Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Bange for smeden
Forfatter: 
Dato:  23-12-2008 12:42

Hej.

Jeg har idag haft smed for tredje gang til min hest, mens jeg har haft hende, men hun er simpelthen bange for smeden!
Hun fare rundt på hele staldgangen og ryster over hele kroppen.

Idag prøvede vi ved med at hun skulle hilse på smeden først, inden han skulle løfte hovene. Hun hilste pænt på ham, men kunne godt se hun var lidt anspændt. Men lige så snart han kom hen på siden af hende, for at prøve at løfte hendes hov, farede hun frem, så hun hev den ting træktorvet sidder i ud af væggen (igen).
Han gik heldigvis løftet alle hendes hove, uden at tage noget, men hun var MEGET anspændt og prøvede hele tiden at komme væk.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, hun kan fint lade mig og gårdejeren løfte alle hendes ben. Jeg kan tage hovene alle mulige veje hen, tilbage, fremad og til siden.

Jeg har prøvet at slå med hovrensen på hendes hove, så der kom høje lyde. Prøvet at file dem med en fil.
Og hun siger overhovedet ikke noget til det når det er mig eller gårdejeren. Jeg ved ikke om hun ikke kan lide at smeden er en mand, eller hvad det er. Men bange er hun hvert fald. :(

Har i nogle gode råd til hvad jeg kan gøre?

Jeg vil gerne prøve alt, så jeg helst udgår at hun skal bedøves hver gang der kommer smed.

Simone & Ja'thopa OX
og parten Santana
- Brøderup Ungdomsskole 06/07

Mail/msn - Hjemmeside - Hestegalleri

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-12-2008 12:59

Er gårdejern en dame? For det kan jo også være at hun generelt er bange for mænd?

Kunne du evt. snakke med din smed om i kunne prøve nogen forsøg med at han kan komme forbi nogen gange i løbet af ugen(mod mindre betaling) uden at han skal beskære og rører ved hendes ben, men bare komme forbi og hilse på hende, gå lidt rundt om hende og nusse hende så hun kan lærer ham at kende, og jo flere gange han har været der og hun er mere tryg ved ham, så begynde at løfte hovene uden at beskære før hun er tryg ved at han bare løfter dem....?

Hvis det generelt bare er mænd hun er bange for, så kunne du evt. få en kæreste/ven til at snakke med hende og gører som jeg har skrevet, gå stille og roligt frem...?

Hvis hun ikke er bange for mænd, men kun ham som smed, så prøv med en anden smed...

Hvad gjorde tidligere ejer når de skulle have smed til hende....?

Vh Pernille

Søger PaSSer til 2 1/2 års oldenborger vallak i Viby j, Århus.

Kig på markedspladsen.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2008 13:45

Min plag er heller ikke ligefrem begejstret for smeden...Formentlig, fordi hun som føl havde en skramme på det ene bagben, som blev vasket og renset...Samt at hun ikke var nok i hænder som føl.

De første gange valgte vi derfor at give hende bremse på...Så står de stille, selv om det ikke er super behageligt for dem...Så kunne jeg have mindre og mindre fat i bremsen, og de sidste to-tre gange har den ikke været nødvendig. For hver gang smeden, der er en tålmodig ung mand, har været her, går det lidt bedre ;-)

Kh. Britt

Valhallas Abigail "Abby" - En af verdens smukkeste heste

Welsh Cob - mit valg

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-12-2008 23:17

Hej...

Kender problemet!

Der hvor jeg rider er der en shetænder som, bliver bedøvet med en dosis til en stor hest, når den skal have smed!!! Og alligevel ligger den og spræller!!!

Silje 4-ever <3

0
0
Svar på denne tråd

tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 11:35

Hej

Har også haft en som var bange for smeden. Gjorde fuldstændig det du beskriver. Jeg har altid kunne løfte og banke og holde hans ben, men så snart smeden kom var det et cirkus. Jeg har fået forskellig til at komme og løfte og hver gang smeden var hos mig...ja så bad jeg ham om, bare at løfte hans ben.

Det går fremad. Nu ryster han kun og spænder op, men får dog ordnet alle 4 fusser...

Det er rigtig træls, men jeg er bange for at kun tålmodighed og træning kan gøre det! Få så mange som mulig til at komme forbi og være omkring din hest.

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

Tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 12:01

Jeg kendte en der også havde en hest der var meget bange for smeden. Den kunne kaste sig i gulvet og ind i boks væggene og stejle. Den blev bedøvet som en elefant for at den kunne stå stille. Men langsomt gik det fremad. Efter meget meget lang tid kunne den beskæres uden bedøvelse. Jeg har ikke selv problemer med min egen. Det eneste smeden nogengange kommentere er at den var meget tung da han skoede den fordi den havde stået og småsovet.

The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now

0
0
Svar på denne tråd

skift smed?
Forfatter: 
Dato:  29-12-2008 23:18

har en hest ude på rideskolen der gjorde det samme når han skulle have smed, men nu har han fået ny smed og nu sover han når smeden er der.

Stavefejl er gratis<3

. Sagde Line:P

vil være ponyrytter for altid!

0
0
Svar på denne tråd

Er hun alene
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 11:41

Min stressede også meget under smedebesøg, men det hjælper gevaldigt når hans bedste kammerat står så de kan se og røre hinanden under smedens besøg - måske det var en mulighed?

0
0
Svar på denne tråd

Smedeskræk
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 21:09

Er det en bange/angst hest det drejer sig om vil jeg for det første foreslå en meget rolig smed der har rigtig god hestetække for dette er altafgørende efter min mening -Lyder dog som om der er styr på det punkt . Og så er det godt hvis man selv kan være der for at berolige hesten men det er et absolut must at hesteejeren selv er rolig for der er ikk´noget værre end en overpylret og småbange hesteejer i grimen!

Så er der det at bremse den som skrevet længere oppe. Mine erfaringer med bremsen er at heste reagerer forskelligt på den -til nogle er det lige dét der skal til,andre virker det modsat på så man må prøve sig frem hvad bremsen angår.

Bedøvelse (fx plegicil) er så den anden mulighed hvor man kunne starte med en større dosis og så "trapper" ned samtidig med man selvfølgelig håndterer hesten meget "pædagogisk" korrekt så den hele tiden føler sig tryg eller at det at få ordnet tæer bare er udholdeligt for den.

Det er helt sikkert en proces der ofte tager meget lang tid og man skal som smed virkelig tænke sig om og sørge for man ikke kommer ud i situationer hvor hesten (igen) blir´skræmt. Men det kan lade sig gøre i langt de fleste tilfælde med god tålmodighed. Er bedøvelse ikke en mulighed af den ene eller anden grund kan man alternativt snakke med smeden om timebetaling. Så er der intet tidspres på,smeden ikke mister noget på at bruge en masse ekstra tid og det vil på den måde heller ikke gå ud over andre kunder der ikke nåes pga. overtid på en enkelt hest.

Er det jernlyden/høje lyde hesten ikke kan li´kan man med fordel give den vat i ørerne (husk at træne dette nogle gange før smeden kommer).

Hilsen JP -der er i lære

som beslagsmed! :-D

Lækkert wrap i ca 40 kg´s baller sælges (ret tørt)

Kan leveres!

Slåning,vending og wrapning tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnnee
Forfatter: 
Dato:  08-01-2009 21:06

Prøv i første omgang om du kan finde ud af hvad det direkte er at hun rent faktisk stresser over...er det f.eks. fordi smeden er en mand el. fordi han er en fremmed eller...???

Få evt. nogle af dine mandlige venner (såfremt smeden er en mand) der ligner smeden lidt i str. til at komme ud og nusse om hende, strige og forkæle hende på staldgangen m. gulerødder og lign. og se hvordan hun tager dette...såfremt hun er super cool mht. alle andre der tager ben på hende osv. så skift smed til hende...ellers så find problemet og arb. med det før smeden kommer mv.

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning sælges, Årets første føl kommer snart!!!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider