Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hesten strækkker hals
Forfatter: 
Dato:  26-12-2002 14:42
Jeg er en niårig pige der netop har fået en stor pony.
Jeg er løbet ind i et problem , nemlig at hesten strækker hals og river dermed tøjlerne ud af hånden på mig (elller jeg ryger forover)når jeg rider.
Jeg har ikke kræfter til at holde den og vil høre om nogle har et godt råd.
Kunne en form for indspændingstøjler bruges ?

Tak for hjælpen.

PS. Jeg har fået min far til at skrive for mig.

Venlig hilsen Mathilde.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hesten strækkker hals
Forfatter: 
Dato:  26-12-2002 14:51
hej mathilde
tillykke med ponyen,
jeg tror din pony måske har fundet ud af at du er lille
og måske ikke har så mange kræfter,med mindre du har alt for stramme tøjler og det er derfor han trækker.
hvis det er fordi han driller dig er det en god ting at få en størrere pige til at ride ham engang imellem
det skal være en der kan få ham til at forstå at sådan
noget må han ikke når han er på arbejde.
man skal også lige huske at undersøge at der ikke er noget galt med ponyen
god fornøjelse med din hyp
hilsen berit

smuk 4 års kat.2 pony vallak rå
samt tinker hoppe plag fra august 2001
til salg se dem på præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2002 15:33
Hej søde, jeg kender det alt for godt det der med at være lille og hesten finder ud af det med kræfterne.
Pas på du ikke hele tiden holder i tøjlen -hvis du ikke har særlig meget fat kan den heller ikke rigtig hive dig ud af sadlen, hvis du forstår. Ellers vil jeg råde dig til at give den et ordentligt spark når den lægger an til at ville trække. Så løfter den nok hovedet eller springer endda lidt frem og så undgår du det. Selvfølgelig skal du ikke sidde og sparke til den hvis den hele tiden trækker. Prøv også når den vil trække at sige "NEJ" meget skarpt og højt -hvis du er heldig bliver hesten så forskrækket over at du bliver gal at den helt glemmer hvad den havde tænkt sig!! Og på et eller andet tidspunkt går det op for den at den ikke får lov og at du måske ikke er større end den, men i hvert fald er mere stædig!!

Håber det hjælper lidt

Anna *hvis hest også trækker gevaldigt indimellem -jeg slipper bare tøjlen, så må hun enten falde på næsen eller lade være med at trække i mig!*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2002 16:02
Ponyen kan også have brug for at strække overlinien, og hvis den ikke får lov til det i det daglige arbejde, vil den selv finde på at trække sig fri.

Man kalder det "dybdearbejde" eller "remonteholdning", når man ved at forlænge tøjlerne lader hesten strække hals og hoved frem og ned. Herved strækkes hele hestens overliniemuskulatur, og forhindrer mælesyre i at ophobe sig.
Dette arb. fungerer bedst hvis hesten er samlet rigtigt først.

Jeg foreslå at i får noget undervisning istedet for at spænde ponyen ind, og evt. påføre den flere spændinger.
Foreslår også at i giver ponyen lov til at strække hals og hoved frem og ned i både skridt og trav, både som opvarmning og afslutning. Dette skal ske på en meget let tøjle, helst løs tøjle. Evt. indtil hesten har prustet et par gange, hvilket viser at hesten spænder af i en grad.

Men få noget god undervisning så pigen kan lære at både samle ponyen korrekt og lære at lægge den "i dybden".

venlig hilsen Liv
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2002 16:33
...der skulle stå mælkesyre og ikke mælesyre....held og lykke med ponyen :)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2002 20:50
Hej Mathilde

Jeg tror det ville være en god ide, hvis din far laver
2 snore med karbinhager i begge ender, de skal have
en længde der gør at din pony ikke bliver spændt for
meget ind og samtidig være så korte at han ikke kan trække tøjlen ud af dine hænder, de sættes fast i bidet
på din pony i den ene ende og i de fleste sadler sidder
der 2 metalringe forrest på sadlen, hvor den anden
ende sættes fast.

De skal kun sidde der, når du træner og altså ikke under opvarmning og når du skridter af.

Jeg tror ikke det hjælper, at du får en anden til at
ride din pony, da ponyer ikke er dumme, de ved godt hvem der sidder i sadlen.

Held og lykke med din nye pony.

Mvh
Cantos
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2002 23:36
Jeg er enig med Cantos.

Små ponyer er gode til at snyde, og en sådan anordning vil helt sikkert hjælpe, bruger det selv engang imellem i undervisningen på rideskolen.

Men husk at give ponyen pauser fra snorene!

Lise Rohden
zatogi@hotmail.com

En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar! ;D
| En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider