|
|
| Valg af bid til følsom hest |
|
|
Jeg har et herman sprenger til min hest, et ret tykt bid i argentan (vist nok) - så ville jeg for et års tid siden være god ved min hest og købte et KK ultra som skulle være anatomisk formet og altså ret blidt. Men det var for skarpt for hende og hun brød sig ikke om det... så jeg besluttede at beholde det gamle bid... nu er det dog så slidt (det er 10 år gammelt) så jeg vil rigtig gerne skifte det ud med et andet, men kan ikke rigtig finde et der minder om det. Jeg ville egentlig også gerne have et der var lidt tyndere end det jeg bruger nu, for forskning har jo vist der ikke er så meget plads i munden... men de tyndere bid virker bare ret voldsomme på hende... Så ville høre om nogle have erfaringer med valg af bid til en ret følsom hest...
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| se her |
|
|
http://www.equito.dk/HS.html her er beskrevet forskellen på alm bid og det KK bid jeg købte...min teori er at det tre delte lagde sig på hele hendes tunge og dermed blev skarpere. Hvor hun jo var vant til at det to delte kun trykkede i siderne af tungen (og evt ganen? det ved ingen jo om det bid gør lige på min hest)
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg var engang |
|
|
til foredrag, i forbindelse med jeg arbejdede med rideudstyr, hvor de netop sagde, at man kan ikke sige, hvad der er blidt for den enkelte hest. Nogle heste fungere ikke på 3 delte bid, mens andre gør. For nogle heste er et stangbid det bedste, fordi de ikke kan lide der ligger noget og røre rundt i munden på dem. Jeg solgte faktisk sådan et gummibid, der ikke var delt på midten, men som havde almen ringe i siderne, til en pige, som havde prøvet hele sortimentet, og hun kom tilbage og sagde det var fantastisk. Nu red hun kun med 2 delt, som havde en binde effekt i midten, når det var stævnetid. Ellers kun det andet. Omvendt havde jeg en, hvis heste gik fantastisk med et 3 delt bid af de billigste...hun havde prøvet alle de dyre sprenger bid osv. Så nej, det er umuligt at sige. Der er kun en vej, prøv dig frem. -Men ja, jeg ville ikke købe de tykke bid. Der er sjældent plads til dem.
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket 2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg bruger |
|
|
min unghoppe er også følsom og fintfølende. jeg bruger et såkaldt "baucher bid" på hende. det er tyndt da hun også har en lille mund men det ligger meget stille i munden pga sidestængerne der stabiliserer. virker meget som et muffebid bare endnu blødere. selvom det er tyndt regnes det for et af de absolut "blødeste" bid ( hvis metal kan være "blødt" ). det er todelt og mit er også med denne anatomiske twist på midten. jeg har set en del heste komme til at slappe af på dette bid - typisk lidt varme ungheste med små muler og ikke så meget plads i munden. og de kan lide at det ikke er så levende - det ligger meget stille. mange følsomme heste kan ikke have de 3 delte pga det er for uroligt i munden. billede af optømning med baucher bid ( se den lille stang i siden op til nakkeremmen): 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kmneo d.-g |
|
|
Jeg prøver dette bid: (Bemærk det lidt tykkere end på billedet). Det har kostet mig 125,- , et meget blødt bid og Cashew går fantastisk på det.  Mit bid har dog også en del mere firkantet midterstykke og lidt tyndere plade.
Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist ! Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger |
| Forfatter:  |
Eva Lydeking-Olsen |
| Dato:  |
02-01-2008 10:50 |
|
Sprenger læderbid til de unge af samme grund som Lykke: det ligger stille. De er dyre og KAN desværre gnaves over, så ikke spise andet end små godbidder med dem i- men der er nu ikke sket noget med mit eget det år jeg har brugt det, det er bare det ungerne har haft, der er kaput fordi den ene hest "kom til" at græsse med det på.. Min brune har det fint med tungepåvirkning (udelte bid) og kindkæder - men man skal IKKE putte noget i ham som er uroligt (tredelt)eller påvirker laderne og ganen (todelt) - så han har altid gået på kapsun+kandar.Jeg har prøvet op til et år med div trensebid, men nix.Han kan ikke have dem- læderbiddet er OK. Min hvide går super på et helt alm billigt tyndt todelt trensebid og kan ikke lide kapsunen så godt, så den bruger jeg kun fra jorden...han er en sytrådshest, som man rider for tanken og stort set kun har biddet i for syns skyld. Min grå er vist fuldstændig ukompliceret - han er så ung, så foreløbig har han kun haft kapsun og læderbiddet på og et alm todelt nogle få gange...han kan godt buldre lidt. Jeg tror som andre, at man må prøve sig frem.
Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.
Sælges : *yndig dansende lipizzanerplag *stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hy5jtynte |
|
|
Min unghest er MEGET følsom... jeg bruger 2 eller 3delt bid.. det er bedst for ham... 
>>> Flindtegaarden's Jepling <<< Verdens Skøøønneste Unghest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dkddkdkdkdk |
|
|
Sandra, et 3-delt bid med plade går ikke under kategorien "bløde bid". Pladen gør netop, at trykket på tungen føles ganske hårdt på hesten... Hilsen Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Jeg ville bruge et tyndt stangbid eller et 2 delt tynd muffebid. Jeg ville aldrig byde mine heste at gå med et tredelt bid da de kan nive i alle leddene samt i ringene. Mvh Kit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billede |
|
|
af det der bauncher bid? Det skal være godkendt til dressur, så læderbid er udelukket... Hun går jo fint med det jeg har nu, skal bare finde en erstatning. Tak for jeres gode svar... til sandra: sådan et bid som du har vist reagerer hun ret voldsomt på, de det lægger trykket midt på tungen, hvilket hun åbenbart ikke kan lide..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ser sådan ud |
|
|
billede af baucher bid. her med alm midterstykke. man kan også få dem drejet - tror det er hos sprenger eller nogle af de andre mærker der laver mange typer med anatomisk drejning. mange tror at de små stænger skal hænge ned - det skal de IKKE. kæberemmen fæstnes i de små ringe. jeg ved ikke om det er godkendt til konkurrence. jeg rider ikke selv stævner. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tvivler meget |
|
|
på at jeg må ride med sådan et bid... jeg tror jeg vil prøve noget a la muffe bid så der er ekstra stabilitet... men kan man virkelig ikke få et 2 delt alm. aurigan bid mere?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tak for svaret |
|
|
hun taler meget for det tre delte, men at man skal tage udgangspunkt i hesten. Utrolig spændende artikel i øvrigt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2-delt trense bid |
|
|
Hej Janne Man kan da godt få 2-delte HS bid Jeg fandt et her: www.tikarideudstyr.dk/ shop.php?item=1332 Jeg rider også med et todelt - det fungerer fint for os. Har før haft redet med et muffebid, jeg kunne tydeligt mærke forskel da jeg skiftede. Hvis du har lyst til at prøve et muffebid, så har jeg en lille "samling" i forskellige størrelser og tykkelser. (jeg smider aldrig noget ud) Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan |
|
|
er det anderledes end alm 2 delt? det kan jeg ikke lige lure, det der med 45 grader vinkel så det ikke kan gå op i ganen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har du et |
|
|
dynamic muffe bid? det kunne jeg godt tænke mig at prøve, det er godt nok 3 delt, men det skulle være meget stabilt imunden, selvom det ligger på tungen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dynamic |
|
|
Hej Janne Nej, det har jeg ikke De muffebid jeg har er gamle... Nogen af dem har jeg haft liggende helt tilbage fra min ponytid  De fejler ingenting, er helt almindelige traditionelle muffebid i rustfrit stål. Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bidsamling |
|
|
Jeg har også en del forskellige bid, bl.a. både 2-delt og 3-delt almindelige trensebid og samme i muffebid i forskellige størrelser. Jeg har også et 3-delt bauchner. De lånes gerne ud til afprøvning, hvis folk bor i nærheden og ikke vil købe sig fattige i bid  Mvh Alette
Kursus i dressur eller spring med Nikolaj Hein Ruus afholdes på Vestegnens Rideklub. Skriv hvis du er interesseret eller vil vide mere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| baucher biddet |
|
|
søs1: ja der er også rigtigt positive aretikler om baucher vbiddet og jeg har læst en del meget positivt om det. og som sagt kan min egen meget følsomme hoppe godt lide det + ca 5 andre heste jeg kender der ikke ville slappe af på alm tykke trensebid og tredelte. men det er op til den enkelte hest. her er sakset fra siden "sustainable dressage" : Drop-cheek or Baucher snaffle. Drop-cheek or Baucher snaffle. Another bit with this function is the drop-cheek or baucher/fillis bit. This bit can look deceptively like a gag-bit but it is not, since the mouth piece cannot slide on the bitring, which is a prerequisite for gag action. In this bit, the fastening of the bridle side piece is done further up the side of the head. This makes the bit lie flatter to the side of the head, because anything other than would have to fight the "lever" of the arm where the side piece joins. This effectively stops the bit from being pulled into the mouth from the side as well. And horses usually like this kind of bit. Drop-cheek or Baucher snaffle. Drop-cheek or Baucher snaffle upside down. This bit is usually falsley described as creating poll pressure. Most baucher bits don't. In order for it to put pressure on the poll, the ring which the rein attaches to, needs to have a drawn-out oblong shape so that the rein stays at a certain position on the ring. If the ring is oblong, the rein will want to stay at one end, and thus pulls this end up towards the hand/rein. If the ring is round, so that the distance from the mouth bars to the rein is constant at all angles, the rein will slide. The Sprenger B-ring snaffle. It is also sometimes erroneously depicted upside down while called "hanging/dropped cheek". This use might be possible, but it really only turns into a strange jointed pelham without the lever effect. Just a rotating mouthpiece. It surely was not meant for this... And speaking of "like"... I usually don't put a lot of personal aesthetic judgement into which equipment to use, and I'm not one for big name brands, but Sprenger have really succeeded in making a beautiful drop-cheek bit in their B-ring snaffle. But $120+ for a snaffle? Nah.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Gurli, en tilføjelse |
|
|
Iflg dressur reglementet må man godt ride med de linkede bid - følgende bid i bilag 1.8. i almindelige bestemmelser er tilladt: - bid 1 - 26 Bid 27 - 36 er altså ikke tilladt i dressur Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opsummering |
|
|
Det vil altså sige, at der er gode og positive erfaringer med baucherbidet og at man godt må bruge det til dressurkonkurrencer? Baucherbidet er altså et mildt bid? Jeg har nemlig samme problem som trådstarter og er derfor også meget interesseret i alternative milde bid til følsom unghest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mere om baucher biddet |
|
|
jeg har siddet og kigget i en del bøger, og en del billeder af respekterede skolemestre viser at de rider med dette bid, også som underlag under kandar senere i udd. ( eks nuno oliveira, luis valenca,filipe graciosa mfl. alså skolemestre i klassisk dressur, fra rideskoler a la wien . mestre der rider med meget let kontakt og på følsomme heste med små fine muler ). De samme mestre bruger også det bid der hedder " full cheek" som også er et mildt bid med stabil muffe effekt - dog slet ikke så meget som baucher biddet. full cheek ser ofte lidt voldsomt ud på heste med små hovedet og/eller små muler. Muffebid med D ring bruges også - men igen - slet ikke så stabilt. egentligt tror jeg at de heste der kan lide et baucher bid, også ofte er de heste der bedre kan lide kandarstang frem for trense/tredelt. Der er faktisk mange heste der foretrækker kandarens ro frem for et mere levende bid. men dette er blot en tanke. min hest ( og de andre der har prøvet det) synes klart det er et mildt bid. eks afføder et alm trensebid eller et alm tredelt meget mere hovedkast, gnaven og tyggen og uro generelt. En hest må da godt gumle en smule når den får et signal via tøjlen - men den skal ikke gumle manisk og hugge efter biddet og konstant rasle med tungen mod biddet. slet ikke hvis den ingen signaler får og man blot skridter eller står stille. men alt er jo relativt - for idet biddet jo er tyndt kan det ikke være optimalt hvis hesten hænger på biddet. ( men det er det jo aldrig). her er en artikel mere. hvor det igen pointeres at biddet ofte misforståes: esoar.homestead.com/EABchrsnfl.html Men idet hver en hestemund jo er forskellig så må man nok prøve sig lidt frem. man kan da starte med at se på det bid man har - tjekke om hesten overhovedet kan lukke sammen om det . om den slapper af med det på. om det mon istedet kan være en for stram næserem der generer, om hesten går bedst og er mest rolig med et delt eller et udelt bid. om biddet skal være massivt eller hult. hvilken tungefrihed den foretrækker osv. meget tjekkes nemmest ved at ride uden næsebånd ( eller løst) da den så kan tygge og gøre ved så tosset den vil. når man finder et bid hvor hesten bare slapper af i hele ansigtet, har afslappet mule der hverken er trukket tilbage eller knebet sammen, ikke gumler og gnaver, ikke åbner munden osv ( men må gerne lige gumle en enkelt gang når tøjlen samles op og et nyt signal gives), ja så er man ved at nærme sig... men en tanke er jo, at mange varme og følsomme heste reagerer for hvert lille signal, så ved at vælge et roligt bid er det nemmere for den at skelne mellem hvad der betyder noget og hvad der ikke gør. nogle heste kan være generet af så lille en ting som et bid der rasler når den gumler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lykke b |
|
|
Tak for god og udførlig forklaring. Jeg tror jeg vil forsøge mig med sådan et bid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er ude i at afprøve |
|
|
et bauncher bid, HS type 2 turnado, der er et tyndt 2 delt med muffe effekt:  og så et tyndt 3 delt:  måske også det her, som skulle være særlig blødt pga gummi midten:  jeg kunne godt forestille mig at det der turnado eer godt til hende, da hun før har reageret kraftigt på 3 delte bid (tror ikke hun kan lide trykket på tungen) - samt turnado giver mere stabilitet end et alm. 2 delt bid... men jeg må prøve mig lidt frem... til anne: et alm muffe bid bliver for tykt i hendes mund, det skal være meget tyndt før det kan være derinde... Det er jo en lille fin dame jeg har 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er denne her mund |
|
|
jeg har desværre ikke et bedre billeda af hendes hovede, men så kan i se at hun ikke har den største mund: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider med |
|
|
det HS med gummi i midten til mine 'unghest' - som ikke er så unge længere Jeg er glad for det, men ville egentlig gerne have det tyndere´. Jeg har et som er PERFEKT tyndt - men det er kun 'min' hoppe ismule - som er den mindste af hesten, der kan passe det i det længden. Jeg har ikke set dem i samme tykkelse i 125 mm +. Jeg tror det andet er 115 mm. Men nu er mine hestes munde jo endnu mindre i kraft af at det er så små heste - så måske det passer til din?
KH Søs Kursus med Susan Kjærgård på Vilsbækgård i Brovst, Nordjylland. Er du interesseret, så send mig en PB. Tidspunkt fastsættes, når jeg ved, om der er nok interessede. Men mon dog ikke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jannej:... |
|
|
jannej: dem du viser er ikke baucher. baucher har den stang op ad siden og den extra lille ring til nakkestykket. altid. det er det der gør det til et baucher bid - at det kan ligge fladt mod hestens hovede. her er et billede af Nuno Oliveira der bruger det som underlagsbid:  et billede af min hoppe fra sidste vinter da hun skulle tilvænnes bid. sådan sættes biddet: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan et |
|
|
bid giver et ekstra tryk i hestens nakke, det skal man lige være klar over. Det kan sagtens være en fordel, men det giver en anden funktion, end et almindeligt trensebid...
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bauchner bid - hvor? |
Pauillacine |
05-01-2008 15:33 |
|
Jeg vil egentlig også gerne afprøve et bauchnerbid på min hest. Hvor køber man det i dk? Jeg har ikke kunne finde det på div. webshops.
-¤- Med venlig hilsen Pauillacine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forkert stavet |
|
|
mange butikker har det fra sprenger. men måske ikke på nettet. alle der fører sprenger bid kan jo tage det hjem. jeg har selv købt det hos Katrine fra klassisk-dressur.dk men jeg ved ikke om hun har det hjemme i sin butik nu. jeg så flere sidste år da jeg var i Herning. det er vel bare at spørge i de lokale butikker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ahhh ja |
Pauillacine |
05-01-2008 18:32 |
|
Tak Lykke - jeg skal lige have lært at stave 
-¤- Med venlig hilsen Pauillacine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det ved jeg godt |
|
|
jeg skrev at jeg ville afprøve et bauncher (som jo allerede var vist flere gange i denne tråd) og så de andre typer... Nogen der har erfaringer med de andre bid jeg har skrevet om? hvad med det der turnado?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg skal... |
|
|
Prøve et af de nye letvægtstitan bid. Det vejer ikke noget og det er et D-ringsbid, så det kan da kun være godt. De koster bare spidsen af en jetjager, men jeg må eje et.
Hilsen Carina.
http://www.epona.tv www.showjumping.dk Kursus med Susan den 18-20/1 08. Jeg arrangerer kursus med Susan Kjærgård. Hold øje på min præsentation, hvornår næste kursus . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har du et billede? |
|
|
eller msåek kan jeg se det d. 19-20??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fandt det... |
|
|
Sidste år i Herning til hingstekåringen. Så det er der jeg gerne vil købe det. Jeg så det hos Equipe, men det var ikke Hanne Ericsson´s afdeling. Så jeg har det ikke endnu.
Hilsen Carina.
http://www.epona.tv www.showjumping.dk Kursus med Susan den 18-20/1 08. Jeg arrangerer kursus med Susan Kjærgård. Hold øje på min præsentation, hvornår næste kursus . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg så lige |
|
|
 at man også kan få det tre delte med den der muffe funktion. Er der ikke nogen der har nogen erfaringer med disse bid? altså den der nye form for muffe funktion, som er vist på billedet.. jeg ville være lidt bange for om de der spidse ender kunne genere hesten?? jeg kender ingen der har de bid, og vil gerne prøve dem, så der er ingen anden udvej end at købe dem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|