Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Få hesten til at gå til biddet...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 14:07

Nu spørger jeg måske lidt "dumt" - men når man skal have sin hest til at gå ned med hovedet - hesten er nylig tilredet - er det så rigtigt at man sidder og lirker fra højre til venstre med hænderne. Så meget at hesten svinger fra højre til venstre med hovedet i takt med hovene?

Og er det "normalt" at hesten giver så meget efter i bagbenene/ryggen når rytteren stiger op på den at den ligefrem snubler fremad? Så er rytteren måske lidt for tung???

Jeg så nemlig en rytter den anden dag på vores rideskole gøre ovenstående og synes det så helt forkert ud.

Men som sagt er det nogle år siden jeg sidst red koncentreret dressur.

Så nu kommer jeg helt i tvivl om det bare er mig der ser på det som: SÅDAN RIDER MAN IKKE HESTE TIL BIDDET / NED MED HOVEDET... (bruger lige de samme udtryk som rytteren gjorde da jeg spurgte hende....)

/Lisbet

Helt nye dressur læderridestøvler - med lynlås bagpå - str. 41 - passer til lægvidde 34 - højde 48 (indvendig) /51 (udvendig).

Giv et bud!!!!! Skal sælges nu!!!! Se billeder på præsentation....

0
0
Svar på denne tråd

raaaawr
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 14:21

Det første med at rive biddet fra side til side, har jeg hørt omtalt som at "save" hesten i munden.. De gør det i salgsstalde for at få hesten til at gå ned med hovedet når en potentiel køber kommer og kigge, og ja, den går da måske osse ned med hovedet, men den bliver ikke reddet frem og ned, men bøjer hovedet for at slippe for smerten..

Med om rytteren er for tung, vil jeg ikke udtale mig om , men det kan også være at hesten mangler lidt balance endnu siden den kun lige er blevet tilredet, eller at vedkommende der stiger op er lidt langsom i afsat og opsidning.. Skal jeg ikke kunne sige, men det første med at save hesten i munden er bare stygt i min mening..

Lykkelig ejer af Regan <3 ½fjordbasse / ½oldenbasse

0
0
Svar på denne tråd

save....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 14:48

At ride en hest til biddet handler jo om at aktiverer bagparten, så hesten løfter og svinger i gennem hen over ryggen. Altså har det i princippet intet med hestens hoved at gøre. Stakkels hest, hvor må det gøre ondt når noget metal inde i dens følsomme mund bliver flået fra side til side!

Det med opsidningen, det kan være fordi rytteren er for tung, eller hesten mangler balance elle måske at den har ondt i ryggen? Ja det kan skyldes mange ting og den ene ting udelukker ikke nødvendigvis den anden.

Mvh Rikke

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

Ikke helt forkert på den så....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 14:56

Så er jeg ikke helt forkert på den - ja jeg kan bare næsten ikke tie stille når man står og ser på sådan en gang ridning. Men det er lidt svært når underviseren ikke siger noget til at hun rider sådan.

Men hvorfor skulle hun også det - når holdningen er at hvis elevhestene går 5 timer i træk - er det fordi de "bare skal tjene til føden"...."det tager de ikke skade af"....

/Lisbet

Helt nye dressur læderridestøvler - med lynlås bagpå - str. 41 - passer til lægvidde 34 - højde 48 (indvendig) /51 (udvendig).

0
0
Svar på denne tråd

Tal med hende, ikke os...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 14:57

I stedet for at skrive om det herinde, burde jo snakke med pigen der rider hesten om det. Jeg er sikker på at hun gerne vil høre hvordan du ville gøre tingene anderledes. Der er jo forskellige måder at sige tingene på, og hvis du sørger for ikke at virke nedladende eller bedrevidende så kan man godt få en god snak om tilridningen af hesten.

Jeg ville blive ked af, hvis andre skrev om mig på denne måde på et offentligt forum.

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld - slutter her.
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 15:00

Undskyld - jeg slutter hermed her.

Men jeg har snakket med hende....

/Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

Nej nej
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 16:09

Min hest gik og "sagde nej nej" da jeg fik hende, selvom jeg slap tøjlerne sagde hun stadig nej, nu har jeg lært hende at "sige ja" eftergivenhed er det man stræber efter.

Der er skrevet rigtig mange gode tråde om ridning af ungheste herinde så prøv at søge...

PART søges til skøn hest, skriv over HN
Er det dig?

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 21:13

AnneLise hvad er det dog for en beskyldning ;D

Det er da at skære alle over med éen kam!

Selvfølgelig er det ikke kun salgstalde som gør det.

Rhea & Don Alfredo

- Tidligere med Amiro

0
0
Svar på denne tråd

raaaawr
Forfatter: 
Dato:  24-11-2008 22:29

Gud, selvfølgelig ikke Rhea Eg

Det gik måske lidt for hurtigt med at skrive og ikke heeeelt tænke på hvad jeg egentlig fik frem der

Nej, selvfølgelig er det ikke alle salgsstalde der gør det, ligesom det ikke er alle privatrytter der gør det, men jeg har, fra en pålidelig kilde, hørt om en salgsstald der gør dette..

Sorry

Lykkelig ejer af Regan <3 ½fjordbasse / ½oldenbasse

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider