Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Klikkertræning generelt
Forfatter: 
Dato:  20-02-2008 08:39

Jeg er begyndt at klikketræne min parthest lidt i det små.

Jeg har nærlæst forskellige bøger om emnet (både til heste og andre dyr for den sags skyld), men har alligevel et par spørgsmål:

Når jeg går igang med min parthest, bliver han meget meget meget over ivrig. Nogle gange slår han næsten knuder på sig selv, andre gange går det udover mine tæer, fordi han vælter rundt i et ynkeligt forsøg på at please mig.

Det udløste den tanke, at der måske var en måde at lære dem på, at stå bare rimelig stille imellem øvelserne??

Jeg beundrede jo Ditte herinde fra (og Ditte føl dig endelig endelig fri til at svare ) i sommers til et træf, og hendes hest stod bom stille når den ikke skulle noget. -Bare rimeligt noget i samme stil vil jeg gerne opnå. -Mine tæer er allerede ved at være slidt ned.

Jeg har de par gange jeg har trænet, kun arbejdet i max 15 min og luftet ham med gåtur og lign både før og efter. Min tanke er, at det vel er for hårdt, at træne længere tid, især i starten, da det jo kræver lidt tanke fra hesten af??

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

2 bokse ledige i Ledøje område. Se mere på præs

0
0
Svar på denne tråd

Klikker
Forfatter: 
Dato:  20-02-2008 10:29

En af mine veninder klikkertræner en af mine pruller, med ret godt resultat. Her er den første øvelse at de skal stå stille, lidt som når en hund får at vide den skal dække. De må ikke flytte sig fra hvor de er blevet stillet.

Jeg ville nok starte med at lære den at stå og når den kan det, bevæge videre med andre øvelser.

Mvh

Sille

Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring.

For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 18:38

Jeg siger mange tak!

Ja det jo et typisk problem som de fleste vil opleve når de går i gang. jeg oplever det altid og det er hamrende irriterende.

Men du skal før du begynder på noget andet lære din hest at have tålmodighed, det er svært for dem men det vil gøre det hele så meget nemmer.

Men få ham til at stå et split sekund stille også klik når der er noget der ligner det. Forlæng hele tiden så han til sidst bliver stående indtil du siger andet. Lær ham også at holde afstand fra dig. Igen en øvelse du vil blive glad for.

Og held og lykke og spørg endelig!

Ditte

En af tosserne

Klikkertræning. kurser mm se mere på min hjemmeside.
www.klikhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min unghest
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 20:51

Er det måske også en god idet at lære at stå, og stå på komando, inden jeg lære den at gå pænt uden at trække ?

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 20:53

Milo er også meget ivrig. Ikke så meget efter at lave noget, men han ved at jeg har godbider i min mavetaske

Men jeg sørger for det meste for ikke at lave alt for mange pauser.

Men klikkeren er virkelig effektiv. Der er mange der syntes at det er en dum modedille, men jeg holder på at det må jo virke på en eller anden måde når jeg får lært lille dumme Milo at bakke på halvanden time (han anede ikke hvad det ville sige at bakke da vi startede nu). Vi er så langt at han på gode dage kan bakke når jeg går hen imod ham han er enormt nuttet at se på.

Kan slet ikke forstå dem der lærer hesten at bakke ved at sidde oppe på nakken af den og skrige at den skal bakke mens de hiver og flår i munden mens en anden står og lægger hele kropsvægten mod bringen. Hesten bliver jo drønstresset af det.

Med klikkeren skulle jeg bare lægge en hånd på Milos bringe, skubbe meget let og give nogle små ryk i træktovet.

"Why is it that the only person who can make you stop crying is the one who caused your tears?"
Kort, bordkort, bordpynt mm. sælges til enhver lejlighed - HP på vej!
Medlem af ACO - Anonyme Cocioholikere
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 21:13

Håber det er i orden jeg lige blander mig med et par spørgsmål her... Jeg har bare lidt svært ved at forstå klikkertræning, og har set Dittes hjemmeside :-) Hvordan kan det egentlig være at man klikker, og man ikke kan nøjes med at give godbid? Kan man til sidst kun klikke og ikke give godbid? Hvordan holder hesten styr på de forskellige ting man vil lære den, er det fordi man knytter et ord til?

Nu har jeg en hest, der går fuldstændig amok over for mange godbidder - er den så umulig at lære sjove tricks uden det hele går op i mad?

Oplys mig hn! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 21:22

Så vidt jeg ved kan klikkeren hjælpe os med at reagere hurtigere. Hesten lærer hurtigt at klikket er noget godt, så i det øjeblik vi klikker ved at den at den har gjort noget rigtigt. Så gør det ikke noget at godbiden kommer nogle sekunder senere for den forbinder klikket med godbiden = ros.

Selv bruger jeg kun klikker når jeg indtroducerer Milo for noget. Brugte den da han skulle lære at bakke, følge efter mig uden line, bakke om hjøner og bakke når jeg gik hen imod ham. Jeg bliver ved til han har lært det (det spænder mellem 30 min til 1½ time), hvor vi selvfølgelig skifter mellem flere ting så han ikke kører træt. Efter præsentationsdagen bruger jeg ikke klikkeren igen og han husker tingene fint, selvom han selvfølgelig kommer ud af træning hvis vi lige har en periode hvor vi ikke træner.

Milo er også meget fokuseret på godbider, men jeg syntes alligevel at det er til at arbejde med ham ()selvom han det meste af tiden er ved at kravle hen over mig eller rundt om mig for at få fat i tasken med godbider

Dog må jeg erkende at jeg led et skammeligt nederlag da vi skulle lave spanske skridt. Har aldrig prøve det før, men har læst i flere bøger at hvis man kilder/targer hesten på forbenet lige ved gjordelejet vil den før eller siden løfte benet. Jeg kildede og kildede og kildede og kildede og kildede og kildede og kildede og der skete ikke en disse ud over at Milo rigtig gerne ville have fat i godbiderne

"Why is it that the only person who can make you stop crying is the one who caused your tears?"
Kort, bordkort, bordpynt mm. sælges til enhver lejlighed - HP på vej!
Medlem af ACO - Anonyme Cocioholikere
0
0
Svar på denne tråd

MamadahieMarie
Forfatter: 
Dato:  24-02-2008 11:39

Du vil blive overrasket over hvor lidt amok din hest vil gå over godbidderne hvis du bare er konsekvent!

Jeg har en plag som simpelthen piller i alt med munden, og som også falder over maden når der er andre der fodrer, men så snart jeg finder klikkeren frem, så ved han at det intet nytter at nappe/bide/selv lede efter godbidder.. Det kan godt være lidt svært lige i den fase hvor hesten skal lære at forbinde klikket med godbidden, men der gør jeg simpelthen det med de ivrige at jeg smider godbidden i en spand i stedet for at fodre direkte med hænderne, og så snart jeg er sikker på at assosiationen mellem klik og gidbid er etableret, så begynder træningen på ikke at overfalde godbidderne. Jeg tror det tog min plag max 20 minutter at fatte det, men han er også meget hurtig;o)

Jeg gør sådan her:

Klik!

Hesten kommer for at få sin godbid - Hvis den puffer/møver/roder/napper så venter jeg bare, og i det øjeblik den på nogen måde flytter mulen væk, så får den sin godbid.

Min plag er så sød at se på! Ham kommer helt hen for at få sin godbid og drejer så hovedet en lille smule væk til jeg har fået den fundet frem og selv ført hånden helt hen til hans mule.

Turpart tilbydes til rutineret, voksen eller "næsten-voksen" på stor pony. Se Pepsi på min præsentation og kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 22:11

Klikkertræning er en måde at lære hesten at indlære nye ting.

Hesten lærer at når den hører klikket for den en godbid. Efterhånden lærer den at den kan opnå godbidder ved selv at tilbyde adfærd eller øvelser.

Når øvelser eller adfærd er indlært bruges klikkeren ikke mere.

Øvelser er indlært når hesten reagere på signalet for øvelsen.

Når øvelsen er indlært gives kun godbidder når det er ekstra godt eller for at intensivere øvelsen.

Det er også muligt at lære hesten nye ting kun ved hjælp af godbidder. Fordele ved klikkeren er at man kan klikke lige når hesten udføre den ønskede adfærd og så kommer godbidderne først når de er kommet ud af lommeulden. Dvs at man kan med klikkeren være mere præcis.

Hundetrænere som uddanner førerhunde har nedsat uddannelses tiden for hundene med så vidt jeg husker 1/2 eller 1 år ved at bruge klikkertræning istedet for!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider