Der er forskel.

Du skal tænke på hvad øvelsen har som formål - hvad du opnår ved det. og hvorfor.

En øvelse har ingen gavn i sig selv.

hvis du eks istedetfor at tænke "bøjning på volte frem og ned" , tænker " jeg skal strække udvendige side af hesten i hele dens længde " .


man kan nemt blive fanget i den fælde hvor man fokuserer sig blind på et bestemt område - eks halsens bøjning, og kommer til at se bort fra helheden. og så kan det nemt blive noget forkrampet noget hvor man konstant skal give hjælp osv ( eks konstant skal have en finger på hestens hals og skulder osv ).

Men hvis du istedet tænker på helheden - altså hele hvirvelsøjlen ned til halespidsen og kræver mindre i starten.


kræv kun så meget som din hest kan honorere til at starte med.


lav kun en lille bøjning ( altså stor volte) og vær opmærksom på at din hest gør nøjagtigt som du beder om. Så når noget går galt er det dig der skal reflektere.

Eks kan jeg , ligesom eva, se at din hest overbøjning på billederne skyldes din position og hvad du ellers gør.

Din hest reagerer præcist som du beder om - men den forstår intet for den får ingen belønning i form at behagelighed. at strække sig er behageligt, men at overstrække er det modsatte.

Du kan somregel høre når den er tilpas - den tager en dyb indånding og pruster somregel også.


på billederne kan du se at du skubber skulderen væk på hesten medens du trækker sidelæns i kapsunen og du læner dig ind mod hesten udfra - hvad andet kunne din hest gøre end det den gjorde ?


i longen er det utroligt tæt på dig i trav - noget der normalt kun gøres med stærke velbalancerede heste. det er et stort krav at stille til så stor en hest at den skal gå i trav på så lille en volte. det er klart den spænder op for volten er faktisk mindre end den store hest kan gå hvis den bøjer sig maximalt.

på så lille et spor kan den kun gøre to ting: den kan enten overbøje sig, eller den kan stille sig skråt og gå versade agtigt på volte. den ville aldrig kunne spore lige ( som jo er første trin i arbejdet fra jorden - indundertrædning kommer EFTER at hesten kan spore lige på en volte ).


og her skal du så tænke : dette er ikke en kritik af dig, men en hjælp til dig om at lære at fokusere anderledes og efterhånden kunne se dine egne fejl og rette dem.

jeg har endnu ikke mødt nogen der gjorde det korrekt i første forsøg - jeg biksede selv sådan rundt i måneder før jeg kunne gøre det korrekt. og ja - det gik nok lidt ud over min hest i en periode ( en pony jeg havde dengang - tålmodig sjæl hvad det angik) men der er jo nogen der skal være læreheste..... sådan er livet.

Men jeg kan anbefale dig at øve dig på en masse forskellige heste - så mange du kan få fingre i.

Jo flere heste du afprøver , jo hurtigere lærer du.


Men du skal have en til at hjælpe dig med at se det udefra. For ligesom du selv nævner så kan man ikke se andet end en kæmpe krop i starten.

Du skal have hjælp af en der har fået besked på eller ved hvad han/hun skal se efter. eks om du overbøjer og om hesten sporer lige.

En der kan sige det til dig efterhånden som det sker - for på den måde opbygger du dit syn, din krop og din følelse til at mærke korrekt og forkert.

-og hvis du kan skal du se på andre der træner.


mit fif er det samme som evas: hold din hånd helt oppe ved kapsunringen. I starten kan du gå frem og bøje dig lidt ned så hesten forhåbentligt følger blidt med ned. tegn en cirkel i sandet som du kan følge - på den måde bliver cirkel ikke for lille. lav cirklen så den passer til din hest - og måske lidt større i starten.

efterhånden som i begge lærer hvad det går ud på og får forfinet jeres signaler, så kan du bevæge dig længere væk fra hesten og give den mere line. Men det er ikke nødvendigt.


jeg arbejder stadigt min 5 års helt tæt på når jeg træner fra jorden, her går det bedst.

Men jeg longerer også stadigt min hest - og her skifter jeg så voltens størrelse til både max og min. og jeg er begyndt at lade longering og jordarbejde smelte sammen i momenter og på den måde får jeg mere dynamik i hesten.

for jeg kan jo ikke holde til at trave rundt sammen med hende... ( gør det en smule men ikke ofte ),men jeg vil heller ikke have en hest der går helt i stå og bliver ked af det eller uopmærksom fordi vi bare skal skridte, skridte , skridte.

så mine koncentrerede momenter er korte og så bliver hesten sendt ud i eks en aktiv dynamisk trav i en runde eller to, så afslappet frem og ned trav og så lige en skridtpause. og evt stoppe her eler fortsætte med jordarbejde en kort stund mere.


jeg arbejder også af og til fra jorden først og rider bagefter - men hvor jeg stadigt har tanke på de ting vi trænede fra jorden - for ellers nytter det jo ikke noget ( hvis hesten bare falder fra hinanden bagefter).

Det bedste efter en koncentreret jordarbejde lektion er da en skovtur - vind i håret juhu.


og da min hest var ung og ikke kunne rides , da legede jeg med hende bagefter. hun fræsede rundt , bukkede og lavede hurtige vendinger og hop. måske sprang hun et par spring osv. ( ja det kan jeg da stadigt finde på at lade hende gøre , enten før eller efter lektionen. ). For det værste er at have en hest der associrerer ( staves ??) arbejde med noget kedeligt og tulle rundt agtigt.

hesten skal forblive aktiv og ernergisk i arbejdet. og det er ikke det samme som at spænde op - en hest kan godt være aktiv og afslappet på samme tid.


og endnu en ret vigtig ting at huske:

dette kan godt være hårdt for din hest . Selvom den måske bare skridter så kan det godt være anstrengende for den - både fysisk og mentalt. De fleste heste kan i starten kun klare 10 min !! og det endda med små indlagte pauser....

En hest behøver ikke svede for at være træt.

Det at holde balancen og måske bruge kroppen på en ny måde kan være krævende. vi kan jo alle tænke på vores første ridetur. de fleste har jo nok bare skridtet i eks 15 min på en trække pony - men ih hvor var vi ømme i måsen og på lårene bagefter.....


Et tegn som nogle heste giver når man har overskredet deres grænse eller er tæt på, er at de blinker mere med deres øjne og måske endda gaber.



Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk


Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/



Hestemalerier sælges. Også Bestilling.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svarer li´
Forfatter: 
Dato:  11-01-2009 16:51

Jamen så er det ikke helt forkert når jeg har syntes det måtte være for hårdt og slidsomt for hende at træne som vist på billederne! Det letter virkelig meget når jeg læser flere af jeres kommentarer til billederne! Jeg har heldigvis kun trænet på denne måde hver anden/tredie dag i en 1,5 måneds tid for at give det en chance men jeg har hele tiden haft en forkert fornemmelse og stoppede også forsøget. Har ikke forsøgt det store med AKA siden hun var 3-3,5 (nu snart 6) men hun er blevet tilredet i mellemtiden samt været sygemeldt lidt over et år Men ja, så var/er det jo meget akavet for mig netop som nogen skriver at jeg placerer mig forkert i forhold til hvad hesten skal -og er tydeligt ude på dybt vand nede på jorden men jeg skal nok fatte pointen -kræver jo bar´jeg får det at vide et par gange (eller 100 )! Jeanine er iøvrigt rigtig sød og dejlig og gør altid sit bedste og jeg bliver ALDRIG frustreret og sur på hende under træning uanset om det har været ridning,AKA eller tricks for som i selv er inde på så gør hestene altid deres bedste! De prøver at stille os tilfreds og gør den det ikke som ønsket må man stort set altid se tilbage på én selv for hesten udfører det man beder den om udfra de signaler vi gir´den. Gør den det så stadig ikke rigtigt selvom vi gør det rigtigt tror jeg at andet hindrer den i det såsom smerte eller anden fysisk begrænsning. Hesten står jo ikke i sin boks/fold og udtænker en snedig plan for hvordan den kan sabotere træningen mest muligt -det ligger så langt fra hestens natur. Jeanine har været lidt møvet og bøvet da hun var yngre bla. på det tidspunkt jeg fik lidt AKA undervisning hvor vi også skulle battle en msule om førerpositionen da hun er en stærk hest der gerne vil føre men hun har ændret sig en del siden,er blevet mere voksen og har ikke samme indstilling til tingene som da hun var en frejdig tre års. Vi kender hinanden meget godt og har føler jeg,stor respekt for hinanden samt et meget tæt bånd. Hun er altid føjelig og er jeg lidt nede en dag forstår hun at jeg har behov for noget nærhed og den gir´hun mig også -stiller sig helt tær på og nusser li´så stille eller blot står og puster mig i håret eller hovedet -det er så rart bare at være i nærheden af hinanden -Kender ikke til problemer med hende af nogen slags andet end de "problemer" jeg laver for mig selv når jeg bruger meget tid på at reflektere,tænke og filosofere over den måde jeg vil være sammen med min hest på samt måden jeg vil "bruge" den på. Men et eller andet sted er det vel også bedre at tænke for meget over tingene end at tænke for lidt!

Men for at komme tilbage til min AKA så glæder det mig meget at I kommer med løsningsforslag som meget mere passer ind i de rammer jeg ønsker at træne under -især mht mindre bøjning og større volter! Longering har jeg ikke gjort siden da jeg i det hele taget ikke bryder mig om denne træningsform. Er hesten tæt på ved longering = lille volte =stor slitage og er hesten langt fra én så synes jeg det er svært at give fine signaler i det slaskede longetov -men det kan jo selvfølgelig også være jeg ikke har lært at longere korrekt. Kender kun til den "moderne manér" hvor den skal okse rundt med hovedet spændt ned mellem forbenene i en eller anden smart snoretrækssele (pessoa fx ).

Jeg glæder mig meget til kurset jeg har tilmeldt os til og håber vi kan blive nulstillet og få nogle andre metoder/værktøjer så vi alligevel kan træne dressur uden dårlig samvittighed over for stor slitage på den højt elskede ganger!



Hilsen JP -der er i lære

som beslagsmed! :-D


Lækkert wrap i ca 40 kg´s baller sælges (ret tørt)

Kan leveres!

Slåning,vending og wrapning tilbydes!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Longering
Forfatter: 
Dato:  11-01-2009 16:58

der er nogle gode longeringsvideoer på epona.tv med Kirsten Hansen, hvor hun forklarer helt fra starte hvordan man starter op. Det er ikke akademisk, men alm. klassisk dressur, som det blev trænet før i tiden :) HUn longerer i grimen, på stor volte og det vigtigste er at hesten bliver ligerettet i kroppen :)


Sagde Janne


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er det jo desværre bare
Forfatter: 
Dato:  12-01-2009 12:06

sådan at det ikke ligefrem vrimler med enormt gode undervisere- nogen steder, hverken i aka eller blandt KH-fans´ene eller blandt McL-fans´ene eller i sportsdressuren.


Hvor mange er det lige vi har i Danmark af hver slags ??


Desuden er det heller ikke givet at den som formidler bedst pædagogisk ift rytteren også er den som ved nok/mest fx om biomekanik og hestes holdbarhed ??


Et minimumskrav til en underviser er, efter min mening, at de selv har uddannet heste (næsten)HELE vejen i det system de nu underviser efter, at de har bevist at hestene kan holde og at de har erfaring fra mere end een hest, samt at de har både lærings- og biomekanisk viden og pædagogosik sans ift rytteren......for man skal søreme individualisere MEGET mere ift den enkelte hest/rytter end til at have en kogebog.Hvis man vil undervise.

Ellers kan man jo bare kigge videoer på nettet og så gå ud at øve sig ?


Jeg er derfor ikke så sikker på at den vigtigste ingrediens er en god underviser (altså- det er jo fint hvis en sådan findes, der er bare ikke nok til alle og de færreste vil betale for det som det koster, hvis underviseren virkelig skal have den uddannelse som egentlig er nødvendig og jeg snakker ikke nødvendigvis om berideruddannelsen) -jeg er derimod HELT sikker på at rytterens egenvilje til uddannelse, refleksion og læring er den vigtigste ingrediens.Så man kan finde sin egen vej.Med sin egen hest.


Den vigtigste egenskab hos rytteren er måske nok evnen til at opdage sine egne fejl og rette dem undervejs - ikke at lade sig fjernstyre af en underviser.At øve sig i de hele billeder som Lykke siger.


Men at SE andres fejl er ikke det samme som SELV at kunne ride ligesågodt, så der er vist under alle omstændigheder rum for forbedring- altid.Min 14 årige knægt er ihvertfald temmelig skrap til at se fejlene, også hos BB - men han rider altså ikke ligesågodt selv.


Der findes et par rigtig gode bøger om biomekanik (start med Nancy Nicholson, som er klasser over de andre og med meget bedre illustrationer - og suppler med Hilary Clayton artikler, men skeln stærkt imellem om hun har brugt den ene eller den slags hest/ridestil til sine forskellige forsøg) og der er en del folk du kan studere på video og så vælge hvad du vil.


Jeg har siddet på pinden, også store steder udenlands, igen lige her for nylig,der kører "tysk-østrigskkungarskkkavalerii klassisk"" dressurmodel og set på hest efter hest og underviser efter underviser, jeg har været på rigtig mange kurser, jeg har selv redet hos nogle af slagsen.Nå, ja og så er jeg jo vokset op med den model (grimelongering på stor volte osv er ikke nogen ny opfindelse)- fra før verden gik af lave.


Jeg har set adskillige der underviser mere ovre i den spansk-portugisiske tradition (og selv været på kursus)- og adfærdsfolkenes bud på ridning(og selv været på kursus).......og den franske model (lethedens skole)- joh, der er mange veje.


INGEN kan det hele - så meget er jeg sikker på, så der er ingen vej uden om at bruge indersiden af hovedet selv, koble det med sine egen og hestens sansning/tilbydelse af de forskellige motoriske forløb, når man træner og skabe sin egen helhed.

Sammen med den viden man nu kan stable sammen fra bøger, nettet, udveksling med andre osv- men slug intet råt........


Vil du have konkrete råd om dit og dat udi aka, er det bedre på forum.dressageinharmony.dk


Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et helt femte kriterie du
Forfatter: 
Dato:  12-01-2009 12:19

er nødt til at tænke på er de afledte konsekvenser af dit valg af ridestil:


Hvilken sadel vil du byde dit kræ ?


HVIS du SKAL ride med bøjler i den valgte ridestil, så er du nødt til at have en temmelig stiv sadel og du afskærer dig fx fra at bruge sædehjælpen fra begyndelsen (fordi du kommer til at hænge vægten primært i bøjlerne i hele remonte-fasen, som kan vare fra flere år til mange år) og fra at skole dit sæde i egen-balance (for det kræver at du tager perioder uden bøjler/sadel).


Hvis du undlader at bruge sædet til noget i begyndelsen (som der faktisk er nogen der gør) - så kan der opstå indlæringsforvirring, fordi du kan aldrig fjerne sædesignalerne (det er det eneste sæt af signaler/ kommunikation der altid er i tæt kontakt med hesten)- hesten vil altså få en masse signaler som ikke betyder noget i et eller andet stykke tid......


Egentlig kan det jo koges ned til:


1. Ønsker du at bruge sædet som primær hjælp og hvis du vil det- så skal du uddanne dig selv og krikken med fokus på at skole sædet - fra starten.


2. Hvis det ikke er vigtigt for dig- ja, så er der frit valg på alle hylder.


Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et nysgerrigt
Forfatter: 
Dato:  12-01-2009 21:42

spørgsmål Eva.


Nu skrive du jo at grimelongering ikke er noget nyt, og det kan du selvfølgelig have ret i da de fleste vel har ladet hesten rende i grimen for at motionere den.


Men jeg går udfra at du her hentyder til den lidt mere strukturerede grimelongering.


Og derfor synes jeg da det kunne være interessant at høre hvor du havde lært om det i første omgang?




- Matilde og Shalu :-D-

- Har du løsgjort din hests Longissimus Dorsi i dag? -

WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES

SKRIV FOR MERE INFO

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har jo ikke
Forfatter: 
Dato:  12-01-2009 23:49

LÆRT det, men har jo set det da jeg var barn.Og det var i langsomt tempo.


Metoden bruges også hos von Neindorf og har været brugt der, i en menneskealder.Med positiv forstærkning, altså at rose hesten når den strækker sig frem, langsomt tempo og så videre - jeg kender flere, som har været længere tid hos ham.


Jeg har lige været dernede og så ca 17-18 heste i arbejde over nogle dage (unge, gamle, longering, rideskole og mere uddannede heste/ryttere) og det var meget det samme som KHs model - som den beskrives og afbildes her.


Altså, selvfølgelig er de mennesker dernede ikke lisså dygtige som alle dem her i DK (de har kun øvet sig i 20-30 år??), men de gjorde altså det samme med hestene:


*Longering i grime i langsomt tempo (jeg så både praktikanter gøre det og nogle af underviserne, der har været der i mange år,longere. Neindorf selv er jo død for ca 4-5 år siden). Der var også heste som stadig ikke havde løsnet op efter et år - meget bekymrende.


*Stive sadler

*Vægten i bøjlerne på remontehestene, rytteren ud over fronten (eller hvad man nu skal kalde det - "kraftigere aflastningssæde" end vi bruger i aka) - det var ret præcist ligesom den video du har liggende på opslag og billeder.

*Ikke styre ret meget på unghestene, hverken retning eller kraftige stop. INGEN eskalerede signaler overhovedet.IKKE spor af det. Heller ikke da en unghest stak af i ridehuset.

*Små tempovekslinger

*Balancen hos nybegyndere trænet på longe

*Alle rideskoleeleverne red også sådan


Der var heste af enhver slags- mange haflingere i rideskolen (6-8 stk?), en del lipier, nogle koldblod, nogle PRE og luso, enkelte varmblod. En af BBs "med-beriderelever" var dernede som underviser nu (jeg forstår 90 % af ridefagudtrykkene i undervisningen på tysk, men en hurtig samtale kniber det mere med - men det var sådan jeg fik fat i det) og det er jo snart længe siden BB var der, så de gutter har været der længe.


Jo, det var interessant at se SÅ mange heste, som var på mange flere stadier af uddannelse end hvad dk kan levere pt - når nu der er alle de her diskussioner om metodernes fordele og ulemper.Meget sympatisk med en rideskole hvor alle kan komme og lære klassisk-tysk-dressur, for rørende billige penge.


Jeg holder mig nu til kapsunen.Selvom jeg har en hest der fint kan longeres i grime, hvorfor skulle jeg så det ?- så har jeg også nogen hvor det ikke duer - jeg har ikke tænkt mig at lave om på det jeg laver.


Altså- jeg var ikke ved at dø af misundelse over hvor fedt de heste gik......så jeg slæber ikke mine krikker derned et år for at lære at ride, selvom nogen sikkert synes jeg kunne trænge til det .


De ulemper, som vi også har oplevet i aka (der er jo visse fællestræk på en hel del områder, selvom andre mener det er to helt forskellige uddannelses-modeller) blev bekræftet + et par stykker til.

De ulemper vil jeg gerne være fri for.


Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg var bare interesseret
Forfatter: 
Dato:  12-01-2009 23:57

i at vide det, da jeg havde forstået at grime longeringen først var noget der blev brugt systematisk senere.


Jeg er iøvrigt ikke helt sikker på hvad du mener med dine kommentarer om min ridevideo? synes du jeg sidder for meget på skuldren eller??



- Matilde og Shalu :-D-

- Har du løsgjort din hests Longissimus Dorsi i dag? -

WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES

SKRIV FOR MERE INFO

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ved jo ikke nøjagtigt
Forfatter: 
Dato:  13-01-2009 23:47


hvilke steder der har longeret hvordan hvornår (eftersom jeg ikke har været Europa rundt både for 35-40 år siden og nu), men jeg ved det er brugt der,har også selv set det for 35-40 år siden her i landet og også hos en af de andre alm sportsberidere jeg red hos dengang(hos Neindorf bruger de også fx indspændinger på nogen heste fordi de gør det meget i voltige, sidespring). Ung- og korrektionsheste gik i grime og ham jeg snakkede med, sagde det var sådan de gjorde.


Jeg ved ikke om du sidder "for meget" på skulderen- jeg fortæller bare at jeg så en masse ryttere der gjorde nøjagtigt det samme, på samme måde og hestene gik på samme måde som Shalu gør på videoen, men nogen af dem var på M niveau - stadig uden særligt aktive, indundergribende bagben.Det er åbenbart stilen i den metode - du har ihvertfald artsfæller her i Europa.

Jeg synes det er for meget hængen over skulderen,man kan sagtens sidde et mere lodret aflastningssæde, men jeg er jo også en totalt tumpet aka-rytter.

Det kan da godt være at "man" skal helt derud når man rider i stive sadler og bruge lang tid på at få oparbejdet hestens rygsving med rytter i en stiv sadel??? Who knows ?? Men hvad koster det i fronten? Og hvad koster det bagtil?

Jeg så musklerne på alle de heste, når de var sadlet af og jeg så heste som har tøffet rundt i grime i lang tid, uden at blive det mindste bedre i overlinien.

Jeg er, som du kan høre, skeptisk og har valgt en anden model, som fungerer her, så hvorfor lave om ?


Især fordi der ikke er nogen heste længere henne i uddannelsen her (hvilket er mærkeligt hvis metoden er "superior" og brugt systematisk i så mange år)- dem fik jeg så set lidt i Tyskland.Det kan også være det er fordi det er meget-meget svært, men hvis det er så svært- hvordan skal man så formidle det til alle de almindelige middelmådige ryttere og heste- så det virker opbyggende for hesten istf nedbrydende??

Jeg vil meget- meget hellere, lægge en individuel analyse på hver hest og se hvad netop den har brug for.Nogen heste har det bedst og mest harmonisk på en mindre volte, nogen på en mellemstor og de dårligste skal da måske gå en større volte - det er da stereotypt at sige at det skal være på een måde: en voltestørrelse, en "optømning".ARR vælger jo den voltestørrelse hvor hesten retter bedst op over skulderen og mener at de fleste befinder sig bedst på en 11-12 m volte. Aka hestene er generelt mindre og gåe fint/mest harmonisk på mindre volter (vi mener jo ikke at man kan ride på noget der er meget større end 160 cm ) og hvis en hest skal have 20 m for "at spore lige" ja, så mener jeg slet ikke den hører til på volte, endnu.Så er den simpelthen for dårlig til at gå på bane uden at blive slidt et tredje sted og så må man hellere gafle en kiro og gå et halvt år i skoven, til fods .

Det er et valg man træffer: Grime eller kapsun, sadeltype og hvor meget bane-tøffe-ridning, hvor aktiv eller passiv i sine signalvalg?


Især det med signalvalgene er en HELT anden diskussion, som er meget interessant.

Hesten bliver derefter.


Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er meget
Forfatter: 
Dato:  14-01-2009 01:18

præcist sagt, Eva:


"Hesten bliver derefter." :-D


Man må simpelt hen vælge ridestil efter, hvad man selv tror mest på - og efter hvilken måde, de heste man ser inden for de forskellige stile, bevæger sig på :-)


Vi to lægger fx ikke skjul på, at vi vil noget forskelligt. Jeg er jo ikke vild med den måde, Bent Branderups heste bevæger sig på, skønt jeg anser manden for at være en meget dygtig rytter :-P


OG du har det modsat :-P


Vores konklusion til JP The Farrier må være, som før sagt, hun må vælge efter hjertet - og efter mulighederne :-)


Det er en god idé at studere de forskellige grene, før man vælger. Det gjorde jeg selv, dengang jeg overvejede akademisk, men netop bevægelsesmønsteret hos disse heste, var en vigtig medvirkende faktor til at jeg valgte det fra igen :-(


Andre har det modsat, men det er jo godt at vide det - inden man bruger halve og hele år - om man tror man vil blive tilfreds (y)






:-) fra NinA


God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--


Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er heller ikke vild med
Forfatter: 
Dato:  14-01-2009 12:38

ALLE BBs hestes bevægemønster, men jeg er vild med nogen af dem.


Og jeg er vild med at det er en demokratisk rideform i stadig udvikling hvor folk selv kan/skal lære tingene (altså man kan ikke lade træneren gøre arbejdet, fordi det er svært), uanset hestetype og talent eller mangel på samme.


Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 det sidste spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  15-01-2009 15:50

stillede jeg for at finde ud af om du syntes der var noget forkert i den måde jeg vælger at ride Shalu på.


I så fald vil det da være mere interessant om du skriver det direkte, da vi så kan få en debat, fremfor kun mere eller mindre slet skjulte hints.


Jeg undrer mig iøvrigt over hvis du synes jeg hænger ud over skuldren på hesten, mig bekendt rider jeg enten almindelig letridning eller nedsidning på det pågældende videoklip.


Men man kan nok konkludere at det er forskellige ting vi lægger vægt på i vores ridning


- Matilde og Shalu :-D-

- Har du løsgjort din hests Longissimus Dorsi i dag? -

WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES

SKRIV FOR MERE INFO

0
0
Svar på denne tråd
 
 Næh, der er da ikke noger forkert
Forfatter: 
Dato:  15-01-2009 19:06

- du må da ride hende nøjagtig som du vil (det kunne jeg aldrig drømme om at blande mig i) og hun er da meget bedre NU end på den stævnevideo som ligger på opslag og billeder.


.....det jeg skriver ovenfor er, at jeg undrer mig over at de M- heste jeg lige har set i Tyskland, efter samme ridemodel - stadig ikke var særligt aktive bagtil. Det samme gælder da fx Marzog og Ahlerich videoerne - ikke særligt gode bagben.

Indtil det modsatte er bevist (dvs at der er mange flere heste redet op til mindst M, efter den ridemodel,uden skader, med bevarelse af ALLE muskler omkring mannken og sadellejet, løsgjorte, taktfaste, smilende osv) vil jeg betragte det som en mulig faldgrube ved metoden.


Der findes (sports)ryttere som tilsyneladende formår at uddanne klassisk på den måde du godt kan lide, OG få smukke heste- formgivningsmæssigt- på een gang.Se fx David William de Wispelaere hjemmeside (har en veninde som rider der) - jeg har ikke set ham live, så det er muligt der gemmer sig noget helt andet i kulisserne - det gør der jo da tit..


Jeg rider selv et mere lodret aflastningssæde (som også er nedsidning) og en mere lodret letridning = foretrækker det, men om det mere fremadlænede sæde (i aflastning, letridning og nedsidning) "skader" eller har visse bagslag - det ved jeg da ikke - det vil tiden vise.Tror måske at det du kalder nedsidning på videoen er det jeg kalder aflastning og det hvor du er mere ude over skulderen er det jeg kalder "let sæde" = mere springrytteragtigt.


Jeg/vi lægger meget vægt på at skole sædet som den absolut primære hjælp og det implicerer at ride uden bøjler i perioder, aflastningssæde inklusive - derfor kan jeg ikke bruge at skulle ride med bøjler, som et "metodekrav" (- det ville jo kollidere med at jeg også synes at uden sadel eller lammpude/ bløde sadler er fedt) men jeg har da fuld respekt for at andre kan have det anderledes (hvis de nu fx er utrygge ved at undvære bøjlerne), så må man bare fravælge at træne sit sæde på den måde jeg gør det.


Der er mange- mange måder at gøre det meste på og så længe hesten og rytteren ikke tager skade, så fred med det.


Jeg er glad for det jeg laver, hestene mine er nemme, tillidsfulde på alle måder, under alle forhold jeg foreløbig har budt dem og de har ikke været ride-skadet her på stedet (flere er købt som sidste livs- mulighed for hesten pga seriøse problemer og faktisk ride-fungerende nu, og DET er måske det mest tilfredsstillende af alt, bedre end piaffe og passage).De kan rides af børn og er ikke særligt vilde......


Eva


0
0
Svar på denne tråd
 
 David William de Wispelaere
Forfatter: 
Dato:  15-01-2009 20:15

jeg tror måske, det er ham, der rider på Heuschmann-filmen. Jeg synes, jeg kan huske det lidt sjove navn ;-)


Ja, jeg synes også det mest tilfredsstillende er at finde hestens (og rytterens :-P ) eget potentiale - fremfor at gå efter et helt fastlagt skema med de mest ansete og 'finest regnede' øvelser i toppen :-D


Ikke mange af os amatører kommer nogensinde til at ride så godt :-D


Det er nok lidt som at spille violin - det kræver at man begynder ret tidligt, og at man øver sig mange timer hver dag, hvis man vil være med i toppen ;-)


Men det er såmænd også godt nok ikke at være i toppen, for så risikerer man ikke så let at lave skader på sin hest (y) :-)




:-) fra NinA


God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--


Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd
 
 svarer li´
Forfatter: 
Dato:  17-01-2009 11:32

Eva: Mht valg af udstyr kontra ridestil så er jeg desværre underlagt nogle begrænsninger . Krikken er nemlig ikke ret nem at finde sadel til og det eneste jeg har fundet som hun vil gå med pt er Barefootsadlerne -altså bomløs hvilket jo udelukker mig fra remonté stilen. Som forhenværende springrytter ville jeg nok befinde mig best ved at stille mig i bøjlerne det meste af tiden men jeg føler ikke denne stil passer min hest. Hun reagerer efter min mening meget på sædet fra naturens hånd hvilket jeg først rigtig har fundet ud af efter jeg har redet med den bomløse. Så for mig som rytter vil der ligge en del udfordring i at sidde mere ned på kræet samt sidde mere lodret men det må jeg jo lære for jeg føler jeanine fungerer bedst når jeg ikke hænger ude bag ørerne . Hvis det så vil kræve ridning uden sadel eller bøjler er det jo det der skal til -dér er jeg ikke så fastlåst. Men jeg vil til gengæld meget grene ride bidløst fx. kun i kapsun men det må tiden vise om det bliver muligt at uddanne os uden bid.


men som du selv er inde på mht. de forskellige ridestile -uanset om vi snakker moderne eller akademisk inspirerede spor, så kan man ikke komme uden om at nogle fra hver diciplin formår at få velredne,muskuløse,harmoniske og velfungerende ridedyr. Der er jo intet der er rigtigt eller forkert indenfor uddannelse af hesten -jo,selvfølgelig hvis hesten bliver udsat for ubehag og/eller smerte hvilket jo ikke er acceptabelt på nogen måde men her er der jo også 1000 meninger om hvor grænserne går. Jeg ved ihvertfald klart nu hvor mine grænser går og så må jeg arbejde ud fra det og se om ikke vi kan finde vores hylde. Når jeg ser et slutresultat af en AKA-ekvipage der bevæger sig i fuld harmoni og med indbyrdes forståelse og mestrer flotte øvelser uden hiven,trækken og pisken med halen så tænker jeg "dér vil jeg hen". Men som du skriver er der jo mange veje til målet og den vej som jeg gik lidt ned ad (overbøjning og små volter som jo nok i høj grad er et resultat af vores begynderstadie samt longering ligeledes på lille volte) føltes bare ikke rigtig for os når Jeanine er så stor som hun er. Heldigvis fandt jeg ud af med denne tråd at det ikke nødvendigvis er den vej jeg behøver at tage for at komme til samme mål. Og det er egentlig heller ikke målet i sig selv der er det afgørende (nærmere mere en retning at gå efter) -det er i allerhøjeste grad også tiden i mellem for det er jo dér man lærer,udvikler,bliver klogere,kan glædes over fremskridtene og hvad der i mine øjne er nærmest altoverskyggende -at hesten også føler glæden og har lysten til at være sammen med sit menneske.



Hilsen JP -der er i lære

som beslagsmed! :-D


Lækkert wrap i ca 40 kg´s baller sælges (ret tørt)

Kan leveres!

Slåning,vending og wrapning tilbydes!


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider