Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Kan jeg undervise?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2008 11:43

Altså jeg snart 15 år og rider selv på LB niveau... og er igang med at ride min skønne unghest til, hvilket går fantastisk... nu vil jeg bare vide om jeg kunne undervise andre?


Jeg har redet mange stævner på min pony, men nu er den jo for lille.. så har ikke startet i over et år.. jeg skal selvfølgelig igang med at ride stævner igen, når min unge dreng er helt parat til det..


kan jeg godt undervise/træne andre? (underviser en pige på LC niveau) men ku jeg godt sætte min undervisning til rådighed?

og hvad ku jeg tage for det ?


>>> Flindtegaarden's Jepling <<<

Verdens Skøøønneste Unghest


0
0
Svar på denne tråd
 
 af princip
Forfatter: 
Dato:  02-01-2008 11:50

nej.

Af flere årsager.

Du er for ung, udfra min mening, til at tage ansvar for andre. Det er det man gør, når man underviser. Jeg mener som udgangspunkt man skal være 18 år som minimum. Især på rideskoler kan jeg blive forarget over der står unge mennesker uden ældre back up og underviser.


Derudover er LB ikke det vilde niveau, og tilridning er egentlig ikke særlig svært.


Nu har jeg jo kun det du har skrevet at gå udfra, men det lyder ikke som om du har en særlig bred erfaring. Meget fra samme hest(-e). Det tæller, hvis jeg skulle vælge en underviser, meget. Man kan støde på mange situationer/problemstillinger, hvor det kan være fatalt at "gætte" sig frem...som selv mange voksne undervisere gør.


Hvis du skulle tilbyde din hjælp, vil jeg nok mene at en 50ér er mere end rimeligt.


Jeg ville dog, hvis jeg var dig, nøjes med at tilbyde min hjælp til fx opstilling (se det er noget jeg godt kunne tænke mig. -En der gad at råbe af mig til billige penge en gang om ugen).


Men mennesker er jo forskellige og vi kræver forskellige ting. Det eneste jeg vil bede dig om seriøst at overveje, om du syntes du kan stå inde med ansvaret for ekvipagen, under din undervisning (og evt fejl der måtte opstå pga undervisningen).




Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs

0
0
Svar på denne tråd
 
 fff
Forfatter: 
Dato:  02-01-2008 12:23

jeg synes godt du kan hjælpe begyndere..


men at tage penge for det synes jeg ikke... jeg synes du er for ung og "uerfaren" (forstå mig ret)


Men hvis du skal køre (på scooter/i bus/forældre der køre dig) så synes jeg det er fair hvis personen du skal hjælpe betaler dine transport udgifter..


DU MÅ ALDRIG TABE DIN MISSION AF SYNE - NYD DIN HEST

www.hestegalleri.dk/ uploads_large_wm/284711.jpg

Jeg nyder og elsker i hvertfald min :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 at undervise
Forfatter: 
Dato:  02-01-2008 14:54

At undervise er noget helt andet end at kunne selv.

Blot fordi du er et højere niveau end helt begyndere, gør dig ikke til en god underviser.

Prøv at tage nogle kurser og lær af andre.

Førstehjælpskurser til rytter og hest er et must.

Hvis der er nogen der vil lade sig undervise af dig, så er det vel fint, men du skal virkelig overveje hvad du gør og hvordan.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er da helt forkert vicky:
Forfatter: 
Dato:  03-01-2008 15:35

du kan GODT undervise andre ud fra hvad du ved hhvis nogen gerne vil udnervises af dig syns jeg da bare du skal tage imod:) tag en tier i timen til at starte med og hæv det så jo bedre du bliver.. måske 30 kr. også ville være mere passene:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2008 16:25

Nej, det mener jeg ikke du kan. LB er for lavt et niveau til at man kan undervise. For hest er både LC og LB af sværhedsgrad 0, for ponyer er LB af sværhedsgrad 1 og LC er sværhedsgrad 0. Det synes jeg simpelthen ikke er højt nok til at du bør undervise. Det er også uheldigt, at du er under 18, for det giver forsikringsmæssige problemer -du er for ung til at kunne have ansvar for hvad der sker i din undervisning. Sådanne formaliteter BØR bare være i orden!

Hvad med førstehjælp? Ved du hvad du skal gøre og hvordan, hvis der sker et uheld?

Hvad er din baggrund for at undervise -hestens anatomi, fysiologi, indlæring osv? Hvad kender du til den slags. At være en dygtig rytter er ikke nok. Du skal have en bred baggrundsviden for at kunne undervise. Hvordan rent pædagogisk -det er også et vigtigt område når man vil bibringe andre viden.


/Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 NEJ...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2008 21:52

Er helt og aldeles enig med Anna.


Jeg syns helt bestemt ikke at en 15 er erfaren nok til at undervise, og jeg syns bestemt heller ikke at det er sikkehedsmæssig godt.


Mvh


Mette der har en uddannelse for at kunne undervise.


Undervisning tilbydes se markedspladsen

V/TeamLodbergRidersCoaching


Dygtig pony rytter søges/dressur se hjemmeside


www.teamlodbergriderscoaching.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 også et nej herfra
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 10:15

hverken nybegyndere eller øvede. det er vigtigt med korrekt og god undervisning allerede fra starten af ens ride tid.

De dårlige vaner, og oplevelser, man får der i starten er SÅ svære at komme af med. At rette på en som er nybegynder kræver at man ved hvad man snakker om, og har MEGET erfaring, en nybegynder har jo ingen erfaring selv, og kan slet ikke vurdere om det de får fortalt er korrekt eller ej.


At du kommer med gode råd til en rytter gør ikke noget, eller kommentere opstilling, men direkte at undervise kræver en del mere.


Louise.

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567890
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 12:56

Hejsa


Jeg ved ikke om lige præcis du bør undervise. Jeg vil bare lige fortælle, at vi på vores rideskole i en periode havde en ridelærer, der havde en 15-årig pige som "hjælpepige" på min datters hold. Det skal bare lige siges, at jeg til enhver tid hellere ville have den 15-årige til at undervise, da hun var engageret, dygtig og tilstedeværende samt fyldt med gode, spændende ideer, hvorimod den voksne ridelærer ofte bare gik ud efter sodavand, ud for at ryge eller egentlig hellere ville stå og tale med os forældre (det skal lige siges, at vores børn på holdet er fra 4-7 år, så alle forældre er selvfølgelig til stede). Jeg mener dog ikke, at en på 15 år kan stå med ansvaret alene, hvis der skulle ske et uheld. Selv som voksen kan det være svært at klare, men da har man da forhåbentlig lidt mere med i bagagen...


Jeg vil anbefale dig, hvis du gerne vil undervise, at alliere dig med en voksen, som kan være til stede hver gang og som også har forstand på heste. Så har du en til at hjælpe dig, hvis der sker noget uventet eller uforudset.


Venlig hilsen


Karina


"Nyd livet i dag - hvem ved om du har det i morgen...."

0
0
Svar på denne tråd
 
 i går meget op i alder
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 13:56

jeg har da undervist fra jeg var 14 både rideskole, men også private... men jeg red også mere end LB, så synes mere det er niveauet der er for lavt... en dygtig pony rytter på 15 kan sagtens være hamrende dygtig til at undervise...

Så hvis nogen vil ride hos dig, synes jeg da du skulle hjælpe dem, men jeg synes ikke du bør tage noget for det, før du selv når op og kan ride nogle LA´er til min 60 %.. det er en meget god rette snor synes jeg...

Og om der sker noget til undervisning er vel ikke undervisers ansvar? det kan vel ligeså godt ske når vedkommende selv ligger og træner... Så er det da bedre at der står en pige på 15 år der kan ringe efter ambulancen, end der ikke er nogen til stede...


Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 17:44

Det undrer mig så bare, at de fleste rideklubber specifikt sørger for at der i ordensreglerne eller regler for brug af faciliteter er specificeret at "al ridning/færdsel på området foregår på eget ansvar".


I Tyskland var der på et tidspunkt en sag, med en pige, der var redet alene i skoven på sin unghest. Hesten stejlede, hun røg af og slog hovedet i en træstub og døde. Forsikringen nægtede at udbetale hendes livsforsikring -for det var uansvarlig opførsel at ride alene ud på en unghest.

Jeg spekulerer på, om noget lignende er tilfældet, hvis man vælger at modtage undervisning fra en 14-årig uden erfaring på højere niveau end LB og som ikke har førstehjælpsuddannelse og lignende i orden. Underviser kan drages til ansvar for manglende handling i forbindelse med ulykken -og foregår undervisningen ikke i klubregi må det være selvstændig erhvervsdrivning (som i øvrigt ikke må finde sted uden værges tilladelse, så vidt jeg kan læse af værgemålslovens §43)

Det kan blive noget gevaldigt juridisk rod hvis der sker noget.


/Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 det kommer nok
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 22:05

an på om hun får penge for det eller ej.. får hun ikke penge for det er hun ikke erhvervsdrivende...


Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider