Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

ødelagt hest?
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 15:38
For et år siden købte jeg en hest der ikke havde været redet så længe(6 mdr.) Den var efter tilridningen blevet købt af en totalt urutineret mand. Selvom den havde været verdens rareste og dygtigste nytilredne hest, så fandt den hurtigt ud af at den kunne få sin vilje med manden, og eftersom den blev ret voldsom fik den overbevist adskillige andre ryttere om at den var farlig(stejlede, snurrede rundt osv)Da jeg mødte hesten havde den boet mange steder på kort tid idet manden havde forsøgt at sælge dyret uden held, samt sat den i træning forskellige steder. Hesten var meget frustreret og pustede sig op og fnøs af alt.
Hesten har det bedre nu og er blevet bedre at ride på, jeg har lige sendt den i prof. træning og har fået af vide at det er en hest der skal rides hver dag året rundt af en bestemt rytter.
Mit spørgsmål er:kan et uerfarent menneske nå at ødelægge en nytilredet hest i den grad og for resten af dens liv?
0
0
Svar på denne tråd

Re: ødelagt hest?
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 15:41

Nu skriver du ikke hvor gammel den er, men de fleste heste kan rettes op med tålmodighed og kærlighed.

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 15:50
Men der er desværre også heste, som af natur er svære at samarbejde med. Når de så først har fået lov til at bestemme, ja så har man fået lavet et meget farligt dyr ud af det. Herunder høre især "stejle-heste", de kan desværre slå ihjel med deres uvane. Og her skal man virkelig passe på.
MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 16:07
Jeg vil mene, at i de rette hænder kan de fleste heste rettes op igen - men spørgsmålet er så, om DU har fornøden erfaring til det..... På ingen måde for at betvivle dine evner, det KRÆVER bare stor viden og erfaring at genoprette en hest - men mest af alt kræver det stor kærlighed.

At hesten ikke kan fungere, hvis den ikke rides hver dag året rundt, er noget FIS - kommer den ud på fold (hvilket er meget vigtigt for dens trivsel) så kan den sagtens overleve uden at blive redet hver dag. Noget andet er, at sådan et ødelagt hest ikke er en "omgangshest" og jeg vil også mene, at der er god fornuft i, at den i meget lang tid kun rides af dig selv.

Jeg ville ikke sende sådan en hest i proff. træning, da træningen af problemheste mange steder består i afstraffelse, som kun gør ondt værre, men der er selvfølgelig enkelte dygtige og pålidelige mennesker, der kan klare sådan en opgave, og så er det en god løsning. Men det er altid bedst, hvis rytteren under trænerens instruktion lærer selv at arbejde med hesten, frem for, at hesten trænes og derefter sendes hjem til rytteren, som stadig har alle SINE problemer tilbage.

Men hvis du har tilstrækkeligt med kærlighed, erfaring og hjælp, så kan de i mange tilfælde lade sig gøre, men det er en stor opgave, og nogle heste er så ødelagte, at det er bedst at sende dem til slagteren for ikke at påføre dem flere lidelser, men i dette tilfælde lyder det mest som forkælelse, og dvs. at hesten ikke har lidt, men bare har taget magten fra mennesket, og det er dog lettere at lave om på, end at ændre på en mishandlet hest.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 20:27
Tak for svarene.
Den træner jeg har sendt hesten til er et dygtigt menneske der bruger hestevenlige metoder. Jeg kunne ikke drømme om at sende hesten til et menneske som jeg ikke havde fuld tillid til.
Hesten er på fold halvdelen af døgnet, så den får rørt sig rigeligt.
Grunden til at jeg valgte at sende den i træning(i øvrigt hos en jeg kan få undervisning af bagefter) er at jeg trængte til at der skulle ske et "ryk". Det er nemmelig et langsommeligt projekt jeg har fået mig kastet ud i.
Jeg håber selvfølgelig på det bedste, men er klar over at jeg kan blive nødt til at skille mig af med dyret.
Hvor meget skal der til før ens uanvendeligheds-forsikring dækker(just in case).
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 10:44
Min første pony havde fået så meget pisk, at det kunne dække 1000 hestes "behov" i mange år...

Hun kunne ikke fanges på folden, da jeg fik hende, men efter nogen år, hvor hun selvfølgelig blev behandlet pænt, gik det nogenlunde. Ride med pisk? Ja, det kunne man faktisk godt, hvis man kunne skjule pisken for hende. Hun var hunderæd, så snart pisken "var i luften", men var den i hånden og holdt ind til rytteren, var det OK - efter et par års tilvænning...

Alfa har været redet temmelig forkert, men jeg har da fået bugt med de fleste ting. Dog falder hun tilbage i det først indlærte mønster, hvis hun bliver bange for noget (fx på skovtur) eller ophidset af anden grund (fx i en flok). Så fungerer hverken schenkler eller vægt - men det kommer tilbage, når man anvender en stor portion tålmodighed.

Ja, det kan sagtens lade sig gøre at redde en hest, der ikke har været behandlet godt, men det er vigtigt at holde sig for øje, at den nogen gange kan have nogle reaktioner, der stammer tilbage fra tiden før.

Pøj-pøj!

Venlig hilsen
Randi G.

Ylle, Dylle, Dolle - tre små lodne trolde -
gik på jagt med vanter på, for at skyde hvad de så.
Ylle skød en kaffekande, Dylle skød en stegepande,
Dolle skød en kasserolle - Ylle, Dylle, Dolle

(Fra "Bogstavrim" af Halfdan Rasmussen)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-11-2002 07:34

Jeg tror næppe du får et forsikringsselskab til at udbetale uanvendelighedssummen pga hesten er "farlig"/uridelig pga fejlridning, slet ikke, når du har købt den sådan. Mener faktisk at der i mine forsikringsbetingelser står, at forsikringen ikke dækker ifbm temperamentsproblemer. Nærmere bestemt:"Skader der skyldes umedgørlighed som følge af karakterfejl, adfærdsforstyrrelser ell. nymfomani erstattes ikke." Så hvis en forsikring skal dække uridelighed pga, at hesten er "farlig" tror jeg kun det kan ,lade sig gøre, hvis hesten får en "hjerneskade", ell. hvordan man nu lige skal forklare det. Så med mindre du har et meget specielt forsikringsselskab, tror jeg næppe der er hjælp at hente der, hvis det skulle komme så vidt.....
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider