|
|
| Hvordan får hende til at stoppe? |
|
|
Jeg har et problem med min ellers så rolige og søde hest. Problemet er at jeg ikke kan lukke den løs på bane eller i ridehus, uden at den løber rundt som om den skulle flygte fra sin værste fjende, hvis den en gang imellem stopper op, så er den så opkørt at den ryster/sitrer. F.eks. sidste år da vi var til kåring hvor den havde føl ved siden, løb den bare rundt i sin egen verden, pludselig løb hun sammen med føllet fordi hun fuldstændig lukker af for omverdenen. Ved godt at jeg bare kan læde vær at lukke den løs, men synes nu stadig det er rart at man har muligheden for at få hesten motioneret på denne måde, overvejer også at stille til kåring igen engang, og der ville det være meget rart at hun viste bare lidt normale gangarter. Så alle kloge HN'er derude, giv mig jeres gode råd, så jeg kan få lært hesten at løbe pænt og afbalanceret rundt. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv øv.. |
|
|
Er der virkelig slet ikke nogen som har en god ide til hvordan jeg kan komme problemet til livs. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løber på bane |
|
|
I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring. Så i må bære over med mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løber........ |
|
|
På folden vil jeg sige den er meget normal, den tager sig nogle enkelte løbeture engang imellem, men det har jeg indtryk af at andre heste også gør. Så på folden er der ingen problemer. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seperationsangst |
|
|
Motion får den i hvert fald  Jeg tror måske den kan lide lidt af seperationsangst, har du prøvet at tage en anden hest med. Min hest enten æder græs (i kanten af banen uden for) eller tonser rundt, så det med at tonse rundt er nok meget normalt, men det med at den bliver fjern, skal jeg ikke kunne svare på.
I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring. Så i må bære over med mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løber... |
|
|
Altså nu har jeg kun prøvet at have hende løs sammen med hendes føl og der var der ikke nogen forbedring, som jeg også skrev i først indlæg så ignorerer hun fuldstændig føllet og opfører sig fuldstændig åndsvagt. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kommer med nogle spørgsmål... |
| Forfatter:  |
HeidiSparvath |
| Dato:  |
14-08-2008 23:08 |
|
Kunne godt tænke mig at høre lidt om hvordan hun ellers fungerer...? Kan hun ellers arbejde koncentreret og afslappet i det ridehus...hvor gammel er hendes føl...hvad laver du ellers med hende...hvordan er hun under longe arbejde...? Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opførsel..... |
|
|
HeidiSparvath: Prøver og ser om jeg kan fortælle lidt om hende. Hun er generelt rimelig rolig, og vi rider altid på udendørs bane hvor hun kan se de andre heste hele tiden. For det meste koncentrerer hun sg fint nok når vi rider, men hvis de andre heste lige løber lidt ude på folden eller der sker noget anden omkring hende, så har hun hurtigt øje på det. Normalt bliver hun kun trænet under rytter, da jeg hellerikke kan longere hende, da hun enten fræser rundt ligesom når hun er løs, eller osse gå hun vildt langsomt og forsøger jeg at få hende mere frem læner hun ørene tilbage. Hendes føl er 1 år gammelt og er frævant, samt de går heller ikke på samme mark mere. Det var lige hvad jeg kunne skrive nu her, men du må endelig spørge. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere spørgsmål... |
HeidiSparvath |
15-08-2008 13:29 |
|
Bliver lige nødt til at spørge, hvordan er hun på staldgangen, når hun skal have sadddel og hovedtøj på, og når du strigler hende...og kan hun stå derinde alene...? Og kan hun evt rides i skoven eller andet alene..hvor hun ikke kan se de andre heste...? Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørgsmål.. |
|
|
Kan fortælle at hun er sød og rar under strigling og opsadling. bryder sig ikke om sadlen, men står dog stille. Har desværre ikke været på tur endnu, så ved ikke hvordan hun reagerer der. Hun har været kørt i trailer alene uden nogen som helst problemer. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørgsmål... |
HeidiSparvath |
15-08-2008 21:37 |
|
Hvad når hun står alene i stalden eller på staldgangen uden de andre heste i nærheden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørgsmål... |
|
|
Altså når hun står alene på staldgangen står hun pænt og er helt afslappet, men hvis jeg lukkede hende ind i en boks ville hun hurtigt blive ophidset. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit råd - træning fra jorden... |
HeidiSparvath |
15-08-2008 22:21 |
|
Jeg ville klart råde dig til at begynde at træne hende fra jorden, og bygge et godt og solidt fundament op derfra...tror ikke hun ser dig som en leder der er værd at stole på i pressede situationer..hun har klart problemer med at være alene... Du er dog langt fra den eneste der har de problemer.... Hun skal lære at du er så god en leder, at når hun er sammen med dig så er der aldrig nogen farer. Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træne fra jorden... |
|
|
Nu er jeg ikke nogen haj til det der HMS træning. Men hvilke øvelser vil du forslå jeg skal træne? Tror du har ret i hun ikke føler sig helt tryk sammen med mig. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seperationsangst |
|
|
Din hest har seperationsangst og det skal trænes væk systematisk. At blive "en leder" for hesten har ingen dokumenteret effekt, så jeg vil anbefale dig at tilvænne hende gradvist til at være alene. Et eksempel: Du sætter din hest i en boks, og en anden hest i boksen ved siden af. Du fjerner den anden hest så lidt at din hest ikke begynder at reagere. Det gælder om at belønne den for rolig adfærd, hver gang den udviser denne. Belønning består her af at den anden hest kommer tættere på, når din hest er rolig. Den må aldrig blive så bange at den "slår hjernen fra", hvis det kommer til det, fjerner i jer længere fra målet, så derfor lille gradvis tilvænning, indtil hun kan være alene, derfra øger man tiden hun skal være alene. Igen langsomt og gradvist. Emnet har været oppe og vende mange gange før og er blevet beskrevet af TinaMJ op til mange gange. Så søg efter tråde af hende og gå efter hendes metode. Lad være med at kaste dig ud i HMS-lege, du ikke ved hvordan virker før du har sat dig grundigt ind i det. Rikke
www.lipizzan.dk "The knowledge of the nature of the horse is one of the first foundations of the art of riding it, and every horseman must make it his principal study." Francois Robichon de la Gueriniere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til rikke |
HeidiSparvath |
16-08-2008 23:40 |
|
Til Rikke Har aldrig hørt nogen sige at det skulle være for sent at begynde at sætte sig ind i hvordan en hest fungerer ! Syns det er sjovt at du siger at det at være leder ingen dokumenteret effekt har...sjovt nok har dem der har beskæftiget sig med den indgangsvinkel til træning af sin hest, og blevet gode til at læse, og blive læst af sin hest, ingen af disse "normale" problemer som 80% af alle ryttere ellers har... Bare lidt at tænke over... Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Stine |
HeidiSparvath |
16-08-2008 23:51 |
|
Tjaa...hvis jeg var dig ville jeg finde en dygtig HMS træner...der kan hjælpe dig til bedre at forstå og blive forstået af din hest... Dit eneste problem er jo ikke at have din hest løs til en kåring...du har generelt problemer med at få din hest til at samarbejde med dig... Tillader mig lige at citerer dig  "For det meste koncentrerer hun sig fint nok når vi rider, men hvis de andre heste lige løber lidt ude på folden eller der sker noget andet omkring hende, så har hun hurtigt øje på det. Normalt bliver hun kun trænet under rytter, da jeg heller ikke kan longere hende, da hun enten fræser rundt ligesom når hun er løs, eller osse gå hun vildt langsomt og forsøger jeg at få hende mere frem læner hun ørene tilbage." Du kan ikke bare fjerne hendes angst for at være alene, det er hesten for meget et flokdyr til...hvis endelig du kunne, ville det tage dig 2-3 år med målrettet træning... Derfor ville jeg klart anbefale dig, at du lærer, at arbejde med din hest mere mentalt, det giver dig også en langt bedre allround hest, og du vil opleve at din hest giver dig meget mere end du turde drømme om ! Ved det, har selv prøvet det.... Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HMS... |
|
|
HeidiSparvath: jeg ville også meget gerne have noget hjælp til det horsemanship træning, men problemet er jeg kender ikk nogen, og synes heller ikke lige det vrimler med dem på fyn (sydfyn). Og som du skriver så er det ikke kun det at løbe løs der er problemet, der er også andre problemer, men man lærer ligesom og leve med dem med tiden. Inderst inde tror jeg også på at hun har et super temp. men de er bare nogen ting der overskygger det gode sind. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OK så... |
|
|
Jeg ville have foretrukket at holde den her på PB, men ok så. Lederskab kan lige så godt være at mennesket gør sine ønsker forståelige overfor dyret på godt gammeldags indlæringsteoretisk, som du, ret mig hvis jeg tager fejl, er undervist i på EI. Hvorfor er det så lige du ikke bruger det? "Syns det er sjovt at du siger at det at være leder ingen dokumenteret effekt har...sjovt nok har dem der har beskæftiget sig med den indgangsvinkel til træning af sin hest, og blevet gode til at læse, og blive læst af sin hest, ingen af disse "normale" problemer som 80% af alle ryttere ellers har..." Det kunne jo også være sådan at disse mennesker du omtaler, bare har været rigtig dygtige til at time deres signal og forstærkning... Hvorfor tror du at hestetræning kræver en eller anden HMS-guru for at foregå problemfrit? Hvordan arbejder man mentalt med sin hest? Når man udtaler sig som proffessionel, bør man skrive i et sprog så alle kan være med. Det er jo meningen at en klient skal lære af det du skriver. Dit abstrakte og svævende sprog virker forvirrende og giver ingen hjælp til det opstillede problem. "Du kan ikke bare fjerne hendes angst for at være alene, det er hesten for meget et flokdyr til...hvis endelig du kunne, ville det tage dig 2-3 år med målrettet træning..." I denne sætning modsiger du både dig selv og EI. Hvis man ikke kunne træne seperationsangst, hvordan bærer man sig så ad med at ride en tur i terrænet alene????? Jeg begynder at tro du ikke har den fjerneste ide om hvad du taler om. Rikke
www.lipizzan.dk "The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..." (Ludwig Hünersdorf)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til rikke |
HeidiSparvath |
17-08-2008 16:31 |
|
Synes det er lidt spøjst at du går ind og diskuterer min vurdering på Stines tråd, hvis du havde spørgsmål vedr min måde at se tingene på, kunne du jo have skrevet til mig og diskuteret det i en PB... Hvad jeg skriver, at jeg vurderer der er Stines problem har vel ikke noget med dig at gøre....du skal jo selvfølgelig være velkommen til at komme med dine idéer, også kan Stine jo tage stilling til hvad hun vurderer hun kan bruge... Men vil da gerne lige hjælpe dig lidt med dine spørgsmål, og har da også et par spørgsmål til dig... Du skriver; "Lederskab kan lige så godt være at mennesket gør sine ønsker forståelige overfor dyret på godt gammeldags indlæringsteoretisk, som du, ret mig hvis jeg tager fejl, er undervist i på EI. Hvorfor er det så lige du ikke bruger det?" Hvis ikke det er din vurdering at netop HMS er god gammeldags indlæringsteori, præsenteret på vilkår som er naturlige for hesten, med en stor indsigt i hestens naturlige kommunikations system, hvad er det så  Kan du nævne mig noget i HMS, som ikke er indlæringsteoretisk korrekt, som altså samtidig virker  Jeg skrev; "Du kan ikke bare fjerne hendes angst for at være alene, det er hesten for meget et flokdyr til...hvis endelig du kunne, ville det tage dig 2-3 år med målrettet træning..." Du kan ikke BARE fjerne - dette er essensen af min sætning, som du måske overså...jeg siger ikke at hun ikke kan, det vil bare tage meget lang tid, hvis det overhovedet fører til succes. En hoppe med så stort et flok instinkt, kan du ikke uden videre kontra betinge til at være ligeglad med det... Min vurdering her var, at prognosen for et holdbart resultat, der samtidig også har rigtig mange sidegevinster. Er at få hesten til at betragte Stine som en del af flokken, altså at vælge hende til frem for fra! Dit forslag synes jeg er at symptom behandle hendes problem, uden at gå bag problemet og finde kilden til problemet, og få løst det. Din nederste kommentar, synes jeg ligepræcis viser at du har svært ved at tænke abstrakt, og at være åben - hvis ikke du umiddelbart forstår hvad der bliver skrevet om, så må det jo være forkert. Kan godt være at du synes at mit råd virker abstrakt og svævende, men jeg vil på ingen måde komme med en konkret løsningsmodel uden først, at vide noget mere og selvfølgelig se hesten og Stine, heste er ikke så enklet sat sammen, at man bare kan komme med en fast konklusion på en løsning. Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Stine |
HeidiSparvath |
17-08-2008 16:52 |
|
Er ked af alt denne diskuteren på din tråd...det var ikke min hensigt, ved at komme med min vurdering... Men set i bakspejlet af at du ikke umiddelbart ved af nogen, der kan hjælpe dig, må du enten betale kørerpenge til nogen du kan få ud og hjælpe, så længe du har orienteret dig om at det er én der er dygtig. Hvis du altså er fast besluttet på, at løse dit problem fra bunden af... Ellers ville jeg råde dig til at følge Rikke´s løsning, og se hvorlangt den kan føre dig...hvis ikke den løsning kan fjerne dit problem så forhåbenlig kan den formindske dit problem til et acceptabelt niveau.. Hvis du har spørgsmål vedr. mine skrevne ord er du altid velkommen til at spørge... Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Jeg vil vende tilbage med et svar når jeg har tiden til det... Jeg vil dog gerne påpege at jeg startede med PB. "Du kan ikke BARE fjerne - dette er essensen af min sætning, som du måske overså...jeg siger ikke at hun ikke kan, det vil bare tage meget lang tid, hvis det overhovedet fører til succes." Hvis man ikke er indstillet på at træne sin hest, hvorfor så anskaffe sig en? Selvfølgelig skal man da gøre hvad man kan for at hjælpe hesten af med den slags frustrerende og farlig adfærd. Man har en hest i mange år, den skal da trænes til at håndtere alle de problemer den evt. kommer ud for. Jeg forstår simpelthen ikke at du kan skrive at hvis bare man er en god leder, så løser alle problemer sig af sig selv. Hvad er en god leder? Og når lederevner nu er noget man fødes med, hvordan lærer alle de andre så at være en god leder? Hvordan symptombehandler man seperationsangst? Det er jo "bare" seperationsangst. Alle heste lider af det, indtil de lærer andet. Det her virker som et modangreb, det er ikke ment sådan. Jeg skal nok vende tilbage med svar på dine spørgsmål. Rikke PS. Stine: Jeg vil ikke sige undskyld for at have stjålet tråden, for jeg mener at du og andre vil kunne bruge denne diskution til øget lærdom.
www.lipizzan.dk "The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..." (Ludwig Hünersdorf)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til rikke |
HeidiSparvath |
17-08-2008 20:04 |
|
Du skrev: "Jeg forstår simpelthen ikke at du kan skrive at hvis bare man er en god leder, så løser alle problemer sig af sig selv. Hvad er en god leder? Og når lederevner nu er noget man fødes med, hvordan lærer alle de andre så at være en god leder?" Kan jeg godt forstå du ikke forstår hvad jeg mener, hvis du aldrig har prøvet det...lad mig prøve at forklare mine observationer... Det jeg igennem 10 år har draget mine erfaringer på, har vist netop dette... Hvis du i starten af og under din omgang med hesten viser dig som en god leder, så vinder du hestens respekt, tillid og gennem træning lærer den at forstå dit "accent" i hestesproget...det er her vigtigt at have en god forståelse og føling med hesten, så også individ forskelle bliver opfattet af "træneren/ejeren" og taget i betragtning ifm. træningen. Det er min vurdering og erfaring at mestere du dette så bliver nye situationer aldrig til rigtige problemer, fordi du og din hest forstår hinanden...og hesten har "troen" på og tilliden til at du kan løse situationen fornuftigt, og dermed sikrer dens "overlevelse" hvilket er det hesten går mest op i. En god leder, er et individ der altid har overblikket, handler ud fra fornuft, forståelse og erfaring og som altid virker sikker og rolig. Mht. at kun dem der er født med leder evner kan være ledere, ja så er det rimelig vigtigt at man ikke tager sin mund for fuld. Ligesom mennesker, er heste forskellige af temperament, og nogen kræver en klogere/dygtigere leder end andre. En hest med meget temperament, kan også tit være en hest der stiller spørgsmålstegn ved mange ting. Og her kommer det at vise sig som en god leder på sin prøve...for at snakke indlæringsteoretisk, så er timing, rette forstærkning og forståelse for hesten altafgørende for om hesten vælger én til eller fra i pressede situationer. Du skrev: "Hvordan symptombehandler man seperationsangst? Det er jo "bare" seperationsangst. Alle heste lider af det, indtil de lærer andet." Jeg giver dig ret i at alle heste lider af det, i større eller , mindre grad...dog er det ikke så tit at dem der lider af det i en mild grad, gør det til et stort problem for sin ejer/træner. Tit forbliver det efter nogen positive oplevelser alene, til lidt koncentrations svigt og evt noget vrinsken, men ikke mere. Men det er ikke det Stine beskriver....og en hest der stadig har den opfattelse at det at være uden sin flok, er stort set lig med døden, ville jeg ikke gribe problemet an som du... At begynde træningen, der gerne skulle blive en succes, netop der hvor problemet er størst, synes jeg ville være en dårlig idé. Det giver efter min mening ikke Stine de bedste muligheder for at vise sig som en god leder for sin hest... Mit råd ville være at hun bygger et godt og solidt fundament op med sin hest, med mange positive oplevelser, hvor både hun og hendes hest får succes med hinanden. Og dermed også kommer til bedre forståelse. Og først herefter begynder at arbejde med problemerne.... Tror at du måske med ordet leder, forbinder det med magt og at påtvinge hesten underdaninghed, men det er langfra det jeg mener med det ord... Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning........ |
|
|
Hej Stine. Det lyder bestemt som seperationsangst den har - kombineret med nogle dårlige oplevelser hvor den har været i panik. Personligt ville jeg finde en træner der lægger vægt på indlæringsteori og ikke hms. Jeg synes det er vigtigt ikke at tillægge hesten nogle egenskaber eller "lederteorier" der ikke er underbygget videnskabeligt. Det der er vigtigt er at give hesten klare signaler den kan forstå og samtidig give den udfordringerne i så små bidder at den kan kappere dem. Jeg ved godt det har været ofte nævnt og udskældt herinde men jeg ville starte med at læse MacLeans bog - den giver et super indblik i HVORDAN hestens indlæring virker. Umiddelbart ville jeg starte et helt andet sted end med at være problemet med at være løs. Det der skal 110% på plads er de basale signaler: stop-start-drej-bak. Startende fra jord - og senere med rytter. Når du longerer så start med at acceptere det langsomme tempo hvor den kan overskue tingene. Hvis du kan undgå dens angstanfald vil den stille og roligt komme op i tempo. Jeg tænker at hvis du har tid/mod på det så afholder Susan Kærgård en demonstartion til oktober mener jeg det er på Wilhelmsborg. Det kunne måske give god inspiration? Det vigtigste med sådan en hest er at den ikke får gået i panik og at et hvert tilløb bliver bremset med det samme - for det er et selvforstærkende problem - idet hesten næste gang den bliver bragt i samme situation der udløste panikken - vil reagere med angst næste gang en lignende situation opstår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Svendsen |
HeidiSparvath |
17-08-2008 23:41 |
|
Tillad mig at spørge  Kunne rigtig godt tænke mig at høre din vurdering af forskellen mellen HMS og indlæringsteori ? Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar til Heidi |
|
|
Først vil jeg gerne sige at der er flere elementer af HMS der tiltaler mig, det er de gentagne kommandoer og ønsket om at hesten reagerer let for hjælpen samt at den ikke er bange for rytter og hjælpere (pisk/stick). MEN der hvor forskellen ligger mellem HMS og indlæringsteori ligger er, at når man snakker indlæringsteori ikke snakkes om dominans og om at være leder for hesten - vise hvem der bestemmer. Her snakkes REN indlæring - det at hesten for det første har en korttidshukommelse der er så kort - få sekunder. Det at hesten ikke kan reagere på flere signaler samtidig. At hesten generelt lærer utrolig godt ved negativ forstærkning - tryk. Det at hesten bliver rolig når den forstår hvad den bliver bedt om - når dens stop viker. Heidi - jeg vil ikke ud i en diskussion med dig om emnet - jeg har haft nogle at de bedste HMS'ere tæt på og ligesom jeg har oplevet MacLean og Susan K. Forskellen mellem HMS og indlæringsteori er for mig at det sidste har givet mig SVAR og AHA-oplevelser hvor HMS har været udokumenteret og med huller i argumentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
|
|
Selvfølgelig baseres HMS på indlæringsteori, ellers ville den jo ingen effekt have. Men hvorfor ikke bare kalde en spade for en spade, istedet for join up, 7 games og carrot stick. Det der gør at hesten frivilligt følger en, har i min verden intet som helst med lederevner at gøre, men derimod ens evne til at gøre sig letforståelig for dyret, og dermed forudsigelig og dermed behageligt selskab. Vi har det allesammen bedst med at kende vores funktion. Det giver stabilitet og selvsikkerhed, og så kan du for min skyld kalde det lederskab eller korrekt signalrespons. Mit problem med HMS generelt, og det gælder alle guruerne, er at det giver for store muligheder for fortolkning, eller overfortolkning. Der gives ikke en saglig redegørelse for effekten af en øvelse, og alting bliver beskrevet abstrakt og kunstigt. Jeg bliver en anelse provokeret over at du, der kalder dig proffessionel, ikke kommer med en brugbar løsningsmodel. Jeg ved godt at du har lært på EI at velmente råd over pc'en er absolut forbudt, men når folk spørger herinde, så er mit indtryk at de ofte ikke VIL betale for at en eller anden HMS-guru, kommer og hopper lidt rundt om hesten, og vupti kan hesten det hele, lige indtil guruen er taget hjem igen, og vi er tilbage ved nulpunktet. Hvad størstedelen af disse hesteejere har brug for, er redskaber og større viden om hvad de har med at gøre, altså en længere redegørelse for hvordan man griber sagen an. "Din nederste kommentar, synes jeg ligepræcis viser at du har svært ved at tænke abstrakt, og at være åben - hvis ikke du umiddelbart forstår hvad der bliver skrevet om, så må det jo være forkert." Jeg vil jo så vove den påstand, at hvis jeg ikke har forstået dit budskab, så er det op til dig at omformulere det, så jeg har en chance for at følge med. Du er blevet langt mere klar i dine sidste svar, det er vældig rart, bliv ved med det. Vi når aldrig til enighed, men det er altid godt at få udfordret hjernecellerne. "At begynde træningen, der gerne skulle blive en succes, netop der hvor problemet er størst, synes jeg ville være en dårlig idé." Det har du fuldstænigt ret i, my bad. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problem....... |
|
|
Ja jeg er forvirret nu, jeg aner ikke om jeg skal få hjælp af nogen eller låne en bog og prøve selv. Jeg kunne egentligt godt bare tænke mig nogen råd til nogen øvelser jeg kan træne, som gør at hesten lytter til mig og den koncentrerer sig, det tror jeg ville være en god start. Jeres diskution gør at jeg bliver lidt forvirret omkring hvad der kan hjælpe mig og min hest bedst. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha det kan jeg egentlig godt forstå |
|
|
Det er vidst kun dig selv der kan svare på det. Hvis du virkelig ikke har den ringeste ide om hvordan sagen skal gribes an, synes jeg du skal få hjælp udefra. Hvis den ide ikke tænder dig, så er det igang med bøgerne, specielt bøger om hestens adfærd tror jeg vil være godt. Og så læs denne tråd, den er ret lang og er ikke helt som din situation, men der er paraleller, og den er ihvertfald meget lærerig. www.heste-nettet.dk/forum/3/303702/ 303355/ Har du mod på at prøve selv, og søge alle de oplysninger du har brug for? Alle oplysninger ligger på dette forum, du skal bare søge efter dem. Hvis det virker for uoverskueligt så kan Heidi sikkert hjælpe dig med at finde en terapeut i det nabolag. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ved ikke om dette hjælper... |
|
|
Hej Stine. Det bliver nok liiiidt langt men: Kom til at tænke lidt mere over det jeg har skrevet højere oppe - og kan nu se i tråden at du forståeligt nok er blevet yderligere forvirret. Jeg ved ikke og det vil hjælpe dig - men det lyder for mig som om at din hest har lidt det samme som min har haft - hendes gav sig bare udslag i imponerende krumpring der ville gøre en hver rodeohest misundelig  For knapt 2 år siden var der nogle artikler i Landsbladet hest - en vis hr. Andrew MacLean - jeg grinte noget i starten - en halvgammel mand med ridehjelm stod på en mystisk akavet måde og snakkede om indlæring og signal-respons. Jeg blive dog alligevel fanget lidt af det han skrev og prøvede det i smug - enkle signaler (FOR enkle i mine ører) - men sikken en virkning. Besluttede mig for at låne bogen - og da han pludselig kom til Danmark meldte jeg mig til et todages kursus - mange penge - men nu måtte det briste eller bære! Det lange og det korte er at hans bog framragende! - enkel at forstå og enkel at bruge! Oveni var jeg så på kursus - i dagene inden havde jeg ligget på hospitalet med min yngste datter - så der var jo tid til at læse bogen - men hesten havde jeg ikke mulighed for at ride... Sagen er at jeg lærte af Andrew at for at få ro på hesten må du have ro/kontrol over benene - og det får du kun på EN måde - et sikkert stopsignal! Min havde det med - når hun blev nervøs ikke at kunne genfinde sin fo før der liiige var kommet et krumspring ud mellem sidebenene - enormt fustrerende! Tænk sig det bunder i et dårligt stopsignal. Hvis det var min hest ville jeg starte med at læse Andrews bog. Så ville jeg træne stop stå bak uendelig mange gange. Det der er vigtigt er at når du giver et signal f.eks. træk i grime/tøjle for stå så skal trækket holdes til den STÅR - og så øjeblikkeligt skal der gives HELT efter - aldrig holde et lille træk for "at være sikker på den bliver stående". Det samme med FREM - signalet (se i bogen) gives og stopper først i det øjeblik den tager det første ben frem - men så skal det også stoppe helt! En anden vigtig ting er at hesten ikke må bringes ud i en flugtreaktion (hvilket din tydeligvis gør) da det er selvforstærkende - for hver flugt forstærkes tendensen til at den vil flygte i en lignende situation - så du må holde den i snor. Dette er forhåbentlig ikke for altid - men til den har lært at reagere med stop frem for flugt. Når du har fået installeret et fint stop - bak - stå - frem. ville jeg så småt begynde i longe - men lad hende gå i LANGSOMT tempo! - for hver tur i longe hvor hun ikke oplever frygt/flugt - er du et lille skridt på vejen til at være løs og ikke flygte. Vær sikker på at du har hansker og evt hovedtøj på hvis det er det der skal til for at du kan stoppe et evt begyndende panik - flugt optræk. Det er uhyrre vigtigt at hun ikke oplever flugt. Hvis hun bliver bange - så er det vigtigt at få kontrol over benene - STÅ (men du må ikke holde hende fast!) - jeg lader min stå til hun trække vejret normalt - evt hjertebanken er overstået og hun sænker hovedet og sukker. Jeg vil helt klart anbefale dig at tage til den clinic Susan Kjærgård afholder på Wilhelmsborg ved Århus i oktober. Hun er en super underviser og samarbejder med Andrew. Ved ved ikke og du kan bruge min erfaring. Men det er mit bedste bud på hjælp til selvhjælp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|