|
|
| pirouette |
|
|
hej, grundet en anden debat kunne jeg godt tænke mit at høre hvordan i mener hjælperne bør ligge i en pirouette... Den traditionelle der holder man imod med begge tøjler, stiller lidt i bevægelses retning samtidig med med beder om at hesten skal i den retning, har indvendig ben ved skulder og udvendige ben flytter hesten rundt... Så beskriv hvordan i ville ride denne øvelse, hovedsageligt i galop hvor man jo har brug for den store fremdrift/aktion bagfra...
Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pirouetter |
| Forfatter:  |
Diegogogo |
| Dato:  |
28-03-2008 12:32 |
|
Det er vigtigt at hesten har en god gallop, det vil sige at hesten kan samle sig i galoppen, at ligge vægten om på bagbenene og komme op fortil. Når man rider ind i en piroutte skal man side med til den side man laver øvelsen til. Hesten skal være bøjet i hele overlinien til indvendige side/bevægelsesretningen.Man skal støtte op på udvendige tøjle og ligge udvendige ben lidt tilbage. Den invendige schenkel skal holde aktionen i indvendige bagben og dermed få hesten til at arbejde med det indvendige bagben, hvilket kræver "power" da hesten jo natruligt vil få meget vægt på det indvendige bagben. Udvendige tøjle støtter hesten og får den til at komme rundt sammen med udvendige schenkel.Husk ikke at side og holde i den indvendige tøjle, da man bremser hestens venstre skulder, og dermed ikke får hesten løs nok til at den kan komme op og frem med det indvendige forben. MEGET vigtigt er at husk vægt hjælpen, dvs. træd ned i indvendige bøjle. Inden man går igang med piouetterne er det vigtigt at hesten forstår den anholdende hjælp og at den formår at have så meget energi i galoppen at man kan korte den så meget ind, UDEN at bagbens aktionen går tabt. God fornøjelse, det er en lækker ting at lave, når det lykkedes 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Galoppiruetter kan jeg ikke prale af (endnu, men bare vent...) Skridtpiruetter laver jeg således: Jeg starter som regel fra travers, da jeg så har hesten i den ønskede form. Så jeg sidder på indvendige sædeben, beder om aktion med udvendige schenkel... Hvad jeg laver med tøjlerne afhænger af biddet, men udvendige indirekte tøjle spiller en vigtig rolle under alle omstændigheder... 
------- God ridning kommer ikke af en bestemt ridestil, men af rytterens måde at udføre sin ridestil på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjælpere |
|
|
Jeg sørger for at hesten er samlet og aktivt springende i galoppen. Hestens stilles til galopsiden med indvendige tøjle, som jeg løfter lidt opad, så jeg sørger for, at hesten løfter sin indvendige skulder opad til indvendige, så jeg får fornemmelsen af at den overfører vægten til udvendige bagben istedet. Jeg sætter mig lidt på det udvendige sædeben og løfter det indvendige, så hesten får plads til at bevæge sig væk for den udvendige schenkel, som er let tilbagelagt, og i galoptakten flytter hesten rundt med tryk. Jeg vil faktisk helst ikke bruge det indvendige ben, da jeg føler, at det forstyrrer signalet til at flytte sig væk fra udvendige. Går den i stå i galoppen har jeg ikke forberedt den godt nok, eller jeg har forlangt mere, end den kan bære, for ellers ville den have fortsat i den aktivitet, som jeg bad om. Sig til, hvis det ikke giver mening, og jeg skal uddybe. Jeg ved godt, det er modsat de fleste dressurryttere, men det er også hentet i westernverdenen, hvor det er denne måde, man lægger vægten i et spin. Jeg synes det gør det meget mere enkelt for hesten, og den løfter sig rundt med bedre balance.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piruette |
|
|
Piruette er jo bare en traversade på en meget lille volte. Så hjælpen er den samme som til en traversade og så skal man bare rundt på volten samtidig med. Mondea og jeg laver store piruetter i galop hvor vi har en diameter på 10-15 m på volten. Efterhånden blir den mindre og mindre.
Karin
Rigtige heste bruger bred bom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores diskussion |
|
|
gik på hvorvidt man brugte udvendige ben til at få fremdrift og hesten rundt i pirouetten... Er der nogen der leder/drejer med indvendige tøjle? Det er vel sådan set det du beskriver Bettina, når du åbner op for skulderen... så beder du vel samtidig forbenet flytte sig til siden, dvs leder med indvendig tøjle... tak for jeres gode svar...
Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bettina L |
Diegogogo |
28-03-2008 19:13 |
|
Du skriver at du sidder på dit udvendige sædeben, dette streber mod alt den teori jeg kender. Man skal side på det indvendige sædeben, således at hesten springer ind under dig og dermed får sin vægt på det indvendige bagben. Det du beskriver er ikke en galoppirouette. Og ja det er dit indvendige ben der holder galoppen. Det med at høfte indvendig hånd lidt op, for at få skulderen helt fri er korrekt. Det er altså MEGET MEGET vigtigt at side med til den side man laver den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diegogo.. |
|
|
Diegogo: Jeg ved godt, som jeg også skrev, at det strider imod hvad "man har lært", men det gør det bare ikke mindre rigtigt for mig. Hvis jeg sidder på indvendige sædeben skubber jeg hesten imod udvendige, og jeg lukker af for den indvendige side, som jeg jo netop vil have hesten imod. Hvis man er heldig kan man få væltet hesten imod indvendige på den måde. Prøv at tænk på en versade - hvilket sædeben sidder du på her? Det indvendige, ikke? Og her trykker du hesten mod udvendige. Hvor er forskellen så til pirouetten? Jeg synes dressuren er alt for ensrettet efter hvordan "man skal" gøre tingene, der er ingen der rigtig tænker over HVORFOR man skal gøre tingene som man skal, eller tør prøve andre metoder. Det oplever jeg mere i westernverdenen, hvor min teori også stammer fra. Faktum er ihvertfald, at det virker for mig. Og hvis det virker, hvordan kan det så være forkert?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilføjelse: |
|
|
Jeg skulle lige læse dit indlæg igennem igen, og faldt lige over to udsagn, jeg gerne vil have uddybet: 1: Man skal side på det indvendige sædeben, således at hesten springer ind under dig og dermed får sin vægt på det indvendige bagben. Det du beskriver er ikke en galoppirouette. Hvorfor er det ikke en galoppirouette, hvis det hesten udfører er en pirouette i galop? (groft sagt) Hvorfor skal jeg lægge al hestens vægt på lige nøjagtig det ben, som du vil have til at springe op og ind under hesten? Det er da nemmere for hesten at gøre, med vægten på udvendige bagben. 2: Og ja det er dit indvendige ben der holder galoppen. Det med at høfte indvendig hånd lidt op, for at få skulderen helt fri er korrekt. Det er altså MEGET MEGET vigtigt at side med til den side man laver den. Hvorfor SKAL mit indvendige ben hold egaloppen, når hesten kan af sig selv, fordi den ikke har fået besked på at lade være? Og hvorfor er det så enormt vigtigt, at sidde på indvendige? Det er altså ikke fordi jeg er fatsvag, jeg vil bare rigtig gerne høre, hvad det er du har oplevet i din træning, der beviser det er så vigtigt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bettina L |
Diegogogo |
29-03-2008 14:00 |
|
Det er fint hvis din teknik får din hest til at udfører en korekt pirouette. MEN jeg siger bare at jeg står undrende overfor, at det ganske enkelt kan lade sig gører på den måde. Jeg ville have langt lettere ved at vise dig hvordan jeg ser en konrekt pirouette udført og hvorlededes man lærer hesten at udfører den. Hvad angår det med at rytterens indvendige ben holde hesten i galop, jeg mener når hesten er kortet så langt ind og er inde under den anholdende hjælp, ja så er det netop her hjælpen kommer ind og påvirker hvert spring og holder invedige ben aktiv. Ja der er heste som er ekstrem selvgåeende, de klare det næsten selv. Jeg har lavet mange piroutter og startet mange stævner hvor kvaliteten af øvelsen er bedømt, derfor er jeg blevet bekræftet i at hesten udfører øvelsen korekt. Du vil vel heller ikke lave en trav/galop travers hvor du sider på udvendige sædeben vil du? Jeg Synes galoppirouetter er en rigtig god og forholdsvis let øvelse at lærer hesten, hvis den som før beskrevet forstår den anholdende hjælp, samtidig med den fremaddrivende understøtter bagbens aktionen. Men ja jeg har lært det på den måde af min træner og jeg har læst forskellige teorier omkring hvorledes man lærer hesten øvelsen, MEN du må da meget gerne lave øvelsen på din måde så længe det virker for dig, jeg undre mig bare over at du giver udtryk for at du får øvelsen udført korekt. Jeg synes bare at Jannej skal vurdere nøje det vi skriver, for vi er godt nok ret langt fra hinanden i hvordan vi laver den. Er der ikke andre der kan bekræfte eller afkræfte min teori?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ind under dig |
|
|
al dressur går vel ud på at få hesten ind under sig? Ind under rytterens tyngdepunkt - både ligeud og på volte og i pirouette. altid. derfor skal hesten vel springe til den side som vægten er lagt til eller som sædebenet peger på ( man peger med sædebenet der hvor hestens bagben skal træde ind) - altså så den går ind under rytterens nye tyngdepunkt idet rytteren flytter sig. hvis man sidder på udvendige sker der det at man skubber/presser hesten væk under sig og den fjerner sig fra tyngedepunktet. Det kan godt lade sig gøre at ride sådan og få det til at se fint ud - men det gør det ikke korrekt alligevel.
Formidling af LUSITANO heste. Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk Åben for tilmelding til Golega 2008. Hestefestival. Working Equitation intro kursus 5+6 April.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tal for jeres gode svar |
|
|
det er skægt at se at folk er så uenige... Vores anden debat gik mest på om man burde bruge udvendige ben i pirouetten... jeg mener ja, den anden part mener nej (let drej for tøjlen som eneste dreje hjælp), jeg vil gerne have udvendige ben til at give mere afskub på udvendig side... og tror jeg sidder på indvendigt sædeben, sådan at hesten søger min vægt... For hvis man skal dreje, så lægger man jo også vægten den vej med gerne vil...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Western |
|
|
Her er det ret godt forklaret hvad jeg mener, og som I kan se, er jeg ikke den eneste der bruger denne måde: Kilde: Dansk Westernforening "Den unge hest rides med to hænder, hvor den styres med udvendig vægtfordeling efter princippet: Løft i indvendig tøjle(slip!),træd ned i udvendig bøjle og som det sidste lægger du udvendig tøjle på halsen af hesten. På ovenstående billede er det Bob Avila, mangedobbelt verdensmester i reining og working cowhorse, der vender en ko. Han rider her en unghest og teknikken er klar: Vægten på ydersiden, åbningen i tøjlen på indersiden og lukningen af skulderen på ydersiden."  www.dwf.dk/dansk_western- forening.htm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan jeg faktisk |
|
|
godt huske noget af... jge har redet en lille, bitte smule western, fordi jeg gik på skole med en der var danmarksmester i den disciplin der er som dressur med spins osv... nå men hun fortalte at man trådte ned i den stigbøjle som hesten skulle væk fra, men lagde vægten mod den side hesten skulle til... dvs lidt anderledes end der står ovenfor... Ikke at jeg på nogen måde anfægter kilden, men der er åbenbart flere måder at gøre det på... Så længe signalerne er godt indlært og hesten forstår dem, så er det vel ikke så vigtigt hvilke signaler der bruges hvordan...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du |
|
|
laver piouetter som Western fætteren på det lille billede tror jeg at det giver et blankt nul.
Vibrizitât. Das reiterliche Hochgefûhl von Takt, Musik und Muskelspiel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øøh .. |
|
|
nu har jeg godt nok ikke forstand på western eller kan for den sags skyld lave piouetter ... men ville da mene at det er klart at westernmanden på billedet bliver nød til a lægge vægten til udvendig .. ellers ville han jo vælte sammen med hesten når den er så langt 'nede'... (eller hva man kan sige .. den 'ligger' jo ned) men det er vel heller ikke det samme overhoved - alså western og dressur.. samlingen er da vidt forskellig og de bruges jo heller ikke til de samme ting . kan godt være at det bare er mig men er det ikke meget svært at sammenligne ? xD ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vel... |
|
|
Jeg har ikke redet Western, men der er måske lidt forskel mellem at ride en pirouette i "Western-style" og en pirouette i "dressur-style"? Når man udfører spinning, er det da de samme indvirkninger som beskrevet ovenfor? Det går ret hurtigt, så da er måske af "praktiske årsager" (centrifugalkraft...) at man har vægten på udvendig side. Og det er måske overført til normale vendinger/pirouetter også? Men som sagt, jeg ved ikke meget om Western... Det var kun en tanke... Men jeg udfører i alle fald galopp-pirouetter med vægt på indvendig side, hesten stillet til indvendig side, og med lidt udvendig sjænkel. Hvis jeg får vægten på udvændig side, mister min hest bøyningen, og hesten får problemer med at få med udvendig bagben. Så vægt på indvendig side fungerer bedst for mig... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas på ikke at blande de forskellige |
Diegogogo |
30-03-2008 18:37 |
|
Nu bliver jeg helt i tvivl. Jannej var der ikke snak om hvorledes man udfører en dressur pirouette eller er vi gået til shows eller western??? Man hverken kan eller må sammenligne disse to begreber! Som Kurt rigtig nok siger så laver western manden jo ikke dressur galoppiruette!! Og ja som Labbis siger, så bliver westerne manden jo også nød til at side udvendigt for at hesten ikke vælter omkuld! Med alt respekt for western og deres metoder, så er vi altså i en helt anden boldgade og hvis man lærer hesten at lave en galoppiruette på den måde, ja så vil jeg tro man for store problemer i galoptraverserne og for den sags skyld i travtraverserne. Man gør det jo så simpelt som muligt af hensyn til hestens forholdsvis ret så lille intelligens. Derfor er flere af øvelserne jo sådan opbygget at der kun er små ting der gør forskellen. De er nu nogle skønne dyr de heste. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej altså.. |
|
|
Ej, altså nu må I lige lade være med at opfange tingene så bogstaveligt. Det link jeg satte ind var for at vise hvordan man kan vende hesten vha. udvendig vægtfordeling. Selvfølgelig laver jeg ikke en pirouette på den måde, som der vises på billedet, men jeg bruger samme princip mht. at vende hesten, da jeg netop som du selv siger diegogo, vil gøre det simplest muligt for hesten. Jeg er altså ikke komplet idiot, har trods alt startet stævner på M-niveau og har været på vej mod PSG med en tidligere hest, hvoriblandt etterchangementer, passage og arbejdspirouetter var i træningen. Da jeg så begyndte at ride lidt western på den ene af mine heste, fik jeg øjnene op for, at tingene altså kan gøre på forskellige måder, og at den jeg hidtil havde brugt ikke var lige så nem for hestene at udføre. Så for at svare på jeres spørgsmål, jo, jeg sidder med udvendige sædeben lidt tilbage og "nede i ryggen" på hesten og indvendige lidt fremme og løftet fra hesten i traversade - hvilket faktisk bevirker at hesten kan gå smukt rundet til indvendige side, og jeg behøver kun minimal schenkelhjælp. Jeg sagde jo fra start også, at jeg godt vidste det var en anderledes tilgang til tingene, men det undrer mig alligevel at: Diegogo: Du siger I et indlæg om Anky at du ser positivt på hendes budskab om, at man ikke skal gøre tingene på en bestemt måde - den udviser du ikke ligefrem her? Har du prøvet at gøre som jeg beskriver, bare en enkelt gang? - jeg spørger dig længere oppe, om du ikke sidder på indvendige sædeben i en versade, hvilket jo vil sige, at du skubber hesten væk fra dit sædeben. Hvori ligger så forskellen til en af de andre øvelser? - du siger at jeg har ret i, at man skal løfte hestens indvendige skulder i pirouetten. Dette gør jeg personligt for at føre vægten over på udvendige bagben, så indvendige benpar er frie til at løfte i galoptakten og komme rundt. Hvorfor gør du det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle må gerne |
Diegogogo |
30-03-2008 20:18 |
|
Misforstå mig IKKE du må meget gerne gøre det på den måde, jeg vil bare nødigt stå og være uvidne om hvordan en øvelse skal laves og så få sådan en "opskrift". Det kan være en fejl at lærer hesten det på den måde, det er ihvertfald min teori. Netop som jeg skriver laves andre øvelser jo stort set også sådan. Hvad angår at få indvendige skulder fri på hesten, ja så sider jeg som før beskrevet på indvendig sædeben og får hesten til at spring op ad bakke ved ar have den samlet til næsten maksimalt og SÅ løfter jeg indvendige hånd op og leder den til siden, jeg holder IKKE fast i den. Hvad angår versader, så sider jeg faktisk midt over hesten, men går dog med i bevægelsesretningen og igen indvendige tøjle der vender/fører forparten inden for sporet. Gentager lige mit tidligere indlæg: MEN du må da meget gerne lave øvelsen på din måde så længe det virker for dig, jeg undre mig bare over at du giver udtryk for at du får øvelsen udført korekt. Jeg synes bare at Jannej skal vurdere nøje det vi skriver, for vi er godt nok ret langt fra hinanden i hvordan vi laver den. Gentager lige dit tidligere indlæg: Diegogo: Du siger I et indlæg om Anky at du ser positivt på hendes budskab om, at man ikke skal gøre tingene på en bestemt måde - den udviser du ikke ligefrem her? Og med det vil jeg bare sig endnu engang DU MÅ MEGET GERNE GØRE DET HVIS DET VIRKER FOR DIG, kan bare blive lidt urolig for om Jannej kan få tingene til at virke  Mvh. Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OBS BettinaL |
Diegogogo |
30-03-2008 20:23 |
|
Glemte at svare dig på hvorfor jeg i versaden trods alt sad i bevægelsretningen, ja igen jeg sider med i bevægelsesretningen ligsom i pirouetten, bare ikke nær så mege.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muskler |
|
|
Hejsa Jeg vil bare lige give mit besyv med, hvorfor jeg vil sidde på indv. sædeben.. Uanset hvilken øvelse jeg laver, sidder jeg med større vægt på det sædeben, som hesten er bøjet til. Dette skyldes, at rygmusklerne i denne side kortes (trækker sig sammen), hvilket gør den i stand til bedre at bære mig. Hvis jeg vælger at sidde på den strækkende rygmuskel (her udv. side i en pirouette), så vil hesten have sværere ved at bære min vægt, fordi musklen her er strukket ud (og derved svagere end den indv. som er sammentrukket). Så det er af anatomiske årsager, jeg sidder således. Derudover gør det at hesten altid ved hvilken side den skal bøje sig til (hvis den lytter efter mit sædeben). Jeg er enig med Lykke B at placering af sædeben = bagben ind til tyngdepunkt, hvilket igen hænger sammen med min vægtplacering uanset øvelse. Forskel på vægtfordelingen er selvfølgelig forskellige alt efter øvelse og bøjningsgrad . Jeg har også været i USA og redet western, hvor jeg i spin helt naturligt røg ud på udv. sædeben (pga. centrifugalkraften og hesten var mere rutineret end jeg selv... ups). Selvfølgelig kan man få en pirouette til at virke sidende på udv. sædeben, anatomisk kan jeg bare ikke stå inde for det . Generelt vil jeg som andre nævner have at hesten følger mit tyngdepunkt, derfor bliver jeg nødt til at flytte det med rundt (mod indv.) i en pirouette. Mvh Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg tror faktisk jeg "holder med" Bettina  Når man f.eks skla lære en hest at lande i rigtig galop, så kommer man oftest til at gøre den fejl at man læner sig til den side man vil lande i og så får man FORKERT galop.. Hvis man derimod har vægten i udvendige bøjle og åbner indvendige tøjle, så får man indvendige forben op/frem, og a så lander hesten bedre i den rigtige galop.. Det må være samme princip Bettina beskriver, uden at jeg har nået at nærlæse alle indlæg..?
Intensiv træningslejr i uge 27 og 28 se mere på hjemmesiden
Blue Berry Hill - På hestens præmisser. www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Diegogo: Det er helt fint. Vi kan bare være enige om at vi laver det forskelligt, og det er så det . Tror nu nok jannej har sin egen mening om, hvordan hun vil lave det, det var vist mere i relation til en anden diskussion. Susan: Tak  Det er nemlig nøjagtig det samme. Jeg oplever det samme ved unge heste, der har svært ved at springe rigtigt an. Sætter jeg mig på udvendige sædeben og løfter indvendige hånd, er den sikker næsten hver gang. Sidder jeg på det indvendige sædeben springer den ofte forkert an.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi bliver.. |
Diegogogo |
31-03-2008 17:08 |
|
Ja vi bliver jo nok aldrig eninge om hvorledes man korekt udfører en galoppirouette og det skal vi måske nok heller ikk! Men som mit sidste indlæg i denne debat, holder jeg med jer i at hvis man skal lære en hest at springe rigtigt an, ja så sider man på udvendige sædeben og giver hesten en let/løs indvendige tøje således at hesten kan springe frem med det indvendige forben først. Det er jeg nu også ret overbevist om at stort set alle gøre. Men når det så er sagt, så har jeg Susan K. meget svært ved helt at se sammenhænget med det også galoppirouetten, ser det som to fuldstændige forskellige ting. MEEEN så fik vi også den vinkel på  Mvh. Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når det drejer |
|
|
sig om retning ville jeg også altid vælge at lægge vægten i den retning som hesten gerne skulle dreje. Når man lægger vægten over vil man lave en forskydning i hestens balance og den vil forsøge at bringe sig tilbage i balance ved at flytte sit tyngspunkt ind under rytterens igen. Det er det man udnytter når man vil dreje for en let vægthjælp. Jeg læste det engang for lang tid siden, og synes det virker vældig godt så det har jeg holdt fast i og vil også bruge det iforbindelse med retningsskiftet i en pirouette.
- Matilde og Shalu -
- Jamen, Han har jo ikke noget tøj på - HC. Andersen WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES SKRIV FOR MERE INFO
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Janne |
|
|
Hej Janne Så må jeg jo melde mig i lejren på vedkommende, du har haft diskussionen med  Jeg bruger indvendige ben som fremaddrivende hjælp og det ligger der, hvor schenklen normalt ligger - min egen skulder er drejet let i bevægelsesretningen, vægten er på indvendig sædeben - udvendig tøjle er forholdende og udvendig ben befatter sig kun med at sikre hestens runding (med mindre hesten er meget lidt fremadgående, så der er behov for et dask med begge schenkler...). Invendig tøjle kan være retningsgivende - men hvis de øvrige hjælpere har den ønskede effekt er det stort set ikke nødvendigt. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| minderne |
|
|
På en velredet dressurhest, burde det være nok at runde hesten om indvendige schenkel, forskyde vægten til indvendige sædeben og støtte lidt i udv. tøjle. Schenklerne skal stort set kun anvendes aktivt hvis hesten skal springe bedre, eller rides frem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nysgerrig... |
|
|
Hvordan fungerer det for jer, som rider pirouetter med vægt på udvendige sædeben, når/hvis I træner uden sadel? Er det muligt for jer at gennemføre pirouetter, også i trav og galop med denne vægtfordeling, men uden stigbøjler at balancere i? Jeg forestiller mig, at jeg med den praksis ville trimle af - eller med tiden udvikle lårenes adduktormuskler ganske betragteligt  /Tanja
Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger!
Kursus med Stefanie Staudinger. Næste gang 12.+13.april
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læne sig... |
|
|
tatjana (73): Når du lægger vægten i indvendige, hvor meget læner du dig så, siden du tænker på om vi mister balancen? Når jeg har den i udvendige, er det ikke noget, der kan ses med det blotte øje. Jeg løfter faktisk bare den indvendige balle lidt, så indvendige sædeben løfter sig lidt og går lidt frem, mens det udvendige sædeben dermed kommer til at bære mere vægt. Jeg læner mig ingen steder hen, men holder balancen i mavemusklerne, med lidt mere vægt på det udvendige sædeben. Jeg løfter dog min egen indvendige skulder lidt. Prøv at gøre det mens du sidder på stolen, hvis altså min forklaring er god nok til, at det kan lade sig gøre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nana... |
|
|
jeg mindes da ikke at have debatteret det med dig? Men fedt at få så mange synspunkter... der er godt nok mange forskellige metoder der bruges, flere end jeg lige havde regnet med faktisk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange muligheder |
|
|
Der er jo et hav af muligheder at "vælge" imellem og der er vel ikke én eneste rigtig og forkert når vi er nede i de små detaljer.. Der er jo rigtig mange forskellige ting man kan gøre med kroppen og som hesten kan indlære som et klassiskt betinget signal til erstatning for et givent operant betinget signal.. Jeg tror, at når vi er nede i vægtfordeling så er det meget individuelt hvad vi får lært vores heste.. -Man kan træde ned i udvendige bøjle uden at ændre på overkroppen. -Man kan træde ned i udvendige bøjle OG tage overkroppen med en smule udad. -Man kan hælde overkroppen udad UDEN at træde ned i bøjlen. -Man kan dreje skuldrene. -Man kan lægge overkroppen udad, men med et lille knæk i hoften, så det er det modsatte sædeben der trykkes ned. -Man kan trykke et sædeben ned UDEN at hælde på overkroppen osv osv osv.. Find selv på flere 
Intensiv træningslejr i uge 27 og 28 se mere på hjemmesiden
Blue Berry Hill - På hestens præmisser. www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stadig nysgerrig.. |
|
|
BettinaL: Jeg bruger intetsteds i mit indlæg ordet "læne". Jeg har Mensendieck´et i 20 år, så jeg kan godt følge din forklaring på stoleøvelsen. Det er god mavemuskeltræning at bevæge sig væk fra dit tyngdepunkt, men i forhold til min ridning er det ikke en hensigtsmæssig øvelse. Mit nysgerrige spørgsmål gik på, hvordan du rider pirouetter uden sadel og stigbøjler til at holde balancen? Det er ikke fair for hesten, at man sammenligner den med en cykel, men jeg vil kort gøre det alligevel, for som analogi til hvordan man let drejer/ændrer retning, er der en væsentlig overensstemmelse: En rutineret cyklist drejer ikke til venstre ved at dreje på styret, men ved at placere vægten mere mod venstre. Hvis man ville forsøge at dreje til venstre ved at lette sig i venstre sædehalvdel, løfte sin venstre skulder og lægge mere vægt på højre sædehalvdel - hvor ville cyklen så bevæge sig hen? Kunne man dreje uden at dreje på styret? Eller ville man vælte undervejs i forsøget på at bevæge sig et andet sted hen end transportmidlet under sig? Som Susan klogeligt skriver, så er ridning jo "bare"(i teorien simpelt - i praksis svært) et spørsmål om, hvad vi lærer vores heste at reagere på, alt efter hvad vi har som mål med ridningen. Jeg vil gerne ende med ikke at skulle bruge kræfter på at styre mine heste(mavemusklerne laver jeg i Mensendiecklokalet), så jeg arbejder med at lære dem at følge min vægt. Jeg vil derfor igen gerne stille det helt enkle spørgsmål, om din hjælpegivning også fungerer for dig uden sadel? (Det gør min for mig, men mit spørgsmål kommer ikke af en "jeg-tror-jeg-er-bedre-end-dig- tyrkertro", men af en oprigtig nyfigenhed over for andres valg af metode) /Tanja
Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger!
Kursus med Stefanie Staudinger. Næste gang 12.+13.april
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu får jeg hug |
|
|
Ikke at jeg vil stå inde få alt hvad Anky laver, men hun har ret i én ting. Jo færre/simple signaler der anvendes jo lettere er det for både hest og rytter. (man skal selvfølgelig bruge lidt flere når øvelsen skal læres) Det med at læne sig til den side piroetten skal laves er som en anden også nævner næsten usynligt for øjet. men hele pointen er jo at hesten skal flytte sig ind under dit tyngdepunkt. Så læner man sig meget vil heste snurre rundt i ganske få galopspring og læner man sig kun lidt vil den bruge flere galopspring om at komme rundt. (der skal være ca. 8 galopspring i en piruette - har jeg læst et sted i DRF) "Læner" er faktisk er rigtigt dårligt udtryk (man fører jo hesten vha vægten) Nu vil susan nok ikke sammenlignes med Anky, men hendes motto med "play with it" og susan's udsagn om at hesten jo reagerer på det signal DEN HAR LÆRT og ikke på hvad der er teoretisk korrekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne... |
|
|
jeg tror da ingen giver dig hug for at bringe Anky´s udsagn ind i debatten... hun har jo rigtig mange gode ting at sige... Det teoretiske der kommer ud af hendes mund når hun fx underviser er jo langt hen af vejen, meget fornuftigt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Tanja: Jamen jeg holder balancen med mine mavemuskler, for det er den eneste måde jeg kan få det til at fungere, så min lænd er helt fri til at følge hestens ryg både frem og tilbage og til siderne, samt alle grader heraf. Jeg har faktisk ikke redet galoppirouetter uden sadel, og har desværre ikke mulighed for at efterprøve det pt. men mit teoretiske svar er altså, at jeg holder balancen i mavemusklerne. Jeg holder stadig på, at jeg på denne måde frigør hestens indvendige bagben og løfter den rundt i pirouetten, hvorimod man ved at tage vægten ind (og ned, som mange også gør) "vælter" hesten rundt i øvelsen. Jeg vil ligesom dig helst bruge færrest kræfter, men som Kyra skriver i sin berømte bog, så er en pirouette egentlig bare en vending i samlet gangart - hun bruger altså også indvendige tøjle til retningsanvisning. Hun skriver, at når man har samlet hesten nok, det være sig i enten skridt eller galop, så er det bare at dreje den - og simplere bliver det vel egentlig ikke? Jeg var til westernkursus for ca. 4 år siden, hvor en dressurrytter modigt nok stillede op, fordi hun gerne ville have nye øjne på netop sine galoppirouetter. Hun havde problemer med at hesten væltede rundt. Han viste hende det som jeg beskrev ovenfor, med at løfte indvendige hånd og sætte vægten på udvendige, og det hjalp helt enormt meget. Så det er altså ikke noget jeg sådan selv har gået og fundet på, men jeg har tænkt meget over det siden, og eksperimenteret med vægtfordelingen i sidebevægelser. Og faktisk fået meget bedre karakterer for mine skridtpirouetter, fordi min hest aldrig skruer mere - det indvendige bagben er jo fri til at løfte og sænke, som det skal. Anatomisk Rigtig Ridning arbejder også meget på dette med at føre vægten fra indvendige forben til udvendige bagben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|