Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

støvsugeridning????...??????????
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 22:23

Efter jeg i noget tid har underholdt mig med jeres debat omkring støvsugeridning, undrer jeg mig nu over, hvordan i får jeres ridning til at fungere???

Hvilken karakter får jeres heste eksempelvis i f.eks. et af LA programmerne under punkterne spændstighed, eftergivenhed og holdning? Når jeg her har set billeder af ryttere der rider denne såkaldte støvsugeridning, så ligner det for mig en unghest uden muskler, der har rytter på ryggen for første gang.

Jeg kan ikke forestille mig at en hest der der er redet så lang og slasket, lige pludselig selv får lyst til at samle sig, og bære sig selv.

For mig at se får en hest der er redet SÅ lang aldrig nogen sinde en korrekt muskelopbygning, den bruger jo hverken ryg, hals eller bagpart korrekt.....Den går jo bare og tuller som min gør når den går i skoven. Og så er der nogle der mener at hesten tager skade/går helt i stykker hvis den bliver pakket sammen, og får bagparten ind under sig, men så er det jeg spørger mig selv, hvordan vi her i Danmark har forholdsvis mange top-ryttere, som rider på ældre heste?

Jeg har da f.eks. aldrig set Andreas Helgstrand ride støvsugeridning, og Blue hors hingstene holder da endnu:-)

Helt ærlig...Ikke for at støde nogen, men jeg kan ikke forstå det?

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at kigge denne tråd igennem
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 22:32

Der bliver diskuteret netop det du spørger ind til :)

www.heste-nettet.dk/forum/3/331880/ 324889/

Sagde Janne - modstander af falsk ridning

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

Haflingerplag sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/153454/ hest/219974/

0
0
Svar på denne tråd

Enig..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 22:33

Og vil bare lige tilføje, at det jo ikke kun er de danske ryttere som rider gamle heste. Både Isabels og Ankys heste bliver gamle - og ingen af dem kan beskyldes for at bruge den metode. Jeg tror nemlig ikke på, det er muligt at uddanne en hest til at gå Grand Prix på det niveau.

0
0
Svar på denne tråd

Hestens muskler
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 22:52

For mig at se får en hest der er redet SÅ lang aldrig nogen sinde en korrekt muskelopbygning, den bruger jo hverken ryg, hals eller bagpart korrekt.....Jeg vil gerne have en god og saglig forklaring på, hvordan du mener hesten bygger sine muskler korrekt op...

Og jeg vil også gerne se billeder af heste, du mener der har en korrekt muskelopbygning...

Det er muligt at "støvsugerheste" aldrig når GP, men kan det være fordi dommerne belønner stive rygge og utaktet trav, og en parodi på piaff og passage, frem for knapt så spektakulære bevægelser, som dog er mere korrekte for hesten?...

0
0
Svar på denne tråd

Jamen.......
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 23:00

Hvad er at bære sig - hvordan ser man det?

Hvad er samling - og hvordan ser man det?

Hvad er "skulderfrihed" - og hvordan ser man det?

Hvad er rygsving - og hvordan ser man det?

Hvad er indundergriben - og hvordan ser man det?

Jeg tror det er her, vandene skilles.

Vi er simpelthen ikke enige om, hvordan man ser på disse ting - og så kan jeg da godt forstå, at man ikke tror på, at en såkaldt støvsugerhest nogensinde kan blive til noget.

Hesten skal jo gå i en afslappet og naturlig holdning med næseryggen foran (evt. i) lod ifølge forskrifterne.

Og det fås nærmest ikke mere afslappet og naturligt

Desuden skal hesten kippe i bækkenet. Det har jeg (no offence) set flere støvsugerheste gøre end jeg har set heste på LA-MB-niveau gøre...

I hvert fald lever støvsugerheste egentlig ganske fint op til de retningslinjer, dommerne skal dømme efter ("fordringer i dressur"); men man skal naturligvis holde sig for øje, at støvsugerstadiet er begynderstadiet, og det er jo ikke sådan hestens form ser ud, når den er klar til LA.

Mht. progression:

Det er jo tussegamle principper, der er gennemprøvet langt tilbage i tiden, og der er da også i nyere tid folk, der har uddannet heste til GP efter dem. Så det kan man. Det er der såmænd ingen grund til at betvivle.

Men det ser nok meget anderledes ud end den dressur man ser på TV. I min verden er det en kvalitet .

Det var mit reklamefremstød - læg bare bræk-poserne væk for en stund

_______

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

kommentar
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 23:02

Vil du definere en parodi på piaffe og passage? Altså hvilke heste under OL fx? For selvfølgelig kan ikke alle heste piaffere til 10-taller, men det gælder vel for alle øvelser?

0
0
Svar på denne tråd

Støvsuger
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 23:03

Tja, nu synes jeg ikke det vigtigste bør være hvilket niveau man evt. kommer til at konkurrere på, men folk der rider "støvsugerridning" kan altså også komme helt til tops.

Min gamle ridelærer var meget bevidst om at hesten skulle være lang og dyb og foran lod indtil den havde fået bygget muskler op (og vi der fik undervisning af hende blev netop beskyldt for at ride på nogle slaskede heste, der ikke lavede noget), og hun har da deltaget i OL i dressur. Men det er selvfølgelig mange år siden, måske dommerne belønnede en anden slags ridning dengang?

Ønsker du dig en portrættegning af din hest eller hund? Så se min hjemmeside www.lyngsvensson.dk

0
0
Svar på denne tråd

kommentar
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 23:08

Det er muligt man kan sige dommerne belønnede en anden form for ridning dengang, men jeg mener nu at kunne sige, at de heste der går på topplan nu er bedre end de heste der gk på topplan for fx 20 år siden? Fx har avlen jo udviklet sig rigtig meget.

0
0
Svar på denne tråd

Positiv og konstruktiv tråd
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 23:11

Hi hi hi - sikke et potentiale denne tråd har :-) Jeg kan bare ikke nære mig - jeg unskylder på forhånd ;-)

Hilsen Søs

- som efterhånden staver som en brækket arm.

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld mig
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 23:29

Men hvis f.eks. Ankys Salinero render rundt med stiv ryg og utaktet trav, så var den nok gået i stykker for længst. Det er jo ikke fordi den er spændt at den viser så eksplosive gangarter, det er da fordi den er redet igennem og løsgjort fortil(Så vil der automatisk komme mere luft under den)

Hvis Anky red rundt på en hest der spjættede med mekaniske/spændte forben i alle øvelser, så kunne den simpelthen ikke holde til arbejde den udfører. Og det gælder i øvrigt ikke bare for Salinero.

Og mht. støvsugeredet heste der går LA klasser, så har jeg ikke set nogle endnu

Og til Roselina: For mig at se er heste som før nævnte Salinero eller f.eks Matiné korrekt musklede.

0
0
Svar på denne tråd

WWW.EPONA.TV
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 23:38

...bedre kan det ikke vises....

- og så koster det kun 60,-....ta´ et kig og i vil være overbeviste om at dressuren i dag er en parodi...eneste minus er, at det ikke længere er sjovt at se dressur i fjerneren

0
0
Svar på denne tråd

Cativo
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 23:50

Ved du hvor mange heste der rides i smadder, for at én hest kan nå til tops på denne metode??

Der er tusind tråde om netop dette emne, som jeg synes er rigtigt gode og lærerige at læse. Bla. handler det jo langt hen af vejen om hestens biomekanik og hvilken metode man bruger til at styrke den muskulatur korrekt.

Men hvis du synes at Salinero og Martine går korrekt, så bliver vi desværre ikke enige. Og så kan du jo sidde og undres over hvorfor en som jeg gerne bruger 2 år på at ride med hest frem og ned, adskille mine hjælpere og langsomt bede den sætte sig bagtil gennem halve parader. Men jeg er glad for at ride på den måde jeg gør og jeg har set heste uddannet "gammeldaws" og de har nu kunne gå bedre, mere korrekte øvelser(jf. DRF´s fordringer) end nogen af de heste vi fx så til OL... Ja avlsmaterialet er langt bedre ridningen har så bare ikke fulgt med. Der skal nås for meget på for kort tid... :(

Hvis nogen skulle være i tvivl, så viser bbilleder sat ind i Rosalinas indlæg til HØJRE en FORKERT udført piaffe og til VENSTRE en KORREKT sat piaffe...

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

kommentar
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 00:04

Ærlig talt så sys jeg ikke billeder siger ærligt meget om den generelle ridning. Man kan nemt finde "grimme" billeder af Matine, men bestemt og billeder hvor hun sætter sig utrolig flot. hvis det endelig kommer til det, så tror jeg nemt der kan findes grimme billeder af Kyra - som mange af jer herinde ser op til. Jeg synes man bør huske på, at hun ikke var mere end 9 år gammel under det VM, og derfor synes jeg ikke det er kriminelt at hun ind imellem, i en så kraftfuld piaffe som hun kan vise, mister en smule bæring. Men folk som faktisk har set programmet, og ikke bare kigger på billeder og så forfærdes kan kun indrømme, at hun generelt laver en rigtig flot piaffe.

Til Jannej - når du skriver at du langsomt sætter din hest igennem halve parader, så er det bare jeg vil spørge hva det er du mener folk med andre indgangvinkler til dressur gør? Jeg kan simpelthen ikke se hvordan man skal kunne sætte sin hest uden en halv parade. Og nu spørger jeg for at få et reelt svar - det er ikke en opfordring til at begynde at lynche andre, tak!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved da ikke
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 00:15

hvad andre gør... Jeg kan kun udtale mig om hvordan jeg selv træner heste :) Og jeg mener da heller ikke man kan få samling i en hest, andet end ved langsomt at bede den lægge mere vægt bagtil. Det er jo essensen i korrekt bæring :)

Nu kunne jeg godt bede dig finde et billede eller video, hvor Martine bærer sig korrekt, men problemet er, at vi helt sikkert er uenig mht hvad vi gerne vil se og hvad korrekt bæring er. Så du ser noget helt andet end mig, når du kigger på et billede eller en video. Så vi kan ikke blive enige, for vores udgangspunkt er vidt forskelligt...

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

I øvrigt
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 00:37

har jeg set flere forskellige videoer hvor Matine viser piaffe...

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 01:08

et spørgsmål om at kunne finde et enkelt dårligt billede af Matiné. I halvdelen af sølvmedaljeprogrammet fra OL pisker hun så meget med halen, at man tror det er løgn, at dommerne kan belønne dette ridt så højt :-(

Der er ret mange steder hvor Matiné ikke bevæger sig korrekt. Hun går temmelig meget med sænket ryg, hun sænker ikke bagparten tilstrækkeligt, og hun bruger sine skuldre til at skubbe op og ned med - meget mere end bagparten (n)

Men umiddelbart ser det HELT fantastisk ud, og jeg blev også forblændet, da jeg så det første gagn. Da der så var nogle mennesker herinde, som satte spørgsmålstegn ved dette ridt, og jeg fik gennemgået hendes OL-program bid for bid på videoen, kunne jeg pludselig sagtens se det 8-)

Desværre, for jeg syntes ellers det var flot :-(

Både Andreas og Anky er virkelig helt formiddable ryttere, og det mener jeg - og de vinder jo, så man kan vel ikke sige noget til det, kan man vel? :-P

Jo, det mener jeg tilgengæld godt man kan ;-)

Det har noget at gøre med, at man for tiden beder om noget andet, end der står i reglerne......

Efter reglerne skal hesten vær rentaktet, dvs. at i trav skal der være to ben i jorden ad gangen (hvilket der ofte ikke er i fri trav især), og i skridt skal takten være ren 4-takt, hvilket den ofte ikke er. Nogen gange er den endda totaktet (pas). I galop skal den være 3-taktet, og det holder heller ikke altid.

Hestene skal vise godt rygsving, hvilket de sjældent gør - de kaster med ryggen, så de bliver vanskelige at sidde på :-(

Men læs selv 'Fordringer i Dressur' fra DRF. Den er god (y)

Der står bare meget i den, som ikke følges ude i virkeligheden.

Og læs også Jytte Lemkovs artikel i det sidste nr. af Ridehesten om Gerd Heuschmanns besøg i Danmark (y)

Og kig så ind på www.epona.tv og se bl.a. de to grå heste (Matiné er den ene) (y)

OG tænk så over, om det alligevel kunne være en god idé med lidt gammeldags remonteridning inden man kaster hestene ud i de svære samlede øvelser. Men hvis man bare synes, at reglerne er noget gammeldags bras, så må man jo nok synes at remonteridning (støvsugning er bare et pjatteord, remonteridning er den rigtige betegnelse) er tidsspilde :-P

Men der var en god grund til at disse regler blev lavet - og der er også en rigtig god grund til, at det var Hestens Værn og nogle dyrlæger, der fik Gerd Heuschmann til Danmark og fortælle om alt dette ;-)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

Gab.....
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 03:10

Uf, du er modig Cativo.

Synes nu, at du hellere skulle læse alle (ja, for der er dælme mange) gamle tråde, i stedet for at starte den 117. Det r alligevel de samme der svare dig i denne tråd, der har svaret i alle de andre.

Mht til muskler, så synes jeg du skulle kikke nogle af de gl billeder af støvsugerheste, eller evt se nogle IRL. De fleste af dem vender halsen faktisk rigtig på og de har en rigtig lækker muskulatur.

P.s. Jeg nægter, at have skrevet det her, så det kan ikke bruges imod mig

/Patricia

"Not even Robinson Crusoe got all his work done by Friday"

www.passionforhorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 07:58

Hey hey.... Ved frem og ned FÅR de netop de rigtige muskler.... Godt nok er den akademiske frem og ned ikke helt det samme som støvsugernes, men men men se på bent b. nej hans heste går overhovedet ikke samlet eller noget.... Og la mig lige hilse at sige at jeg gerne ville se anky eller andreas nå til samme nivau. I det akademiske bruges der meget frem og ned, det er det eneste i meget lang tid.

Og undskyld mig, men hvis I helt ærlig ikke kan se at andreas H rider hesten med sænket ryg, total på forparten osv så burde I virkelig belønne jer selv med en tur til næste Gerd H seminar....

Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk

Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.

0
0
Svar på denne tråd

-.-'..
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 09:14

Vi bliver jo aldrig enige... :s

Synes det handler om en blanding.

Ser selv UTROLIG meget op til Andreas og Anky, de er inspiration for mig og grundlaget for min ridning men... Ved godt OL riddet og bla bla bla.. Gider jeg altså ikke kommentere. (Synes der er rigeligt der hargjort det i forvejen!) Den her debat handler jo ikke om toprytterenes ridt, og hvor vidt det var rigtig eller forkert bedømt....

Tror ikke på støvsugerridning, beklager sorry men nægter simpelthen at slippe min hest så den ikke har noget at gå frem til. Synes heller ikke man skal folde hestens nakke op i unaturlig holdning og osv.

Jeg rider lidt af en blanding af begge :-P Har 5 års hoppe som jeg har ambitioner med, så min riding er altså rettet mod kokurrence og hård træning både for mig og hende. Derfor.. Hesten skal bæres sig, og bruge bagparten, men den energi der kommer fra bagparten (der er drivkraften for HELE hestens indundergribenhed) kan ikke rides gennem hesten og frem på biddet så den KAN bære sig medmindre den selv har accepteret biddet, og tager det! Og det gør en hest der slipper altså ikke.. Dermed hvis du rider med snotten ned i sandet uden at ahve et træk i tøjlen så er man altså helt galt på den. Man kan godt ride frem og lidt ned, men lige så snart hesten slipper, så skal man tage den op igen, og få den til at tageb iddet igen og prøve igen...

I hvert fald hvad jeg synes XD

0
0
Svar på denne tråd

Støvsuge ridning
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 10:13

Min gamle dressur hoppe som har en grist der siger spar 2 og hendes helt egen mening hvordan dagens træning nu skal forgå. Hun bliver tit meget hissig og nogle gange meget stærk fortil. Vi red i daglig træning LA4-6 men fik kun startet nogle enkelte klubstævner på hende pga at hun var utrolig hissig når vi var ude.

Men jeg kan fortælle jer at når vi var ude i opvarmingen var øjene kun rettet mod os. Hun var utrolig smidig og løsgjort. Der blev i starten af opvarmningen set ned på mig, fordi hun fik lov at trave rundt med løs tøjler og snude tæt ved jorden. efter 10 min kunne jeg så galopere lidt med løse tøjler og stadig "ned med halsen"

Men så begyndte jeg at samle hende, og hun kom godt ind og satte sig med bagbenen. Og efter en skråt igennem med middel trav, fik min medhjælper utrolig mange henvendelser om hvem det var og hva hoppe var efter osv.

Den dag fik jeg 8 og 9 taller i middel galop og trav. Under løsgjorthed fik jeg 7 (desværre spændte hun meget op ved et hjørne)

Jeg ridder ved Ann-katrin Lübbe med zanko, hvis der er nogen der kender hende. Hun longere hende kæmpe store hingste basse, og den går med sænket hals og hoved og går og hygger sig. Ridder også OL bare 4. grad for Norge.

Kan ikke se hvad det gør at hesten er løsgjort i dagligdagen, og at den også får lov at strække ud at den ikke kan samle sig igen. Altså hvis man rider støvsugeridning hele tiden og 6 dage i ugen så vil hesten ikke være vant til det. Men det er jo den del af ridningen der er med til at holde hestens naturlige gangarter vedlige. Hvis jeg holder en gangmaskine i kort snor hele tiden, så vil den til sidst miste det svip der lige giver det ekstra

Mørke brunt hingst-føl efter Sunset hit mf. Heslegård´s Louis mmf. Lebensmann tilsalg.

0
0
Svar på denne tråd

Støvsuger vs. konkurrence
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 11:25

Jeg er jo også en af dem der venter med spænding på at der kommer en støvsuger/remonte-redet hest på konkurrencebanerne - og gerne på LA-plan...

Jeg har stor respekt for alle træningsmetoder - ingen tvivl herom! Men jeg synes der er gået lige lovlig meget mode i støvsugerridningen. Lidt ligesom hvis man ikke går i de rigtige mærker tøj - så dur det bare ikke.

Sådan noget pjat!

Jeg rider s-øvelser på min egen hest. Og har selv været med til at ride ham op fra ingenting. I min træning bruger jeg - måske - remonteridningen. I hvert fald beder jeg ham om at sænke halsen og gå frem til bidet under opvarmningen. Og smider jeg tøjlen helt render han med snotten i sandet. (Det skulle jo prøves af)

Det samme sker i øvrigt også hvis jeg smider ham i en longe i bare grime, så vil han også løbe med snotten i sandet.

Og ja, ovennævnte ridning er god til at "teste" om hesten er fremme til tøjlen, og er en god måde at få hesten frem til tøjlen igen, hvis man har mistet suget.

Mht. diverse gangartsheste, så må det være lærestof på første side i en hver ridebog, at en løsgjort hest giver mere gang. Det kan jeg da i hvert fald bevise med min lille musse. Jo mere blød og smidig han er, jo mere trav kommer der også i ham og jo bedre galoperer han. Så smidighed det skal vi have. Og hvordan vi opnår det, kan da for h****** være ligemeget?? Bare hesten efterfølgende er blød, smidig og tilfreds.

Jeg havde selv en oplevelse i går, hvor jeg trænede galoppirouetter. Jeg pressede hesten en smule, for at få mere samling. Den protesterede en smule, da den synes det var lidt hårdt og nok også manglede en smule smidighed. Efter at have presset den på en halv cirkelvolte, red jeg den frem i samlet galop og lod den strække halsen ned og frem. Red sådan i 1½ omgang samlede så op igen og red ind og lavede en ganske fornuftig galoppirouette, hvor hesten faktisk slappede af...

Nogen råber måske vagt i gevær nu, fordi jeg valgte at presse hesten, frem for at løsgøre yderlige inden jeg forlangte mere samling af hesten - men hvorfor? Når nu jeg på to 20 m. volter kunne opnå hvad jeg ønskede?

Jeg er overbevist om at grunden til at det lykkedes var at da jeg pressede hesten og den synes det var hårdt spændte den musklen (minus blodtilførelse) og da jeg så lagde ham ned og frem, så muskelen slappede af (plus blodtilførelse) tog "strømmen" af blod alle affaldsstoffer med og hesten fik derved ny energi i musklen, da den jo var blevet forsynet med frisk blod. Og derpå kunne jeg ride den ind i en galoppirouette på ny.

Mht. skader har jeg aldrig selv haft en skadet hest. Så når folk kommer til mig og snakker skader i ben, ryg, skulder etc. så er jeg sat af - aner ikke hvad der forårsager hvad. Men kan da kun gå ud fra at siden jeg ingen skader har på dyret må jeg gøre et eller andet rigtigt?

Til gengæld spørger jeg tit mig selv om, hvad det er ryttere med stort set altid skadede heste, gør ved deres?

Men som sagt, glæder jeg mig til at se den første støvsugerhest på konkurrencebanerne... men det tager åbenbart tid....laaaang tid... *gab*

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

Altså nu
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 11:47

Startede jeg jo ikke denne tråd for at blive belært om hvor dårligt Andreas og andre topryttere rider deres heste, for den køber jeg bare ikke. Andreas´s heste holder jo endnu, så dermed kan vi da konkludere at han ikke ødelagt dem. Det kan i da ikke være unige med mig i?

Jeg startede sådan set tråden for at få at vide hvordan i får støvsugeridningen til at fungerer? I kan da ikke ride på banen i en LA klassen med en hest der går med snotten nede i sandet, og er 10 km lang? Og i så fald hvad belønner dommerne jer så med? Og nu vil jeg lige tilføje at jeg synes det er lidt for nemt bare at sige at alle dommerne dømmer forkert, og kigger efter de forkerte ting! Nogle gør selvfølgelig, men de fleste er efter min mening ganske fair, og det er altså lidt for nemt at sige at man får dårlige point fordi alle dommerne ikke er dygtige nok. Nu er det jo trods alt dem der er uddannet dommere og ikke jer

0
0
Svar på denne tråd

Ja, Anne
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 12:01

Jeg brugte også det med at give en omgang galop for løse tøjler midt i det hele i gamle dage (y) Det virker nemlig super :-)

Men jeg tror faktisk, du kommer til at vente længe på at se nogle af os ude på konkurrencebanerne. For det første er vi endnu kun ganske få, og det giver jo et meget lille grundlag, for det andet er det jo ikke det her, der giver points til stævnerne, men desværre ofte hestene med paradetrav - se her. Det er faktisk et illustrativt billede, der ligger på forsiden af epona :-P

Jeg tror ikke, jeg kommer til ret mange stævner med vores små uldtotter - men måske :-D

Desuden tager det faktisk netop lang tid at træne på denne måde. Til gengæld er det ikke hårdt arbejde, men sjovt arbejde (y)

Det kommer nok meget an på, hvad det er man ønsker sig af sin ridning. Hvis man har ambitioner om at ride OL, så er man for tiden (tilsyneladende) nok nødt til at ride meget, meget mere på tøjlen, end vi gør :-(

Det der virkelig er bekymrende er at så utroligt mange heste rides bag lod som noget ganske naturligt, - nej, snarere noget helt nødvendigt :-( Hvis du ser på billeder herinde, på salsgannoncer, i 'Ridehesten', ja alle vegne - selv Broholms logo, så er hestene bag lod 8-)

De KAN ikke gå korrekt bag lod, de kan ikke bruge ryggen godt nok og ikke kippe i bækkenet, så de bærer korrekt. Det er gammel viden, det står i reglerne - og Gerd Heuschmann viser os det igen og igen.

Vi er så nogle, der forsøger at dreje vores ridning tilbage til det, der egentlig bedes om ;-)

Man bliver ikke nødvendigvis en fantastisk rytter af det, men man undgår forhåbentlig at genere sin hest :-D

Og man slipper for alt besværet med at den sveder og tripper og bliver tvær mm. (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

kommentar
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 12:16

Æhh, jeg blir altså lige nødt til at spørge NinA om hvad den sidste kommentar med at man undgår besværet med at hesten "sveder, tripper og bliver tvær mm." skal betyde? For mon ikke, hvis en støvsugerhest en dag kommer til at gå piaffe kommer til at svede? for det kræver jo sån set at hesten laver noget. vhis man bare hyggerider, så kan du måske godt undgå at hesten kommer til at svede, men hvis det nu lige pludseligt skal til at kriminelt at hesten sveder, ja så vil jeg godt lige høre om der overhovedet bliver gået ind for at ridepå hesten? Det minder mig lidt om nogle kommentarer der kom i en anden tråd ang. det at ehsten savler. Den skulle både være spændt og streset - ja det at ride med kandar nærmest grænsede op til dyremishandling. Me når min hest går de obligatoriske dyrlægetjek til int. stævner, hor den mønstres på trensen, ja så savler den sån set pænt meget.

Og til Zooroopa vil jeg bare sige, at jeg da ikke kan forestille mig at nogen kan blive tvære over at du har presset din hest. Det ville da være hul i hovedet hvis nogen troede, at man kan ride S-klasser på sin ehst uden at presse den. Det er en meget stor fysisk anstrengelse, men hvis ike de brød sig om det, så gjorde de det simpelthen ikke. man kan måske klare sig i de mindre klasser hvis man ikke presser sin hest, men hvis man vil op og lege med de store, så må der kræves noget.

0
0
Svar på denne tråd

Enig v04lej 1!!
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 12:42

Hvis man bare gerne vil hygge sig med sin ridning er det helt i orden med mig. Men vil man noget mere, så man jo kræve noget mere af hesten. Og mht. at opbygge muskler, så mener jeg altså ikke at hesten opbygger noget som helst hvis ikke den bliver presset ud over grænsen for hvad den selv finder behageligt. Det er da det samme med os mennesker.....Hvis vi går i fitness centeret uden at yde mere end hvad vi selv finder behageligt, så tvivler jeg på der sker noget som helst, hvorfor skulle det være anderledes med hesten?

Selvfølgelig skal man være opmærksom på at mærke efter hvor meget man kan presse den, for det er heller ikke rigtigt bare at mase på til den siger fra. Men presses det skal den altså!Ellers kommer man jo aldrig videre.

Og hvis man bare vil hygge sig er det som sagt helt i orden med mig! Men så synes jeg måske ikke det er helt fair at hakke på toprytterne fordi de vil mere end det.

0
0
Svar på denne tråd

Der er jo ryttere det her system
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 13:07

som rider LA+... De er bare ikke herinde og debattere og de ønsker ikke at blive fremstillet på billeder, hvilket er helt fair med mig.

Og jeg synes virkeligt i har misforstået, hvis i tror remonte handler om at ride med næsen i sandet. Remonte handler om at ride hesten frem til biddet og får det korrekte sug fortil. Netop at hesten accepterer biddet. De heste som ofte er vist med de helt lange tøjler, er jo heste som har været fejlredet og gået bag lod. Og de bliver nødt til at blive sluppet, for at finde ud af at der altså kun er pres i biddet, når hesten ikke skal stoppe og at biddet ikke kobler til halsen. At tror at remonte handler om at ride hesten med næsen i sandet, er meget misforstået og jeg kan så udemærket se, hvorfor i ikke kan se sammenhængen mellem dette stadie og et dresssur program. Men næsen i sandet er en lille bitte del af systemet, som man tillader hvis hesten har brug for at strække sig... :)

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lidt svært
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 13:23

ved at gennemskue hvad denne diskussion egentlig går ud på?

Er det for at få noget reel viden omkring "støvsugning" = remonte ridning?

Eller det for at slå fast at det er tåbeligt at ride remonte ridning da man ikke kan komme ud og vinde rosetter på den måde?

Remonte ridning, som jo så her på HN har fået tilnavnet støvsugerridning, er eller burde jo være ganske almindelig ungheste ridning som alle heste burde igennem inden de er klar til videre uddannelse.

Så det er der sådan set ikke noget hokus pokus i. Slå op i flere ridebøger fra sidste århundrede... måske især første del af det. Muselers ridelære ku være et bud. Og der vil stå beskrivelser af hvordan hesten skal gå remonte ridning i et par år inden den er klar til at kunne samle sig.

Støvsugerridning kræver ikke som navnet ellers kunne antyde at hesten suser rundt i flere dage, uger eller måneder med næsen i sandet. Den helt dybe stilling kan være noget som nogen hesten har brug for for at finde ud af at bruge halsmuskulaturen til at løfte ryggen med, men er altså ikke noget gyldent mål, hvor man kan sige at den hellige grav er velforvaret fordi hesten tager næsen i sandet.

Hesten kan lige så vel gå forkert med næsen i sandet som den kan gå forkert i alle mulige andre sammenhænge. Konsekvenserne eller den overlast hesten lider er måske ikke den samme, det element kan måske godt indimellem mangle i debatten?.

Mht det med at presse sin hest så kommer det vel an på hvordan man definerer presse. Shalu kan da godt synes det er hårdt når den for alvor skal trække igennem i musklerne, men det er ikke det samme som at den springer i sved og bliver drivvåd over hele kroppen.

også kan jeg ikke lade være med at falde over denne floskel som V04lej har smidt på bordet "Det er en meget stor fysisk anstrengelse, men hvis ike de brød sig om det, så gjorde de det simpelthen ikke"

Tror du vitterligt på den?

Hvis man kigger på heste og deres stress signaler er der mange heste der udviser tydeligt stress når de rides, hesten kan ikke stå stille, hesten iler, hesten vil ikke gå, hallepisken, læber der krænges tilbage.

Det er for mig alt sammen signaler der signalerer at man byder hesten noget den ikke bryder sig om, men heste er måske nok for flinke? eller også ved de bare ikke hvordan de skal undslippe?

Heste har jo ikke et særligt stort arsenal af muligheder for at kommunikerer, i hvert fald ikke hvis man affærdiger alle ovenstående stress signaler? Det synes jeg da der er værd at tænke over

- Matilde og Shalu :-D-

- Har du løsgjort din hests Longissimus Dorsi i dag? -

WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES

SKRIV FOR MERE INFO

0
0
Svar på denne tråd

Muskulatur
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 13:41

He he.... hvis bare det var rigtigt, at heste i remontetræning ikke satte muskler... kan vi evt. forsøge at overbevise min sadelmager om det? Min hest har gået i genoptræning måske 30 minutter i skridt og trav 3 x om ugen med bue på tøjlen det sidste år, og den er på sin 3. sadel Den er endda ikke engang så fed, som den var Nu går den med en Windsor Elite fit 4, og sadelmageren, som kender til mit træningsprogram, og tilpasser sadler for mange, som rider på samme måde, forventer, at den nye sadel nok heller ikke holder længe.

Det er ikke nødvendigt at presse hesten til noget, den ikke synes, er behageligt. Bare det at man beder den trave en volte mere, når den selv er ved at gå i stå, er med til at øge muskelmassen. Hvis man ikke har prøvet at sidde på en hest, der går sådan, og ikke kan se forskel på en hest, der tuller og en hest, der går korrekt til biddet i remonteholdning, kan jeg godt forstå, det ligner en picnic. Men hestene pukler virkelig. Når man står og ser på Matildes hest, får man nærmest blæst håret tilbage, når den går forbi, fordi den arbejder som et damplokomotiv hele vejen op gennem ryggen.

Remonteridningen er forberedelsen på at hesten kan begynde at gå øvelser, når den er så stærk, at der ikke er nogen risiko for at den takter forkert, dykker bag lod eller bliver skæv, når man forsøger at samle, sådan som man ofte kan se det. Men nej, man rider antageligt ikke et LA-program til 70% i den holdning. Det er heller ikke meningen :)

Bare rolig, Patricia. Der var ingen, der hørte dig. :D

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Ja det
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 14:10

bliver vi nok bare aldrig enige om Jeg kan kun sige at jeg synes det er noget pjat med det støvsugeridning! Der ingen der skal bilde mig ind at man bare kan lade hesten gå som det behager den, uden nogensinde at presse den ud over hvad den synes er rart, også står man pludselig med en "Arnold schwarzenegger hest" der på magisk vis(uden at svede )har fået lyst til at bære sig selv, og gå samlet....Den køber jeg bare ikke.....Men synes det er helt fair at der er andre der går ind for dette. Jeg synes bare ikke det er fair at vi andre, der forlanger mere af hesten, skal fremstilles som dyreplagere der splitter vores heste af. I mener at min metode er forkert,og til skade for hesten, men jeg mener til gengæld også at jeres metode er forkert, og jeg tror på at der er laaaaaaang vej til konkurrence banerne for en støvsugeredet hest.

0
0
Svar på denne tråd

Eksempel
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 14:34

Her er et eksempel på forskellen mellem tullen og remontearbejde:

Her tuller en grøn 4-års trakehner rundt i et ridehus. Billedkvaliteten skyldes at det er et still fra en video. Den har næsen foran lodret, men den er ikke "til biddet", altså den rækker/teleskoperer ikke halsen ud af kroppen frem mod der hvor biddet ville være, hvis den havde bid på. Man fornemmer, at overlinien er lidt kort i det, som om hesten holder igen i ryggen. Det er en pæn hest, som dog er lidt ranglet endnu.

Her er den samme hest 3 mdr. senere. Den har ikke haft rytter på, men har bare gået i longen 3 - 4 gange om ugen uden indspænding. Dens dyre sadel, som blev bestilt, da indlongeringen begyndte, er nu for smal i bommen.

Det er stadig en grøn hest, men jeg ved ikke, om man kan fornemme, hvordan den aktivt rækker næsen frem, og tager ryggen med op. Halsen er ikke trykket ind i kroppen som på det første billede... det er det stræk frem (og i starten også ned), som man dyrker i remonteridningen for at styrke muskulaturen på oversiden af halsen og bag skulderbladet... og selvfølgelig også i resten af kroppen.

Her er et moment fra en anden video, hvor hesten står midt i en overgang fra trav til skridt:

Bemærk at denne 4-årshest, longeret i 3 måneder allerede lukker bedre sammen i det bærende bagben i en simpel overgang end mange heste gør, selvom de har været redet i årevis. Bemærk også, hvordan hals og hoved rejses, uden at halsen korter af, efterhånden som hesten sætter sig bagtil. Det er ikke nødvendigt at rejse hovedet med tøjlerne, for hvis hesten ellers er samlet bagtil, kommer den af sig selv op fortil. Remonteridning går ud på at styrke hestens muskulatur gradvist, så den har mulighed for at honorere senere krav om samling, øvelser o.s.v. uden at ty til fiksfakserier o.s.v. Den må gerne svede... bare ikke koldsvede af stress, som det ofte er tilfældet, når heste sveder meget på halsen.

Jeg håber, det hjælper lidt på forståelsen :) Ellers læs nogle af de bøger, Matilde foreslår.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

sure miner
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 14:38

Jamen er da glad for at der ikke opstår sure miner, fordi jeg er ærlig og fortæller at jeg presser min hest.

Og ja den sveder også. Men for det meste er det arbejdssved, fordi den jo bruger sig selv - og ja det kræver lidt af en hest at gå øvelser på s-niveau.

Om min hest har stress når den går øvelserne ved jeg ikke. Han reagerer når jeg "trykker til ham", og han pisker med halen når det er de rigtige svære ting jeg beder ham om. Men samtidig er han ikke mere op-at-køre end at jeg kan tage ham ned i skridt og så er han afslappet igen. Eller trave videre og han er afslappet. Han stresser aldrig op og vil løbe væk. Så på den måde tror jeg ikke han er stresset. Er da ked af at han slår med halen. Men når jeg tænker tilbage har den slået med halen i så mange andre øvelser tidligere, hvor han i dag går med rolig hale. Så hvis han slår med halen af en årsag, tror jeg på at det hænger sammen med indlæringen og at han måske er en smule forvirret til en start - halen skal nok komme i ro, når først han er blevet dus med det...

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

Støvsugeridning
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 14:43

Cativo:

Men hvad nu hvis denne diskussion i bund og grund handler om at der er FORSKEL på hvad vi som ryttere gerne vil ud og vise frem på stævnepladserne???

Hvad nu hvis hele denne diskussion om Støvsugerridning i virkeligheden er et spørgsmål om hvordan JEG vælger at ride min hest??

Eller den er et spørgsmål om hvad JEG prioriterer højest når JEG rider???

Jo bevares man kan da sagtens komme med en million muskel/bærings/samlings argumenter fra "støvsugernes" side af, ligesom at andre kan kaste resultater osv den anden vej...

Men i bund og grund er der ingen af disse involverede parter der kan overbevises om at modparten har ret, netop fordi de inderst inde VED at netop DE træner deres hest efter det DE mener er korrekt...

Så hvorfor starte diskussionen ENDNU en gang, fremfor at sætte sig ind i hvad der allerede er skrevet om selvsamme emne???

Hvorfor starte tråden, når du allerede inden må ha vidst at uanset hvad der blev svaret, så mener DU stadigvæk at DU rider din hest på den måde DU anser for at være mest korrekt???

Og nej jeg er ikke ude på at provokere, svine folk til eller noget som helst i den retning, snarere tværtimod..

Kunne man ikke blive ENIGE om at være UENIGE, men stadigvæk respektere hinandens og de forskellige ridemåder???

Der er vel for pokker da forhåbentlig meget få der sætter sig på nakken af sin hest, med intentionen om at være ond ved den...

Men er uvidenhed og stævner virkelig en undskyldning for at uforvarende gøre dette alligevel???? (Og dette var så et sidespor jeg ikke skulle ha været nede af i den her tråd, beklager)

MOD DUMHED KÆMPER SELV GUDERNE FORGÆVES......

Vi afholder kursus med Susan Kjærgård d . 21/22.02.09 i Ejby v Køge.

Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Fantatisk grundig forklaring
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 14:51

Julie!!!!!

Hvem der dog bare havde dit overskud

Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Overskud
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 14:55

Jeg er bare totalt overskudsagtig. I går bagte jeg honningkagefigurer med min datter, og jeg kværnede selv nelliker og stjernanis (kagerne knaser lidt)

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Overskudsagtig eller
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 14:58

Medicineret?????

Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Cativo
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 15:07

Hvorfor føler du dig så ramt? Jeg er da personligt ligeglad med hvordan du rider din hest? Jeg rider bare min som jeg nu finder bedst og mest hensigtsmæssig... Hvis du selv kan stå inde for din træningsmetode, er det så ikke irelevant at der sidder nogle andre og synes du gør det forkert?? For der er jo ikke tvivl i dit sind om at du gør det helt rigtige for dig og din hest... Du gør jo som toprytterne og deres heste holder jo i mange, mange år, ikk?

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Marianne
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 16:08

Hallo hallo... det kan godt være nogle mennesker ikke kan se det logiske i det, men nogle af disse debatter var da med til at oplyse moi om at det jeg havde gang i var skrub forkert, så jeg må sige at uanset om dem man skriver til vil åbne sig lidt op eller ej, kan der være en derude som ikke skriver, men følger med som jeg gjorde og ser "lyset" Så det er jo godt der er folk som julie derude hehe

Men helt ærlig så sys jeg mange mennesker er meget naive. Men tror mange af os hippi-freaks må indse at nogle vil have noget her og nu-resultater og bruger hurtige veje til at nå målet og har kun målet i fokus... Hos vi andre, tror jeg, er vejen målet i sig selv...

Men hold da op cativo, jeg ville nødig være din hest

Men hvis hesten ikke bygger muskler, øhh hvorfor er nogle af de sundeste og stærkeste mennesker i verden så dem der dyrker yoga??? Det er jo "os bare" udstrækninger og det handler ikke om at svede....

Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk

Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.

0
0
Svar på denne tråd

Hov hov venner
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 16:28

Nu har Cativo jo altså faktisk ganske meget lov til at ha sine meninger om hvordan en hest skal trænes.....

Uden at skulle være hverken hellig eller frelst, så er der jo faktisk ret mange af os der har tænkt på nøjagtigt selv samme måde INDEN vi blev klogere og valgte at omlægge vores træning....

Der kommer da ikke noget konstruktivt ud af at hænge folk ud på denne måde...

Man kan undre sig overfor hvor denne tråd er oprettet når trådstarter ikke er villig til at modtage de forskellige velformulerede svar der jo er kommet, men derimod hårdnakket nægter at se historien fra den anden side...

Men man kan altså ikke tillade sig at slå så hårdt ned på vedkommende over at denne "forsvarer" sin ridestil...

Ihvertfald ikke hvis man forventer et positivt resultat.

Og jo jeg går skam ind for debat, især om netop dette emne, men det skal altså gøres ordentligt og vigtigere endnu SAGLIGT.

For folk der føler sig angrebet tager faktisk ikke ret imod ret meget i en debat..

Derfor mit tidligere ønske om at enes om et være uenige, og derfra repektere hinandens ret til andre meninger...

Måske at dette kunne bidrage til den konstruktive debat fremover??

Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Gå da lige lidt agurk:-)
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 16:30

Det er da tydeligvis ikke mig der føler mig mest ramt her:-)I går da helt agurk, bare fordi jeg ikke er bange for at sige at jeg synes jeres metode er forkert! Ligeså vel som i skal have lov at mene min er forkert, har jeg vel også lov at mene at jeres er forkert....Og det bliver da ikke slemt at være min hest af den grund?

Og ja, jeg vidste da jeg startede denne tråd at jeg mente metoden var forkert, derfor spurgte jeg ind hvordan det fungerer for jer ude til stævnerne, for det kunne jeg enormt godt tænke mig at vide.....Men det er der af en eller anden mærkelig grund ikke rigtig nogen der vil/kan svare på

0
0
Svar på denne tråd

Der tager du så fejl Cativo
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 16:49

For der er faktisk nogen der har givet dig ganske kompetente svar på hvordan metoden fungerer til stævnerne...

Eller de har i hvertfald forsøgt...

Der hvor jeg tror du gik glip af pointen, var lige omkrig det faktum at DEN HER MÅDE at gøre tingene på, tager længere tid end den måde du måske vælger at ride på...

Dels fordi det tager uendelig lang tid at opbygge de korrekte muskler, dels fordi det kræver meget af både rytter og hest at udføre øvlserne sådan som VI gerne vil udføre dem, dels fordi man som rytter ligepludselig er opmærksom på en hel masse ting i hestens bevægelsesapperat, som man ikke var tidligere...

Groft sagt, og sat meget firkantet op: Man bliver perfektionist på en helt anden måde end man var før..

Som tidligere nævnt, er det nogle helt andre ting man fokuserer på i sin træning, og når det så er sagt, håber jeg virkelig på at du nu har fået en opfattelse af hvorfor du ikke ser så mange "støvsugerheste" på banerne ENDNU......

Men et lille opstød fra mig, hvorfor føler du at du har ret til at spilde så mange skribenters tid på et indlæg, som oprigtig talt ikke var ment som andet end en provokation????

Hvis du læser tråden med andre briller på end dine nuværende, vil du kunne læse at der faktisk er ret mange mennesker der har brugt ex antal minutter på at forsøge at svare på dit spørgsmål, off course nogle har været mere saglige end andre, men de har nu engang forsøgt deres bedste....

Hvorfor føler du at det var nødvendigt at lave dette indlæg, når du trods alt ikke vil bruge hverken tid eller hjernekapacitet på at vurdere disse svar og forholde dig til det der er blevet skrevet???

Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 16:49

Mit bidrag til debatten er billeder af min (ikke så heldigt byggede) 4 års Stakkato hoppe fra henholdsvist januar 2008 og November 2008 altså efter ca 10 måneders remonte ridning, i gennemsnit 4 gange om ugen.

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

0
0
Svar på denne tråd

Det var ikke et angreb
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 16:50

fra min side, men en undren over dit indlæg. Jeg synes jeg har skrevet at der er heste på LA+ niveau som er uddannet i dette system, eller et system der minder om det og det går dem bestemt udemærket Jeg tror, som skrevet før, at du har misforstået hele træningssystemet, hvis ikke du kan se hvordan det kan bruges til at træne en konkurrence hest..

Men at sige metoder er forkert synes jeg er underligt, for det er den metode der er brugt til at uddanne heste hele vejen op igennem historien (med modifikationer)... Så forkert er måske ikke det rigtige udtryk??

Har du fået læst tråden der hedder støvsugersamling??

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Stævner
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 16:53

Cativa, det er da klart at ingen kan fortælle dig, hvad de får af point, når de rider LA på en hest, der går i remonteholdning. For der er da ingen ved deres fulde fem, der rider ind på banen til en LA-klasse med hesten i en holdning, som er beregnet til ungheste, inden de overhovedet begynder at gå øvelser

Det siger sig selv, at inden hesten startes i LA, skal den dels have en vis styrke, og dels kunne gå de øvelser, der fordres. Og så går hesten IKKE med vandret hals... så går den mere rejst fortil som følge af at den har sat sig bagtil. Du kan se billeder af dette i enhver god, gammel ridebog :) Men jeg mener ikke, der er nogen her på HN, der er nået så langt at de har været ude at starte stævner. Jeg kender til et par damer, hvis heste både kan rende sidelæns og lave lidt piaffe og noget, men de rider ikke stævner, og selvom de gjorde, er de for dannede til at skrive her, hvad de havde fået af procenter :P Jeg er ikke sikker på, om du forstår, hvad jeg skriver, men disse heste går jo altså heller ikke i "støvsuger"- eller remonteholdning. De går i præcis den holdning, som svarer til deres uddannelsesniveau, og dermed til det, som beskrives i DRFs dressurreglement for den pågældende klasse.

"Remonte" er et gammelt ord for unghest, så nej... remonteridning egner sig ikke voldsomt godt til stævner. Til gengæld egner det sig godt til remonter, som navnet antyder, og forbereder dem på det, som man senere vil kræve af dem. Prøv engang at læse din egen tråd. Så tror jeg godt, du kan forstå det, hvis du prøver :) Hvis ikke, så spørg endelig, eller som sagt: Prøv at læse nogle bøger om dressur.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 17:10

nu ikke jeg spilder folks tid.....Jeg lavede et indlæg med et spørgsmål, vel var det skeptisk men det var et spørgsmål, og jeg føler ikke jeg har fået et svar som jeg kunne bruge til noget. I skriver at hestene ikke skal gå i remonte holdning når i rider stævner , og sjovt nok er der ikke nogen der rider stævner endnu! Derfor bliver jeg da ved med at stille mig skeptisk overfor metoden, og spørgsmålet om hvorvidt man nogensinde kommer videre med denne metode.

Mht. til min hjernekapacitet, så synes jeg ikke man skal udtale sig om noget man ikke hat en jordisk chance for at vide noget om. Bare fordi jeg rider efter en anden metode kan jeg skam stadig godt have hjernekapacitet!Og bemærkningen om denne er ikke andet end ren mudderkastning, og kan ikke se hvad det har at gøre i denne debat?

0
0
Svar på denne tråd

Læser du ikke hvad vi skriver??
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 17:24

Både jeg og Julie skriver at vi kender til A. folk der rider LA+ eller B. folk som har kapacitet til at ride LA+... Men ingen af dem skriver herinde. Og som Julie skriver, så rider man jo ikke remonte i en LA klasse, der er hesten jo på et helt andet stadie i sin uddannelse...

Personligt er min hest stadig i genoptræning efter et styrt, så nej jeg rider ikke stævner pt.. Når jeg skal til det igen, så vil den jo være i den holdning som passer det klasse trin jeg rider på... Og ALDRIG trukket ind fortil med næsen...

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du genlæser
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 17:37

Mit indlæg med hjernekapacitet, så vil du opdage at jeg på ingen måde udtaler mig om hverken mangler eller andet ved denne..

Jeg påpeger blot at du måske ikke helt har anvendt dens fulde omfang i din læsning af de svar du har modtaget....

Mht til remonteholdning og stævner, kan det vel nemmest skæres ud i pap og bøjes i neon, ved at henvise til Julies svar et par indlæg højere oppe...

Det kræver jo længere tids arbejde i netop remonte, før hesten er klar til klasser der kræver mere samling, hvis man altså vel og mærke går efter den slags samling som kræver de muskler remonte opbygger....

Igen må jeg påpege at det i bund og grund drejer sig om hvilken slags samling man ønsker.....

Og HVORDAN man ønsker at opnå denne samling...

Man bliver vel for pokker heller ikke formel 1 kører, hvis man kun vil ofre en standard Skoda, til foremålet.....

Men hvis man derimod ofrer den tid i værkstedet på at ombygge sin standard Skoda, læser om hvad der kræves af en bil til formel 1, finpudser sin egen teknik som racerkører osv så den er klar til de krav der jo bliver stillet, ja så har man jo nok større forudsætninger for at klare sig en hel del bedre i netop formel 1....

Så groft sagt, er vi alle i gang alle i gang med at ombygge/opbygge vores heste, sætte os ind i hvad det kræver af os at blive en endnu bedre rytter og finde ud af helt præcist hvordan vi tilrettelægger vores træning så vi får det bedst mulige resultat hos både hestens krop, psyke og hos rytterens ditto...

Måske dette tager længere tid end for andre ridetyper/teorier, men det er nu engang det vi har valgt at gøre, og tja på et eller andet tidspunkt er vi vel at finde på stævnebanerne...

Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 17:44

Jeg synes det er synd du ikke søger lidt i de gamle tråde, for der er mange steder beskrevet helt ned i detaljer hvad der forventes af hesten på de forskellige uddannelsesstadier, og hvad der forventes at ske i hestens krop gennem træningen/udviklingen.

Kort sagt er teorien følgende:

(1.) Nogle heste (nok især de fejlredne) har brug for at gå med næsen helt i sandet en periode. Det kommer de til hvis de slapper af i deres muskler (pga tyngdekraften) og ryggen rejses så via. nakkeligamentet. Dvs. det er en passiv rejsning af ryggen, der kan vise hesten at det er rart at have ryggen oppe.

2. Hesten rides dybt (som på julies billede) hvor man stræber efter et godt stræk ud af halsen. Hestens hovede vil oftest være omkring bringehøjde, og nu er det musklerne der overtager arbejdet: musklerne i halsen hæfter på torntappene på rygsøjlen og når hesten "strækker halsen ud af kroppen" løfter den ryggen via. musklerne i halsen.

3. Efterhånden som hesten bliver stærkere, vil man begynde at kunne lægge vægten bagud via. f.eks. temposkift og overgange. Når hesten lægger vægten bagud, dvs. synker mere sammen i bagbenene vil halsen rejses fortil.

Derfor vil du selvfølgelig ikke se heste på konkurrencebanen der tøffer rundt i remonte-/støvsugerholdning, for heste på stævnebanerne er jo nået over det/de stadier. Heste på konkurrencebanen vil være i én eller anden form for samlingsgrad, og vil være stærke nok til at bære sig en den samlingsgrad der kræves.

Og der er jo folk der rider sådan her og som starter stævner - og klarer sig godt :)

Men igen: Det kommer helt an på hvor hurtigt du mener det skal gå... Du kan ikke forvente at ride "støvsuger" og være klar til LA i løbet af et halvt år...

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Lækker Kieffer Lusitano dressursadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4

0
0
Svar på denne tråd

Mht. svedmængde
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 21:08

Selv om piaffe og passage er meget anstrengende for hesten, så vil den jo med tiden vænne sig til at gå disse øvelser (ligesom en hest efterhånden bliver i stand til at gå en mere og mere hhv. samlet og fri trav), og derfor burde en S-hest vel i princippet ikke have det hårdere end en remontehest?

Jeg tror simpelthen heller ikke på, at en marathonløber har det hårdere end mig, hvis jeg skulle løbe 300 meter ud i ét stræk. Jeg tror endda jeg ville få overanstrengelsesskader .

Mine tidligere heste, hvoraf jeg red både piaffe, passage, changementer og galoppirouetter på de to sidste, svedte i hvert fald lige så meget inden, jeg begyndte at lære dem piaffe og passage, som de gjorde efter, jeg var gået i gang.

Det var dengang jeg kunne nå at lære hesten at gå passage 1½-2 år efter, at den var tilredet...

Anyways, så kan en støvsugerhest godt svede...

Min sveder fx meget. Men selv efter en længere travreprise, hvor han har arbejdet hårdt og puster en del (efter min målestok), så kan jeg stoppe hesten og fluks hoppe af, spænde gjorden ud og trække én runde i vores lillebitte ridehus. Og vupti er dyret klar til at sætte i stalden.

Så han arbejder - OG han har kondition. Selv om han bare går og laver "ingenting" .

Mht. stævner osv. er der vist mange andre, der har svaret rigtig fornuftigt.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Sved...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 21:16

Min hest sveder også lidt på halsen, når den skal bestille noget, men den sveder altid først mellem lårene og på maven INDEN den sveder på halsen. Selv om den går ude uden dækken, og ligner en yakokse p.t., har jeg ingen problemer med at ride den til undervisning i 30 minutter i trav (selvf. med skridtpauser) uden at den bliver mere våd end at den kan tørre på et par minutter. Selv om den faktisk knokler så meget, at den selv beder om at få lov at stoppe.

Inden den blev tæmmet, var den svedt på halsen efter få minutters trav - til gengæld kunne den piske rundt i timevis uden nogensinde af vise tegn på at føle trang til at stoppe. Det er en ganske sær fornemmelse at skulle ride den frem... engang var den sådan en, som kun kunne stoppes ved hjælp af faldskærm eller et gummibånd spændt hen over ridebanen i en halv meters højde :P Nu kan den næsten ikke slæbe sig afsted, når det lykkes mig virkelig at få fat omme i lænden på den.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er sjovt
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 21:36

med svedmønstre... Min hest sveder mest under armene :) Derefter mellem ballerne, så i lysken og sidst på halsen. Nu er den klippet i lysken og på halsen, så nu har jeg kun sved under armene. Men som de er inde på ovenfor, så er den tør i løbet af nul komma fem igen... Og når jeg her siger sveder, så snakker vi fugtig pels, aldrig våd pels...

Min gamle hest svedte stort set ikke og den rendte da lidt middelsvær dressur. Men det kan måske være at jeg ikke pressede den hårdt nok

En lidt anden snak, men alligevel i tråd med det her, er sved ved konditions kontra styrke træning. Man kan vel se det som om at dressuren er styrke træningen, hvor der ikke svedes ret meget, men tager man hesten ud og galop træner den i ½ time i højt tempo, så skulle den meget gerne svede lidt mere, fordi man presser den rent konditionsmæssigt og knapt så meget styrke mæssigt. For nu at blive i terminologien så sveder en marathonløber jo også mere end en vægtløfter...

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Armsved
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 21:40

Aaaaad, Jannes hest har armsved. Og den har også fedtede briller og Fjällräv og Rap-sko. *peger fingre*

Brunhilde skummer nok så kækt mellem ballerne længe inden den overhovedet bliver klam på halsen (y) Men det er selvfølgelig også noget tid siden jeg har haglet den hvad remmer og tøj kunne bære over 2200 meter :P

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

JUlie...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 21:58

Nu kører du vist ud af en tangent... Det er vist det man kalder heste mobberi!!

Altså når jeg engang får en ridehest igen og den både er lige og ingen ting har i klemme OG kan trække vejret, så skal den bestemt galop trænes igen. Man får bare sådan en flot flad mave på hestene og de får en sindssyg god kondi. jeg er helt overbevist om at det er genialt supplement til den hårde styrke træning, som remonte arbejdet giver :)

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Galop...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:06

Min ridelærer siger, jeg ikke må galopere før 2012 :/ Og forresten er der vist ikke noget, der hedder remmer.

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Julie...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:25

Må du ikke galopere overhovedet? Eller bare ikke på bane?

Jeg synes, at Susans hest ser lidt hul ud foran skulderen, øverst. Sidder der ikke en stor muskelgruppe dér som hesten bruger i det aktive stræk? Eller er det bare noget jeg tror?

Mvh Jannie

Det er ikke særlig svært at få en hest til at stive i ryggen og spjætte med benene

0
0
Svar på denne tråd

Galop....
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:30

Nej, slet ikke. Ikke før den er meget mere stabil i trav.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Det hul foran skulderen
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:33

er det sidste der bive fyldt ud. Først skal den have styrke helt øverst på halsen, men målet er at dens hals bliver helt ensartet udfyldt.

Julie, hvorfor må du ikke galoppere på lige linjer i terræn? Jeg synes godt i nogle tilfælde det kan være en fordel at galop træne dem i terræn, men nu er jeg også meget glad for at galoptræne, synes det giver virkelig mange gode ting, både muskulært samt konditionsmæssigt.

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:35

læg mærke til den "bøf" den har lige foran manken, hvor rigtig mange heste har sådan et økehug. Selv heste som er redet i dressur i mange år.

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Hende her
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:39

er trænet on/off pga sygdom med skridtture, lidt trav og longearbejde nogle gange om ugen gennem lidt over det sidste år... og hun er da ret pænt muskuleret, når man tænker på hvor lidt den trænes... Den får lov til at "hænge" sit hoved hvor den vil :) :) Hun huler også stadiglidt foran skuldrene, men har også den "bøf" foran manken hvor hun er fyldt flot ud. Hun er samtidig fint jævnt muskuleret i halsen og hendes overlinje får mange roser af den kære Rikke A.

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Må og må
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:43

Det må jeg vel også gerne, men det er så som så med at bruge lænden i trav i terrænnet, så jeg er næsten sikker på at det ville blive noget snusk i galop. Den er ellers tam nok at galopere på, men jeg vil hellere nørkle med at forsøge at trække lænden op på den på de lange stræk, hvor den måske godt lidt kunne tro, at den var en traver. Det ligner den jo, har jeg ladet mig fortælle

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:47

Nå men så vil jeg da gerne lige have at vide hvad i synes - hvor går Cashew bedst på disse to billeder? (og ja, de har været vist før, kan bare ikke lade være).

Før: (Fejlredet lige da jeg købte ham for nu et år siden)

Nu:

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

0
0
Svar på denne tråd

Cashew
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 23:03

er skoleeksemplet på en hest der har sat muskler på den fede måde... :) Hans overlinje er bare en helt anden...

Julie, ja vi vægter jo nok forskellige ting forskelligt... Og det skal der da heldigvis også være plads til

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Husk lige
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 00:47

at se Heuschmann fortælle om 'paradetrav' på www.epona.tv (y)

Der viser han fint, hvorfor man skal ride støvsuger, nå nej remonteridning, inden man går i gang med at prøve at samle hesten :-P

Og hvorfor en hest ikke skal gå bag lod 8-)

------

OG så ser Cashew så glad ud. Han kan ikke lide at gå bag lod, men meget gerne støvsuger :-D

Anne - når de pisker med halen, er det tegn på ubehag/smerte/spænding i ryggen. Halen er jo en del af ryggen. Men det er fint, at du kan stoppe piskeriet. Det er ikke alle, der kan det ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

forskel
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 07:22

Min er fra Januar 08 redet intensivt med mulehårne nede i gruset hvilket har medført dette

FØR:

EFTER:

Til tider for støvsugeren lov til at gå lidt højere hoved som her....så det kan lade sig gøre (selv om hun ikke har helt så meget styrke her endnu)

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 07:57

"det er så som så med at bruge lænden i trav i terrænnet, så jeg er næsten sikker på at det ville blive noget snusk i galop"

Men forholder det sig sådan, at det først skal fungere i trav, før det kan i galop? Forudsat at det er noget der foregår på en lang lige strækning.

Mvh Jannie

Det er ikke særlig svært at få en hest til at stive i ryggen og spjætte med benene

0
0
Svar på denne tråd

Godt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 08:25

Godt spørgsmål, Jannie. Jeg ved det ikke, men trav har jo traditionelt været gangarten til smidiggørelse og gymnasticering. Min ridelærer fortæller mig, at hvis man begynder med galop før hesten svinger helt igennem i trav, går fremad og alligevel er smørblød at sidde på, så bliver det ikke lige så godt som hvis man venter. Og mine erfaringer med Brunhilde fra før den blev foldbums, bekræfter dette :/

Vi var faktisk lige ved at være der i denne omgang, og er også begyndt med lidt sidelæns, men nu har den så lige stået i et par uger p.g.a. en tabt sko og en travl smed, og så er min sadel til stopning, så nu skal vi nok lige bruge en måned på at finde melodien igen. Det er også okay kun at trave, når den traver på den måde :D Faktisk skridtede den så lækkert forleden, at jeg slet ikke havde lyst til at sætte i trav :P Det er vildt, som man kan fordybe sig i noget så kedeligt som skridt, og blive helt hypnotiseret af bevægelsen og fokus på symmetrien...

Hvem var det nu, der spurgte om jeg var medicineret? Godt der ikke er nogen, der kan se mig, når jeg tuller rundt i mit ridehus i trance over at min hest kan skridte rundt på hovslaget med vandret hals, og ligne en skovtur, for så vidt alle udenforstående kan se :P Men som Karen Blixen sagde: Den der kan være glad for lidt, har meget at være glad for.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Flot flot
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 08:40

Jeg så ikke lige Henrietts billeder... det er godt nok en flot udvikling (y)

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Ridning der rykker
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 09:39

Min flodbums lignede helt klart en rigtig arbejdende ridehest forleden dag, da vi var på tur på stubmarken i frost og snevejr...

Hendes hals var højt løftet og knejsende, og samtidig bevægede hun sig afsted med fine, stor og høje benløft, hun dansende smukt og spændt, og nogenlunde kontrolleret, ned af stubmarken...

Hver gang jeg bad om stop, stoppede hun, hver gang jeg bad om frem, var det denne dansehest jeg sad på...meeeen, så "faldt" hun i hak, hovedet og halsen sænkede sig og skridtene blev rolige og træge og taktfaste...SE DET ER RIDNING DER RYKKER!!!...Jeg mærker sjældent den forskel så tydeligt, da hesten som regel er nogenlunde afslappet, så her var forskellen så fantastisk...

Åh, I skulle prøve, men pas på, man ender som Julie og sidder og ligner et lallende smilende fjols, når hestens krop falder på plads og samtidig bliver man frygtelig afhængig - intet andet tæller!!!...ja, så er det skidt pyt med LA og andre konkurrencer, en taktfast og afslappet hest, der arbejder i hele kroppen er ALT.

Et billede af min bums

(og for en god ordens skyld, må jeg hellere skrive, at jeg ikke modtager nogen form for undervisning, så alt jeg skriver og viser står for min helt egen regning, og kan altså ikke hænges op på ridestilen generelt)

Henriette, er du helt sikker på, at det er den samme hest ...flot flot udvikling...

0
0
Svar på denne tråd

Halsens muskler
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 11:14

I hvilken rækkefølge bliver halsmusklerne udviklet ved remonteridning?

Synes efterhånden min hest har frygtelig meget hals lige foran manken og op ad halsen, øverst (2) (nej, det er ikke kun fedtkam ), men hun virker stadig lidt hul længere nede på halsen, lige foran skulderen (4) ....

Bag manken, i sadellejet, er hun også godt rundet/fyldt ud (1) .

Den muskel der ses meget veludviklet på dressurhestene i dag, den øverst på halsen (5) , er ikke særlig tydelig på min hest, men synes tilgengæld, hun lægger lidt til nederst på halsen nu (3) .

Jeg placere ikke hendes hovede/hals med tøjlen/biddet, men har kontakt, og hun går heller ikke altid med sænket hals (remonte).

Vi har kun mulighed for at ride ude på tur/mark, og der er tit meget at kigge på, så hun går nogle gange ala det sidste billede Henriette har sat ind.

Ridedyret med og uden streger.

Hvordan har jeres heste udviklet sig?

0
0
Svar på denne tråd

bla bla bla Søs snakker igen
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 12:24

Ha ha ha - ja man bliver lidt sær. Jeg synes også skridt er blevet en fantastisk interessant gangart. Netop som Louise skriver, når man kan mærke forskellen når de skifter rytme og den bliver mere taktfast og rummelig.

Jeg har så også stadig en svaghed for at stå i laaaang tid i stalden og tjekke muskulaturen på hestene :-)

Rækkefølgen på mine synes jeg ofte er - bruger louises:

2

1

4

5/3

Mine mangler især noget på 4, 5 og 3 synes jeg.

Hilsen Søs

0
0
Svar på denne tråd

Jubii...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 12:32

Hej Julie.

Tak for den flotte billedserie, du har sat ind. Det er jo fantastisk - forbilledeligt!!! Det er lige så jeg får gåsehud. Og hvis man kan få sin hest til at se sådan ud, kun iført grime, hvorfor så nogensinde falde tilbage til pille-, save-, nøkke-, lokke-ridening eller hvad man nu kommer fra.

I mine øjne tusind gange smukkere end hvad jeg så til OL :-)

Hilsen Katrine.

Skøn løsdrift og enge, store skove og ny ridebane ved Ringsted

kontaktoplysninger på hjemmeside

Undervisning og træning tilbydes.

www.katrinemogensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Henriett
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 12:35

Hov skal også lige sige: Henritt - WOOOOOOOOW hvor har den udviklet sig (tabe underkæben smiley)

Hilsen Søs

0
0
Svar på denne tråd

Fin hest
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 14:31

Selv tak, Katrine. Det er jo "bare" den røde epona.tv-hest, der er blevet sat på pause. Desværre har han fået en masse bøvl med en tand og nogle nerver, og ryster på hovedet, så vi har ikke kunne følge hans videre uddannelse, da han har stået stille :(

Men jo, han er så fin, så fin.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 14:56

Hihi...ja det er den samme hest

Men ja det er sjovt at se hvad korekt ridning kan gøre

Jeg plejer også bruge hende som eksempel for at hvad det er, det der kedelige støvsugning kan gøre...selv om nogen stadig glor mærkligt når jeg rider med snuden i sandet eller longere uden indspændere

0
0
Svar på denne tråd

Andre heste
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 18:24

Nu kunne jeg så godt tænke mig at se ikke støvsugerhestes muskelsætning, efter de har været redet i ca. et halvt til et helt år....og det er ikke for at sidde at pege fingre, men for at se om der virkelig er en forskel på de noget forskellige ridemåder.

0
0
Svar på denne tråd

Haha...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 18:56

Hej Julie.

Ja, det fandt jeg ud af bagefter. Kunne måske have tænkt mig til det ;-) Selvom jeg er stor fan af den serie på epona, så er det lige før, at sådan tre stillbilleder siger mere end video. Der kan man jo netop se de vigtige momenter. Især det sidste taler for sig selv.

:-) Katrine.

Skøn løsdrift og enge, store skove og ny ridebane ved Ringsted

kontaktoplysninger på hjemmeside

Undervisning og træning tilbydes.

www.katrinemogensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvor blev
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 23:01

Cativo af??

Julie, man kan jo også vælge galoppen af en anden årsag, fx konditionstræning eller fordi man synes det er sjovt. Vil dog lige nævne at jeg ikke snakker "alt hvad remmer og tøj" kan holde til, men alm. galop træning i terræn, altså kontrolleret - men fremme i tempo galop, lidt a la det Henriett viser...

Henriett, du er vel egentlig en rytter som kan bygge bro, fordi du vælger at samle det bedste fra klassisk og moderne og bruge det som det passer til netop din hest Men remonte kan jo også bruges på mange måder, og jeg tror rigtig mange bruger det i sin træning, når de fx varmer op eller traver af.

Personligt har jeg rendt rundt i min egen lille verden i et par åår og naivt troet at alle da lod deres heste trave og galoppere med en løs tøjle og lang hest, inden de gjorde noget andet... Men en dag bristede boblen :( (jeg opdagede hestenettet :)

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Hvad var det i øvrigt
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 23:04

GERd H sagde om galop-trav træning?? Altså der hvor han viste video med den tøjlehalte hest? Der var da en speciel årsag til at netop overgange mellem trav og galop var super gode at træne. Men selfølgelig er det lidt hen i vejret, hvis hesten fx smider ryggen eller lignende i en sådan overgang

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Jeg læste lige
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 23:20

i tråden om 40 km træning, at AnjaE skriver:

"De første 3 uger skal du ikke ride hurtigere end trav: Den gangart som mest effektivt opbygger udholdenhed (og også er sikrest fordi der hele tiden er 2 ben på jorden samtidig). Benenes jævne diagonale bevægelser lægger stressen på de store muskelgrupper - det er dem som skal blive stærke først. Når først de er oppe i kondition har du et grundlag at gå ud fra, hvor du uden risiko kan stresse de små og i visse henseender yderst forfinede muskler som anvendes ved galop."

Og så tænkte jeg på, at vi jo også gerne vil have en hest, der kan holde til arbejdet uden at spænde ;-) Jeg ved ikke om Anjas indlæg passer, men mon ikke? Det lyder i hvert fald plausibelt :-)

Når heste galoperer på folden, kan vi ofte se dem spænde over ryggen. Det ønsker vi ikke i ridning, så vi vil gerne først opbygge en styrke, der gør det lettest muligt for hesten at galopere med rytter på - uden at spænde i ryggen (y)

Hvis vi først er begyndt på en dårlig måde, er det meget sværere at gøre det godt igen :-P

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Nej, hvor godt
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 23:39

et citat, NinA. Det lyder meget sandsynligt.

Jeg har også en idé om, at vi kan lære ret meget af distancerytterne, faktisk; især med hensyn til den stressfri træning.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Enig NIna
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 00:06

man skal kravle før man kan gå. Jeg er på ingen måde fortaler, for at galoppere før hesten kan få afslappet i trav. (håber jeg ikke jeg har skrevet?)

Men der synes jeg så at galop træning er fantastisk. Tror 3 uger er langt hurtigere end jeg personligt ville gå frem... Og der er forskel fra hest til hest. Jeg synes en ret god målestok er når hesten bliver hos dig, idet man sætter den i galop, uden man har fat iden... sådan at den bærer sig selv og bare bærer halsen ligeud...

Men som din tekst antyder, så er det galop arbejdet som træner de "forfinede" muskler - hvilket jo passer godt med det jeg har skrevet længere oppe i tråden om netop galop arbejdet... :)

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Jaja - og det
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 00:25

kommer også an på hesten, og hvor ung den er osv.

Grandi varmede jeg altid op i galop, for det var meget nemmere for ham - han slappede simpelt hen bedre af i ryggen i galop end i trav (y)

Men som grund-regel er det trav først :-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Men Nina
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 11:06

man kan vel reelt ikke sige, at fordi hesten spænder i galop på folden vil den også gøre det under rytter. Når min hest stikker af i fuld galop på folden, er der som regel en mængde stres involveret. Men jeg kan godt løbe den i en langsom galop uden at den spænder.

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Galop, galop...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 11:10

>>>>>Julie, man kan jo også vælge galoppen af en anden årsag, fx konditionstræning eller fordi man synes det er sjovt.<<<<

Ja, det er helt rigtigt. Men på nuværende tidspunkt er jeg overhovedet ikke interesseret i at flytte på Brunhildes aerobe tærskel, ud over den effekt, som evt. kommer af remontearbejdet. Hvad skal jeg med en hest, der har luft til en masse, som den ikke har knogler, sener og ledbånd til? Der er jo det med at det er sjovt at galopere, men alle gangarter er sjove, når hesten bruger lænden. Jeg er på ingen måde ked af at jeg ikke kan galopere på den endnu.... jeg savner det ikke, hvor usandsynligt det så en måtte lyde. Jeg ved jo, at det bare er et spørgsmål om tid :)

I det system, som jeg træner i, galoperer man ikke, før hesten er helt løsgjort, og med løsgjort menes der ikke bare afslappet. Der menes, at hele muskelringen arbejder stabilt, hesten konstant er fremme til biddet, og aldrig trykker ryggen væk, hjælpen for sædet går rent og nogenlunde forudsigeligt igennem. Vi har masser af gode momenter, men ikke nogle stabile rideture endnu, hvor den går sådan hele vejen. Derfor venter vi med galoppen. Jeg er ikke interesseret i en hvilken som helst galop. Den skulle gerne være lige så god, som jeg ved at skridt og trav kan være.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Jo Jannie
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 12:27

"man kan vel reelt ikke sige, at fordi hesten spænder i galop på folden vil den også gøre det under rytter."

Nej man kan ikke sige, at det vil de af dén grund, det var bare et billede på, at den utrænede hest ofte 'vælger' en rygspændt galop ;-)

OG det vil de altså som regel gøre under rytter, fordi det er svært at bære en rytter i galop, balanceret og uden at spænde, når 'man' ikke er veltrænet nok :-P

I øvrigt bruger jeg samme system som Julie, hun er endda lidt længere fremme i systemet :-D

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Kunne det
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 14:58

tænkes, at galoptræning kunne være med til at træne nogle af de muskler hesten bruger når den traver? Så hesten eksempelvis får lettere ved at gå rigtigt i trav på baggrund af galoptræningen.

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det tror
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 17:04

jeg godt, man kunne tænke sig, men det anses for at være sikrere at gå den anden vej frem.Måske af samme grund, som mit blå distance-citat ovenover angiver?

Kirsten H siger, at det let bliver lidt for meget 'en begivenhed' for hesten, hvis den skal galopere med rytter, inden den er klar. Og så har man det at slås med i sin videre træning :-(

Grandi, som jeg altid galoperede i opvarmning, var jo langt i sin uddannelse, og han galoperede som en sveske ;-)

Så han er et dårligt eksempel i denne sammenhæng :-P

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Galoptræning
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 21:05

>>>>kunne det tænkes, at galoptræning kunne være med til at træne nogle af de muskler hesten bruger når den traver?>>>>

Det tror jeg sagtens, kunne tænkes. Alle muskler styrkes jo i varierende grad i alle gangarter. Men det, som vi arbejder på, er at få hesten til selv at stabilisere sig foran skulderen, så den aldrig laver krummelürer med halsen.... jeg vil slet ikke afvise, at jeg kan tage en langsom galop på den på en lige strækning i den nærmeste fremtid, men jeg rider jo hos en træner, som kan se alt, hvad man har lavet med hesten siden sidst, så det bliver absolut kun efter aftale :P

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er meget enig
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 01:07

og det kommer helt an på hestens uddannelse. Personligt galopperer jeg jo heller ikke og har gjort det meget, meget sporadisk i det sidste års tid for der er ingen grund til det. Der går også lang tid, før jeg kan galoppere på banen, fordi der er hjørner :) og hjørner er jo svære at ride, hvis ikke hesten er under hjælpen 100 % i trav først, som Julie er inde på. Men jeg synes, som der nævnes ovenfor er galop i terræn, forudsat at hesten venter på en og man kan give efter på tøjlen, kan være en kæmpe hjælpe til både skridt og trav på banen. Men tror nu også jeg har mit eget system, hvor jeg tager det jeg kan bruge til de enkelte heste jeg har imellem hænderne. Og jeg har heldigvis ikke nogen om holder øje med mig :) Det kan jo så være både godt og skidt, hehe :) :)

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Nogle tanker...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 20:17

"...men det anses for at være sikrere at gå den anden vej frem..."

Altså i skridt og trav? I så fald, traver man så først når hesten altid er lige i skridt? Hvis ikke, hvorfor så trave men ikke galopere?

"...er at få hesten til selv at stabilisere sig foran skulderen, så den aldrig laver krummelürer med halsen..."

Er der større sandsynlighed for, at hesten laver krumelürer med halsen i galop?

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 22:42

Jannie, du stiller altid sådan nogle intelligente spørgsmål, så man er nødt til at tænke sig om :) (y)

Galop adskiller sig fra trav og skridt ved at være en asymmetrisk gangart - altså der findes højre- og venstregalop, hvorimod der ikke findes højre- og venstretrav og -skridt. Måske er det derfor, man er mere pernittengryn med at ligeudretningen skal være på plads, inden man begynder med galop? Fordi gangarten i sig selv er asymmetrisk....

Jeg kan kun svare for mig selv og min egen hest, men hvis den ikke skridter godt, kan jeg lige så godt lade være med at sætte den i trav, for så ved jeg, den kommer til at gå ad H til. Tænker man ren betingning, er det også nemmere at styre benene i langsommere gangarter, så hvis man ikke har 100% styr på ligeudretningen i en langsom gangart, er man næsten sikker på at hesten vil gøre sig skæv i en hurtigere... især hvis man har en skævert som min.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

men en tanke mere
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 23:10

når nu man gerne vil have at bækkenet kipper, og hesten bruger mavemuskulaturen ved kip af bækken, så kan det vel hjælpe en hest til nemmere at kippe i bækkenet ved at galoppere?? Altså ved at træne de muskler der hjælper den til at mere styrke til at kippe dens bækken. Man kan vel sige at det er en måde at gøre træningen alsidig på??

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Ja, men sjovt
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 00:35

nok har jeg snakket om dette i mange år, fordi jeg gerne varmede op i galop på Grandi ;-)

Det var meget kontroversielt i alle lejre :-D

Nej ;-) jeg tror egentlig mest det et spørgsmål om balance og styrke. At stå på ét ben med rytter på, kan vel godt anses for at være en udfordring. Det sker jo ret ofte i galop ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Støvsugerridning
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 17:19

Hejsa alle.

jeg har længe fulgt med i disse debatter om støvsugerridning vs. ikke-støvsuger ridning og ville egentlig gerne igang med at læse nogle bøger så jeg evt. kunne danne min egen mening og prøve det lidt af i praksis. Så hvis i har nogle gode og konkrete forslag til bøger som forklarer hvorfor og hvordan så må i meget gerne skrive dem her

Nath, Sisse og Fønix

Der findes lige så mange holdninger som mennesker ;-D

Mangler du en at ride tur med og bor du i nærheden af postnummer 8541 - så skriv:D

0
0
Svar på denne tråd

Eponatv
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 21:01

er en rigtig god "bog", fordi det er video lektioner :) Så min anbefaling går til eponatv...

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Det står
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 22:48

faktisk i de fleste lidt ældre ridebøger under 'den unge hest' el.lign.

Jeg har faktisk fundet det i en tysk oversat bog fra 80'erne, der hedder 'Ridelære'(Aschehoug). Det står på side 'nogen og 30' ;-)

Det handler om, hvordan man rider den unge hest eller hesten i omtræning, men der står som regel ganske lidt. For de fleste bøger tager jo udgangspunkt i at folk gør 'det rigtige' - hvad vi ikke altid gør :-D

EN gammel udgave af Müselers Ridelære, bøger af Waldemar Seunig, de er oversat.

Men som Jannej Skriver - den bedste start er et abonnement på www.epona.tv (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Hehe...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 13:15

Intelligente spørgsmål - altid... arh..

Jeg synes, at det lyder meget logisk, det med symmetrien, men samtidig synes jeg, at min egen hest er utrolig lige når vi galopperer. Det foregår på en stubmark, i et roligt, afslappet tempo, hvor vi ligeudretter efter sprøjtesporene. Det er næsten som om den ikke kan overkomme at slingre, hverken med ben eller hals, for den bruger hele maskineriet på at arbejde sig frem... hmm jeg må observerer det noget mere

Jeg har gjort mig nogle af de samme tanker som jannej angående løft af ryggen og træning af mavemusklerne i galop. Samtidig tænker jeg også at det at trave op ad en bakke kræver utrolig meget af musklerne foran manken - trapezius måske - og her føler jeg faktisk også, at hesten er lækker lige, den kan ikke rigtig være andet... tror jeg

- og så ville det jo være super hvis det hele gør det lidt nemmere at ride lækkert på banen.

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Lige hest
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 13:56

Jannie, hvis din hest bliver mere lige af at galopere, er jeg ikke den, der skal fortælle dig, at det er forkert :)

Men min hest vil ikke blive mere lige af at galopere i terrænnet lige nu, vurderer min underviser, så derfor skridter og traver jeg, når jeg rider ud. Faktisk skridter jeg mest, fordi den bliver noget kadenceret i trav, og det er jo ikke meningen.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Er der lavet
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 14:18

undersøgelse som vise at heste ikke kan være skæve når de skridter op af bakke? ved ikke lige hvor jeg har det fra, men synes altså at jeg har hørt eller læst det et sted...

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 14:22

Den undersøgelse har jeg aldrig hørt om :D Det lyder spændende.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

støvsuger ridning
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 11:44

spændende tråd!

selv ridder jeg ikke desideret støvsugerridning, men jeg lægger ham så dybt som muligt. jeg er så heldig (må lige blære mig lidt) at lillebror reagere på det mindste vink om at lægge sig dybere. jeg i løsner bare tøjlerne dut for dut og jo længere tøjlerne bliver jo længere ned strækker han sig, med næsen lige i lod, og så driver jeg bare lige så stille så det bliver flydende. så tøffer vi ellers rundt i nogle slange på tre buger ved hjælp af vægt og ben drejer han lige så fint! man bliver han "tændt" begynder han dog at samle sig selv mere, dog uden at smide ryggen overhovedet. men jeg bestræber mig på at ride haam så dybt som muligt, da jeg kan mærke hvor løsgjordt han bliver af det, og folk står med misundelse i øjnene for han bære bare sig selv så syntes jeg man er på rette vej!

men jeg er helt klart tilhænger af støvsuger metoden!

mht. til at bruge det at man vinder OL som et kvalitets stempel kan jeg ikke rigtig bruge til noget! jeg syntes man ser en enkelt eller 2 af de heste som deltager i Ol er dejligt afslappede takfaste, ligger ryg til har næsen i lod osv. resten er så spændte og går med åben mund sænket ryg og pisker løs med halen! det syntes jeg ikke er ridning!

men ja, jeg kan da godt se at det er meget nemmere at hive hesten ind og ride lidt hyberflektion, så er det da klart at hesten går ud i lod når den endelig bliver sluppet! det går jo meget hurtigere end at ride støvsuger ridning, så skidt med resten! eller?

bare en tanke?

Prinsmarkus og Prinsesseline(:

25/3 2008 - R.I.P Lucky, min ædle ganger!

jeg glemmer dig aldrig!

0
0
Svar på denne tråd

trallala
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 12:10

Jeg er også til "støvsuger"metoden...

Først billede af min hest da jeg startede som part på ham for et år siden. Her var han 3,5 år gammel og "ryttervant".... Reddet let og en smule forkert...

I oktober måned i remonte sæde og mulen mod jorden... Bailey reddet i næsten et år... (minus nogle måneder)

Lidt tættere på i longen. I sommers i august..

I Juni/juli måned. Havde mere fat i ham fordi jeg havde lillebror med. Han er ikke stærk nok til at gå der hele tiden. Men det kommer stille og roligt..

Vi fortsætter sådan her i noget tid endnu..

Tjek annoncer for billigt let brugt udstyr

Horse Balance - Træning på hesten præmisser

0
0
Svar på denne tråd

tralalla
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 12:15

Synes desuden dette billede af Anky taler for sig selv...

Det er bare ikke pænt... og hesten er uren...

Tjek annoncer for billigt let brugt udstyr

Horse Balance - Træning på hesten præmisser

0
0
Svar på denne tråd

Julie T
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 01:30

Jeg tror nok jeg har det fra Rikke A, uden at være sikker...

Sagde Janne - der ønsker alle på HN en fantastisk jul

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 02:08

da lidt logisk - det må da være svært at krabbe skråt sidelæns op ad en bakke :-P

Det må vi høre lidt mere om, Janne (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan huske
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 02:15

at det var meget vigtigt de så ikke slog i trav, fordi at i traven kunne de godt blive skæve op af bakke, men altså ikke i skridten. Jeg skal nok prøve at høre hende ad...

Sagde Janne - der ønsker alle på HN en fantastisk jul

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider