Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Dressursadler!!! Hjælp!!!
Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 19:56
Hej!

Alle gode og dårlige erfaringer med dressursadler efterlyses.

Jeg har i de sidte to år redet i en Wintec Isabell Werth sadlen med de små knæstøtter på. Jeg kommer nemt til at sidde med urolige schenkler, da jeg ikke for støtte til både schenkel og knæ... dvs. jeg kan vælge at klemme med knæene, og schenklerne slipper hesten eller omvendt. Jeg har ellers ikke på andre heste (med andre sadler) haft urolige schenkler. Min hest har en tendens til at spænde op, og når han gør det, kaster han mig op af sadlen, så det bliver endnu sværere at få ham hurtigt på plads igen. Sadlen ligger ellers rigtig godt på hesten.

Jeg har nu lidt for sjovt prøvet et par forskellige sadler på ham (hvad jeg har kunnet låne af mine søde stald kammerater).

Den første jeg prøvede var en Hindemeyer. Et forholdsvis nyt mærke af god kvalitet. Der er et meget bredt kammer på sadlen, og den ligger godt på hesten. Sadlen kan virke lidt bred og sidde i, men det vender man sig hurtigt til. Knæstøtten er lidt speciel, da den er meget stor og meget kort. Dvs. at den ikke kommer ned foran knæet, men kun støtter foran låret.
Alt i alt en lækker sadel, dog lidt dyr vist 13-14.000.

Den næste var en Windsor Greenline. Den har meget store udvendige knæstøtter og et dybt sæde. Min første reaktion var at knæstøtterne var for overdrevne, men når min hest spændte op, kunne jeg lynhurtigt få ham på plads, for jeg trykkede mig ned i sadlen, når jeg lagde benene til. Super sadlen til en rimelig penge ca. 10.000. MEN... jeg har hørt at flere heste kan få ondt i ryggen af at gå med windsor sadler... passer det!

Den sidste var en Kieffer Exelent (lavet i samarbejde med Ulla Salzgeber). Også en sadel med dybt sæde og store knæstøtter. Jeg kunne bare ikke finde "balancen i den". Min hest hostede et par gange da jeg red, og hev mig med frem i sadlen... det var meget svært at blive ordenligt tilbage (det har jeg normalt ikke problemer med). Derudover var jeg ikke venner med knæstøtterne... det gav et ordentligt gnavemærke (har det endnu 1½ uge efter). Sadlen lå ikke optimalt på min hest.

Hvilken type dressursadel rider du i?
Hvad er fordele og ulemper ved din sadel?
Hvad har den evt. kostet?

Jeg har overvejet at prøve en windsor elite... hvordan adskiller den sig fra windsor greenline?

Er der andre sadler der var værd at tage med i overvejelserne?

Håber på mange gode svar

Vh
-Jane-

Se min præsentation - Jævnlig opdatering med billeder og stævne resultater
(I)"It's not having what you want - It's wanting what you've got"(I)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Dressursadler!!! Hjælp!!!
Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 20:28
Hej Jane
Jeg rider i en kieffer Wien og den er god der er bare ikke nok knæ støtte, men den ligger godt på de fleste heste !
den har kostet 5500,- men fra ny er der 8500,-
den er god fordi den ikke er for høj bag til, jeg har fået afvide at det skader hestens ryg at gå med sadler som Kieffer Action og Isabell Werth dressur så det kan man jo tage med hvis man vil !
mvh Randi

DANSK VARMBLOD KAN OG VIL !
LIGSOM OLDENBORGERE..

Kik lige ind på min præs og se billeder<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 20:34
Har en Bates Precieux dressursadel, hvor man sevl kan vælge hvilken str. knæstøtte man vil have på. Jeg har valgt at få de små, men jeg bruger dem ALDRIG til dressur, kun når jeg rider tur. Altså når jeg rider dressur rider HELT uden knæstøtte.

-Stine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 21:28
Jeg går efter:

Bredt kammer - alfa og omega
Dybt sæde - og helst god støtte bagtil
Stor knæstøtte, men lang og indvendig
God kvalitet

Desværre kan jeg ikke bruge Kieffer, men har fundet en super erstatning se min præs.

Pfiff, det bliver aldrig andet mærke i lædersadel til mig, da den opfylder alle mine krav.Jeg rider Frederiksborger(y)
0
0
Svar på denne tråd

hoste
Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 22:56
Min hest hostede et par gange da jeg red, og hev mig med frem i sadlen... det var meget svært at blive ordenligt tilbage

Jeg kom lige til at tænke på hvad man skal gøre når hesten hoster?

Skal man ikke give efter så den kan hoste uden at blive hevet i munden?
Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

Stutteri Montana
0
0
Svar på denne tråd

Re: hoste
Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 23:03
Hej Allesammen!!

PiaR: Det kan være at hun var uforberedt på at den ville hoste. Man kan ikke være forberedt på alt!!

Gameboy: Hvis jeg havde min egen hest, og skulle have en dressursadel, så ville jeg helt klart købe en Windsor Elite. Den er let, ligger godt, og har en vildt god- støtte + sæde!! Så held og lykke med sadel indkøbet!!

Glædelig Jul & Godt Nytår!!

;-D Qnuzer fra *Zippen & Oliver*!! ;-D

http://www.olli-bolli.subnet.dk/ <--- under konstruktion!!;-):-P

Kieffer hovedtøj sælges!!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil ikke eje en Windsor
Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 23:34
Af den simple grund, at den ligger dårligt på min hest, og iflg. min sadelmager tit giver rygproblemer, den er af samme kategori som Kieffer..............altså en sadel der passer heste med en rimelig lige ryg.

Jeg har prøvet samtlige sadler i HERI og hun fandt frem til at en Stubben Scandica lå optimalt på hesten, og jeg sad perfekt, der er en moderat knæstøtte, der passer til ryttere med lange ben.

Få en sadelmager ud, det er det bedste, man skal være overordentlig dygtig hvis man selv skal vurdere pasningen på sadlen, og de penge du sparer ender du med at skulle gi´ til massør, dyrlæge, og tilsidst en sadelmager.

Venlig hilsen Gitte
Parfumeallergi ?

0
0
Svar på denne tråd

Re: Jeg vil ikke eje en Windsor
Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 00:27
Hejsa!

Jeg har en Albion model K2 og den er jeg virkelig glad for. (faktisk så glad så jeg må tage den med, når jeg skal ud og se på ny hest. Kan den passe sadlen er hesten godkendt *gg*)

Ej selvfølglelig ikke, fjoller bare!

Jeg synes, at hvis en sadelmager siger god for en windsor til din hest, og den blive tilpasset efter hestens ryg, så tror jeg ikke at hesten får ondt i ryggen af den. Og positivt er det jo at du sidder optimalt.

Ellers hvis du har mulighed for det, så prøv en Albion. Den har det gode bredde kammer og også god støtte uden at man er fastlåst.

Hilsen Bettina;-D

- som søger ny hest, min. 165 og med gode bevægelser. Kender du en? så send en mail/besked til mig

På forhånd tak!,
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 09:37
Jeg rider i Wintec Isabell og jeg er nogenlunde tilfreds (men det er den eneste sadel, der passer dyret). Da jeg rider altid rider med sikkerhedsvest er sadlens dybde et stort problem, da min vest er meget lang ned ad ryggen og derved hænger fast i sadlen.

Når jeg ikke har vesten på (de 2 gange om året jeg ikke gider), så er det verdens bedste sadel at ride i for mig, men det kræver, at man kan lide sadler med dybe sæder og kan sidde i dem samt på sin hest og passer disse ting ikke sammen, så er det jordens dårligste sadel. Min mor har prøvet at ride ham og har ikke før haft så store problemer med at sidde på ham, som hun har i Isabell'en. Hun synes absolut ikke om sadlen:-) Men sådan er vi så forskellige og det er hestene også.

Jeg tror ikke på, at hesten får ødelagt ryggen af Windsor, Kieffer, Wintec osv. hvis sadlen ligger som den skal og en sadelmager kan sige god for den.

Jeg har desuden for nogle år siden haft en Stübben Romanus dressursadel og den er virkelig god (bedre end Isabell'en for mit vedkommende, men jeg opgav at finde en). Den har ikke så forfærdeligt dybt sæde at kigge på, men den yder alligevel god støtte bagtil uden at låse fast (hvilket min Isabell gør på grund af min åndsvage vest) og den yder god støtte til benene (noget jeg ligger stor vægt på i mine sadler, da jeg har knæproblemer og det har jeg sjovt nok ikke problemer med i Isabell'en).

Men jeg ville nok vælge at få en sadelmager ud og prøve nogle forskellige modeller på dyret, da det jo i bund og grund ikke er os, der skal vælge sadel, men dyrene (kommer det fra en, der har mange store problemer med at finde en sadel, der passer 100% og derfor rider tit uden sadel). Bare sørg for, at det er en kompetent sadelmager og han har noget at vælge imellem (Dahlmann har et kæmpe udvalg af mange forskellige mærker og modeller, men det er nu kun de gængse mærker han har, men han er dyr og om han er den bedste ved jeg ikke).

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 11:43
Hej Jane..

Ja, jeg vhar en Albion Style, som jeg er meget glad for at ride i. Den har en rigtig bred sadelbom - jeg kan faktisk have hele min arm inden i den.

Du har jo prøvet at ride i den - du må gerne komme ud og prøve den igen eller evt. låne den i en dag.

Jeg har fået at vide at den skulle minde meget om en win´dsor at sidde i - forskellen er så bare den meget brede bom. Windsor laver vist også brede bomme, men ikke helt så brede. Begge mærker er desuden engelske.

Den har også rimelig meget indvendig knæstøtte, som jeg synes krævede lidt tilvænding, men nu er jeg utrolig glad for den og jeg synes jeg kan sidde meget roligt med mine ben i den.

Mvh Silla"Mirakelkur eller erfaringer med SARCOIDER søges
0
0
Svar på denne tråd

Re: windsor elite
Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 11:50
JEg har en windsor elite, som jeg er vildt glad for, der er dog det at jeg får den omstoppet, men den ligger godt og man sidder godt i den.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 14:31
Kieffer en en god sadel, har prøvet Wien og Master de lå begge godt på min hest og jeg sad kanon i dem begge.
Jeg kan dog godt li et dybt sæde og store knæpuder - Jeg ønsker mig for vildt en Isabell Werth, så det skal være mit nytårs forsæt at spare op til sådan en sadel :)

Jeg rider nu i en Wintec (Et eller andet) dressur den ligger fint på Hesten, men jeg får MEGET ondt i bagdelen af den - Eller skal jeg bare ha polstret numsen lidt mere..*S*
Sædet er knap så dybt, og knæ puder er en by i rusland :)

Jeg synes helt sikkert Kieffer er en god sadel, de passer de fleste heste og ryttere :)

Juule Hilsner
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 20:30
Jeg har en Windsor og det er den abosult bedste sadel jeg nogensinde har siddet i!!! Jeg kan godt lide, at den har et bredt kammer til hestens rygsøjle...

Held og lykke med sadel!

MariaHelena
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2002 23:13
Hej Igen!

Heidi: Tjekkede lige lidt nærmere hvad en Pfiff er, da jeg aldrig har hørt om den. Jeg kan se at den ikke er forfærdelig dyr... er det ordentlig kvalitet, og hvem forhandler den?

PiaR: Selvfølgelig skal man løsne tøjlen, når hesten hoster. Som ZIPPEN skriver var jeg ikke forberedt på at han ville hoste og det var også kun to gange "prusten", hvis du forstår hvad jeg mener. Normalt hvis han hoster/pruster ryger tøjlen lidt ud af hånden på mig, men jeg jeg ikke var ordentlig i balance pga. sadlen røg hele mig med frem ;o)

Gitte (Mac): Jeg har tænkt mig (hvis jeg da kan finde pengene) at købe en sadel fra ny hos en forhandler/sadelmager, som kan komme og tilpasse sadlen. Det er bestemt ligeså vigtigt, om ikke mere vigtigt at sadlen ligger ordentlig på hesten! Det jeg kender til sadel køb (af nye) er desværre kun at man (hvis man er heldig) kan skridte en tur i sadlen. Jeg kunne godt tænke mig "en hel tur" i en evt. ny sadel. Det er mange penge at give for en sadel, hvis man ikke er sten sikker på at den passer både hest og rytter. Især når min egen sadel ikke decideret er forfærdelig at ride i! Derudover er det også rart at have nogle ideer når man kommer til sadelmageren!

Wivian: Ved du om Dalhman kørerud og prøver på hestene?

Silla: Hey... Lagde vist ikke så meget mærke til sadlen... vist mere til kræet under ;o) Ses nytårsaften!

Hvordan foregår det når man prøver nye sadler? Mange jeg kender (incl. mig selv) har købt sadel ved at en sadelmager kommer ud og prøver en mere eller mindre tilfældig sadel på hesten. Hvis sadlen ligger ok, køber man sadlen... kan det være rigtigt? Kan man evt. få sadler på prøve?

Vh
-Jane-

Se min præsentation - Jævnlig opdatering med billeder og stævne resultater
(I)"It's not having what you want - It's wanting what you've got"(I)
0
0
Svar på denne tråd

Re: GAmeboy
Forfatter: 
Dato:  22-12-2002 08:39
Dahlmann har ihvertfald været ude hos mig med en del forskellige sadler og da det jo er en del af hans forretning, så burde han jo gøre det.

Dette ligger omtrent 4-5 år tilbage i tiden, men mon ikke han stadig gør det. Når man snakker med dem i butikken, så er de ihvertfald med ops på at fortælle vigtigheden af en korrekt tilpasset sadel.

Held og lykke med sadeljagten.

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-12-2002 12:04
Hej Jane!

Personligt har jeg altid befundet mig godt i Windsor sadler, men den rare Jane fra Heri ville meget nødigt sælge mig sådan én til Plégon, i det, hun hævdede, at de generelt var designet til heste med en helt lige ryg. Og selvom PLégons ryg er lang, skråner han let opad mod krydset. I stedet havde hun en sadel af et engelsk mærke, "Spalding", som lå fint på ham. Da den så senere skulle stoppes om, rynkede min sadelmager (-ham ude fra Taastrup) på næsen ad den, da han aldrig havde hørt om mærket, men han "overgav" sig, da han så, at den lå rigtig godt på hesten. Og efter han havde haft den skilt ad, måtte han også konstatere, at det var godt håndværk (hvad han derimod ikke mener om Kieffer-sadler, hvor fyldet alt for let klumper).

Hvis du er interesseret, kan jeg evt. prøve at tage min sademl med hjem en dag og komme ind forbi ARK med den, hvis du vil prøve at sidde i sådan én...

Mvh og rigtig god jul fra
Mia

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-12-2002 21:03

Hejsa..

Jeg har ikke så vildt meget erfaring med mange af de sadler der nævnes i de andre indlæg, men min mening (og mange dyrlæger + beriddere) er at kieffer er lavet for rytterens skyld og bestemt IKKE for hestens.

Den bedste sadel jeg har hørt om, og oplevet at ride i ar en Caprilli. Den er enten uldstoppet og de nye er med luft, så de former sig efter hesten, og derfor undgåes der mange rygproblemer, dog er der ikke ret meget støtte i til knæerne, men det vigste er vel også at hesten ikke får ondt i ryggen..ik? Så må man jo vænne sig lidt til en anden sadel, for ridning skal ske på hestens præmisser..

Se dig godt for og få en til at hjælpe dig, men de kan også tage fejl. (HAr en veninde hvis sadel blev stoppet skævt og det gav skulder problemer)

Held og lykke med at finde en sadel der passer.!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-12-2002 23:51
De sadler jeg vil anbefale, er;
Kieffer Action
Kieffer Master, selv ville jeg dog vælge at få en banan bagerst
Ken Taur, selv har jeg en 'Media', hvor der også skal støtte bagi, men 'Artic' er vidst også meget lækker. Min sadel har store dejlige puder, så den ligger perfekt på min hest, og mange andre der også har prøvet den, har også synes den er lækker.
Albion, har selv haft en Legend K2 eller sådan noget, men synes at støtten foran var for stor, og så var der ingen bagi !

;D

;D Knuz Nicole og Muledyret ;D

*God Jul, og godt Nytår til alle...!*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2002 19:52
Jeg har en Kieffer Wien til Roxsane, den er jeg glad for, for den er fantastisk og ligger ret godt på hende - der er ret flad, men effektiv knæstøtte i den, hvilket kun er godt, for jeg bruger den meget til ture - og har ikke problemer når jeg rider dressur i den...

Xantho har en Passier Grand Gilbert - Den er jeg rigtig glad for! Den var dyr, men det er en fantastisk saddel, jeg sidder som støbt i den, uden at være låst. Desværre har han fået flere muskler så jeg må lige have den til sadelmageren og have flyttet lidt på stopningen, hvis det er muligt - ellers må jeg jo skift... :-(

Mette - som endnu ikke er fyldt 16, hvis hun selv skal afgøre det.. Jeg nægter i hvert fald at ride andet end mine dejlige ponyer!!

Mød mig og mulerne på vores flotte nye hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider