Hvis du er helt nybegynder, synes jeg at du i første omgang bare skal koncentrere dig om at rejse og sætte dig i overensstemmelse med hestens bevægelser, sådan at det føles nemt og behageligt både for hesten og dig selv.
Når du kan dette, så rider man "rigtig diagonal" når man rejser sig og sætter sig i takt med hestens udvendige forben.
Altså det vil sige at når udvendige forben (det forben der vender væk fra midten) løftes fra jorden, så er rytteren "oppe" fra sadlen.
Man lærer efterhånden at se det, således at man bare behøver kigge ned på hestens skulder for at se om det er rigtigt. 