som rytteren tror...så det er en god ide at stille sig ved siden af hesten og give de signaler i biddet som man bruger når man rider, herunder iagttage HVOR signalet FAKTISK ligger i munden på den enklete hest.
Mærke hvor kraftigt presset er (fingrene imellem) om det er på tungen, laderne osv....
Man overraskes hist og pist.....
Den der praksis med direkte tøjle - øh, den tager faktisk mest fat i MODSATTE side af munden - rytteren "tror" man hiver i venstre side for at flytte venstre forben, men TIT er det faktisk den største bidpåvirkning SKUBBER hesten i højre side......
Ligeså giver nogle (trense)bid jo absolut mere end et signal og det kan forvirre mange heste..........
Jeg vil derfor foreslå at du analyserer lidt på det - det er jo også temmelig akademisk at gøre ådan, inden du handler for meget.
Min ene har møffet lidt med biddet i højre side et par uger, så jeg troede han skulle tandefterses (6 mdr siden sidst) - men puslingen havde bidt sig i kinden og der var lidt hævet/ømt.....så nu har han bare fået et par uger på løs tøjle eller halsrem i skoven.
Eva