Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Støvsugning-samling?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 22:21

Jeg har set en del billeder af heste der går med teleskop-hals og efter den famøse støvsugermetode, men endnu ikke set hvordan det så kommer til at se ud når de bliver samlede.. Men dette er vel meningen i sidste ende eller hvordan?

Nogen der har nogle billeder eller film af dette?

0
0
Svar på denne tråd

Uf da....
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 16:35

Jeg kan ikke lige give dig hverken billeder eller film af en, der er færdig-samlet.

Men jo, samling er målet, støvsugning er en vej til at få hesten til at bære sig selv i balance, og det er jo forudsætningen for samling, at hesten kan gå i ligevægt - altså i selvbæring.

Samlingen starter man netop, når hesten er i ligevægt ved at lave bittesmå temposkift, der efterhånden bliver større og større - hvor bæringen så skal bibeholdes, så man føler, at igangsætningen er lidt "sej" (den bedste måde jeg kan forklare det på), så hesten reagerer frem på signalet, men uden at reagere for kraftigt, og hvor den hele tiden er fremme til biddet, hvor kontakten fortil er både let og konstant. Det er i hvert fald sådan jeg arbejder med det.

_______

Nu også med robot-støvsuger :-D

0
0
Svar på denne tråd

samling
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 20:09

Hej

Nu er jeg langt fra ekspert, og jeg har heller ikke sat mig ind i alle teorierne, men har stykket lidt sammen for mig selv

Sådan som jeg har forstået det, så begynder man at korte tøjlerne lidt ind, så man ikke længere rider med slasketøjler.

Gennem temposkift og halve parader begynder man at aktivere hestens bagben noget mere.

Hvis hesten er løsgjort og i balance, vil den når man beder om det, sige ja tak, og engagere sine bagben mere og lægge vægten bagud, og derved rejse sig i sin forpart..

Jeg er begyndt at løfte min en smule, men der er nok ikke mere samling på ham end LB-niveau.. og vi rider pt ikke sværere øvelser . (Og han har stadig lidt tendens til at krølle lidt i galoppen)

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Jo, men noget af det vigtigste er
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 20:07

at man ikke bare samler tøjlerne og løfter hesten (forstået i moderne forstand).

I min verden er rækkefølgen noget i stil med:

- teleskophals

- at ride med kontakt - dvs. der skal ikke være bue på tøjlen, men tøjlen må ikke være strammere, end at hesten fortsat skal strække halsen frem til den.

- at ride temposkift og korte tøjlen, så kontakten passer - for hesten skal til enhver tid have plads til at kunne strække halsen frem til tøjlen.

Holdning er ikke noget, man skaber med tøjlen.

Med tøjlen skaber man forudsætning for, at man kan styre tempoet, og for at hesten kan slappe af, og det er altså dét. Temposkiftene skaber holdningen i forhold til samlingsgraden.

Knejs i nakken er tegn på, at hesten ikke er klar til den kontakt, der tilbydes. Når hesten knejser i nakken, kan man se omrids af nogle af halsmusklerne, hvilket er tegn på spændinger - ergo er hesten ikke afslappet. Og det skal den være - også ifølge DRF.

_______

Nu også med robot-støvsuger :-D

0
0
Svar på denne tråd

Altså jeg
Forfatter: 
Dato:  25-08-2008 12:19

har sat mit lidt ind i principperne, men jeg kunne godt tænke mig at se hvordan det ser ud når det er gjort rigtigt..

Er det ikke påfaldende hvis der ikke findes billeder af dette? Eller er det bare fordi det er en forholdsvis ny træningsform?

0
0
Svar på denne tråd

Ny træningsform
Forfatter: 
Dato:  25-08-2008 12:47

Det er ikke en ny træningsform, men den er vel ret ny for dem, som lige repræsenterer den på HN :) Det er let nok at sidde og finde billeder af heste, der går rigtigt, og som med al sandsynlighed har været startet fremme og nede, men om de lige præcis har været startet på nøjagtig samme måde kan man jo ikke vide, så det ville være lidt snyd at bruge de billeder. Jeg har kun mødt én underviser, der træner efter præcis det system, som jeg tror, du taler om her. Og jeg har også set hende ride på en samlet hest, men jeg tog ikke nogle billeder ;-) Det ligner ikke noget særligt - bare ganske almindelig, gammeldaws, uspektakulær dressur, hvor hesten går, som det foreskrives i FEIs reglement med nakken som øverste punkt, næsen foran lod. Ørerne vipper opmærksomt frem og tilbage, er ikke trykket bagud, prikket fremad eller slaskende slappe. Udtrykket er lidt lallet, halen hænger roligt, der er et blødt, bouncy sving over hestens bevægelse - ingen spændinger eller hurtige spjæt. Ingen udspilede næsebor eller rullende øjne. Bare en hest, der ligner en hest, der bevæger sig smukt og let.

Hvis du har prøvet at sidde på en hest, der støver af på den korrekte måde, er du aldrig mere i tvivl om at det er vejen frem. Det lyder enormt speget, men det er ikke desto mindre det, der sker for folk, når det lykkes dem at få den fornemmelse. Jeg tror ikke, man kan blive "overbevist" på nogen anden måde - ikke ved at se på billeder, for hesten ligner bare en hest, og mange vil sikkert mene, at den ikke er "igennem", for selv i den høje samling placerer den selv sin næse - sommetider ret langt foran lod. Man skal kigge bagved sadlen, hvis man vil benoves :-)

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Her er
Forfatter: 
Dato:  27-08-2008 22:00

et link til en artikel, som godt nok handler om roll kur, men som viser og beskriver den korrekte samling... Der er nogle gode illustartioner:

www.sustainabledressage.com/rollkur/ why_not.php

Sagde Janne der nu også er kommet på facebook...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Vægt bagud...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 07:45

Hej Mette.

Der er efterhånden mange der har efterlyst netop sådan et billede. Jeg kan ikke få det til at virke, at lægge et billede ind, men hvis du kikker på de tre første billeder i mit galleri (klik for neden), så kan du få en fornemmelse.

Da disse billeder blev taget, var jeg i det små begyndt at bede Kasmir om mere vægt bagtil. Som han går på det førte billede, kunne han vel ca. gå i 10-20 sek. hvorefter han igen måtte ned som billede 2. Det er et pænt stykke tid siden, og han har nu teknik og muller til, at vi på gode dage kan bede ham om lidt mere.

Det gav helt sig selv, hvornår han var klar, for ellers gik han bare bag lod, og så var det ned en måned mere, haha. Han har på intet tidspunkt i sin uddannelse fået placeret hovedet med tøjlen. Det har udelukkende været til at anholde, hvis sæde/vægt ikke kom igennem og at styre retning (og en anelse bøjning, men så kommer de ægte støvsugere jo efter mig ;-)).

Håber du kan bruge det selvom det jo ikke er en "piaffsamling". Den kommer om et par år ;-)

Katrine.

Undervisning og træning tilbydes.

www.katrinemogensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Anbefaling...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 07:51

Godt nok ville hun nok takke nej til en støvsuger-titel, men jeg synes alligevej at jeg vil nævne Anja Beran.

I mine øjne er det virkelig smuk ridning. En vigtig inspisation for en som mig, der bliver noget så depri af at se det meste andet dressur (fx ol). Noget gange har jeg brug for at se at det kan lade sig gøre!!!

Hermed en anbefaling af hendes video!!!

Katrine.

Jannej: Der er ikke rigtig nogle gode samlingsbilleder i det link eller?

www.katrinemogensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

der er
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 09:23

da et billede i sort af hillary clayton :) men nej ikke så gode billeder, til gengæld en god forklaring og billeder af samling "inde i hesten"...

Katrine, som du selv er inde på så er der sikkert flere ryttere, som er fine eksempler... men man kan jo ikke være sikker på om hvorvidt de har støvsuget "ægte" eller der er noget sidestilining (som du selv er inde over), bøjning, negativ forstærkning når hesten slår fra osv...

Mette Thers: når du mener samlet, hvor samlet snakker vi så om? Snakker vi at den er rejst i nakken, som Katrine´s er eller snakker vi højere (kandar-niveau) samling?

0
0
Svar på denne tråd

Jannej
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 10:46

- Tak for et hamrende inspirerende link! Jeg har ædt det hele råt. Virkelig oplysende og tankevækkende.

Uddannet negletekniker fra Creative Nail Design (CND USA)

Flotte negle der holder i 14-21 dage uden vedligeholdelse.

Franske, naturel, glimmer, swarowski sten - you name it.

Skriv og hør mere.

0
0
Svar på denne tråd

bbh - er der også
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 10:53

Der er lidt flere billeder at finde på www.blueberryhill.dk rundt omkring i indlæggene.

Hensigten med uddannelse af hesten er, at

rytteren med mindst mulig kraftforbrug for sig selv og med størst mulig skåning af hesten, kan komme hvorhen han vil.

Wilhelm Müselar, 1942

0
0
Svar på denne tråd

Samling....
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 13:05

Hej alle støvsugere,

Hvor er anvendelsen af sædet henne blandt støvsugerne????

Der bliver skrevet en masse om, at tøjlerne skal kortes op, men hvordan skal hesten så kunne kende forskel på samling og halve/hele parader?

Personligt kan jeg ikke se, hvordan man skal kunne opnå samling af hesten uden anvendelse af sædet til at bede hesten om at sætte sig mere bag til (men jeg er så også klassisk-akademisk rytter).

Heuschmann synes jeg så heller ikke er et eksempel til eftergøring, når/hvis hans ideal er Anja Beran, eller andre baucherister for den sags skyld (der er adskellige billeder i hans bog, hvor man kan se, at de "gode" eksempler er Anja Beran, hvis man har hendes bog). Hendes heste opnår IKKE at udføre en korrekt samling i piaffen. Hvis man kigger ordentligt efter på hende billeder kan man se, at hun LØFTER sig ud af sadlen for at hesten har plads til at "hoppe" fra bagben til bagben (også kaldet piaffe balancé) og ikke svinge ind under sig som ellers er den klassiske definition på piaffe.

Støvsugerridning er vel som sådan ikke noget nyt? Der er vel tale om almindelig frem- og nedsøgning til hånden. De billeder jeg har set af "støvsuger-heste" her på HN har i de fleste tilfælde været redet FOR DYBT frem og ned, så hesten ikke længere har båret med bagbenene, men derimod skubbet. Dette er også en af de store faldgruber i den klassisk/akademiske ridning, og hvis man får redet hesten for dybt i for lang tid, så bliver den uhyre svær at få løftet igen.

Nåh, det var bare lidt undren fra mig.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 14:35

Er der forskel på halv parade og samling..?? I min verden benyttes halv parade netop (bl.a.) til at øge samlingen. Samlingen kommer af temposkift og halve parader. De kan sagtens laves kun på tøjlen - hvorfor skulle de ikke kunne det..? Jeg vil gerne lære min hest at når jeg tager i tøjlen, skal den sætte sig bagtil og bremse. For det skal den uanset om jeg skal lave halv parade, overgang eller tilbagetrædning (hvor samlingen især ses).

Dermed ikke sagt at man ikke også kan bruges sædet, enten alene eller som kombi med tøjle. Jeg mener bare ikke det er nødvendigt. Jeg tror rigtig mange kobler sæde på senere, men det er nok individuelt hvornår og til hvad det bliver brugt..

Jeg bruger det selv anholdende, og synes da klart målet er at alle anholdninger kan laves for sædet med evt en let antydning på tøjlen.

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget :P

0
0
Svar på denne tråd

Undren herfra
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 14:40

Anne: Tak for dit dejlige indlæg. Jeg har tænkt de samme tanker som dig, dog uden at kunne skrive dem ned. Jeg må til gengæld også indrømme at jeg slet ikke er så moderne i mit ridesprog som alle jer andre HN'er :(

Det er først nu jeg har fattet(måske fattet) hvad støgsyger-ridning er. (det er hvad jeg laver på ungheste på mellem 3-5 år samt når jeg varmer op og traver af(tror jeg, hvis jeg har fattet det rigtigt)) Meen hvad er så lige klassisk akademisk dressur?

Jeg har redet hos Leif Sørensen og Hasse Hoffmann/Børge Rasmussen... kan nogen fortælle mig hvad det hedder det jeg rider?

0
0
Svar på denne tråd

sofie...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 16:28

Sofie 8: Hvis du har redet hos Hasse, rider du højest sandsynlig "hånd-domineret". Jf. dit andet indlæg omkring at din hest åbner munden under ridning - indikerer det også at det er "by hand" :(

Mvh. J u l i e

Med Nikee & Ferrari:)

Passier Grand Gilbert Sadel sælges - billigt.

Yamaha motorcykel sælges.

Se præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

Ja, der er
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 16:28

jo mange retninger indenfor dressur ;-)

Og når vi kommer op i de svære øvelser, vil der være fordele ved én måde at træne på, og ulemper ved samme. Fx plejer jeg at sige, at akademisk er fortrinligt til skolen over jorden - og muligvis også piaf? Til gengæld synes jeg at man som regel ser et større problem omkring taktfasthed hos akademikerne.

Vi (som rider hos Kirsten Hansen) rider 'støvsugning' vha sædet, ja måske er støvsugning et dårligt ord, men det der her menes er, at hesten ikke får hovedet placeret vha tøjlerne eller på anden måde.

Hesten må meget gerne række sit hoved fremad (y) Og hestens hoved og hals må ikke dreje, men skal være lige på skuldrene.

Vi bruger også sædet (mere end de rendyrkede McLean'ere :-P ), men ellers ligner det rigtig meget ;-)

Den måde vi rider på, er gammeldags dressur, hvor hesten ikke skal bukke nakken, og nakken altid skal være højeste punkt - medmindre hesten går 'frem og ned'.

Hesten skal altså ikke 'blive i rammen' på den måde, Bjarne Nielsen beskrev det.

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen....
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 18:27

Jeg prøver lige at svare/kommentere i den rækkefølge indlæggene er kommet siden jeg kiggede herind sidst.

Til Cat *May Ray*:

Ja, der er i høj grad forskel på halv parade og samling for mig. Den halve parade anvender jeg til at "spørge" hesten, om den reelt er løsgjort fortil, eller om den bare lader som om, at den er løsgjort, ved at gå med hoved/hals, der hvor hesten tror, at jeg ønsker det. Hvis hesten er løsgjort, vil den ikke gå imod biddet, når jeg afkorter tøjlen, men derimod følge min hånd "tilbage" og følge min hånd frem og ned når jeg igen løsner tøjlen. Den halve parade anvender jeg uanset hvilken ramme, vi rider i (samling, frem og ned, eller variende grader herimellem). For mig er det vigtigt, at hesten IKKE bremser når jeg tager i tøjlen, den skal stadig bevare et fremadgribende bagben og energi (energi må i denne sammenhæng IKKE forveksles med tempo) - hastighed styrer jeg med sæddet. Selvfølgelig er man i selve indlæringsfasen af temposkift nødt til at anvende tøjlen, hvis hesten ikke reagerer på sæddet.

Til Sofie 8:

Selv tak! Det med sproget skal nok komme - det er et spørgsmål om at have set, hørt og snakket ridning indtil det er lagret på den mentale hard disk!

Du får lige den korte version i forbindelse med de forskellige dressurgenrer (der er en lang og god tråd om emnet inde på museumstrådene, som jeg vil anbefale dig at studere, når du har rigtig god tid). Som min dygtige tyske underviser beskriver det, så betragt dressur ligesom musik. Musik har mange genrer (klassisk, rock, techno mv.) - ligeså er det med dressur. Vi på HN er måske ikke altid enige om, hvilke undervisere og dressurgenrer, der hører til blandt de klassiske, men groft fortalt er akademisk dressur en undergenre til klassisk dressur. De klassiske dressurlektioner kan føres tilbage til de store ridemestrer fra primært renæssancen og barokken (som kuriosum kan nævnes, at et'er changementer kan diskuteres om de er klassiske eller cirkustricks, da de først blev "opfundet" af Baucher i slutningen af 1800-tallet). Akademisk dressur er en undergenre til klassisk dressur og stammer fra Bent Branderups undervisningsprincipper, der er baseret på principperne fra de gamle europæiske akademier, hvor ridning var et fag på lige fod med musik, fægtning mv. Hvis du spørger mig, så vil jeg kalde det du rider for almindelig/moderne/ konkurrencedressur, men der er mange undervisere, der mener, at de uddanner efter de gamle principper (selv om de ikke aner, hvad de går ud på). Hvis du gerne vil vide mere om dressurens historie, og hvorfor vi er nogle der mener, at den almindelige dressur ikke bygger på de klassiske principper, så kan jeg varmt anbefale Sylvia Lochs bog om dette emne.

Til Nina:

Jeg kan se, at det er den samme svanesang, der kører igen med, at akademikerne har problemer med taktfastheden. For eventuelle nye læsere på HN, så vil jeg godt lige pointere, at vi også ser taktfejl som en fejl, men en fejl som vi først VÆLGER at gøre noget ved senere i hestens uddannelsesforløb. For os er det vigtigere at fokusere på hestens holdbarhed, hvorfor vi prioriterer LØSGJORTHED og BÆRING fremfor takt. Men taktfejl er den nemmeste fejl at identificere, så den er meget nemmere at hænge sig ved, end at være i stand til at kunne se, om hesten reelt er løsgjort og bær sig rigtigt. Og så er er piaffen for os ikke et mål i sig selv - den skal åbne en lang række døre til mere komplicerede lektioner som eksempelvis skolegalop (4-taktet galop), passage og skolen over jorden.

Men Nina, hvis ikke hesten må bøje i halsen, hvordan sikrer I så, at hesten reelt går ind og bærer med bagbenene? Eller at hesten er ligeudrettet (hesten vil jo gå på 3 spor langs hovslaget, hvis man holder samme afstand til barrieren fra hoved og hofte)?

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 19:09

Anne: Så rider du ikke en halv parade i alm forstand ;) For mig er det meget vigtigt at hesten ikke giver efter ved at trække næsen ind, men ved at vente (bremse lidt) og sætte sig. Den halve parade bruges samlende og for at få hestens opmærksomhed før en øvelse.

Fra Fordringer i Dressur:

"I modsætning til en parade hvor det er den forholdende hjælp der dominerer så hesten bringes til at standse helt op, skal forholdet mellem den fremaddrivende og forholdende hjælp i en halv parade afstemmes således at det er den fremaddrivende der har overtaget. Hestens energi skal omdannes fra tempo til øget spændstighed og aktivitet bagfra, og den opsamlede energi skal kontrolleres og reguleres af den forholdende hjælp. Denne må aldrig blive så stærk og vedvarende at hesten nedsætter tempoet væsentligt eller stopper helt op.

Den halve parade anvendes til:

- At afkorte en gangart eller et tempo

- At forbedre samlingsgraden

- At genvinde tabt balance

- At gøre hesten opmærksom på en umiddelbart kommende hjælp"

Det er den klassiske halve parade, og den jeg bruger :)

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget :P

0
0
Svar på denne tråd

Anne ♣Renæssance♣
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 20:03

Anne, vil det sige, at du starter med at bruge tøjlen til at stoppe (på den unge hest) og så senere laver det om, til at hesten ikke skal stoppe ved tag i tøjlen?

Hvordan gør du det?

Og når hesten ikke skal stoppe for tøjlen, hvad gør du så, hvis dit sæde bliver "overhørt" - altså i en situation hvor hesten tænder fremad?

Mange hilsner

Diane

0
0
Svar på denne tråd

Julie k
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 20:29

Julie: Tak for svaret, men sjovt du skriver det med hånden, for fik faktisk besked på at holde ro på hånden og aldrig tage i tøjlen, men ride hesten frem til tøjlen... Kan man ikke have rytterfejl eller er de skabt af en træner? Det jeg ville vide var hvad det hed? Engelsk dressur eller klassisk eller noget tredje?

0
0
Svar på denne tråd

Anvendelse af tøjlen.
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 21:37

Hej anne og andre.

Der er jo virkelig mange ting at kommentere med enighed og uenighed, men jeg vil holde mig til et emne, menlig tøjlens funktion.

Nu har jeg også redet en del hos Bent, og har fået virkelig meget du af det, men... et sted jeg er uenig med teorien er hvorvidt hesten skal følge tøjlen/give efter i halsen. Netop fordi hesten lærer at give efter fortil uden at det har sammenhæng med hvad der sker bagtil, så ses der overraskende mange heste, som "stritter med numsen". Jeg er udelukkende interesseret i at det der sker fortil er et resultat af det der sker bagtil. Dvs. hvis hesten går med næsen i sky når den rides for lang tøjle, så er det højst sandsynligt et problem enten med sideversbalance eller forparts/bagpartsbalance, og ingen af disse dele kan i mine øjne rettes med eftergift i halsen (for tøjlen).

Og jo der skal sæde med, hvis du spørger mig. Hvis man på en "færdig"uddannet hest vipper sig en anelse tilbage og giver travsignal med schenklerne, så skal den gå i piaff, for den har jo lært at blive under tyngdepunktet (i en dette tilfælde vinklet bagtil). Før hesten er tryg ved at tilbyde sin ryg samt har muskler til det, så skal man dog være lidt varsom med at sidde for tungt. Det mener jeg også Bent siger...

Håber ikke det var for usammenhængende. Er mega træt. Godnat.

Katrine.

www.katrinemogensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 22:05

Ja okay, jeg har holdt mig fra disse tråde, fordi jeg ikke har al min teori på plads Men i efterlyser billeder. Min hest går de fleste LA øvelser, så det er ikke vild samling, men da i større grad end andre har linket til(af hvad jeg har set)

Jeg har kun modtaget undervisning igennem ½ år, jeg kan ikke finde en underviser, der træner efter "mine" metoder, så hellere træne uden fremfor at spænde næsen ind osv...

Hesten har været redet meget uregelmæssigt pga min sygdom og har sammenlagt været redet ca 3 år. De første år(igen ikke redet hele tiden, hesten er 9, begyndt tilredet som 4-årig) red jeg udelukkende frem og ned, ovenikøbet uden bid.. Det har jeg desværre ingen billeder af. Sådan så det ud en dag, han ikke havde været redet i 10 dage, så han var meget tændt, men jeg har ikke nogen normalt til at tage billeder:

Sådan går han selvfølgelig ikke hele tiden, men i perioder, han bestemmer selv, når vi skridter varm :)

Sådan opvarmer vi ALTID! Og ja, vi bliver gjort til grin, for resten af rideskolen synes det er dybt morsomt

Begynder at samle op

Han spænder og løber lidt fra mig, jeg samler med sædet og han rejser sig fortil

Galop

Jeg ved ikke om jeg må kalde det 'støvsugeridning' jeg er også ligeglad :D jeg synes bare det minder om hinanden, selvom jeg ikke følger foreskrifterne herinde slavisk.

Hvad synes i om det?

Mvh. Anna

Se min hjemmeside med over 10.000 billeder.

Foredrag tilbydes

www.zink-mortensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

til Anne
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 22:23

jeg ville bare lige kommentere det du skrev med at en ligerettet hest går på tre spor... hvis hesten er ligerettet så træder bagben op i forbens spor, hesten er på to spor og hoften er jo tættere på barrieren end hestens hoved... jeg kender godt den teori med at hesten helst vil gå med hoved og bagpart lige tæt ved barrieren og dermed kommer på tre spor, men jeg har endnu aldrig mødt end hest, der gjorde det, medmindre den var skæv eller skød udvendige skulder...

At bære med bagbenene kommer egentlig af sig selv, når hesten bliver helt lige i sin krop og kommer i balance... Så man har ikke behovet for at bøje hesten, for at den træder ind under sig... Jeg synes en af de store forskelle ligger i at AKA gerne vil arbejde med en side af gangen, de bøjer hesten, ofte ret meget, INDTIL den træder ind mod sit tyngdepunkt... I klassisk lære der ligeudretter man hesten sådan at den får plads til at svinge begge sine bagben ind under sig, man kan sige at man arbejder med begge sider på en gang ved at ride hesten lige... Jeg synes personligt der er en fed effekt ved IKKE at bøje med tøjlen, fordi mit indvendige tøjlesignal kan bruges til at flytte indvendige forben ud til siden... Og det signal mangler i den AKA dressur, hvor man drejer for udvendige og bøjer med indvendige...

I klassisk lære kommer bøjningen først senere og den kommer gennem volteridning og øvelser, dvs at man heller ikke senere placerer hovedte via tøjlen...

Jeg underviser en lille håndfuld ryttere, som er konverteret fra AKA til klassisk lære og det er hovedsageligt det ting jeg har påpeget, jeg ser som en forskel på de to måder at træne på...

0
0
Svar på denne tråd

Heuschmann
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 23:15

er ikke Baucherrist.

I hans bog langer han da ihf ud efter netop Baucheristerne fordi de nok får god overlinie og bagpart, men at de ofte ride alt for meget under tempo (eller noget i den stil) og derfor ingen mavemuskler har og for fede mave...

Det er absolut ikke ordret citeret. Så jeg beklager fejl ;)

Samlingen kommer jo indirekte, eller direkte af den halve parade. Når hesten bremser for den halve parade vil den skubbe af med forbenene i opbremset og det er jo det som vi skal bruge for at forlægge mere og mere vægt bagud i selve samlingen.

- Matilde og Shalu :-D-

- Har du løsgjort din hests Longissimus Dorsi i dag? -

WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES

SKRIV FOR MERE INFO

0
0
Svar på denne tråd

bla bla bla og søs hun snakker
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 23:25

Jeg er enig med Janne - jeg ser også den store forskel på aka og 'vores skoleridning' er, at vi ikke bøjer hestene nede ved halsroden (eller andre steder i halsen) - og aldrig kommer til det. Jeg har selv startede ud med akaridning - men valgte det fra, da jeg blev maclinificerede (jeg kunne heller ikek komme overens med, at jeg ikke kunen styre hestens skuldrer pga. al den bøjning). Mclean er for øvrigt også varm fortaler for, at hesten IKKE må dreje i halsen.

Os (der ikke får undervisning af Kirsten men gør vores bedste for at efterligne dem der får :-) bruger også sædet i nedadgående tempo. Jeg har dog også lidt tøjle på - men særlig på min ene hest, kan jeg efterhånden klare mig stort set med sædet, og det har en fantastisk virkning på at få lænden aktiv. Han er den af mine heste som er 'længst' og min plan er bestemt at bruge sædet mere og mere på de andre, når de er klar til det. Men først kommer afslapning, så kommer ligeudretning (og det til sammen opfatter jeg som løsgøring forstået som afspændte muskler i kroppen og ingen spændinger eller stivheder i kroppen).

Jeg bruger stadig SÆRDELES aktivt de tre sædestillinger jeg lærte hos aka'erne - det aflastende, det midt i mellem og det belastene (trækker lænden an for sækning af tempo). Og så har jeg også et lidt mere aflastende hvor jeg står mere i bøjlerne.

I øvrigt Anne -jeg synes dine billeder er RIGTIG DEJLIGE at se på. Og flot og imponerende hvad du har nået uden undervisning Keep up the VERY good work :-)

rytteren med mindst mulig kraftforbrug for sig selv og med størst mulig skåning af hesten, kan komme hvorhen han vil.

Wilhelm Müselar, 1942

0
0
Svar på denne tråd

Rolig nu,
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 23:40

Anne ♣Renæssance♣ :-)

For det første er det ikke BB, der har opfundet rideakademierne :-P , og for det andet har jeg kigget på temmelig meget aka-ridning, og de ting, der springer mig mest i øjnene er den flotte skole over jorden, BB's fine sæde og den ofte lidt pudsige takt ;-)

Og med det mener jeg, at man ikke kan få alt. Nogle rideretninger lægger vægt på nogle sider af ridningen og opnår visse ting nærmest til perfektion, men der vil så være andre dele, der bliver flottere i andre retninger ;-)

Den moderne dressur har også sin æstetik, selv om vi klassiskere af forskellig observans ikke er helt enige i dette skønhedsideal :-P

Du skriver:

Støvsugerridning er vel som sådan ikke noget nyt? Der er vel tale om almindelig frem- og nedsøgning til hånden?

Ja, sådan red jeg støvsuger tidligere, men nu om stunder rider vi støvsuger for en løsere tøjle, dvs. ikke frem til hånden. Og det sjove er, at det måske er endnu bedre og endnu mere klassisk :-P

Men det er ikke ret sikkert, at vi bliver gode til skolen over jorden :-P Vi lægger mere vægt på takt og rygsving og løsgjorthed :-)

Vi vil simpelt hen noget andet ;-)

Så man kan vælge at vægte forskellige ting forskelligt, fuldstændig som i musik.

Min mor og min mand er konservatorieuddannede klassiske musikere, mens jeg er tidligere 'popsanger' og nu er sanger i et jazzorkester. Det kan der komme rigtig mange frugtbare diskussioner ud af, og der kan snakkes rigtig meget om rytme og takt, musikalsk udtryk osv. :-D

Næsten fuldstændig som vi kan herinde (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

lidt mere bla bla
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 23:44

Skal i øvrigt også lige sige at i min verden er det HELT fint at der flere forskellige rideretninger - og sådan har det jo altid været.

Jeg oponerer kun mod ridning, der ikke sigter mod 'størst mulig skåning af hesten'. Herunder ser jeg PÅ INGEN måde, at aka'erne befinder sig - tværtimod :-)

Vi kan så nørdediskutere om man skal bøje eller ligeudrette, om tøjler betyder stop eller ej - for målet er i hvertfald for begge retninger størst mulig skåning af hesten under uddannelsen og jeg nyder også selv at bruge 'mindst muligt kraftforbrug'.

Wilhelm Müselar, 1942

0
0
Svar på denne tråd

undren
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 23:57

Sofie 8: Det betegnes, så vidt jeg ved, "moderne dressur".

Til AKA'erne: Når taler om McLean + kirsten Hansen med akademiske ryttere, så kan de ikke forstå hvordan man kan "aktivere" bagparten uden at "skubbe" med sædet. Og jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvad de mener. Nok mest fordi fagudtrykkene er ret forskellige i de to genre. Så jeg håber på at kunne få lidt hjælp til en palør her :)

Som andre også har skrevet længere oppe i tråden, så mener jeg også at bagparten automatisk bliver "aktiv" når hesten begynder at bære (gennem halveparader og temoskift).

Så hvad handler det helt konkret om når I vil have bagparten "aktiveret" udover bæring?

Selfølgelig rider alle akademiske ikke ens. Dem jeg kender "støtter" på udvendig tøjle og "nulrer/arbejder" med indvendige. Samt at de hele tiden sidder og vugger med tøjlen (frem) i takt med hestens skridt. Plus en del sædeskubberi. Er det noget I kan genkende?

Mvh. J u l i e

Med Nikee & Ferrari:)

Passier Grand Gilbert Sadel sælges - billigt.

Yamaha motorcykel sælges.

Se præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

SØS 1...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 08:15

Først tak til Janne for linket, det er godt.

Men Søs hvorfor mener du ikke at dem der rider AKA ikke stræber efter at skåne deres hest? Er det pga. skolen over jorden?

Jeg rider ikke AKA og har ikke særlig meget forstand på det, men vi stræber vel alle efter at ride vores heste så vi skåner dem mest og vi selv skal bruge så lidt kræfter som muligt. Der er vel ingen som i virkeligheden rider deres hest så den med vilje går i stykker? og der vel heller ikke ret mange som ligefrem syntes det er sjovt at bruge så mange kræfter på at ride at de er lige ved at " dø", bagefter?

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

man taler vel som
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 09:29

man har forstand, misforstå mig nu ikke, jeg antyder ikke at nogen er mindre begavet herinde

Men ligesom jeg ikke synes støvsugerridningen giver samme løsgjorthed og smidighed som jeg forlanger på min hest, så kan støvsugerrytterne ikke i deres vildeste fantasi forestille sig at min hest er blød og eftergiven og rent faktisk har bæring bagfra, og i bund og grund bliver man nok aldrig klogere før man har prøvet det (og det gælder selvfølgelig begge veje)

dog vil jeg sige at der er en i min stald der er begyndt på støvsuger ridning, desværre er jeg ikke imponeret ihvertfald ikke endnu, hesten taber flere og flere muskler og hals og overlinie ligner snart mest af alt en piberenser Men jeg afventer og følger med på sidelinien, måske har hun opdaget noget jeg ikke har, og imens fortsætter jeg min vej, den virker indtil videre for mig..

Men jeg ku forestille mig at når støvsuger rytterne er klar til samling så er det vel egentlig meget lig det vi andre laver når vores er klar til at rejse sig i nakken??? eller har jeg misforstået noget..

Anne: super godt formuleret

mvh

Katja

rytter mangles i køge området, kig på min præs...

0
0
Svar på denne tråd

Katjo...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 09:56

Ja det minder meget om hinanden, men forskellen ligger i forarbejdet samt i at vi aldrig rejser/placerer hovedet med tøjlen...

Jeg sad faktisk og læste noget, som jeg selfølgelig ikke kan huske hvor henne men der var det beskrevet at hesten som knækker bag axis og atlas, faktisk er stive i nakken, men smidige i halsen... Og grundet denne stivhed, så kan de aldrig blive rejst i nakken korrekt...

Jeg er da slet ikke i tvivl om din hest føles lækker og blød at være på :) men det er bare ikke den samme følelse man går efter... Rent fysisk kan din hest ikke svinge, på samme måde som en hest der er redet ud med næsen, svinger... Og det er HELT fint at du vælger det fra...

Mht. hende der rider frem og ned, hvis hesten får en ringere overlinje, så er det ret sikkert at hun ikke gør det rigtigt... Kunne det ikke tænkes?

Vi må lave et møde en dag, evt hvor man så hvordan hinanden red og trænede... min hest har jo stået med pollen - allergi hele sommeren, men det er netop besluttet at starte op på medicin, så skal den lige i form... Men ellers kunne det da være sjovt :)

0
0
Svar på denne tråd

Misforståelse
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 10:28

Hov - jeg skrev NETOP at AKA'erne og os 'skoleridningsmennesker/støvsugere' går efter det samme - at skåne hesten mest muligt. Jeg tror du har overset et ikke :-))

Wilhelm Müselar, 1942

0
0
Svar på denne tråd

Ja Katjo
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 11:58

Vi har jo snakket om det før ;-)

Det er det, jeg mener med at vi får noget forskelligt ud af de måder, man rider på :-)

Og desuden er der stor forskel på rytteres evner og talent for at bruge de forskellige metoder - det gør det jo også svært at sammenligne tingene :-)

Men - jeg har redet på de fleste måder, og da jeg var ung, havde vi en hest, der gik pænt høj dressur. Så jeg har da et personligt sammenligningsgrundlag.

Og dog kan selv det være svært, for måske egner nogle ryttere sig bedre til at ride på én måde end på en anden?... ;-)

Der er dog alligevel store synlige forskelle :-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

jannej
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 14:44

Det går da nu ellers meget godt for min hest at gå med nakken som det højeste punkt, så på mystisk vis kan den trods sin "stive" nakke gøre det alligevel..

Hun har ellers en utrolig garvet klassisk rytter til at hjælpe sig, så jeg tror nu ikke at hun gør noget forkert, det kan også være at stadiet de er nåede til (hesten er knap 5 år) har noget med det at gøre, så jeg følger det spændt og glæder mig til at se hende nå et niveau hvor man kan se den gavn hun så tilsyneladende høster af den træning

Men det more mig nu lidt at du kan udtale dig om hvorvidt der er sving og bæring, for det er jo som sådan en umulighed med mindre du er synsk at udtale sig om hvis man ikke har set hesten live..

For mig og se, rider vi alm akademiske ryttere meget mere for sæde og ben end i gør (igen udfra billeder)

pudsigt nok faldt jeg over en gammel artikel i magasinet hest, der netop tog emnet op om hvorvidt man skulle ride sin hest bag lod eller ej og flere eksperter udtalte netop at det selvfølgelig først og fremmest var afhængig af hestens eksteriør, og at nogle typer heste havde stor gavn af den metode mens andre absolut ikke havde..

derfor vil jeg blot igen sige at jeg synes det er MEGET forkert at skærer alle heste over en kam, for de metoder der har effekt på nogle heste har måske den modsatte effekt på andre

Men jeg håber da din hyp snart er klar så må vi jo lave en træningsdag, jeg er snart klar med nogle nye billeder af min hyp, så skal jeg da ligge nogen ind så alle kan se det mystiske dyr der trods baglod ridning kan gå med nakken som højeste punkt he he spøg til side, men skal nok lægge nogle flere op snart..

Nina:

er ganske enig med dig i at det ikke er alle metoder der passer alle heste eller ryttere

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Hvad mener
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 18:25

du med vi 'alm akademiske ryttere'?

Rider du akademisk, Katjo??

"For mig og se, rider vi alm akademiske ryttere meget mere for sæde og ben end i gør (igen udfra billeder)"

McLeanryttere bruger tøjlerne til at stoppe(og halve parader) og dreje med, men ikke til at samle hesten med.

Kirsten Hansen-ryttere bruger mere sæde og ben, ikke ret meget tøjle, og slet ikke trække i tøjlen.

'Bag lod' giver ofte en hel del problemer, som du måske - heldigt - har undgået ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

ridning for tøjlen
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 22:16

tøjlen bruges meget i indlæring, men målet er jo at ride for minimale signaler, dvs sæde og vægt... Det går jeg stærkt ud fra at alle, uanset ridestil sigter hen imod :)

Når jeg snakker sving, så er det fordi hesten ikke KAN svinge med ryggen bag lod. Til gengæld kan den gå med løftet ryg, fordi nakkebåndet hæver ryggen, pga strækket i ligamentet... Der hvor problemet normalvis er (udover at der ikke er rygsving), er at når hesten så kommer frem med næsen foran lod, så kan den ikke længere holde ryggen oppe... Derfor bliver den nødt til, når man rejser den i nakken, at gå en smule bag lod...

Musklerne i dette område, som er den der skal rejse halsen, bliver ikke udviklet bag lod. Nogle af det bliver slappe og nogle af dem kommer på overarbejde, men de får aldrig styrke til at bære hesten med næsen foran lod...

Men jeg glæder mig til at se billeder af din, jeg synes også at huske at du tidligere har skrevet at du kun red bag lod, for at få den varmet op? Så det kan da sagtens være at du i din træning, har formået at komme rundt om alle tingene ved også at ride den på en anden måde... Men det bliver den første hest, jeg har set, som bevidst er redte bag lod, som kan gå korrekt efterfølgende... Men jeg synes da det er spændende, hvis du på din måde, får flere facetter af ridningen med...

0
0
Svar på denne tråd

smiler...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 11:24

Janne, jeg kan ikke lade være med at smile lidt af det du skriver, for jeg vil næsten vædde hvad det skal være på at du næppe finder en hest der svinger mere i ryggen end min, den er så levende i sin ryg, så den faktisk er svær at være på

Min går på ingen måde bag lod når han er rejst i nakken, det er jo netop meningen med det, og han er fuldt ud stærk nok til at bære sig selvom den er rejst meget i nakken.

Min er fra naturens side en hest der rigtig gerne vil rejse sig ekstremt meget i nakken og så ellers gå og spænde godt op i sin underhals, derfor har jeg i min opvarmning redet den som før omtalt ind bag lod og lagt den dybt dybt dybt.

Jeg vil mene at jeg bruger lidt af det hele, godt nok ville jeg aldrig drømme om at hejle den rundt i en longe med kapsun det kan jeg virkelig ikke se årsagen til, men jeg rider bagfra og frem for ben og sæde og efter at mine hjælpere kan blive så fine som muligt dvs jeg kan flytte hesten ved hjælp af mit sæde og tyngdepunkt.

det har faktisk mundet ud i at jeg fra at stå med en hest der var rent fysisk for stor og for stærk for mig nu har en kæmpe hest jeg flytter rundt blot ved at lægge vægten korrekt, 2lange opslidende år har det taget, men idag har det da været kampen værd..

Korrekt eller ej, men så har denne hest haft rigtig godt af sin baglod træning, da hans anatomi er lidt imod hvor vi gerne vil hen dressur mæssigt, og netop den bag lod opvarmning har været med til at lære ham at lægge ryggen til, hvilket så igen faktisk har gjort at han nu er nogenlunde at være på trods et stadig ENORMT stort rygsving (og det ved jeg flere herinde der rent faktisk har siddet på hesten kan bevidne ) rygsving er det sidste den mangler, tværtimod vil jeg da gerne dele lidt ud af det

som før skrevet så er det da ikke noget jeg render ud og anbefaler andre, men for min har det været godt, og hvorfor jeg skriver er netop for at pointerer at hesteverdenen ikke er sort hvid og at noget der er forkert til den ene hest kan være så ganske korrekt til den anden, den pointe synes jeg mange af jer mangler (eller også udtrykker i det bare ikke)

mvh

katja

0
0
Svar på denne tråd

Når du skriver
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 12:40

rejst i nakken, mener du så at den gerne vil gå med halsen rejst eller at den reelt vil gå med nakken rejst (punktet mellem ørene)?

Jeg er enig i at man kan træne heste på mange måder, og man får nogle forskellige ting ud af hesten, alt efter hvilken måde man træner den på...

Alle heste får jo ryggen op, når man rider bag lod. Der hvor det går galt (for de fleste) er jo at den så ikke kan bygge de korrekte muskler op... og derfor så forsvinder ryggen når hesten rejses fortil... Hvis du også har trænet den med næsen fremme, så har den jo både fået bygget de rigtige muskler op, samt nogle andre... Og derfor er den måske stærk nok nu... Men du må nok komme med nogle billeder, ellers er det meget svært at vurdere om vi synes det samme er det korrekte :)

0
0
Svar på denne tråd

han...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 14:17

Vil meget gerne rejse nakken (når jeg snakker nakken mener jeg punktet mellem ørene) og der vil han naturligt gerne gå da han bygningsmæssigt er til at gå således, så man kan vel sige at jeg har vendt ham den anden vej for at vende ham tilbage igen, men denne gang blot med ryggen til forskel hvis du forstår hvad jeg mener

jeg har desværre kun min telefon at tage billeder med så skal have en veninde med ud og tage nye billeder af ham, han er jo nåede så langt siden sidst hun tog billeder af ham, men så skal jeg nok lægge nogle nye op i tråden her

tror du har fat i noget af det rigtige mht at min jo både er redet bag lod, dybt op i nakken og ud i næsen, så dermed har vi ikke haft problemer med at lægge ryg på ham

skal ikke kunne sige hvad resultatet havde været hvis den kun var redet bag lod men det er jo på ingen måde tilfældet her som før nævnt...

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 21:17

gsims - du skriver, at det er et dårligt tegn at kunne se hestens halsmuskler (eller gælder det kun hvis hesten har halsen rejst??). Jeg faldt lige over dette billede af min chili - hvor man kan se hans muskler - men han sopænder da ikke, gør han??

- der mener, at et givent bids hårhed absolut intet har at gøre med hånden, der holder det - et bid er nu engang uomtvisteligt gjort af metal, ikke sandt?

0
0
Svar på denne tråd

Kristine....
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 23:01

en god muskel er rundet og blød at se på.

En spændt og "forkert" muskel har et tydeligt omrids og ser mere hård ud.

Det er noget jeg har lært af folk, der bodybuilder/træner på fitness-centre. På mennesker bruges netop den målestok i forhold til at vurdere, om de folk, der træner, træner på en uhensigtsmæssig måde eller bruger "vækstfremmere".

På din, Kristine, kunne jeg godt ønske mig noget mere "lænd", og noget mere teleskop-agtigt udtryk ved halsen, men direkte spændt er den bestemt ikke, selv om der er nogle muskler, jeg godt kunne ønske mig blev brugt en smule anderledes .

Og ja, jeg ved godt, at jeg er totalt perfektionistisk og fluekn8pperagtig , for jeg tager virkelig hatten af for din måde at ride din hest på.

_______

Nu også med robot-støvsuger-hest :-D

www.blueberryhill.dk - forum for hestenørderi

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 22:25

Ahhh, okay - ja, det tror jeg godt jeg forstår :)

Ja, han har ikke så frygtelig meget lænd med her. Men ja, man skal jo starte et sted (og de gange vi har redet baneridning de sidste år kan måske tælles på to hænder såh ) - og at han nu kan søge ned og slappe af (istedet for bare at fise rundt med næsen i sky), er da en god start

hehe, perfektionisme er vejen frem i verden

- kristine

- der mener, at et givent bids hårhed absolut intet har at gøre med hånden, der holder det - et bid er nu engang uomtvisteligt gjort af metal, ikke sandt?

0
0
Svar på denne tråd

forresten....
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 22:34

Måske du vil se her? det viser en video fra forleden - jeg ved han spænder op i anspringene til galop - men har du ellers nogle kloge ord?

www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=84703

0
0
Svar på denne tråd

Vil bare lige sige
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 23:50

Nøj - det er altså bare SÅÅÅÅÅÅÅ fedt at se på

Wilhelm Müselar, 1942

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 18:10

søs - hvem?

Her er en del smukke heste synes jeg nok!

0
0
Svar på denne tråd

dig selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 23:57

Kristine - dig selvfølgelig :-) Det er bare SÅ fedt at se dig ride på din hest uden noget - jeg er enig med gritt i at der er nogle ting der kunne være bedre - men altså det er bare SÅ fedt at se jer :-))))))

Wilhelm Müselar, 1942

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 20:50

Jamen - kom da endelig med gode råd!!

Vi har først lige taget "kampen op" mht ridebaneridning - og da jeg hverken er den store dressurrytter eller noget andet, men bare plejere at tage den på gefuhlen, er gode råd altid velkomne :)

Vi rider dog ike så tit skal det lige siges (måske det er derfor jeg er så åben til at tage imod råd - forstokket stolthed har vi ingen af endnu ) - men derfor kan man jo altid blive klogere alligevel :)

Og tak forresten :P

0
0
Svar på denne tråd

Kristine
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 22:07

nu har jeg ikke brugt så frygtelig længe på at kigge film, da jeg er enormt stresset og flimrer rundt ;-)

Det første der slog mig var, at du med fordel kunne komme til at sidde mere "over benet" og dermed måske både kunne hjælpe hesten til at "slå lænden mere til", plus at kunne bruge sædet mere i overgangene, sådan at hestens ryg og din bagdel, og dine ben kommer til at "smelte" mere sammen.

(Overgangene ér nu ellers ret gode )

En anden ting er tempoet, som jeg synes er rigeligt højt, hvilket jeg også tror er lidt hæmmende for at få lænden med, for at få det teleskop-agtige udtryk og de rummelige trin.

Halsen behøver ikke strækkes nedefter, blot fremefter - altså det vi andre (der rider med bid) kalder fremadsøgningen til biddet :-).

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 23:44

Over benet? hvordan det? har du nogle eksempler? (billeder) :)

Hmm, jah, vi kunne måske sænke tempoet lidt - men jeg er bange for, at han så kommer til at jappe...?

Men så skal jeg måske bare øve mig i at bevare takten og sænke tempoet??

I et af de lange klip traver han ned af langsiden - ret hurtigt - men så laver jeg en halv parade lige inden hjørnet hvorefter vi laver en volte tilbage. Er det dét tempo vi skal ned i, eller skal vi længere ned endnu??

I overgangene kan jeg godt se hvad du mener :) Tror jeg :P

0
0
Svar på denne tråd

Lidt input
Forfatter: 
Dato:  06-09-2008 11:18

Hej Kristine

Jeg er enig med Gritt i, at tempo gerne må sænkes :-)Vil du have lænden med og arbejde, så er det ned i snegletempo.

Herefter skal du lave mange overgange. Start bare i skridt med at drive hesten frem, så hovedet rejses en anelse (pas på det ikke bliver for meget - ryggen skal være med hele tiden), herpå sænker du tempo ved at bremse med lænden, men uden at stoppe helt. Det samme kan du gøre i trav, men vær obs på at snige dig i trav - så hovedet og ryg kan følge med. Lav også bløde bløde bløde overgange mellem skridt parade, parade til skridt, skridt til trav, og trav til skridt, parade til trav og trav til parade. Hen ad vejen kan du føle han er mere og mere med i lænd og ryg og så kan du skære lidt ned på overgangene, men behold det laaaaangsomme tempo et godt stykek tid endnu.

Har du adgang til epona - er der nogle supergode videoer derinde. Start med den med remonteridning - hvor længe og kig så ude i højre side af skærmen, hvad du ellers synes lyder interessant. Noget af det er ikke relevant for dig, fordi du jo ikke har sadel på.

Træn max et kvarter til 20 min - det er brandhårdt for hesten - total bodybuilding :-)

Herudover vil jeg foreslå at du får trænet dig signal til at han skal gå i galop, så han er SIKKER på hvad du mener, så tror jeg du undgår de sure miner og stress. Hvis det ikke fungerer, må vi hitte på noget andet :-)

Hvad der menes med over benet kan du få deltajeret forklaret her:

www.blueberryhill.dk/ index.php?option=com_c...&Itemid=94

For du må faktisk gerne komme helt op i noget aflastende sæde når du rider remonteridningen.

Wilhelm Müselar, 1942

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er enig med
Forfatter: 
Dato:  06-09-2008 12:09

Søs og gsims, men de nævner vist ikke, at dine volter og vendinger nogengange er for små til at han kan bære det endnu - så når du træner tempovekslinger og overgange, er det bedst at gøre det på en stor volte.

Ellers bliver det for svært for ham, kan man se.

OG for at I begge to kan finde denne balance, er det god idé at 'tulle' lidt, og han må gerne gå i stå, lige når det føles lækkert. For det er svært for dem i starten.

Det er nok en af grundene til, at metoden ikke er så brugt. Det ser absolut ikke rigtig ud af noget i begyndelsen :-D

Men ret hurtigt kan man mærke det (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Søs. Og med NinA
Forfatter: 
Dato:  06-09-2008 17:48

angående vendingerne. Jeg synes jo netop han japper, når du sætter for højt tempo på - takten skal netop blive slow-motion-agtig, så bliver det lækkert lige pludselig ;-)

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 14:30

Mange tak :)

Jamen så vil jeg straks gå igang med noget snegleridning :P

Og ja, overgangene ti galop skal vi også have trænet - af en eller anden grund spænder han altid op der - men han gør det ikke på tur, hvilket jeg finder lidt skørt :P

Men ja, vi øver bare signalet - og så håber jeg på at han finder ud af, hvad han skal. Vi har haft lidt problemer med, at han gik i forkert galop, men det er nok grundet den manglende ridning de sidste par år - vi er begge HELT ude af træning

Men tak for rådene :)

0
0
Svar på denne tråd

I'm back!
Forfatter: 
Dato:  21-09-2008 21:58

Nåh, denne tråd skal da ikke have lov til at gå helt hen i glemsel!

Til Cat May Ray:

Det er muligt at jeg ikke rider en halv parade i almindelig forstand, men så gør jeg det i den forstand, som den er tiltænkt af dens opfinder Gueriniere:

"It makes the contact with the mouth light; it can be repeated frequently without interrupting the pace, and as the horse by this aid is brought back into balance and his forehand is slightly reined in, he consequently is obliged to lower his quarters which is exactly what you wish him to do."

Den tekst du henviser til er for mig bare endnu et eksempel på de utallige fejlfortolkninger af de gamle mestrer, der er opstået i det 20. århundrede.

Til Diane (Ludwig):

Når hesten skal stoppe helt op starter jeg altid med at bruge sædet og gå i maksimalt belastningssæde (vægt bagtil i sadlen). Såfremt det ikke får hesten til at stoppe op som ønsket, så bliver tøjlen taget til hjælp - gradvis naturligvis indtil stop er opnået (men dette er vel ikke væsentligt forskelligt fra Mcleanerne - eller hur?). Nu har jeg heldigvis ikke været i en situation endnu, hvor hesten har tændt voldsomt fremad (vi har nok nærmere et problem i den modsatte retning ), men de gange, hvor hun bliver forskrækket og hopper for mig, så har jeg anvendt kombination af sæde + tøjle/bid, men det er mere fordi, det er en gammel indgroet vane for mig at trække i tøjlen (og den er dælme svær at komme af med!) Men hun er nu så stabil, at jeg kan standse hende alene på sæddet fra skridt og trav til fuld stop.

Til Katrine (Chaiman):

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du skriver, så korriger mig lige, hvis jeg fejlfortolker. Du er uenig med BBs teori omkring bøjning af hesten og at denne bøjning ikke sker som resultat af, hvad der nødvendigvis sker bagtil? Men BB siger jo netop, at det man har foran er et resultat af, hvad der sker bagtil!!!! Men for BB er det meget basal basis, og det er sjældent noget, han retter hos dem, der er på kurser hos ham, da han FORUDSÆTTER, at det har man styr på hjemmefra og det kan man få korrigeret af en god basistræner. Enig, det er en fejl/mangel i hans formidling af undervisning, at dette ikke bliver korrigeret, men that's life når man tager på kursus hos ham.

Til Anna (Icando):

Det er altid utaknemmeligt for iagttager og den der bliver beskuet at kigge på billeder, da de kun viser enkeltstående momenter, men hvis jeg skal sige noget, så viser det for mig at se (tydeligst på billed 1, 3, 5 og 7) en hest på forparten med manglende indundergriben af bagben til tyngdepunktet, det vil sige ingen bæring bagfra, hvor billed 6 viser en hest med mere bæring bagfra og en friere skulder.

Til jannej:

"jeg ville bare lige kommentere det du skrev med at en ligerettet hest går på tre spor"

Det er nemlig lige præces det jeg IKKE skriver! Det jeg skriver er, at mange ryttere tror, at deres hest er ligeudrettet, hvis de har samme afstand til barrieren ved hoved og hofte - og hvis man rider sådan, så ender hesten helt automatisk på 3 spor.... Der hvor jeg havde min hest opstaldet tidligere, der red samtligte moderne/konkurrence/eller-hvad-vi- nu-skal-kalde-det-ridning på 3 spor, pånær en nytilkommen, der havde en underviser med. Samtlige af de ryttere, der skiftede til denne underviser, fik besked på at kigge i spejlet og se, hvordan de havde placeret hesten på 3 spor....

Jeg synes at rigtig mange af billederne af støvsugerne tydeligt viser, at bæringen bagfra IKKE kommer af sig selv ved ligeudretning. Tværtimod giver det bagben, der skubber i stedet for at bære (det sker når hovedet kommer for langt frem og ned) og slæber efter hesten.

Du skriver også indtil hesten finder ind til tyngdepunktet - det gør hesten faktisk relativt hurtigt - og ja vi arbejder med siderne separat indtil hesten er klar til at gå ligeudrettet - alle heste er som os mennesker "højre- eller venstrehåndet", så en side vil altid være foretrukken frem for en anden. At tro, at man kan skabe sand ligeudretning ved at bede begge bagben om at svinge frem fra start af er efter min mening ren utopi.

Nu er der rigtig mange ikke-akademikere, der tror, at man kun kan anvende tøjlen til at dreje hestens hoved med (på trods af adskellige indlæg om den indirekte tøjlehjælp) og du har helt tydeligt IKKE forstået tøjlehjælpen i AKA (eller også har dine "konvertitter" ikke forstået tøjlehjælpen og givet dig en forkert forklaring). Vi arbejder med 4 tøjler i AKA: 2 direkte tøjler (venstre/højre) og 2 indirekte tøjler (venstre/højre). Den direkte tøjlehjælp anvender biddet til at bede hesten om at løsgøre sig, ved at anvende halve parader med indvendig tøjle. Den indirekte tøjlehjælp anvender vi til at flytte skulderen med - udvendig tøjle flytter udvendig skulder ind og indvendig tøjle flytter skulderen ud. Ja, vi bruger invendig direkte tøjlehjælp i starten til at bøje hesten med, hvis der ikke er nogen respons fra sæde/schenkel, men det er en indlæringsfase og ikke det endelige produkt.

"Rent fysisk kan din hest ikke svinge, på samme måde som en hest der er redet ud med næsen, svinger"

Det bliver jo netop ikke valgt fra. Denne øvelse og fornemmelse, er en af de mest essentielle i AKA, når man begynder at samle hesten. Hvis hesten svinger lækkert (man er ikke tvivl, når man først har prøvet følelsen) efter en samling, så ved man, at samlingen har været udført korrekt og ikke via spænding (hvis man endnu ikke kan mærke det via sædet). Dette er altså ikke noget støvsugerne har monopol på!

En hesten kan SAGTENS sænke ryggen, selvom den går bag lod - det er der da adskellige eksempler på i forbindelse med OL i dressur.

Til Tildegd:

Der er vist ingen, der i denne tråd, der har skrevet, at Heuschmann er baucherist, men jeg kan konstatere, at han anvender baucherister (læs Anja Beran) som rollemodel for pæn/rigtig ridning - og der må jeg så erkende, at jeg bliver en anelse skuffet.

Til Søs 1:

Nu er det jo meningen, at bøjningen skal gå hele vejen ned gennem rygsøjlen og placere hoften (jeg ved godt, at hesten ikke er lige bøjelig hele vejen ned gennem rygsøjlen, hvorfor at hovedparten af bøjningen ses i halsen), men det er jo et spørgsmål om at anvende de helt naturlige reflekser, der allerede findes i hesten - nemlig den naturlige bøjerefleks. Men det lyder til, at du har været i hænderne på en AKA-underviser, der ikke har vist nok om bøjning og de faldgruber der er, og det er selvfølgelig ærgeligt, for meningen i AKA er jo NETOP, at man hurtigt skal være i stand til at retningskontrollere hesten over skuldrene....

Jeg er meget enig i din betragtning om "mindst mulig kraftforbrug"

Til ninA:

"Akademisk dressur er en undergenre til klassisk dressur og stammer fra Bent Branderups undervisningsprincipper, der er baseret på principperne fra de gamle europæiske akademier, hvor ridning var et fag på lige fod med musik, fægtning mv."

Hvor er det lige, at jeg skriver, at BB har opfundet rideakademierne????

Det er sjovt som nogen nu gerne vil betegnes som klassikere???? Men hvis man ville gøre sig den umage og læse Sylvia Lochs bog om dressurens historie, så tror jeg meget hurtigt, at vi alle kan blive enige om, at vi ALLE vil kaldes for klassiske ryttere.

Et af mine yndlingscitater fra bogen:

"The ancient Greek taught us that nothing can be achieved correctly og harmoniously without strict adherence to the laws of the universe which made the distinction between the classical and the non-classical.

Taking all this into consideration, we may now define the Art of Classical Riding as the ability to teach the horse through the use of kindness, logic and exercises based on nature's laws of balance and harmomy, to submit himself happily and proudly to the will of the rider without in any way upsetting his natural way of moving."

Er det alle gangarter, hvor du mener, at BBs heste takter underligt, eller er det i forbindelse med de mere samlende øvelser? Man er jo nødt til at huske på, at det BB viser er TRÆNING og ikke SHOW - hestene bliver vist på det niveau, de nu en gang er på. Lur mig om konkurrenceheste ikke også takter pudsigt ved indlæring af piaf og passage....

Jeg tror ganske enkelt ikke på, at i vil noget andet - I vil fuldstændig det samme som alle andre ryttere, men i anden rækkefølge (og så er det spørgsmålet om der er den helt store forskel i rækkefølgen, når det kommer til stykket.

AKA-rækkefølgen:

løsgjorthed

bæring

tempo

takt

form

Og der er nøje tænkt over denne rækkefølge. Når BBs heste takter forkert i en piaf/passage, jamen så er BB da den første til at indrømme, at enten løsgjorthed, bæring eller tempo ikke var på plads og starter man forfra med disse elementer, når de er der, så forsøger man at lave lektionen igen.

Det er fint I rider for løsere tøjle end AKA'erne, men så havner I i præcis de samme problemer, som mange AKA'ere har været igennem på den konto (det tør jeg godt forudsige), men jeg glæder mig meget til at følge Jeres forløb og høre om, hvordan I kommer videre med støvsuger-principperne. Jeg er stadig i tvivl, om du har forstået AKA-versionen af frem og ned.

Jeg tror ikke på, at nogle ryttere egner sig bedre til en metode end en anden - det er udelukkende et spørgsmål om man finder en underviser og ridemetodik, der passer til en selv. Der er da en del AKA-trænere herhjemme, der ville have fået mig "fravendt", hvis jeg var havnet i kløerne på dem, hvor andre er ellevilde med samme personer.

Til Julie Krogh:

Jeg forstår heller, hvad der menes med at skubbe med sædet. I AKA/BB ridning skal sædet være roligt og følge hestens bevægelser. Vi anvender alene sæddet til vægtforskydning. At drive med sæde/sædeben er strengt forbudt.

Angående bagparten så er det dels bæring og dels energi, der skal komme herfra. Det er typisk i forbindelse med energi, at vi snakker om aktivering. I flere af de tidligere diskussioner herinde, så har det typisk vist sig, at når vi/AKA'ere snakker om energi, så snakker andre om afskub (= afsæt eller op af jorden bevægelse). Men vi arbejder med en ganske anden definition på afskub - nemlig bagudskub.

"Sædeskubberiet" kan jeg slet ikke genkende og det du opfatter som "vuggen med tøjlen" er halve parader. Det kan være, at du forveklser "sædeskubberiet" med, at rytteren følger hestens rygsving - hvis du lægger mærke til det, sjulle rytterens schenkel gerne "falde ind til" hestens side, når bagbenet er i luften.

Til Katjo:

Hvis fingrene er møntet på mig, så takker jeg mange gange.

Og jeg er helt enig i dine øvrige betragtninger.

For hver metode jeg efterhånden støder på, så bliver jeg mere og mere overbevist om, at AKA-metoden er den eneste metode, der ved korrekt anvendelse naturligvis, kan anvendes på alle heste/ponyer uanset type. Det er den eneste metode, hvor teorien er sammenhængende både hvad angår fysikkens/naturens love og hestens anatomi. Men det er ikke ensbetydende med, at den er lige egnet til alle ryttere.

Til KristineogChili:

Man skal helst kunne se en bevægelse af hestens muskulatur i halsen - ellers er den ikke løsgjort (igen et AKA-synspunkt), men det er næsten umuligt at vurdere ud fra et billede, det skal man se i bevægelse.

Omkring lænden er jeg enig med gsims.

Nåh, så gik aftenen med det! Til køjs med mig.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Det er sjovt
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 01:01

at støvsugertrådene i dén grad tiltrækker akademiske ryttere ;-)

Akademisk redne heste bevæger sig meget anderledes end heste redet efter FEI-principperne. Det er sådan set helt fint, det er bare noget andet ;-)

Taktrenhed i gangarterne har første prioritet i den almindelige dressurs grundregler. Jeg ved godt, at de ikke følges fuldt ud, men det er altså, hvad der står :-P

Altså er det to forskellige retninger - og ikke helt det samme, man ønsker - og i hvert fald ikke i samme rækkefølge.

----

Jeg har flere gange - også på DIH - efterlyst optagelser med helt taktrene længere aka-passager, men jeg har aldrig rigtigt set det. Det er lidt som WE, 'moderne sportsdressur' eller en del western eller andre ridediscipliner, man vægter nogle ting mere, og andre ting mindre - og får derved noget forskelligt ud af det. Og det gør man altså, selv om så mange akademiske ryttere påstår noget andet ;-)

Og det er da heller ikke så sært, det er jo netop forskellige ridestile (y)

Det der er sært, er at så mange akademiske ryttere forsøger at få overbevist os støvsugerryttere om fortræffeligheden af akademisk dressur - i støvsugertrådene :-D

støvsugning & klassisk, almindelig dressur :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

Åh - jeg glemte
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 01:57

da lige at skrive noget om musik ;-)

Nu var der en i en anden støvsugertråd, der kom ind på sammenligningen med musik.

Det er en god sammenligning, for der findes jo også utallige forskellige musikstile, og det er ikke sådan, at den ene stil er mere korekt end den anden :-P

Man har forskellige mål, og musikken lyder ikke ret ens ;-)

Jeg har fx ikke som mål at kunne synge koleraturarier i opera, for jeg synger i et jazzorkester. Der har jeg heller ikke brug for den helt store, overvældende stemmepragt - for jeg synger med mikrofon ;-)

Er det ikke et meget godt billede på, at man kan have forskellige mål og musikken kan lyde godt alligevel (hvis det altså falder i ens smag)? :-D

Nogle sangere og sangpædagoger tror også, at der kun findes én måde at gøre det rigtigt på - men det har de altså ikke ret i. Man får ganske forskellige udtryk ud af de forskellige metoder :-D

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Okay........
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 15:56

Nu har vi trænet lidt mere (fra jorden har vi øvet FREMAD) - hvor jeg har "lagt vægt" på bagbenene, samt jeg har ladet ham gå på en NOGET større volte end jeg plejer.

Her er et travbillede til sammenligning - er lænden mere med her, synes i?

Jeg ved godt, at det kan være svært at se - skulle bare lige prøve, om i kan få noget ud af det :P

Tror forresten godt jeg forstod det du skrev Anne :)

VH kristine Fenger

0
0
Svar på denne tråd

Tjah Nina
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 20:56

det er muligt det er sjovt, at støvsuger-trådene tiltrækker akademikere, men vi kunne sige det samme for 3-4 år siden, hvor akademiker-trådene tiltrak ravl og krat med alle mulige og umulige holdninger til det vi lavede.

Det der "tiltrækker" mig er, at nogen endnu en gang zapper over til en ny underviser/undervisningsform og forsøger at overbevise resten af HN-befolkningen, at nu er de vise sten fundet, og her bliver jeg simpelthen nødt til at pippe op om, at der ikke er noget nyt i støvsugerridning - udført korrekt er der tale om præcis samme frem og nedsøgning som aka'erne starter ud med. De faldgruber som vi, der har redet aka i en længere årrække, har været nede i og kommet op af igen, kan jeg se, at støvsugerne allerede er nede i ud fra de billeder, der er lagt ind her på HN, og det jeg forsøger at bidrage med er, at der altså er en lang række forhold som støvsuger-underviserne simpelthen ikke er opmærksomme på, og det synes jeg er rigtig ærgeligt for dem der tror, at nu har de fundet de vise sten.

Den eneste forskel jeg kan se imellem aka-redne heste og FEI-redne heste er hvorvidt bevægelserne udføres afslappet eller spændt, så den påstand du kommer med, at aka-redne heste bevæger sig anderledes and FEI-redne heste køber jeg simpelthen ikke.

Jeg mangler stadig, at du er i stand til specifikt at beskrive, de taktfejl, som du ynder at referere til.

Og jo, vi ønsker det samme: en hest, der kan rides for helt lette hjælpere - så den påstand køber jeg heller ikke.

Men hvis du gerne vil se længerevarende rentaktede seancer med aka-redne heste, så vil jeg anbefale dig at tage kontakt til Tatjana73 (tror jeg HN-brugeren hedder) herinde og få fat i en teoriplads på det næste kursus med Stefanie Staudinger på Stengården.

Og det med sammenligningen til musik er igen en formulering som aka'erne har anvendt i flere år, så den kan støvsugerne altså heller ikke tage æren for at have opfundet.

Til KristineogChili:

Har du mulighed for at få fat i et billede, hvor I er fotograferet lige fra siden? Det er uhyre svært at se skråt forfra. Ud fra vinklen at dømme, ser det ud til, at din hest har en relativ lang lænd.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Anne...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 23:16

jeg tror Kristine spørger om lænden er slået til, ikke om den er lang eller kort... Kristine, jeg synes du er mere på rette vej, men jeg ville gerne se endnu mere halsen ud af kroppen og endnu mere blæver muskler :)

VIl du ikke være sød Anne, at forklare hvori det fælles for AKA frem og ned og klassisk frem og ned ligger? jeg ser en kæmpe forskel i at AKA bøjer hesten, for at få den til at søge ned og bøjning at halsen er bandlyst i klassik førend hesten svinger begge ben ind under sig, går med lænden slået til, svingende ryg og halsen ud af kroppen... Så synes faktisk der er en kæmpe forskel :) Men du har bestemt ret i at det ikke er noget nyt, faktisk er det noget meget gammelt, som man før i tiden brugte langt mere i uddannelsen af den unge hest...

Sagde Janne der glæder sig til at hendes hest forhåbentlig snart fungerer igen...

0
0
Svar på denne tråd

Anne - jeg har
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 01:20

set rigtig meget akademisk dressur, og selv BB - som jeg betragter som en virkelig dygtig rytter - rider på en anden måde, end man ønsker at se det efter FEI-reglerne

Er det alle gangarter, hvor du mener, at BBs heste takter underligt, eller er det i forbindelse med de mere samlende øvelser? Man er jo nødt til at huske på, at det BB viser er TRÆNING og ikke SHOW - hestene bliver vist på det niveau, de nu en gang er på. Lur mig om konkurrenceheste ikke også takter pudsigt ved indlæring af piaf og passage....

Måske er hende du nævner endnu dygtigere end ham - men jeg tror ikke det så meget er et spørgsmål om dygtighed, som om et bevidst valg væk fra nogle bestemte ting.

Jeg har set BB ride temmelig mange heste, og jeg har set Tanja + en hel masse andre ride. Kan du ikke bare lægge en video ind, hvor man kan se en aka-hest, der bevæger sig efter FEI-forskrifterne? Jeg har spurgt om det i årevis, og jeg ved at mange akafolk er småmopsede på mig over det :-( , men jeg vil virkelig gerne se det!

De taktfejl, jeg har set har typisk været af den art, hvor benene ikke bliver sat i jorden med lige lang tids mellemrum, altså en slags dadum-dadum-dadum, med størst tryk på sidste stavelse. Derudover har jeg også set nogle af de almindelige, på-forparten-taktfejl, som kan ses alle vegne.

Men dadum-taktfejlene ser man ikke så mange andre steder....

Det der "tiltrækker" mig er, at nogen endnu en gang zapper over til en ny underviser/undervisningsform og forsøger at overbevise resten af HN-befolkningen, at nu er de vise sten fundet, og her bliver jeg simpelthen nødt til at pippe op om, at der ikke er noget nyt i støvsugerridning - udført korrekt er der tale om præcis samme frem og nedsøgning som aka'erne starter ud med.

Det er bestemt ikke det samme, men det kan være det er for svært at se forskellen herindefra nettet?

Vi bruger fx SLET ikke at hesten bøjer halsen. Og vi formgiver ikke forfra eller løsgør vha tøjlen..... 8-)

Og hvis du har læst nogle andre af mine indlæg, vil du have forstået, at jeg har redet støvsuger i omkring 10 år, omend ved en anden underviser og derfor også på en lidt anden måde, men dog støvsuger, og med samme mål og nogenlunde samme resultat, som det jeg ønsker nu ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

pip pip...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 08:54

NinA: Du omtaler en "Tanja", som du har set ride. Stavemåden indikerer, at det kunne være mig.

Dog har jeg erfaring for, at jeg i disse snævre ridekredse ofte forveksles med andre ryttere, som jeg helst ikke vil forveksles med, da de har en anden ridestil og tilgang til hesten end jeg.

På papiret/skærmen er der ikke anden forskel på os, end et lille "j" eller "i". I virkeligheden har jeg intet at gøre med Tania Mortensen eller Tania H Olsen.

/Tanja Olesen

Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger!

Andelslejlighed sælges på Amager: Amagerbrogade, 77kvm, mdl. boligafgift 2.135,-

0
0
Svar på denne tråd

prøver igen
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 09:51

øv havde lige lavet et laaaangt indlæg men det forsvandt

Nå men jeg er nødt til at komme ud med min undren, for jeg synes at det går igen og igen i de forskellige tråde hvor i støvsugere smider om jer med fordomme om at "moderne" ryttere filer hesten i kæften for at placere dens hoved

hvor kommer det dog fra????

Som Gsims så ganske rigtigt skriver i sit indlæg så rider hun sin hest for en let tøjle men med en konstant kontakt, øhhh ja det gør vi andre da også, ja jeg gør ihvertfald og dem jeg rider sammen med gør da også

Men når jeg eksempeltvis rejser min i nakken så gør jeg det via mit sæde og mine ben, jeg rejser den da ikke i tøjlen..

Jeg har set mange brodne kar og ja dem tror jeg der er i enhver ridestil, men dem vil jeg da på ingen måde sammenlignes med..

iøvrigt som jeg lovede Janne så får i lige nogle før og efter billeder der viser at selvom min hest er redet bevist lidt bag lod så kan den altså godt rejse sig den rigtige vej, så i får lige lidt af hvor vi er på vej hen

FØR:

EFTER:

FULD PROFIL:

som i kan se var det en varm ridetur, men det regnede desværre da vi skulle tagebilleder så vi måtte ind i drivhuset aka ridehallen

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 10:01

Den der snak om støvsuger vs. aka holder jeg mig lige ude af :P

Anne - jeg har fundet to billeder, der næsten er lige på fra samme dag som det forrige:

Ved ikke, om du kan se det bedre her? :)

Jannej - blævremuskler? har du et eksempel? - mht halsen mere ud af kroppen. har han ikke det på det første af disse billeder? eller er det mig der drømmer :P Måske forstår jeg ikke helt hvad du efterlyser

Undskyld hvis jeg er dødirriterende, men jeg synes det er spændende at få råd til min ridning :)

VH kristine

0
0
Svar på denne tråd

Katjo...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 13:08

tak for billeder, nu er det svært at se på gang billedet, men umiddelbart ser det ud til at hesten stadig knækker mellem 2. og 3. nakkehvirvel... altså at den stadig har "broken neckline"... men den går jo som man gerne vil se det til stævner og jeg er da slet ikke i tvivl om at den vil kunne tage rigtig mange sløjfer... Men det er ikke dan facon jeg ønsker af en dressur hest... Du kan faktisk selv se det på dit still billeder, hvor selvom den står fint, så er dens hals øverst pga. ridemetoden (jeg har en teori om at den metode giver store muskler ovenpå, som gør det nærmest umuligt at få nakken øverst), dvs. den vil få ekstremt svært ved nogensinde at få nakken - punktet mellem ørene højest...

Det er ikke på nogen måde en kritik af ridestil, for jeg tror da nok du rider fornuftigt og forsigtigt, men jeg har svært ved at få øje på at den kan få den rigtige facon jvf. FEI... Men eftersom de ikke overholder deres egne regelsæt, så kan du vinde masser af præmier med en hest der går som din... samtligt heste man ser gå høje klasser idag, går jo netop sådan... Men at påstå den har nakken højest, det er vist en røver :)

Til Kristine: mit bedste råd er at gå ind på epona.tv og se den video serie der handler om remonte og at ride med lænden rejst, der er der en hest som blævrer rigtigt fint :) Den mangler lige lidt endnu i at få halsen ud af skuldrene, men den er rigtigt godt på vej... :) jeg tror det kunne være en god inspiration for dig...

Sagde Janne der glæder sig til at hendes hest forhåbentlig snart fungerer igen...

0
0
Svar på denne tråd

du skal
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 13:38

nok se den live før du kan udtale dig om lige det med hvor den knækker, for det forholder sig rent faktisk sådan at han lige midt på, har en virvel i sin man der gør at en tot på ca 10 cm nægter at lægge sig og istedet står ud i luften

Det der billed er taget mens Nalle stadig rider letridning, så derfor kan den godt rejses mere end det men stadig momentvis, men nu er han også kun 6 år så hvis jeg selv skal sige det så synes jeg han følger udviklingen rigtig fint, og det er også tydeligt at se på billedet før og efter at hen vender mere og mere rigtigt..

iøvrigt er der 4 mdr imellem billederne..

hvorfor jeg lægger fuldprofil billedet ind er for at vise hvordan hesten er sat sammen, bla det meget høje karakteristiske kryds, som bla giver lidt problemer mht at løsne ham i lænden, det er bla en af årsagerne til min måde at varme op på

samtidig vil du se at den er enormt højt stillet fra naturen af, og at han derfor vil være istand til at rejse sig enormt meget, problemet er bare at det vil blive med underhals og spændt overlinie (og især lænd) til følge, hvis vi går for hurtigt frem.

Men taget i betragtning at hesten er 6 år og først blev redet til som 4 års, så synes jeg ikke man ser mange der står som han gør i den alder, så det er den vej min ridning går og på et tidspunkt står den nok helt korrekt, det er ihvertfald målet men der går nok lige et par år endnu..

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

bare en tanke
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 13:41

.... Ja som overskriften lyder så har jeg lige en tanke....

Lige for først at få noget på det rene så er jeg fuldstændig ligeglad med hvad FEI-reglerne siger!!!! Det er ikke det min tanke handler om...

Men nu kommer det så: Når man siger nakken som højeste punkt, er det på sin vis ikke en smule forkert kun at fokuser på nakken og ikke hesten i helhed... Hvis dressuren går unden spænding, total løsgjort, bæringen kommer bagfra og hesten virkelig sætter sig og tøjlen IKKE placerer hovedet derved at hesten selv placerer sit hoved. Er det så ikke fuldstændig ligemeget om hesten lige kan momentvis kommer lidt bag lod? (ment i den forstand at den ikke går der hele tide og ikke at hesten krøller total sammen)

Altså skal man ikke se hesten i sin helhed og ikke kun mene hvor hvad skal være og hvornår??

Kristine: Jeg sys din hest går fint med lang hals. Du har før skrevet at han til tider havde tendens til at kaste hovedet i vejret og derved smide ryggen? eller er det mig der har misforstået?

Men hvis det er tilfældet så er det klart at han ikke har den meget omtalte teleskop hals da han har fået lidt underhals, har selv en rabarber-hoppe med desværre samme problem. Men det skal nok komme. Hvis du træner ham frem og ned fra jorden så kig på hans underhals - den skal blævre, hans næse skal være fremme og han må godt komme momentvis så langt ned at hans skridt blive seje, det er power-yoga :)

Akademisk ridekunsk: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.

0
0
Svar på denne tråd

så glæder jeg
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 13:44

mig til om nogle år, for jeg har svært ved at forestille mig det pt... Den hvirvel du snakker om, kommer ofte på heste der rides sådan, fordi de netop går med det knæk... så dannes der væv deromkring, der giver en forhøjning, en hvirvel... Det er faktisk den stivhed i de små muskler der ligger henover de sidste nakkehvirvler, jeg har skrevet om i en anden tråd... Jeg synes det er dejligt at du synes I er på vej i den rigtige retning, det skulle jo helst være sådan man havde det... :)

Måske kunne du tage noget video af ham, når i rider?? det kunne være fedt at nørde på... Men vi kan vist godt blive enige om at vi ønsker noget forskelligt af vores heste, tror jeg... Uden at blive uvenner af den grund :)

0
0
Svar på denne tråd

Muselle
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 13:49

Se der er jeg jo fuldstændig enig med dig, jeg vil hellere i de første år op gennem Let klasserne gå på kompromis med om nakken nu også er højest så længe hesten er løsgjort og smidig og ikke spænder op..

Støvsugere rider jo heller ikke med nakken som højeste punkt før til slut i udannelsen, så hvor forskellen er der og på min 6 års ved jeg ikke, men den er dog trods alt på vej

Men jeg vil ikke gå på kompromis med en smidt ryg til følge for en knejsende nakke, det kræver en enorm styrke hos hesten at knejse så meget i nakken som FEI foreskriver og det er at skyde lige vel over mål hvis man tror at de står der efter 2 års ridning..

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Muselle
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 13:52

du skriver at hvis bæringen kommer bagfra, må hesten gerne komme momentvis bag lod? Men det hænger jo bare ikke sammen, hvis hesten krøller foran, så åbner den ledvinklerne bagtil... Derfor vil det altid modvirke bæring, når hesten kommer bag lod... og hvorfor skal den træne sig i det modsatte af det man i sidste ende gerne vil have den til??

Men du har da delvist ret i at det her er en teoretisk debat... og man kan jo kun bestræbe sig på at nå til et vist mål... Men i min verden, der ødelægger det mere end det gavner at hesten kommer bag lod, så jeg gør alt hvad der er i min magt for at undgå det...

0
0
Svar på denne tråd

Det er nemlig lige det jeg mener
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 13:54

Mange kigger på nakken frem for alt, så er ryggen ligemeget. Jeg er ikke af den holdning at hesten knækker midt på halsen, men mere at i takt med hestens uddannelse vil nakken hæves stille og roligt, vægtstangen.... Man kan jo ikke tage en hest midt i sin uddannelse og svine rytteren over at hesten ikke går med nakken højest (sys jeg).

0
0
Svar på denne tråd

Katjo...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 13:56

Du misforstår... :) Grunden til jeg nævnte nakken højest er fordi din hest på billederne går meget rejst. Er hesten så rejst fortil, så bør nakken være øverst... Der hvor jeg ser det største problem er knækket i nakkehvirvlerne... at hesten ikke går med den korrekte skeletære facon i sin hals... Jeg er helt enig i at en 6 års ikke bør være rejst så meget fortil... Men der er forskel på om hesten ikke har nakken øverst fordi den går i remonte, eller om den som din er rejst fortil, men ikke har nakken øverst fordi den knækker forkert i halsen...

Håber jeg fik forklaret mig lidt bedre :) og fik belyst forskellen...

0
0
Svar på denne tråd

hmmm..
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 13:56

næhh lige den virvel kommer af en ultra doven hestemor der rykker hår under manen for at tynde den lidt ud hvilket giver en sjov strit når skidtet så begynder at vokse lidt ud igen så vi overvejer en saks fremover, synet til at klippe lige med er bare enormt mangelfuldt så det bliver som regel ikke så godt

det kan vi nok sagtens blive enige om, men vores mål er sjovt nok stadig det samme, det er det forunderlige ved hesteverdenen

mvh

katja

0
0
Svar på denne tråd

Tanja - du har
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 13:57

ret, man skal være præcis - det er ikke dig, jeg har set ride ;-)

----

Janne og Katjo - det er en interessant debat, I har gang i, men ikke overraskende giver jeg dig ret, Janne ;-)

Katjo, din hest går ualmindelig fint i følge de gængse regler, dvs. dem, der dømmes efter ude til stævnerne :-)

Den er smuk og går nydeligt (y) , men som Janne siger, er det ikke helt på den måde, vi støvsugere ønsker det. Muligvis skulle det gerne ende samme sted, men det er der ikke endnu ;-)

Din måde at ride på ligger dog tættere på 'min' end den akademske måde, hvis vi nu skal prøve at finde nogle ståsteder at gå ud fra.

Og jeg synes - ligesom Janne - heller ikke der er noget i vejen med at ride forskelligt, nærmere tvært i mod :-P

Vi skal bare vide, hvad der kommer ud af det - og hvad vi ønsker.

Men lad os da ikke blive 'uvenner' over det ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg nikker.....
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 14:02

.... heller aldrig ja til bag lod som så, men hallo i mine øjne er en hest ikke en der skal gå perfekt hele tiden, men en der vil lade sig korrigere, er det måske ikke ok at en hest taber bæring - går bag lod - og finder bæring og holdning igen??? Det er det jeg mener plus at alle heste er forskelligt bygget, nogle har mindre ganasch (staves) frihed end andre...

Var på kursus og der var en hest som skulle begynde på de halve trin, lige inden de halve trin tabte den bæring og hovedet bag lod, men den fandt bæring og korrekt holdning 2 sek efter og frem i de halve trin... er det så os skrub forkert, ikke i mine øjne for alt nyt er svært, så bæring kan tabes, så længe den findes igen....

0
0
Svar på denne tråd

jeg ser hellere
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 14:09

at en hest der bliver træt, strækker sig frem og ned, istedet for at ryge bag lod... Jeg ønsker IKKE at min hest ryger bag lod, hvis noget nyt er svær for den... jeg ønsker at den går ud med næsen og sænker halsen og på den måde tager sig en slapper...

0
0
Svar på denne tråd

min hest
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 14:15

er jo netop fra naturen meget rejst så den holdning for ham er ikke MEGET rejst i forhold til hvis det for eksempelt var den gamle vi snakkede om, og det er netop det jeg mener med forskel på bygningen og hestens facon

i takt med at nakken rejses mindskes som du kan se på før og efter billederne knækket på nakken som på billedet er meget minimalt, men hvis den skal gå uden at knække (som du kalder det)vil den stå endnu mere rejst i nakken og det er den ganske simpelthen ikke klar til, den vil meget gerne, men det er dens naturlige facon, (når den feks løber frit på folden) at være meget rejst, men den kan ikke bære det, også er jeg lige vidt.

men jeg vil nu stadig sige at vi er nede i så små peditesser allerede mht knæk i nakken at jeg har svært ved at forstå din holdning til at den ik kan gå uden at knække med nakken højest, før og efter billeder burde tale deres tydlige sprog i min verden

men det skulle da også være træls hvis det virkelig viste sig at der var flere veje til målet end en

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

ninA...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 14:33

Se der kommer du nemlig med de vise ord, vi vil nemlig gerne ende det samme sted

det mindes jeg at have skrevet flere steder

Jeg har aldrig sagt at den var der endnu, har ihvertfald ikke hørt om nogen der rider GP på en 6 års he he

Men jeg er på vej og jeg synes vi er nåede langt bla med at rejse ham fortil, jeg har ligesom jer brugt det første år på at ride den dybt og gå med mulen under bringen, eneste forskel er at jeg bevist har redet den en smule ind i næsen hvor i strækker dem langt frem i næsen..

og derefter er den så blevet rejst mere og mere og mere til sidste billede, der er vi nåede til nu og den er lige begyndt at bytte lidt...

Jeg synes Jannes fokus på nakken ikke harmonerer med den ridning i selv udøver da langt de fleste billeder jeg har set går med næsen i sandet og absolut ikke med nakken som højeste punkt, og ja jeg kender selv svaret, i er ikke nåede dertil endnu, ganske som jeg ikke er nåede længere end at min kan rejses dertil endnu, og det er bestemt ikke hele tiden han går deroppe, vi rider troeligt dybt hver dag under opvarmningen.

Så jeg kan ikke se forskellen andet end min har knækket meget og knækker mindre og mindre i halsen og står mere og mere i nakken, og det er den vej jeg kommer til målet ganske som i gør det ved sand på mulen..

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

det er jo nok
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 14:34

fordi jeg er af den overbevisning at det ikke er sundt for nogle heste at gå med det knæk... uanset hestens bygning...

Mht. mål så tror jeg gerne vi alle vil det samme sted hen med vores dressur, men jeg tror ikke at vi kommer det samme sted hen.. Som Nina flere ganeg har været inde på, så giver forskellig træning, forskelligt gåenden heste... og sådan er det bare :)

0
0
Svar på denne tråd

okay..........
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 14:37

Vi er bare ikke enige, og det bliver vi nok heller ikke, jeg holder stadig på at hvis hesten er løsgjort, smidig, bæring bagfra osv, kommer det med nakken helt af sig selv, og at det ikke er noget man skal gå så højt op i, men stadig mener jeg ikke at hesten skal krølles eller knække midt på halsen for så er de andre ting ikke i orden...

Sys bare det er lidt ærligt at der er så meget fokus på hovedets og nakkens placering frem for løsgjortheden.... Men hver sin stil. Og jeg vil pers os arbejde mig lagt væk fra under lod... Det var bare en tanke.

0
0
Svar på denne tråd

Noget andet er....
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 14:43

At efter min overbevisning har heste heller ikke godt af at gå ned i sandet med mulen men omkring bring-højde afhængigt at bygning.

Mine fx hvis de i longen i traven kommer helt ned til jorden kan man mærke på deres gang at stækket gennem overlinjen mistes og de iler mere afsted, men hvis de går lige under bringe-højde bliver deres skridt seje og strækket går gennem hele kroppen, det er hvad jeg ønsker, er ligeglad med hvor hovedet er placeret så længe man kan mærke at strækket er det rigtige....

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 14:48

gerne vædde på at de heste der går GP idag er redet forskellige på den ene eller den anden måde og alligevel rider de et program med ensartet regler for alle og skiftes til at vinde, derved flere veje til samme mål, jeg er jo ikke den første der har opfundet en ny spetakulær ridemåde og Nalle eksempeltvis er A dommer eller FEI dommer som det vist hedder hvilket gør at han er en af dem der sidder og diskuterer reglerne til hudløshed, han har redet flere grandprix heste end nogen af os nogensinde kommer til, så hvis han ikke kender vejen hvem gør så?? og reglerne iøvrigt, det ville da være at skyde sig selv og sin egen forretning lidt i foden hvis man red på en måde som man vidste ikke var efter FEI's regler også oveni købet at man selv er FEI dommer...

Det er bare en tanke for jeg ved det jo som bekendt ikke mere end nogen af jer for jeg har ikke været der endnu og i heller ikke, men det er min begrundelse for at følge min træning plus en yderst tilfreds hest

Men når det er sagt kan jeg godt lide jeres metode og vil gerne prøve det engang, men jeg vil ikke forvirre min egen ved det så jeg må tigge en tur hos Sommerlund en dag

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

muselle
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 14:52

er helt enig med dig, hellere løsgjorthed fremfor nakkens placering, det ville jeg aldrig gå på kompromis med

og mulen i bringehøjde, længere ned kommer min ikke med mindre vi traver af og han selv strækker sig længere...

Har stadig til gode at se BB men det skal jeg så afgjort engang

mvh

katja

0
0
Svar på denne tråd

janne lidt
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 15:12

udpensling...

Du mener det ikke er sundt?? på hvilken måde sundt??

Altså jeg tror du mener ikke sundt, fordi du ikke mener at den bruger sig således at den kan komme op og gå efter de regler FEI stiller op?? er det korrekt forstået?? for når vi snakker ikke sundt som i at den feks ikke bruger sig korrekt med div skader til følge så har jeg svært ved at se hvilken skade det skulle være ihvertfald i forehold til på forparten ridning også selvom det er middlertidigt hen over et år

for det er jo logisk nok, jeg tvivler også på at jeres metode giver smidighed nok, men det kan jo kun løses ved at nå dertil..

Men jeg kan godt forstå i er glade for metoden og jeg tror også på at i har nogle glade heste der kan lide at arbejde sådan, det kan man se på jeres billeder, og fik jeg en ung hest kunne jeg da godt finde på at prøve det selv, men derfor synes jeg ikke det er mere rigtigt end det jeg laver med min 6 års, jeg synes heller ikke det er mere forkert, andet end til lige min hest, men den gamle tror jeg ville have været rigtig god til det i sine unge år feks..

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Muskler
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 15:17

Janne, jeg lagde lige mærke til det du skrev med udvikling af halsmuskler. Er man ikke normalt interesseret i at udvikle musklerne på halsens overside? Er de muskler ikke netop med til at lave teleskophalsen? Hvordan tænker du, at de er brugt forkert, hvis de skulle blive overudviklede?

Det er i øvrigt ret interessant det med manen i forhold til halsmuskler. Min hests man er ved at skifte side, og det tænker jeg jo som en gal over - styrker jeg lige meget på hver volte osv. Hun har også en hvirvel i manen, men noget længere nede (og så har hun altså lidt krøller eller bølger i... man er vel lidt barbiehest ;-)). De fleste kan jo nok også finde ud af at kigge på pelsen, for at se om hesten trives, men hvor meget kan man egentlig konstatere ud fra man og pels? Noget af det må da også være gæt - jeg mener, vi har jo også allesammen forskelligt hår. Men meget spændende.

Mvh

Anna

Efter 10 år uden hest kommer... Påske!

0
0
Svar på denne tråd

Det hænger jo sammen det skidt
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 15:59

Men det hænger jo sammen - en løsgjort hest, der er afslappet i sin rygmusklur, så den svinger regelmæssigt (og er til at sidde på i trav :-), som har sin lænd slået til og er sat bagtil - vil have hovedet let foran lod og være taktfast i sine gangarter. Har den ikke det, er der problemer et eller andet sted i kroppen med spændt rygmuskulatur, manglende lænd ovs. ovs.

I min verden er hestens hovedet et symtom på et rideproblem, som skal rettes et andet sted på hesten. Nogle gør det så hver dag andre mener de kan vente og problemer retter sig hen ad vejen. Det er jo en prioriteringssag - og en tros sag omkring hvad der i sidste ende giver det bedste resutlat :-)

Som jeg ser forskellen, prioriterer vi forskelligt. Vi har samme mål, men prioriterer forskellige veje til at nå målet.

Støvsugerne ikke går på kompris med noget af det (taktfasthed, løsgjorthed, holdning for at bruge træningsskalaen), men må derfor også bygge træningen anderledes op og lave reel bodybuilding af hesten, før vi laver øvelser (som jeg også mener aka'erne gør (og det er jo klart da både støvsugerridning og aka-ridning tager sit afsæt i, hvordan heste er redet og uddannet gennem mange århundrede - nogle af støvsugerne har så mclean koblet på i større elelr mindre grad (jeg ville ikke undvære det jeg har lært om installering af signaler :-)).

Vores første STORE mål, som vi arbejder hen imod, er at have heste, der

1. er så muskelstærke at de kan 'holde facon'en under alle omstændigheder,

2. har lært at bruge sig selv på denne måde lige gyldigt hvad vi byder dem. Først her rider vi øvelserne.

Det tager i hvertfald to - tre år - det tror jeg også aka'erne vil sige ???

Og så putter vi øvelser på og må træne hestens facon og brug af sig selv igen under øvelserne. Og så er vi ved at være der, hvor vi kan starte dressurstævner :-)

Når vi i den daglige ridning igennem hele forløbet har bag-lod problemer, taktproblemer m.m. - for det har jeg ihvertfald også - siger vi ikke, det retter sig hen ad vejen.

Men vi forsøger hver evig eneste gang, vi er ude at ride og det sker, på en helhedsorienteret måde at analysere os frem til, hvor der er hvad galt (spænding i hesten, dårlig forbenskontrol, dårligt drej, forkert tempo osv. osv), siden hovedet ryger bag lod, den mister takten m.m. og så retter vi det hver gang. Det betyder f.eks. at jeg med min hoppe, der er i genoptræning efter foling, kun kan ride skridt og lave overgange til trav og ned i skridt igen, fordi hun ikke magter at holde lænden på til mere. Jamen så er det kun det jeg træner.

Vi rider ikke en normal 60 mins time - jeg rider f.eks. kun 15-20 to til gange om ugen på banen og så VILDE rideture i skoven :-)

Gerd Heuschmman i Danmark lørdag den 15. november 2008 www.hestens-vaern.dk/?pid=60

0
0
Svar på denne tråd

stadig......
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 16:14

Søs vi bliver nok ikke enige, jeg mener en hest godt kan/må tabe bæring, grunden kan måske være rytterfejl ol for det er trods alt ikke en robot vi rider rundt på... Mennesker kan lave fejl, heste kan lave fejl, men målet er self fejlfri.

Men heste er levende væsner, og jeg sys ikke man kan regne med hesten går 110 % hver dag, ell hver gang man er ude, men man kan arbejde sig hen imod det og håbe på det...

Og heste har forsk bygning, nogle har lettere ved at gå under biddet og nogle kommer aldrig i nærheden af det lodrette plan og må derfor gå foran lod, hvilket jeg sys er ok. En hest skal og må aldrig krølles sammen for "den skal gå med nakken højest, eller den skal gå i lod", giver dig ret i at noget er galt hvis hesten konstant går bag om biddet eller under lod, eller hele tiden vil bag lod, men det at det overhovedet aldrig, nogensinde, for alt i verden må ske i 2 sek er jeg ikke enig i.. Der kan jo være mange grunde til hesten tabte bæring, og så længe det var de 2 sek og hesten stadig er smidig, løsgjort osv, hvor er problemet så???????

0
0
Svar på denne tråd

Jamen det er
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 16:52

jo netop dét, Muselle. Vi er ikke enige - men det er helt fint, for vi har ikke levade og den slags som mål :-)

Vi genoptræner for tiden 2 tidligere bag-lod heste. Den ene kan godt en meget sjælden gang stadig smutte bag lod. Den anden er holdt op med at gå bag lod (y) Vores den gamle holdt også op (y)

Men alle er kun holdt op, fordi vi helt undlader at bruge tøjlen til kontakt i en ganske lang periode.....(vi bruger den til at dreje med og til stop).

Det er ikke så meget selve hovedets placering bag lod, der er problemet, men overlinien, der ikke arbejder ordentligt, når hesten er bag lod i mere end meget kort tid.

Hvis man gerne vil ride med kontakt, kan man få et forbistret problem omkring det at formå hesten til at gå ret permanent foran lod, hvis den først har fået det som vane at gå bag lod (som der netop står i en af mine gamle ridebøger: et forbistret problem :-P ).

Modsat så mange andre ryttere, vil vi gerne have hesten til at gå sådan her, mens den bliver omtrænet:

Dette er naturligvis ikke endemålet, men målet for omtræningen på dette niveau. I går gik hun med væsentlig større gang i op til ½ volte, hvilket vi naturligvis gerne ser ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Prøver igen
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 17:04

Musell - jeg tror måske ikke helt, du har forstået min indlæg :-) Jeg skal prøve at tydeliggøre, hvad jeg mener - det er faktisk ldit svært at få formuleret ordentligt.

Jeg kan godt, forstå at du synes det er ok, at hesten taber bæring m.m. - fordi du tror på, at det ikke påvirker resultatet i sidste ende - at det hele nok skal blive godt nok alligevel.

Mine heste laver også taktfejl, mister lænd m.m., forskellen er bare at jeg fejlsøger bare med det samme og forsøger at rettet fejlen (eller tager ned til Susan og klager min nød), så mine heste så vidt muligt går 'fejlfrit' på det niveau de nu magter at gå fejlfrit (og det er på et MEGET MEGET MEGET lavt niveau :-)

Jeg går for så vidt efter at ride 'perfekt' hver dag - forstået som perfekt på et meget meget meget lavt niveau :-) Det betyder så at jeg ikke kan ride i ret lang tid ad gangen eller kan ride særligt hurtigt. Det er tøffe tøffe ridning, uden øvelser - fordi jeg tror på, at det giver det resultat i sidste ende som jeg ønsker :-)

Og det er en prioriteringssag - og faktisk ikke noget man kan være enige eller uenige i :-)

Jeg køber til gengæld ikke, at nogle heste har lettere ved at gå under biddet pga. deres bygning. Ingen heste går under biddet af sig selv - det vil altid have noget at gøre med deres erfaringer med tøjlen.

Jeg er til gengæld HELT OG ALDELES enig i det med foran lod. Jeg skriver f.eks. altid konsekvent foran lod og ikke i lod, da jeg mener stort set alle heste bør gå let foran lod. Det er de færreste der er bygget til at kunne være gå i lod ;-)

Gerd Heuschmman i Danmark lørdag den 15. november 2008 www.hestens-vaern.dk/?pid=60

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 17:18

Anna: jo selfølgelig vil man gerne se en udvikling i muskulatur på oversiden af halsen... men alt efter hvordan man træner, så sker der forskellige udvikling af muskulatur... og jeg synes at der er en tendens til at der sker en overudvikling i muskulaturen lige omkring knækket på heste der rides med "broken neckline". Derudover så skrev jeg i en anden tråd om stivhed i den muskulatur lige bag nakken på hesten som rides med knæk... jeg kan ikke huske kilden, men jeg havde den med i den tråd, hvori jeg også debatterede med Katjo... Man får en smidighed i halsen, men en stivhed oppe ved nakken, der gør at hesten ikke kan strække sig ud... hvilket gør at den aldrig får nakken højest...

Katjo: Jeg kender en som er meget bedre til at give dig svar på dine spørgsmål. Han hedder Gerd Heushman og giver foredrag d. 15 november på KVL... Jeg er næsten sikker på at han vil komme rundt omkring de anatomiske problemer ved at ride med "broken neckline", problemerne med dommeren og trænere som ikke følger FEI´s foreskrifter osv... For du har da helt ret i at det er hul i hovedet at det ville da være at skyde sig selv og sin egen forretning lidt i foden hvis man red på en måde som man vidste ikke var efter FEI's regler også oveni købet at man selv er FEI dommer... Jeg kunne ikke være mere enig med dig og jeg er sikker på at GH vil komme omkring netop dette meget spændende emne. For hvordan får vi dommere, ryttere og publikum til at ride som der rent faktisk står i FEI´s foreskrifter?? Pt. prædikes der en ting, men i praksis ser det helt anderledes ud...

Når nu vi snakker om hvirvler, så har min også noget hår der står op, men halsen er stadig lige i det område... Så hår der står op med på halsen, er ikke en undskyldning, for at halsen har et knæk... prøv at tage et billede, somd et nedenfor og tjek efter :) Det er lidt svært på dit profil billede, fordi den står med den forkerte side til... prøv fra den anden side...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 19:40

Nina, mine går os i den stil som dine, dog bare fra jorden ;) Kan lige se om jeg kan finde ud af at smide et par billeder ind ;)

Søs: Hvorfor bygnings mæssigt foran lod men ikke det andet, siger IKKE at bare fordi de har frihed i ganascherne nok til det at de så skal, men siger at nogle heste med den frihed ved fx rytterfejl heller vil gå under lod to skridt end slå fra frem ad... Fik mig ikke ordenligt formuleret... Og vi er desuden helt enige, self skal man søge efter problemet og ikke "bare" sige "okay min hest går under lod 25% af den tid jeg riden den og det er bare i orden" det er overhovedet ikke det jeg mener, tror faktisk vi er meget enige, det er bare mig der ikke kan få det ordenligt formuleret.... Det er os rodet i mit hoved... hehe... Bare en masse tanker jeg havde og vil os drøfte det med Carina B næste gang jeg skal på kursus med hende ;)

Og sådan sagt generelt bare fordi det er tanker er det ikke ensbetydende med at det er sådan jeg selv griber tingene an eller træner ;)

Noget jeg bare tit sys er ærgeligt herinde med nogle mennesker, vil ikke nævne navne, er at tit så snart nogle føler de har set lyset ved fx ML ell MR så er alt hvad de siger 110% gode varer... Er selv ny aka-rytter, men det er da ikke ensbetydende at jeg sværger med hele mit liv til at hvad BB siger og gør, jeg sætter sp til hvorfor og undrer mig i en tid.. hehe

Det var os derfor jeg skrev mine (provokerende) tanker herinde, for at sætte nogle sp...

Ved ikke om det er forståeligt....

0
0
Svar på denne tråd

hm........
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 19:55

Comp'en vil sku ikke.... :/ prøver lige at smide et par billeder ind på min præs. kommenter gerne ;)

0
0
Svar på denne tråd

yes yes
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 20:24

så kom de ind.... som skrevet kom endelig med kommentar...

0
0
Svar på denne tråd

Janne..
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 21:33

Kan du huske hvad tråden hed? Nej, det er vel aldrig godt, hvis nogle muskelgrupper udvikles alt for meget i forhold til andre, eller hvad? Altså hesten skal vel stadig have rigtige proportioner :-)

Mvh

Anna

Efter 10 år uden hest kommer... Påske!

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan ikke finde tråden
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 23:43

har prøvet at søge på den, det er da også træls jeg ikke kan huske hvor jeg har det fra (måske har jeg drømt det :) ) men forestil dig at du selv skal gå med et knæk efter de første to ryghvirvel... dine muskler i nakken ville så blive spændte og stive og det vil blive rigtig, rigtig svært for dig nogensinde at kunne rette nakken ud igen...

Jeg snakker om spændthed i det område hvor den røde cirkel er og at hesten nærmest kommer til at bule op der hvor pilen er, og når først den er redet sådan og får den muskel sætning, så er det jo noget nær umuligt nogensinde at få rettet det ud igen... Men mindre man starter forfra med at ride hesten ud med næsen i nogle måneder...

Igen så er det svært at se på muskel grupper isoleret fremfor hele hesten, men det er et problem, som jeg har fokus på... og det kommer når hesten rides bag lod, også selvom den kun går lidt bag lod...

Katja, du har skrevet i den anden tråd at du rider frem og ned og at den i longen går i frem og ned ca. ved knæ højde, kunne du ikke tager nogle billeder af det?? Det kunne være interessant...

Og igen, så vil jeg bare sige at det er fedt du gider deltage i debatten... Det tager jeg hatten af for...

0
0
Svar på denne tråd

har prøvet at gøre det samme
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 23:52

med din hest Katja, men den er lidt lille så det var lidt svært... jeg håber dog det viser, det jeg gerne vil vise... men et profil billede set fra siden uden man, vil gøre det lidt nemmere at tegne og fortælle... Du siger bare hvis billedet skal slettes, men har jo før fået lov at tegne på dine billeder :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg må hellere
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 00:05

straks sige, at jeg bekender mig til McLeans forbenskontrolsystem, men uden at være fundamentalist - og det er muligvis fordi jeg ikke er dygtig og veltrænet nok i det, og muligvis fordi jeg er så gammel, at det kan være svært at lægge gamle vaner og 'min krops oplevelse af hestens krop' helt væk ;-)

Derudover rider jeg hos Kirsten Hansen, som heller ikke er McLeanfundamentalist, måske fordi hendes ridesystem er fra hans barndom :-P , men som også på mange måder finder signalgivningen ok og logisk (y)

Og jeg rider med overordentlig stor glæde hos Kirsten Hansen -først og fremmest fordi hun er så utroligt dygtig og vidende, og dernæst fordi hendes stil passer som hånd i handske på en ridemåde, jeg selv efter fattig evne har dyrket i de sidste mange år :-D

Så jeg har ikke bare lige sprunget på en ny modebølje, men snarere benyttet mig af en modebølje :-D

--o--

0
0
Svar på denne tråd

jannej
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 09:54

jeg er på ingen måde med på hvor du vil hen med dine pile?? kan du ikke lige skære dem en anelse ud i pap

Og din kommentar vedr manen der ville jeg jo så ønske du læste hvad jeg skrev og ikke bare konkluderede dit eget, for jeg skriver faktisk at billedet godt kan snyde lidt da manen står lige ud i luften og når billedet er taget så langt fra er det svært at se hvor langt op halsen egentlig går, så vurder venligst ud fra hvad du ser og ikke udfra hvad du gerne vil se

NinA hvoraf konkluderer du (for det er jo det du gør) at vi Alm ryttere ikke fejlsøger med det samme??? ku det tænkes at vi ligesom jer går på kompromis nogle steder

feks kan jeg jo godt grine lidt af jeres "skånsomme" træning hvor i jo så tydeligt går på kompromis med at hesten er på forparten for at opnå jeres teleskop hals som skal være med til at bære resten af hesten med tiden..(det er da lidt at kaste med sten også selv bo i et glashus)

Min hest og hans største problem, er hans overbygget trakhener lænd, derfor har vi arbejdet meget fokuseret på at få ham smidig gjort netop i sin lænd da det ikke var et problem vi kunne stå med længere henne i forløbet, da den lænd var byggesten for mange senere øvelser, derfor er min redet som han er, han er lagt dybt meget dybt (mulen ned omkring bringen) og derved kommer det karakteristiske knæk midt på halsen, som du kan se på før og efter billedet så er knækket på de 4mdr blevet formindsket til det halve fordi hans lænd nu er smidiggjort og han kan arbejde med hen over lænden korrekt, derfor kan vi nu begynde at rejse ham selvfølgelig i takt med hans styrke...

Det jeg ikke forstår er at janne så hårdnakket kan påstå at den aldrig kommer til at stå korrekt i nakken, når hun på de to billeder kan se hvor meget den har rettet sig...

Ridning er heletiden et spørgsmål om kompromiser, man kan ikke få det hele med det samme men er derimod nødt til at lægge byggestenene en for en..

Jeg skal ikke kunne sige hvordan en hest udvikler sig hvis den konsekvent bliver redet bag lod konstant, der kan jeg godt have tilbøjelighed til at give dig ret Janne at det er nok knap så hensigtsmæssigt, men det er jo også langt fra det min den er, og derfor kan jeg heller ikke nikke genkendende til den nakke muskel du henviser til

Jeg vil give muselle fuldstændig ret i at enhver hest kan tabe bæring specielt ved nye øvelser, men så længe den stadig er løsgjort og arbejder med, ser jeg det udelukkende som et styrke problem.. Min så da fuldstændig latterlig ud da han skulle lære galop piruetter, men det er en meget svær øvelse så derfor er det også ok at han taber bæring og takt et øjeblik, og det er da som sådan ikke et problem jeg ville fare til min træner over det er da ganske normalt..

Janne jeg synes diskutionen er spændende fordi jeg egentlig er overbevist om at jeres metode er lige så god som min og mange andres, i er bare sådan meget relligiøse omkring det, men det synes jeg egentlig er spændende

så tak for en god debat

mvh

katja

0
0
Svar på denne tråd

som sagt
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 10:27

så prøv at tage et billede fra siden uden man, lidt tættere på :)

Jeg TROR at hvis din hest blev redet frem og ud med næsen, så ville den komme til at se helt anderledes ud over ryg og lænd om nogle måneder... Pilen bagtil viser at den, baseret på dens muskel sætning, går uden rejst lænd i træningen... og det hænger ret godt sammen med knækket i nakken... Pilen er det samme sted på din hest og på min hest og skulle illustrere at hesten har sat nogle uhensigtsmæssige muskler netop der... og derfor så gør manen det du beskriver... som sagt så må du meget gerne modbevise mig :)

Jeg tror godt du ved hvor fejlene er, det beskriver du jo så fint, fx med usmidig lænd... Jeg har bare en teori om at du ikke rigtig får løst problemet, baseret på hvordan hesten ser ud efter nogle måneders træning... Jeg forsøger at vurdere det du viser og det du siger, og håber ikke jeg drager konklusioner, som ikke er rigtige...

grunden til at jeg ikke tror den nogensinde kommer op i nakken, er at jeg endnu har til gode at se en hest redet med knæk, der nogen sinde kommer op i nakken... Det vil da glæde mig, hvis du bliver den første :)

Det er brand ærgeligt at min egen hest kun har været skridtet samt longeret en smule i laaang og derfor kan jeg ikke bruge mig selv som eksempel, hvilket jeg ellers har gjort før... Jeg håber den snart er helt frisk igen, så kan jeg forhåbentligt vise den lidt mere frem igen om nogle måneder (rider dog kun i weekenden frem til jul, fordi jeg læser i Odense) - men den er jo sat væsentligt tilbage (ØV)...

Sagde Janne som mener at TIMING er alt...

0
0
Svar på denne tråd

tyngdekraft
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 10:43

Musell fordi jeg ikke tror på tyngdekraften kan trække hestens næse bag lod :-) Når hesten er afslappet og afspændt i hele kroppen, dumper næsen jo i det omfang tyngdekraften trækker i den. JO mere samling som sat bagtil (som en vippe), jo mere i lod vil næse dumpe. Men tyngdekraften kan aldrig trække den bag lod :-)

0
0
Svar på denne tråd

Muselle HELT enig
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 10:52

Åh jeg er et skarn. Jeg fik ikke læst hele dit indlæg igennem før jeg fik svaret :-)

Jeg forstod dit indlæg 100% og er meget enig med dig. Jeg synes faktisk det er super at der bliver stillet spg. - det gør jeg også selv, og jeg afprøver en del, mens jeg rider - hvad synes jeg virker, hvad synes jeg ikke virker. Jeg prøver også at få læst en masse rideteoribøger, fordi jeg faktisk mener at selv om man kan være uenig i meget, så vejer det at få bare et guldkorn det hele op. Det er også med til at forme min personlige holdning til hvordan jeg synes det skal se, og hvad jeg tror på får mig til slutmålet (meget aka-agtig tankegang, men jeg har også været rundt om aka og læst alle BB's bøger, haft viderne alle 3, og synes han siger RIGTIG mange kloge, filosofiske ting :-).

Men bag lod er jeg voldsom stejl (sikkert også ALT for firkantet :-), men det er altså fordi, jeg i hele min hele opdragelse har fået at vide at det er NO GO - og jeg tror så inderligt på at det er rigtigt. Men faktisk blev jeg lidt klogere da jeg skrev mit prioriteringsindlæg til dig - min forståelse for forkellene voksede nemlig i takt med jeg fik mine tanker ned på 'papiret'.

Men jeg har taget mange ting til mig, som jeg ikke har tænkt på før. F.eks. netop noget omkring hestens bygning, som er meget anderledes end da jeg fik min opdragelse, at der måske sker noget med gangen, når man avler dem så stort gående (men jeg er ikke afklaret på disse spg. endnu - og kan ikke helt sige om jeg tror på det eller ej :-)

0
0
Svar på denne tråd

du misforstår
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 10:57

Janne, hans bygning altså hans skelet er imod ham, han er ikke mere stram eller usmidig end andre der er bygget således, men pga det høje kryds skal vi være ekstra opmærksomme på at træne det hensigtsmæssigt, han vil altid se sådan ud uanset hvor meget træning du så laver med den.. (du tror ikke at det kan trænes væk vel????)

Det er et generalt problem for trakhener der er bygget således, hans lillebror er også sådan bygget bare slet ikke så høj bagtil hvilket gør at den har nemmere ved at vinkle i lænden end min har, han vender ligesom den gale vej i lænden hvilket har gjort at vi har været nødt til at træne ham udfra at det er hans svage side,(hvis man kan sige sådan) ligesom en hest med tendens til underhals trænes udfra det, da det vil være dens svage side

De fleste heste har en svag side, nogle er lavt sat andre har for korte forben osv..

Min er jo netop ikke stram hen over lænden fordi vi er opmærksomme på at træne ham udfra hans svage side.. og det er hans svage side der gør at vi vælger at træne ham som vi gør..

mvh

Katja

ps når han kommer hjem fra dyrehospitalet skal jeg tage nogle billeder af ham i pessoa linen..

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil hellere
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 11:09

se den UDEN pessoa... :) eller måske både med og uden, så man kan sammenligne... ville da være fedt hvis du gider...

og ja, jeg mener at den kan komme til at se ret anderledes ud bag sadlen, ved en anden form for ridning... jeg ved godt at det skeletære ikke kan ændres, men muskulaturen kan komme til at se helt anderledes ud...

Og er helt enig i at alle heste har forskellige forudsætning, men jeg tror at man ved træning kan få alle heste uanset bygning, til at sætte de gode lækre muskler på overlinjen...

0
0
Svar på denne tråd

hehe....
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 11:19

Søs det er heller ikke utænkeligt at jeg smider den holdning om under lod eftersom mine heste ikke skal nogen som helst øvelse før de kan fysisk og er fysisk klar ;) så "burde" de heller ikke ty til under lod.... Men er jo lige startet på aka, så rider ikke endnu.... Kan os være jeg springer fra aka men ikke indtil videre da det virkelig har gjort underværker på specielt min ene hoppe....

Men godt vi fik det klarlagt ;)

Men er der virkelig ingen meninger om de billeder jeg fik smidt ind på min præs :-/

Vil gerne hører hvad andre sys, men husk vi er nybegyndere hehe

Nina: Er skam os enig i ML ang klare signaler, vil jeg os mene det er inden for aka.... Self er der nogen der går mere op i klare signaler end andre....

Jannej: Vil du ikke være sød at smide et billede ind af en hest der går "perfekt" placeret med nakken....??? For som skrevet er det noget jeg vil tage op på næste kursus ;)

0
0
Svar på denne tråd

min har skam
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 11:30

en særdeles veludviklet overlinie, ja det siger landets førende dyrlæger da ihvertfald, husk nu den er opereret i ryggen, og inden jeg overhovedet fik lov at kravle på den igen skulle overlinien være på plads så den er skam lagt på fra jorden af..

Men det undre mig igen at du på baggrund af et billede hvor hesten iøvrigt har sadel og rytter på kan udtale dig så skarpt om at hesten mangler muskler i overlinien

det er faktisk næsten morsomt, og jeg vil skam gerne stille op til et vædde mål for jeg vil vædde på at min har mere overlinie end nogen af de heste der støvsuger nu er min selvfølgelig også længere i sin uddannelse så det skal man jo også tage med..

Men at tro at man kan ride trakhener krydset væk, er vist mere end drøm end en realitet..

Men du kan da lige få et billede af hvor min hest helst vil gå, helt naturligt

Han er 2 år her, så som du kan se har han det bedst med hovedet i sky og ryggen sænket, giraf gang som vi kalder det..

mvh

katja

0
0
Svar på denne tråd

iøvrigt
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 11:34

truer sommerlund med et susan kursus ude hvor jeg har den gamle stående, der kommer den unge nok hjem, så kan du jo se den ved selvsyn og nørde lidt

0
0
Svar på denne tråd

lige umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 11:38

ser dens ryg bedre ud på ungheste billedet... men igen, det er super svært at bedømme ud fra billeder...

Hvad har den fejlet nu her?

0
0
Svar på denne tråd

Det billede viser jo ikke rigtig andet
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 12:22

end en spændt hest, der er lidt "kiggen" - det ville være langt federe at se et billede af den i luntetempo (no offence )

_______

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

ja eller en
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 12:25

sammenligning mellem i en pessoa og så frem og ned i afslappet trav udført uden hjælpe tøjler...

0
0
Svar på denne tråd

nu løfter
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 12:32

han jo også udvendige bagben hvilket gør at han tipper i lænden væk fra billedet..

oveni operationen sidste år fik han et mavesår desværre og det vil bare ikke hele op, han er glad og tilfreds, men han kan jo ikke leve på Gastro guard, så nu vil de prøve at give ham noget antibiotika i samråd med nogle engelske forskere, så nu må vi se om det hjælper..

Han står nede hos Nanna så man må sige han er i kyndige hænder

0
0
Svar på denne tråd

puha...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 12:41

ja han har nok været stresset over operationen... Dvs. han rides ikke nu?? men noget video af longe arbejde vil være super... jeg er sikker på at der sidder nogle og læser med, som lærer en masse af vores snak frem og tilbage. Og video er altså nemmere at se ting ud fra...

0
0
Svar på denne tråd

Mavesår
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 12:59

Man læser og hører meget om mavesår, men hvordan opdager man at en hest har mavesår? (undskyld jeg springer væk fra det oprindelige emne).

Venligst - Marianne

SE HER! Er du haflinger dressur- spring eller westernrytter, har du mulighed for at kvalificere dig til Haflinger EM-2009 her til sommer. Se hvordan på www.haflingersport.dk

0
0
Svar på denne tråd

du kan lave
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 13:11

en endoskopi, altså filmer ned i maven på hesten... der er billeder af der under nyheder på forsiden :) i den artikel om mavesår...

0
0
Svar på denne tråd

jannej
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 14:22

det er heldigvis kun 14 dage han skal stå dernede, men det er en ret skrap kur som forstyrre dens smagsløg således at den jo så ikke vil spise andet end hø..

Men så snart det er overstået kan jeg tage ham igang igen

Jeg har desværre ikke noget jeg kan optage video med, det er lidt træls, men jeg skal tage nogle billeder af det og lægge ind..

Gsims: han vil helst stå deroppe, det er også hans forsvar hvis han bliver træt eller det er svært, andre heste ville dykke bag lod, men han svinger nakken op under skyerne og bliver enormt hæslig at være på til følge

Mavesår kan man også have mistanke på hvis hestens ædelyst nedsættes, det gør nemlig ondt når de spiser hvis de har mavesår alt efter hvor slem grad det er, men som janne siger eneste sikre metode er kamera ned i mavesække..

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Here we go again....
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 20:23

Til Jannej:

Jeg er helt med på, hvad Kristine spørger om, men for at kunne svare hende, så er jeg nødt til at kende længden på hestens lænd for at have bare en lille chance for at kunne vurdere, hvorvidt og hvor meget hesten anvender lænden, og så er det nødvendigt med et billede fra siden. Jo længere lænd, jo nemmere ser det ud som om, at ryggen er sænket, uanset hvor hårdt hesten knokler for at få ryggen op.

Jeg kan stadig ikke forstå, at støvsuger-ridning frem og ned skulle være klassisk og AKA åbenbart ikke er klassisk????, det er sjovt, som nogle gerne vil pynte sig med lånte fjer, men lad nu det ligge. Som jeg ser det, så har ny-klassikerne/støvsuger-rytterne taget et begreb til sig, som man ikke aner, hvordan reelt virker. Men jeg er ret sikker på, at hvis man havde sit teoretiske grundlag på plads, så ville støvsuger-frem-og-ned se ud som AKA-frem-og-ned, for målet er det samme (ja, jeg kan altså ikke lade være med at provokere - sorry!). Vi (AKA) anvender bøjningen for at sikre, at hesten anvender indvendig bagben til at være (vægt-)bærende. Pånær nogle MEGET FÅ billeder af støvsuger-heste, så har de ALLE VÆRET STÆRKT PÅ FORPARTEN MED BAGUDSKUBBENDE BAGBEN! Og så kan jeg kun undre mig, hvis man tror, at det kan give samling på et eller andet tidspunkt, når man lærer hesten at skubbe bagud, fremfor at lære den bæring. De fleste heste vil fra naturens hånd være en anelse skæve, og derfor anvende det ene bagben frem for det andet til bæring - det prøver AKA'erne at komme til livs, ved at træne hver bagben for sig, for så først senere i uddannelsen (læs halve trin/piaff) at bede hesten om at svinge begge bagben indtil tyngdepunktet. Det ser jeg heller ingen stillingtagen til i støvsuger-verdenen - og det vil også give problemer med samling siden hen. Det var et lidt baglæns svar på dit spørgsmål.

Vi er dog meget enige om en ting:

"For hvordan får vi dommere, ryttere og publikum til at ride som der rent faktisk står i FEI´s foreskrifter?? Pt. prædikes der en ting, men i praksis ser det helt anderledes ud..."

Til NinA:

Video er jeg desværre ikke i besiddelse af, og hvis vi snakker FEI-konkurrence dressur-bevægelse a la OL mv. så nej, så kommer du aldrig til at se heilende forben mv. i en AKA-redet hest, da den slags "gangart" kun kan udføres under enorm spænding. Jeg har så sent som i dag kigget på heste, der var til kåring, sammen med et par stykker, der rider FEI-dressur og vi var sjovt nok enige om, hvilken hest, der havde den bedste bevægelse, så jeg køber stadig ikke dine argumenter.

Men hvilken gangart har du set taktfejlene i? Nu kan jeg gætte mig til af trådens udvikling, hvilke Tania'er du har set ride, og det lyder for mig, at det er i forbindelse med de halve trin (i trav), at du oplever taktfejlene, og ja, de er meget typiske, hvis man forsøger at frempresse en samlingsgrad af hesten, som den endnu ikke er klar til, men det er altså ikke ensbetydende med, at det vil/skal se sådan ud i al evighed, men man er nødt til at starte et sted (så kan vi så diskutere, om alle er lige selvkritiske med, hvad de reelt har at vise frem, men det er noget helt andet). Men jeg bliver sgu harm, når man gentagne gange må lægge øjne til, at alle AKA'ere ikke rider rentaktet - så er det muligt, at Tanja og jeg er en "truet" gren af AKA'ere, men det er nu ikke min opfattelse. Og nej, man ser nok ikke den slags fejl andre steder, men der anvender man til gengæld typisk tempo og bid/tøjle som femte ben til at skjule den slags udfordringer.

Jeg er helt med på, hvad I IKKE GØR som støvsugere, og det er her jeg mener, at frem-og-ned lige pludselig går hen og bliver et farligt værktøj, når jeg ser resultaterne i form af de billeder, der kommer herinde.

Angående Jeres tidligere bag-lod heste, så kunne I netop med fordel have anvendt bøjning til at (re-)aktivere en slukket overlinje, da hesten er nødt til at anvende ryggen, når den bøjes, idet den ene rygmuskel er nødt til at trække sig sammen (den indvendige) og den anden er nødt til at strække sig (den udvendige).

Hvis hesten har lært, at biddet er en del af den ramme, den skal holde sig inden for, så er det altså ikke noget problem, at lære hesten en let kontakt til biddet.

Tjah, det med forbenskontrollen er for AKA'er heller ikke noget epokegørende, nok fordi vi som med alt andet brugsorienteret, enhåndsridning fra start af lærer, hvorfor det er vigtigt at kunne kontrollere hestens skuldre - og i sidste ende hænger forbenene jo fast på skulderen.

Angående undervisere så synes jeg man skal vælge en underviser, som man har tillid til - det må være det vigtigste i dagligdagen, men derfor er det også meget individuelt, hvem man som person "sværger" til. Der er da adskellige AKA-trænere jeg ikke ville drømme om at anvende.

Til Katjo:

Det er sindsygt svært at vurdere ridebilleder, der ikke er taget lige fra siden, så de to første kan jeg ikke kommentere, men det sidste billede, hvor hesten er vist fra siden, der er jeg noget bekymret over, hvordan hesten fuldstændig har smidt ryggen og der ingen muskler er at se i overlinjen fra bag sadlen og henover krydset (hårde ord, men min ærlige mening). Jeg er helt enig med Jannej, at dens overlinje ser meget bedre ud på ungheste-billedet.

Angående knæk/ikke knæk, så er det først relevant at snakke om nakken som højeste punkt i de samlede øvelser i dressuren. Og som Muselle skriver i tråden, så kommer det ofte a sig selv, når hesten sætter sig korrekt bagtil og opnår en tilpas grad af skulderfrihed.

Til Kristine:

Tak for de nye billeder. I har en lang lænd i mod Jer, og det gør det (i mine AKA-øjne) ekstra vigtigt, at hesten lærer at bære bagfra og svinge ind til tyngdepunktet med bagbenene. Han kan godt bruge lænden mere (er venstre side den bedste?) På det første billede er han på forparten/skubber bagud med bagbenene i stedet for at bære. På det andet billede er han mere rejst for til, men har til gengæld smidt ryg/lænd mere end på det første billede (men her det jo så som AKA-rytter, at jeg er så glad for bøjning til at hjælpe mig).

Til Muselle:

Hvor lang tid er momentvis for dig? Det er jo aldrig ønskværdigt, at hesten går bag lod - selvfølgelig kan det forekomme, men man bør korrigere det.

Jeg kan se af din signatur, at du også er AKA-rytter, men jeg er fuldstændig uenig med dig i din betragtning om "seje skridt" som power yoga for hesten - seje skridt vil efter min mening resulterer i en hest på forparten, der meget nemt kan blive svær at styre fortil.

Til gengæld er jeg meget enig med dig i, at det er helt OK hesten begår en fejl, så længe den efterfølgende lader sig korrigere (det er også en af BBs faste udsagn).

Det du oplever, når hesten går med mulen i jorden på longen, er en hest, der ikke længere bærer bagfra, men derimod skubber sig frem og er faldet på forparten.

Til Søs1:

Jeg tror ikke, vi er så langt fra hinanden - målet er det samme, men vejen er forskellig.

Og jeg fejlsøger også med det samme (typisk ved jeg godt, hvad fejlen består i, og så er det mere et spørgsmål om, at jeg bliver bedre og bedre til at "time" anvendelsen af mine hjælpere). Dog er jeg ikke til tøffe-ridning, da det hurtigt giver en hest, der falder på forpartne og mister bæring bagfra.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

lige en ting
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 23:21

jeg ser rigtig gerne at min hest er sprit lige, fordi netop på den måde, kan jeg nemmest korrigere for en evt. skævhed i hesten... hvis jeg trænede en side af gangen, så ville jeg altid være nervøs for om jeg nu fik trænet begge sider lige godt, især hvis hesten var skæv... Jeg synes det gode ved ligeudretning, er at man med det samme hesten bliver bare en lille smule skæv, kan få rettet den, sådan at den igen svinger begge bagben lige meget ind under sig... Sådan at man ikke via at træne siderne hver for sig får en mere lige hest, men ved at træne begge sider op til at blive lige stærke, ved at holde hesten ligeudrettet på sporet... Det er ganske tydeligt hvis man rider lige på en heste med en skævhed i kroppen, at den har brug for at blive rettet på plads, men jeg gør det altså ved at korrigere den lige og så rose den, når den er lige i sin krop og bruger begge sider lige meget samtidig... :)

Og grunden til at Aka frem og ned ikke ser ud som støvsuger frem og ned er at i aka rides der ofte på en volte, hvor den klassiske metode er at ride hesten lige...

Jeg er helt med på, hvad I IKKE GØR som støvsugere, og det er her jeg mener, at frem-og-ned lige pludselig går hen og bliver et farligt værktøj, når jeg ser resultaterne i form af de billeder, der kommer herinde. Vil du ikke være sød at uddybe denne kommentar?

I øvrigt har denne her metode været brugt i alm. dressur mange, mange år tilbage... og har ikke noget med aka at gøre :) så ny-klassisk er det vel ikke ligefrem??

0
0
Svar på denne tråd

et billede
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 23:24

synes du hesten her er på forparten? jeg synes egentlig hun går med indundertræden, når hun går i frem og ned og ikke at hun skovler bagud... ved godt det er svært udfra et billede, isræ når det er skråt forfra, men det er lige det eneste jeg har :)

0
0
Svar på denne tråd

Anne ♣Renæssance♣
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 23:40

Taktfejlene har jeg set i de fleste gangarter, men mest i sidebevægelserne - især i de meget brede sidebevægelser.

Faktisk var det det første jeg lagde mærke til, da jeg var inde og se klassisk/akademisk ridning på Christiansborg for snart mange år siden.

Jeg var vældig imponeret over opvisningen, og gik ned i pausen og snakkede med en af rytterne. Der kommenterede jeg den 'anderledes' takt. For jeg jo troede, at det, de viste, var det ypperste af deres kunnen - og det jo derfor skulle være uden den normalt ønskede takt/med en anden form for takt....

De blev overraskede og en lille smule fornærmede, kunne jeg mærke - for det skulle skam være taktfast :-(

Men hvorfor pokker må man ikke sige tingene som de er - ligesom med den moderne dressur, der også har sine mangler?

Og ligesom du siger, at støvsugerhestene går på forparten.....Det gør de skam - men ikke mere, end de ellers ville have gjort.

Hvis de gør det, så er det forkert :-P

Det virker som om du ikke rigtig har fattet, hvad det er vi ønsker i støvsugerdressuren.

Men jeg kan anbefale dig at kigge ind på epona.tv og se de videoer, der indtil nu ligger der (y)

Ligesom i musik, dans og gymnastik mv. er der mange forskellige måder at gøre tingene på. Nogle af måderne fremelsker nogle ting, andre giver noget andet. Sådan vil det være, fordi vi ikke vil helt det samme, men kun næsten det samme, og vi tror på noget lidt forskelligt ;-)

Synes du, at hende her går (for meget) på forparten af en hest i genoptræning?

Og hvis du gør, må du meget gerne vise mig et billede af en hest i genoptræning, der går mindre på forparten til sammenligning (y)

Hende her gik med helt låste rygmuskler i starten og helt ekstremt på forparten, så man blev helt bange deroppe, og blev derfor hun da også longeret i begyndelsen. Det gik hurtigt fremad (især hurtigt i betragtning af en ikke særlig hyppig træning) og den rigtige vej også i ridningen, og nu begynder hun at kunne 'skille benene ad' igen og tage længere skridt (y)

Du kan i øvrigt også se støvsugning her ;-)

Frem og ned på Von Neindorff-Instituttet

-----

Ja, det er sjovt det med, hvem der har 'ret' til at kalde deres rideform for klassisk dressur :-D

Min gamle berider (!) sagde: Jeg underviser jo i den klassiske dressur! Og så grinede jeg, og sagde, at det var der vist temmelig mange, der sagde om deres måde at ride på ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

nina...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 23:43

ved du hvem kvinden der rider er?

0
0
Svar på denne tråd

Mener du
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 01:54

i mit indlæg, Janne? - så er det mig :-D

Nej, du mener jo nok i linket ;-)

Det ved jeg ikke, men en Anna Fuchs nævnes i teksten, jeg tror det er hende på den grå. På den hvide er det Elisabeth Lormes.

Og på den brune længere nede, der går lidt som Gloria i mit indlæg, er det Miriam Schöner, står der.

Jeg kender ingen af dem ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 07:37

Anne: Mit sp omkring bag lod var ikke ment som et pers sp fra min side, men bare en tanke jeg ville lufte, da jeg (også har skrevet før) overhovedet IKKE ønsker det fra min side, men var på kursus med carina B hvor en hest der skulle ind i de halve trin for første gang faldt bag lod, deraf kom mit sp.... Momontvis ment med 2 skridt en enkelt gang eller to i løbet af den tid man rider.

MHT de seje skridt som jeg kalder det, så er det da det ønskelige, når jeg siger seje så sænkes tempoet, skridtlængden forbliver - mere rummelige, hesten svinger...

Hvis det ikke er det ønskelige så??????? Og mulen i jorden??? hvor kom den fra???? Jeg ønsker ikke mine heste går med mulen i jorden men omkring bringhøjde... Beklager hvis på billederne at Bacardi ikke går så fint som jeg skriver han skal, men han har kun travet 4 gange efter vi er begyndt på aka og han er typen der virkelig prøver at placere hovedet så alle placeringer prøver han og ser hvor han bliver rost hehe... plus at jeg laver en del fejl....

Tror måske lidt du har misforstået mine sp og det jeg har skrevet, ellers er det mig der ikke har gjort det klart nok, my bad....

Men husk lige vi kun har været igang i ca. tre md, så alt er fra jorden endnu...

0
0
Svar på denne tråd

Ang at gå på forparten
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 07:51

Anne: Jeg vil jo mene at frem-og-ned (både indenfor aka og støvsuger osv) ER på forparten (eller med andre ord det er hvert fald ikke bæring på bagparten) MEN MEN MEN hallo hvordan skal en hest der IKKE er klar til bæring så ellers gå???? Hesten skal jo lære at komme ind med bagbenene og bære sig, og det kan man sku da ikke forvente/kræve efter fx 2 md????

0
0
Svar på denne tråd

Et par kom
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 11:37

Anne - jeg vil tage den med tempo til mig. Jeg har også læst det i mine gl. hestebøger (Muselar, Herbermann (egon niedorff), at det med for lavt tempo skal man passe på. Så det er noget, jeg vil passe på med og være meget obs på :-)

Jeg tror faktisk heller ikke, at vi ikke er særlig langt fra hinanden :-)Jeg VED at støvsugerne og AKA'erne vil det samme - at gøre ridningen så lidt kraftbetonede for rytteren og gøre hesten så holdbar som muligt.

Jeg mener også - men dem der rider hos Kirsten må rette mig, hvis jeg tager fejl - at Kirsten Hansen er steinbrecht inspirerede.

Jeg har nu set en del støvsugere i aktion, og jeg må sige, at de faktisk ikke skovler bagud. Det er faktisk noget af det, jeg har lært, da jeg red aka (altså ingen skovlen bagud), og som jeg har bemærket hos Susan, at hestene hos hende ikke gør. For det ser RÆRLIGT ud når de gør :-)

0
0
Svar på denne tråd

Steinbrecht
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 14:42

Søs, Kirsten er mig bekendt ikke hardcore Steinbrecht-agtig. Hun citerer gerne Seunig og Müseler, men har også en del fra den franske tradition - letheden og de adskilte signaler, hvilket fungerer ganske godt sammen med den tyske fokus på bodybuilding, som måske lidt mangler hos nogle af de rent fransk inspirerede. Hun har huset fuld af antikvariske, tyske ridebøger med krøllede bogstaver, som de fleste af os aldrig har hørt om, og hun har læst dem alle sammen, så der er antageligt også masser af indflydelser, som jeg ikke kan berette om Kirsten er pragmatisk, eklektisk og uhyre effektiv. Men jeg tror faktisk ikke, man kan sige, at hun er nogen form for -ist Jo, måske anarkist

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Tak julie
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 15:07

Tak for det Julie - det anede mig, at der lå mere bag :-))) Dog vidste jeg kun, at hun er ret belæst ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Så er der lavet lidt felt-studier....
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 07:52

Til Jannej:

Du forudsætter altså, at hesten fra naturens hånd, inden den har modtaget nogen form for træning er i stand til at gå ligeudrettet (den hest gad jeg godt se!) - som alle mennesker har de fleste heste en favoritside, hvor muskelansætning, smidighed mv. er bedst - dertil kommer en forudsætning om at tilføjelse af rytterens vægt på hestens ryg ikke forrykker hestens balanceevne synderligt og den stadig evner at gå ligeudrettet (den hest gad jeg også godt se!). Du må have et helt formiddabelt sæde, hvis du er i stand til at mærke, hvorvidt hesten er ligeudrettet fra ører til hale OG der samtidig er ens bæring på bagbenene....

Personligt giver det ikke problemer for mig, at træne siderne hver for sig - den svageste side er indikator for, hvor meget den gode side kan trænes, så der hele tiden opnås balance i træningen.

"Og grunden til at Aka frem og ned ikke ser ud som støvsuger frem og ned er at i aka rides der ofte på en volte, hvor den klassiske metode er at ride hesten lige..."

Øh, det argument forstår jeg altså ikke???? Frem og ned ser fuldstændigt ens ud uanset om det udføres på en volte eller på hovslaget. Nu havde jeg desværre ikke selv mulighed for at deltage på seminaret med Heuschmann, men jeg kan forstå på dem jeg har snakket med (der har været inde og høre/se det), at Bent Branderup blev fremhævet som en af de fremmeste på området for biomekanik, så mit umiddelbare gæt er, at der er nogle støvsugere, der skal have ændret lidt på opfattelsen af, hvad frem og ned er....

Uddybning af min kommentar om, hvad man IKKE ser støvsugere gøre:

"Pånær nogle MEGET FÅ billeder af støvsuger-heste, så har de ALLE VÆRET STÆRKT PÅ FORPARTEN MED BAGUDSKUBBENDE BAGBEN! Og så kan jeg kun undre mig, hvis man tror, at det kan give samling på et eller andet tidspunkt, når man lærer hesten at skubbe bagud, fremfor at lære den bæring. De fleste heste vil fra naturens hånd være en anelse skæve, og derfor anvende det ene bagben frem for det andet til bæring - det prøver AKA'erne at komme til livs, ved at træne hver bagben for sig, for så først senere i uddannelsen (læs halve trin/piaff) at bede hesten om at svinge begge bagben indtil tyngdepunktet."

For at undgå, at hesten falder så stærkt på forparten, så er det nødvendigt at udstikke rammerne for, hvor man ønsker, at hoved/hals skal placeres, og at man hele tiden kontrollere ved hjælp af halve parader, at hesten reelt er løsgjort i halsen, og at den ikke bare optisk ser løsgjort ud. Graden af tilpas frem- og nedsøgning er meget INDIVIDUEL fra hest til hest og skal afstemmes til dens eksteriør og fysiske formåen.

Angående det ny-klassiske, så synes jeg mere det er interessant, hvem der nu kalder sig for klassiske ryttere.... Tankevækkende....

Angående billedet, ja så er det meget svært at se. Det jeg hæfter mig ved er, at vinklingen bagud på højre forben - det indikerer for mig en hest på forparten.

Til Nina:

Nu kan jeg jo kun gætte på, hvem du kan have snakket med den gang inde på Christiansborg, og der er en rytter, der selv kalder sig for klassisk, men efter mange AKA'ers mening "kun" er showrytter, og alle af hans elever, som jeg har set, rider stærkt overdrevne sidebevægelser, hvor det går ud over takten, jeg kom også til at kommentere det en gang til en af hans elever, og det faldt absolut ikke i god jord, for sådan skulle det se ud! Men den slags "kvaksalveri" er vi jo alle udsat for uanset rideretning. Men selvfølgelig skal det være i orden at spørge om den slags - men man skal også være parat til at modtage svaret og udvide sin horisont om nødvendigt.

Angående dit billede så er jeg generelt ikke meget for at kommentere genoptræningsbilleder, da jeg ikke har noget ordentligt kendskab til, hvordan før-billedet har set ud, men ja, jeg mener helt klart at hesten er på forparten. Jeg synes vinklingen af det bagudrettede forben er alt for spids (læs: forbenet kommer meget langt ind under hestens krop), det er ikke nok at kigge på bagbenet, da det kan være manglende smidighed i muskler/manglende længde på sener. Og det er netop dette billede, der har gjort, at jeg først skriver nu i tråden, da jeg simpelthen var nødt til at kigge på en række forskellige hestes bevægelsesmønster med forbenene. Jeg har ikke tænkt så meget over det tidligere med forbenenes bevægelsesmønster.

Jeg har ikke nogen billeder af heste i genoptræning (generelt er jeg ikke så god til at huske at få taget billeder - det er jo også derfor vi hele tiden opfordrer til, at I kigger forbi et Stefanie Staudinger kursus! Der kan I både få direkte billeder og svar på alle de spørgsmål I kan komme i tanke om).

Angående Neindorff-linket:

Prøv at læg mærke til forskellen på støtte-forbenet på det billede du har vedhæftet i dit indlæg og det af skimlen. Det er stadig lidt for meget efter min smag, men der er stadig meget mere bæring bagfra på skimlen (den har så et helt andet eksteriør og naturlig evne til at bære sig bagfra end din hoppe, så sammenligningsgrundlaget er ikke helt fair, for hendes frem og ned bør aldrig komme til at ligne skimlens). Men af de heste, der er vist frem og ned i linket, er det klart den mørkskimlede af dem, der er mindst på forparten. Det er interessant at se med de to lippizanere, at de rides rent optisk mindre frem og ned end skimlen, idet deres forben er kortere end bagbenene, men hvis man kigger på benene, så har de mere vægt på forbenene end skimlen.

Til Muselle:

Ja frem og ned vil altid være mest belastende for forparten, det er også derfor det er så vigtigt, at man uddanner hesten til at tage vægten over på bagbenene i stedet, men derfor kan man stadig godt gå ind og tale om selvbæring og ligevægt. Og netop derfor er det også essentielt, at man ikke fra start af kommer for meget ned i forhold til frem, for det er meget svært at få korrigeret en hest, der er kommet for meget ned fortil og lære den at bære sig bagfra.

Det er ikke unaturligt, at en hest kommer til at gå bag lod kortvarigt ved indlæring af en ny lektion - der kan være mange årsager til, at hesten skal korrigeres tilbage på plads - bare den lader sig korrigere og ikke forbliver fastlåst. Hvis den forbliver fastlåst, så er der noget i basisridningen, der ikke er på plads endnu.

Nåh, det var nok for denne gang - kan I have en god weekend.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Anne - det
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 12:34

er simpelt hen en anden ridefilosofi :-)

En hest bliver - efter denne her opfattelse - IKKE lige af at blive 'formgivet' lige - hvilket man da heller ikke ser hos mange akademiske heste ;-)

De går da næsten 'altid' sidelæns, gør de ikke? :-P

Efter Kirsten Hansens metode (som ikke kun er hendes egen, men en gammel, klassisk metode) bruger man hestens eget bevægelsesmønster og balance til at den finder sin ligevægt - og ligerettet-hed. Det virker fint, men det ser ikke ud af så meget, som når man 'retter til' :-P

Alle heste går på forparten, når de endnu ikke har lært samling, det kommer an på, om man kalder det at gå på forparten, eller om man kalder det et naturligt gangmønster for den utrænede hest. Jeg er temmelig øvet i at se på hestens fodfald på billeder ;-)

Det var ikke kun 'showmandens' heste, der gik 'anderledes' på Christiansborg, og det er ikke kun på Christiansborg, jeg har set det, også i Hornbæk, på Fredriksborg osv. BB rider utroligt godt, så man ser det oftere hos de andre ryttere, men selv ved hans træning så jeg det. Et anderledes bevægelsesmønster hos hesten ;-)

Det er EN ANDEN måde at ride på, man får noget andet frem i hesten. Det er ok at ride akademisk, men det er anderledes, end hvad jeg ønsker af min ridning ;-)

Heuschmann snakkede i øvrigt meget om klassisk ridning og klassisk dressur, og det var ikke akademisk, han mente - bare gl.dags dressur efter forskrifterne :-)

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

0
0
Svar på denne tråd

tysk klassik eller sydeuropæisk klassisk
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 13:44

Som jeg forstod det skelnede Heuschmann mellem 'tysk klassisk' og 'fransk/spansk/portugisisisk klassisk. ´Han sagde noget i stil med, at der er mange veje til målet, men EN er forkert, gæt selv hvilken :-)

Støvsugning er nok den tysk klassisk, som jo så igen deler sig i mange retninger afhængig af underviseren :-) Og aka er den fransk/spansk/portugisisisk klassisk igen mange retninger afhængig af underviseren. Jeg ved OGSÅ godt at aka er også er tyskinspirerede.

Forskellen, som jeg ser det, er netop, om man rider ligeud eller man laver overtrædninger for at få samling. Det var tydeligt at det var hos Anja Beran at Heushmann havde lært at få ryg op via overtrædninger - og hun rep. den portugisiske ridetradition.

Sådan forstår jeg det efterhånden, men det er nok også MEGET MEGET MEGET forenklet beskrevet/skelnet.

Hilsen Søs

- som efterhånden staver som en brækket arm.

0
0
Svar på denne tråd

Mnjo deeet....
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 15:07

Men, Søs1, Anja Beran rider jo ikke "ryg op" på hestene. (Hvis hun gør, så gør hun det i al hemmelighed, når fotografen har fri, og ikke på de fotos, hun har valgt at bruge som billedmateriale i "Aus Respekt")

Interessant, hvis Heuschmann af alle mennesker bruger en ridelærer, som ikke rider "ryggen op" i de samlende og samlede øvelser

NinA: Her kan du bestille den DVD, Heuschmann omtalte og stærkt anbefalede sine tilhørere at se: www.naturhov.dk

Der er ikke mange sidelæns gående heste at se dér. Den "anderledeshed" i hestens bevægelser, du synes, du ser hos Branderup-trænede heste, kunne high speed-optagelserne måske vise dig drejer sig om en ultra-minimal taktforskydning i positiv retning til gavn for hestens bevægeapparat.

Tanja

Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger!

0
0
Svar på denne tråd

til dianogstisering
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 17:18

Tanja - Gerd Heuschmann bruger som sådan ikke anja beran som ridelærer. Men han fandt ud af at man kan bruge overtrædninger til at få ryg op og nok mest af alt afslappede LD. Det skal han bruge noget han halthedsdiagnotisere.

jeg tror bare Anja beran har været øjenåbner for ham hvad angår den franske,spansk portogisisiske skole. Ikke andet :-)

Hilsen Søs

0
0
Svar på denne tråd

Søs...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 19:30

fransk rideteori er vel den metode, som mest minder om støvsugning?

Sagde Janne - modstander af falsk ridning

Tak for en god debat i høflig tone :)

Haflingerplag sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/153454/ hest/219974/

0
0
Svar på denne tråd

Tanja.....
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 20:16

"Den "anderledeshed" i hestens bevægelser, du synes, du ser hos Branderup-trænede heste, kunne high speed-optagelserne måske vise dig drejer sig om en ultra-minimal taktforskydning i positiv retning til gavn for hestens bevægeapparat."

Jeg glæder mig enormt meget til at se den, og jeg aftalte faktisk med Mona inde på KVL, at jeg kunne købe den af hende ;-)

Det bliver spændende (y) , men også fordi der tror jeg nemlig, jeg netop vil kunne beskrive mine tanker - udfra en fælles reference (y) ;-)

Jeg glæder mig også til at høre de andre 'støvsugere', som ikke har set akademisk udført, udtale sig om hvorvidt jeg tager helt fejl - hvad jeg jo altså ikke mener :-D

Jeg smugkiggede lige på linket, hvor der var vist en lille bitte smule med BB. Især på Frederiksborgeren kan man se at den går 'anderledes', den viser ikke meget rygsving. Men nu er det jo kun ganske få skridt, vi får lov til at se :-P

Den plettede går med halsen trukket ind, som mange af de spanske og portugisiske også går. Det er anderledes og giver et anderledes bevægelsesmønster.

Men som sagt glæder jeg mig meget til at se det hele (y) :-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Nej Janne
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 20:18

det tror jeg faktisk ikke, det er ;-)

Men det kan være Julie kan forklare det, jeg kender ikke meget til den franske - ikke ret meget mere end vi har set på epona.tv ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

I MIN bog
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 20:37

handler det om afspændt samling. Det er FEI's mål, DRF's mål og dermed nok det mål, flertallet bør stile efter.

Og så er jeg enig med Heuschmann i rigtig meget; men jeg er ikke enig med ham i alting og mener også, at han har mangler i sin teoretiseren.

Jeg var i øvrigt ikke inde og høre ham sidste uge, så jeg kan ikke helt tale med om, hvad der blev sagt, desværre, men jeg har da læst hans bog og set indslagene på epona.

Jeg har endnu ikke set en afspændt og højt samlet hest - men jeg har set nogle, der tenderer.

Branderup har fat i noget godt, det skal jeg bestemt ikke afvise - jeg har i øvrigt aldrig set manden live og kan derfor ikke sige noget om takten på hans dyr - men spændinger er der altså i halsen, uanset om man er tilhænger af hans "metoder" eller ej.

Og nu er det jo langtfra for at hænge ham ud; men som eksempel:

Jeg ser en hest, der er samlet, og som har forskubbet vægt over på bagparten, som arbejder (faktisk temmelig meget) foran lod (wuhu) men som spænder i underhalsen.

Jeg savner at se mere vinkling i bagpartiet og mere strækken forben (de understilles lidt), og for at den helt kan gøre dét, skal den strække halsen lidt mere.

Den ser ikke voldsomt spændt ud, og det er nydeligt i forhold til meget af det andet man ser, meeeen, det er ikke helt sådan som jeg gerne vil have det.

Jeg kunne jo fx godt tænke mig lidt mere af den tendens, jeg ser her, hvis vi igen skal bruge Branderup :

Der er let rundet lænd (I want more), ret god vinkling bagtil og en smule mere strække-hals-tendens (selv om jeg stadig ønsker mig MERE).

Sammenlign fx med denne:

Her er mere vinkling bagtil, men jeg synes sådan set den hvide har flere kvaliteter og virker mere afspændt og i balance. billederne af den hvide er vel ældre??

Nå, det var ikke Bent Branderup, vi skulle diskutere, men her finder vi da et billede, der ligner lidt (den hvide) :-)

Susan red en hest ved hendes clinic, der efter min mening, var godt på vej og som nok var den hest, jeg har set, som har arbejdet mest afspændt, og som så også var på vej mod samling.

Dén var rigtig god til at bære vægt på sine bagben, når de befandt sig inde under kroppen.

Men den var jo ikke enormt langt i sin uddannelse, for det tager jo tid, den slags.

Og den var altså slet ikke så "rejst" i nakken som BB's, selv om den var rigtig god bagtil.

Og er man nu klogere... sikkert ikke

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 21:28

En kontekstualisering: Det her billede:

viser en blind hest i fremmede omgivelser; på udebane på Christiansborg. Hesten er anspændt, forståeligt nok, men køn er undehalsen ikke på dette billede! Godt for hesten, den kun optræder på hjemmebane på sine gamle dage

Ret fascinerende iø, at hestens instinkt at løfte hals/hoved i forsøg på at få overblik i den utryge situationen er intakt, selvom den jo har årelang erfaring for, at den intet får ud af sin reaktion...

NinA: Du ser "halsen trukket ind" på den plettede hest. Jeg ser (uha, relativer Aufrichtung lyder bare ikke lækkert på dansk) relativ rejsning: Hesten er sat bagtil (Hankenbiegung), og som anatomisk konsekvens deraf løftet fortil. Frem og ned er blevet til frem og op. Hele formålet med den indledende frem og ned-ridning - stræk og aktivering af overlinie - er jo at efterhånden bruge det til at få løftet og aflastet forparten.

Det er nemt at se, at rytterhånden bevæger sig; nemmere end at se, hvad sædet laver, og derfor nemt at forledes til at tro, at hånden trækker i hesten, når hånden går bagud. Men lur mig, om ikke også du bevæger dine hænder i forhold til hestens bevægelser, frem for at have hænderne stående på præcis samme sted konstant, på den Kottas-agtige måde. Med en statisk hånd, vil hesten støde munden imod biddet for hvert skridt/trin/spring.

Når rytteren på youtube-smagsprøven strækker tøjlehånden frem, følger hesten hånden. Der fortæller, at det ikke er rytterhånden, der har "trukket halsen ind" i en tvungen holdning - men derimod hestens overliniemuskulatur, der har løftet forparten!

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Sådan kan
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 22:08

man ikke konkludere - og det er dig, der siger det, ikke mig ;-)

Jeg tror ikke, han holder fast i hesten - men at hesten har lært at bruge sig sådan. Og det er jo noget andet.

En af mine gamle ryttervenner er en dygtig rytter, der rider ret meget bag lod (som man jo gerne gør nu om stunder), men tøjlen er næsten hele tiden løs, for hestene har lært at gå derinde med hovedet.

Ikke for at sige at det er det samme (for det er det nok ikke, når han nu rider bag lod), men for at påpege en parallel ;-)

Næ, jeg ved heller ikke, om jeg er så meget klogere :-P

Men det bliver vi forhåbentlig hele tiden ved at iagttage - og snakke sammen om vores iagttagelser :-D

Og når jeg iagtager, ser jeg ret store forskelle i hestenes måde at bevæge sig ved akademisk dressur og den af Kirsten Hansen introducerede klassiske metode :-)

Dette diskvalificerer efter min mening ingen af metoderne, det gør dem bare forskellige ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Fransk rideteori
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 22:29

Janne, om fransk rideteori er "som støvsugning" afhænger jo at definitionen på støvsugning. Man kan ride hesten på mange forskellige måder, uden at placere dens hoved med tøjlen. Kirstens "støvsugning" vil hun nok selv mene er old school tysk, vil jeg tro, men har franske islæt - de adskilte hjælpere, forsagelsen af hjælpetøjler, letheden.

Hvis du spørger Andrew McLean, er han ret pjattet med fransk dressur. Ikke så meget med bøjningerne, dog. Susan ved jeg ikke med, men hende kan du jo selv spørge :D

Anja Beran og Heuschmann deler forlægger, og har co-skrevet en bog. De har også redet sammen, men det er ikke mit indtryk, at Beran er Heuschmanns "ridelærer". :D GH tager også ned til Sydfrankrig, og rider med Philippe Karl, og han har bedyret, at han kommer her til næste år og rider med Kirsten H :) Han rider med mange forskellige folk, så vidt jeg kan forstå, og lærer garanteret noget hos dem alle, fordi han er så dejligt udogmatisk (y) Han fortalte mig i øvrigt, at han slet ikke havde set A Study in Motion, da han var i DK sidste uge - han fik den jo først af Mona inde på Life. Skal vi ikke give ham en chance for at se den, inden vi beslutter, hvad han mener om den :)

Nå, det blev jo langt, og jeg skulle bare lige forsøge at svare ang. fransk støvsugning.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Hånden tilbage
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 22:34

Hov, forresten... nu har jeg ikke set det klip, I diskuterer, men jeg kommer i tanke om et citat fra la Guerinere, som sagde noget i retning af: "Håndens første funktion er at gå frem. Dens anden er at hæves". Altså ikke noget om tilbage. Når jeg fjedrer med, i takt med hestens hovedbevægelser tænker jeg da ikke på det som bagud, bagud, bagud... men derimod som frem, frem, frem... altså hånden er fremme, og så rækker man den yderligere frem for hvert skridt. Altså hvis man kan få sin anatomi til at makke ret, hvad jeg sjældent kan :P

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

He he he for et billede...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 23:09

Når jeg fjedrer med, i takt med hestens hovedbevægelser tænker jeg da ikke på det som bagud, bagud, bagud... men derimod som frem, frem, frem... altså hånden er fremme, og så rækker man den yderligere frem for hvert skridt.

... og når man ikke har længere arme, hvad så, julie?

Tanke-ridning/centreret riding/new age dressage, hvor man ved hjælp af sproglige billeder lægger tanken ét sted er et dejligt værktøj til at lære sig nogle bevægelsesmønstre. Som når man ved overgang fra samlet til mere øget galop kan lægge tanken særligt i frem-bevægelsesfasen i sædets elipseformede baglæns cirklen. Uanset hvor flittigt man tænker "frem, frem, frem" for hvert spring, ændrer det dog ikke ved, at hestens krop også fører rytterens sæde tilbage i de cirkelbevægelser, sædebenene beskriver. Ligesådan beskriver de følgende tøjlehænder også en cirkel; bevægelsens rytme og størrelse dikteret af hestens ditto.

"Og når jeg iagtager, ser jeg ret store forskelle i hestenes måde at bevæge sig ved akademisk dressur og den af Kirsten Hansen introducerede klassiske metode"

Det kan du godt bilde mig ind NinA, og dertil kan jeg kun svare "nja".

Jeg synes nemlig ikke, det forhåndenværende sammenligningsgrundlag er tilstrækkeligt til, at jeg kan have nogen kategorisk mening om forskellene på bevægelsesmønstrene hos hhv. en Bent Branderup-uddannet og en Kirsten Hansen-uddannet hest.

- Det har nemlig endnu ikke været mig forundt at SE hverken video eller billeder af en Kirsten Hansen-skolet hest. Jeg har ellers med interesse fulgt med i Hansen-kultens opståen på HN.

Det matieriale, der har været tilgængeligt, er u-uddannede heste på forparten. Sådan begynder jo al fornuftig heste-uddannelse, og sådan skal det være. Uanset, hvilken metode man praktiserer, må målet dog være "hest sat bagtil" /Hankenbiegung og deraf aflastet, eleveret forpart. (Dette i større eller mindre udtalt grad, afhængig af mange faktorer, bl.a. hest og rytters evner og ambitionsniveau.)

Hankenbiegung og relativ rejsning (ad,der var den igen!) ser jeg hos Bent Branderups uddannede heste og Bent Branderups elevers uddannede heste; det har jeg endnu ikke set hos Kirsten Hansens uddannede heste, eller Kirsten Hansens elevers uddannede heste. Men jeg vil gerne

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Irrelevant?
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 23:22

i lige nøjagtig denne sammenhæng synes jeg faktisk, at det er totalt irrelevant, at hesten er blind, og at den er i ukendte omgivelser. Jeg skriver blot, hvad jeg ser. Jeg skriver intet om, at hesten er redet forkert, eller at den tydeligvis konstant er spændt eller noget som helst i dén dur.

At hesten er blind, og at dét måske kan være årsag til, at den ikke er så afspændt, som det kunne ønskes, det er en anden sag, som jeg egentlig ikke interesserer mig så meget for (forstå mig ret) ;)

Jeg har kun set et enkelt billede af den plettede hest, hvor den ikke er anspændt i halsen (og der ligger vist også billeder af den fra dens hjem) - og der arbejder den til gengæld ikke ordentligt i hele overlinjen efter min vurdering. Men det er vel også ret ligegyldigt.

Billederne skulle blot illustrere en pointe...

Den plettede på det første BB-billede arbejder med vinkling bagtil; men den gør det ikke på samme måde som den hvide på BB-billede nummer 2.

Jeg ved godt, at det er to forskellige øvelser. Og det var også derfor, jeg indsatte det sidste billede af den plettede, så man kunne sammenligne de to levader.

Den plettede er meget hul bag sadlen og ser også ud til at kunne vælte ned på forbenene hvert øjeblik det skal være. Den hvide er noget mere ubesværet at se til.

Det er på ingen måde for at nedgøre BB, at jeg brugte billeder af ham.

Han blev blot diskuteret, og eftersom jeg kunne se mange gode ting i de benyttede billeder, så valgte jeg at bruge dem.

På trods af, at jeg ikke rider ligesom ham, kan der jo godt være ting, jeg synes, at han gør ganske glimrende - og som de fleste vel efterhånden har opdaget, kan jeg finde fejl alle vegne (også hos mig selv, i øvrigt)

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Arme...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 23:24

Altså, nu har jeg jo meget lange arme, og de bliver kun længere :P

Nej, man er selvfølgelig nødt til at fjedre med i begge retninger, ellers går det ikke ;-) Men jeg tænker, at der er forskel på at flytte hånden tilbage til dens udgangspunkt i takt med at hesten selv rejser/korter halsen i forbindelse med sit naturlige bevægelsesforløb... og så at trække bagud i tøjlen imod hestens rytme. Som sagt ved jeg ikke, hvad det er for et klip, I diskuterer.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

JUlie -klippet
Forfatter: 
Dato:  22-11-2008 23:56

er det Tanja satte ind 15.07

www.naturhov.dk

Jamen, Tanja, når vi nu desværre ikke har de billeder af Kirsten på en uddannet hest, eller hendes elever på uddannede heste, må vi nøjes med billeder/film af heste fra den almindelige dressur, som ikke er redet bag lod. De kan være svære at finde, som Julie så ofte påpeger, men det kan forhåbentlig lade sig gøre :-D

Men hestene behøver nu ikke at være højtuddannede, før man kan se forskellen i måden at bevæge sig på - bare lidt almindeligt på vej ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Tobias´ briller
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 11:49

"Men hestene behøver nu ikke at være højtuddannede, før man kan se forskellen i måden at bevæge sig på - bare lidt almindeligt på vej"

Måske ikke for dig, NinA, men jeg synes det er uhyre relevant at se slutproduktet. Det er nemt at sige alle de fine ord. Jeg synes fx Robert Stodulka forklarer hestens anatomi godt i sin bog "Medizinische Reitlehre". Når jeg ser hans DVD´er er jeg dog langt fra imponeret over, at hans praktiske anvendelse af sin viden om anatomi og fysiologi er en stresset omgang baucherisme, hvor hesten tydeligvis ikke arbejder korrekt, mens Dr. Stodulka fortæller, at det gør den(!)

Men hvorfor findes billeder/video af Kirsten Hansens uddannede heste slet ikke? Og hvordan bærer du dig ad med at se den endnu ikke-eksisterende Hankenbiegung og deraf aflastede forpart, når du betragter remonteheste på forparten?

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Jeg betragter
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 12:26

ikke ridning som en 'produktion af et produkt', men en proces, hvor vejen derhen er det vigtigste :-)

Det er måske forskellen, når vi diskuterer :-D

Og så kan jeg jo sagtens have set god ridning på denne klassiske måde foran lod, uden at jeg kan vise billeder af det ;-)

Jeg har også set en hel del akademisk, men der har jeg heller ikke taget billeder :-P

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Metaforisk...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 17:47

"Jeg betragter ikke ridning som en 'produktion af et produkt', men en proces, hvor vejen derhen er det vigtigste"

Det er vi ikke uenige om. Men for at blive i det billedsprog: Hvordan ved du, hvor du er på vej hen, når du ikke har set, hvor vejen ender????

Forskellen er da måske - stadig i vej-metaforen -, at jeg har tastet Hankenbiegung som jeg har set det på Bent Branderups Kaskade (trakehneren på forsiden af Ridning på Kandar) eller på Stefanie Staudingers Elegido i passage, ind som endeprodukt på min GPS, mens din GPS står på "det siger Kirsten Hansen"?

Denne tråd hedder "Støvsugning-samling?", og efter mere end 130 indlæg er spørgsmålstegnet stadig aktuelt.

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

FEI beskriver
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 19:41

vel slutresultatet meget godt? Altså det man gerne vil se i dressur?

Sagde Janne - modstander af falsk ridning

Tak for en god debat i høflig tone :)

Haflingerplag sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/153454/ hest/219974/

0
0
Svar på denne tråd

Fine ord...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 19:57

Det her FEI?: www.heste-nettet.dk/nyheder/4670/

Som allerede nævnt i forrige indlæg er det nemt at erklære sig enig i de rigtige ord, men det er straks vanskeligere at finde undervisere, der omsætter de rigtige ord til korrekt praksis.

Jeg har indtil videre kun fundet 2.

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

igen igen
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 19:57

Hehe - nu skriver du igen noget, jeg ikke kan genkende, Tanja:

"Hvordan ved du, hvor du er på vej hen, når du ikke har set, hvor vejen ender????"

Man har altså ikke set noget, hvis man ikke kan vise billeder af det, eller måske bare ikke har nogen liggende på sin computer?

Nej, Janne har ret - og det står også (måske især) ret fint i DRF's Fordringer i dressur - med billeder :-D

Som der også står i min signatur (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Åh - jeg
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 20:02

glemte da lige at skrive, at hvis du køber 'Fordringer i Dressur' (som vist koster 25kr!) af DRF, Tanja, så kan det være du kan se forskellene på akademisk og den almindelige dressur - men ikke det, nogle af os kalder moderne dressur :-P

Som jo også adskiller sig :-D

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Tatjana
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 20:26

Hvorfor er spørgsmålstegnet stadig aktuelt? Som både Janne og jeg skriver, er det vel samme mål, som står anført i FEI's målsætninger? De har i hvert fald rod i samme tradition .

Men nej, ingen kan fremvise billeder af nogen, der har nået målet fuldt ud, og det kan vi desværre ikke ændre på, uanset hvor mange gange, der bliver spurgt. Sådan er det, når ting tager tid - og det gør samling a la støvsuger .

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Piaffe og passage
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 21:56

Jeg kan desværre heller ikke hjælpe med billeder af Kirsten. Hun har jo tusset omkring i 30 år, og trænet heste, uden at der er nogen, der har gjort stads af hende. Da vi mødte hende, havde hendes gamle og eneste hest lige pådraget sig en alvorlig rygskade fra en meget dyr sadel med en meget uheldig produktionsfejl :( Og den eneste anden hest, som hun var langt med, nåede vi kun at se hende på få gange, inden den desværre måtte aflives. Men smukt var det :) Og dårlig timing, at vi ikke fandt på at filme hende 6 måneder før.

Dog er det ingen katastrofe, for enhver, der har læst Müseler eller Seunig eller sågar von Neindorffs "nye" bog, vil jo vide, at "Kirsten Hansens metode" ikke bare er noget, hun har strikket sammen hjemme ved køkkenbordet over lidt for mange glas sød Sherry. Det er klassisk dressur i harmoni med de principper om biomekanik, som også Gerd Heuschmann forsøger at viderebringe. Jeg overraskes igen og igen over folk, der stiller sig skeptisk op og kræver billeder af en færdig hest, som om de ikke kan forestille sig, hvordan frem og ned og remonteholdning NOGENSINDE kan lede til et korrekt dresseret dyr..... men jeg går jo også ud fra at de fleste hestefolk er fra et hjem med klaver, og på ét eller andet tidspunkt i deres ungdom har læst mindst én bare nogenlunde troværdig ridelære Hvad er det mon så, der i den grad provokerer dem ved budskabet om at hesten skal gå i remonteholdning i de første år af sin tid som ridehest, og at ligeudretning og et behersket tempo er dyder, som ikke må forgås? Hvad er det præcis, der gør Kirsten H til sådan en afviger i visse folks øjne, at de finder anledning til at tro, at en færdig Kirsten Hansen-hest ser voldsomt anderledes ud end det gængse ideal?

Jeg er så overrasket, for da vi valgte at bruge Kirsten som træner på Epona, var det netop fordi, her var én, der til punkt og prikke personificerede de klassiske dressurdyder, som er i fare for at gå tabt. Ikke endnu en krukke med munden fuld af af uld og højttravende gloser, men en jordnær håndværker med ben i næsen, som kalder en spade for en spade, og viser os, at de værdier, som de heldige af os lærte på rideskolen i forrige århundrede, virkelig lader sig udføre på levende heste (y) Det faldt os aldrig, aldrig ind, at der kunne være NOGEN andre end måske et par hyperflekterende DQs, der ville sætte spørgsmålstegn ved hendes kompetencer :D

Men må vi ikke se nogle akaheste, der traver taktfast over ryggen i remonteholdning på trensebid (eller kapsun) med næsen foran lod? Så kan Nina sætte billeder ind til sammenligning :) Det er da mere konstruktivt end at blive ved med at bede om billeder af Kirsten Hansen på en piafferende hest. Det lader sig desværre ikke gøre, så vidt jeg ved. Der findes i det hele taget ikke nogle ridebilleder af Kirsten - jeg har kun set ét, hvor hun sidder på sin nu 18-årige trakehner, da den var 4, og griner over hele femøren.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 22:02

Jeg har forresten overtalt Kirsten til at begynde at give videolektioner, for der er efterhånden mange, der træner deres hest efter serien på epona, og det er selvfølgelig ikke altid nogen god idé, hvis man ikke har en træner til at hjælpe én med at se om man er på rette spor. Så fra det nye år, vil man kunne sende video af sin longering eller ridning til KH, og så vil hun kommentere og vejlede per mail, så folk, der bor i Struer eller Rødekro (eller Slovenien, hvor Kirsten åbenbart også har fået en fanbase, siden vi oversatte longeserien til engelsk), ikke længere skal støvsuge med lyset slukket :-)

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Nej, hvor godt
Forfatter: 
Dato:  23-11-2008 22:56

et tiltag. Selv om det er et sidespring :-)

Det vil jeg se meget frem til, imens jeg sidder heroppe i det mørke mørke Himmerland.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Ej, hvor fedt
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 00:42

Julie (y) Det var da en glimrende idé :-)

Tanja, jeg glemte at skrive, at jeg jo selv har redet heste der var uddannet - og redet i/foran lod ;-)

Den rigtig gamle fik lært både to'ere og galoppirutter, så selv om glemselens tåger har bredt sig gennem årene, kan jeg da sagtens huske fornemmelsen. Og takten og den gode ryg har jeg ikke glemt :-)

Vi (min søster og jeg) startede den ikke, men hestepasseren startede den, og fik så vidt jeg husker placeringer også i M.

Men billeder har jeg ingen af - kun enkelte på marken eller i pæn opstilling :-D

Vi tænkte jo ikke dengang på, at der her 30-35 år efter skulle være brug for dokumentation.

Vi ville dengang aldrig have anet, at det senere skulle blive moderne at ride bag lod - i dressur!!! :-P

Det var så småt begyndt i springning.

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Om han har set video eller ej.....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 09:29

Han fortalte mig i øvrigt, at han slet ikke havde set A Study in Motion, da han var i DK sidste uge - han fik den jo først af Mona inde på Life. Skal vi ikke give ham en chance for at se den, inden vi beslutter, hvad han mener om den

Han holdt et foredrag i Tyskland i oktober, hvor han og Bent begge holdt foredrag. Bent viste der videoklippene fra filmen, som en del af sit foredrag - derfor ved han hvilken ridning Bent viser på omtalte DVD: A Study in Movement.....

Og han så ved selvsyn at Bent faktisk kan noget: nemlig i praksis at vise det han siger i teorien. Incl at have en taktfast hest (selvom den fx er 21 år gammel, blind og med 3 dårlige ben!) i highspeed optagelser.

Om man så selv bryder sig om Bent og hans heste er jo en personlig sag.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Jeg pipper men vil ikke slåes ihjel
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 10:21

Må jeg prøve at pippe - uden at blive slået ihjel - om hvad jeg ser som forskellene i bevægelserne på aka og tysk klassisk heste??

Det jeg har oplevet er, at bevægelser hos tysk klassisk heste (kirsten hansen og hvad jeg har set i min ungdom) er store, rummelige, langsomme, bevægelser der dvæler. Og det altså uanset hvor dårlige gangarter hesten har fra naturens siden (og ideelt set) - for formålet er at forbedre gangartene. Det var faktisk også det jeg så da jeg var hos Julie i sidste uge - en hest som gik med store rummelige langsomme, dvælende bevægelser - uanset uddannelsesniveauet - modsat de jappende TOP-heste man ellers er vant til at se.

Hos Aka hestene er det bæring, bæring, bæring, hvilket måskke er årsagen til at gangarterne især traven bliver knap så rummelig at se på. Jeg kan huske at jeg spurgte mette Boldt efter at have set en tirsdags træning hvorfor bb's heste gik så småt - hun svarede mig, at jeg var for forvent med at se stortgående DV'er - den tyggede jeg så noget på, men er kommet frem til, at det var jeg ikke, jeg havde dårligt set en hest gå i 15 år - så det jeg sammenlignende med var havde set i min barndom - som også var tysk klassisk ridning som ideal.

Jeg vil IKKE sige at det ene er bedre end det andet - men at det er forskelligt. Men som GH siger der er mange veje til målet - men en er forkert (og det kan vi i hvertfald blive enige om :-) Gud hvor jeg gentager mig selv ;-)

Igen synes jeg også man skal være obs på hvad man er VANT til at se og hvad man har som idealbillede inde i hovedet. MIt er HELT klart det tysk klassiske, men jeg vil stadig være åben over for hvad der kan bruges andre steder fra og blive klogere på hvordan man arbejder med hestene andre stedet. Det giver jeg (high five smiley) til GH fordi han virkelig er åben og kigger sig omkring og ønsker at blive klogere når bare det bevare hesten sund og der rides efter dens anatomi.

Hilsen Søs

0
0
Svar på denne tråd

Lige lidt til
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 10:26

Jeg tror ikke at aka-hestene har problemer med takten (som BB's dvd nok viser), men at der er forskel på ønsket om gangarternes udseende i den klassisk tyske og den portugisiske/spanske tradion.

Hilsen Søs

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 11:47

Søs - jeg troede kun, det var mig, der havde set det.

Men det er faktisk det, jeg mener ;-)

Samt - at hestene ofte kommer til at gå en smule utaktet især i sidebevægelser. Ikke så ofte BB's naturligvis. Manden er jo en enormt dygtig rytter (y)

Jeg ved godt det ikke er idealet, og at de ikke altid gør det, men det gør de altså ind i mellem. Det så jeg til onsdagstræning og har set det til til opvisninger, ogaå BB :-P

Men det er utaktet på en helt anden måde end i moderne dressur, og måske er det også forkert at kalde det utaktet, men det er heller ikke helt taktfast. Nu er det længe siden jeg har set akademikere ride, så jeg kan ikke præcis beskrive, hvad jeg har set. Men jeg har set noget af det hver gang :-P

Til gengæld går de langt blødere og mere afspændt end de moderne (y)

Jeg har også altid ment at det kommer af den meget store fokusering på bæring fremfor alt. Det skal de jo bruge i den højere skole.

Så det er vel som at sammenligne ballet med moderne dans eller operasang med musical ;-)

Det er forskelligt - og man skal bruge det til noget forskelligt - og det kommer til at se forskelligt ud :-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Halløjsa
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 12:30

>>>>Det var faktisk også det jeg så da jeg var hos Julie i sidste uge - en hest som gik med store rummelige langsomme, dvælende bevægelser <<<<<

Hold da op, så du virkelig det? Så skulle du bare se Brunhilde, når den ikke storker afsted med hovedet under armen Kom tilbage en dag, hvor den har husket at tage sin nervemedicin.

M.h.t. hurtige vs. langsomme ben, kom Heuschmann faktisk ind på det under middagen. Han snakkede om, hvordan de nybarokke dressurfilosofier har en del spanske og portugisiske indflydelser, som betyder, at hestene går mere jordnært og uden sving, fordi sådan må og skal en kvæghest eller tyrefægter gå.... den er ret så død, hvis den bruger tid på at hænge i luften og se lækker ud. Den skal kunne rende sidelæns med 200 km i timen, og det kan den altså kun, hvis man piller svævet ud af den. Omvendt skulle de mere moderne, tysk redne militærheste kunne komme afsted derudaf, ligeud og over afstande, og det kræver, at der er kul på hen over ryggen. Der er jo forskel på en krigshest, som skal kunne det samme som en tyrefægterhest - altså manøvrere snævert i nærkamp... og så en krigshest, der skal bære sin soldat på tværs af Europa for at han kan skyde fjenden på behørig afstand. Det er to forskellige måder at bevæge sig på, der er påkrævet til to forskellige slags krigsføring fra hesteryg.

M.h.t. at sætte sig bagtil (jeg vil undlade at forsøge mig med at bruge det tyske ord), så vil jeg jo mene, at en 4-års hos Kirsten H sætter sig mere i en helt almindelig overgang fra trav til skridt end ret så mange andre heste, jeg har set, sætter sig i piaffe. Så lige præcis dér er hun ret godt dækket ind med den dokumentation, som efterspørges :-)

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

bla bla
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 13:06

Det så jeg faktisk Julie ;-) Derfor sagde jeg også, at jeg tusind gange hellere ville se på din hest end alverdens ol-heste - netop pga. af bevægelsesmønstret :-) Og så kan du sagtens opleve at der er plads til forbedringer - men jeg kan godt skelne snot for sig (eller hvad pokker man nu siger :-) Jeg talte faktisk også med Kirsten om det bagefter :-) Det er det jeg prøver at ramme, når jeg longerer og føle mig frem til når jeg rider.

Nøøøøøj hvor jeg glæder mig over det, du skriver Julie med GH's forklaringer :-)

Nina - jo jeg har set det, men ikke turde skrive det før :-) Jeg kunne jo se forkert, men den skelnen GH lavede i lørdags mellem tysk klassisk og spansk/portugiske og til dels fransk fik mange brikke til at falde på plads i hovedet på mig.

For jeg tror ikke de takter forkert men bevægelsesmønstret er et andet og mindre rummeligt, fordi vægtningen er anderledes (bæring vs. gangarter). Nå ja bare læs hvad Julie skriver - det er uendeligt meget bedre forklaret end jeg nogensinde kommer til at kunne :-)

Hilsen Søs

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider