|
|
| Min hest er nervøs og usikker |
|
|
Jeg har et problem med min hest. Han er en Oldenborger på 8 år,har haft ham i ca. 4 år. Han er normalt en rigtig dejlig hest,helt nede på jorden,dejligt sind,følsom,lystrer rytterens hjælpere og stemme,og bare helt igennem sød og rar. Han var en stille og rolig hest,og havde måske en tendens til at være lidt doven indimellem. På folden var han nederst i rangordenen,og gemte sig egentlig lidt,og holdt sig i baggrunden. Han var meget afhængig af andre heste,dog fik jeg ham trænet til at ride uden at have andre heste med sig. Her for knap 1 år siden kom min hest til et andet opstaldningssted,og derefter begyndte han at ændre sig. Det er egentlig bare gået ned af bakke. På folden har han fået en masse selvtillid,og gemmer sig ikke på folden mere. Han kan endda stå og spise på folden,hvor han jager andre heste væk. Det gør han normalt aldrig. På staldgangen er han blevet lidt fræk,og utålmodig. På tur er han meget usikker og nervøs. Der skal ikke meget til at skræmme ham. Han er løbet sin vej flere gange på grund af han er blevet bange. Dog uden mig på ryggen,da jeg var på jorden. Det kan være alt fra dyr (også heste) til mennesker og stillestående ting han bliver bange for. Enten løber han bare derudaf og væk,ellers står han og ryster,spidser ører,tripper,bakker,stejler eller hvad han nu finder på. Jeg kan faktisk ikke ride en eneste tur uden han bliver bange for noget,og kan ikke ride nogle ture,hvor der ikke er noget han bliver bange for. Han har fået rigtig meget energi her det sidste stykke tid. Jeg har prøvet magnesium,men havde ingen virkning. Vil lige nævne at han ikke får havre i sit foder. Jeg er i vildrede,da jeg slet ikke kan kende min hest. Har overvejet at prøve at få noget hjælp til ham,da jeg synes jeg har trænet og øvet,hvilket plejer at hjælpe,men synes det ser lidt sort ud.
Savner dig min elskede pony, aflivet d. 4/1-07. Her er et minde om min elskede pony media.putfile.com/sputniksminde Helt nyt Horsepower pony dækken str. 115 og med 300 gram fyld sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stress |
|
|
Det lyder som om han ikke trives på det nye sted. Er der mere uro på stedet, flere heste, andre eller uforudsigelige rutiner, flere heste på mindre plads eller lignende? Hans adfærdsændring på folden kan meget vel skyldes, at der er flere heste på mindre plads, så han føler sig trængt og må forsvare sig mere. Den nervøse adfærd tyder på kronisk stress, det viser sig bl.a. som overenergi, men fører egentlig til en udmattelse af kroppen. Kronisk stress viser sig også som dårligt helbred, fx. kolik/mavesår, sår der ikke vil heles, infektioner osv. Det kan også vise sig som adfærdsproblemer, fx. som stereotypier. Når hesten er stresset forbruger den ekstra magnesium, og den skal have det op til 1/2 år før det virker. Det nytter ikke noget at give magnesium hvis du ikke løser det grundlæggende problem - at hesten tilsyneladende ikke trives i sin nye stald. Har du ændret væsentligt på ridningen, fx. i form af øgede krav, siden du flyttede hesten? Kan du tænke på andre ændringer der er sket?
Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning www.hesteforstand.dk Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Hej Tina Ja,hvor skal jeg starte. For mig virker det som om,at han faktisk trives i flokken. Han står stort set altid og "hygger" sammen med en af hestene. I forhold til bare 1 års tid tilbage,der stod han altid længst væk,og ville ikke hen til de andre heste,da de jagtede ham væk. Jeg flyttede hesten på grund af jeg selv flyttede,og laver stort set det samme med ham som dengang. Rider ca. 4 gange om ugen. Ca. 2 gange dressur og 2 gange tur. Evt. longering,løsspring eller alm. spring indimellem. Jeg har ændret lidt på dressuren,efter jeg har fået ny underviser. Han havde problemer med venstre side,men det hsr jeg fået rettet meget op på nu,da han havde brug for meget støtte,og jeg ikke støttede ham nok. Han fik nyt foder for ca. 1-2 måneder inden jeg flyttede ham. Umiddelbart kan jeg ikke se,at det foder kan påvirke ham. Har fået lavet foderplan til ham. Hans pels er flot og skinnende,og han er i god foderstand,for første gang,da han ellers kan være svær at fodre på. Ellers synes jeg ikke lige umiddelbart der er kommet nogle ændringer. På det sted han står nu er der et par heste mere,men lidt mere fold end der var det andet sted. Men synes godt de kunne få lidt mere fold at gå på. Jeg synes egentlig flokken trives godt sammen,og der er sjællendt uro. Kun den ene hest kan være lidt dominerende overfor de andre,men ellers er der ro mellem dem. Med hensyn til at han kan være stresset. Det kunne godt være en mulighed. Spørgsmålet er bare hvad der gør det. Det virker netop som om,at han har overenergi. Uanset hvor meget han bliver redet,så er der mere energi tilbage. Med hensyn til kronisk stress,virker det ikke som det. Han er ihvertfald rask,og har intet fejlet der hvor han står nu. Ikke engang muk,som han plejer at få i stor stil. Spørg endelig hvis der er mere du vil vide  På forhånd tak.
Savner dig min elskede pony, aflivet d. 4/1-07. Her er et minde om min elskede pony media.putfile.com/sputniksminde Helt nyt Horsepower pony dækken str. 115 og med 300 gram fyld sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejhej |
|
|
Hej. Du skriver : "Det virker netop som om, at han har overenergi. Uanset hvor meget han bliver redet,så er der mere energi tilbage" Han lyder lidt som min, som netop lider af kronisk stress. Jo mere jeg prøvede at trætte hende ved at longere, ride meget og andet jeg tænkte kunne trætte hende, var bare med til at køre hendes stress endnu længere op og fylde hende med, som du beskriver, overenergi. Dog er hendes stress nu på retur, både ved hjælp af magnesium (som kan tage op til et halvt år om at virke, som Tina skriver) samt den rigtige træning. Med rigtig træning mener jeg at det der for mit vedkomne har virket, har været at bruge tid på hende blandt andet med masser af nus. Samt ikke at forlange for meget. Og køre de samme rutiner og langsomt udvide. Den vigtigste faktor er dog at prøve at finde ud af hvad der udløser denne stress og forsøge at mindske de faktore så vidt muligt. Dette tager tid, men er det hele værd, når man fornemmer at ens hest har fået tilliden til en og kan mærke den slapper af i den daglige omgang med en. Ellers kan jeg anbefale dig at kigge nærmere på Tina MJ hjemmeside. Og så selvfølgelig få fat på en træner som kan hjælpe dig. Pøjpøj Mvh Maiken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderet |
|
|
du skriver han førhen ikke var i så god foderstand, men det er han nu efter du har skiftet foder... Jeg har endnu ikke mødt en hest der ikke fik mere energi ve dat få korrekt foder... Dvs måsker er det bare dens sande jeg du møder nu... masser af spræl og glæde og vil gerne en hel masse hel tiden, det kan de godt uden at være stressede... Det er svært uden at have set din hest, men jeg tror at det ændrede foder har en stor del at sige... Så mærk efter indeni om din hest er stresset eller bare er sprælsk med masser af energi og så find dig en god træner dig evt kan hjælpe dig med problemerne... Jeg bed også mærke i at du sagde din nye træner mente at din hest skulle støttes mere... hvis du med det mener at den skal støttes i tøjlen, så ser man også nogle gange forvirring hos hesten der skaber stress (signalforvirring) - men de ved Tina en hel masse om... 
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Intet med sikkerhed |
|
|
Det er umuligt med sikkerhed at udtale sig om en hest, man ikke har set, så jeg kan kun gætte ud fra de oplysninger, du giver mig. Hvis han socialiserer mere med flokken end før, så vil jeg også tro, at han har det bedre nu. Hans selvtillid er steget, så nu tør han socialisere. Det ændrede foder har måske også givet ham mere energi. Men stadig - hvis han er hektisk når du rider ham, så er der noget galt. Harmoniske heste, der trives, er energiske men ikke hektiske. Din hest bør kunne gå roligt, men energisk i skoven, den skal IKKE løbe væk, men det KAN selvfølgelig være en måde at komme af med sin overenergi på. Du er nødt til at teste dig lidt frem for at finde ud af, hvad der påvirker din hest hvordan. Prøv at lade være med at give den korn i en periode og se, om det har en stor virkning. Hvis det ikke hjælper noget, så må du i gang med at vænne ham til at gå i skoven uden angst. Det kan jo være et spørgsmål om, at han før var passiv, og nu er blevet aktiv og har fundet troen på at have indflydelse på sin egen situation. Men jeg kan ikke sige dig med sikkerhed hvad der er sagen uden at have set hesten. Hvordan er han at ride på banen eller andet sted, hvor han føler sig tryg?
Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning www.hesteforstand.dk Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for hjælpen |
|
|
Majsle/Maiken: Jeg ved desværre ikke så meget om stress/kronisk stress hos hest,så det er svært at vurdere,og det kan være det,men tror helt sikkert at det kan være en mulighed. Førhen var han nærmere doven,men efter han blev flyttet har han fået mere energi. Det er især her indenfor de sidste ca. 3 måneders tid. Førhen gad han knap galopere,men nu jorder han simpelthen derudaf. Det burde vel ikke have noget med foderet at gøre,da der efter foderskift og nok ca. 2 måneder frem ikke skete nogen forandring. Og så blev han flyttet. Jeg synes nu heller ikke at jeg forlanger meget af ham. Vi rider mest på hyggeniveau. 1 til 2 gange dressur på en uge,og 2 gange tur. Evt. en gang spring,løsspring,longering eller andet. Hvordan fandt du ud af, hvad der for din hest udløser stress? Jannej: Jeg skiftede foder ca. 2 måneder inden min hest blev flyttet. Der synes jeg ikke der var nogen ændring. Burde den ikke være kommet indenfor det tidsrum? Det er især her indenfor de sidste måneder han har fået rigtig meget energi synes jeg. Men uanset hvad,så trives han mere på det foder han får nu,og hans pels er fint glat og skinnende. Ved det gamle foder var hans pels helt anderledes, og jeg kunne ikke få ham til at tage det sidste på. Min hest har brug for at blive støttet mere op på udvendig side,især på hans dårlige volte-venstre. Der kan jeg mærke på ham, at han bliver forvirret,når jeg beder ham om noget nyt,som han ikke forstår,men han forstår det rimelig nu.
Savner dig min elskede pony, aflivet d. 4/1-07. Her er et minde om min elskede pony media.putfile.com/sputniksminde Helt nyt Horsepower pony dækken str. 115 og med 300 gram fyld sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ |
|
|
Tina MJ: For mig virker det som om,at han har det bedre med flokken nu,end han nogensinde har haft før. Han hygger med de fleste heste,men kan dog også sige lidt fra nu,som han aldrig har gjort før. Jeg ved ikke om hans stigende selvtillid har noget at gøre med den måde han opfører sig på. Måske er han blevet mere sikker på sig selv på folden,og afprøver nu mig?? Jeg kan mærke på ham,at han virker mere glad nu,men han er alligevel bare ikke sig selv. Hans personlighed har ændret sig fuldstændig. Ja,nærmest til det modsatte. Jeg vil meget gerne finde ud af,hvad der er galt,men ved bare at jeg har brug for hjælp på en eller anden måde. Det var ved det gamle opstaldningssted jeg skiftede foder. Ca. et par måneder inden han blev flyttet. Det burde vel ikke påvirke ham så lang tid efter? Jeg kan stort set ikke ride en eneste tur,uden han bliver bange for noget. Han er blevet meget usikker på tingene,hvor han før for det meste skulle se tingene et par gange,og så var der ikke noget mere. Den ene gang var det en cyklist der kom forfra,hvor han blev bange,og løb væk fra mig. Her i denne uge blev han bange for to Islændere. Det er både levende "ting" lyde og stillestående ting,men nok mest noget der er i bevægelse. Han gearer sig selv nemt op,og så lytter han stort set ikke til mig. Han spænder op,ryster m.m. Det kan selvfølgelig være hestens flugtinstinkt der også spiller ind,men det ligner bare ikke ham. Min hest får ikke havre. Han får Pavos Natures Best(til hyggeryttere,så der er ikke så meget energi i.),Salvimin grøn,majsflager,salt og lucerne. Og så selvfølgelig wrap. Der er lidt forskel når jeg rider på banen. På banen kan han stadig blive bange for ting,men der er ikke ligeså mange ting at blive bange for som på en tur. Men der er nu altid de samme ting han bliver bange for ved ridebanen. Der er forøvrigt billeder af ham på min profil,hvis du vil ha´ en ide om hvordan han ser ud. Det er Tinto.
Savner dig min elskede pony, aflivet d. 4/1-07. Her er et minde om min elskede pony media.putfile.com/sputniksminde Helt nyt Horsepower pony dækken str. 115 og med 300 gram fyld sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frisk hest |
|
|
Hej... jeg er ejer af en meget frisk hest, som nogen gange godt kan blive lidt for ivrig. Jeg har skiftet foder til Spillers Cool mix som er en blanding til heste med højt energi niveau. Det har virket rigtig godt på min!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt kommentarer |
|
|
Tina MJ: For mig virker det som om,at han har det bedre med flokken nu,end han nogensinde har haft før. Han hygger med de fleste heste,men kan dog også sige lidt fra nu,som han aldrig har gjort før. Jeg ved ikke om hans stigende selvtillid har noget at gøre med den måde han opfører sig på. Måske er han blevet mere sikker på sig selv på folden,og afprøver nu mig?? Heste afprøver os ikke, det har de ikke grund til, og de er ikke beregnende, det har de ikke hjerne til. MEN der kan fx. ske det, hvis vi antager, at han har fået mere selvtillid end før, at han nu tydeligere viser dig, hvad han ikke kan lide, du gør, fordi han har fået større tro på at have indflydelse på sit eget liv, fordi han har fået større succes i omgangen med de andre heste. Jeg kan mærke på ham,at han virker mere glad nu,men han er alligevel bare ikke sig selv. Hans personlighed har ændret sig fuldstændig. Ja,nærmest til det modsatte. Som sagt, så synes jeg ikke han lyder som om han har det godt i skoven, men det lyder som om han har det bedre i flokken. Jeg vil meget gerne finde ud af,hvad der er galt,men ved bare at jeg har brug for hjælp på en eller anden måde. Alletiders udgangspunkt, så skal den nok komme til dig . Det vigtigste i problemløsning er at erkende, at man har et problem. Det var ved det gamle opstaldningssted jeg skiftede foder. Ca. et par måneder inden han blev flyttet. Det burde vel ikke påvirke ham så lang tid efter? Foderet, hesten får påvirker den i al den tid, den får det pågældende foder, så hvis foderet har den virkning på ham, så vil det fortsat have det indtil du fodrer med noget andet. Så hvis virkningen allerede var der inden du flyttede, så kan det godt være foderet, ellers tror jeg det ikke. Jeg kan stort set ikke ride en eneste tur,uden han bliver bange for noget. Han er blevet meget usikker på tingene,hvor han før for det meste skulle se tingene et par gange,og så var der ikke noget mere. Den ene gang var det en cyklist der kom forfra,hvor han blev bange,og løb væk fra mig. Her i denne uge blev han bange for to Islændere. Det er både levende "ting" lyde og stillestående ting,men nok mest noget der er i bevægelse. Han gearer sig selv nemt op,og så lytter han stort set ikke til mig. Han spænder op,ryster m.m. Når han ligefrem ryster, så er der ingen tvivl om, at han virkelig er bange. Jeg ville starte på ridebanen hvor jeg ville træne "lydighedstræning" - at hesten helt sikkert ved, hvad dine signaler betyder og altid med ro og sikkerhed adlyder dem. Når det er på plads, så kan du begynde at ride ud - i starten den samme lille tur igen og igen og igen og helst sammen med en rolig hest. Når den er rolig ved den tur, så kan du udvide turen. Hver gang hesten bliver urolig, så stop den, sænk dens hoved (lær den det på ridebanen og gerne fra jorden - når du lægger en hånd på dens nakke skal den sænke hovedet). Når den er faldet til ro, så rid ét skridt frem (her tænker jeg situationen, at du skal nærme dig noget, som hesten er bange for) og stop den igen og sænk hovedet. Når hesten her faldet helt til ro, kan du bare ride videre, men i starten må du måske passere det farlige et skridt ad gangen. Den må ikke vende om, men gerne stoppe op. Er den på flugt fra noget, der kommer bagfra, så ville jeg prøve at komme lidt ud til siden, og så stoppe den dér og lade det farlige passere forbi, her har jeg ikke noget imod at hesten kigger på det farlige, ellers er den meget let at presse ud i en flugt. Men det gode spørgsmål er jo, hvorfor han gør det... Jeg kunne godt forestille mig, at der skulle mere til end bare træning men har svært ved at komme det nærmere ud fra det, du skriver. Min hest får ikke havre. Han får Pavos Natures Best(til hyggeryttere,så der er ikke så meget energi i.),Salvimin grøn,majsflager,salt og lucerne. Og så selvfølgelig wrap. Med mindre han er for tynd ville jeg prøve helt at tage kraftfoderet fra ham, og så bare nøjes med wrap/hø, salvimin og lucerne. Majs er ikke bedre end havre hvad angår "hurtig" energi - snarere tvært imod. Der er lidt forskel når jeg rider på banen. På banen kan han stadig blive bange for ting,men der er ikke ligeså mange ting at blive bange for som på en tur. Men der er nu altid de samme ting han bliver bange for ved ridebanen. Allerede her indikerer du, at noget ikke er helt i orden, så jeg tror,at noget stresser ham på det nye sted, også selvom han fungerer bedre i flokken. Hvordan har du det selv på det nye sted? Har du fx. en følelse af, at du ikke er ligeså dygtig som de andre ryttere eller lignende? Hvis du ikke trives på stedet smitter det nemlig også af på hesten. Jeg fortsætter stadig gerne debatten, hvis du kan give flere oplysninger på baggrund af det, jeg nu har kommenteret 
Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning www.hesteforstand.dk Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hans sande jeg |
|
|
Hvis hesten før var tynd og kedelig i pelsen, og nu er rund og blank, så kan det måske også være, at han nu er som han egentlig er. Jeg ved godt, at det ikke er normalt oldenborgertemperament, men det er jo ikke sikkert, at hans temperament er sådan, som man forventer af racen. Jeg synes dressur 1 til 2 gange om ugen lyder af meget lidt, og når du siger, du rider på hyggeniveau, så stiller du måske ikke tilstrækkeligt med krav til ham. Jeg stod engang opstaldet sammen med en dressurrytter, der plejede at sige, at heste, der gik trætte i seng, havde man aldrig problemer med. Hun red dressur på højt niveau på en gammel hest, som flere beridere ikke havde kunne tæmme. Jeg ved godt, at udtalelsen kan misforstås, men forstået rigtigt, giver den god mening. Hendes hest blev redet, så den fik en passende mængde udfordringer fysisk som psykisk. Jeg har en lipizzaner, og hun skal stilles passende udfordringer, når hun rides på dressurbanen. Hun ville heller ikke være nem at ride, med de udfordringer, du giver din. Det er da svært, hvis jeg stiller for store fordringer til hende, hidser hun sig op og spænder sin store medfødte underhals, som jeg er ved at arbejde væk. Men samtidig skal hun altså bedes om tilstrækkeligt til at hun ikke keder sig, for så synes hun det er morsommere at blive bange for forskellige ting. Dette sidste ved jeg ikke, om det er adfærdsteoretisk korrekt, men det virker, som om, det er det der sker. Nu er jeg ikke adfærdsterapeut, men hvis din hest har "lippizanertemperament" så ville jeg undlade at ride i skoven alene i en periode, og jeg ville bruge rigtig meget tid på dressur med en god underviser. Jeg rider selv klassisk/akademisk, og her lægges der stor vægt på at hesten skal være afslappet og rolig, men der findes da sikkert også undervisere i moderne dressur, der går ind for at man tager roligt på hesten og ikke presser den. BirteB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ |
|
|
Tina MJ (tak fordi du skriver,det er til stor hjælp.) Heste afprøver os ikke, det har de ikke grund til, og de er ikke beregnende, det har de ikke hjerne til. MEN der kan fx. ske det, hvis vi antager, at han har fået mere selvtillid end før, at han nu tydeligere viser dig, hvad han ikke kan lide, du gør, fordi han har fået større tro på at have indflydelse på sit eget liv, fordi han har fået større succes i omgangen med de andre heste. Det kan godt hænge sådan sammen. Dog synes jeg det er meget at have ændret sig på grund af de andre heste,hvis det er sådan det hænger sammen. Her kan jeg forøvrigt lige nævne,at da jeg købte ham for de ca. 4 år tilbage,var han meget afhængig af hende pigens anden hest. Vi red en tur sammen,og der var ingenting. Til sidst da hun skulle prøve at ride på ham på en mark,begynde han at stejle med mere,da han var meget knyttet til den anden hest. Da jeg fik ham hjem arbejdede jeg med han 1 til 2 uger,da han ikke ville væk fra de andre,og siden da var der ingen problemer. Når jeg rider på ham,er der ingen problemer med at være væk fra de andre,andet end at han meget gerne vil hjem igen,måske mest på grund af maden,men normalt plejer det at foregå stille og roligt,uanset om vi rider ud eller hjem. Men han har vist en tendens til at blive tæt knyttet til andre heste. Han blev også tæt knyttet til mig,men synes mere han er knyttet til hestene nu. Som sagt, så synes jeg ikke han lyder som om han har det godt i skoven, men det lyder som om han har det bedre i flokken. Jeg synes han virker glad når han er ude at ride tur,om det er skov,strand,vej eller andet,men jeg tror han føler sig mere tryg i flokken. Dog ved jeg at han ikke er glad for grise. Det kan jeg tydeligt mærke på ham. Jeg holdte en pause på en måneds tid væk fra grisene,da han hidsede sig meget op,og så begyndte han med at stå stille hele tiden,og ikke ville gå. Prøvede at gå forbi med ham sidste uge,og det gik rimelig godt. Hidsede sig lidt op som han plejer,men han var rimelig styrbar. Når jeg går forbi med ham der,synes jeg at han stresser sig op. Alletiders udgangspunkt, så skal den nok komme til dig . Det vigtigste i problemløsning er at erkende, at man har et problem. Ja,jeg ved at vi har et problem,og vil så gerne have det løst,så jeg kan få min hest tilbage. Inderst inde frygter jeg bare,at han ikke bliver som han var dengang,og det gør mig ked af det. Vil samtidig også gerne have hjælp snarest,så vi kan have det godt igen. Foderet, hesten får påvirker den i al den tid, den får det pågældende foder, så hvis foderet har den virkning på ham, så vil det fortsat have det indtil du fodrer med noget andet. Så hvis virkningen allerede var der inden du flyttede, så kan det godt være foderet, ellers tror jeg det ikke. Jeg synes ikke virkningen var der inden han blev flyttet. Den kom heller ikke med det samme han blev flyttet,men det blev gradvist værre. Når han ligefrem ryster, så er der ingen tvivl om, at han virkelig er bange. Jeg ville starte på ridebanen hvor jeg ville træne "lydighedstræning" - at hesten helt sikkert ved, hvad dine signaler betyder og altid med ro og sikkerhed adlyder dem. Når det er på plads, så kan du begynde at ride ud - i starten den samme lille tur igen og igen og igen og helst sammen med en rolig hest. Når den er rolig ved den tur, så kan du udvide turen. Hver gang hesten bliver urolig, så stop den, sænk dens hoved (lær den det på ridebanen og gerne fra jorden - når du lægger en hånd på dens nakke skal den sænke hovedet). Når den er faldet til ro, så rid ét skridt frem (her tænker jeg situationen, at du skal nærme dig noget, som hesten er bange for) og stop den igen og sænk hovedet. Når hesten her faldet helt til ro, kan du bare ride videre, men i starten må du måske passere det farlige et skridt ad gangen. Den må ikke vende om, men gerne stoppe op. Er den på flugt fra noget, der kommer bagfra, så ville jeg prøve at komme lidt ud til siden, og så stoppe den dér og lade det farlige passere forbi, her har jeg ikke noget imod at hesten kigger på det farlige, ellers er den meget let at presse ud i en flugt. Men det gode spørgsmål er jo, hvorfor han gør det... Jeg kunne godt forestille mig, at der skulle mere til end bare træning men har svært ved at komme det nærmere ud fra det, du skriver. Da jeg købte min hest var han trænet med horsemanship,og ret lydig. Han lystrer meget på mig som rytter,og han lystrer til min stemme,bare ikke når han bliver meget usikker eller bange. Han er en følsom hest. Når han bliver bange så kan jeg slet ikke få ham til at slappe af,uanset om jeg bruger min stemme,roser ham hver gang han bare gør noget en smule rigtigt,bruger mine ben stille og roligt,eller bruger stemmer til at få ham fremad afhængig af situationen. Han tager hovedet op,spænder,ryster nogle gange,fnyser eller pruster,og nogle gange bakker,stejler eller prøver at løbe sin vej. Han pruster altid når der er noget han er lidt usikker overfor,så derfor ved jeg altid hvis der er noget han ikke kan lide. Det er ligesom den første reaktion. Jeg har altid,når han har været bange for noget,redet ham forbi det igen,for at få ham til at slappe lidt af. Han er en meget stædig hest,men det er jeg også,så førhen har det altid fungeret at ride ham forbi det samme et par gange. Det gør det også stadigvæk ved nogle ting,afhængig af hvor bange han er. Ang. lydighedsøvelser. Det har jeg også tænkt på,men det er lidt svært når jeg ikke ved om jeg er tilstrækkelig dygtig nok til det,når jeg har en hest som jeg har. Jeg har gået til horsemanship træning med min gamle pony,og det gik rigtig godt,men ved ikke om det kan bruges til min hest. Det med at sænke hovedet. Det lyder som en ting jeg kan øve,og se om jeg kan få ham til at slappe af. Jeg er selv tilfreds hvis han kigger på noget han er bange for,det må han hellere end gerne, men når han så begynder på alt muligt andet,så som at løbe.. Det respekterer jeg ikke. Med mindre han er for tynd ville jeg prøve helt at tage kraftfoderet fra ham, og så bare nøjes med wrap/hø, salvimin og lucerne. Majs er ikke bedre end havre hvad angår "hurtig" energi - snarere tvært imod. Han er ikke for tynd,men har været meget svær at fodre på. Det er først denne Sommer/Vinter,hvor han er i god foderstand. Måske har det haft noget at gøre med hans foder og hvordan han har haft det? Majs får han for at han holder huldet,men jeg kan prøve at tage det fra ham. Lucerne og Salvimin Grøn får jeg ham ikke til at spise. Han er en meget kræsen hest,og sorterer i sit foder,og så tror jeg simpelthen kun at han ville spise lucernen. Kunne det evt. være en mulighed at sætte kraftfoderet ned? Vil det hjælpe,hvis det er det der er problemet? Til dajlig får han 1,4 kg. Pavo,120 g.Salvimin,300 g. lucerne og 300 g. majsflager.Og så ca. 7 kg. wrap. Allerede her indikerer du, at noget ikke er helt i orden, så jeg tror,at noget stresser ham på det nye sted, også selvom han fungerer bedre i flokken. Hvordan har du det selv på det nye sted? Har du fx. en følelse af, at du ikke er ligeså dygtig som de andre ryttere eller lignende? Hvis du ikke trives på stedet smitter det nemlig også af på hesten. Tværtimod,så har jeg det faktisk super godt det nye sted. Jeg trives 100 %. Jeg er næsten den eneste i stalden der rider,men indimellem rider han sammen med en hoppe på 23 år. Det synes jeg går lidt bedre end hvis han rider selv. Efter han er begyndt at ride tur sammen med hende,så står de nogle gange og hygger på folden. Al den tid jeg har haft ham har han været et kæmpe bokssv.n Han laver simpelthen hele boksen til et bakke landskab,og alt er bare ret lo.t Om han får halm til knæene eller andet,det gør ingen forskel. Han smider også med sit foder,men har købt en krybbe,så han ikke så nemt kan smide med det. Når jeg er der står han ellers stille og roligt i boksen. Ved ikke om det har noget at sige?? Hvordan ved man desideret,om en hest lider af stress/kronisk? Jeg håber jeg er kommet med nogle kommentarer du kan bruge til noget. Ellers spørg endelig videre  Mvh Dithe.
Savner dig min elskede pony, aflivet d. 4/1-07. Her er et minde om min elskede pony media.putfile.com/sputniksminde Helt nyt Horsepower pony dækken str. 115 og med 300 gram fyld sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BirteB |
|
|
BirteB: Man kan selvfølgelig ikke skære alle racer over en kam. Oldenborgeren er normalt rolig,og med et godt sind. Men derfor er det ikke ensbetydende med,at alle Oldenborgere er det. 1 til 2 gange dressur er måske ikke så meget,men jeg vil ikke ride det samme på hesten hele tiden,så den keder sig. Derfor har jeg valgt at gøre det en gang i week-enden,og en gang på hverdage. Og de sidste par gange kan være spring,løsspringning,tur eller andet. Når jeg træner med ham, får han også nogle opgaver,og vi træner intensivt,så det er ikke fordi at han ikke laver noget specielt. Vi arbejder os bedre,som så mange andre. Der er selvfølgelig nogen heste der skal mættes mere psykisk og fysisk end andre,og jeg får også indtryk af,at min hest er tilfreds. Jeg kan f.eks. mærke på ham at han bedre kan lide at springe,så derfor springer jeg på ham indimellem fordi han godt kan lide det,og det vil jeg nødig tage fra ham. Men det ville helt sikkert være godt for ham,hvis han kunne slappe mere af. Ja,førhen var han kedelig i pelsen,og manglede lige det sidste på kroppen,da jeg ikke kunne få ham til at tage på,selvom alt var i orden,og han havde fået lagt foderplan. Jeg har en tanke om,at det måske kunne have noget at gøre med det psykiske. Hvis vi andre ikke har det godt psykisk i en periode, så kan det også ses/mærkes. Han plejer også altid at få muk,og det har han ikke fået endnu,hvilket han plejer,så måske er han i bedre tilstand end han har været.
Savner dig min elskede pony, aflivet d. 4/1-07. Her er et minde om min elskede pony media.putfile.com/sputniksminde Helt nyt Horsepower pony dækken str. 115 og med 300 gram fyld sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En konklusion |
|
|
Tina MJ (tak fordi du skriver,det er til stor hjælp.) Selv tak  Det kan godt hænge sådan sammen. Dog synes jeg det er meget at have ændret sig på grund af de andre heste,hvis det er sådan det hænger sammen. Jeg synes også, han har ændret sig for meget til, at det er hele forklaringen, men måske en del af den. Her kan jeg forøvrigt lige nævne,at da jeg købte ham for de ca. 4 år tilbage,var han meget afhængig af hende pigens anden hest. Vi red en tur sammen,og der var ingenting. Til sidst da hun skulle prøve at ride på ham på en mark,begynde han at stejle med mere,da han var meget knyttet til den anden hest. Da jeg fik ham hjem arbejdede jeg med han 1 til 2 uger,da han ikke ville væk fra de andre,og siden da var der ingen problemer. Når jeg rider på ham,er der ingen problemer med at være væk fra de andre,andet end at han meget gerne vil hjem igen,måske mest på grund af maden,men normalt plejer det at foregå stille og roligt,uanset om vi rider ud eller hjem. Men han har vist en tendens til at blive tæt knyttet til andre heste. Han blev også tæt knyttet til mig,men synes mere han er knyttet til hestene nu. Kunne det tænkes, at hans separationsangst er kommet igen nu, hvor han er mere knyttet til flokken? Hvis han er lydig går han hjemmefra alligevel men er urolig på hele turen - det var han måske ikke før, fordi han ikke fungerede i flokken, men nu har flokken værdi for ham, fordi han har det godt med dem. Jeg kunne godt forestille mig, at det hang sådan sammen. Hvordan er han på tur med andre heste? Ja,jeg ved at vi har et problem,og vil så gerne have det løst,så jeg kan få min hest tilbage. Inderst inde frygter jeg bare,at han ikke bliver som han var dengang,og det gør mig ked af det. Vil samtidig også gerne have hjælp snarest,så vi kan have det godt igen. Det forstår jeg godt. Hvilken hest er det, du ønsker tilbage? Den der ikke trives i flokken, så kedelig ud i pelsen og var svær at fodre på, men var rolig i skoven eller den, der trives godt i flokken, har en pæn pels og er nemmere at fodre på, men som har fået et problem i skoven? Jeg ville helst have den sidste og så løse skovproblemet. Om horsemanship vil hjælpe kommer meget an på, hvordan det udføres. Megen horsemanship udføres ud fra en teori om, at hesten vil være rolig og glad og tryg, hvis vi bare dominerer den godt. Al viden om adfærd og den reelle forskning der er foretaget viser, at det ikke forholder sig sådan. Som regel gør man bare sin hest passiv (dvs. at den udadtil opgiver reaktioner, men får forøget sin indvendige stress) ved at træne den sådan, så det synes jeg ikke du skal. Dog er mange HMS-folk gode til lydighedstræning, men du skal i hvert fald ikke gå for vidt hen imod regulær undertrykkelse/passificering. Det er også det, jeg sigter til når jeg siger, at din hest nu tydeligere viser sit ubehag - at den tidligere har været passiv, men nu er blevet aktiv pga. at den kan klare sig i flokken og generelt har det bedre. Når han ikke hører efter når han er bange, så er det fordi trangen til at flygte er meget vigtigere for ham end dine kommandoer. Han reagerer mest på det, der betyder mest for hans overlevelse, og i hans hoved er dine kommandoer mindre vigtige end det at komme væk fra det farlige. For at ændre på det, kan man enten skrue op for sine signaler, generelt afstresse hesten eller vænne den til det, der er farligt. Jeg ville afstresse og vænne den til det farlige som den langsigtede løsning, mens jeg ville skrue op for signalerne som den absolut kun kortsigtede løsning. Ang. lydighedsøvelser. Det har jeg også tænkt på,men det er lidt svært når jeg ikke ved om jeg er tilstrækkelig dygtig nok til det,når jeg har en hest som jeg har. Den rette undervisning vil gøre dig dygtig nok. Jeg er dog sikker på, at du sagtens kan lære ham at sænke hovedet, omend det ikke bare vil løse alle dine problemer. Jeg kan godt anbefale dig en på Fyn, der kan hjælp dig. Jeg er selv tilfreds hvis han kigger på noget han er bange for,det må han hellere end gerne, men når han så begynder på alt muligt andet,så som at løbe.. Det respekterer jeg ikke. Selvfølgelig skal han ikke løbe med dig, men omvendt må du ikke presse ham så meget mod noget, han er bange for, at han ikke har andre udveje. Det læser jeg heller ikke, at du gør, men jeg skriver det bare for en sikkerheds skyld... Han er ikke for tynd,men har været meget svær at fodre på. Det er først denne Sommer/Vinter,hvor han er i god foderstand. Måske har det haft noget at gøre med hans foder og hvordan han har haft det? Ja, hans foderstand siger meget om hans velbefindende. Han trivedes tydeligvis dårligt i flokken og var svær at fodre på - 2 tegn på dårlig trivsel. Nu virker han gladere og er lettere at fodre på - 2 tegn på god trivsel. Majs får han for at han holder huldet,men jeg kan prøve at tage det fra ham. Lucerne og Salvimin Grøn får jeg ham ikke til at spise. Han er en meget kræsen hest,og sorterer i sit foder,og så tror jeg simpelthen kun at han ville spise lucernen. Kunne det evt. være en mulighed at sætte kraftfoderet ned? Vil det hjælpe,hvis det er det der er problemet? Til dajlig får han 1,4 kg. Pavo,120 g.Salvimin,300 g. lucerne og 300 g. majsflager.Og så ca. 7 kg. wrap. Han får ikke særlig megen kerne, jeg synes fodringen ser ret fornuftig ud set i lyset af, at han har været svær af fodre på. Tværtimod,så har jeg det faktisk super godt det nye sted. Jeg trives 100 %. Jeg er næsten den eneste i stalden der rider,men indimellem rider han sammen med en hoppe på 23 år. Det synes jeg går lidt bedre end hvis han rider selv. Efter han er begyndt at ride tur sammen med hende,så står de nogle gange og hygger på folden. Ok, så fik vi ryddet den hypotese ud af verden. Men man må jo afprøve de forskellige muligheder. Al den tid jeg har haft ham har han været et kæmpe bokssv.n Han laver simpelthen hele boksen til et bakke landskab,og alt er bare ret lo.t Om han får halm til knæene eller andet,det gør ingen forskel. Han smider også med sit foder,men har købt en krybbe,så han ikke så nemt kan smide med det. Når jeg er der står han ellers stille og roligt i boksen. Ved ikke om det har noget at sige?? At være et bokssvin kan have noget med stress at gøre, men det kan også være dårlige vaner der stammer fra tidligere stress eller kedsomhed. Har han ændret sin adfærd i boksen til det bedre/værre? Har han altid været sådan et svin? Synes du han virker rolig eller stresset i boksen? Det ER ikke naturligt for heste at stå i boks og nogle kommer aldrig til at trives med det selvom de fleste står i boks om natten. Hvordan ved man desideret,om en hest lider af stress/kronisk? Det er ikke noget, man bare ved, det er noget, jeg ved i kraft af min uddannelse. Akut stress viser sig som stress/angst/uro i bestemte situationer og er ikke særlig alvorligt, med mindre det opstår alt for tit. Kronisk stress er en langvarig, omfattende stress-reaktion, som hesten lider af hele året. Der sker noget forskelligt kemisk og i hestens nervesystem ved akut og kronisk stress. Kronisk stress kan måles ved helt konkret at se på dyrets trivsel. Tegn på kronisk stress er: Unormal adfærd som fx. bokssvineri, aggression eller lignende Ændrede responser - underreaktion (passivitet) eller overreaktion (reagerer alt for kraftigt på småting) Selvnarkotisering vha. stereotypier, der udløser større produktion af hormoner som serotonin og dopamin Mange infektioner og svært ved at komme over sygdomme - fx. har hesten hele tiden muk eller lignende Fordøjelsesproblemer/mavesår, svær at fodre på Man siger også, at hesten betaler en pris for sin stress - fx. betalte din på sit gamle sted den pris, at han udnyttede sit foder dårligt og derfor ville klare fx. en sultperiode eller hård fysisk belastning dårligere. Nu er sult heldigvis ikke et problem for en tamhest, men det ville det være for din hests vilde forfader. En pris kan også være slidgigt i benene pga. stereotypier eller hvad man nu kunne tænke sig. Noget der forringer hestens livskvalitet/helbred/ overlevelseschance og som den ikke ville have lidt af, hvis den ikke havde været stresset. Hvis hesten ikke klarer sin stress, kan den ikke forplante sig, eller den dør. Også mennesker dør af stress eller mister forplantningsevnen, men forinden vil de have haft mange symptomer på kronisk stress. Det er ikke simpelt at skelne mellem kronisk og akut stress, men jeg tror at stressniveauet er en væsentlig faktor for din hest men man måler det ved at kigge på de ovennævnte ting. Dog kan stereotypier snyde fordi de ikke nødvendigvis forsvinder, fordi man afstresser hesten. Dog vil man som regel se, at stereotypierne ændres i takt med hestens trivsel - forekomsten vil falde når hesten har det bedre og stige, hvis hesten har det værre. Ligeledes kan din hests bokssvineri være etableret under tidligere stress og nu være blevet en så fast vane, at den altid gør det - men det kan også betyde, at den altid er lidt stresset i boksen. I så fald kan boksopstaldning være med til at bevare en tilstand af kronisk stress. På sit gamle sted var han svær at fodre på og havde måske nedsat reaktion Nu virker han mere veltilpas og normal, men overreagerer i skoven, dog synes jeg, at han nu bevæger sig fra kronisk til akut stress, og det er MEGET bedre. Ud fra alt dette, men stadig har jeg jo ikke set det samlede billede, så vil jeg mene, at han har det bedre, men at hans større tilknytning til flokken viser sig i form af separationsangst, der giver sig udtryk i akut stress især når du rider ham hjemmefra, men også i nogen grad i form af uro på ridebane og i stald. Kunne det give mening? Du kan teste det ved at se efter om han bliver mere rolig i stalden når han ikke er alene, og mere rolig på banen, når der er andre rolige heste omkring, samt mere rolig i skoven, når han er sammen med andre heste. Et andet tegn i skoven kan også være, at han går langsomt ud og hurtigt hjem. At han er "frisk" kan være et stress- frem for et glædestegn. At heste er lidt hektiske og ikke kan holde sig i ro, er stress-tegn, ikke glædestegn, men bliver alt for ofte tolket som glæde. Jeg vil gerne høre dine kommentarer til denne konklusion. Jeg har skimmet dine tidligere indlæg igennem for at have overblik over alt, hvad du har fortalt og bliver ved at se denne forklaring som den mest sandsynlige.
Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning www.hesteforstand.dk Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina MJ |
|
|
Jeg synes også, han har ændret sig for meget til, at det er hele forklaringen, men måske en del af den. Det var også det jeg tænkte,at det ikke kun burde have med det at gøre. Ellers burde hans reaktion være meget kraftigere,og den er dog ikke så krafitg,som dengang jeg købte ham. Der er stor forskel. Kunne det tænkes, at hans separationsangst er kommet igen nu, hvor han er mere knyttet til flokken? Hvis han er lydig går han hjemmefra alligevel men er urolig på hele turen - det var han måske ikke før, fordi han ikke fungerede i flokken, men nu har flokken værdi for ham, fordi han har det godt med dem. Jeg kunne godt forestille mig, at det hang sådan sammen. Hvordan er han på tur med andre heste? Jeg tvivler på at det kun kan være det. I forhold til dengang jeg købte ham,er han ikke ligeså kraftigt reagerende dengang. Han vrinsker ikke efter dem,og hvis jeg lukker ham ud på folden efter jeg har redet,eller om jeg lukker ham ind i sin boks,så virker der ikke til at være nogen forskel. Men jeg er ret sikker på, at han føler sig mere tryg sammen med dem,end sammen med mig. Han har redet tur sammen med en hoppe på 23 år,en frisk en,men bliver ikke bange for noget. Tinto kan stadig være usikker,men har ikke løbet væk,eller reageret meget kraftigt på noget. De har dog også kun redet tur sammen ca. 5 gange. Når de rider tur sammen går Tinto forest,men måske er det rart for ham at vide,at der er en hest bagved hvis det skulle gå helt galt. Har ikke rigtigt kunne afprøve helt,om det er til meget stor hjælp at en anden hest er med. Men lige umiddelbart ud af de ca. 5 gange vil jeg vurdere,at det hjælper lidt. Normalt rider han tur alene. Det forstår jeg godt. Hvilken hest er det, du ønsker tilbage? Den der ikke trives i flokken, så kedelig ud i pelsen og var svær at fodre på, men var rolig i skoven eller den, der trives godt i flokken, har en pæn pels og er nemmere at fodre på, men som har fået et problem i skoven? Jeg ville helst have den sidste og så løse skovproblemet. Godt spørgsmål  Jeg vælger selvfølgelig den sidste hest. Det gør mig heller ikke noget at jeg skal arbejde med min hest,det vil jeg helst,men det der gør det svært for mig,er ikke at vide hvad der er galt,så jeg kan træne mig hen mod at gøre det bedre. Jeg er klar på at få løst det problem,men hvordan?? Hvis jeg f.eks. skal have ham forbi de Islændere igen,så kan han gøre det samme... Løbe halvdelen af byen igennem,fordi han bliver bange,og det synes jeg er risikabelt,da det ikke ligger så langt igen fra en stor vej,og man aldrig ved hvad der sker,førend man finder hesten igen. Uanset hvad gør jeg det jo alligevel, da jeg gerne vil have ham til at kunne gå forbi uden de større problemer. Men det kan være risikabelt. Jeg træner lidt lydighedstræning med ham,og så må jeg se om det bærer frugt. Det finder jeg først ud af i situationen. Om horsemanship vil hjælpe kommer meget an på, hvordan det udføres. Megen horsemanship udføres ud fra en teori om, at hesten vil være rolig og glad og tryg, hvis vi bare dominerer den godt. Al viden om adfærd og den reelle forskning der er foretaget viser, at det ikke forholder sig sådan. Som regel gør man bare sin hest passiv (dvs. at den udadtil opgiver reaktioner, men får forøget sin indvendige stress) ved at træne den sådan, så det synes jeg ikke du skal. Dog er mange HMS-folk gode til lydighedstræning, men du skal i hvert fald ikke gå for vidt hen imod regulær undertrykkelse/passificering. Det er en af grundene til at det kunne være rart med noget hjælp,for hvis det er det der skal til,så har jeg ihvertfald brug for hjælp,så jeg gør det der skal gøres,og ikke gør det forkert. Det betyder meget for mig,at det bliver gjort rigtigt,så jeg ikke forspilder min chance for måske at få en mere sikker hest. Det er også det, jeg sigter til når jeg siger, at din hest nu tydeligere viser sit ubehag - at den tidligere har været passiv, men nu er blevet aktiv pga. at den kan klare sig i flokken og generelt har det bedre. Lige præcis. Han var mere passiv førhen,og det kunne måske være på grund af forkert foder,og at han ikke har trives i flokken. Når han ikke hører efter når han er bange, så er det fordi trangen til at flygte er meget vigtigere for ham end dine kommandoer. Han reagerer mest på det, der betyder mest for hans overlevelse, og i hans hoved er dine kommandoer mindre vigtige end det at komme væk fra det farlige. For at ændre på det, kan man enten skrue op for sine signaler, generelt afstresse hesten eller vænne den til det, der er farligt. Jeg ville afstresse og vænne den til det farlige som den langsigtede løsning, mens jeg ville skrue op for signalerne som den absolut kun kortsigtede løsning. Ja,det er flokdyr. At skruge op for signalerne hjælper tit ikke noget. Og slet ikke på Tinto,da han er alt for bange,til også at koncentrere sig om mig også. Hvordan afstresse hesten? Mener du i forbindelse med at vænne hesten til det den er bange for,så den efterhånden slapper mere af? Den rette undervisning vil gøre dig dygtig nok. Jeg er dog sikker på, at du sagtens kan lære ham at sænke hovedet, omend det ikke bare vil løse alle dine problemer. Jeg kan godt anbefale dig en på Fyn, der kan hjælp dig. Jeg havde ham med i ridehuset igår,og prøvede at lave forskellige øvelser med ham. Det gik faktisk rigtig godt. Han sænkede hovedet uden problemer,og han lignede en der nød det. Jeg øvede meget i at få ham til at reagere på min stemme. Det er han god til,når han slapper af. Jeg kunne få ham til at stå stille fra galop af,kun ved brug af min stemme. Så han kan sagtens når han ikke er bange. Da vi var på vej hjem fra ridehuset blev han lidt bange for et menneske. Der bad jeg ham om at sænke hovedet,det gjorde ham. Så tog han hovedet op igen,for lige at have et overblik over situationen,og derefter bad jeg ham om at sænke hovedet igen,og så var det det. Hvem kender du på Fyn? Selvfølgelig skal han ikke løbe med dig, men omvendt må du ikke presse ham så meget mod noget, han er bange for, at han ikke har andre udveje. Det læser jeg heller ikke, at du gør, men jeg skriver det bare for en sikkerheds skyld... I en situation hvor han bliver bange for noget,lader jeg ham stå og kigge på det han er bange for. Derefter afventer jeg egentlig lidt hvad der sker,for nogen gange begynder han selv at gå fremad igen,nogle gange kun et par skridt,og så kigger han igen. Hvis han har gjort det et stykke tid,prøver jeg at ligge benene meget lidt ind til ham,og ser hvordan han reagerer. Nogle gange sker der ikke noget,og andre gange går han videre. Han er en meget følsom hest,så derfor bliver tingene gjort stille og roligt. Jeg plejer at tage mig så meget tid som han kræver,og tit kræver han lang tid. Men det ender tit med at han går forbi det han er usikker på. Ja, hans foderstand siger meget om hans velbefindende. Han trivedes tydeligvis dårligt i flokken og var svær at fodre på - 2 tegn på dårlig trivsel. Nu virker han gladere og er lettere at fodre på - 2 tegn på god trivsel. Præcis. Han trives meget bedre nu. Han får ikke særlig megen kerne, jeg synes fodringen ser ret fornuftig ud set i lyset af, at han har været svær af fodre på. Jeg glemte lige at nævne at han også får salt,men det er nok ikke så vigtigt. Jeg har fået lagt foderplanen til ham,og har med vilje valgt at han ikke skal have havre,da jeg ikke går ind for dette. Der er mest byg,spelt,gulerøder med mere i den blanding. Tror du foderet ændrer ham? Skal jeg evt. prøve at fjerne majsflagerne i en perioede,og se om der sker nogle ændringer,eller gør den mængde af majsflager ikke noget? At være et bokssvin kan have noget med stress at gøre, men det kan også være dårlige vaner der stammer fra tidligere stress eller kedsomhed. Har han ændret sin adfærd i boksen til det bedre/værre? Har han altid været sådan et svin? Synes du han virker rolig eller stresset i boksen? Det ER ikke naturligt for heste at stå i boks og nogle kommer aldrig til at trives med det selvom de fleste står i boks om natten. Han har været et bokssvin hele tiden hvad jeg husker. Han vil smide med både sit wrap,foder og halm. Hver dag ligner hans boks et landskab,han rider simpelthen rundt i det hele. Enten ligger der en masse halm i hans murerbalje hvor han får vand i. Ellers ligger baljen smidt rundt i boksen. Når jeg er der synes jeg han står stille og roligt og spiser sin wrap. Jeg synes alligevel det er utroligt at uanset hvor meget halm han får, så er hvert et strå møg beskidt,og det kan umuligt være sundt at stå i noget der er vådt og beskidt x antal timer. Nu virker han mere veltilpas og normal, men overreagerer i skoven, dog synes jeg, at han nu bevæger sig fra kronisk til akut stress, og det er MEGET bedre.
Ud fra alt dette, men stadig har jeg jo ikke set det samlede billede, så vil jeg mene, at han har det bedre, men at hans større tilknytning til flokken viser sig i form af separationsangst, der giver sig udtryk i akut stress især når du rider ham hjemmefra, men også i nogen grad i form af uro på ridebane og i stald. Kunne det give mening?
Du kan teste det ved at se efter om han bliver mere rolig i stalden når han ikke er alene, og mere rolig på banen, når der er andre rolige heste omkring, samt mere rolig i skoven, når han er sammen med andre heste. Et andet tegn i skoven kan også være, at han går langsomt ud og hurtigt hjem. At han er "frisk" kan være et stress- frem for et glædestegn. At heste er lidt hektiske og ikke kan holde sig i ro, er stress-tegn, ikke glædestegn, men bliver alt for ofte tolket som glæde.
Jeg vil gerne høre dine kommentarer til denne konklusion. Jeg har skimmet dine tidligere indlæg igennem for at have overblik over alt, hvad du har fortalt og bliver ved at se denne forklaring som den mest sandsynlige. Ang. seperationsangst overfor de andre heste. Burde han ikke reagerer kraftigt overfor f.eks. at skulle væk fra de andre heste,stå alene på staldgangen eller i boksen m.m.?? I de tilfælde forholder han sig ret roligt. Han protesterer ikke. Er det måske fordi at han stadig på en eller anden måde er "tæt" på den andre heste? Han reagerer nemlig helt anderledes end dengang da jeg købte ham,hvor han virkelig var afhængig af de andre heste. Med hensyn til de stress faktorer der står lidt længere oppe,er der nogle af punkterne der passer til ham. Og nogle gør ikke. Hvis han får akut stressved at være væk fra de andre heste,og pludselig skal " klare det hele selv." Er der noget jeg kan gøre for at forbedre det? Andet end undervisning i horsemanship? Jeg kan prøve at se om han kan komme ud at ride mere med hende hoppen,for at få et bedre indtryk af,om det hjælper på ham.
Savner dig min elskede pony, aflivet d. 4/1-07. Her er et minde om min elskede pony media.putfile.com/sputniksminde Helt nyt Horsepower pony dækken str. 115 og med 300 gram fyld sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har ikke læst alle indlæggene |
|
|
men jeg vil gerne fortælle dig om min hest, ikke fordi de er ens, men fordi jeg synes, jeg kan kende mønstrene. Min søster og jeg købte hest sammen for 7 år siden. Vi valgte en moden vallak på 9 år, og købte den i Jylland. Vi prøvede den i ridehus (det var Januar og frostvejr), hvor den var så flink og rar. I så den i stalden med selskab med andre heste, her rokkede den heller ikke med et øre. Så fik vi den hjem. Vi fik en plads i en lille stald med et godt staldmiljø og masser af foldplads og grovfoder. De første to måneder gik nemt... Så tog f... ved hesten. Væk var den rare, modne vallak. Tilbage var en hysterisk, fnysende hest, som rejste sig på staldgangen og smadrede reb og sprængte karabinhager, når den var alene i stalden. Man måtte lukke døren, når man skulle sætte trense på den, for ellers var den stukket af og løbet hen til de andre på folden. På rideturene i skoven var der hop og stop over hvert eneste skræppeblad og en træstamme i grøftekanten var næsten ikke til at komme forbi. Den ene dag, jeg stod af for at trække den forbi en farlig sten, så rejste den sig til tøjlen ikke var længere og rendte fra mig hjem til stalden. Trække til og fra fold foregik med tykke læderhandsker og en hingstekæde, for at kunne holde den. Hvad var der sket, tjah, jeg tror at den fik det rigtig godt hos os. Godt foder og lang foldtid var det, som fik flokinstinktet til at slå til. Hvad gjorde vi, jamen vi var stædige! Vi red ud på hesten sammen med andre, så den kunne få nogle gode oplevelser. Jeg red på banen alene og skridtede i en lang periode en lille rundt i skoven efter rideturen. Vi lukkede stalddøren, så den ikke kunne slippe ud, hvis den rev sig løs. Vi hentede den utallige gange nede ved folden og trak den frem og tilbage, til vi kunne følges ad i god ro og orden. Jeg selv begyndte at få noget undervisning og det hjalp faktisk, at jeg blev tvunget til at stille nogle krav til den, i stedet for at sidde stille og håbe på det bedste. Det tog lang tid! Men den dag idag, har vi en fin hest, som er nem at ride ud på. Den kan stadigvæk tænde af, men nu kender vi den jo så godt, så jeg er forberedt. Mit bedste råd til dig er, at du skal få noget hjælp, eventuelt en rutineret rytter, som kan ride hesten og sørg ellers for at I får nogle gode oplevelser sammen, så det ikke bliver en kamp - for så bliver du den lille. Hilsen Dixonfan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En laaang historie |
|
|
Han har redet tur sammen med en hoppe på 23 år,en frisk en,men bliver ikke bange for noget. Tinto kan stadig være usikker,men har ikke løbet væk,eller reageret meget kraftigt på noget. På mig lyder det da bestemt som om det hjælper at ride ud sammen med en anden, når han bliver meget skræmt alene, og kun er usikker sammen med en anden. De har dog også kun redet tur sammen ca. 5 gange. Når de rider tur sammen går Tinto forest,men måske er det rart for ham at vide,at der er en hest bagved hvis det skulle gå helt galt. Har ikke rigtigt kunne afprøve helt,om det er til meget stor hjælp at en anden hest er med. Men lige umiddelbart ud af de ca. 5 gange vil jeg vurdere,at det hjælper lidt. Normalt rider han tur alene. Jeg ved godt, at du rider tur alene, men det kan være en stor hjælp i en periode at ride ud sammen med andre som en del af vejen til at kunne ride ud alene. Det gør mig heller ikke noget at jeg skal arbejde med min hest,det vil jeg helst,men det der gør det svært for mig,er ikke at vide hvad der er galt,så jeg kan træne mig hen mod at gøre det bedre. Jeg er klar på at få løst det problem,men hvordan?? Du løser et sådant problem ved i første omgang at afstresse hesten. Dvs. i dette tilfælde hjemme at vænne ham til det, han er bange for, så han er aldeles tryg hjemme. I denne periode rider du ikke ud, men koncentrerer dig kun om at få ro på ham og på at få ham lydig for dine signaler. Dernæst skal du begynde gradvist at lære ham at gå ud, uden angst. Det gør du ved i starten at ride ham på en kort, kendt tur, og ride denne tur MANGE gange med indlagte lydighedsøvelser. Når det fungerer rigtig godt kan du enten sætte farlige genstande på den kendte tur og teste hans lydighed og tryghed, eller du kan udvide turen. Samtidig skal du fortsætte træningen i ro og tryghed hjemme, så han får mest tryghed og kun lidt utryghed. Dette er med til at afstresse ham. Hvis jeg f.eks. skal have ham forbi de Islændere igen,så kan han gøre det samme... Løbe halvdelen af byen igennem,fordi han bliver bange,og det synes jeg er risikabelt,da det ikke ligger så langt igen fra en stor vej,og man aldrig ved hvad der sker,førend man finder hesten igen. Her vil jeg anbefale, at du rider mange gange forbi sammen med en anden hest, eller trækker mange gange forbi, hvis det hjælper. Ellers må du ride hen imod hestene, stoppe og kigge på dem, og så vende om når han er rolig og gradvist ride nærmere på indtil du kan ride forbi. Jeg træner lidt lydighedstræning med ham,og så må jeg se om det bærer frugt. Det finder jeg først ud af i situationen. Omend det ikke er hele løsningen, så vil jeg anbefale dig at træne rigtig meget lydighedstræning med ham, indtil du er sikker på, at det fungerer rigtig godt. At skruge op for signalerne hjælper tit ikke noget. Og slet ikke på Tinto,da han er alt for bange,til også at koncentrere sig om mig også. Det er fordi det, han er bange for, fuldstændig overvælder ham. Kunsten er, at udsætte ham for noget, han er LIDT bange for, men ikke mere end at han stadig kan høre efter hvis du skruer lidt op. Du skal så vidt muligt undgå situationer, hvor han bliver så bange, at han helt lukker af, og så gradvist vænne ham til mere og mere. Hvordan afstresse hesten? Mener du i forbindelse med at vænne hesten til det den er bange for,så den efterhånden slapper mere af? Man afstresser heste ved både at give dem gode livsvilkår (megen foldtid, ro i stalden, en stabil flok, faste rutiner i pasning, håndtering og træning og ved at fodre dem så de har noget at tygge på i min. 16 timer i døgnet. Dertil vænner man dem gradvist til alt, hvad de er bange for, og man træner dem efter et logisk system med forståelige signaler, uden for megen ubehag og med brug af positiv forstærkning. Jeg havde ham med i ridehuset igår,og prøvede at lave forskellige øvelser med ham. Det gik faktisk rigtig godt. Han sænkede hovedet uden problemer,og han lignede en der nød det. Jeg øvede meget i at få ham til at reagere på min stemme. Det er han god til,når han slapper af. Jeg kunne få ham til at stå stille fra galop af,kun ved brug af min stemme. Så han kan sagtens når han ikke er bange. Da vi var på vej hjem fra ridehuset blev han lidt bange for et menneske. Der bad jeg ham om at sænke hovedet,det gjorde ham. Så tog han hovedet op igen,for lige at have et overblik over situationen,og derefter bad jeg ham om at sænke hovedet igen,og så var det det. Hvem kender du på Fyn? Du kan se, du er allerede godt i gang, og han hørte jo efter selvom han var bange, fordi han endnu ikke var blevet så bange, at han bare slet ikke kunne høre efter. På Fyn kender jeg Maiken Lysholm Sten, tlf.: 2276 3311. Hun kan garanteret hjælpe dig. Jeg glemte lige at nævne at han også får salt,men det er nok ikke så vigtigt.
Jeg har fået lagt foderplanen til ham,og har med vilje valgt at han ikke skal have havre,da jeg ikke går ind for dette. Der er mest byg,spelt,gulerøder med mere i den blanding. Tror du foderet ændrer ham? Skal jeg evt. prøve at fjerne majsflagerne i en perioede,og se om der sker nogle ændringer,eller gør den mængde af majsflager ikke noget? Saltet betyder ikke noget ifm. det, vi har talt om. Om du giver havre eller byg gør ikke så stor forskel, det er det at de får korn, der kan være et problem. Dog synes jeg, at han får så lidt, at det nok ikke er årsagen, men du kan jo prøve at tage hhv. byg og majs fra ham i en periode og også i en anden periode prøve at tage alt korn fra ham. Ændrer det på noget, så virker det... Ang. seperationsangst overfor de andre heste. Burde han ikke reagerer kraftigt overfor f.eks. at skulle væk fra de andre heste,stå alene på staldgangen eller i boksen m.m.?? I de tilfælde forholder han sig ret roligt. Han protesterer ikke. Er det måske fordi at han stadig på en eller anden måde er "tæt" på den andre heste? Han reagerer nemlig helt anderledes end dengang da jeg købte ham,hvor han virkelig var afhængig af de andre heste. Normalt vil jeg også først konkludere, at der er tale om separationsangst, når jeg har set hesten reagere meget forskelligt i en række situationer afhængig af, om der er andre heste til stede eller ej. Derfor ville han også, hvis han led af voldsom separationsangst reagere på stald og andre steder. Ud over potentiel separationsangst, så er der også det problem, at hesten i skoven er udenfor velkendt område, og det kan sagtens være en stor stressfaktor, der kan gøre hesten bange. Jeg kan bare ikke forklare dig med 100% sikkerhed hvorfor den har ændret sig. Med hensyn til de stress faktorer der står lidt længere oppe,er der nogle af punkterne der passer til ham. Og nogle gør ikke. Det ved jeg godt, jeg skrev det bare for at gøre dig lidt klogere på stress og hvordan man bedømmer hvilken stress der er tale om. Hvis han får akut stressved at være væk fra de andre heste,og pludselig skal " klare det hele selv." Er der noget jeg kan gøre for at forbedre det? Andet end undervisning i horsemanship? Jeg har beskrevet, hvad du kan gøre. Undervisning i HMS virker ofte pga. effektiv lydighedstræning, men det virker altså ikke fordi du dominerer hesten, så den tror du er en førerhest. Jeg kan prøve at se om han kan komme ud at ride mere med hende hoppen,for at få et bedre indtryk af,om det hjælper på ham. God idé.
Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning www.hesteforstand.dk Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering |
|
|
Jeg vil lige komme med en opdatering. Jeg har trænet med min hest både i ridehuset,og gået en bestemt tur,så han har mulighed for at føle sig mere sikker på den tur. Så har jeg også kombineret træningen med dressur og løsspringning,så det ikke går hen og bliver det samme. I det store hele er der ikke så mange ændringer. Han er stadig usikker,og spænder utrolig meget op ligeså snart han er væk fra staldens 4 vægge. Jeg træner ham i at slappe af,så jeg kan bruge det på tur,når han hidser sig op, men det er der ikke mogen positiv ændring i. Det gør det ikke bedre at der nu også er kommet grise et sted på vores lille tur,så det eneste sted vi kan gå hen uden der er grise,det er til ridehuset,og det er en meget kort tur. Han lystrer egentlig min stemme rigtig godt,bare ikke altid når han spænder sådan op på tur. Han har fået/har en voldssom masse energi,,som jeg prøver at få brugt,men han har hele tiden masser af energi tilbage. Når han stresser op og spænder,virker det egentlig ikke som om, at det er noget bestemt han er bange for (som regel ikke.) Min kæreste var med ude at gå den samme tur idag,og han kunne endda også se at han slet ikke er sig selv,og spænder meget op over det hele. Vi har redet nogle ture med andre heste. Den ene gang gik det bare super godt,og han slappede af,men ellers heller ikke så stor en ændring der. Ting tager også tid... Her på Mandag er der en der skal "snakke" med min hest,så det ser jeg frem til.
Savner dig min elskede pony, aflivet d. 4/1-07. Her er et minde om min elskede pony media.putfile.com/sputniksminde Helt nyt Horsepower pony dækken str. 115 og med 300 gram fyld sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|