Min første pony havde fået så meget pisk, at det kunne dække 1000 hestes "behov" i mange år...
Hun kunne ikke fanges på folden, da jeg fik hende, men efter nogen år, hvor hun selvfølgelig blev behandlet pænt, gik det nogenlunde. Ride med pisk? Ja, det kunne man faktisk godt, hvis man kunne skjule pisken for hende. Hun var hunderæd, så snart pisken "var i luften", men var den i hånden og holdt ind til rytteren, var det OK - efter et par års tilvænning...
Alfa har været redet temmelig forkert, men jeg har da fået bugt med de fleste ting. Dog falder hun tilbage i det først indlærte mønster, hvis hun bliver bange for noget (fx på skovtur) eller ophidset af anden grund (fx i en flok). Så fungerer hverken schenkler eller vægt - men det kommer tilbage, når man anvender en stor portion tålmodighed.
Ja, det kan sagtens lade sig gøre at redde en hest, der ikke har været behandlet godt, men det er vigtigt at holde sig for øje, at den nogen gange kan have nogle reaktioner, der stammer tilbage fra tiden før.
Pøj-pøj!
Venlig hilsen
Randi G.Ylle, Dylle, Dolle - tre små lodne trolde -
gik på jagt med vanter på, for at skyde hvad de så.
Ylle skød en kaffekande, Dylle skød en stegepande,
Dolle skød en kasserolle - Ylle, Dylle, Dolle(Fra "Bogstavrim" af Halfdan Rasmussen)