Jeg har en 4års...ja det er jo lidt ældre end 3 1/2
men ikke meget...hende rider jeg i skoven og på vej på. Hvis hun vil får hun lov at galopere i skoven på korte distancer. På banen rider vi skridt og trav, 20meter volter, slangegang 2 buer og skrådt igennem. Lette temposkift både i trav og skridt. Hun bliver bedt om at søge ned, men rides ikke decideret i holdning. Vi laver tilagetrædninger og ind imellem et par skridt i versader i skridt. Fra jorden går vi traverser og versader i skridt, bøjning og stilling. Hun bliver ikke longeret. Jeg rider bomme som ligger enten i 4kant eller 3 på række i både skridt og trav.
Hun er måske lidt bagud i forhold til mange andre på sin alder, men jeg har taget det i hendes tempo hele vejen. Vi rider ca. 5 gange ugentligt, og hvis ikke det er ridning er det jordarbejde. Jeg har introduceret hende til løsspring, dvs. bomme på jorden og op til 50cm. Springet står på midten af banen på kortsiden for at undgå at hun løber for meget.
Hun virker tilfreds og er altid klar til at lave noget så jeg bruger det som rettesnor for at jeg har valgt det rigtige tempo for hende. Jeg veklser mellem at ride med kapsun, bid og duallygrime, både på tur og på bane.