Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Kan/bør man få mere ro i munden
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:14

Min hoppe på 5 år gumler enormt meget på sit bid. Og jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det bare er sådan det er, eller om det er noget jeg burde gøre noget ved.

Hun blev tilredet i januar og er siden redet jævnligt, med et par pauser på nogle uger ad gangen.

Jeg rider hende med et almindeligt 3-delt, hvor midterdelen er rund. (Ser lige om jeg kan finde et billede af biddet.)

Hun har lidt svært ved at komme ned og slappe af - hun går fra naturens side højt med sit hovede og har tendens til at spænde i overlinjen.

Bør jeg prøve mig frem med nogle andre bid, for at få mere ro i munden - eller kommer det i takt med, at jeg får hende til at gå mere dybt?

Sandra
..med Sneggla vom Störtal

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:14

Forresten, så passer biddet og hun har ingen problemer med sine tænder.

Sandra

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:17

Umiddelbart; ja, det er noget du bør gøre noget ved... Jeg vil tro at hvis du slipper tøjlen helt, så holder hesten op... Og gør den det, er det jo måden du bruger biddet i din ridning der er et problem for den.

Jeg siger ikke du bruger det forkert, men at hesten tilsyneladende har et problem med det.

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Lækker Kieffer Lusitano dressursadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:17

Det er dette bid, vi bruger:

Sandra

0
0
Svar på denne tråd

Ja så tror...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:54

da fa'en den er urolig

Hvis den er tilredet i Januar går jeg ud fra den er rimlig ung. Det bid du har vist mig er et bid der er rimlig hårdt, især til en unghest. Når et bid er tredelt, bevæger det sig i hestens mund selvom du ikke rører tøjlerne og selvom hesten ikke gumler... Det bevæger sig bare med den bevægelse hesten laver når den går. Og at der er den runde "bold" i midten gør det lige en tak mere levende i hestens mund og hvis din hest har tendens til at gumle meget fra naturens side, ja så hjælper det ikke at proppe et bid i munden på den som gør at der er konstant bevægelse "uro".

Prøv med et massivt alm. todelt bid, så skal du bare se løjer Har så værd meget opmærksom på at du ikk selv "leger" med bidet i hestens mund... men jeg mener nu at det er bidet i dette tilfælde der er problemet..

Prøv med et todelt og se hvad der sker

MVH

Maria von der Lieth Hyldgaard

Kvalificeret undervisning tilbydes på hele Lolland/Falster

0
0
Svar på denne tråd

pres. ....
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:54

Er hesten tjekket i ryggen?

Hvis den er, så vil jeg tilslutte míg ovenstående, giv den masser af "luft" fortil, så der ikke er et pres mht. biddet, nogle heste har svært ved at acceptere biddet, hvis der samtidig stilles krav - andre har ikke - men det er jo individuelt :-)

0
0
Svar på denne tråd

to-delt og tre-delt
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:58

Personligt har jeg erfaret at det er meget individuelt om hesten går bedst med et to-delt eller et tre-delt.

Men det kan selvfølgelig være en idé at prøve at skifte :-)

Hvis biddet er for tyndt, kan det også gøre at hesten bliver urolig og "bange for sin mund" - har jeg engang erfaret, selvom jeg rider meget blødt fortil.

Jeg tror problemet kan have flere årsager, men at skifte bid, er jo nok en af de nemmeste forsøg man kan gøre :-)

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 22:10

Maria: Blev anbefalet biddet af en tidligere træner.. Men vil lægge et andet 3-delt på hende i morgen. Har desværre ikke et 2-delt liggende, da jeg har hørt mange være imod 2-delte.

Hippo: Ja, hun er behandlet hos kiropraktor for en måneds tid siden pga spændinger i nakke og lænd. I samme omgang fik hun taget røngten af ryggen.

Jeg giver hende meget fred i munden, men hun har tendens til at være lige lovlig frisk når vi rider tur - og så kan det være svært, at give hende frihed i andre gangarter end skridt. Men jeg er generelt god til at give efter og rider ikke med en hård hånd.

Cat: Som skrevet overfor kan det være svært at slippe hende helt fortil, da hun er en hest med en ENORM vilje. Men jeg gør mig i forvejen meget umage med at ride med en rolig hånd og give hende frihed i det omfang det er muligt.

Sandra

0
0
Svar på denne tråd

Munden er det sidste der kommer
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 22:32

Munden er det sidste, der kommer på plads.

Så rid du bare trykt videre.

Når hesten er afslappet og afspændt i hele kroppen vil den også acceptere biddet.

Brohaves Cæsar - min dejlige dreng

0
0
Svar på denne tråd

Vilje = stress = følsomhed
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 00:27

Nu er 'vilje' jo noget der kan takles og arbejdes med, hvis man ønsker det. Jeg plejer at sammenligne vilje med højt stressniveau hos ismulerne - og så er de tit meget følsomme under stressen er min erfaring.

Har selv en, som vel må karaktariseres som havende meget vilje (kunen ikke sælges da kun få havde mod på at ride ham) (det ses dog ikke på ham i dag :-), men super installerede signaler har fjernet stressen og lært ham at holde den fart han bliver bedt om. Nu er det bare op til mig at være hurtig nok, fordi han er så følsom.

Har har i øvrigt også været EKSTREM urolig i munden og åbnet munden på vid gab, når jeg tog i tøjlen med selv bare 10 g. Det er først forsvundet efter jeg kan nøjes med at bruge bitte, bitte bitte små signaler på ham. Helst kun sæde i stop. Samt han generelt bliver redet med total afslapning som målet - noget af et projekt med en så følsom hest. Men gode forudsigelige signaler samt afspændt ryg har gjort underværker for mig - det har også kun taget mig to år ;-)

Hilsen Søs

- som efterhånden staver som en brækket arm.

0
0
Svar på denne tråd

Men det kan
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 00:27

også gå lige modsat, desværre. Så jeg synes, det er klogt af dig at tage det op - om du kan gøre noget for at få mere ro i munden på hesten (y)

Og så ville jeg anbefale at ride tur i skridt, og kun i skridt, indtil hesten forstår en helt let tøjlevirknings betydning, og kan trave langsomt og afslappet for en løs tøjle :-)

Det har hjulpet på Gloria, som også havde en kraftig 'gumletendens' sammen med en meget stiv ryg, ubalance og var på forparten. Ryggen er fin nu, og nu kan hun trave i balance på tur uden at spænde eller krølle halsen ind og bruge ryggen (y)

--

Og så ville jeg prøve et andet bid. Vi skiftede bid på hende, men det var fra et todelt til et tredelt. Begge dele kan sagtens bruges, det kommer helt an på hesten, om det ene eller det andet er bedst ;-)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

Konfliktadfærd
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 12:26

Jeg var til clinic med Susan Kjærgaard på Vilhelmsborg i oktober og hun nævnte at uro fortil kunne hænge sammen med at der opstår en konfliktadfærd hos hesten, når man beder den om at gøre noget, der virker modstridende i dens hoved. Konfliktadfærden kan komme til udtryk på mange måder - eksempelvis ved overdreven gumlen på biddet.

Med dette indlæg siger jeg ikke, at det er det der er grunden til at din hest opfører sig som den gør, men det kunne være en grund.

Se evt. mere om konfliktadfærd på Susan's hjemmeside:

www.blueberryhill.dk

Hendes foredrag om konfliktadfærd har jeg hjulpet mig meget og gjort mig opmærksom på de mindste former for misforståelser mellem min unghest og jeg.

Tag et kig på det og se om du kan bruge det til noget :-)

Held og lykke med det!

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe.....
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 20:09

Nu går jeg jo ud fra at du rider pænt og afslappet , meget på tur, og ikke kæmper med din hest men giver den god plads og har din timing nogenlunde iorden.

Så:

Min hoppe gik også uroligt med 3 delt bid og alm 2 delt. skar tænder og gumlede mm. Disse bid lå for uroligt og var også tit for tykke.

en veninde fortalte mig så om det gamle og næsten glemte "baucher bid" .

Dette bid ligger mest stille af alle trensebid pga de stabiliserende sidestænger ( virker som et muffebid eller fullcheek. bare endnu mere udtalt stabilt. det kan næsten ikke rotere i munden og det kan ikke rykkes til siden heller ).

Det har IKKE vægtstangs effekt som nogle tror. for tøjlerne er fæstnet i runde ringe og glider + der er ingen kæde.

Biddet er tyndt og derfor kun egnet til ridning med let kontakt. ( men det er godt for heste med små munde).

min hoppe har fået helt ro i sin mund med dette bid.

jeg har siden anbefalet det til en masse venner hvis heste heller ikke slappede af med almindelige bid. og så vidt jeg ved er alle heste blevet glade for det og går godt.

Det er tit følsomme heste der reagerer mest positivt.

Formidling af Portugisiske LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk

Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/

Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Men Lykke
Forfatter: 
Dato:  19-12-2008 00:58

dette bid har da en vis vægtsstangseffekt, har det ikke - den virker vel bare på nakken? Nu er billedet ikke så stort, så det er lidt svært at se detaljerne ;-)

Hvad er fordelen ved dette fremfor et wienerbid eller fx gummiringe?

---

En hest, der først har lært, at et bids virkning kan milnes ved gumlen, må lære, at der slet ikke bliver behov for at mildne :-P

Altså helt løse tøjler og række armen ud til siden ved drej (som den gode cyklist :-P ). Det virker (y)

Og hvis man ikke kan/tør slippe tøjlerne - og det kan der bestemt være mange gode grunde til 8-) - så kan man sætte et andet sæt tøjler fast i næseremmen - og lade de rigtige tøjler hænge. Så man ride med løse tøjler uden at miste kontrollen (y)

Så lærer den at biddet ikke kommer til at genere den pga tøjlerne :-)

Samtidig skal biddet naturligvis passe i hestens mund og være en type, den kan holde ud :-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

2-delt...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2008 13:12

Melder mig i koret

Heste-tungen er et følsomt sted. Ud med det 3-delte og ind med det 2-delte...

Mvh. Anja

Sælges: Albion Style, bom m, 17", 7 cm. bredt kammer.

0
0
Svar på denne tråd

nix ikke vægtstang.
Forfatter: 
Dato:  19-12-2008 17:18

nina: nej ingen vægtstang. heller ikke på nakken. det er fysisk ikke muligt når tøjlerne ikke er fixeret og der ikke er en kæde.

Det kategoriseres også under trensebid og er tilladt i konkurrence.

Mange steder anbefales det til ungheste fordi det er meget blidt og de somregel kan lide det pga roen i munden og fordi de kan lukke munden om det.

Der er den forskel fra eks gummiskiver og andre at det ligger fladt mod kæben , roligt , og ikke at det heller ikke kan rotere i munden ( det kan et alm bid med gummiskiver jo stadigt. skiverne virker kun sidelæns og det ændrer ikke på selve biddet heller). Det er den lille ring der forhindrer biddet i at rotere og som fixerer det.

Man kan sige det ikke er godt til de heste der har brug for at tygge på biddet for at slappe af. Men til heste som gnaver og gumler og skærer tænder og ikke befinder sig vel med et mere levende bid, der er det godt.

sakset fra nettet:

en.wikipedia.org/wiki/Bit_ring

Drop-cheek or
Baucher snaffle.
Drop-cheek or
Baucher snaffle.

Another bit with this function is the drop-cheek or baucher/fillis bit. This bit can look deceptively like a gag-bit but it is not, since the mouth piece cannot slide on the bitring, which is a prerequisite for gag action. In this bit, the fastening of the bridle side piece is done further up the side of the head. This makes the bit lie flatter to the side of the head, because anything other than would have to fight the "lever" of the arm where the side piece joins. This effectively stops the bit from being pulled into the mouth from the side as well. And horses usually like this kind of bit.

Drop-cheek or
Baucher snaffle.
Drop-cheek or
Baucher snaffle
upside down.

This bit is usually falsley described as creating poll pressure. Most baucher bits don''''t. In order for it to put pressure on the poll, the ring which the rein attaches to, needs to have a drawn-out oblong shape so that the rein stays at a certain position on the ring. If the ring is oblong, the rein will want to stay at one end, and thus pulls this end up towards the hand/rein. If the ring is round, so that the distance from the mouth bars to the rein is constant at all angles, the rein will slide.

The Sprenger
B-ring snaffle.

It is also sometimes erroneously depicted upside down while called "hanging/dropped cheek". This use might be possible, but it really only turns into a strange jointed pelham without the lever effect. Just a rotating mouthpiece. It surely was not meant for this...

Billeder fra årets Lusitano festival: www.heste-nettet.dk/forum/14/784456/ 784456/

Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  19-12-2008 18:34

Tak for alle jeres indputs. :)

Lykke: Hvor kan man købe det bid du omtaler? Har aldrig set det før.

Sandra

0
0
Svar på denne tråd

nettet.......
Forfatter: 
Dato:  19-12-2008 20:06

sandra: tror faktisk det kan købes en del steder alligevel. Selv har jeg jo købt det i gårdens egen butik (klassisk-dressur ) da den jo ligger lige ved hånden.

Men på nettet er der en del der sælger dem.

og da jeg var i herning for et par år siden var der 3 -4 steder der havde dem med.

Mit er den klassiske udgave med muffe ved kanten og en lille stang der stikker op. ( altså ikke den der ligner et B eller den der har en alm sammenføjning ved ringen ) .

Mit er af mærket sprenger.

du kan eks købe det her : www.shiresshop.dk/ viewCategories.asp?idCategory=47

men der er det helt forkert kaldt hanging cheek - lige netop den anvendelse det IKKE måtte ...... og det kaldes bridon ( det KAN det bruges som , men..) og billedet er vendt på hovedet og det hele - tsk tsk....

Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Hillary Clayton
Forfatter: 
Dato:  20-12-2008 00:00

i Magasinet HEST, feb. 2006:

"Baucher

Baucher-biddet er også to-delt, men dets virkemåde er forskellig fra det almindelige trensebid med løse ringe på grund af den anderledes fastgørelse til hovedtøjets kindstykker og tøjlerne.

Med et Baucher-bid fastgøres kindstykket til en lille øvre ring, der ikke tillader mundstykket at rotere omkring den. Konsekvensen er, at mundstykket fikseres i en mere opløftet position på hestens tunge i forhold til det almindelige trensebid.

I denne position ligger biddets knæk nært op ad hestens gane, og mundstykket har en relativ lille bevægelighed, så det er svært for hesten at flytte biddet for derved at lette trykket på de følsomme strukturer."

Der er røntgenbilleder, så jeg sætter lige et link ind til hele artiklen :-)

Det er interessant, det med biddets placering i mundhulen, for der står også noget væsentligt om det todelte bid, - ja om alle de bid, de har undersøgt

--o--

0
0
Svar på denne tråd

hesten bestemmer....
Forfatter: 
Dato:  20-12-2008 10:39

tjah - min hest har ikke læst den artikel eller det de billeder, he he . ( men jeg har).

Hun foretrækker dette bid . Eller jeg kan jo kun tolke hendes rolige mund som en accept af dette bid. Hesten bestemmer. Jeg er ret ligeglad - bare hun slapper af.

ligeledes med mine venners heste der går på samme bid - hvis hesten ikke kan lide det bliver det fluks skiftet. Vi har masser af forskellige bid i stalden vi kan prøve ( og har prøvet). Nogle bruger alm trensebid, nogle få tredelte osv.

jeg startede med sådan et anatomisk korrekt tredelt ( sådan en med særlig twist osv) - men min hest var bestemt ikke enig i det anatomiske i det bid. Skar som sagt tænder og raslede konstant med biddet og gnavede i det. Todelt med anatomisk twist blev prøvet ganske kort - samme resultat. Baucher blev prøvet og der blev ro. Hesten bestemmer.

Julegave? ?

Hestemalerier sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2008 11:58

Hvis din hest løber når du slipper tøjlen, så synes jeg først og fremmest det er her du skal sætte ind. Jeg synes man skal kunne anvise et tempo for sin hest, og så skal den følge det uden yderligere korrektion. Hvis du konstant skal sidde og bremse let på din hest, vil jeg mene der sker det samme som hvis du konstant sad og bremsede lidt på din bil - bremsen bliver slidt/sløv.

Jeg ville: Slippe tøjlen -> hesten løber -> du tager i tøjlen -> hesten bremser og du slipper straks tøjlen -> hesten løber -> du tager i tøjlen -> hesten bremser og du slipper tøjlen -> hesten løber -> ...... (50 gange senere) .... -> du tager i tøjlen -> hesten bremser og du slipper straks tøjlen -> hesten tøver, holder tempoet lidt og sætter det så op -> du tager i tøjlen og hesten bremser -> .... 100 gange senere.... -> du tager i tøjlen -> hesten bremser og du slipper straks tøjlen igen -> hesten holder tempoet.

Så enkelt Nogle gange tager det 4 gentagelser, nogle gange fem minutter og andre gange tager det laaang tid.

Når din hest kan holde tempoet, har du mulighed for at slippe tøjlen. Nu kan du jo så finde ud af hvornår hesten irriterer sig over biddet. Gør den det konsekvent, eller gør den det når du korrigerer den?? Og i så fald, gør den det så pga. biddet eller fordi signalet ikke går godt nok igennem?

I øvrigt kan jeg slutte op om forslaget med at sætte tøjlerne i næsebåndet (eller ride i grime). Jeg gjorde det i går med en rytter jeg underviser i springning, af følgende grund: hesten er en MEGET energisk hest, og han spænder meget nemt når hun tager i tøjlen. Jeg synes ikke rigtig det er blevet bedre, så tænkte at vi måtte finde ud af om det var biddet, hjælpen eller ganske enkelt det at skulle bremse (når han gerne vil frem) der stresser ham. Så jeg pillede næsebåndet af trensen, lagde en grime udenpå og satte et par ekstra tøjler i den. Mens rytteren satte spring på banen gik jeg rundt med hesten og styrede ham fra jorden med tøjlerne koblet til grimen. Han reagerede udmærket, så jeg smed rytteren op og gav hende besked på kun at bruge tøjlen til biddet i nødstilfælde. Efter ca. ti minutter bad mig om at pille tøjlerne til biddet af, da de bare var i vejen. Hesten reagerede faktisk bedre for grimen og var langt mere afslappet. Så nu ved vi at i hvert fald at en del af hestens problem direkte skyldes biddet - nu må vi så finde ud af om det er fordi han skal have et andet bid, eller fordi han skal lære signalerne om igen...

Det skal siges at jeg begyndte at undervise rytteren af følgende grunde: Hesten løb gennem hjælpen når hun prøvede at stoppe ham, og så snart springene kommer over 70 cm lignede det omspringning de var i gang med. Desuden begyndte hesten pludselig at stoppe ekstremt meget, så rytteren måtte faktisk droppe at gå til alm holdundervisning.

Så det er altså ikke en sød og nem tullehest vi har valgt at ride i grimen :P

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Lækker Kieffer Lusitano dressursadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4

0
0
Svar på denne tråd

ET af de
Forfatter: 
Dato:  20-12-2008 12:49

store styre-problemer kommer ofte af at hesten mærker smerte - og ikke kan finde ud af hvordan smerten undgås 8-)

Derfor kan det nemlig være en super idé at fjerne al smerte fra hesten - og så tage den derfra :-)

Og jeg er glad for at du har prøvet det Cat, det underbygger mit forslag ;-) (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider