Nu har jeg godt nok ikke forstand på køer, men synes da, at jeg har hørt, at køer altid går krydsgalop. Så mon ikke det er det?
I krydsgalop går hesten f.eks. venstregalop på forbenene og højregalop på bagbenene. Den flytter altså ikke helt benene på samme side samtidigt - eller dvs. at i den ene side lander den samtidig med for- og bagben, i den anden side gør den ikke.
At hesten går krydsgalop hænger ofte sammen med en manglende balance. Man kan tit se ungheste changere på bagbenene rundt i hjørnerne, hvis de kommer lidt ud af balance, synes jeg. De skifter også tit tilbage til rigtig galop igen af sig selv, hvis man rider videre. Som regel holder de op med det, efterhånden som de får bedre balance.
Som rytter er det selvfølgelig vigtigt, at man sidder rigtigt med i galoppen. Ens sæde og balance betyder rigtig meget, og man kan gøre det besværligt eller nemt for hesten at gå i rigtig galop ved den måde, man sidder på. Så måske har den anden rytter bare siddet helt anderledes, end hesten er vant til? Eller rytteren har ikke selv været helt i balance og derfor gjort det sværere for hesten at være i balance. I hvert fald tror jeg ikke, at det er noget, du skal være bekymret for.
Mvh
Anna