Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Trailerlæsning -hvad er næste step??
Forfatter: 
Dato:  13-10-2008 18:33

Hej!

Jeg vil gerne høre jeres mening og råd om hvad mit næste træk skal være i at vænne min 2½ års vallak til traileren.

Målet er at jeg skal kunne læsse ham selv, dvs. jeg vil gerne kunne sende ham ind i traileren, så jeg kan blive udenfor og lukke efter ham. Det er målet!!!

Udgangspunktet var at jeg tidligere har brugt alt mellem 7 minutter og 4 timer på at læsse ham. Han er en stor dreng og jeg gider ikke skulle slås med ham i fremtiden. Det bliver nemlig sådan at jeg kommer til at læsse ham 3 gange i ugen (i starten) når han skal tilrides. Ergo: nul brok og ind i traileren!

Jeg startede i lørdags. Havde sat 5 timer af til missionen og var kun mig selv til det. Jeg gider ikke panik, og kender min hest så godt at jeg ved at det er et spørgsmål om tid før han overgiver sig. Jeg bruger Andrew McLeans metode med at holde trækket i rebgrimen til den går fremad, forstærket med pisketap på skulderen. -Og så venter jeg ellers på at den bliver træt af det. Det tog 1½ time, så overgav han sig og gik ind i traileren, bakkede ud på kommando, ind og ud igen uden problemer et par gange. Super!

Igår diskuterede vi det kun et kvarters tid, og så gik han ind og ud et par gange uden problemer.

Idag. Ingen problem. Han gik direkte ind uden brok. HURRA!!!! Jeg flyttede endda skillevæggen så den kun var på 3/4, og det bemærkede han vist ikke, og jeg stod derinde med ham lidt, så han ikke tror han skal ud igen med det samme. 2 gange bakkede han ud, men jeg holdt trækket i grimen, og halvvejs nede af rampen gik han ind igen.

MEN hvad er så næste step bortset fra at få skillevæggen helt hen på plads??

-skal jeg lære ham selv at gå ind, og hvordan?

-skal jeg gå ud af døren selv (uden at binde ham) og stå bagved og prøve at sørge for at han ikke bakker ud?

-skal jeg bare lukke og lade ham stå lidt?

Jeg vil jo gerne at han ikke panikker når jeg lukker bag ham. Han står helt roligt i traileren når jeg er derinde.

Hmm what to do, what to do????

Hvad synes i??

Hilsen Tenna

"Hvorfor gøre noget idag hvis det kan vente til i morgen"??

www.tennasch.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Du skal
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 00:57

være helt sikker på, at han ikke panikker derinde. Så jeg ville få hjælp af en anden person (altså en der kender til heste :-P ), så du kan åbne straks, der er tegn på noget der minder om uro.

Du ved, Mclean kalder det 'fejlfri træning', dvs. man skal ikke lære hesten fejl, hvad man let kan komme til, desværre :-(

Så vær to mens du træner, så tror jeg sagtens du kan sende den ind efterhånden (y)

Og træn så frem, stop og bak til bevidstløshed - så den kan det ALLE vegne. Så kan du gøre det (y)

Vi har 5 heste, de kan alle gå i trailer nu, men jo mere vant de bliver til det, jo lettere er det. Så vent med at forvente sololæsning til hesten er vant til at køre (y)

Når du først kommer i gang med at køre så tit, så går den selv ind til høet ;-) Det gør vores i hvert fald.

Spisevognen, kalder vi den nu :-D

I begyndelsen, vi havde traileren, havde vi problemer med dem - men nu er de søde :-P

:-) fra NinA

støvsugning & klassisk, almindelig dressur :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

Skulle ikke
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 08:25

være noget problem, når han nu har lært, at pisketap betyder frem?

Jeg ville, når han er helt tryg, flytte skillevæggen helt ud til siden, så der er plads til du går med - hvis det er nødvendigt...

Ellers stå udenfor og træk lidt frem i ham så godt du kan og brug pisken. Når han er kommet lidt mere indenfor, så bruger du pisken på bagparten, så det er nok en fordel, hvis du har lært ham, at dette signal også betyder frem :)

Det virker i hvert fald for mig!

Mvh. Anna

Se min hjemmeside med over 10.000 billeder.

Foredrag tilbydes

www.zink-mortensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmm lære hesten fejl (Nina)
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 11:01

Er enig i, at du nok skal få en til at hjælpe dig med at lukke så du selv kan berolige ham imens.. mennnnnn du skal da endelig

ikke ikke ikke få dem til at åbne så snart han bliver urolig, det er da at lære ham at bliver jeg urolig så åbnes der..

nej åbne når der er ro på og holde lukket lidt længere tid næste gang osv

det skal nok gå, men desværre skulle det være mærkeligt hvis du helt undgik lidt uro, det er jo stadig en væmmelig situation for de kære små lige meget hvad vi gør.

Held og lykke

livet er intet værd uden humor... radikale venstre min bare

0
0
Svar på denne tråd

Tja - men
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 14:07

man skal altså undgå at det går helt galt, så der SKAL åbnes, hvis det går i retning af rædsel.....

Vi har fået trailertrænet (af Tine Sørensen) en trailerangst hest, der piskede ud af traileren i samme øjeblik den var kommet ind - fordi den faktisk godt kunne gå frem, men panikkede :-(

Den fik lov til at gå lige så meget ud, den ville. Og nu går den selv ind, og vrinsker, hvis den ikke skal med ;-)

Så selv om man naturlivis normalt ikke skal fjerne presset, når hesten gør noget, man ikke ønsker - så skal man altså undgå panik!

Så bliver det først RIGTIG svært :-(

Så en hjælper er altså go' at have :-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Nej det var ikke det du skrev Nina
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 18:11

"så du kan åbne straks, der er tegn på noget der minder om uro."

det var hvad du skrev og der vil altid være noget, der minder om uro når du lukker første gang. Der er sku da meget stor forskel på "minder om uro" og en panik situation..

Har aldrig betvivlet at der skal være en til at hjælpe de første gange, selvfølgelig skal der det og opstår der panik skal hesten selvfølgeligt ud.

panikken kommer da også først hvis du skynder dig at åbne alt hvad der åbnes kan så snart hesten biver det mindste urolig..

0
0
Svar på denne tråd

Tine Sørensen
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 21:36

Læssede også min hest - og de første gange før bommen blev lukket bag hesten skramlede vi med den - bagved hesten - gik langs traileren og "lavede lyde" og ud for den flere gange... Nåh men tilsidst gik også dette og bommen blev lukket - dog først når jeg havde "så meget kontrol" at jeg kunne bede hesten gå frem når den tog et skridt bagud. Da den tilsidst trådte bagud og mærkede bommen gik den bare frem igen - hurra...!!!

Den sked dog grise (ikke føl) de første gange rampen blev hævet og her taler vi om 20 cm over jorden, 40 cm over jorden og så fremdeles..

Tålmodighed og timing :)

Det virkede for os - brugte 2 mdr. daglig træning inden bommen blev lukket - derefter 2 mdr. 3-4 gange om ugen med bom og rampe før vi kørte. Hesten var dog også "lettere kompliceret"

Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm

0
0
Svar på denne tråd

okay så...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 21:47

Tusind tak for jeres svar...

Bare for at opsummere...

I synes jeg skal lære ham at selv gå ind i traileren, selv blive ude, og klappe ham bagpå hvis han bakker, så han med tiden vil gå frem når han mærker noget (stangen) på bagparten. -Det synes jeg egentlig lyder meget rimeligt!!

Han er i virkeligheden ikke typen der panikker stort, så det tror jeg nok skal virke. Han står jo også bare og kigger sig omkring uden antydning af nervøsitet når han først er derinde.

Netop derfor vil jeg heller ikke umiddelbart synes at jeg vil åbne bommen hvis han panikker; de gange det er sket i hans liv (f.eks da han skulle lære at stå bundet), har han forsøgt at komme fri, men konstateret at det kunne han ikke, og så er han slappet af igen.... Har aldrig lavet de vilde tricks som at sprænge grimer og den slags.

Så næste step er at han selv skal gå ind OG BLIVE der.

Hilsen Tenna

www.tennasch.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jamen så
Forfatter: 
Dato:  15-10-2008 00:12

kan han jo også sagtens blive der (y)

Hvis han ikke har noget der minder om panik i sig ;-)

Du skal bare lære ham at gå frem for et tap - både på siden og bagi (y) Hvis der så er tegn på uro, giver du ham bare et tap, så går han frem og finder sig i det. Hvis han er sådan en hest, altså :-P

Men Annuschka havde lært at gå i trailer ved at man bare havde lukket den bag hende, også selv om der var 'tegn på uro' - og det gik ikke ret godt. Faktisk blev det være og værre, så hun til sidst ikke kunne læsses :-(

Så man skal absolut se efter, om der er tegn på uro (y)

Der findes to forskellige principper indefor den slags træning: 'langsom tilvænning' og 'flooding'. Det første giver sig selv, det sidste betyder at hesten bare kastes ud i det, og så forhåbentlig vænner sig til det, fordi den ikke kan andet....

Denne metode er ret brugt, virker ofte - men kan være meget risikabel. Man kan risikere at man aldrig siden får hesten til at gøre det, den er blevet bange for :-(

Hvis man lader hesten blive bange i traileren, er det, efter min opfattelse, en form for flooding 8-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Apropos trailer
Forfatter: 
Dato:  15-10-2008 10:05

Og Ninas Flooding så kom jeg til at tænke på en lille episode, som er lidt sørgelig:(I kan jo læse hvis i gider;))

En pige på rideskolen havde en pony, der ikke ville gå i trailer. Jeg spurgte en dag, da de besluttede sig for at prøve uden at skulle til stævne, om jeg skulle hjælpe. Det måtte jeg meget gerne og jeg brugte lige så stille en 3 kvarter tror jeg, på at få ponyen op. Derefter yderligere en halv time, så gik han op ved at jeg stod bag traileren.

Så nej, han var ikke en voldsom svær hest, det var en blanding af tvivl(hvad vil du have mig til) og angst.

Dagen efter lærte pigen det(Hesten kan jo lige så godt få en tænkepause, når vi nu har dage nok til det) og det gik super fint!

Ponyen fik så en skade, og kunne ikke længere rides på det niveau, hun ville. Så hun lånte en pony.

Denne pony gik sagtens op i traileren - i starten, men en dag kom de og spugrte mig, om jeg ville hjælpe igen. Ja, det ville jeg gerne. Denne gang brugte jeg noget lignende 1½ time, men til sidst gik hun også - omend lidt modvilligt - op i traileren, når jeg stod bag den. Sjovt disse to heste, har haft nemmest ved, at jeg har guidet dem nede fra jorden :)

Jeg lukkede efter en 6-7 gange læsning bagbommen og ponyen blev meget nervøs. Jeg beroligede hende og ventede(hun gik ikke i panik) til hun var rimelig rolig og lukkede hende så ud. Derefter ville hun ikke op igen! Brugte så lidt tid på, at få hende op endnu engang og så stoppede vi, efter hun havde været oppe uden at bagbommen blev lukket, et par gange, så hun kom ud med en god oplevelse.

Dagen efter prøvede vi igen. Hun ville ikke op i starten, men efter et kvarters tid, gik hun fint op. Pigen skulle lære at læsse hende, men hun havde ret svært ved at kordinere, for ja, denne pony var noget mere angst og modvillig end hendes tidligere.

Jeg sagde til dem, at ponyen var meget bange for bagbommen, og at de blev nødt til at træne dette, inden de skulle til stævne, ellers var det hele ødelagt igen. Og hvad gør (undskyld) fjolserne? De tager til stævne uden at have trænet en disse. Ponyen vil selvfølgelig ikke hjem.

jeg spørger hvordan det er gået, da de kommer hjem, og de har nu nået til den konklusion, at den dumme pony, bare er hoppe og stædig!

jeg prøver lige så stille at forklare moren, at en hest altså ikke bare er stædig, men det er hun fast besluttet på at den er!

Så nu? Jaaah sidste gang de skulle til stævne, stod de vist nok en 6-7 mand og kæmpede, de måtte opgive... Og staaakkels hest. Hver gang hun var vist dem tillid og gået i traileren, så har de lukket hende inde, skyndt sig at køre og ja... det fik de så ud af det

Og nej, jeg spurgte ikke, om jeg skulle hjælpe, for det der gider jeg ærlig talt ikke bruge min tid på! Når de ikke vil lytte til hesten, men bare konstatere, at den er dum og stædig, så opgiver jeg altså...

(Desuden gider pigen knap nok hilse på mig eller snakke med mig, hvis jeg skal snakke med hende om noget... så hvorfor skulle jeg bruge timer på at hjælpe hende?)

Blev lidt langt...

Mvh. Anna

Se min hjemmeside med over 10.000 billeder.

Foredrag tilbydes

www.zink-mortensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

hvad så med...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2008 10:11

Det er jeg med på Nina, men som sagt er der meget stor forskel på hvilken grad af nervøsitet eller uro som hesten viser, som sagt ville jeg bare få hesten ud hvis den panikkede, men ikke ved at den viste den mindste tegn på uro..

Lad mig så høre: Hvad gør du så når du første gang sætter dig ind i bilen og skal køre med hesten, du køre lidt og kan høre at hesten er urolig... stopper du så bilen? kaster hesten ud af traileren? -eller er du nødt til at køre videre alligevel?- evt vende om og køre tilbage... (dog bliver du jo nødt til at vende bilen først med en urolig hest, hvilket vel så også er en form for "flooding")

Venter spændt på svaret

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er noget
Forfatter: 
Dato:  15-10-2008 14:56

man altid skal tænke over - men heste er jo meget forskellige, så man må altid indrette sin træning efter den enkelte hest.

Og så tænke over, at de signaler vi giver den naturligvis skal give mening for den (læringsteorien) - og at den skal opleve at en trailer - den kan man faktisk godt komme ud af igen. Måske ikke lige med det samme, men 'snart' ;-)

Og i hvert fald inden det bliver FARLIGT ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

update
Forfatter: 
Dato:  15-10-2008 18:57

Vi holdt fridag fra trailertræning igår, men idag tog vi lige endnu en lektion.

Jeg kørte traileren længere frem end der hvor den plejer at holde (mellem en mur og nogle buske), så der var fri "flugtvej" til begge sider.

5 minutters diskussion og kiggen nysgerrigt rundt, så gik han ind i traileren. Ind og ud et par gange og satte så skillerummet på plads, da det ikke ser ud til at have nogen betydning for ham.

De par gange han lavede antydning til at bakke, trak jeg i grimen og han gik frem.

Ja.... -og så prøvede jeg at sende ham ind i traileren, men kloge mig tænkte ikke lige på, at jeg jo kunne stå på rampen på hans højre side, i stedet for at stå på jorden til venstre med en 2 m høj hest over mig, der synes det var meget spændende at se til den side jeg stod til!!! Ih altså Det var sq da ikke for snedigt!!! -så DEN laver vi lige om til næste gang....!

Anyhow, så omlagde jeg min strategi og gik med ham ind, men gik ud ugen og lod ham stå. Det gik fint.

Faktisk så tror jeg, at hvis jeg binder ham eller sætter bommen for, vil han muligvis prøve at bakke, men konstatere at han først kan bakke når han får besked på det.

Måske skal jeg prøve at lukke bag ham??

Hvad synes i?

-og tusind tak for jeres svar alle sammen!!!

Hilsen Tenna

www.tennasch.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

undskyld, jeg blander mig lige....
Forfatter: 
Dato:  16-10-2008 11:05

i din tråd - jeg har nemlig også problemer med trailerlæsning (eller rettere trailerAFlæsning).

Problemet er hesten på 1,72 der skal ind i en Brenderuptrailer og det at gå ind er ikke noget problem, men når han så har stået der lidt, så "panikker" han og kommer i tanke om han slår hovedet når han skal ud - resultat, han knalder hovedet i vejret og slår det så selvfølgelig!!!!!! Hvis han nu bakkede på samme måde som han gør på jorden er det IKKE noget problem at komme ud..... men hvordan hulen får jeg lært ham at holde hovedet nede når han går ud (skal altså ikke forståes som om han er nødt til at kravle ud, der er plads nok, men når han smækker hovedet i vejret er han altså temmelig stor ) Hvis han nu ville gå med hovedet i normal afslappet holdning ville det være fint og dette gør han HVER gang jeg træner bak med ham fra jorden, men altså bare ikke lige i traileren.

Hvad gør jeg????

mvh

Vipse

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

Kieffer Actionsadel 17" dressur alt fyld udskiftet sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Lær ham
Forfatter: 
Dato:  16-10-2008 11:15

at sænke hovedet på kommando (y) - og sy en pude fast i loftet (y) :-D

Det er samme problem, som når hesten trækker sig bagud, når den står bundet. Den tror, at det er 'sådan man gør' :-(

Hvis du kan time din sænk-hovedet-kommando, så han sænker hovedet lige i det rette øjeblik - og så har sat noget blødt fast i loftet for en sikkerheds skyld, så kan han lære, at det ikke behøver at gøre ondt (y)

Det vil han blive glad for at lære ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

tja tja tja
Forfatter: 
Dato:  16-10-2008 19:28

tja modtryk avler jo modtryk, jeg sørger altid for ikke at trække imod når de begynder at hive tilbage og sørger for at have et meget langt tov så man kan nå at følge med hele vejen ud uden at trække imod..

det plejer ellers at hjælpe hvis du lære ham, at når man tager i torvet skal man gå fremad og ligger det meste af presset bagfra. .

en anden mulighed er måske også at han bliver lidt klaustrofobisk i den lille trailer (har selv en vallak på 175 cm og har da tit tænkt over at når jeg er færdig med studiet skal vi nok have en trailer med ekstra højt til loftet) held og lykke med det

PS: Øv Nina du svarede ikke på mit spørgsmål, ville ellers gerne have jeres holdning til det...

0
0
Svar på denne tråd

ekstra højt til loftet
Forfatter: 
Dato:  16-10-2008 21:19

hmmm så tror jeg jeg får problemer med at komme under broer hvis der skal være så højt at han ikke kan ramme imod.

Nina: Han kan godt sænke hovedet på kommando PÅ JORDEN men det virker bare ikke når han panikker i traileren..... På jorden kan jeg også fint bakke ham hvor han sænker hovedet, men igen så virker dette HELLER ikke i traileren, Har prøvet nogen gange at bakke ham ud af traileren ved hjælp af wrap/gulerød så han skal stikke hovedet ned til forbenene for at få fat i godbidden og dette er en god løsning i mange situationer og pludselig går der kuk i det igen og han kommer i tanke om slaget og Nina HVORDAN syr jeg en pude fast i en trailer *GG*

mvh Vipse

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

Kieffer Actionsadel 17" dressur alt fyld udskiftet sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen det
Forfatter: 
Dato:  17-10-2008 01:36

kan du garanteret sagtens. Du kommer nok til at bruge noget kontaktlim og en skumgummihynde (y)

'Sy en pude fast', var mere billedligt talt :-D

Ja, gulerodsmetoden er da GOD (y)

Zorroline:

jeg svarede faktisk på dit spørgsmål, bare ikke helt konkret. Men jeg skrev, at hesten skal ud af traileren INDEN den panikker. Og hvis den panikker, når du kører, så ville jeg stærkt overveje at stoppe op og få hesten ud af traileren :-D

Men det er klart, der vil altid - når man har med heste at gøre - være situationer, hvor man ikke er i stand til at gøre det optimale. Hvor man må træffe et valg, der kun er et valg i mellem to onder :-(

Det kan også være, man ikke opdager panikken - vi har tv i traileren, men det er der jo mange der ikke har.

--o--

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  17-10-2008 19:56

Jeg tænkte lige at min mulle også havde bak-problemer i starten. IKKE fra jorden, men bakgearet var lissom i stykker så snart der var en trailer involveret. Jeg startede derfor med at øve bak på rampen, så længere inde i traileren osv. Det har faktisk virket, men derfor er det jo ikke sikkert det vil virke på din.

Lige for at dele min glæde, så læssede jeg Isak igen idag, uden problemer og endda med traileren holdende et nyt sted!!!!

Jeg stod længe med ham i traileren og overvejede hvad jeg skulle, men besluttede mig så for at binde ham og lukke bommen.

-Og hvad tror i så skete??? INGENTING!!!! Han tog et skridt tilbage, men konkluderede at han åbenbart først kunne gå ud når han blev bedt om det, og gik så et skridt frem. Ingen tegn på hverken uro eller panik!!!

Juhuu... succes igen....

Hilsen Tenna

www.tennasch.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hurra!
Forfatter: 
Dato:  17-10-2008 22:45

det var da dejligt :-)

Har han hønet derinde? For det er også en god indikator - de spiser ikke hvis de er bange.

Eller de spiser på en sær måde - uden at nyde maden :-P

Desuden er det jo rart for hesten at have noget at spise, så det kan være en god grund til gerne at ville køre i trailer ;-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider