Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Fold... nej tak....
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 17:51

Jeg har et problem med en hest der ikke kan gå på fold.. Har noget oplevet noget lignene?

Kort om min situation:

D. 21 august 2008 købte jeg en fantastisk 3 års DV-hoppe. Jeg var ovre og se hende nogle dage forinden og jeg faldt for hende med det samme og samme dag afgav jeg mit bud. Jeg spurgte ind til hvordan hun har været at arbejde med, ride på, hvordan hun er i stalden og på folden. Både avleren og hende der viste hoppen frem sagde at der var ingen problemer.

Eneste ting fremviser nævnte var at hun godt kunne være stresset på staldgangen og hun fortalte at det viser sig ved at hun skraber i gulvet. Jeg så hende ikke i stalden før hun blev sadlet op men jeg så hende i stalden efter hvor hun virkede flink og rar.

Efter fremvisningen blev hun sat ind i sin boks.

Derefter blev vi enige om pris samt at dyrlægeundersøge hesten hos min dyrlæge på Fyn, Højgård hestehospital.

Der var ingen anmærkninger fra dyrlægens side og jeg fik min nye hest hjem.

Hun fik god tid til at vænne sig til de nye omgivelser hvor hun også gik alene på fold. Efter ca 2 uger blev hun sat på fold med en ældre hoppe og de 2 blev rigtig gode "venner".

For ca. 3 uger siden brød hun igennem 2 hegn på folden og løb ud på en hovedvej, som er meget trafikeret.

Hun løb ca. 200 m væk fra alle de andre heste.

Jeg var heldigvis på stedet og fik hende indfanget på vejen. Derefter tilkaldte jeg dyrlægen der gav hende noget smertestillende, da hun var halt pga. slaget fra en pæl hun ramte, da hun løb gennem hegnet.

Haltheden var dog væk efter ca. en uge.

Dette skete mens hun stadig gik på fold med den gamle hoppe.

Derefter flyttede den gamle hoppe og hun fik en ny kammerat på folden.

Ca. en uge efter sidste udbrud sprang hun over hegnet og løb ca. 100m væk fra alle de andre heste, gennem en stor jernlåge lukket med kæde, hvorefter hun fortsatte ca. 1 km væk fra stalden og de andre heste, hvor hun så blev fanget af nogle venlige mennesker som hurtigt kontaktede os så vi kunne komme og hente hende hjem. Utroligt nok skete der hende ikke noget.

Derefter lavede vi nyt hegn på folden, et såkaldt hingste hegn, ca. 1,5 m højt med 3 brede, hvide tråde og nyt elhegn med 9000 volt.

Men lige meget hjalp det og hun brød endnu engang ud. Det skal lige nævnes at der er masser af græs på folden og at hun derudover også får wraphø. Hun går sammen med en anden hoppe og på folden ved siden af går 2 vallakker. Der er dobbelthegn mellem foldene så de ikke kan snuse sammen.

På nuværende tidspunkt virker det som om hun har fået respekt for hegnet men tilgengæld har hun så de sidste par gange hun har været på fold løbet rundt og rundt meget længe og ender med at være fuldstændig skum- svedt. Sidste forsøg på folden endte med hun gled ind i hegnet. Derefter har hun ikke været ude og kommer nu kun løs i ridehallen en times tid om dagen.

Udover problemet med at hun bryder ud af folden så er hun også en enkelt gang gået i panik / fået et anfald inde i boksen. Dette skete en aften hvor alle heste var taget ind i stalden og der var ro. Dette anfald bestod i at hun stejlede og forsøgte at springe ud gennem den lukkede bokslåge.

Trods dette er hun fantastisk at arbejde med både fra jorden og ved ridning. Hun virker meget tilfreds når hun er under min indflydelse både ved ridning, trækture i skoven ect. Jeg rider hende 3 dage i ugen, 1 dag med løs springning og 1 dag træktur i skoven. De andre dage trailertræning og ellers fri, så hun bliver aktiveret.

Har noget oplevet lignene situationer før?

0
0
Svar på denne tråd

puha...det lyder vildt
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 18:43

Ej, hvor lyder det vildt. Virker næsten som om hun aldrig har kendt andet end et menneskes selskab og er panisk overfor at være blandt andre heste eller alene.

Men hvad det reelt kan skyldes kan jeg ik lige gætte mig til. For tidlig fravænning?....ej, aner det virkelig ikke, men føler med dig.

Håber hun finder ro igen eller du finder ud af hvad de skyldes, så hun kan komme i behandling...for hun lyder jo ellers som en dejlig hest...

Ha' en rigtig go' dag
Shadowfax,
Stolt ejer af: ROMEO, EVERT & CASSIOPEIA

Stald AnnesMinde

OPSTALDNING TILBYDES
HOPPER OG VALLAK'ER

(Vejrup)
(min. stangmål 120cm)
0
0
Svar på denne tråd

fkgjfkjkfjhkgj
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 18:55

Puha....ud fra din fortælling tænker jeg, at hun søger/savner noget/en...hest/menneske...

Jeg ville tage kontakt til en god clairvoyant - har selv haft stor succes med det.

Ønsker al mulig bedring til din hest.

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Friesertøsen Thundra

& Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Portrætter af heste tegnes - se præs.

0
0
Svar på denne tråd

LAd den falde til...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 19:15

Da jeg fik min hoppe hjem var hun 3 år og en meget stresset, forvirret hest. Det viste sig på flere måde, både i boks (stejl og buk), på staldgang (skrabede) og på folden hvor hun flere gange hoppede over hegnet... Derudover gik hun til angreb og man kunne ikk gå med den. Det var rigtig træls, men især hendes opførsel på folden hvor hun sprang ud var træls... hun løb sjældent langt væk, men piskede panisk rundt i nærheden. Efter et par ganeg hvor hun løb ud begyndte hun at blive på folden. Jeg har haft flyttet hende et par gange og hver gang, indtil hun falder til, så hopper hun ud af folden... Det er kun de sidste to år hun er blevet lidt mere fornuftig og bare bliver inde på folden, selvom det er et nyt sted...

Det sjove var at hun meget hurtigt fandt sig til rette med træningen, sådan at når jeg fx havde den nede i ridehuset, så var den rigtig fin at arbejde med. Lidt som du fortæller om din. Mit råd må være at du giver den tid og så er min erfaring at det hjælper at have hesten gående i en større flok fx. 5-6 heste...

Sagde Janne - modstander af falsk ridning

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

Haflingerplag sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/153454/ hest/219974/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 19:19

Det lyder godt nok voldsomt og farligt.

Har du prøvet at lade hende gå alene på folden igen? Det kan være, at hun ikke kan sammen med andre heste, og trives bedst alene? (hvis det er det, hun var vant til)

Sascha, Sani Cheval og Halimah ox

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 21:10

Claivoyant god ide, ellers ville jeg anbefale min mentor Anna Twinny som er virkelig(!!) god til at tale med dyr, heste. Jeg har brugt hende flere gange og det er med utrolige resultater. Hun er den absolut dygtigste jeg har mødt og meget præcis. Gå ind på hendes hjemmeside www.reachouttohorses.com og se mere om hende. Det lyder jo vældig spøjst, og træls med din dejlige hest.

Jeg har brugt Anna til en hest der havde store udfordringer med traileren pga. en tidligere uheldig oplevelse og trods 2 professionelle der så på hende, var det først da Anna havde talt med hende at problemet forsvandt. Dagen efter faktisk for at være helt præcis.

www.equus-libra.com motiverende adfærdstræning for hest og rytter.

0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 22:54

ofte utroligt stressende at flytte - også for heste :-(

Som Jannej skriver, havde vi det også med vores store hoppe. Hun sprang dog ikke over hegnet, men var meget, meget nervøs i stalden og sparkede og fór sammen osv.

Hun var bange for (nogle af) de andre heste, for stedet, for boksen, for platsikken om tørvepakkerne osv. :-(

Da vi flyttede hende i juni sidste år, kom hun først en måned på døgnfold med en mindre hoppe (en haflinger), og derefter kom hun på stald og blev mere og mere rolig. Nu har hun længe været boss på folden, og er stadig bedste venner med denn anden hoppe, og det virker åbenbart godt nu ;-)

Når man køber en hest og flytter den, er det jo for den som at flytte til et nyt land, få et nyt arbejde og bo et nyt sted - uden at kunne få forklaring på noget af det :-(

Langsomt vænner den sig til det, men for nogle tager det længere tid end for andre :-P

Nogle heste trives også bedre sammen end andre, ligesom med os selv ;-)

:-) fra NinA

støvsugning & klassisk, almindelig dressur :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

Fjern al stress
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 09:02

Det er et rigtig stort problem, at hun ligefrem hopper ud af folden, og her er der ikke andet at sige end: Tilstrækkeligt højt, synligt og solidt hegn og MASSER AF PLADS.

Mit bedste bud er, at hun af en eller anden grund har følt sig presset, måske ikke af hesten, hun går med, men af andet, der er foregået: Larm, store genstande, byggeri eller andet. Er der noget i omgivelserne, der kunne tænkes at skræmme hende? Hvis folden ikke er så stor (hvor stor er den?) så vælger hun flugten ud af folden, for simpelt hen at skabe afstand til det, der skræmmer hende.

Heste er af naturen klaustrofobiske, nogen mere end andre, og her er indespærring i boks altid et problem. Jeg kender til en del heste, der ganske simpelt ikke kan trives i en boks, og som bliver meget stressede ligeså snart de spærres inde - også i alle de timer, hvor de er på fold. Her er løsdrift løsningen, det har jeg set gentagne gange få hestene til at falde til ro lige med det samme - vi taler her om timer eller få dage før der er set en væsentlig ændring.

Hvordan er hestens dagligdag? Hvor mange heste på stedet? Hvor mange timer ude/inde, er der ro eller uro? Hvor mange mennesker?

Jeg er ganske sikker på, at der er i omgivelserne er for mange stressfaktorer til, at hun kan kapere det. Når du så har hende i hænder, så ved hun, hvad hun skal gøre, og det er måske en stor tryghed for hende.

Jeg vil meget gerne prøve at være mere konkret ud fra flere oplysninger men mit bedste bud er afstressning der består i:

Gode livsforhold som stabil flok, tilstrækkeligt med plads, fodring med adgang til stråfoder døgnet rundt, ingen indespærring mm.

Dertil RO. Faste rutiner i træning, håndtering og pasning - hesten skal ALTID kunne forudse, hvad der sker. Flokken må ikke splittes, og alt, hvad der skræmmer hesten skal eliminieres. Kan være rigtig svært, men også nødvendigt for at få hesten til at falde til ro. Gradvis tilvænning duer kun, hvis du kan være til stede, hver gang hesten møder det skræmmende.

Når hesten så er faldet til ro, så kan man gradvist introducere den for et liv, der passer os bedre, men visse hesten KAN bare ikke trives i boks, og det kan være hele årsagen til dine problemer med hoppen.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

psykolog?
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 11:45

Hej. det lyder som en god ide med en claivoyant. Kender i en god? Anne Twinny er ikke fra Dk? hvordan får jeg evt. fat på hende?

Jeg synes jeg gør alt for at hun skal føle sig tilpas. Hun er opstalden et stille sted med kun 8 heste i stalden. Der er aldrig uro eller larm og udendørs er der ikke umiddelbart noget hun kan være bange for. Det der sker når hun kommer ud er at hun begynder at løbe rundt med det samme jeg slipper hende. Der er ikke noget tidspunkt hun står stille overhovedet. Hun drøner bare rundt og rundt og samtidig står det bagud med tis. Som om hun er panisk-angst men der er ikke noget at være bange for. Den anden hest hun går med løber ikke engang med rundt men står bare og kigger på. Det er virkelig synd for hende så jeg har simpelthend opgivet at lukke hende ud.

Hverdagen består i at alle kommer ud kl 8-16 dog ikke min hoppe pt. men hun står så sammen med en anden hest inde. Alt foregår regelmæssigt mht. fodring og lign. Normalt er hun tilpas i sin boks og vil helst være der. Alle hestene har faste foldkammerater.

Hun har en stor fold med masser af græs og perfekt indhegning. Så jeg er sikker på det ikke er klaus hun får. Der er heller ikke problemer med f.eks. trailer kørsel. Jeg har talt med flere dyrlæger som ikke aner deres levene råd og det må jeg sige at jeg heller ikke gør.

Men jeg er villig til at prøve hestepsykologer, clairvoyanter eller lign. så hvis i kender nogen gode må i meget gerne give mig besked.

0
0
Svar på denne tråd

Hestegal...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 12:38

Du siger hun render rundt med tis stående efter hende - kan hun være hvinsk? Hormoner kan totalt forandre en hest, og kan sagtens udløses af en flytning og møde med nye heste.

Venligst - Marianne

SE HER! Ridekursus med berider Michael Liocouras for Haflinger Sports medlemmer i februar. Se mere på www.haflingersport.dk

OG - der er stadig åbne pladser til Haflinger-EM 2009 i Merano

0
0
Svar på denne tråd

jeg tænker også hviskhed
Forfatter: 
Dato:  06-11-2008 12:41

dyrlægerne må kunne måle hendes hormonniveau...

Hvordan reagerer den på fold med fx 5-6 heste??

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Ja, hvinsk
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 09:01

Jeg har før oplevet hopper blive hvinske af stress forbundet med flytning. De må jo have haft tendensen inden, men jeg er ganske sikker på, at hvinskhed er problemet.

Det er vanskeligt at behandle, før nævnte afstressning og en lang periode med ro kan måske ændre på det. Prøv at hør dyrlægen om mulighederne eller evt. en alternativ behandler, da hvinskhed så vidt jeg ved er vanskeligt at behandle konventionelt.

Hvinskhed er en handelsfejl, så det var måske en ide at lade handelen gå tilbage, da der er stor risiko for, at hesten aldrig bliver normal. Jo længere du venter, jo dårligere en sag har du. Jeg ville få dyrlæge for en vurdering (han skal se hende rende rundt sådan) og straks derefter henvende mig til sælger med krav om at handelen skal gå tilbage.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 14:59

Venligst - Marianne

SE HER! Ridekursus med berider Michael Liocouras for Haflinger Sports medlemmer i februar. Se mere på www.haflingersport.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 15:05

..er du sikker på at hviskhed er en handelsfejl - det kan jo være svært at dokumentere, at hesten var hvinsk inden handel, og måske har sælger aldrig oplevet den hvinsk. Hesten er jo ret ung.

Venligst - Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Anna Twinny
Forfatter: 
Dato:  07-11-2008 15:50

P*P : Klik ind på hendes hjemmeside www.reachouttohorses.com og se mere om hende og hvordan hun arbejder.

Den kommunikationsform, jeg længere opppe har skrevet om, som hun tilbyder er telepati, og en sådan session varer ca. en time til halvanden og koster 85dollars. Den kan laves over mail hvis man vil dette, så Anna mailer resultatet af samtalen til dig, men jeg vil stærkt anbefale at gøre det over telefonen, da der er mulighed for at spørge ind til ting man gerne vil have mere afklaring på.

Der en en formular som hun sender til dig og du udfylder, samt vedhæfter et par billeder af hesten. I formularen skriver du bla. spørgsmål du gerne vil have svar på, og evt. en besked du ønsker at give din hest. I dit tilfælde eks. 'Det er okay at gå på folden sammen med de andre heste, jeg kommer til dig hver dag, og jeg sørger for at du er i sikkerhed. Jeg vil aldrig udsætte dig for noget der er farligt for dig.'

Jeg kan evt. sende dig en formular brugt på en hest Anna talte med i Oktober i forbindelse med branden i Sakskøbing rideklub?

Anna har haft sessions med, indtil videre, 6 af hestene fra den brand i Sakskøbing Rideklub, og nu ved vi bla. hvordan branden bredte sig, ca. tidspunkt for dens antænding mm.

Jeg kan kun sige at Anna er den dygtigste jeg nogensinde har mødt indenfor dette felt, og de der har fået lavet sessions med hende har været utrolig glade for det, og fået at vide end de havde forventet og troet var muligt. Selvom sessionen er på engelsk, er det let forståeligt da Anna til hverdag laver sessions for folk over hele verden, og hun har forståelse for at forklare ting meget præcist og på et forståeligt niveau.

Du kan evt. sende mig en besked privat hvis du vil vide mere, eller har spørgsmål

www.equus-libra.com motiverende adfærdstræning for hest og rytter.

0
0
Svar på denne tråd

Lyder da
Forfatter: 
Dato:  08-11-2008 19:43

godt nok vildt....

Tænker på, om den kan få nogle kortslutninger i hjernen eller sådan noget.... Det er jo langt fra normal adfærd....

Normalt vil en hest jo stoppe efter det første møde med et hegn, og ikke taget et til i samme omgang....

Jeg er godt nok spændt på at høre, hvis du finder ud af, hvad der er årsag til hendes adfærd....

0
0
Svar på denne tråd

Sådan én...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2008 20:49

... har jeg også!

Jeg har en skøn hoppe på 4 år, som er født og opvokset her på stedet. Der har aldrig været problemer med hende hverken på fold eller under træning.

Her for et par måneder siden var der så et eller andet, der gik helt galt for hende. Og jeg aner stadig ikke hvad. Hun var i brunst, og havde også et par dage med feber, så hun var jo sløj samtidigt. På et tidspunkt har jeg haft hende inde, fordi hun bare stod og hang ved hegnet. Da jeg lukkede hende ud igen, gik hun direkte gennem leddet og sprang over et andet hegn ind til min hingstede vallak.

Jeg tror, jeg brugte fire dage på at prøve at få hende til at gå på sin egen fold (med tre andre hopper), men hun ville kun gå med vallakken. Hun løb igennem/sprang over konstant. Så snart jeg slap hende løb hun bare, og også gerne flere omgange på folden. Jeg kunne bruge en time på at træne bak og stop og få hende til at græsse med snor på, men i dét jeg gik fra hende, så løb hun bare igen! Desværre var vallakken lidt hård ved hende, og så stod hun på sin selvvalgte fold i et hjørne hele dagen - stakkels hest.

Efter mange forsøg med både det ene og det andet lykkedes det at få hende til at gå forholdsvis roligt med to nye vallakker. Men det mindste stress (det kunne være en traktor eller andet som vi normalt kører med, og som aldrig før har været et problem) får hende til at spæne panisk rundt og tisse bagud. Vores folde er ret store, så det er ikke plads hun mangler, men alligevel får hun sig altid placeret i et hjørne, hvor hun egentlig er bange for at være.

Når hun er sammen med mennesker (og vist specielt mig) er hun helt rolig og afslappet og man fornemmer at så kan hun slappe af. I sin boks er hun helt tilpas og rolig.

Jeg tror ikke, at hun er hvinsk, men tror at hun tisser fordi hun er bange. Pt. går hun i en flok på 13 heste, da vi er ved at indkøre vores nye aktiv fodersystem. På trods af, at der er heste i alle aldre, virker hun meget uinteresseret i at være sammen med nogle af dem. Folden er så stor, at hun sagtens kan finde et sted i fred for de andre, og det vælger hun så som regel. Stadig løber hun, når vi fx. kører hø ud eller lignende.

Jeg håber på, at hun bliver rolig igen, når hun bliver tryg ved det nye system. Denne vinter kommer hun så ind i sin egen boks (fremfor løsdrift), så hun kan få ro en del af døgnet. Overvejer selvfølgelig også speciel fold til hende og evt. en makker hun kunne knytte sig til, men det var selvfølgelig ikke ligefrem meningen med at have en aktivstald....

Hmmm... Det var et langt indlæg, og måske ikke til megen hjælp, men ville da fortælle, at du ikke er alene. Jeg har dog aldrig nogensinde selv hørt om denne opførsel før, så jeg er også meget frustreret!

Mvh. Frida Laursen
Se mere på: www.helhedstraening.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tisser pga. angst - nej
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 00:24

Frida, jeg kan heller ikke forklare, hvad der pludselig er galt med din hoppe, men hvis en hest eller et andet dyr tisser af angst, så vil den være fuldstændig ude af sig selv af angst. Det ses fx. at bjørne gør det under de forfærdelige bjørnekampe, hvor kamphunde angriber en bjørn der har fået fjernet tænder og kløer.

Hvis den virkelig tisser af angst, så er den så bange at jeg er lige ved at sige, at aflivning ville være den eneste rimelige løsning, men jeg tror til gengæld heller ikke det er af angst - og den eneste kendte årsag til overdrevent tisseri hos hopper er netop hvinskhed. Det faktum at hun søger ind til vallakkerne bestyrker mig i, at der er tale om hvinskhed.

Kunne byggearbejde ifm. etablering af det nye staldsystem være årsagen til hendes stress?

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

update
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 14:35

Hej igen.

Jeg er ret sikker på det ikke er hvinsk eftersom hun opføre sig helt normalt i alle andre situationer. Hvis de er hvinske opføre de sig som en hingst og det synes jeg ikke hun gør.

Jeg har i mellemtiden fået fat i en clairvoyant. Hun var her i fredags. Hun mente at hun ikke kunne se over 10m væk. Hun beskrev at hun så klart indtil 8-10 m frem og derefter var det som en gummiverden for hende. Hun sprang over hegnet når hun blev utyg og ville hend til mennesker, for der følte hun sig tryg.

Hun mente også at jeg skulle få taget en blodprøve på hende for at få undersøgt om hun har sukkersyge også skulle jeg give hende noget andet foder. Hvis det er sukkersyge kan det være forklaringen på at hun ikke ser særlig godt og opfører sig mærkeligt på folden. Jeg er ret spændt på at høre hvad blodprøven viser.

Er der nogen der ved om dyrlægerne kan undersøge synet på en hest?

Frida, det er dejligt ikke at være den eneste med dette problem. Jeg må sige at jeg er meget fortvivlet over situationen. Har aldig oplevet noget lignene og jeg har arbejdet med rigtig mange forskellige typer heste efterhånden men aldig oplevet en sådan adfærd.

Jeg har da også overvejet at sende hende tilbage men på mange andre måder er hun jo min drømmehest så det er svært at opgive en ellers så dejlig hest. Hvis ikke jeg finder årsagen må hun jo tilbage for det er for besværligt at have en hest der ikke kan komme på fold.

0
0
Svar på denne tråd

Nej de gør ikke
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 14:39

Dårligt syn kan da være en god forklaring på, hvorfor hun er så bange.

Hvinske hopper opfører sig IKKE som hingste. Det er i brunst hele tiden, og er dertil meget overfølsomme overfor berøring og udefra kommende påvirkninger. Men det opfører sig RIGTIG MEGET som hopper, og jeg vil stadig holde på, at hopper der tisser ustandseligt som regel er hvinske - men hvorfor ikke spørge dyrlægen?

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror nu ikke...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2008 20:22

... at min hoppe er hvinsk. Hun opfører sig altså absolut ikke sådan. Hun er hverken kilden eller følsom overfor berøring, og viser minus tegn på brunst.

Hun tisser kun, når hun løber panisk rundt, ellers ikke. Heller ikke når der kommer en vallak forbi

Grunden til, at jeg tror det er angst er, at jeg før har set heste, som har været oppe og slås, og hvis den svage er blevet trængt op i et hjørne, så tisser de af angst. Som du beskrev med bjørnene Tina...

Jo, byggeriet kan da sagtens være årsag til hendes stress på nuværende tidspunkt, og jeg håber da, at hun falder til ro, når her bliver lidt stille igen. - Men vi var nu ikke begyndt at bygge og lave om på noget som helst, da hun startede med at opføre sig underligt...

Aflivning er da godt nok et voldsomt forslag, og så langt har jeg endnu ikke tænkt. Men derfor er jeg da stadig meget bekymret og frustreret og virkelig trist på hendes vegne, for jo - hun er ekstremt bange, når det tager hende. Pt. sker det vel 3-4 gange dagligt at hun løber en tur helt ude af sig selv og ender i et hjørne for sig selv (hun bliver dog på folden), og det gør da frygtelig ondt at se på!

Iøvrigt har jeg altså hørt om hvinske hopper, der opfører sig som hingste...

Jeg kommer lige i tanke om, at da det hele startede, og hun løb gennem hegnet konstant, da havde jeg hende med til egnethedstest (hun er knabstrupper) sammen med en masse hingste. Hun opførte sig eksemplarisk hele dagen og ikke så meget som løftede halen efter nogle af de andre heste. Stod på lastbilen mellem prøverne og hyggede sig og spiste hø. Da vi kom hjem og jeg lukkede hende ud, gik hun direkte gennem hegnet!

Ja mystisk er det, og jeg kan ikke forklare det med andet, end at noget har tricket hende, og nu er hun i bund og grund bange for at gå på fold

Tror jeg prøver det med en healer/clairvoyant....?

Mvh. Frida Laursen

0
0
Svar på denne tråd

Kunne du ikke prøve at
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 01:06

træne hende på folden? Så du lavede jord-øvelser med hende alle vegne på folden (i)

Mclean beskriver, at der kan være 'farlige pletter' for hestene, som gør at de bliver bange/meget bange, når de skal være der. Måske har hun det sådan med folden ?:-)

Og hvis hun er god i træningen, kunne man måske bruge det til at træne hendes angst væk?

Måske ville det ikke hjælpe, men jeg tror nu alligevel, jeg ville prøve, hvis det var mig, der havde sådan en hest.

Der skal så ikke være andre heste på folden, imens :-P

Det skal jo ikke blive farligt for dig 8-)

Og ellers tror jeg, at jeg ville få noget hjælp, fx fra TinaMJ, som skriver med her, eller fra fx Ute Lehman, Tine Sørensen eller Susan Kærgaard (y)

:-) fra NinA

støvsugning & klassisk, almindelig dressur :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

hej Frida
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 08:26

Jeg kan anbefale dig winnie stubkjær. Det er også hende der har hjulpet mig. se mere på winn-healing.dk. Hun anbefalede mig også at prøve nogle urter der virker beroligene. Læs mere om dem her www.rosenlundspecialurter.dk/

Jeg vil selvfølgelig også forsøge at træne hende stille og roligt så hun lære at slappe af på folden. Winnie, Clairvoyanten sagde at jeg skulle lave en lille fold til hende for hun kunne ikke overskue at have for meget plads. Så det prøver jeg også. Håber det lykkes for jeg kan næsten ikke overskue at skulle af med hende.. :)

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm Nina...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 11:50

Allerførst tak for, at du giver dig tid til at komme med gode råd.

Som jeg også har skrevet tidligere, så har jeg prøvet at træne hende på folden, desværre uden meget succes. Hun kan jo godt gå roligt derude nu, men af og til er der så noget (en lyd, et køretøj osv.) som "tricker" hende, og så løber hun hen i et hjørne. Det bliver jo alligevel lidt svært at forhindre den slags hele dagen

Mht. at tilkalde hjælp udefra, så tror jeg nu nok, at jeg kan klare træningen af hende selv. Ikke for at forklejne nogle af dem, du har foreslået overhovedet, men simpelthen fordi det er jeg selv dygtig nok til

Jeg kunne forestille mig, at det ender med, at hun får sin egen lille fold, hvis hun ikke falder til ro med aktivstalden ret snart.

P*P* - Tak for linket og henvisningen. Jeg har selv en bekendt, som arbejder med energier, så lige i første omgang spørger jeg hende til råds!

Mvh. Frida Laursen

0
0
Svar på denne tråd

Risky business...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 13:46

Jeg synes det er meget risky business at bruge clairvoyance til at stille en diagnose for en hest eller et menneske.

Hvis det var min hest, tog jeg ingen chancer. Jeg ville bruge de penge som en clairvoyant koster på at få en klinisk undersøgelse først. Det kan godt være at I "ikke tror" at hvinskhed er problemet, men hvis I ikke er sikre - er det så ikke bedre at få en dyrlæge til evt. at udelukke det.

Jeg er meget kritisk med brug af clairvoyance - for det kan i værste fald blive en rigtig farlig sovepude.

Clairvoyanterne er uden tvivl oprigtige og tror på det de hører og ser - men det er stadig udelukkende et trosspørgsmål, og kan ikke bruges til diagnosering.

Venligst - Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Frida...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 14:10

hvis du ikke har haft succes med at træne på folden, hvordan kan du så mene at du er dygtig nok?? Det kan jo være at en af de andre trænere kan noget, du ikke kan som lige præcis er en god metode til din hest...

Haflingerplag sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Marianne...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 18:13

Det er jeg for så vidt enig med dig i. - Altså at clairvoyante ikke kan stille en diagnose på min hest. - Men derfor kan det jo godt være, at der kan komme en anden vinkel på sagen fra den side. Jeg er ikke ukritisk, og jeg udelukker bestemt ikke, at der kan være noget fysisk galt med hende. Jeg har selvfølgelig også diskuteret det med min dyrlæge, som heller ikke mener, at det lyder som om hun er hvinsk.

- Men jeg går og venter på at Rikke Andersen kan få tid til at komme forbi og tjekke hende, for jeg tror måske nærmere, at hun har et fysisk problem et andet sted.

Som tidligere skrevet ved jeg jo ikke, hvad der er sket hende, men jeg er sikker på, at der er sket noget. Om hun er blevet presset af én af de andre heste eller hvad pokker det er, ved jeg bare ikke...

Janne - Tjah det mener jeg jo så på baggrund af min erfaring, og fordi jeg arbejder sammen med andre dygtige trænere.

Mvh. Frida Laursen

0
0
Svar på denne tråd

Det er muligt
Forfatter: 
Dato:  11-11-2008 09:39

at clairvoianten mener at hesten er dårligt seende, men burde den ikke alligevel lære, ud fra bundforholdene instinkter osv. hvor hegnet er? Og stoppe efter det første hegn den ryger igennem, og ikke tage flere på sin vej? Og ja.... Undlade at rende igennem det igen, hvis det er pga. dårligt syn?

Heste er jo ikke som vi mennesker, og de har mange andre og mere skærpede "funktioner" end vi har....

Ikke for at sige at clairvoianten ikke kan have ret, men jeg tror altså bare ikke, at det er pga. evt. dårligt syn, at den render igennem hegnet på den måde du beskriver....

Zamangah

GRAÆÆEEEØØØH...... JAAAAAAARRRHH..... Nemli....

0
0
Svar på denne tråd

Tove nielsen
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 22:29

Der er tove nielsen i nibe.Hun kan lidt af hvert bla. kommunikere med heste.

Hvis du vil have hendes nr så send besked.

bella

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 20:28

Hvordan mon det går med udbryderdronningerne? :)

- Charlotte

SÆLGES:

* Rambo Duo str 140. Brugt 1 sæson. Linere 100g + 300g

* 4 stk Equilibrium Stretch & Flex gamacher

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 21:09

får du besøg af hjorte på folden?

hos os har vi en der er bange for hjorte.

man kan rent faktisk høre hans hjerte slå på et par meters afstand, når der er hjorte i nærheden!

indtil videre er han heldigvis løbet ind i løsdriften og har gemt sig,- han er nemlig også for seperationsangst til at forlade sin veninde...

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

Hest som flygter
Forfatter: 
Dato:  18-10-2011 20:12

Jeg har haft to heste med noget lignende adfærd.

Den ene var en vallak - den løb indimellem som om den var blevet stukket af noget og det kom helt ud af det blå, helt uden forvarsel hver gang og både på fold og under rytter. Den blev faktisk antaget at have en cyste i hjernen, men blev ikke obduseret, så om dette faktisk var korrekt ved vi ikke. Den blev aflivet til sidst.

Den anden var en hoppe, denne begyndte pludselig med disse "stunt" i en alder af 9 år. Den viste sig at have en cyste på æggestokken. Den blev meget utilregnelig, men efter en hormonbehandlig blev den ganske normal igen. Vores løb også gennem hegnet ind til vallakerne og løb forvirret rundt og tisset uden at den alligevel søgte kontakt med nogen af de andre heste.

Så få scannet den, det er en billig undersøgelse og er det en cyste kan der gøre noget ved det.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 18:42

ja jeg ville også ringe til dyrlægen frem for en clairvoiant -ja undskyld mig, men det tror jeg ikke en fis på, du kunne lide så godt få en række kristne til at bede for din hest...

Anyway, siden din hest er knapstrupper, så er synet faktisk et muligt problem, da de er genetisk disponeret for natteblindhed. Så dårligt syn/nærsynethed kan være en mulighed.

Og hvinskhed kan give sig udtryk på mange måder, jeg kendte en hvinsk hoppe, som var meget løs i bagbenene, sparkede meget i bosken og bed sig selv i flankerne - men tissede sjældent. Og det er noget din dyrlæge kan finde ud af.

Jeg ville give Tina MJ ret - en hest som løber sig skumsvedt og pisser af angst bør aflives, af hensyn til dyret. Men man bør selvfølgelig først forsøge at hjælpe dyret - og her ville jeg så ringe til dyrlægen!

0
0
Svar på denne tråd

Gammel...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 20:36

Kære alle: Tråden er 3 år gammel :) Jeg skrev for at høre om trådstarter mon var kommet frem til en årsag samt løsning.

- Charlotte

SÆLGES:

* Rambo Duo str 140. Brugt 1 sæson. Linere 100g + 300g

* 4 stk Equilibrium Stretch & Flex gamacher

0
0
Svar på denne tråd

Overskirft
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 12:46

Ja jeg har prøvet noget lignende!!

Day-Light min gamle hest, blev sat på fold med andre hopper, og det resulterede i at hun brød igennem/under/spanrg hegnet 4 gange.. Der var ingen af hopperne der jagtede hende, jeg prøvede at lukke hende løs i hallen med min venindes pony, som vi tit red sammen med, samme reaktion, fuldstændig panisk og jeg måtte tage hende ud..

I ridningen hvis vi red på hovslaget (i ved venstre mod venstre) og der kom en anden hest ridende inden for hovslaget stoppede hun op, begyndte at steppe på stedet, og snurrede så rundt og løb den anden vej...

Resultatet blev hun gik på fold alene, og der var ingen problemer, hun gik på en fold så der kun var en fold på den ene side altså ingen folde + hest på den anden side, så kunne hun stå der uden problemer.

Ridningen blev ved med at være sådan hele tiden...

Hilsen Maria

Nu med Enghavens Fiona <3

" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"

Til min elskede sjæleven Day-Light

R.I.P

&

Min sorte skønhed Ridder

0
0
Svar på denne tråd

alternativt
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 12:07

ku du prøve connie fra dyretelepati.dk jeg har brugt hende på tre heste og en hund. to af hestene var for sjovt, men fik mange vilde oplysninger som hun ik ku vide.

Min hund stod foran aflivning, hun jagtede skygger 22 timer i døgnet. vi sku holde hende fast for at stoppe hende, så en veninde foreslog connie, og jeg tænkte nå ja 400 kr, det prøver vi da. Da jeg lagde røret på var hunden 99% rask, engang tre måneder efter jagtede hun en skygge, det var alt. Jeg var ellers meget skeptisk, særligt med nogle øvelser, hvor jeg tænkte okay det her er en tand for mærkeligt. Men hold op det hjalp og det gav mig en rigtig god indsigt i hundens følelser. Her var det noget angst og et meget forvirret liv inden jeg fik hende. Men med hendes hjælp lærte hunden at jeg passede på den og senere ku den passe på sig selv.

Hesten stejlede under ridning, ret voldsomt og man vidste aldrig hvornår og hvorfor, dyrlægerne havde opgivet ham. Hun satte mig i hans sted når han stejlede og jeg sad og var ved at kaste op, ku virkelig mærke hvordan han havde det.

Desværre ku vi ikke fjerne hans problem =(

Hun starter altid med at gennemgå dyret for evt sygdom, muskelspændinger osv. Den ene for sjov så hun havde noget i lysken som kløede og gjorde ondt (den havde skab) Ham der stejlede ku hun se noget på under maven, jeg stod med hånden og kørte den rundt til hun sagde stop (hun var i tlf) det var hans ar efter tarmslyngs operation.

Sky ku hun se små huller på oppe i næsen, de er uden betydning, men meget sjovt hun ku se dem.

udover det ku hun se noget stivhed/gigtlign i hendes hofte, flere smede hr efter sagt de tror hun har lidt gigt i den hofte. Hun er en meget hot hest, og hun sagde jeg sku trække et føl for så ville hun komme mere i harmoni med sig selv, og det må jeg godt nok sige at hun er. hu er bare faldet helt til ro..

Nå det blev lidt langt, men jeg håber at din hest falder til ro uanset hvad du vælger at gøre

sidst brugte en veninde hende akut til hendes hun som lå på dyrehospital efter at være rendt ned af en hest, hvor lungerne var fyldt med blod osv, den havde rimelig svære skader. det hjalp ejeren rigitg meget, og hun ku så absolut genkende sin hund i det der blev sagt

Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd

update
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 11:07

Nu er det efterhånden længe siden dette skete og jeg tænkte jeg hellere måtte skrive en update. Jeg fik fat i en hestehvisker/ claivoiant, Winnie, som "snakkede" med Rubin og jeg. Hun gav mig flere gode råd. bla. fortalte hun at Rubin ikke kunne lide det høje,hvide brede hegn på folden. Så hun skulle skifte fold og helst en fold omgrænset at træer så hun ikke var i tvivl om hvor folden var. Jeg skulle også skifte foder. Winnie mente hun havde en form for sukkersyge og at hun derfor skulle have et foder med lavt stivelsesindhold. Jeg skiftede til et foder til forfangne heste og det havde stor effekt. Dernæst skulle jeg langsomt tilvænne hende til folden. dvs. jeg havde hende i longe på folden først 15 min så næste dag 20 min, næste dag 25 min. osv. Kun mig og rubin. Winnie sagde hun var meget tryg ved mig og at jeg ikke måtte gå fra hende før jeg kunne mærke en ændring. Dette tog mig nok 6 mdr. hvor jeg langsom kunne slippe hende fra longen men jeg måtte blive ved folden. Hvis hun mærkede jeg gik blev hun urolig. så jeg måtte pænt sidde på en stol og se på hun gik på fold. Endelig lykkedes det mig at få en gammel rolig hoppe ind på folden til hende som hun var tryg ved og jeg kunne langsom begynde at gå fra hende. Det har været en lang prosses men det er lykkedes og hun har ikke løbet ud siden. Nu går hun fint alene på fold også. :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 21:08

Winnie er bare dygtig!! Har selv brugt hende.. Og hvor er det en dejlig opdatering at læse hun nu kan gå almindeligt på fold

Dressursadel: Euroriding Diamant fit 3 (mellem), 17", sort, yderst velholdt, sælges :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

hheeejjjjjj
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 23:36

glæder mig på dig og din hests vegne

der findes intet vigtigere end at leve

at eksistere er blot at være

0
0
Svar på denne tråd

PS. Glemte at fortælle at
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 08:59

PS. Winnie sagde at Rubin stak af fordi hun savnede sin gamle flok og ville ud for at finde dem. Så det har været hårdt for hende at blive flyttet fra en flok hvor hun har gået de første 3 år af sit liv. Så husk at det kan være meget stressende for de unge heste at flytte. Det er min oplevelse ihvertfald tegn på. Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Winnie. Her er et link til hendes hjemmeside hvis nogen skulle være interreseret i at læse mere.

winn-healing.dk/index.php/805121

0
0
Svar på denne tråd

Smuk historie
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 10:14

Hvor er det egentlig en smuk historie, og hvor er jeg imponeret over din indsats for at gøre din hest tryg på folden. Især det med, at du sad på en stol på folden for at din hest kunne være tryg.

Det glæder mig, at I har fået det til at fungere, så du ikke behøvede at sende hende tilbage.

Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider