Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vil ikke springe
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 12:51

Hej Alle

De sidste 4 måneder har jeg haft et ret stort problem, min ellers så springglade hest vil simpelthen ikke springe mere. Det skete lige pludselig en dag i december hvor vi fik springundervisning, han nægtede at springe, mit temperement løb lidt af med sig og det endte med at jeg fik ham over nogen små kryds og derefter satte ham ind. Efterfølgende var han småhalt i 1 uges tid så det var desværre nok også været der den dag vi sprang og garanteret været årsagen til at han stoppede.

Han fik fri i 1½ uge og så genoptrænede vi ligeså stille og roligt igen, og jeg tænker jeg vil igang med springningen så småt igen. Men men men.. Jeg kunne nu bruge 30 min. på at få en meget uvillig hest til at gå over en bom der ligger på jorden. Han gik helt i baglås når jeg så meget som satte retning mod en bom. Det blev langsomt bedre og jeg begyndte at kunne løsspringe med ham og til sidst kunne vi springe igen og ørene var fremme og det var sjovt!

Jeg overvejede at komme til undervisning igen, men før det ville jeg lige springe tønder (vandret liggende), og så gik det galt igen, han ville ikke, jeg pressede en lille smule og nu er vi tilbage næsten hvor vi startede!

Hvis jeg sætter én støtte op og lægger én bom i holderen så jeg har et skråt spring vil han gerne, men først når vi er gået over bommen uden støtte mange gange og har skridtet og travet over, men det er som om han glemmer at han godt kunne næste gang jeg prøver.

Min underviser tror aldrig han kommer til at spinge igen, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre andet end at fortsætte stille og roligt med godbidder og tålmodighed og ros, for Fønix er meget ængstelig så jeg kan ikke presse ham over eller blive sur på ham. Har overvejet at sende ham et sted hen for at få nogen proff til det, men han er bare så nervøs af sig.

Er bare ved at give op, men elsker at springe og det gjorde han også. Så nogen der har nogle gode råd? Eller forslag til hvem jeg evt. kunne sende ham hen til? Bare et eller andet!

Nath, Sisse og Fønix

Der findes lige så mange holdninger som mennesker ;-D

I am not in the middle of nowhere, but I can certainly see it from here!

0
0
Svar på denne tråd

mere pause
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:45

Hejsa

Jeg tror han har ondt og han har måske brug for en laaang pause, få fat på en dyrlæge og få ham tjekket, vi andre vil jo heller ikke arbejde hvis vi har rigtig ondt. Men som du selv skriver der lige så mange meninger som der er heste folk .

Knus Rikke

Aldrig bliv for lige med din hest!!!

0
0
Svar på denne tråd

samme svar
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:55

få scannet og taget røngten af dens ben, det lyder som om den har smerter...

Mht træning så er der jo flere der er gode til heste med menneske problemer fx ute lehman eller Susan Kjærgård...

Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Tjekket
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 20:41

Glemte at skrive at han er blevet tjekket af både dyrlæge og kiropraktor, og der er ingen problemer på tur eller på flad bane, og vi har to ridehaller, i den ene var der vi sprang da det gik galt. Og nu er det kun i denne hal der er et problem, i den lille hal og i naturen springer han gerne.

Men nej, ondt skal han jo bestemt ikke have for så er det jo ikke sjovt for nogen af os!!!

Nath, Sisse og Fønix

0
0
Svar på denne tråd

Lyder som om..
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 10:20

Det lyder som om han er blevet spring træt.

Det skete for en af de andre heste ude på gården.

Det var en 2'er der hed Sheik Lysholm. En dag der ville han heller ikke. Han nægtede fuldstændig.

Så gav hans ejer ham fri i en periode og så sprang han rigtig fint igen.

Det ville jeg sådan nogenlunde tro det var. Simpelthen bare Spring træt.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 18:55

Kunne godt ske at han er kørt død i det, næste mulighed må i hvert fald være at give ham en lang pause og så prøve igen! Så kan det være han lægger de dårlige oplevelser bag sig og bliver klar til at starte på en frisk!

Nath, Sisse og Fønix

0
0
Svar på denne tråd

han har sikker hafe en fibersprængning
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 21:05

På mig lyder det som om at din hest har haft en fibersprængning i de muskler den bruger til afsættet. En sådenne skade har det med at bryde op igen. Og det giver nødvendigvis ikke halthed, Men musklen kan være meget stram. Prøv at tag to fingre og kør op langs bagbenet lige der hvor låret starter(bagtil)hvis han begynder at sparke eller give sig når du kommer 10-15 cm op sd låret. Så er der helt klart noget galt med musklen. Få eventuelt en massør til at kikke på ham. De kan noget andet end kiropraktor.

Hilsen Hestemassøren

0
0
Svar på denne tråd

God idé
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 08:27

God idé, kunne jeg også godt gøre! Ved bare ikke om den lille test er lidt svær med ham da han i forvejen er sur når jeg er rundt om hans bagben, og det har han altid været, selvom det dog er blevet meget bedre siden jeg fik ham, men vil give det et forsøg!

Nath, Sisse og Fønix

0
0
Svar på denne tråd

vil ikke springe
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 08:30

Få den evt. tjekket for spat !!!

det lyder nok lidt hårt/volsomt.

- min forrie hest ville pludselig heller ikke springe, og blev tjette i Hovede og R.. og de fandt intet. efter 3 md begyndt galoppen at blive lidt ustabil, igen kom han i røngen, uden resultat 5 md sener fandt dr. dyr nr mange! ud af at hesten havde klinisk spat i bb (derfor var han ikke halt, da det var i begge bagben)

Klinisk spat kan ikke bevises på røngen, kun ved at indlægge bedøvelse i ledene.

- Grunden til jeg lidt male fanden på vægen, er kun for at du evt også har denne tanke med dig, nu når du nok afligevel skal betale for at dr.dyr kommer ud til din hest. for det koster jo det sammen for dig om du har 5 eller 15 spørsmål du gerne vil have afklaret, når dyrlægen er der afligevel.

- jeg håber for dig at det bare er en "periodisk fejl"

:O)

0
0
Svar på denne tråd

Kodeledsforvridning
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 10:36

En veninde havde engang en hoppe, som ikke ville springe. Efter i flere år at have kæmpet med heste, fandt de ud af, at den døjede med kodeledsforvridninger, som den desværre ikke var halt af. Derfor var den ikke unddersøgt herfor.

Hesten kom aldrig mere ud at springe.

Så du må hellere først som sidst få hesten ordentligt undersøgt! Tag den evt. med på et af de større dyrehospitaler, da de ofte har bedre forudsætninger for diagnose af haltheder.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 10:39

Tak for jeres svar endnu engang! Mit "problem" er jo at han gerne vil springe i en anden hal end der hvor vi havde vores dårlige oplevelse og han ligeledes gerne vil springe i naturen, så jeg ville tro at det er psykisk, men kan da ske jeg skal have Dr. Dyr ud igen og have tjekket mere specifikt!

Nath, Sisse og Fønix

0
0
Svar på denne tråd

1111111111
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 13:52

så er grunden jo, nok ikke spat som jeg nævnte !!!

pøj pøj

:O)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider