Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Overvejelser om bid...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 20:45

Jeg rider på Figo med et et tredelt KK-ultra aurigan bid. Det er faktisk ok, men han tygger altså på det når man tager i tøjlen, selv blidt.

Måske kan han ikke lide uroen i munden, jeg ved ikke hvade det ellers skulle være, for hans tænder er rimelig up-to-date. I dag prøvede jeg med et (desværre lidt stort) todelt i stedet... Nu synes jeg næsten det blev endnu værre, og indimellem ignorerede han nærmest tøjlen, det plejer han ellers aldrig.

Nu overvejer jeg et læderbid, eller måske et baucherbid eller myler komfort... Eller måske skulle jeg prøve med et hannoveransk næsebånd?

Nogle der har inputs?

-------------------------------

Linnea

- Aldrig uden Jay-Jay & Figo

0
0
Svar på denne tråd

Forståelse
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 23:33

Ved han hvad signalerne fra biddet betyder, og hvordan han slipper for dem????

Jeg har altså den oplevelse at selvom man er NOK så blød og blid i hånden kan man få problemer, hvis ikke hesten får forståelsen af, hvordan den slipper af med presset (omend hvor lille bitte det så end er)?

Jeg har nemlig redet min dsp for totalt lange tøjler i 100 år og hun stressede mere og mere var MEGET urolig i mundenm, rev tøjlen ud af hånden på mig, hang for et godt ord i den LØST hængende tøjle osv. Hende startede jeg også op med aka - men er så gået til Susan senere.

Men efter jeg har lavet parade et skridt tilbage et par dage fik hun forståelsen for at slippe af med presset på biddet og hun ånder tungt ud og pruster, når vi rider og slapper af på en måde hun aldrig har gjort før.

Jeg tror mange bidskift kan undgås - hvis man lige gør sig selv den tjeneste at vise heste, hvordan den slipper for presset.

Bare et lille pip og input

KH

Søs

Nu med blog dygtighest.blogspot.com

Muligt kursus med Susan Kjærgård på Vilsbækgård i Brovst, Nordjylland. Er du interesseret, så send mig en PB.

0
0
Svar på denne tråd

Jeps...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 23:53

Jep, han har lige siden han var 3 fået signaler og hjælpere indlært gennemtænkt... Via læringsteori.

Det er heller ikke sådan så det er hele tiden, og meget, men det er der.

Linnea

0
0
Svar på denne tråd

prøv med et
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 00:03

tyndt to delt... min bryder sig heller ikke om tre delt, fordi de trykker på tungen...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Okay :-)))
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 00:08

Okay - jeg ved godt du har redet ´meget efter indlæringsprincipper :-)) så det var ikke for at fortælle dig noget nyt som sådan.

Jeg er bare OVERBEVIST om, at det er problemet

KH

Søs

Muligt kursus med Susan Kjærgård på Vilsbækgård i Brovst, Nordjylland. Er du interesseret, så send mig en PB.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 08:14

Jeg skal ikke kunne sige hvad der er rigtigt for dig og din hest men måske han bedst kan med et udelt bid. Bruger selv Myler og er meget begejstret af flere grunde.

Her er en sk*de smart engelsk hjemmeside, hvor man prøver biddet i op til 30 dage før man køber:

Prøv et bid

De fører også andre mærker end Myler - så det er jo bare at starte fra en ende af indtil hyp er glad.

Forget love - I'd rather fall in chocolate!

0
0
Svar på denne tråd

xfgrsthytrfhj
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 15:49

Rider du kun i bid eller kompineret med kapsun??

Jeg ville sige at du skulle bruge det til hesten, som den har brug for.

Ment på den måde, at hvis du vil "tage i tøjlen" er det forhåbentlig for at løsgøre hesten.

Bidet kan løsgøre kæben hvis hesten spænder op i denne, hvor kapsunen løsgøre de øverste nakkehvirvler, hvis den har problemer her.

Så hvis det ikke er kæben han har et problem med, siden han tygger godt, når det bruges, kunne det være, at andet skulle tages i brug.

Mvh Maria

Akademisk ridekunst

"Dressuren er til for hestens skyld,

ikke omvendt"

www.123hjemmeside.dk/Maria-Dalsgaard

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 16:50

Søs, så vil jeg da eftertjekke det til ære for dig

Maria: Jeg rider med kombineret trense og kapsun, og ja jeg piller/tager/vibrerer selvfølgelig kun for at skabe frem og ned. Men jeg tvivler dog lidt på at det er et positivt signal at han tygger/åbner munden når man tager i tøjlen. Svært at forklare når man ikke kan illustrere på hesten, men jeg fornemmer det er "Ej det der synes jeg er irriterende/ubehageligt." Måske er han bare fintfølende.

Konklusion må være: Eksperimentere og lytte til bassen....

Linnea

0
0
Svar på denne tråd

Venter spændt på resultatet
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 22:19

Men husk - det kan blive værre, når man lige starter - fordi hesten er vant til at opnå noget bestemt med adfærden. Når den så ikke opnår det den plejer, bliver den lidt frustreret inden det bliver bedre.

KH

Søs

0
0
Svar på denne tråd

Bid virker ikke altid
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 14:14

som rytteren tror...så det er en god ide at stille sig ved siden af hesten og give de signaler i biddet som man bruger når man rider, herunder iagttage HVOR signalet FAKTISK ligger i munden på den enklete hest.

Mærke hvor kraftigt presset er (fingrene imellem) om det er på tungen, laderne osv....

Man overraskes hist og pist.....

Den der praksis med direkte tøjle - øh, den tager faktisk mest fat i MODSATTE side af munden - rytteren "tror" man hiver i venstre side for at flytte venstre forben, men TIT er det faktisk den største bidpåvirkning SKUBBER hesten i højre side......

Ligeså giver nogle (trense)bid jo absolut mere end et signal og det kan forvirre mange heste..........

Jeg vil derfor foreslå at du analyserer lidt på det - det er jo også temmelig akademisk at gøre ådan, inden du handler for meget.

Min ene har møffet lidt med biddet i højre side et par uger, så jeg troede han skulle tandefterses (6 mdr siden sidst) - men puslingen havde bidt sig i kinden og der var lidt hævet/ømt.....så nu har han bare fået et par uger på løs tøjle eller halsrem i skoven.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider