Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vedr. det at træne på hestens
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 09:02

præmisser.

Jeg har læst det ene indlæg efter det andet hvor den ene er mere klog end den anden. Alle har dog en eller anden mening om at de selv træner på hestens præmisser

Min mening er derimod at det kan man ikke! Man kan ikke træne hesten på hestens præmisser fordi hesten har ikke nogen ide om at den skal have os på ryggen. Det er noget vi selv har fundet på!

Det eneste vi kan er at træne hesten på en måde som VI mener/tror er en god måde for hesten.

Kan vi ikke finde et andet udtryk??

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Du har
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 16:19

helt ret, hesten er altså ikke kommet her til jord for at vi kan hænge på rygen af dem altid...

Men jeg vil så sige det er muligt at træne hestens på dens principper hvis IKKE man rider...

Ravnstrupgaard
Avl af Welsh sec. B samt tilridning og træning af problemheste
Part søges til traver

0
0
Svar på denne tråd

Det synes jeg
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 17:07

ikke. Alt samarbejde med hesten er jo noget vi har fundet på. Men det overrasker mig at der ikke er flere på banen her.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Biomekanik
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 17:19

Der er jeg så uenig - man kan sagtens ride hesten på dens præmisser, så længe man rider den ud fra den viden der findes om biomekanik, indlæring, hestepsykologi osv.

Så længe der ikke øves fysisk eller psykisk "vold" mod hesten, så er det da på dens præmisser. Ellers er der ingen træning der er på hestens præmisser, heller ikke arbejde fra jorden. For det er jo også os der har "fundet på" at træne hesten fra jorden, tror aldrig hesten selv har ønsket at blive tamdyr og blive trænet på nogen som helst måde.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Nu bliver det jo halvfilosofisk
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 19:46

for er det kun på hestens præmisser, hvis hesten har bedt om det?

For eftersom hesten ikke kan tale, så kan dette aldrig lade sig gøre... Og hvis det er nonverbalt, så må det dreje sig om foder eller væske

For mig er det, der ligger i at træne på hestens præmisser, at det er hesten, der er i centrum frem for mennesket.

At man altså hele tiden ønsker at gøre de ting, vi nu "tvinger" hesten til at gøre, på den bedst mulige måde for hesten. Altså vælge den rigtige sadel, den bedste ridestil (i forhold til hestens måde at arbejde på og i forhold til hestens bygning), den bedste træningsplan (hvor lang tid trænes hvad, hvor trænes det osv osv.), de bedste metoder (tvang, overtalelse, gradvis tilvænning, eskalering...?) osv osv.

Manipulation begrænser mulighederne for, at det er det bedste argument, der kommer til at danne basis for, hvad man bør og hvad man gør.

(Habermas)

0
0
Svar på denne tråd

Når jeg
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 20:24

tænker i ridning på hestens præmisser.

Så tænker jeg på træning der tager udgangspunkt i den viden man har forsket sig frem til om hvordan pattedyr og heste især lærer bedst og derfor baserer sin træning på behaviouristisk læringsteori.

Samtidig synes jeg også det er vigtig at forsøge at opbygge en forståelse for hvordan hestens muskler arbejder, altså hvordan hesten fungerer rent mekanisk.

Ved at tage udgangspunkt i ovenstående ting så har man i mine det bedst mulige afsæt for at træne hesten på en måde der er så stressfri som mulig og derved bringer hesten mindst mulig ulempe nu når vi har beslutet os til at kravle derop hvilket jo er i hæj grad naturstridigt.

- Matilde og Shalu :-D-

- Jamen, Han har jo ikke noget tøj på - HC. Andersen

WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES

SKRIV FOR MERE INFO

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 23:55

Jeg tænker, at det at træne og ride på hestens præmisser er noget med at gøre sine krav/ønser forståelige for hesten. Hvad er det for en adfærd jeg ønsker hesten skal vise og for mit vedkommende gør jeg det ved brug af læringsteorien (pos./neg. forstærkning, shaping m.m.)

Herudover er det for mig også at træne hesten med udgangsupunkt i viden om hestens biomekanik - hvad tåler den/tåler ikke, hvilke muskler skal opbygges, hvordan gøres det bedst osv. osv.

Og jeg har nok ikke det store problem med udtrykket - da vi jo bruger dyr (hunde, katte, geder, kameler, elefanter, heste, æsler m.m.) og har gjort det i mange tusinde år som en del af menenskets evolution til den eller anden opgave. Og fordi vi gør det, syneg jeg at vi har en forpligtigelse til at gøre os forståelige for dyrene - altså på dyrenes præmisser.

Hilsen

Søs

To sadler KØBES

Stübben Bennys Harmony bom 33,5 og 17,5" - eller endnu bedre 17".

En Henry de Rivel "Paris", bom 3,5 og sæde 17"

Ring til mig på 41 90 56 70 eller skrive en besked.

0
0
Svar på denne tråd

at træne
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 23:59

på hesten præmisser er vel at man aldrig stiller et spørsmål som hesten ikke kan svare på...

Og dette lader sig gøre, hvis man har sat sig ind i hestens fysiske og psykiske formåen inden man kaster sig udi i at træne den...

Sagde Janne der har lært af sine fejl...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

ansvar etc...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2008 13:18

At træne på hestens præmisser er i mine øjne at træne hesten på en måde, den fysisk og psykisk kan honorere, og som har det ene mål at forbedre hestens psykiske og fysiske tilstand med rytter på ryggen.

Altså med andre ord at træne hesten til at holde så længe som muligt og have det så godt som muligt som tamhest.

Derfor træner jeg dressur (akademisk) - for at opbygge hestenes krop til at bære mig på den mest hensigtsmæssige måde.

Og derfor har jeg fokus på processen, snarere end resultaterne - og lytter til hestene og mig selv.

Sløjfer og prestige er jeg bedøvende ligeglad med, ville jeg have dét, var jeg blevet fodboldspiller.

Jeg mener IKKE at man kan sige, at bare fordi vi kravler på ryggen af hestene, behøver vi ikke tænke mere på at træne på deres præmisser, for selve det at vi sidder deroppe er jo ikke deres præmis.

Det er ansvarsfralæggelse så det basker!

Ja, vi har indfanget hestene og er kravlet på ryggen af dem, og netop derfor er det vores ansvar at:

- hestene trænes til at bære os på den sundest mulige måde

- udsættes for så lidt stress/fysisk ubehage som overhovedet muligt

- opstaldes på en måde der ligger så tæt på deres naturlige behov som overhovedet muligt

Det er VORES ANSVAR.

I

PS. Man må gerne kalde mig dogmatisk, hellig og frelst, skulle man have den slags behov.

0
0
Svar på denne tråd

jo altså
Forfatter: 
Dato:  21-03-2008 16:36

- man er ihvertfald ikke i tvivl når man ser nogen der IKKE træner på hestens præmisser.

I øvrigt gode svar i tråden, føler ikke behov for at gentage dem ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider